pzc Het bleef bij luchtfietserij w moet Dit kabinet moet nu oprotten Zorgsector voorkon opnamestops door herverdeling budget Cliënten Thuiszorg zijn tevredener over informatie Balkenende Taxichauffeur overvallen lezers schrijven Covra Bedreiging 'EV'Eli, OMZIEVt Ql+ji Europese vogeltelactie in Cadzand-Bad Jia/AOET^%^ Balkenende-iLfl SWÊSïVOETi1 mLf i mmm Duizenden Zeeuwen naar protest tegen kabinet op Museumplein maandag 4 oktober 2004 door Claudia Sondervan GOES - De Zeeuwse zorgaanbie- deres hebben onderling hun geldproblemen opgelost. Onder regie van het Zorgkantoor Zee land is ruim drie miljoen euro opnieuw verdeeld om opname stops en rantsoenering van zorg te vookomen. Namen van instellingen die geld tekort of over hadden, wil mana ger Angela Bras van Zorgkan toor Zeeland in Goes niet be kendmaken. Het is voor het eerst dat Zeeuw se zorginstellingen onderling budget uitwisselen. Het voelt te genstrijdig, vindt Bras, omdat de instellingen ook moeten con curreren van de rijksoverheid. De uitruil werd ingegeven door het plotse besluit van het kabi net, afgelopen april, dat de bud getten voor dit jaar niet zouden worden aangevuld. Voorheen konden instellingen om extra geld vragen als ze meer zorg moesten geven dan ze hadden begroot. Nu dat werd ge blokkeerd, keken instellingen soms tegen tekorten aan, terwijl elders geld overbleef omdat die soort zorg minder vaak nodig bleek. Eigen bijdrage In de sector verpleging en oude renzorg bleek voor 2,5 miljoen euro aan thuiszorg niet ge vraagd te worden. In de ver- pleegzorg dreigde een tekort van 688.000 euro. Het overschot ontstond volgens Bras vooral door de hogere eigen bijdrage in de thuiszorg, waardoor minder mensen huishoudelijke en per soonlijke verzorging vragen. Dat overschot is verrekend met het tekort van zeven ton op de extramurale verpleeghuiszorg, veroorzaakt door mensen met een opname-indicatie voor ver- pleegzorg die thuis willen blij ven of op een wachtlijst staan. Zij doen een zwaarder beroep op specialistische zorg dan voor zien. In de gehandicaptenzorg werd met 652.000 euro opgebruikt zorgbudget een tekort ga van 528.000 euro. Het bruikte budget was vooral stemd voor mensen die ink]; re woongroepen willen \vn maar die moeten wacht® een woning beschikbaar Het tekort wordt verooii door de zorg voor j standelijk gehandicapten gedragsproblemen. Zij u(, een beroep doen op bovenif nale instellingen buiten de; vincie, of hebben een neh van speciale zorg dig. Het huidige systeem voor zo: nanciering voldoet niet voo; ze groep, vindt Bras. Er» veel onderzoek en indicaties nodig eer hun complexe j vraag een toereikend I heeft. Of het bij deze budgetruilU is ook voor Bras onzeker. D( stellingen worden in hun be; ting niet afgerekend op n die ze nu over hadden, stél Wel heerst grote onduidf! heid over het kabinetst* voor 2005. Het Zorgkantoori wacht pas vanaf decemberi de zorgproductie voor volg jaar te kunnen praten md Zeeuwse aanbieders. TERNEUZEN - Een 42-js Belgische taxichauffeur isgu ochtend in de Guido Gezel raat in Terneuzen door klant beroofd van enkele derden euro's. De man moest een passagiers uit Antwerpen naar Terns brengen. Bij aankomst, kwart over vijf, trok de pa gier een wapen. De chaiÊ heeft zijn verdiensten j staan. Het signalement van de ovai Ier luidt: een man van onget dertig jaar, ongeveer 1.75 ra lang met steil achterover kamd zwart haar. De man! een stoppelbaard en sprak brekkig Nederlands. Deze rubriek is uitsluitend be stemd voor reacties op de in de PZC verschenen redactionele be richten, artikelen of commenta ren. De reactietijd beloopt uiter lijk 7 dagen. Plaatsing van bij dragen betekent niet dat de re dactie de meningen en stellin gen van de inzenders onder schrijft. Open brieven, oproepen, gedich ten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdra