Gedeputeerde streeft naar meer steun voor aanpak hinder WCT Niet meer verdiepen PZC Jeugd heeft oog voor Antwerpen W CT -voorstanders zijn vooral mannen 13 jVCT: van ipomf aar twijfel Nieuwe maatregelen tegen overlast containertreinen in de maak Brief CDA aan Staten in dinsdag 5 oktober 2004 - juni 1998 )ts presenteert gedeputeerde an Bruinooge het plan voor aanleg van de Westerschelde ntainer Terminal in Vlissin- i-Oost, goeddeels op strand duin van de Kaloot. Uiteinde- 1 re capaciteit: 1,5 miljoen con- ners per jaar. Havenschap eland Seaports en het Ge- entelijk Havenbedrijf Rot- dam gaan de 2600 meter lan- terminal aanleggen. Kosten: i half miljard euro. Bruin- re heeft het over in totaal drie gend arbeidsplaatsen. De euwse Milieu Federatie is jrachtig positief. Veronder- ild wordt dat de WCT een ver re verdieping van de Wester- ïelde en de aanleg van een eede Maasvlakte op de lange an kan schuiven. december 1999 t Antwerpse overslagbedrijf sse-Noord Natie, van meet af n de beoogde exploitant van WCT, sluit een contract met eland Seaports. Een haalbaar- idsstudie heeft de mogelijkhe- n van de containerterminal derstreept. De eerste contai- Irschepen worden eind 2002 rwacht. november 2000 vereniging Redt de Kaloot, jericht door recreanten en fos- lenzoekers die tegen de aan- I van de WCT op hun strandje a, biedt Bruinooge een rap- irt met alternatieve locaties n. Ruim een half jaar later nstateert Zeeland Seaports it deze plekken op te veel be- aren stuiten. augustus 2001 et milieu-effectrapport voor WCT geeft aan dat 45 tot 65 ocent van de containers van naar het achterland per schip il worden getransporteerd, fer de weg gaat 16 procent en jr spoor zal 20 tot 40 procent Jrden aan- en afgevoerd. augustus 2001 cijfers over het vervoer van itainers per spoor en over de g leiden tot ongerustheid bij voners van Zuid-Beveland in de buurt van de spoorlijn izen. Ook de gemeentebestu- i van Goes, Kapelle en Rei- irswaal zijn beducht voor erlast. De suggestie een spe- ile goederenspoorlijn langs de 8 aan te leggen, lijkt niet haal- ar. Een verkennende studie rt dat die honderden miljoe- i euro's zou kosten. november 2001 voorbereidingen voor de aan- van de WCT lopen vertra- ng op. De commissie die het lieu-effectrapport beoor- elt, wil opheldering over een ntal onderdelen, zoals plant diersoorten die in het ge- ang komen en de risico's op t land. Een aanvulling op het lieu-effectrapport voorziet in leemten. juni 2002 dens een discussie- en m- •aakavond over de WCT-plan- lopen de gemoederen hoog Redt de Kaloot meent dat eland Seaports zich met on- brheid en misleiding bezig- ludt. GroenLinks wil dat een slissing over de aanleg van de CT over de verkiezingen van prt 2003 worden getild. Dat jee wordt verworpen. •ktober 2002 een dag debatteren gaan de aten van Zeeland in meerder- id akkoord met de aanleg van WCT. De ZMF, Redt de Ka- at en de gemeente Goes teke- n beroep aan bij de Raad van ate. juli 2003 van State haalt een door het Statenbesluit ït de WCT mogelijk moet ma- Deze afwijzing is goeddeels raseerd op Europese regels ö°r de natuurbescherming. De jjvincie had alternatieven ar de WCT moeten bekijken - als ze de aanleg van de con- aerterminal noodzakelijk it - moeten aantonen dat er ake is van dwingende rede van openbaar belang. Op de «augustus 2003 ovinciale Staten besluiten - in meerderheid - de WCT jet op te geven. Onderzocht zal den of het zinvol is een nieu- Jpoging te wagen. F juli 2004 dat onderzoek concludeert F dagelijks provinciebestuur p een kortere WCT (2000 me- f1 "aaibaar is en te onderhou ten valt. 