Iedereen kan zijn eigen Hirst maken 22 Schelmse roman van Gerrit Krol 23 Janis lan blijft bescheiden 27 Middelburgs Kamerkoor 50 jaar Expositie omstreden kunstenaar in Middelburg Painting-By-Numbers actie bijlagen: 0113-315680 ipzc.nl j-redactie@pzc.nl tbus 31,4460 AA Goes ertentie-exploitatie: ird-en Midden-Zeeland: 0113-315520; s-Vlaanderen: 0114-372770; aal: 020-4562500. jensdag 6 oktober 2004 Damien Hirst (Bristol, 1965) is de superster van de hedendaagse kunst. Hij is even omstreden als succesvol. Zijn fans, die grif betalen voor werken die Hirst niet zelf maakt, noemen hem een genie. Zijn tegenstanders - behalve de complete Britse schandaalpers ook een aantal gerenommeerde kunstcritici - vinden hem een oplichter. In Nederland is zelden kunst van Hirst te zien, maar morgen begint in Mid delburg een expositie van werken die in oplage zijn gemaakt. Damien Hirst: With dead head Hirst is de bekendste van de Young British Artists (YBA) die in de jaren negentig furore maakten. De meesten van hen studeerden aan het Gold smiths College in Londen. In één klap kregen ze de schijnwer pers op zich gericht toen Hirst in 1988 de expositie Freeze orga niseerde. Hij had geen zin te wachten op een galerie die hun werk wilde exposeren. Met hulp van sponsors huurde hij een pak huis. Zelf liet Hirst nauwelijks iets zien op die tentoonstelling. Kunstenaars als Mat Collishaw, Ian Davenport, Anya Gallaccio, Gary Hume, Sarah Lucas en Fio na Rae leverden een grotere bij drage. Toch was zijn naam ge vestigd. En ook was de eerste verwarring gezaaid. Want was Hirst nu een kunstenaar of een tentoonstellingsmaker? „Na Freeze vroeg iedereen me welke kant ik op zou gaan", vertelde Hirst later in een interview. „Ik vroeg: 'Hoezo?' Nu vragen men sen me: 'Wat doe je nu? Ga je vi deoclips maken, films of blijf je toch kunstenaar?' Ik zie het ver schil niet, ik doe het gewoon al lemaal, ik beschouw het alle maal als kunst." Behalve schilderijen, beelden en installaties heeft Hirst onder meer een videoclip gemaakt voor de Britse band Blur, illus traties voor een cd van Dave Ste wart en, als lid van de popgroep Fat Les, de single 'Vandaloo', die op nummer twee belandde in de Britse hitparade. Het op merkelijke is dat hij zijn pop sterachtige status heeft verwor ven met het maken van kunst. Wat ook het oordeel mag zijn over de kwaliteit van zijn werk, het moet hem worden nagege ven dat hij - in ieder geval in En geland - een compleet nieuw pu bliek naar galeries en musea heeft weten te trekken. Haai Dat komt omdat zijn werk van meet af aan nieuws was. Freeze is een legendarische tentoonstel ling geworden, omdat reclamegi gant Charles Saatchi zich naar aanleiding daarvan over de YBA ontfermde. Ineens waren de jonge Britse kunstenaars hip. Ineens was hun vaak confronte rende en shockerende werk veel geld waard. Saatchi financierde in 1991 ook Hirsts bekendste werk: zijn haai op sterk water. Via de telefoon bestelde hij in Australië een vijf meter grote tij- gerhaai. Het kadaver liet hij overkomen en hij exposeerde het in The Saatchi Gallery, in een aquarium gevuld met for maldehyde. Hij gaf het werk een prachtige titel: The physical im possibility of death in the mind Beautiful galactic exploding screen print Home sweet home of someone living. „Ik ben altijd gefascineerd geweest door plaat jes van en verhalen over haaien", aldus Hirst in een van de interviews met Gordon Burn die zijn gebundeld in