PZC Önrust bij Schelde Marinebouw Minder toeristen naar Zeeland Plaats in lijst zakensteden weinig zinvol Nieuw Europa 25 ndernemingsraad vraagt directie om opheldering in open brief 'S stapt naar VTO met lacht Airbus Werken in een spellenhal is jongensdroom VW schrapt 600 banen in België VS-Canada door reder Nederland Kappa waarschijnlijk verkocht Industrie krijgt Haags loket inderdag 7 oktober 2004 CBL is acties tegen gif in groente en fruit zat prjeffrey Kutterink USSINGEN' - Werknemers d Schelde Marinebouw in Vlis- gen zijn ongerust over de toe- rost van het bedrijf en hun an De ondernemingsraad trijft dat in een open brief i de directie. Die heeft direct et een open brief gereageerd, uit daarin begrip voor de ge- ielens en probeert de onvrede eg te nemen en de gemoederen bedaren. rommelt al maanden bij helde Marinebouw, onderdeel in de Koninklijke Schelde roep. Het personeel ziet het erk afnemen. De directie heeft 650 personeelsleden laten we ll dat het bedrijf, gezien de iveelheid werk op dit mo- nt, zo'n 50 mensen teveel in ensl heeft. Hoewel geen spra- is van gedwongen ontslagen, obeert ze door middel van uit ten en natuurlijk verloop de imende jaren de mensen aan ■werk te houden. directie beziet hoeveel men- m het bedrijf nodig heeft en n welke eisen het personeel pet voldoen. Dat betekent dat functieomschrijvingen veran- iren, wat eveneens grote on- st veroorzaakt. Het nieuws it het ministerie van Defensie et van plan is het gat in de or- rportefeuille tussen 2006 en ilO op te vullen, is hard aange- men. les bij elkaar was dat voor de [èmemingsraad aanleiding n open brief te sturen aan de rectie van Schelde Marine- iuw, „De ondernemingsraad stateert dat de onrust en het ntrouwen naar de leiding toe- iemt, met de angst voor het be- fASHINGTON - De Verenigde laten hebben de WTO, de We- Idhandelsorganisatie, inge- hakeld in het conflict dat ze et de Europese Unie hebben ver de subsidiëring van de liegtuigindustrie. fashington wil dat de EU een inde maakt aan de subsidiëring in vliegtuigbouwer Airbus, om- at die de eerlijke concurrentie hi belemmeren. rassel was snel met een reac- i De Europese Commissie zal if ook naar de Wereldhandels- rganisatie stappen met een lacht. „Absoluut", zei woord- Krster Arancha Gonzalez. fspraken VS en de EU liggen al enige jd met elkaar overhoop over b vhegtuigsubsidies. In 1992 maken de twee af dat ze nieu- vliegtuigmodellen tot eender van de kosten financieel tochten subsidiëren. Die af traak loopt nu af. a EU wil best de financiële ara verlagen, maar alleen als a VS hetzelfde doen. De Euro- as? Commissie heeft al gewe en op leningen van 18 miljard ollar die de Amerikaanse vïieg- igbouwer Boeing niet hoeft te il te betalen. ovendien beschouwt de EU de jjte defensieorders voor "aing als een verkapte vorm an subsidiëring. ANP/AFP houd van je baan bij Schelde Marinebouw als drijfveer", schrijft de OR. „Angst en onrust zijn slechte raadgevers en werken vernieti gend op de mens. Ook voor een organisatie is dat slecht. Men sen gaan met de pest in hun lijf naar het werk, raken gedemoti veerd en vertrouwen niets en niemand meer, wat zijn weer slag heeft op de werkzaamhe den. Allerlei spookverhalen doen de ronde en iedereen draagt zijn steentje daaraan bij, waardoor de geruchtenstroom toeneemt en bijna onweerleg baar wordt", aldus de brief van de OR. „Welk besluit ook wordt genomen, vertel dit aan de men sen, vertel het recht voor zijn raap en draai niet rond de pot." Directeur H. van Ameijden heeft direct in een open brief aan het personeel gereageerd. „Het is onrustig bij de Schelde, onrust