Dit kabinet moet nu oprotten
Het bleef bij luchtfietserij
PZC
Zorgsector voorkom
opnamestops door
herverdeling budget
Cliënten Thuiszorg
zijn tevredener
over informatie
Duizenden Zeeuwen naar protest tegen kabinet op Museumplein
lezers
schrijven
Covra
Bedreiging
■L'V'E'H, OMZI'EX.
Taxichauffeur
overvallen
Europese
vogeltelactie in
Cadzand-Bad
maandag 4 oktober 2004
door Jeffrey Kutterink
GOES - Alsof de 'drie dwaze da
gen' van de Amsterdamse
Bijenkorf in Vlissingen begin
nen. De stationsklok wijst 7.25
uur. Honderden mensen pakken
de intercity naar Amsterdam
CS. Een kwartier later past de
horde in Goes er nauwelijks nog
bij. Het begin van bijna tweeën
half uur hangen en staan naar
de hoofdstad. Niet voor een vro
lijke boodschap. „Dit kabinet
moet oprotten, en wel direct."
Goeiemerregu"brult een da
me die zich ternauwernood in
de wagon kan wringen. „Alle
maal gezellig naar Amsterdam
om te protesteren?" Een gejuich
stijgt op. De intercity lijkt vanaf
Bergen op Zoom meer op een
Londense metro. „Wanneer
komt de conducteur kaartjes
controleren?", grapt een jongen
met groene 'FNV in actie'-haar
band. Wie er op Roosendaal uit
wil, moet zich door de menigte
roeien. Erbij kan niemand meer.
Opgewekte actievoerders bezet
ten alle stoelen, gangpaden en
balkons. Alleen het toilet is nog
vrij, maar daar wil gezien de vie
zigheid niemand zitten. Geen
mens kan nog voor- of achter
uit. Een wissel. De trein schudt
heen en weer. Gegil en gegie
chel. „Lekker knus zo boven op
je.'Ik krijg het er warm van."
Spandoeken
Naar later blijkt, is het in de
treinen erna niet anders. Duizen
den Zeeuwen 'gewapend' met
sjaals, spandoeken, petten en
mutsen reizen naar de landelij
ke protestmanifestatie op het
Museumplein. „Dit rechtse kabi
net moet weg", schreeuwt een
medewerker van de Zuidhoek
(sociale werkplaats) in Zierik-
zee. „Het gaat de verkeerde
kant op met Nederland. Rijken
worden rijker, armen armer.
Pak geen geld af van hen die het
toch al moeilijk hebben. U kunt
ook ziek worden hoor, vergeet
dat niet. Begin bij de rijken.
Schrap de hypotheekaftrek bo
ven de tweeënhalve ton. Die
mensen kunnen het wel betalen,
Deze rubriek is uitsluitend be
stemd voor reacties op de in de
PZC verschenen redactionele be
richten, artikelen of commenta
ren. De reactietijd beloopt uiter
lijk 7 dagen. Plaatsing van bij
dragen betekent niet dat de re
dactie de meningen en stellin
gen van de inzenders onder
schrijft.
Open brieven, oproepen, gedich
ten en anonieme inzendingen
worden niet geplaatst. Bijdra
gen mogen niet langer zijn dan
250 woorden. De redactie be
houdt zich het recht voor inzen
dingen te bekorten. Over gewei
gerde brieven wordt niet gecor
respondeerd.
In de PZC van 29 september een
mooie foto en prima informatie
over het eerste grote retourtrans
port van Nederlands kernafval
naar de voorlopige (100 jaar?)
eindbestemming.