gen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie be houdt zich het recht voor inzen dingen te bekorten. Over gewei gerde brieven wordt niet gecor respondeerd. In de PZC van 29 september een mooie foto en prima informatie óver het eerste grote retourtrans port van Nederlands kernafval naar de voorlopige (100 jaar?) eindbestemming. Nu zijn er twee dingen die naar mijn mening een verstandig mens niet moet doen: 1. zende ling worden op een onbewoond eiland; 2. vechten tegen de Bier kaai (een zekere nederlaag voor ogen). Hét is jammer dat een deel van Greenpeace dit kenne lijk nog steeds niet inziet, want opnieuw zijn er activisten die verboden negerend ons willen le ren dat kernenergieafval gevaar lijk spul is. De activisten zijn gokkers die er op rekenen dat ze straffeloos en met publiciteit hoogstens met een vermaning hun missie kunnen wagen. Wat zij doen is door hun acties kost bare manuren van elite politie personeel aan noodzakelijk werk onttrekken. Een oplos sing? Kan of wil Greenpeace te gen hün Bierkaai blijven vech ten, dan zouden activisten die zich hebben geketend twee uur pa zonsondergang door sympa thisanten moeten worden be vrijd of mogen van een zonson dergang genieten, waarna de po litie hen op verzoek met warme thee en een proces-verbaal be vrijdt. Het zal wel weer niet kunnen/mogen. I. Dekker Den Omloop 24 's Heer Hendrikskinderen VLISSINGEN - Een zestienjari ge Vlissingse heeft zaterdag aan gifte gedaan van bedreiging. Zij was op het Scheldeplein in haar woonplaats en werd tij dens haar werk, rond half drie, bedreigd door een jongen die h[aar in haar gezicht en haren spuugde. De politie onderzoekt de zaak. <$U.. Op een oude foto van de locatie in de Poel is aangegeven wat de obstakels zijn, als hier een vliegveld zou worden aangelegd. door A.J. Barth De Eerste Wereldoorlog gaf de aan zet tot de burgerluchtvaart. Op Walcheren kwam tijdens 1914-1918 het militair vliegveld Oost-Souburg tot stand, dat na de oorlog van lieverlee voor commerciële doeleinden werd ge bruikt. In 1934 noemde men het al een steeds belangrijkere luchthaven voor het nationale en ook reeds internationa le burger-luchtverkeer. De basis voor het vliegveld Haamstede werd in 1925 gelegd, door enkele inwo ners van Schouwen-Duiveland. Maar pas in 1930 ging daarvoor bij Nieuw- Haamstede de eerste spa de grond in. De opening van een geregelde dienst vond plaats op 4 juli 1931, toen de kort ste en, naar later zou blijken, de druk ste luchtlijn ter wereld met de dienst Haamstede - Rotterdam begon. Een jaar later werd het lijntje naar Vlis- singen doorgetrokken en in 1934 was de de Zeeuwsche Vereeniging voor Lucht vaart een feit. Die club moest meer vliegvelden in Zeeland tot stand bren gen. Het bestuur van deze vereniging be legde in 1935 een bijeenkomst in het stadhuis van Goes met als doel te ko men tot een Bevelandse afdeling en tot de stichting van een vliegveld op Zuid-BevelandGemeentebestuurders hoge ambtenaren en vertegenwoordi gers van de ZLM werden gevraagd voor een bestuursfunctie. Jan Dekker, prominent NSB'er, was wel aanwezig, maar kreeg geen verzoek om toe te treden tot de afdeling, die nog hetzelfde jaar een rapport afleverde over de mogelijke vestigingsplaatsen. Een vijfkoppige commissie had in loco diverse terreinen bestudeerd. Als eerste had de commissie rondgelopen in de Achthoek in de Goese Polder, even voor bij 's Heer Hendrikskinderen, ter hoog te van de kruising Rijksweg/ Schenge- dijk. Verkeerstechnisch was het een uit stekende plaats: aan de doorgaande rou te van Goes naar Middelburg en aan de weg naar Wolphaartsdijk en Noord-Be veland. Minder gunstig was dat het ter rein aan drie zijden door dijken was om geven. Het tweede terrein, nabij de Ooster- schenge, viel zonder meer af. Het was te drassig en had een ongunstige