PZC
Önrust bij Schelde Marinebouw
Minder toeristen naar Zeeland
Plaats in lijst
zakensteden
weinig zinvol
Nieuw Europa
25
ndernemingsraad vraagt directie om opheldering in open brief
'S stapt naar
VTO met
lacht Airbus
Werken in een spellenhal
is jongensdroom
VW schrapt 600 banen in België
VS-Canada door reder Nederland
Kappa waarschijnlijk verkocht
Industrie krijgt Haags loket
inderdag 7 oktober 2004
CBL is acties
tegen gif in
groente en
fruit zat
prjeffrey Kutterink
USSINGEN' - Werknemers
d Schelde Marinebouw in Vlis-
gen zijn ongerust over de toe-
rost van het bedrijf en hun
an De ondernemingsraad
trijft dat in een open brief
i de directie. Die heeft direct
et een open brief gereageerd,
uit daarin begrip voor de ge-
ielens en probeert de onvrede
eg te nemen en de gemoederen
bedaren.
rommelt al maanden bij
helde Marinebouw, onderdeel
in de Koninklijke Schelde
roep. Het personeel ziet het
erk afnemen. De directie heeft
650 personeelsleden laten we
ll dat het bedrijf, gezien de
iveelheid werk op dit mo-
nt, zo'n 50 mensen teveel in
ensl heeft. Hoewel geen spra-
is van gedwongen ontslagen,
obeert ze door middel van uit
ten en natuurlijk verloop de
imende jaren de mensen aan
■werk te houden.
directie beziet hoeveel men-
m het bedrijf nodig heeft en
n welke eisen het personeel
pet voldoen. Dat betekent dat
functieomschrijvingen veran-
iren, wat eveneens grote on-
st veroorzaakt. Het nieuws
it het ministerie van Defensie
et van plan is het gat in de or-
rportefeuille tussen 2006 en
ilO op te vullen, is hard aange-
men.
les bij elkaar was dat voor de
[èmemingsraad aanleiding
n open brief te sturen aan de
rectie van Schelde Marine-
iuw, „De ondernemingsraad
stateert dat de onrust en het
ntrouwen naar de leiding toe-
iemt, met de angst voor het be-
fASHINGTON - De Verenigde
laten hebben de WTO, de We-
Idhandelsorganisatie, inge-
hakeld in het conflict dat ze
et de Europese Unie hebben
ver de subsidiëring van de
liegtuigindustrie.
fashington wil dat de EU een
inde maakt aan de subsidiëring
in vliegtuigbouwer Airbus, om-
at die de eerlijke concurrentie
hi belemmeren.
rassel was snel met een reac-
i De Europese Commissie zal
if ook naar de Wereldhandels-
rganisatie stappen met een
lacht. „Absoluut", zei woord-
Krster Arancha Gonzalez.
fspraken
VS en de EU liggen al enige
jd met elkaar overhoop over
b vhegtuigsubsidies. In 1992
maken de twee af dat ze nieu-
vliegtuigmodellen tot eender
van de kosten financieel
tochten subsidiëren. Die af
traak loopt nu af.
a EU wil best de financiële
ara verlagen, maar alleen als
a VS hetzelfde doen. De Euro-
as? Commissie heeft al gewe
en op leningen van 18 miljard
ollar die de Amerikaanse vïieg-
igbouwer Boeing niet hoeft te
il te betalen.
ovendien beschouwt de EU de
jjte defensieorders voor
"aing als een verkapte vorm
an subsidiëring. ANP/AFP
houd van je baan bij Schelde
Marinebouw als drijfveer",
schrijft de OR.
„Angst en onrust zijn slechte
raadgevers en werken vernieti
gend op de mens. Ook voor een
organisatie is dat slecht. Men
sen gaan met de pest in hun lijf
naar het werk, raken gedemoti
veerd en vertrouwen niets en
niemand meer, wat zijn weer
slag heeft op de werkzaamhe
den. Allerlei spookverhalen
doen de ronde en iedereen
draagt zijn steentje daaraan bij,
waardoor de geruchtenstroom
toeneemt en bijna onweerleg
baar wordt", aldus de brief van
de OR. „Welk besluit ook wordt
genomen, vertel dit aan de men
sen, vertel het recht voor zijn
raap en draai niet rond de pot."
Directeur H. van Ameijden
heeft direct in een open brief
aan het personeel gereageerd.