Nu zijn er twee dingen die naar
mijn mening een verstandig
mens niet moet doen: 1. zende
ling worden op een onbewoond
eiland; 2. vechten tegen de Bier
kaai (een zekere nederlaag voor
ogen). Het is jammer dat een
deel van Greenpeace dit kenne
lijk nog steeds niet inziet, want
opnieuw zijn er activisten die
Verboden negerend ons willen le
ren dat kernenergieafval gevaar
lijk spul is. De activisten zijn
gbkkers die er op rekenen dat Ze
straffeloos en met publiciteit
hoogstens met een vermaning
hun missie kunnen wagen. Wat
zij doen is door hun acties kost
bare manuren van elite politie
personeel aan noodzakelijk
werk onttrekken. Een oplos
sing? Kan of wil Greenpeace te
gen hun Bierkaai blijven vech
ten, dan zouden activisten die
zich hebben geketend twee uur
na; zonsondergang door sympa
thisanten moeten worden be
vrijd of mogen van een zonson
dergang genieten, waarna de po
litie hen op verzoek met warme
thee en een proces-verbaal be
vrijdt. Het zal wel weer niet
kunnen/mogen.
1. Dekker
Den Omloop 24
's Heer Hendrikskinderen
VLISSINGEN - Een zestienjari
ge Vlissingse heeft zaterdag aan
gifte gedaan van bedreiging.
Zij was op het Scheldeplein in
haar woonplaats en werd tij
dens haar werk, rond half drie,
bedreigd door een jongen die
haar in haar gezicht en haren
spuugde. De politie onderzoekt
de zaak.
Vooral minister-president Balkenende moest het ontgelden. Op de landelijke actiedag tegen het kabinetsbeleid, georganiseerd door de vak
bonden, demonstreerden ruim 200.000 mensen. foto Ed Oudenaarden/ANP
En van de pensioenen moeten ze
met hun poten afblijven."
De perrons van Amsterdam CS
en de stationshal doen denken
aan de taferelen na afloop van
een popconcert in de Amster
dam Arena of de Kuip. Maar
hier moet het feest nog begin
nen. Iedereen perst zich een weg
naar buiten. De trams 2, 5,16 en
24 zitten propvol en dus gaan ve
len te voet. Grote groepen stap
pen van CS, het Damrak, Dam,
Rokin en Rembrandtplein, over
de Heren-, Keizers- en Prinsen
gracht naar het Museumplein.
Daar past rond kwart voor
twaalf amper nog iemand op.
„Geweldig dat jullie met zo ve
len zijn gekomen", roept presen
tatrice Angela Groothuizen in
de microfoon.
Helikopters
Op een verhoogd platform naast
het podium slaat FNV-voorzit-
ter Lodewijk de Waal de han
den voor zijn ogen. Zichtbaar
onder de indruk. Reclamevlieg
tuigen vliegen over. Helikopters
cirkelen rond. De toeloop is te
groot. De organisatie sluit de in
gang van het plein bij het mu
seum af. Toch blijven van alle
kanten actievoerders toestro
men. „De straten vanaf het sta
tion tot aan het plein staan vol.
Amsterdam zit vol. Er zijn vol
gens de politie tussen de
200.000 en 250.000 mensen. Ge
weldig", meldt Groothuizen
trots. „Zeker 30.000 mensen
staan nog op perrons of in trei
nen. Applaus voor hen die hier
wel willen, maar niet kunnen
zijn." Massaal gaan de handen
omhoog. „Actie, actie, actie",
scandeert de massa. De teksten
op borden en spandoeken spre
ken voor zich: 'Dit kabinet moet
oprotten! Nu!', 'Daaag' (op een
grote kartonnen hand, die velen
zo verscheuren dat alleen de
middelvinger overeind staat),
'God straft meteen' (met afbeel
ding van een voet), 'Dit kabinet
is een financiële en medische
moordenaar van het volk'. De
sfeer is en blijft gemoedelijk,
maar de ondertoon bloedse
rieus. 'Balkenende moet omver'
staat op posters. „Joh, dat hoeft
niet meer, hij ligt toch al ge
strekt?" De Abvakabo FNV huis
band speelt en zingt op de wijs
van Queens We will rock you
'wij zijn, wij zijn woedend'. Na
optredens van JK {Idols) en Si-
ta, spreekt CNV-voorzitter
Doekle Terpstra de actievoer
ders toe. „We schrijven vandaag
een brief aan Balkenende." Mas
saal boe-geroep volgt. „Bedoe
len jullie mij?" Neeee, klinkt het
luid. „We schrijven vandaag een
brief aan Balkenende." Boeee.