die veroorzaakt wordt door onzekerheid", stelt hij vast. „Onzekerheid hoort bij scheepsbouw. Maar wat de situa tie vandaag de dag extra verve lend maakt is dat ook de wereld om ons heen voor extra onzeker heid zorgt. Voorbeelden zijn de teloorgang van Van der Gies- sen-De Noord en RDM of be sluitvorming in Den Haag over zaken die ons allen direct aan gaan. Zoals de pensioenen en de plannen met betrekking tot de bouw van nieuwe marinesche pen." De directie stelt dat ondanks de onzekerheden het haar taak is de werf 'aan te passen aan en voor te bereiden op de eisen van de nieuwe tijd'. Dat kost tijd en daarvoor vraagt de directie be grip. Winstgevend „Sinds de overname door Da- men is Schelde Marinebouw winstgevend en dat zal dit jaar ook zo zijn." Hij legt uit dat de directie heeft moeten besluiten tot het uitle nen van mensen, omdat de bouw van vier fregatten ten ein de loopt. „De leegloop gaat sterk ten koste van de winst van ons bedrijf, wat we door deta chering deels moeten opvangen. Hoewel het een niet erg elegante oplossing is. Het is bovendien een tijdelijke maatregel." Het is volgens Van Ameijden niet de bedoeling dat de inle- ners de plaats innemen van gede tacheerde medewerkers." Van Ameijden schrijft het spijtig te vinden dat de onrust is ont staan. Voor 1 december moet er duidelijkheid zijn over de func tiebeschrijvingen. Philippe Collin (rechts): „Ik speel graag een spelletje mee." door Ingrid Huibers GOES - Een jongensdroom kwam uit voor eigenaar Philippe Collin met de opening van zijn Fantus Game Store aan het Groene Weidje in Goes. Jonge ren spelen er Warhammer, Dungeons Dragons en Magie. „Als het niet zo druk is, speel ik graag een spelletje mee." Een ruime hal, gevuld met groenbekle- de speeltafels. En langs de wanden de uitgestalde koopwaar: Warhammerpop- petjes en oorlogsmachines, potjes verf en kwasten. Maar ook bijzondere bord spellen als Civilization en La Citta. En natuurlijk Kolonisten van Catan met al le mogelijk denkbare uitbreidingen. Col lin is er wekelijks te vinden van dinsdag tot en met zaterdag. Hij vormt samen met zijn schoonmoeder Marian Brem- mers en zijn vriendin Andrea een ven nootschap. Andrea leidt de vlakbij de spellenhal gelegen Fantus Fantasy Sto re en moeder Bremmers springt naast haar werk overal en nergens bij. Het ko mende herfst- en winterseizoen gebrui ken Bremmers en haar dochter Andrea de ruimte aan het Groene Weidje in de avonduren en de weekeinden voor lezin gen en workshops met een spiritueel ka rakter. Aan een grote tafel voor het raam zijn donderdagmiddag na school tijd kinderen bezig met Magie. Onder tussen sjouwt de wat oudere jeugd met viskoffers en gereedschapskisten het pand binnen. Maar wat graag laten ze hun collectie Warhammerpoppetjes zien. Sommigen hebben hun legertjes foto Willem Mieras keurig geschilderd; anderen spelen lie ver en laten hun poppetjes en machine rie gewoon grijs. „We hebben een vaste groep bezoekers uit Goes. Middelburg en Vlissingen", vertelt Collin. „Mijn om zet komt van de verkoop van de spellen en andere benodigdheden en de ver koop van frisdrank en snoep." Alcohol mag bij Fantus niet genuttigd worden en ook roken is uit den boze. „En er is altijd toezicht. Daardoor laten veel ouders hun kinderen hier met een ge rust hart achter", aldus Collin. door Jeffrey Kutterink GOES - In Zeeland is het aantal toeristen in de eerste helft van dit jaar licht gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bu reau voor de Statistiek (CBS). Landelijk was sprake van een stijging. De eerste zes maanden van 2004 boekten de Nederlandse hotels, appartementen