?zc
Nu zijn we weer toe aan een Chevrolet
Hoe de Gullwing zijn vijftigste verjaardag vierde
Audi tilt A4 op een hoger plan
25
vrijdag 1 oktober 2004
Vraag antwoord
Ik las dat steeds meer auto's worden uitgerust met een
start-stop systeem. Wat is dat?
Alex Serrarens van innovatie- en kennisbureau Drive-
train Innovations: „Dat houdt in dat de motor van de
auto afslaat zodra deze afremt of stopt. Als het rempe
daal weer wordt losgelaten, de koppeling wordt inge
drukt of weer gas wordt gegeven start de auto opnieuw.
Het starten kost geen brandstof, alleen energie die
wordt gehaald uit het remproces. Daardoor bespaar je
met dit start-stop systeem vijf tot zeven procent brand
stof. De Hyundai Getz en de Citroen C3 hebben het al.
Peugeot gaat het toepassen in 2005. Eigenlijk is het sys
teem een opstapje naar een compleet hybride motor, zo
als de Totoya Prius die al kent."
Heeft u ook een vraag' Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl
Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de
krant en klik op Auto.
Logan maakt sterke start
De compacte Kalina, vanaf volgend jaar misschien de reddingsboei
voor Lada in Nederland.
Roelof Noordman, particulier
importeur van Lada in Neder
land, heeft de afgelopen tijd
het water aan de lippen gehad.
Met de 4x4 Niva ging het nog
wel, maar de 110 en 111 zonder
stuurbekrachtiging waren niet
meer te verkopen. Nu die voor
ziening wel is aangebracht,
denkt Noordman er tot eind dit
jaar toch nog zo n honderd aan
de man te brengen. Maar om te
overleven zal de importeur het
moeten hebben van de Kalina
die per 1 januari in productie
gaat in het Russische Togliatti-
grad. Het Corsa-achtige model
verschijnt in vier varianten,
waaronder een stationwagon.
Noordman en zijn 41 dealers in
Nederland hopen op een ver
koopprijs van 8.500 euro.
S3X van Daewoo heet niet alleen Chevrolet maar voert ook het
ikende logo van de Amerikaan.
^or Rien van der Steen
Mocht u nog twij
felen: nee, u
bent niet meer
toe aan een
Daewoo. Het
ïrcaanse merk dat zo onge-
»nd veel energie in naamsbe-
mdheid heeft gestoken, gooit
Ie geldverslindende acties op
de vuilnishoop. Want Daewoo
heet per 1 januari 2005 Chevro
let. Het leent deze klinkende
naam van moeder General Mo
tors, waartoe het sinds ander
half jaar behoort. Chevrolet, of
Chevy, zoals de Amerikanen de
naam kozend gebruiken. De
naam Daewoo blijft alleen be
staan in Korea en in Vietnam,
waar Daewoo een fabriek heeft
en waar het erg succesvol is.
In Parijs staat alvast de Chevro
let S3X, die in 2006 op de markt
komt met de eerste eigen die
sel, een dikke V6. De S3X is een
zevenzitter die onder meer de
BMW X5 moet beconcurreren.
Hij ziet er erg goed uit, net als
het nieuwe kleintje, de Chevro
let Matiz, die voortaan het in
strumentarium in het midden
heeft.
Een Lada die op een Opel Corsa lijkt, en Dae
woo dat plots heel mondain Chevrolet gaat he
ten. Het nieuws is soms verrassend, op de au
toshow van Parijs.
Q) Louis CHEVROLET (1878-1941)
rit*-vj. __s. Louis Chevrolet, zoon van een Zwitserse
L&- Jl J) klokkenmaker, emigreerde in 1900 naar Amerika.
HÜ begon er als dealer van het automerk De Dion
c' fe Bouton. Louis deed aan autoracen en kwam zo in
JL *^4, contact met de steenrijke Bill Durant, de
f grondlegger van General Motors. Louis Chevrolet
raakte betrokken bij de constructie van Buicks voor
t - f het circuit. In 1911 verscheen de eerste Chevrolet,
v' de Classic Six. Het merk ging kort daarna op in
General Motors en maakte furore. Louis stierf in 1941 en werd
begraven in Indianapolis.
Bekende Chevrolet-modellen zijn de Corvette, Camaro en Impala. In
2003 verkocht het merk 3,6 miljoen auto's in zeventig landen.
Een betere busspiegel
Het Spaanse Ficosa en het Duitse Wilke hebben sa
men een nieuwe spiegel voor bussen ontwikkeld.
De Coachline-spiegel bestaat uit een horizontaal verstel
bare basisspiegel aan een aluminium buis. Daaraan kun
nen extra spiegels bevestigd worden. Zoals een combi-
spiegel of een (inklapbare) groothoelcspiegel. Zo kan de
spiegel alle hoeken van de bus in beeld brengen.
Ficosa, opgericht in 1949, heeft vestigingen in 18 landen
en produceert componenten voor allerlei vervoermidde
len.