„Het is onrustig bij de Schelde,
onrust die veroorzaakt wordt
door onzekerheid", stelt hij
vast. „Onzekerheid hoort bij
scheepsbouw. Maar wat de situa
tie vandaag de dag extra verve
lend maakt is dat ook de wereld
om ons heen voor extra onzeker
heid zorgt. Voorbeelden zijn de
teloorgang van Van der Gies-
sen-De Noord en RDM of be
sluitvorming in Den Haag over
zaken die ons allen direct aan
gaan. Zoals de pensioenen en de
plannen met betrekking tot de
bouw van nieuwe marinesche
pen."
De directie stelt dat ondanks de
onzekerheden het haar taak is
de werf 'aan te passen aan en
voor te bereiden op de eisen van
de nieuwe tijd'. Dat kost tijd en
daarvoor vraagt de directie be
grip.
Winstgevend
„Sinds de overname door Da-
men is Schelde Marinebouw
winstgevend en dat zal dit jaar
ook zo zijn."
Hij legt uit dat de directie heeft
moeten besluiten tot het uitle
nen van mensen, omdat de
bouw van vier fregatten ten ein
de loopt. „De leegloop gaat
sterk ten koste van de winst van
ons bedrijf, wat we door deta
chering deels moeten opvangen.
Hoewel het een niet erg elegante
oplossing is. Het is bovendien
een tijdelijke maatregel."
Het is volgens Van Ameijden
niet de bedoeling dat de inle-
ners de plaats innemen van gede
tacheerde medewerkers." Van
Ameijden schrijft het spijtig te
vinden dat de onrust is ont
staan. Voor 1 december moet er
duidelijkheid zijn over de func
tiebeschrijvingen.
Philippe Collin (rechts): „Ik speel graag een spelletje mee."
door Ingrid Huibers
GOES - Een jongensdroom kwam uit
voor eigenaar Philippe Collin met de
opening van zijn Fantus Game Store
aan het Groene Weidje in Goes. Jonge
ren spelen er Warhammer, Dungeons
Dragons en Magie. „Als het niet zo
druk is, speel ik graag een spelletje
mee."
Een ruime hal, gevuld met groenbekle-
de speeltafels. En langs de wanden de
uitgestalde koopwaar: Warhammerpop-
petjes en oorlogsmachines, potjes verf
en kwasten. Maar ook bijzondere bord
spellen als Civilization en La Citta. En
natuurlijk Kolonisten van Catan met al
le mogelijk denkbare uitbreidingen. Col
lin is er wekelijks te vinden van dinsdag
tot en met zaterdag. Hij vormt samen
met zijn schoonmoeder Marian Brem-
mers en zijn vriendin Andrea een ven
nootschap. Andrea leidt de vlakbij de
spellenhal gelegen Fantus Fantasy Sto
re en moeder Bremmers springt naast
haar werk overal en nergens bij. Het ko
mende herfst- en winterseizoen gebrui
ken Bremmers en haar dochter Andrea
de ruimte aan het Groene Weidje in de
avonduren en de weekeinden voor lezin
gen en workshops met een spiritueel ka
rakter. Aan een grote tafel voor het
raam zijn donderdagmiddag na school
tijd kinderen bezig met Magie. Onder
tussen sjouwt de wat oudere jeugd met
viskoffers en gereedschapskisten het
pand binnen. Maar wat graag laten ze
hun collectie Warhammerpoppetjes
zien. Sommigen hebben hun legertjes
foto Willem Mieras
keurig geschilderd; anderen spelen lie
ver en laten hun poppetjes en machine
rie gewoon grijs. „We hebben een vaste
groep bezoekers uit Goes. Middelburg
en Vlissingen", vertelt Collin. „Mijn om
zet komt van de verkoop van de spellen
en andere benodigdheden en de ver
koop van frisdrank en snoep." Alcohol
mag bij Fantus niet genuttigd worden
en ook roken is uit den boze. „En er is
altijd toezicht. Daardoor laten veel
ouders hun kinderen hier met een ge
rust hart achter", aldus Collin.
door Jeffrey Kutterink
GOES - In Zeeland is het aantal
toeristen in de eerste helft van
dit jaar licht gedaald. Dat blijkt
uit cijfers van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek (CBS).
Landelijk was sprake van een
stijging.
