Gedeputeerde streeft naar meer
steun voor aanpak hinder WCT
Niet meer verdiepen
PZC
Jeugd heeft oog voor Antwerpen
W CT -voorstanders
zijn vooral mannen
13
jVCT: van
ipomf
aar twijfel
Nieuwe maatregelen tegen overlast containertreinen in de maak
Brief CDA
aan Staten
in
dinsdag 5 oktober 2004
- juni 1998
)ts presenteert gedeputeerde
an Bruinooge het plan voor
aanleg van de Westerschelde
ntainer Terminal in Vlissin-
i-Oost, goeddeels op strand
duin van de Kaloot. Uiteinde-
1 re capaciteit: 1,5 miljoen con-
ners per jaar. Havenschap
eland Seaports en het Ge-
entelijk Havenbedrijf Rot-
dam gaan de 2600 meter lan-
terminal aanleggen. Kosten:
i half miljard euro. Bruin-
re heeft het over in totaal drie
gend arbeidsplaatsen. De
euwse Milieu Federatie is
jrachtig positief. Veronder-
ild wordt dat de WCT een ver
re verdieping van de Wester-
ïelde en de aanleg van een
eede Maasvlakte op de lange
an kan schuiven.
december 1999
t Antwerpse overslagbedrijf
sse-Noord Natie, van meet af
n de beoogde exploitant van
WCT, sluit een contract met
eland Seaports. Een haalbaar-
idsstudie heeft de mogelijkhe-
n van de containerterminal
derstreept. De eerste contai-
Irschepen worden eind 2002
rwacht.
november 2000
vereniging Redt de Kaloot,
jericht door recreanten en fos-
lenzoekers die tegen de aan-
I van de WCT op hun strandje
a, biedt Bruinooge een rap-
irt met alternatieve locaties
n. Ruim een half jaar later
nstateert Zeeland Seaports
it deze plekken op te veel be-
aren stuiten.
augustus 2001
et milieu-effectrapport voor
WCT geeft aan dat 45 tot 65
ocent van de containers van
naar het achterland per schip
il worden getransporteerd,
fer de weg gaat 16 procent en
jr spoor zal 20 tot 40 procent
Jrden aan- en afgevoerd.
augustus 2001
cijfers over het vervoer van
itainers per spoor en over de
g leiden tot ongerustheid bij
voners van Zuid-Beveland
in de buurt van de spoorlijn
izen. Ook de gemeentebestu-
i van Goes, Kapelle en Rei-
irswaal zijn beducht voor
erlast. De suggestie een spe-
ile goederenspoorlijn langs de
8 aan te leggen, lijkt niet haal-
ar. Een verkennende studie
rt dat die honderden miljoe-
i euro's zou kosten.
november 2001
voorbereidingen voor de aan-
van de WCT lopen vertra-
ng op. De commissie die het
lieu-effectrapport beoor-
elt, wil opheldering over een
ntal onderdelen, zoals plant
diersoorten die in het ge-
ang komen en de risico's op
t land. Een aanvulling op het
lieu-effectrapport voorziet in
leemten.
juni 2002
dens een discussie- en m-
•aakavond over de WCT-plan-
lopen de gemoederen hoog
Redt de Kaloot meent dat
eland Seaports zich met on-
brheid en misleiding bezig-
ludt. GroenLinks wil dat een
slissing over de aanleg van de
CT over de verkiezingen van
prt 2003 worden getild. Dat
jee wordt verworpen.
•ktober 2002
een dag debatteren gaan de
aten van Zeeland in meerder-
id akkoord met de aanleg van
WCT. De ZMF, Redt de Ka-
at en de gemeente Goes teke-
n beroep aan bij de Raad van
ate.
juli 2003
van State haalt een
door het Statenbesluit
ït de WCT mogelijk moet ma-
Deze afwijzing is goeddeels
raseerd op Europese regels
ö°r de natuurbescherming. De
jjvincie had alternatieven
ar de WCT moeten bekijken
- als ze de aanleg van de con-
aerterminal noodzakelijk
it - moeten aantonen dat er
ake is van dwingende rede
van openbaar belang. Op de
«augustus 2003
ovinciale Staten besluiten -
in meerderheid - de WCT
jet op te geven. Onderzocht zal
den of het zinvol is een nieu-
Jpoging te wagen.
F juli 2004
dat onderzoek concludeert
F dagelijks provinciebestuur
p een kortere WCT (2000 me-
f1 "aaibaar is en te onderhou
ten valt.