het prach tige boek On the way to work. „Ze zijn zo enorm griezelig. Ik bedacht dat als ik nu eens een echte haai in een galerie zou kunnen krijgen. Ik wilde er niet een schilderen, en ik wilde ook niet een hele mooie dia of foto laten zien. Ik dacht, als ik hem nou eens echt in vloeistof kon laten zien, groot genoeg om men sen bang te maken, dat je voelt dat je in één ruimte bent met een grote haai, dat je het gevoel hebt dat-ie je op zou kunnen eten, dat zou goed werken." De Britse tabloids vielen over hem heen. En twee jaar later op nieuw, toen hij op de Biennale in Venetië het werk Mother and child divided tentoonstelde, een koe en kalf die de geboorte van de laatste niet hadden over leefd. Velen verafschuwden Hirsts gebruik van kadavers en dat hij via zijn titel een link leg de naar een oeroud christelijk thema in de kunstgeschiedenis - de madonna en het kind - maak te het alleen nog maar erger. Hirsts bijdrage aan de Biennale in 1993 betekende zijn interna tionale doorbraak. Velen raak ten ervan overtuigd dat hij meer wilde dan alleen shockeren. Het belangrijkste thema van Da mien Hirst is leven en dood. Zijn bijnaam is Mister Death. Zijn haai, zijn koeien op sterk water - vaak doorgezaagd - zijn schilderijen waarop vlinders in foto's Lex de Meester Painting-By-Numbers de olieverf zitten geplakt; het zijn niet alleen gruwelijke maar ook wonderschone beelden. Ei genlijk doet Hirst daarmee wei nig anders dan natuurkundigen eeuwenlang hebben gedaan. Al leen presenteert hij zijn geprepa reerde beesten in een galerie en noemt ze kunst. „Ik denk dat ik geobsedeerd ben door de dood", zei Hirst tegen Bum. „Maar ik denk dat het eerder een eerbe toon is aan het leven dan iets zie kelijks. Het een bestaat niet zon der het ander." Dood is verval. Hirst is geïnte resseerd in de schoonheid van verval. Bum beschijft hoe de col lages die hij in de jaren tachtig maakte Hirst attendeerden op zijn sterfelijkheid. „Op een dag kreeg ik een angstaanjagende ingeving. Daardoor veranderde alles. Ik keek naar mijn colla ges, al die verrotte stukjes hout, die vergane, weggegooide rot zooi die ik van de vloer had ge raapt, allemaal bijna dood, en ik voelde bij die ordeningen die ik daarvan had gemaakt, met stukjes plastic en vuile tissues die bijna uit elkaar vielen: 'Dit is wat er met mij gebeurt.' Dat veranderde alles." Vrijwel elk werk van Hirst refe reert aan ziekte en dood, hoe mooi ze vaak ook zijn. Zoals zijn pillenschilderijen. Als kind moest zijn maag een keer wor den leeggepompt, omdat hij pil len uit het medicijnkastje van zijn moeder aanzag voor snoep jes. Dat leidde tot het besef dat wat geneest ook kan doden. Hirst heeft dat uitgewerkt in zijn pillen- of stippenschilde- rijen. Het zijn regelmatige orde ningen van gekleurde stippen, de titels refereren aan medicij nen of drugs. Bekend zijn ook de medicijnkastjes of zelfs com plete apotheken die hij als in stallaties heeft tentoongesteld. Op 18 oktober wordt bij veiling huis Sotheby's in Londen de complete inventaris van het res taurant Pharmacy te koop aan geboden. Dit in 1997 in de Lon- dense wijk Notting Hill geo pende restaurant was vanaf dag één een verzamelplaats voor de internationale society. Het com plete restaurant was door Hirst ingericht, vol verwijzingen naar apotheken en pillen, maar bij voorbeeld ook met een aantal vlinderschilderijen. De totale op brengst van de veiling - noodza kelijk omdat het chique restau