„Bedoelen jullie mij?" Neeee.
Rappers
MHP-voorman Ad Verhoeven
en Jon Monks (Europees Vakver
bond) roepen op door te gaan
met het protest tegen het kabi
netsbeleid. Rappers maken het
muziekprogramma te lang,
waardoor mensen proberen weg
te lopen. „Het is een jaar of tien
geleden dat we zo'n actie heb
ben georganiseerd", verdedigt
CNV-bestuurder Henk van
Beers. Maar kwart over twee
drijft FNV-voorzitter Lodewijk
de Waal de kudde weer bijeen.
„Wij gaan verder met actievoe
ren. Doen jullie mee?" Dik
200.000 kelen zetten het op een
schreeuwen: jaaaa. Nog een
keer klinkt 'wij zijn, wij zijn
woedend'. De meute zingt mee.
Het Museumplein loopt leeg.
Deels de Bijenkorf in. De acties
gaan regionaal verder, bevestigt
Van Beers. „Het vervolg gaat de
werkgevers raken. Hoe? Dat be
zien we komende week. Dit is in
elk geval een geslaagde manifes
tatie. Een duidelijk signaal dat
niet genegeerd mag en kan wor
den. De vakbeweging leeft. Niet
alleen bij grijze duiven, zoals de
laatste tijd is geschamperd,
maar ook bij de jeugd." Tien
over half elf stopt de intercity
Amsterdam-Vlissingen op Goes.
Honderden doodvermoeide men
sen stappen uit. „Als ik niet uit
kijk, roept mijn man straks in
bed nog: actie, actie. Nou, voor
mij vandaag niet meer hoor."
Haar eega doet alsof hij het niet
hoort. „Het duurt effe voordat
de actie eruut is héé."
crw4-w~t;
<5U.
htoetiX - ?o\t
- -y~
Op een oude foto van de locatie in de Poel is aangegeven wat de obstakels zijn, als hier een vliegveld zou worden aangelegd.
door A.J. Barth
De Eerste Wereldoorlog gaf de aan
zet tot de burgerluchtvaart. Op
Walcheren kwam tijdens 1914-1918 het
militair vliegveld Oost-Souburg tot
stand, dat na de oorlog van lieverlee
voor commerciële doeleinden werd ge
bruikt. In 1934 noemde men het al een
steeds belangrijkere luchthaven voor
het nationale en ook reeds internationa
le burger-luchtverkeer.
De basis voor het vliegveld Haamstede
werd in 1925 gelegd, door enkele inwo
ners van Schouwen-Duiveland. Maar
pas in 1930 ging daarvoor bij Nieuw-
Haamstede de eerste spa de grond in.
De opening van een geregelde dienst
vond plaats op 4 juli 1931, toen de kort
ste en, naar later zou blijken, de druk
ste luchtlijn ter wereld met de dienst
Haamstede - Rotterdam begon.
Een jaar later werd het lijntje naar Vlis
singen doorgetrokken en in 1934 was de
de Zeeuwsche Vereeniging voor Lucht
vaart een feit. Die club moest meer
vliegvelden in Zeeland tot stand bren
gen. Het bestuur van deze vereniging be
legde in 1935 een bijeenkomst in het
stadhuis van Goes met als doel te ko
men tot een Bevelandse afdeling en tot
de stichting van een vliegveld op
Z u i d -B e vel andGemeentebestuurders
hoge ambtenaren en vertegenwoordi
gers van de ZLM werden gevraagd voor
een bestuursfunctie.