vorm. Het derde dat bekeken werd, bevond zich ten oosten van de weg naar Katse Veer in de Wilhelminapolder. Het grens de aan de Zandkreek. Het was een prachtig terrein voor de luchtvaart, op ongeveer zes kilometer van Goes en vlakbij Noord-Beveland, maar het was jammer dat de zeedijk aan de noord kant was gelegen en er moesten nogal wat bomen worden gerooid. Als laatste nam de commissie het ge bied van het huidige Goes-Zuid in ogen schouw, onmiddellijk ten zuiden van het station. Er waren wat obstakels, zo als de watertoren voor locomotieven en de schoorsteenpijp van de voormalige appelstroopfabriek. In het oosten en zuid-oosten waren hoge bomen aanwe zig. Unicum De commissie concludeerde dat dit ter rein als vliegveld een unicum zou zijn in Nederland. De ligging vlak bij het station was zeer geschikt. Voor Noord-Beveland lag het evenwel wat minder gunstig. Om tot een beslissing te komen, moest het bestuur van de afdeling nadenken over de vraag waar de luchtreizigers uit Zuid-Beveland vandaan zouden komen en uit welke streek van Zuid-Beveland de meeste te vervoeren goederen kwa men. Hoe zat het met de stadsuitbrei ding van Goes en hoeveel zou het alle maal gaan kosten? We schrijven de jaren dertig, met grote economische problemen. Hebben we reproductie Willem Mieras hier te maken met megalomane lucht fietserij van een groep bestuurders of sneden dergelijke plannen wel degelijk hout? We weten het niet. De laatste alge mene ledenvergadering van de Zuid-Be- velandse afdeling is van 13 oktober 1.936. Van enig elan was geen sprake meer en van de afdeling werd niets meer vernomen. De nekslag voor het lijntje Rooterdam - Haamstede kwam met de Tweede We reldoorlog. Nog maar net was de de vre de getekend, of er doken plannen op om op meerdere plaatsen in de provincie vliegvelden aan te leggen. Bij Goes, in de Wilhelminapolder, moest er één ko men, maar dat liep op niets uit. In 1948 besloten Provinciale Staten om het vliegveld bij Haamstede nieuw leven in te blazen en ontwikkelde men plannen voor een vliegveld bij Terneuzen. Op Walcheren moest natuurlijk ook een vliegveld komen, bij Ritthem Er kwam niets van terecht. Niet alleen bleken gemeenten onwillig in het afdek ken van de financiële risico's; ook wa ren de ontwikkelingen in de vliegtuigin dustrie zo stormachtig - alles moest gro ter en sneller en vooral mondiaal - dat de ontwikkeling van kleine vliegvelden stagneerde. Eerst vele jaren later kwam vliegveld Midden-Zeeland tot stand. door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Cliënten van Thuiszorg Zeeuws-Vlaanderen zijn over het algemeen tevreden over de informatie die ze krij gen. Dat blijkt een onderzoek dat Cliënt en Kwaliteit uit Utrecht, mede op verzoek van de cliënten- raad, begin dit jaar heeft ge daan naar de informatievoorzie ning en het gebruik van het zorg- dossier bij Thuiszorg Zeeuws- Vlaanderen. In totaal werden er 1482 enve- CADZAND-BAD - Vanaf het ochtendgloren waren zaterdag in de Kivittepolder te Cad zand-Bad vogelaars in de weer met het tellen van overvliegende trekvogels. BirdLife Internatio nal had een zogenaamde World Bird watch opgezet voor mensen die zich betrokken voelen bij de vogel- en natuurbescherming. De telling op het meest zuidwes telijke puntje van Nederland in Cadzand vond plaats in Euro pees verband. Naast het tellen van de trekvogels vonden ook tellingen plaats van alle andere vogels die een duidelijke bin ding hebben met het gebied. De World Birdwatch viel tevens samen met het 25-jarig jubi leum van de Europese Vogel richtlijn, In Nederland vormt de Birdwatch verder het startpunt van de Vogeltrekcampagne van de Vogelbescherming. Vogels op weg naar hun over- winteringgebieden trekken in het najaar van het noordoosten naar het zuidwesten. Aangezien de wind zaterdag niet erg gun stig was, werd