'oktober 2004
len ?ta^en van Zeeland behande-
L het voorstel een nieuwe voor-
fef^i^sl}rocec^ure voor de
rL1 te beginnen.
door Maurits Sep
GOES - Meer mensen moeten er
op vertrouwen dat de hinder
door containertreinen goed
wordt aangepakt. Dat is voor ge
deputeerde H. van Waveren het
belangrijkste streven bij de aan
leg van de Westerschelde Contai
ner Terminal. „Ik wil dat ieder
een die voor de WCT is, ook te
vreden is over de maatregelen te
gen de overlast."
Van Waveren zegt dit in reactie
op de enquête die de PZC heeft
laten uitvoeren over de WCT.
Hinder van containertranspor
ten is voor 55 procent van de
Zeeuwen acceptabel omdat
daar meer werk tegenover staat.
De gedeputeerde vindt die 'heel
marginale meerderheid' te
klein. „Die moet groter worden.
Net zo groot als het aantal voor
standers van de WCT."
Dat betekent een toename van
vijf procent, want zes op de tien
Zeeuwen zijn voor de aanleg
van de containerkade. Van Wa
veren heeft er het volste vertrou
wen in dat hij meer mensen kan
winnen voor de aanpak van de
overlast. „Ik denk dat we begin
volgend jaar een goed plan van
aanpak hebben met een combi
natie van maatregelen die we
tot nu toe niet hadden. Denk
dan aan raildempers, treinen
die langzamer rijden, geluiddem
pende ingrepen aan treinen en
het gedeeltelijk verdiepen van
de spoorlijn zodat het verkeer er
minder last van heeft."
Meer bescherming helpt niet,
stelt L. Bezemer, die in Kapelle
naast de spoorlijn woont. De eni
ge echte oplossing, vindt zij, is
minder treinen. Zelfs nu de
WCT er nog niet is, heeft Beze
mer al veel last van goederen
treinen. „We moeten vaker en
langer stil zijn en het huis
schokt als ze langsrijden." Soms
wordt ze daar wakker van. „An
dere mensen kunnen zich niet
voorstellen hoe dat is, dat moet
je meemaken."
Het verbaast Bezemer daarom
niet dat een meerderheid van de
Zeeuwen nog steeds voor de
WCT is. „Zij wonen hier niet,
hebben de overlast er dus niet
van en kiezen voor werk." Van
Waveren is aangenaam verrast
over de gelijkblijvende steun
voor de WCT. Hij had verwacht
dat het uitstel had geleid tot
minder vertrouwen in het pro
ject en dus tot minder steun.
Wethouder M. 't Hart van Goes
kan zich voorstellen dat mensen
die geen container langs krij
gen, genuanceerder over de
WCT denken. „Daarom zeggen
wij als gemeente niks over de
wenselijkheid van de terminal,
maar wel iets over de voorwaar
den waaronder die er mag
komen. De vraag over hinder
tegenover werkgelegenheid
veronderstelt dat er inderdaad
banen bij komen door de
WCT. Nou, dat moet nog maar
blijken uit de analyse over de
kosten en baten voor de samenle
ving."
door Maurits Sep
GOES - Een steun in de rug. Zo
voelt het voor gedeputeerde
M. Kramer dat een meerderheid
van de Zeeuwen gekant is tegen
voortdurende verdieping van de
Westerschelde. „Maar de vraag
is of we het redden. Want Den
Haag en Brussel gaan over die
verdieping, niet Zeeland."
Uit een enquête, gehouden in op
dracht van de PZC, blijkt dat 55
procent van de Zeeuwen tegen
het steeds verder verdiepen van
de Westerschelde is. Kramer is
daar blij mee, omdat het provin
ciebestuur er ook tegen is.
Maar, nuanceert hij, het is geen
overweldigende meerderheid.
„Veel Zeeuwen hebben oog voor
de andere belangen van met na
me de haven van Antwerpen.
Dat is realistisch en daar moet
en zal ik als gedeputeerde reke
ning mee houden."
P. de Koeijer, voorman van de
landbouworganisatie ZLTO is
teleurgesteld over die 55 pro
cent. Hij had verwacht dat ieder
een tegen zou zijn. „Het einde is
niet in zicht met het groter wor
den van schepen, maar verdie
pen kun je niet eeuwig."
Vooral jongeren hebben echter
wel degelijk oog voor de positie
van de Antwerpse haven. Die
wil dat de grootste zeeschepen
de haven altijd kunnen berei
ken. Nederland en België heb
ben die toegankelijkheid in
1839 bij verdrag geregeld. Een
nipte meerderheid van de jonge
ren (53 procent) wil zich aan die
afspraak houden; 63 procent
van de ouderen wil er echter on
deruit.