en campings 11,9 miljoen gasten. Dat is 12,7 procent meer dan in de eerste helft van 2003. De overgrote meerderheid wordt gevormd door Nederlanders. Het aantal buitenlandse toeristen groeide, alleen de Duitsers bleven daar bij achter. Duitsers vormen ech ter in omvang nog steeds de grootste groep. Hun 'aandeel' daalde met 6,7 procent tot 1,3 miljoen. Niet alleen Zeeland zag een afname van het aantal toe risten, ook Friesland, Gronin gen, Limburg en Gelderland ont vingen minder gasten. In Noord-Brabant, Drenthe, Over ijssel en Flevoland daarentegen kwamen meer vakantiegangers. Het geringere aantal Duitsers droeg in Zeeland belangrijk bij aan de afname van het aantal toeristen; van bijna 498.000 in 2003 naar ruim 484.000. Omgere kend werden landelijk 33,7 mil joen overnachtingen (-0,2 pro cent) geboekt. Afgezet tegen de 3,2 procent groei van het aantal hotels en campings betekent dat een daling van de bezettings graad. Hotels boekten meer, de overige accommodaties minder overnachtingen. jnlangs vond bij de Nationale ^Bankvan Hongarije in Boedapest b jaarlijkse conferentie van het presti- 'euze CEPR European Summer Insti- «c plaats. Dit jaar vormde de uitbrei- f gvan de Economische en Monetaire m° (EMU) het onderwerp. ^aanstaande centrale bankiers, zo- 5vice-president Papademos van de 'Wopese Centrale Bank en de presiden- van de nationale banken van Hon- jjje en Tsjechië waren hiervoor uitge- Bekende economen lieten hun "schijnen over de voorwaarden e toetreding van de nieuwe lidsta- van de Europese Unie (EU) tot de ™"U, m 2006, of in een van de jaren irna.Oeafsluitende panelsessie, on- eiding van CEPR-president Portes, s van een zeer hoog niveau. F meeste vuurwerk kwam van profes sor Buiter, hoofdeconoom van de Euro pean Bank for Reconstruction and De velopment (EBRD). Buiter wees vooral op de financiële instabiliteit ingeval van een geforceerde toetreding van de nieuwe EU-lidstaten tot het nieuwe wisselkoersmechanisme ERM-II. Deel name hieraan is gedurende minimaal twee jaar verplicht, alvorens een land toe kan treden tot de eurozone. Op 27 juni jongstleden zijn Estland, Li touwen en Slovenië tot ERM-II toege treden, met het doel om in de zomer van 2006 de euro in te voeren. De valu ta's van deze landen zijn nu gekoppeld aan de euro, met een toegestane fluctua tiemarge van min vijftien tot plus vijf tien procent. De lezer zal zich nu wel licht afvragen of er bij een bandbreedte van dertig procent nog sprake is van wisselkoersstabiliteit, zoals bedoeld in het Verdrag van Maastricht. Zelfs de volatiele Amerikaanse dollar beweegt zich ten opzichte van de euro binnen een dergelijke bandbreedte. De bedoeling van de deelname aan ERM-II is natuurlijk om de wisselkoers bewegingen binnen een nauwere band breedte te houden. Dit wordt niet expli ciet uitgesproken, om speculatieve aan vallen te voorkomen. Buiter wees erop dat het ERM-H een 'nutteloze en potentieel gevaarlijke wachtkamer' voor de euro is. Naar zijn mening kan dit voorportaal immers on nodige financiële instabiliteit tot ge volg hebben. De kern van zijn betoog was dat het Verdrag van Maastricht van de betreffende landen het simul taan realiseren van drie nominale doel stellingen vergt. Zij dienen namelijk een wisselkoersdoelstelling (ERM-II), een inflatiedoelstelling (prijsstabili teit), en een rentedoelstelling (nomina le kapitaalmarktrente) na te streven. Volgens Buiter kan van geen enkele mo netaire autoriteit het nastreven van meer dan één nominale doelstelling worden gevraagd. Hij ging zelfs nog verder door op te merken dat het simul taan nastreven van drie nominale