De eerste zes maanden van 2004
boekten de Nederlandse hotels,
appartementen en campings
11,9 miljoen gasten. Dat is 12,7
procent meer dan in de eerste
helft van 2003. De overgrote
meerderheid wordt gevormd
door Nederlanders. Het aantal
buitenlandse toeristen groeide,
alleen de Duitsers bleven daar
bij achter. Duitsers vormen ech
ter in omvang nog steeds de
grootste groep. Hun 'aandeel'
daalde met 6,7 procent tot 1,3
miljoen. Niet alleen Zeeland zag
een afname van het aantal toe
risten, ook Friesland, Gronin
gen, Limburg en Gelderland ont
vingen minder gasten. In
Noord-Brabant, Drenthe, Over
ijssel en Flevoland daarentegen
kwamen meer vakantiegangers.
Het geringere aantal Duitsers
droeg in Zeeland belangrijk bij
aan de afname van het aantal
toeristen; van bijna 498.000 in
2003 naar ruim 484.000. Omgere
kend werden landelijk 33,7 mil
joen overnachtingen (-0,2 pro
cent) geboekt. Afgezet tegen de
3,2 procent groei van het aantal
hotels en campings betekent dat
een daling van de bezettings
graad. Hotels boekten meer, de
overige accommodaties minder
overnachtingen.
jnlangs vond bij de Nationale
^Bankvan Hongarije in Boedapest
b jaarlijkse conferentie van het presti-
'euze CEPR European Summer Insti-
«c plaats. Dit jaar vormde de uitbrei-
f gvan de Economische en Monetaire
m° (EMU) het onderwerp.
^aanstaande centrale bankiers, zo-
5vice-president Papademos van de
'Wopese Centrale Bank en de presiden-
van de nationale banken van Hon-
jjje en Tsjechië waren hiervoor uitge-
Bekende economen lieten hun
"schijnen over de voorwaarden
e toetreding van de nieuwe lidsta-
van de Europese Unie (EU) tot de
™"U, m 2006, of in een van de jaren
irna.Oeafsluitende panelsessie, on-
eiding van CEPR-president Portes,
s van een zeer hoog niveau.
F meeste vuurwerk kwam van profes
sor Buiter, hoofdeconoom van de Euro
pean Bank for Reconstruction and De
velopment (EBRD). Buiter wees vooral
op de financiële instabiliteit ingeval
van een geforceerde toetreding van de
nieuwe EU-lidstaten tot het nieuwe
wisselkoersmechanisme ERM-II. Deel
name hieraan is gedurende minimaal
twee jaar verplicht, alvorens een land
toe kan treden tot de eurozone.
Op 27 juni jongstleden zijn Estland, Li
touwen en Slovenië tot ERM-II toege
treden, met het doel om in de zomer
van 2006 de euro in te voeren. De valu
ta's van deze landen zijn nu gekoppeld
aan de euro, met een toegestane fluctua
tiemarge van min vijftien tot plus vijf
tien procent. De lezer zal zich nu wel
licht afvragen of er bij een bandbreedte
van dertig procent nog sprake is van
wisselkoersstabiliteit, zoals bedoeld in
het Verdrag van Maastricht. Zelfs de
volatiele Amerikaanse dollar beweegt
zich ten opzichte van de euro binnen
een dergelijke bandbreedte.
De bedoeling van de deelname aan
ERM-II is natuurlijk om de wisselkoers
bewegingen binnen een nauwere band
breedte te houden. Dit wordt niet expli
ciet uitgesproken, om speculatieve aan
vallen te voorkomen.
Buiter wees erop dat het ERM-H een
'nutteloze en potentieel gevaarlijke
wachtkamer' voor de euro is. Naar zijn
mening kan dit voorportaal immers on
nodige financiële instabiliteit tot ge
volg hebben. De kern van zijn betoog
was dat het Verdrag van Maastricht
van de betreffende landen het simul
taan realiseren van drie nominale doel
stellingen vergt. Zij dienen namelijk
een wisselkoersdoelstelling (ERM-II),
een inflatiedoelstelling (prijsstabili
teit), en een rentedoelstelling (nomina
le kapitaalmarktrente) na te streven.