rant toch op de fles is gegaan - wordt geschat op meer dan vijf miljoen euro. Prijzen Dat zegt iets over de prijzen van Hirsts werk. Zijn pillenschilde rijen kosten, afhankelijk van het formaat, enkele tonnen in eu ro's, evenals zijn spin paintings, ronde draaischijven waarop hij verf heeft uitgegoten. Voor een galerie in Middelburg is het on mogelijk zulk werk tentoon te stellen. Dat de Revolution 1053 Gallery van de Middelburgse kunstenaar William Verstraeten louter multiples (werk in op lage) laat zien, is al bijzonder ge noeg. Niet alleen omdat het werk van Hirst vrijwel nooit in Nederland wordt getoond, maar ook omdat deze prints van pil lenschilderijen en spin pain tings duurder zijn dan de unica die doorgaans in Zeeuwse gale ries worden getoond. Dat Hirst deze werken niet zelf heeft ge maakt, doet niet terzake. Hij heeft ze bedacht. Zelfs zijn schil derijen worden door assistenten gemaakt. Dat is iets waar zijn tegenstanders van gruwen. Een bekende mop in Londen is: Hoe veel jonge Britse kunstenaars heb je nodig om een gloeilamp te vervangen? Geeneen. Zij la ten het door een assistent doen, terwijl ze zichzelf bezatten in een kroeg in Soho. Hoe raak de ze grap is, blijkt uit een inter view met Damien Hirst in het blad Idler. „Toen ik mijn eerste werk verkocht, betaalde ik een ander om nog zo'n werk te ma ken, zodat ik de kroeg in kon. Mijn idee was om een eindeloze reeks stippenschilderijen te ma ken, maar de gedachte dat ik de rest van mijn leven zelf stippen zou schilderen vond ik compleet belachelijk. Ik had het helemaal in mijn hoofd, waar het om ging was om het werkelijk geschil derd te krijgen. Ik heb alle kleu ren een nummer gegeven en ik heb aangegeven waar de rondjes geschilderd moesten worden. Ik heb ze dus zelf niet geschilderd en sommige mensen vinden dat een probleem. Maar architecten bouwen ook niet de huizen die ze ontwerpen. Veel mensen den ken dat ik niets deed omdat ik altijd in de kroeg hing, maar ik heb altijd voor elkaar gekregen dat mijn werk werd uitge voerd." Licht Hirst zijn publiek op of niet? Zelfs de print van Valium, te zien in de Middelburgse gale rie, is ijzersterk. Maar wat te denken van de doe-het-zelf sets (Painting-By-Numbers) die wor den aangeboden? Voor achtdui zend euro kan iedereen zijn ei gen Hirst maken. Het doek is al gesigneerd. Als je dat zorgvul dig doet, wat is dan het verschil met een in de fabriek gemaakt schilderij dat 200.000 euro kost? Het zijn deze fratsen die Hirst onuitstaanbaar en onweerstaan baar maken. Je kunt je opge licht voelen, tegelijkertijd is het moeilijk te ontkennen dat met zo'n project indringende vragen worden gesteld over wat echt en onecht is in de kunst. Al jaren voorspellen kunstken ners dat de hype van Hirst ten einde is. Toch blijven de prijzen van zijn werk stijgen. Misschien moet de conclusie wel zijn dat een ballon die nooit wordt door geprikt wel degelijk een hoog vlieger is. Ernst Jan Rozendaal Expositie: Editions van Damien Hirst, van 8 oktober t/m 21 novem ber in Revolution 1053 Gallery, He renstraat 6b in Middelburg, open din t/m za van 13-17.30 uur. Gebruikte literatuur: Damien Hirst: 'I want to spend the rest of my life everywhere, with everyone, one to one, always, forever, now', Damien Hirst en Gordon Bum: 'On the way to work', 'Damien Hirst's Pharma cy', catalogus Sotheby's voor veiling 18 oktober en www.idler.co.uk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21