doel stellingen de kans op een 'major finan cial accident' sterk vergroot. Voorwaar geen aantrekkelijk vooruitzicht! Het gastland van de conferentie, Hongarije, dat in 2003 nog een ernstige wissel koerscrisis meemaakte, kan hier volop over meepraten. Buiter adviseerde de kandidaat-lidstaten van de EMU voor al om eerst hun budgettaire huis op or de te brengen, alvorens toetreding tot ERM-II zelfs maar te overwegen. Dit zou in het bijzonder gelden voor Honga rije, Polen en Tsjechië, landen met rela tief hoge begrotingstekorten. Buiter duidde deelname aan ERM-II zelfs aan als gevaarlijk, indien men daarmee een zwak binnenlands beleid tracht te verhullen. Volgens Buiter moet men aan kandidaat-lidstaten een vrij zwevende wisselkoers toestaan tus sen de aankondiging van 'date and ra- te' voor de invoering van de euro en de feitelijke introductie ervan. Zijn discus siant Rasche was het in grote lijnen met deze stelling van Buiter eens. Hij vroeg zich evenwel terecht af wat dan wel de juiste datum en de juiste koers zouden zijn. Er zijn zoveel mogelijke evenwichts- koersen, dat niemand echt weet welke de correcte overgangskoers is. Dat bete kent dat er geen alternatief is voor de financiële markten als bepalers van de overgangskoers, met alle risico's voor de financiële stabiliteit in het nieuwe Europa. Sylvester Eijffinger BRUSSEL - Volkswagen wil in zijn productiebedrijf in Brussel zeshonderd van de 5700 banen schrappen. Dat meldde gisteren de Vlaamse zakenkrant De Tijd. Vierhon derd personeelsleden van wie de baan verdwijnt, zouden tegen mindere voorwaarden aan de slag kunnen bij toele veranciers. De herstructurering past in een wereldwijde sanering bij Volkswagen. In de fabriek in Brussel worden de Golf en de Audi A3 gebouwd. De relatie tussen vakbonden en di rectie in Brussel is al jarenlang gespannen. ANP DELFZIJL - De Nederlandse rederij Wagenborg gaat mo gelijk een veerverbinding tussen de Verenigde Staten en Canada opzetten. Wagenborg heeft na een openbare aan besteding van de autoriteiten het alleenrecht gekregen om de exploitatiemogelijkheden van de route over Lake Erie te onderzoeken. „En ik ben positief dat het gaat lukken", aldus directeur R. Wagenborg van Koninklijke Wagenborg in Delfzijl gis teren. Reizigers die van Port of Cleveland in de Verenigde Staten naar Port Stanley in Canada willen reizen, zijn met de auto acht uur onderweg omdat ze het halve Lake Erie moeten omrijden. Door een veerverbinding kan een tijdwinst van 4,5 uur worden geboekt. „Het is geen mak kelijke route. In de winter is er veel ijsvorming. Ook moe ten we een landsgrens over. En Amerikanen en Canade zen denken sneller in asfalt dan in water", aldus Wagen borg. ANP LONDEN - De fabrikant van verpakkingen Kappa Packa ging komt vermoedelijk in andere handen. De huidige ei genaren, de Britse investeringsmaatschappijen Cinven en CVC, hebben de bank Goldman Sachs ingehuurd om te kijken naar 'strategische alternatieven' voor het Neder landse bedrijf. Kappa bevestigde gisteren een bericht van die strekking in de zakenkrant Financial Times. ANP DEN HAAG - Ondernemers in de industrie krijgen een ei gen aanspreekpunt bij het ministerie van Economische Zaken. Zij kunnen hier terecht met vragen en opmerkingen. Staatssecretaris Karin van Gennip wil de wet- en regelge ving doorzichtiger maken voor individuele ondernemers. Een duidelijk aanspreekpunt moet hen daarbij helpen. De werkgeversorganisaties reageerden gisteren positief. GPD door Jeffrey Kutterink GOES - Het zakenblad Bizz pu bliceert jaarlijks de Top-100 za kensteden. Goes en Middelburg staan dit jaar