Volgens Buiter kan van geen enkele mo
netaire autoriteit het nastreven van
meer dan één nominale doelstelling
worden gevraagd. Hij ging zelfs nog
verder door op te merken dat het simul
taan nastreven van drie nominale doel
stellingen de kans op een 'major finan
cial accident' sterk vergroot. Voorwaar
geen aantrekkelijk vooruitzicht! Het
gastland van de conferentie, Hongarije,
dat in 2003 nog een ernstige wissel
koerscrisis meemaakte, kan hier volop
over meepraten. Buiter adviseerde de
kandidaat-lidstaten van de EMU voor
al om eerst hun budgettaire huis op or
de te brengen, alvorens toetreding tot
ERM-II zelfs maar te overwegen. Dit
zou in het bijzonder gelden voor Honga
rije, Polen en Tsjechië, landen met rela
tief hoge begrotingstekorten.
Buiter duidde deelname aan ERM-II
zelfs aan als gevaarlijk, indien men
daarmee een zwak binnenlands beleid
tracht te verhullen. Volgens Buiter
moet men aan kandidaat-lidstaten een
vrij zwevende wisselkoers toestaan tus
sen de aankondiging van 'date and ra-
te' voor de invoering van de euro en de
feitelijke introductie ervan. Zijn discus
siant Rasche was het in grote lijnen
met deze stelling van Buiter eens. Hij
vroeg zich evenwel terecht af wat dan
wel de juiste datum en de juiste koers
zouden zijn.
Er zijn zoveel mogelijke evenwichts-
koersen, dat niemand echt weet welke
de correcte overgangskoers is. Dat bete
kent dat er geen alternatief is voor de
financiële markten als bepalers van de
overgangskoers, met alle risico's voor
de financiële stabiliteit in het nieuwe
Europa.
Sylvester Eijffinger
BRUSSEL - Volkswagen wil in zijn productiebedrijf in
Brussel zeshonderd van de 5700 banen schrappen. Dat
meldde gisteren de Vlaamse zakenkrant De Tijd. Vierhon
derd personeelsleden van wie de baan verdwijnt, zouden
tegen mindere voorwaarden aan de slag kunnen bij toele
veranciers.
De herstructurering past in een wereldwijde sanering bij
Volkswagen. In de fabriek in Brussel worden de Golf en
de Audi A3 gebouwd. De relatie tussen vakbonden en di
rectie in Brussel is al jarenlang gespannen. ANP
DELFZIJL - De Nederlandse rederij Wagenborg gaat mo
gelijk een veerverbinding tussen de Verenigde Staten en
Canada opzetten. Wagenborg heeft na een openbare aan
besteding van de autoriteiten het alleenrecht gekregen
om de exploitatiemogelijkheden van de route over Lake
Erie te onderzoeken.
„En ik ben positief dat het gaat lukken", aldus directeur
R. Wagenborg van Koninklijke Wagenborg in Delfzijl gis
teren. Reizigers die van Port of Cleveland in de Verenigde
Staten naar Port Stanley in Canada willen reizen, zijn
met de auto acht uur onderweg omdat ze het halve Lake
Erie moeten omrijden. Door een veerverbinding kan een
tijdwinst van 4,5 uur worden geboekt. „Het is geen mak
kelijke route. In de winter is er veel ijsvorming. Ook moe
ten we een landsgrens over. En Amerikanen en Canade
zen denken sneller in asfalt dan in water", aldus Wagen
borg. ANP
LONDEN - De fabrikant van verpakkingen Kappa Packa
ging komt vermoedelijk in andere handen. De huidige ei
genaren, de Britse investeringsmaatschappijen Cinven en
CVC, hebben de bank Goldman Sachs ingehuurd om te
kijken naar 'strategische alternatieven' voor het Neder
landse bedrijf.
Kappa bevestigde gisteren een bericht van die strekking
in de zakenkrant Financial Times. ANP
DEN HAAG - Ondernemers in de industrie krijgen een ei
gen aanspreekpunt bij het ministerie van Economische
Zaken.
Zij kunnen hier terecht met vragen en opmerkingen.
Staatssecretaris Karin van Gennip wil de wet- en regelge
ving doorzichtiger maken voor individuele ondernemers.
Een duidelijk aanspreekpunt moet hen daarbij helpen.
De werkgeversorganisaties reageerden gisteren positief.
GPD
door Jeffrey Kutterink
GOES - Het zakenblad Bizz pu
bliceert jaarlijks de Top-100 za
kensteden. Goes en Middelburg
staan dit jaar op plaats 2 en 34.