'oktober 2004 len ?ta^en van Zeeland behande- L het voorstel een nieuwe voor- fef^i^sl}rocec^ure voor de rL1 te beginnen. door Maurits Sep GOES - Meer mensen moeten er op vertrouwen dat de hinder door containertreinen goed wordt aangepakt. Dat is voor ge deputeerde H. van Waveren het belangrijkste streven bij de aan leg van de Westerschelde Contai ner Terminal. „Ik wil dat ieder een die voor de WCT is, ook te vreden is over de maatregelen te gen de overlast." Van Waveren zegt dit in reactie op de enquête die de PZC heeft laten uitvoeren over de WCT. Hinder van containertranspor ten is voor 55 procent van de Zeeuwen acceptabel omdat daar meer werk tegenover staat. De gedeputeerde vindt die 'heel marginale meerderheid' te klein. „Die moet groter worden. Net zo groot als het aantal voor standers van de WCT." Dat betekent een toename van vijf procent, want zes op de tien Zeeuwen zijn voor de aanleg van de containerkade. Van Wa veren heeft er het volste vertrou wen in dat hij meer mensen kan winnen voor de aanpak van de overlast. „Ik denk dat we begin volgend jaar een goed plan van aanpak hebben met een combi natie van maatregelen die we tot nu toe niet hadden. Denk dan aan raildempers, treinen die langzamer rijden, geluiddem pende ingrepen aan treinen en het gedeeltelijk verdiepen van de spoorlijn zodat het verkeer er minder last van heeft." Meer bescherming helpt niet, stelt L. Bezemer, die in Kapelle naast de spoorlijn woont. De eni ge echte oplossing, vindt zij, is minder treinen. Zelfs nu de WCT er nog niet is, heeft Beze mer al veel last van goederen treinen. „We moeten vaker en langer stil zijn en het huis schokt als ze langsrijden." Soms wordt ze daar wakker van. „An dere mensen kunnen zich niet voorstellen hoe dat is, dat moet je meemaken." Het verbaast Bezemer daarom niet dat een meerderheid van de Zeeuwen nog steeds voor de WCT is. „Zij wonen hier niet, hebben de overlast er dus niet van en kiezen voor werk." Van Waveren is aangenaam verrast over de gelijkblijvende steun voor de WCT. Hij had verwacht dat het uitstel had geleid tot minder vertrouwen in het pro ject en dus tot minder steun. Wethouder M. 't Hart van Goes kan zich voorstellen dat mensen die geen container langs krij gen, genuanceerder over de WCT denken. „Daarom zeggen wij als gemeente niks over de wenselijkheid van de terminal, maar wel iets over de voorwaar den waaronder die er mag komen. De vraag over hinder tegenover werkgelegenheid veronderstelt dat er inderdaad banen bij komen door de WCT. Nou, dat moet nog maar blijken uit de analyse over de kosten en baten voor de samenle ving." door Maurits Sep GOES - Een steun in de rug. Zo voelt het voor gedeputeerde M. Kramer dat een meerderheid van de Zeeuwen gekant is tegen voortdurende verdieping van de Westerschelde. „Maar de vraag is of we het redden. Want Den Haag en Brussel gaan over die verdieping, niet Zeeland." Uit een enquête, gehouden in op dracht van de PZC, blijkt dat 55 procent van de Zeeuwen tegen het steeds verder verdiepen van de Westerschelde is. Kramer is daar blij mee, omdat het provin ciebestuur er ook tegen is. Maar, nuanceert hij, het is geen overweldigende meerderheid. „Veel Zeeuwen hebben oog voor de andere belangen van met na me de haven van Antwerpen. Dat is realistisch en daar moet en zal ik als gedeputeerde reke ning mee houden." P. de Koeijer, voorman van de landbouworganisatie ZLTO is teleurgesteld over die 55 pro cent. Hij had verwacht dat ieder een tegen zou zijn. „Het einde is niet in zicht met het groter wor den van schepen, maar verdie pen kun je niet eeuwig." Vooral jongeren hebben echter wel degelijk oog voor de positie van de Antwerpse haven. Die wil dat de grootste zeeschepen de haven altijd kunnen berei ken. Nederland en België heb ben die toegankelijkheid in 1839 bij verdrag geregeld. Een nipte meerderheid van de jonge ren (53 procent) wil zich aan die afspraak houden; 63 procent van de ouderen wil er echter on deruit. Ze hebben minder affiniteit met de landbouw, verklaart De Koeijer de houding van de jeugd. „En ik denk dat ze de er fenis van de vorige discussie over ontpoldering