Jan Dekker, prominent NSB'er, was
wel aanwezig, maar kreeg geen verzoek
om toe te treden tot de afdeling, die nog
hetzelfde jaar een rapport afleverde
over de mogelijke vestigingsplaatsen.
Een vijfkoppige commissie had in loco
diverse terreinen bestudeerd. Als eerste
had de commissie rondgelopen in de
Achthoek in de Goese Polder, even voor
bij 's Heer Hendrikskinderen, ter hoog
te van de kruising Rijksweg/ Schenge-
dijk. Verkeerstechnisch was het een uit
stekende plaats: aan de doorgaande rou
te van Goes naar Middelburg en aan de
weg naar Wolphaartsdijk en Noord-Be
veland. Minder gunstig was dat het ter
rein aan drie zijden door dijken was om
geven.
Het tweede terrein, nabij de Ooster-
schenge, viel zonder meer af. Het was te
drassig en had een ongunstige vorm.
Het derde dat bekeken werd, bevond
zich ten oosten van de weg naar Katse
Veer in de Wilhelminapolder. Het grens
de aan de Zandkreek. Het was een
prachtig terrein voor de luchtvaart, op
ongeveer zes kilometer van Goes en
vlakbij Noord-Beveland, maar het was
jammer dat de zeedijk aan de noord
kant was gelegen en er moesten nogal
wat bomen worden gerooid.
Als laatste nam de commissie het ge
bied van het huidige Goes-Zuid in ogen
schouw, onmiddellijk ten zuiden van
het station. Er waren wat obstakels, zo
als de watertoren voor locomotieven en
de schoorsteenpijp van de voormalige
appelstroopfabriek. In het oosten en
zuid-oosten waren hoge bomen aanwe
zig.
Unicum
De commissie concludeerde dat dit ter
rein als vliegveld een unicum zou zijn
in Nederland. De ligging vlak bij het
station was zeer geschikt. Voor
Noord-Beveland lag het evenwel wat
minder gunstig.
Om tot een beslissing te komen, moest
het bestuur van de afdeling nadenken
over de vraag waar de luchtreizigers uit
Zuid-Beveland vandaan zouden komen
en uit welke streek van Zuid-Beveland
de meeste te vervoeren goederen kwa
men. Hoe zat het met de stadsuitbrei
ding van Goes en hoeveel zou het alle
maal gaan kosten?
We schrijven de jaren dertig, met grote
economische problemen. Plebben we
reproductie Willem Mieras
hier te maken met megalomane lucht
fietserij van een groep bestuurders of
sneden dergelijke plannen wel degelijk
hout? We weten het niet. De laatste alge
mene ledenvergadering van de Zuid-Be-
velandse afdeling is van 13 oktober
1936. Van enig elan was geen sprake
meer en van de afdeling werd niets
meer vernomen.
De nekslag voor het lijntje Rooterdam -
Haamstede kwam met de Tweede We
reldoorlog. Nog maar net was de de vre
de getekend, of er doken plannen op om
op meerdere plaatsen in de provincie
vliegvelden aan te leggen. Bij Goes, in
de Wilhelminapolder, moest er één ko
men, maar dat liep op niets uit. In 1948
besloten Provinciale Staten om het
vliegveld bij Haamstede nieuw leven in
te blazen en ontwikkelde men plannen
voor een vliegveld bij Terneuzen. Op
Walcheren moest natuurlijk ook een
vliegveld komen, bij Ritthem
Er kwam niets van terecht. Niet alleen
bleken gemeenten onwillig in het afdek
ken van de financiële risico's; ook wa
ren de ontwikkelingen in de vliegtuigin
dustrie zo stormachtig - alles moest gro
ter en sneller en vooral mondiaal - dat
de ontwikkeling van kleine vliegvelden
stagneerde. Eerst vele jaren later kwam
vliegveld Midden-Zeeland tot stand.
door Claudia Sondervan
GOES - De Zeeuwse zorgaanbie-
deres hebben onderling hun
geldproblemen opgelost. Onder
regie van het Zorgkantoor Zee
land is ruim drie miljoen euro
opnieuw verdeeld om opname
stops en rantsoenering van zorg
te vookomen.