Jubeljaar voor Mitsubishi
Mitsubishi zette 30 jaar geleden met succes voet op
Nederlandse bodem, en profileerde zich als het
merk van de 'Gestaalde Perfectie'. De laatste jaren
zwoegde Mitsubishi om overeind te blijven, maar nu
heeft het de opgaande lijn te pakken. Het merk zet zo'n
9.000 auto's af, 23 procent meer dan in 2003
Wel erkent directeur Martin van Vugt iets te hoge ver
wachtingen te hebben gekoesterd van de nieuwe Colt.
Het verkoopaantal van 1.500 wordt dit jaar niet gehaald,
het worden er hooguit 1.200.
Tsjechen vinden Skoda te duur
Opel-studie in rood
De Astra High Performance Concept.
Naast de nieuwe Astra GTC heeft Opel in Parijs een
bijster snel studiemodel van de Astra, de High Per
formance Concept. De tweeliter turbomotor levert 240
pk, waarmee de Opel in bijna 7 seconden van 0 naar 100
km per uur spurt. De kleur is passioneel rood.
Volgende week in Auto:
Hoe goed is de Ford Focus II?
Mercedes G jubileert in smoking
Maserati Quattroporte, vierdeurs spierbundel
atuurlijk happen we toe als ons de kans
fordt geboden te rijden in een van de meest
:gendarische sportwagens: een Merce-
es-Benz 300 SL 'Gullwing'. Hm, ouderwets
as geven dus. Maar weten ze daar in Stutt-
art wel wat zo'n ding tegenwoordig kost?
f
öorGertte Lintelo
p 300 SL mag dan dit jaar vijf-
zijn geworden, het is nog
eeds een indrukwekkende ver
fijning. Dat is voor een niet
iring deel te danken aan de
pugeldeuren, waaraan de au
to zijn bijnaam Gullwing, Meeu
wenvleugel, ontleent. De 300
SL werd ontwikkeld als ra
ceauto. met een zo laag moge
lijk gewicht. Vandaar de aandui
ding SL: Sport Leicht. Aanvanke
lijk was de carrosserie hele
maal van aluminium, op een
stalen buizenchassis met hoge
zijkanten. Voor normale portie
ren was daardoor geen ruimte.
Voor een grotere opening wer
den de deuren doorgetrokken
in het dak. Tevens is een schar
nierend stuurwiel toegepast,
voor een makkelijker instap.
Die hindernis heb ik inmiddels
genomen. Mijn blikken glijden
over het dashboard. Geheimzin
nige schakelaartjes en chroom-
omrande meters geven de sfeer
van een oud jachtvliegtuig. Een
druk op de startknop en de drie-
liter zespitter gromt instem
mend. De verzorger van de auto
steekt zijn duim op. Kennelijk
heeft hij het volste vertrouwen
in me. Terecht, want ik pas er
voor om naam te maken als de
gene die een van de laatste (on
geveer) zeshonderd overgeble
ven Gullwings op zijn vijftigste
verjaardag om een eeuwenoude
eik heeft gevouwen.
Behoedzaam druk ik de pook in
één en geef ik een duwtje op
het gaspedaal. De 215 paarden
zijn klaarwakker. In een orgie
van racemuziek gaat de jarige
er vandoor alsof de shredder
achter hem aan zit. De bomen
langs de weg vervagen tot een
groen waas, een voorligger ver
andert in luttele seconden in
een stipje in de binnenspiegel.
Voortaan zal die bestuurder an
dere ideeën hebben over de
prestaties van oude auto's.
De route voert door het Schwar-
zwald, talloze bochten maken
de rit tot een feest. Ondertus
sen ontwikkel ik een stevige bi
ceps, want stuurbekrachtiging
was volgens onze snelle voorva
deren in een raceauto net zo op
zijn plaats als een partytentje
op een kerkhof. Geen wonder
dat het formaat van het witte
stuur doet denken aan het roer
van een Rijnaak. Ook de enor
me trommelremmen komen
pas in actie als je met het volle
lichaamsgewicht op het rempe
daal stampt. Het bochtgedrag is
even wennen, maar al snel
krijg ik de smaak te pakken en
giert de adrenaline door mijn
S prominente familiegezicht van Audi kenmerkt nu ook de A4.
Door Gert te Lintelo
Audi heeft de A4 niet alleen op
gefrist met een nieuw uiterlijk,
maar ook de techniek stevig on
der handen genomen.
Hoewel de nieuweling nog
steeds veel lijkt op zijn inmid
dels vier jaar oude voorganger,
slaan de ontwerpdetails een
brug naar recente Audi's als de
A3 Sportback en de A6. Vooral
de imposante grille springt in
het oog. De koplampen kregen
een knikje aan de onderkant,
een vorm die je ook terugziet
bij de brede tweedelige achter
lichten. Een iets scherper ge
profileerde taillelijn en mini
maal 16 inch grote wielen ge
ven de nieuwe A4 een gespier
de uitstraling.
Ook het interieur van de als se
dan en stationwagon (Avant) le
verbare middenklasser is niet
ongemoeid gelaten. Alumini
um dorpellijsten zijn stan
daard, evenals interieuraccen
ten van hetzelfde materiaal.