niet hebben meegekregen. Deze open vrien delijkheid is heel sympathiek, maar als ze alle feiten zouden kennen, zouden ze misschien an ders denken." Gedeputeerde Kramer vindt de opstelling van de jongeren juist bemoedigend. „Zij hangen min der aan vastgeroeste standpun ten. Dat is ook nodig om uit het dilemma te komen van econo mie, natuur en veiligheid. Er is ruimte nodig voor een goede dis cussie, zodat we ook voor Zee land er het beste uit halen." Misschien, oppert C. Coeck van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, werkt een deel van de Zeeuwse jeugd wel in bedrij ven die verband houden met de haven. „Of misschien zien de jongeren meer een win/win-si- tuatie voor zowel Antwerpen als Zeeland dan de ouderen. Het biedt in elk geval houvast voor de politieke besluitvorming over de verdieping." Nederland en België nemen in december een besluit over de toekomst van de Westerschelde. Als de WCT er komt, zal de aanblik ervan ongeveer zo zijn als hier in de haven van Antwerpen: een lange rij kranen en schepen. foto Ronald den Dekker Meer containeroverslag in Zeeland is goed voor de werkgelegenheid, vinden veel Zeeuwen blijkens de enquête. foto Ronald den Dekker Jong en oud verdeeld over Westerschelde door Jeffrey Kutterink GOES - De jongere Zeeuwse generaties zijn toe schietelijker naar België dan de oudere. Ruim de helft van de Zeeuwen tussen de 18 en 35 jaar vindt dat de Westerschelde tot in lengte van jaren moet worden verdiept voor steeds grotere zeesche pen. Maar hoe ouder de Zeeuwen, hoe minder coulant ze zijn tegenover de Belgen. Van de 55-plussers is drie op de tien voor ongebreidelde verdieping. Het is vooral een generatieverschil, want tussen de denkwijze van mannen en vrouwen daarover zit weinig licht. Zeeland mag als goede buur de Belgen dan ook niet dwarsbomen, vindt de helft van de onder vraagden tussen de 18 en 35. Van de 55-plussers is dat vier op de tien. Ook hier nauwelijks verschil len tussen mannen en vrouwen. De helft van de ondervraagden vindt dat verdere verdieping van de Westerschelde de Westerschel de Container Terminal niet overbodig maakt. Vooral 55-plussers denken er zo over, al zijn de verschillen niet schrikbarend groot. Het onder water zetten van landbouwgrond (ont- polderen) ziet zeven van de tien ondervraagden niet zitten. Zeeuwen ouder dan 55 zijn daarin fel ler dan de generaties tussen de 18 en 35 (bijna 69 tegenover 77 procent). Opvallend is nog wel dat mannen ontpoldering iets feller afwijzen dan vrou wen. Bijna acht op de tien mannen is het helemaal oneens met de stelling dat het onder water zetten van landbouwgrond een goed middel is om het ver lies aan natuurwaarden te compenseren. Bij vrou wen is dat bijna zeven op de tien. Politiek Den Haag staat welwillend tegenover het Belgische verzoek de Westerschelde verder te ver diepen. Negen op de tien ondervraagden vindt dat Den Haag beter naar Zeeland moet luisteren. Jong en oud, man of vrouw denken daar allemaal hetzelfde over. Waar veel mensen bij andere vra gen zeggen geen mening te hebben, is dat percen tage bij deze vraag slechts 1,7 procent. door Jeffrey Kutterink GOES - Met name mannen zijn voor de aanleg van de Wester schelde Container Terminal. Zij wijzen op verbetering van de werkgelegenheid en de infra structuur. Vrouwen zien de ka de vooral als een voordeel voor de concurrentiepositie en leggen meer de nadruk op de overlast. Alle deelnemers aan de PZC-en- quête hebben wel eens iets ge hoord, gezien of gelezen over de mogelijke aanleg van de WCT. Mensen tussen de 18 en 34 jaar zijn vaker voorstander dan oude re generaties. Zeven op de tien jongeren ondersteunen de aan leg, tegenover zes op de tien 55-plussers. Tegelijkertijd zijn er ongeveer evenveel jongeren als ouderen tegenstander van de aanleg (twee op de tien). Ondervraagden tussen de 18 en 35 benadrukken