Namen van instellingen die geld
tekort of over hadden, wil mana
ger Angela Bras van Zorgkan
toor Zeeland in Goes niet be
kendmaken.
Het is voor het eerst dat Zeeuw
se zorginstellingen onderling
budget uitwisselen. Het voelt te
genstrijdig, vindt Bras, omdat
de instellingen ook moeten con
curreren van de rijksoverheid.
De uitruil werd ingegeven door
het plotse besluit van het kabi
net, afgelopen april, dat de bud
getten voor dit jaar niet zouden
worden aangevuld.
Voorheen konden instellingen
om extra geld vragen als ze
meer zorg moesten geven dan ze
hadden begroot. Nu dat werd ge
blokkeerd, keken instellingen
soms tegen tekorten aan, terwijl
elders geld overbleef omdat die
soort zorg minder vaak nodig
bleek.
Eigen bijdrage
In de sector verpleging en oude
renzorg bleek voor 2,5 miljoen
euro aan thuiszorg niet ge
vraagd te worden. In de ver-
pleegzorg dreigde een tekort
van 688.000 euro. Het overschot
ontstond volgens Bras vooral
door de hogere eigen bijdrage in
de thuiszorg, waardoor minder
mensen huishoudelijke en per
soonlijke verzorging wagen.
Dat overschot is verrekend met
het tekort van zeven ton op de
extramurale verpleeghuiszorg,
veroorzaakt door mensen met
een opname-indicatie voor ver-
pleegzorg die thuis willen blij
ven of op een wachtlijst staan.
Zij doen een zwaarder beroep
op specialistische zorg dan voor
zien.
In de gehandicaptenzorg werd
met 652.000 euro ongebruikt
zorgbudget een tekort ge
van 528.000 euro. Het q
bruikte budget was vooral
stemd voor mensen die inkle
re woongroepen willen v
maar die moeten wachten
een woning beschikbaar fe
Het tekort wordt veroonj
door de zorg voor jeugdigei
standelij k gehandicapten
gedragsproblemen. Zij mee
een beroep doen op boventf
nale instellingen buiten de;
vincie, of hebben een neti
van speciale zorgverleners
dig.
Het huidige systeem voorzoi
nanciering voldoet niet voor
ze groep, vindt Bras. Er i
veel onderzoek en indicaties
nodig eer hun complexe a
vraag een toereikend bu
heeft.
Of het bij deze budgetruilb:
is ook voor Bras onzeker. Df
stellingen worden in hun be,
ting niet afgerekend op rui
die ze nu over hadden, s
Wel heerst grote onduidel
heid over het kabinetsb-;
voor 2005. Het Zorgkantoor!
wacht pas vanaf decemben
de zorgproductie voor volg
jaar te kunnen praten nis
Zeeuwse aanbieders.
TERNEUZEN - Een 42-ji
Belgische taxichauffeur isgia
ochtend in de Guido Gezel
raat in Terneuzen door i
klant beroofd van enkele I*
derden euro's.
De man moest een passagiers
uit Antwerpen naar Terne:
brengen. Bij aankomst, i
kwart over vijf, trok de pa-
gier een wapen. De chauf
heeft zijn verdiensten i
staan.
Het signalement van de oven
Ier luidt: een man van onges
dertig jaar, ongeveer 1.75 m?
lang met steil achterover!
kamd zwart haar. De man!
een stoppelbaard en s
brekkig Nederlands.
door Euqène Verstraeten
TERNEUZEN - Cliënten van
Thuiszorg Zeeuws-Vlaanderen
zijn over het algemeen tevreden
over de informatie die ze krij
gen.