gesproken van een matige trek. Het aantal ge telde soorten kwam uit rond de vijftig. De spreeuwen en de graspiepers waren duidelijk in de meerderheid. Bijzonder wa ren de waarnemingen van enke le gele kwikstaarten en sper wers, die vanuit Scandinavië naar het zuiden vliegen. loppen verstuurd, waarvan vragenlijsten terugkwamen.' is een respons van 38,6 pros Een aantal cliënten dat dei genlijsten heeft ingevuld, ii vraagd om mee te doen groepsgesprek. Tijdens sprek is dieper op de onden pen ingegaan. „Opvallend is dat bijna all? derdelen van de informatiew ziening hoger gewaardeerd' den dan vier jaar geleden", len projectleider onderzoek.' ny van Sabben van Cliënt Kwaliteit en Ad Schouten de cliëntenraad van Stick Zorgsaam in het personeels! Zorgweb, „Helaas wordt het eindresult negatief beïnvloed door de vrede over de voorlichting: betrekking tot de eigen bijdi van begin dit jaar. Ook al infoi-matie daarover in eerste stantie een verantwoorde!! heid van het Centrale Adnü stratie Kantoor in Den Haag De cliënten zijn over het meen zeer tevreden over zorg. De mate waarin komt? tendeels overeen met de waarin men de informatiew ziening waardeert. Van deel* ten vindt 71 procent de into» tie voldoende. De tevreden! over de gegeven informatici groot, 99 procent zegt tevreS te zijn. Het rapportcijfer<j cliënten aan de informatief ziening door Thuiszorg Zt Vlaanderen geven is een 7,1. De bekendheid met de klacliij procedure en de cliëntenrad betrekkelijk laag. Slechts 18f» cent zegt van het bestaan rj een cliëntenraad op de hoogt'! zijn. Bereikbaarheid Er zijn ook punten die desa dacht verdienen. Onderma»' behoefte aan een periodieke^ luatie van de verleende zorg3 een leidinggevende, inforn* over de bereikbaarheid van» Thuiszorg buiten kantoon* en het medegebruik van' zorgdossier door andere hulpw leners zoals de huisartsen®1 mantelzorgers. In 'overleg met de cliënten^ wordt bekeken hoe de en'-1 tekortkomingen in de infoö tievoorziening zo goed mop opgelost kunnen worden. [etende al minister-president Balkenende moest het ontgelden. Op de landelijke actiedag tegen het kabinetsbeleid, georganiseerd door de vak bonden, demonstreerden ruim 200.000 mensen. En van de pensioenen moeten ze met hun poten afblijven." De perrons van Amsterdam CS en de stationshal doen denken aan de taferelen na afloop van een popconcert in de Amster dam Arena of de Kuip. Maar hier moet het feest nog begin nen. Iedereen perst zich een weg naar buiten. De trams 2, 5,16 en 24 zitten propvol en dus gaan ve len te voet. Grote groepen stap pen van CS, het Damrak, Dam, Rokin en Rembrandtplein, over de Heren-, Keizers- en Prinsen gracht naar het Museumplein. Daar past rond kwart voor twaalf amper nog iemand op. „Geweldig dat jullie met zo ve len zijn gekomen", roept presen tatrice Angela Groothuizen in de microfoon. Helikopters Op een verhoogd platform naast het podium slaat FNV-voorzit ter Lodewijk de Waal de han den voor zijn ogen. Zichtbaar onder de indruk. Reclamevlieg tuigen vliegen over. Helikopters cirkelen rond. De toeloop is te groot. De organisatie sluit de in gang van het plein bij het mu seum af. Toch blijven van alle kanten actievoerders toestro men. „De straten vanaf het sta tion tot aan het plein staan vol. Amsterdam zit vol. Er zijn vol gens de politie tussen de 200.000 en 250.000 mensen. Ge weldig", meldt Groothuizen trots. „Zeker 30.000 mensen staan nog op perrons of in trei nen. Applaus voor hen die hier wel willen, maar niet kunnen foto Ed Oudenaarden/ANP zijn." Massaal gaan de handen omhoog. „Actie, actie, actie", scandeert de massa. De teksten op borden en spandoeken spre ken voor zich: 'Dit kabinet moet oprotten! Nu!', 'Daaag' (op een grote kartonnen hand, die velen zo verscheuren dat alleen de middelvinger overeind staat), 'God straft meteen' (met afbeel ding van een voet), 'Dit kabinet is een financiële en medische moordenaar van het volk'. De sfeer is en blijft gemoedelijk, maar de ondertoon bloedse rieus. 