Ze hebben minder affiniteit met
de landbouw, verklaart De
Koeijer de houding van de
jeugd. „En ik denk dat ze de er
fenis van de vorige discussie
over ontpoldering niet hebben
meegekregen. Deze open vrien
delijkheid is heel sympathiek,
maar als ze alle feiten zouden
kennen, zouden ze misschien an
ders denken."
Gedeputeerde Kramer vindt de
opstelling van de jongeren juist
bemoedigend. „Zij hangen min
der aan vastgeroeste standpun
ten. Dat is ook nodig om uit het
dilemma te komen van econo
mie, natuur en veiligheid. Er is
ruimte nodig voor een goede dis
cussie, zodat we ook voor Zee
land er het beste uit halen."
Misschien, oppert C. Coeck van
het Gemeentelijk Havenbedrijf
Antwerpen, werkt een deel van
de Zeeuwse jeugd wel in bedrij
ven die verband houden met de
haven. „Of misschien zien de
jongeren meer een win/win-si-
tuatie voor zowel Antwerpen als
Zeeland dan de ouderen. Het
biedt in elk geval houvast voor
de politieke besluitvorming
over de verdieping."
Nederland en België nemen in
december een besluit over de
toekomst van de Westerschelde.
Als de WCT er komt, zal de aanblik ervan ongeveer zo zijn als hier in de haven van Antwerpen: een lange rij kranen en schepen.
foto Ronald den Dekker
Meer containeroverslag in Zeeland is goed voor de werkgelegenheid, vinden veel Zeeuwen blijkens de
enquête. foto Ronald den Dekker
Jong en oud verdeeld over Westerschelde
door Jeffrey Kutterink
GOES - De jongere Zeeuwse generaties zijn toe
schietelijker naar België dan de oudere. Ruim de
helft van de Zeeuwen tussen de 18 en 35 jaar
vindt dat de Westerschelde tot in lengte van jaren
moet worden verdiept voor steeds grotere zeesche
pen.
Maar hoe ouder de Zeeuwen, hoe minder coulant
ze zijn tegenover de Belgen. Van de 55-plussers is
drie op de tien voor ongebreidelde verdieping.
Het is vooral een generatieverschil, want tussen
de denkwijze van mannen en vrouwen daarover
zit weinig licht.
Zeeland mag als goede buur de Belgen dan ook
niet dwarsbomen, vindt de helft van de onder
vraagden tussen de 18 en 35. Van de 55-plussers is
dat vier op de tien. Ook hier nauwelijks verschil
len tussen mannen en vrouwen.
De helft van de ondervraagden vindt dat verdere
verdieping van de Westerschelde de Westerschel
de Container Terminal niet overbodig maakt.
Vooral 55-plussers denken er zo over, al zijn de
verschillen niet schrikbarend groot.
Het onder water zetten van landbouwgrond (ont-
polderen) ziet zeven van de tien ondervraagden
niet zitten. Zeeuwen ouder dan 55 zijn daarin fel
ler dan de generaties tussen de 18 en 35 (bijna 69
tegenover 77 procent). Opvallend is nog wel dat
mannen ontpoldering iets feller afwijzen dan vrou
wen. Bijna acht op de tien mannen is het helemaal
oneens met de stelling dat het onder water zetten
van landbouwgrond een goed middel is om het ver
lies aan natuurwaarden te compenseren. Bij vrou
wen is dat bijna zeven op de tien.
Politiek Den Haag staat welwillend tegenover het
Belgische verzoek de Westerschelde verder te ver
diepen. Negen op de tien ondervraagden vindt dat
Den Haag beter naar Zeeland moet luisteren.
Jong en oud, man of vrouw denken daar allemaal
hetzelfde over. Waar veel mensen bij andere vra
gen zeggen geen mening te hebben, is dat percen
tage bij deze vraag slechts 1,7 procent.
door Jeffrey Kutterink
GOES - Met name mannen zijn
voor de aanleg van de Wester
schelde Container Terminal. Zij
wijzen op verbetering van de
werkgelegenheid en de infra
structuur. Vrouwen zien de ka
de vooral als een voordeel voor
de concurrentiepositie en leggen
meer de nadruk op de overlast.
Alle deelnemers aan de PZC-en-
quête hebben wel eens iets ge
hoord, gezien of gelezen over de
mogelijke aanleg van de WCT.
Mensen tussen de 18 en 34 jaar
zijn vaker voorstander dan oude
re generaties. Zeven op de tien
jongeren ondersteunen de aan
leg, tegenover zes op de tien
55-plussers. Tegelijkertijd zijn
er ongeveer evenveel jongeren
als ouderen tegenstander van de
aanleg (twee op de tien).