vooral dat aan leg goed is voor de werkgelegen heid en stimulering van de Zeeuwse economie. Nadelen van de WCT zijn volgens de man nen vooral verkeersoverlast en een ontoereikende infrastruc tuur. Vrouwen daarentegen vin den dat de kade slecht is voor het milieu en dat die ten koste gaat van de rust. Hoewel tweederde van de 18 tot en met 34-jarigen zegt voorstan der te zijn, voorziet die leeftijds groep dat de kade slecht is voor het milieu, voor meer geluidso verlast zorgt en dat het veel te druk wordt in de provincie. Ruim 55 procent van de onder vraagden vindt de hinder van extra containertransport op de weg en over het spoor door de Bevelanden acceptabel als tol voor de uitbreiding van de werk gelegenheid. Ook hier is een ver schil tussen mannen en vrou wen. Vier op de tien ondervraagden vindt dat de nadelige effecten op de natuur voldoende worden gecompenseerd. Maar bijna een zelfde aantal is het daarmee niet eens. Vooral mannen vinden dat er ge noeg natuur tegenover staat. In woners van Zeeland is voldoen de inspraak geboden op de plan nen, vindt bijna de helft van de ondervraagden. Daar denken de Zeeuwen tussen de 18 en 35 jaar anders over. De helft van hen vindt dat ze onvoldoende heb ben kunnen meepraten. GOES - De Zuid-Beveland- se afdelingen van het CDA hebben de partijgenoten in de Zeeuwse Staten opgeroe pen tegen aanleg van de Westerschelde Container Terminal te stemmen als er geen harde garanties op ta fel liggen voor het tegen gaan van verkeersoverlast op Zuid-Beveland. De CDA-afdelingen Kapel le en Goes hebben het ini tiatief genomen voor de ac tie, die is opgezet met het oog op het WCT-debat in Provinciale Staten komen de donderdag. In welke mate bent u het eens of oneens met de mogelijke aanleg van de Westerschelde Container Terminal? De hinder van extra containertransport op de weg en over het spoor door de Bevelanden is acceptabel als tol voor uitbreiding van de werkgelegenheid. ÜR mee eens fËU mee oneens geen mening landbouw en visserij In de discussie over de aanleg van de Westerschelde Container Terminal wordt de haven genoemd als banenmotor, een stimulans voorde werkgelegenheid. Welke van de economische sectoren ziet u als serieus alternatief voor de WCT Een eerder besluit van Provinciale Staten om de aanleg van de Westerschelde Container Terminal mogelijk te maken is door de Raad van State verworpen. Had deze procedure wel of geen invloed op uw mening over de aanleg van de WCT? BH wel invloed ■I geen invloed weet niet De vrije vaart naar Antwerpen is in 1839 wettelijk geregeld. Dit betekent dat de diepte van de Westerschelde tot in lengte van jaren moet worden aangepast aan steeds grotere zeeschepen. 4S 18-34 jaar 35-54 jaar 55 jaar en ouder totaal BW| mee eens BH mee oneens geen mening De Westerschelde wordt steeds verdiept, maar het is niet duidelijk of Zeeland hiervan voordeel heeft. Echter, als goede buren mogen wij de ontplooiing van de Antwerpse havens niet dwarsbomen. 4 18-34 jaar 35-54 jaar 55 jaar en ouder totaal BB mee eens BH mee oneens 1 geen mening Het onder water zetten van Zeeuwse landbouwgrond is een goed middel om het verlies aan natuurwaarden als gevolg van de verdieping van de Westerschelde te compenseren. 1 mee eens jJH mee oneens geen mening De regering in Den Haag staat welwillend tegenover het Belgische verzoek om verdieping van de Westerschelde. Den Haag zou meer naar de Zeeuwen moeten luisteren. UB mee eens BB mee oneens geen mening opdracht: redactie PZC uitvoerder: ISK/research, Amsterdam methode: telefonisch onderzoeksdata dinsdag 28 en woensdag 29 september 2004 onderzoekspopulatie personen van 18 jaar en ouder in Zeeland ondervraagden: 288 op basis van aselecte steekproef uit het KPN-telefoonregister cijfers: procenten van het aantal ondervraagden OPZC/Kees Lammers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27