Als alternatief is er walnoten-
of berkenhout in grijs of beige.
De stoelen kregen een diepere
zit en werden comfortabeler.
Er is keuze uit vijf benzinemo
toren, van de 102 pk sterke 1.6
liter tot de 3.2 liter FSI met 255
pk. Deze zescilinder is nieuw
voor de A4, net als de subtop
per onder de benzinemotoren,
de 2.0 FSI Turbo viercilinder,
met 200 pk ook niet bepaald
kortademig. Daarnaast is er
nog de snelle S4, met een 344
pk 4.2 V8 voorin. De dieselrij
der kan kiezen uit twee vierci-
linders, waaronder de nieuwe
tweeliter TDI, en twee zespit-
ters.
Goederentrein
Neusje van de zalm is de 3.0
TDI, met 204 pk en een trek
kracht van 450 Nm - daar kun
je desnoods een goederentrein
mee aanslepen. Maar de gemid
delde A4-rijder zal meer hech
ten aan de prestaties van de V6,
zoals een top van 235 km per
uur en een sprint naar de hon
derd in 7,2 seconden. Deson
danks belooft Audi een gemid
deld verbruik van 8,2 liter die
sel op 100 km.
Het van de Audi A6 afgeleide
Dynamik-onderstel brengt de
rijeigenschappen op een hoger
niveau dan die van de voorgan
ger. Bochtvastheid en wegge
drag zijn indrukwekkend.
Begin november staat de A4 in
de showroom. De Avant ver
schijnt enkele weken later, ge
volgd door de S4. De instap-
prijs zal zo rond de 30.000 euro
liggen.
lijf. Vergeleken met zijn tijdge
noten kon deze auto ongeloof
lijk hard door de bocht. Het
weggedrag zorgde er in combi
natie met een topsnelheid van
235 tot 260 km per uur - afhan
kelijk van de achteras - voor dat
deze auto in races bijna niet te
kloppen was.
Op de Autobahn trekt de 50-jari-
ge 300 SL meer aandacht dan
David Beckham in een meiden
klasje. Terwijl ik over de linker
baan storm maken voorliggers
respectvol plaats. Overal ont
moet ik opgestoken duimen.
Veel te vroeg komt de finish in
zicht.
Vanwege het stalen buizenchas
sis moest de 300SL wel vleugel
deuren krijgen.
De goedkope
wereldauto
Logan van Renault
lijkt in een behoef
te te voorzien. In
Roemenië, waar de
auto bij het door
Renault gean
nexeerde Dacia
wordt gebouwd,
zijn al 11.000 be-
stellingen geno- De Logan, voordeelaanbieding van
teerd. Officieel be- Renault,
gint de verkoop
pas binnenkort. De voordelige, pragmatische Logan is
bedoeld voor 'arme landen'. Hij is nogal ruim, biedt veel
bagageruimte (510 liter) en leent zijn onderstel van de
Renault Modus en Nissan Micra. In oude Oostbloklan
den zal hij Dacia Logan heten, in andere landen Renault.
Vanaf 2005 wordt de Logan behalve door Roemenen ook
gebouwd in Rusland, Marokko, Colombia en Iran.
Renault wil er vanaf 2010 700.000 per jaar bouwen. Van
af midden volgend jaar komt de Logan ook in de meeste
West-Europese landen te koop. De verkoopprijs begint
dan rond 7.500 euro.
O Mercedes Benz 300 SL
300 SL raceauto's verschenen in1952.
Van najaar 1954 tot eind 1956 werden 1.400 'Gullwings'
voor straatgebruik gebouwd.
Waarde in 1980 50.000 euro, in 1990 al 125.000 en nu:
250.000 euro.
Nieuw kostte een 300 SL bijna 35.000 gulden (nog geen 16.000 euro).
Beroemde eigenaren: Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Glenn Ford, Herbert
von Karajan, koning Hoessein van Jordanië, koning Constantijn van Griekenland,
Freddy Quinn en Clark Gable.
O Technische gegevens
Motor: zes-in-lijn, bovenl. nokkenas, 2.996 cc,
Transmissie: vierbak, achterwielaandrijving
Lxbxh: 452x 179x 130 cm.
Gewicht: 1.295 kg.
Tank: 130 liter
Verbruik: 17-25 1/100 km.
Topsnelheid: 235-260 km/u.
Acceleratie 0-100 km/u: 10 sec.
Na de hatch
back presen
teert Skoda in Pa
rijs de nieuwe Oc-
tavia Combi. De
stationcar komt be
gin volgend jaar,
met als bijzonder
heden de van
VW/Audi geleende
mooie dsg-trans-
missie met bliksemsnel werkende dubbele koppeling en
een 4x4-uitvoering. De bagageruimte meet 580 liter en
met neergeklapte achterbank 1.620 liter. Zes airbags
zijn standaard. In thuisland Tsjechië blijft Skoda voorlo
pig het oude model van de Octavia ook leveren, omdat
de Tsjechen de nieuwe veel te duur vinden.
De Combi-variant van de nieuwe
Skoda Octavia.