Ondervraagden tussen de 18 en
35 benadrukken vooral dat aan
leg goed is voor de werkgelegen
heid en stimulering van de
Zeeuwse economie. Nadelen
van de WCT zijn volgens de man
nen vooral verkeersoverlast en
een ontoereikende infrastruc
tuur. Vrouwen daarentegen vin
den dat de kade slecht is voor
het milieu en dat die ten koste
gaat van de rust.
Hoewel tweederde van de 18 tot
en met 34-jarigen zegt voorstan
der te zijn, voorziet die leeftijds
groep dat de kade slecht is voor
het milieu, voor meer geluidso
verlast zorgt en dat het veel te
druk wordt in de provincie.
Ruim 55 procent van de onder
vraagden vindt de hinder van
extra containertransport op de
weg en over het spoor door de
Bevelanden acceptabel als tol
voor de uitbreiding van de werk
gelegenheid. Ook hier is een ver
schil tussen mannen en vrou
wen.
Vier op de tien ondervraagden
vindt dat de nadelige effecten
op de natuur voldoende worden
gecompenseerd. Maar bijna een
zelfde aantal is het daarmee
niet eens.
Vooral mannen vinden dat er ge
noeg natuur tegenover staat. In
woners van Zeeland is voldoen
de inspraak geboden op de plan
nen, vindt bijna de helft van de
ondervraagden. Daar denken de
Zeeuwen tussen de 18 en 35 jaar
anders over. De helft van hen
vindt dat ze onvoldoende heb
ben kunnen meepraten.
GOES - De Zuid-Beveland-
se afdelingen van het CDA
hebben de partijgenoten in
de Zeeuwse Staten opgeroe
pen tegen aanleg van de
Westerschelde Container
Terminal te stemmen als er
geen harde garanties op ta
fel liggen voor het tegen
gaan van verkeersoverlast
op Zuid-Beveland.
De CDA-afdelingen Kapel
le en Goes hebben het ini
tiatief genomen voor de ac
tie, die is opgezet met het
oog op het WCT-debat in
Provinciale Staten komen
de donderdag.
In welke mate bent u het eens of oneens met de mogelijke aanleg van de
Westerschelde Container Terminal?
De hinder van extra
containertransport op de weg en over
het spoor door de Bevelanden is
acceptabel als tol voor uitbreiding van
de werkgelegenheid.
ÜR mee eens
fËU mee oneens
geen mening
landbouw
en visserij
In de discussie over de
aanleg van de
Westerschelde
Container Terminal
wordt de haven
genoemd als
banenmotor, een
stimulans voorde
werkgelegenheid.
Welke van de
economische sectoren
ziet u als serieus
alternatief voor de
WCT
Een eerder besluit van Provinciale
Staten om de aanleg van de
Westerschelde Container Terminal
mogelijk te maken is door de Raad van
State verworpen. Had deze procedure
wel of geen invloed op uw mening over
de aanleg van de WCT?
BH wel invloed
■I geen invloed
weet niet
De vrije vaart naar Antwerpen is in 1839 wettelijk geregeld. Dit betekent
dat de diepte van de Westerschelde tot in lengte van jaren moet worden
aangepast aan steeds grotere zeeschepen.
4S
18-34 jaar 35-54 jaar 55 jaar en ouder totaal
BW| mee eens BH mee oneens geen mening
De Westerschelde wordt steeds verdiept, maar het is niet duidelijk of
Zeeland hiervan voordeel heeft. Echter, als goede buren mogen wij de
ontplooiing van de Antwerpse havens niet dwarsbomen.
4
18-34 jaar 35-54 jaar 55 jaar en ouder totaal
BB mee eens BH mee oneens 1 geen mening
Het onder water zetten van Zeeuwse
landbouwgrond is een goed middel om
het verlies aan natuurwaarden als
gevolg van de verdieping van de
Westerschelde te compenseren.
1 mee eens
jJH mee oneens
geen mening
De regering in Den Haag staat
welwillend tegenover het Belgische
verzoek om verdieping van de
Westerschelde.
Den Haag zou meer naar de Zeeuwen
moeten luisteren.
UB mee eens
BB mee oneens
geen mening
opdracht: redactie PZC
uitvoerder: ISK/research, Amsterdam
methode: telefonisch
onderzoeksdata dinsdag 28 en woensdag 29 september 2004
onderzoekspopulatie personen van 18 jaar en ouder in Zeeland
ondervraagden: 288 op basis van aselecte steekproef uit het
KPN-telefoonregister
cijfers: procenten van het aantal ondervraagden
OPZC/Kees Lammers