'Balkenende moet omver' staat op posters. „Joh, dat hoeft niet meer, hij ligt toch al ge strekt?" De Abvakabo FNV huis band speelt en zingt op de wijs van Queens We will rock you 'wij zijn, wij zijn woedend'. Na optredens van JK {Idols) en Si- ta, spreekt CNV-voorzitter Doekle Terpstra de actievoer ders toe. „We schrijven vandaag een brief aan Balkenende." Mas saal boe-geroep volgt. „Bedoe len jullie mij?" Neeee, klinkt het luid. „We schrijven vandaag een brief aan Balkenende." Boeee. „Bedoelen jullie mij?" Neeee. Rappers MHP-voorman Ad Verhoeven en Jon Monks (Europees Vakver bond) roepen op door te gaan met het protest tegen het kabi netsbeleid. Rappers maken het muziekprogramma te lang, waardoor mensen proberen weg te lopen. „Het is een jaar of tien geleden dat we zo'n actie heb ben georganiseerd", verdedigt CNV-bestuurder Henk van Beers. Maar kwart over twee drijft FNV-voorzitter Lodewijk de Waal de kudde weer bijeen. „Wij gaan verder met actievoe ren. Doen jullie mee?" Dik 200.000 kelen zetten het op een schreeuwen: jaaaa. Nog een keer klinkt 'wij zijn, wij zijn woedend'. De meute zingt mee. Het Museumplein loopt leeg. Deels de Bijenkorf in. De acties gaan regionaal verder, bevestigt Van Beers. „Het vervolg gaat de werkgevers raken. Hoe? Dat be zien we komende week. Dit is in elk geval een geslaagde manifes tatie. Een duidelijk signaal dat niet genegeerd mag en kan wor den. De vakbeweging leeft. Niet alleen bij grijze duiven, zoals de laatste tijd is geschamperd, maar ook bij de jeugd." Tien over half elf stopt de intercity Amsterdam-Vlissingen op Goes. Honderden doodvermoeide men sen stappen uit. „Als ik niet uit kijk, roept mijn man straks in bed nog: actie, actie. Nou, voor mij vandaag niet meer hoor." Haar eega doet alsof hij het niet hoort. „Het duurt effe voordat de actie eruut is héé." door Jeffrey Kutterink GOES - Alsof de 'drie dwaze da gen' van de Amsterdamse Bijenkorf in Vlissingen begin nen. De stationsklok wijst 7.25 uur. Honderden mensen pakken de intercity naar Amsterdam CS. Een kwartier later past de horde in Goes er nauwelijks nog bij. Het begin van bijna tweeën half uur hangen en staan naar de hoofdstad. Niet voor een vro lijke boodschap. „Dit kabinet rpoet oprotten, en wel direct." „Goeiemerregu", brult een da me die zich ternauwernood in de wagon kan wringen. „Alle maal gezellig naar Amsterdam om te protesteren?" Een gejuich stijgt op. De intercity lijkt vanaf Bergen op Zoom meer op een Lojidense metro. „Wanneer komt de conducteur kaartjes controleren?"grapt een jongen met groene 'FNV in actie'-haar- band. Wie er op Roosendaal uit wil, moet zich door de menigte roeien. Erbij kan niemand meer. Opgewekte actievoerders bezet ten alle stoelen, gangpaden en balkons. Alleen het toilet is nog wij, maar daar wil gezien de vie zigheid niemand zitten. Geen mens kan nog voor- of achter uit-. Een wissel. De trein schudt heen en weer. Gegil en gegie chel. „Lekker knus zo boven op je. Ik krijg het er warm van." Spandoeken Naar later blijkt, is het in de treinen ema niet anders. Duizen den Zeeuwen 'gewapend' met sjaals, spandoeken, petten en mutsen reizen naar de landelij ke protestmanifestatie op het Museumplein. „Dit rechtse kabi net moet weg", schreeuwt een medewerker van de Zuidhoek (Sbciale werkplaats) in Zierik- zee. „Het gaat de verkeerde kant op met Nederland. Rijken w,orden rijker, armen armer. Pak geen geld af van hen die het toch al moeilijk hebben. U kunt oojt ziek worden hoor, vergeet dat niet. Begin bij de rijken. Schrap de hypotheekaftrek bo ven de tweeënhalve ton. Die mensen kunnen het wel betalen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 42