Dat blijkt een onderzoek dat
Cliënt en Kwaliteit uit Utrecht,
mede op verzoek van de cliënten
raad, begin dit jaar heeft ge
daan naar de informatievoorzie
ning en het gebruik van het zorg-
dossier bij Thuiszorg Zeeuws-
Vlaanderen.
In totaal werden er 1482 enve-
CADZAND-BAD - Vanaf het
ochtendgloren waren zaterdag
in de Kivittepolder te Cad
zand-Bad vogelaars in de weer
met het tellen van overvliegende
trekvogels. BirdLife Internatio
nal had een zogenaamde World
Birdwatch opgezet voor mensen
die zich betrokken voelen bij de
vogel- en natuurbescherming.
De telling op het meest zuidwes
telijke puntje van Nederland in
Cadzand vond plaats in Euro
pees verband. Naast het tellen
van de trekvogels vonden ook
tellingen plaats van alle andere
vogels die een duidelijke bin
ding hebben met het gebied.
De World Birdwatch viel tevens
samen met het 25-jarig jubi
leum van de Europese Vogel
richtlijn. In Nederland vormt de
Birdwatch verder het startpunt
van de Vogeltrekcampagne van
de Vogelbescherming.
Vogels op weg naar hun over-
winteringgebieden trekken in
het najaar van het noordoosten
naar het zuidwesten. Aangezien
de wind zaterdag niet erg gun
stig was, werd gesproken van
een matige trek. Het aantal ge
telde soorten kwam uit rond de
vijftig. De spreeuwen en de
graspiepers waren duidelijk in
de meerderheid. Bijzonder wa
ren de waarnemingen van enke
le gele kwikstaarten en sper
wers, die vanuit Scandinavië
naar het zuiden vliegen.
loppen verstuurd, waarvani
vragenlijsten terugkwamen.!)
is een respons van 38,6 proffi
Een aantal cliënten dat dei'
genlijsten heeft ingevuld, is»
vraagd om mee te doen a
groepsgesprek. Tijdens dat;
sprek is dieper op de onderi?
pen ingegaan.
„Opvallend is dat bijna a
derdelen van de informatieve
ziening hoger gewaardeerde
den dan vier jaar geleden", sj
len projectleider onderzoek!1
ny van Sabben van Cliënt!
Kwaliteit en Ad Schoutenj
de cliëntenraad van Sticht
Zorgsaam in het personeels^
Zorgweb.
„Helaas wordt het eindresultij
negatief beïnvloed door de;
vrede over de voorlichting:
betrekking tot de eigen bijdn.;
van begin dit jaar. Ook alk
informatie daarover in eerste!
stantie een verantwoorde!!:
heid van het Centrale Adifi
stratie Kantoor in Den Haag.':
De cliënten zijn over het i
meen zeer tevreden over
zorg. De mate waarin komtf
tendeels overeen met de
waarin men de informatieve
ziening waardeert. Van decfe
ten vindt 71 procent de info»
tie voldoende. De tevreden!»
over de gegeven informatie
groot, 99 procent zegt tevretk
te zijn, Het rapportcijfer
cliënten aan de informatieve:
ziening door Thuiszorg Zeen?
Vlaanderen geven is gen#
een 7,1.
De bekendheid met de klacht
procedure en de cliëntenraad
betrekkelijk laag. Slechts 18?'
cent zegt van het bestaan
een cliëntenraad op de hoogte!
zijn.
Bereikbaarheid
Er zijn ook punten die dea|
dacht verdienen. Onder meefj
behoefte aan een periodieke^
luatie van de verleende zorg p j
een leidinggevende, inform# j
over de bereikbaarheid van'
Thuiszorg buiten kantoon»!
en het medegebruik van
zorgdossier door andere huM
leners zoals de huisarts en m
mantelzorgers.
In overleg met de cliëntenrad
wordt bekeken hoe de er#-
tekortkomingen in de info
tievoorziëning zo goed mog
opgelost kunnen worden.