Maar veel houdt dat niet in, rela
tiveren woordvoerders van vori
ge toppers. „Het is slechts een
bevestiging van een beeld dat al
bestaat."
Het Overijsselse Rijssen-Holten
stond vorig jaar op de tweede
plaats in de Top-100 zakenste
den. Voor het vijfde jaar op rij
wist de gemeente er een plek in
te veroveren. In 1999 kwam ze
binnen op drie, zakte achtereen
volgens naar 25 en 84, steeg in
2002 naar plek 17 en eindigde
vorig jaar als tweede. Dit jaar
komt Rijssen-Holten (36.171 in
woners) niet in de lijst voor.
„Een notering in de lijst is
slechts een bevestiging van het
beeld dat al over een gemeente
bestaat", vindt burgemeester
B. Koelewijn (tevens economi
sche zaken in zijn portefeuille).
„Rijssen-Holten staat bekend
als een dynamische gemeente.
Dat komt onder meer door de
aanwezigheid van een aantal
landelijk en internationaal ope
rerende bouwbedrijven. Het aan
tal ondernemingen dat zich hier
vestigt, groeit harder dan we
aankunnen. Dat komt niet om
dat we jaren hoog in de Top-100
hebben gestaan. Er is al langere
tijd grote belangstelling vanuit
het bedrijfsleven. We willen dan
ook de hoeveelheid bedrijventer
reinen de komende vijftien jaar
uitbreiden."
Koelewijn stelt dat een plaats in
de zakensteden-lijst een 'goed
gevoel' geeft. „Het geeft in elk
geval aan dat het plaatselijke be
drijfsleven het goed doet. Het ge
meentebestuur heeft daarop ove
rigens maar beperkt invloed.
Eén van de criteria om hoog in
de lijst te komen is het betalings
gedrag van ondernemers. Daar
op heeft het geemeentebestuur
geen invloed. Wel kunnen we er
voor zorgen dat er voldoende fa
ciliteiten zijn om het bedrijfsle
ven het zo goed mogelijk naar
de zin te maken. Denk daarbij
aan de bouw van bedrijfsverza
melgebouwen." De burgemees
ter relativeert dan ook de hit
lijst. „Het is een etiket dat op
een stad of dorp wordt geplakt.
Bedrijven die zoeken naar een
vestigingsplaats kennen de ge
meente al via hun contacten.
Daar draagt de lijst niet zoveel
aan bij. Dat we er dit jaar niet
in voorkomen is voor ons wel
aanleiding om goed te kijken
naar de oorzaken. Wellicht dat
er iets is waar we toch invloed
op kunnen uitoefenen."
Ook wethouder R. van de Ven
(economische zaken) van het
Zuidhollandse Sliedrecht relati
veert de hitlijst van zakenste
den. De gemeente (23.840 inwo
ners) kwam in 1999 binnen op
de achtste plek. Ze zakte een
jaar later naar de eenentwintig
ste plaats, om in 2001 en 2002
de derde positie in te nemen. Vo
rig jaar zakte Sliedrecht naar
acht en dit jaar komt het stadje
er niet in voor.
Publiciteit
„Sliedrecht is onder het bedrijfs
leven landelijk populair als ves
tigingsplaats", zegt Van de Ven.
„Als je hoog in een lijst belandt
van zakensteden in zo'n zaken
blad, levert dat vooral publici
teit op. Je wordt platgebeld
voor advertenties. Op hoe het be
drijfsleven functioneert heeft
het gemeentebestuur vrijwel
geen invloed. Zeker niet op het
betalingsgedrag."
Een hoge notering in de
Top-100 heeft er volgens Van de
Ven niet voor gezorgd dat meer
bedrijven dan anders zich in
Sliedrecht willen vestigen. On
dernemingen die dat willen, heb
ben die gedachte vaak al langer
om heel andere redenen. Bijvoor
beeld vanwege de ligging langs
de Al5." Middelburg staat voor
de tweede keer in de lijst van
honderd beste zakensteden. In
2002 kwam de stad binnen op
85, verdween vorig jaar uit de
lijst en komt dit jaar terug op
35, Het gemeentebestur haalt er
de schouders over op. Woord
voerder P, Woudstra: „We heb
ben niet het idee dat een plaats
in deze lijst meer bedrijven aan
trekt."