op plaats 2 en 34. Maar veel houdt dat niet in, rela tiveren woordvoerders van vori ge toppers. „Het is slechts een bevestiging van een beeld dat al bestaat." Het Overijsselse Rijssen-Holten stond vorig jaar op de tweede plaats in de Top-100 zakenste den. Voor het vijfde jaar op rij wist de gemeente er een plek in te veroveren. In 1999 kwam ze binnen op drie, zakte achtereen volgens naar 25 en 84, steeg in 2002 naar plek 17 en eindigde vorig jaar als tweede. Dit jaar komt Rijssen-Holten (36.171 in woners) niet in de lijst voor. „Een notering in de lijst is slechts een bevestiging van het beeld dat al over een gemeente bestaat", vindt burgemeester B. Koelewijn (tevens economi sche zaken in zijn portefeuille). „Rijssen-Holten staat bekend als een dynamische gemeente. Dat komt onder meer door de aanwezigheid van een aantal landelijk en internationaal ope rerende bouwbedrijven. Het aan tal ondernemingen dat zich hier vestigt, groeit harder dan we aankunnen. Dat komt niet om dat we jaren hoog in de Top-100 hebben gestaan. Er is al langere tijd grote belangstelling vanuit het bedrijfsleven. We willen dan ook de hoeveelheid bedrijventer reinen de komende vijftien jaar uitbreiden." Koelewijn stelt dat een plaats in de zakensteden-lijst een 'goed gevoel' geeft. „Het geeft in elk geval aan dat het plaatselijke be drijfsleven het goed doet. Het ge meentebestuur heeft daarop ove rigens maar beperkt invloed. Eén van de criteria om hoog in de lijst te komen is het betalings gedrag van ondernemers. Daar op heeft het geemeentebestuur geen invloed. Wel kunnen we er voor zorgen dat er voldoende fa ciliteiten zijn om het bedrijfsle ven het zo goed mogelijk naar de zin te maken. Denk daarbij aan de bouw van bedrijfsverza melgebouwen." De burgemees ter relativeert dan ook de hit lijst. „Het is een etiket dat op een stad of dorp wordt geplakt. Bedrijven die zoeken naar een vestigingsplaats kennen de ge meente al via hun contacten. Daar draagt de lijst niet zoveel aan bij. Dat we er dit jaar niet in voorkomen is voor ons wel aanleiding om goed te kijken naar de oorzaken. Wellicht dat er iets is waar we toch invloed op kunnen uitoefenen." Ook wethouder R. van de Ven (economische zaken) van het Zuidhollandse Sliedrecht relati veert de hitlijst van zakenste den. De gemeente (23.840 inwo ners) kwam in 1999 binnen op de achtste plek. Ze zakte een jaar later naar de eenentwintig ste plaats, om in 2001 en 2002 de derde positie in te nemen. Vo rig jaar zakte Sliedrecht naar acht en dit jaar komt het stadje er niet in voor. Publiciteit „Sliedrecht is onder het bedrijfs leven landelijk populair als ves tigingsplaats", zegt Van de Ven. „Als je hoog in een lijst belandt van zakensteden in zo'n zaken blad, levert dat vooral publici teit op. Je wordt platgebeld voor advertenties. Op hoe het be drijfsleven functioneert heeft het gemeentebestuur vrijwel geen invloed. Zeker niet op het betalingsgedrag." Een hoge notering in de Top-100 heeft er volgens Van de Ven niet voor gezorgd dat meer bedrijven dan anders zich in Sliedrecht willen vestigen. On dernemingen die dat willen, heb ben die gedachte vaak al langer om heel andere redenen. Bijvoor beeld vanwege de ligging langs de Al5." Middelburg staat voor de tweede keer in de lijst van honderd beste zakensteden. In 2002 kwam de stad binnen op 85, verdween vorig jaar uit de lijst en komt dit jaar terug op 35, Het gemeentebestur haalt er de schouders over op. Woord voerder P, Woudstra: „We heb ben niet het idee dat een plaats in deze lijst meer bedrijven aan trekt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23