?zc Nu zijn we weer toe aan een Chevrolet Hoe de Gullwing zijn vijftigste verjaardag vierde Audi tilt A4 op een hoger plan 25 vrijdag 1 oktober 2004 Vraag antwoord Ik las dat steeds meer auto's worden uitgerust met een start-stop systeem. Wat is dat? Alex Serrarens van innovatie- en kennisbureau Drive- train Innovations: „Dat houdt in dat de motor van de auto afslaat zodra deze afremt of stopt. Als het rempe daal weer wordt losgelaten, de koppeling wordt inge drukt of weer gas wordt gegeven start de auto opnieuw. Het starten kost geen brandstof, alleen energie die wordt gehaald uit het remproces. Daardoor bespaar je met dit start-stop systeem vijf tot zeven procent brand stof. De Hyundai Getz en de Citroen C3 hebben het al. Peugeot gaat het toepassen in 2005. Eigenlijk is het sys teem een opstapje naar een compleet hybride motor, zo als de Totoya Prius die al kent." Heeft u ook een vraag' Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de krant en klik op Auto. Logan maakt sterke start De compacte Kalina, vanaf volgend jaar misschien de reddingsboei voor Lada in Nederland. Roelof Noordman, particulier importeur van Lada in Neder land, heeft de afgelopen tijd het water aan de lippen gehad. Met de 4x4 Niva ging het nog wel, maar de 110 en 111 zonder stuurbekrachtiging waren niet meer te verkopen. Nu die voor ziening wel is aangebracht, denkt Noordman er tot eind dit jaar toch nog zo n honderd aan de man te brengen. Maar om te overleven zal de importeur het moeten hebben van de Kalina die per 1 januari in productie gaat in het Russische Togliatti- grad. Het Corsa-achtige model verschijnt in vier varianten, waaronder een stationwagon. Noordman en zijn 41 dealers in Nederland hopen op een ver koopprijs van 8.500 euro. S3X van Daewoo heet niet alleen Chevrolet maar voert ook het ikende logo van de Amerikaan. ^or Rien van der Steen Mocht u nog twij felen: nee, u bent niet meer toe aan een Daewoo. Het ïrcaanse merk dat zo onge- »nd veel energie in naamsbe- mdheid heeft gestoken, gooit Ie geldverslindende acties op de vuilnishoop. Want Daewoo heet per 1 januari 2005 Chevro let. Het leent deze klinkende naam van moeder General Mo tors, waartoe het sinds ander half jaar behoort. Chevrolet, of Chevy, zoals de Amerikanen de naam kozend gebruiken. De naam Daewoo blijft alleen be staan in Korea en in Vietnam, waar Daewoo een fabriek heeft en waar het erg succesvol is. In Parijs staat alvast de Chevro let S3X, die in 2006 op de markt komt met de eerste eigen die sel, een dikke V6. De S3X is een zevenzitter die onder meer de BMW X5 moet beconcurreren. Hij ziet er erg goed uit, net als het nieuwe kleintje, de Chevro let Matiz, die voortaan het in strumentarium in het midden heeft. Een Lada die op een Opel Corsa lijkt, en Dae woo dat plots heel mondain Chevrolet gaat he ten. Het nieuws is soms verrassend, op de au toshow van Parijs. Q) Louis CHEVROLET (1878-1941) rit*-vj. __s. Louis Chevrolet, zoon van een Zwitserse L&- Jl J) klokkenmaker, emigreerde in 1900 naar Amerika. HÜ begon er als dealer van het automerk De Dion c' fe Bouton. Louis deed aan autoracen en kwam zo in JL *^4, contact met de steenrijke Bill Durant, de f grondlegger van General Motors. Louis Chevrolet raakte betrokken bij de constructie van Buicks voor t - f het circuit. In 1911 verscheen de eerste Chevrolet, v' de Classic Six. Het merk ging kort daarna op in General Motors en maakte furore. Louis stierf in 1941 en werd begraven in Indianapolis. Bekende Chevrolet-modellen zijn de Corvette, Camaro en Impala. In 2003 verkocht het merk 3,6 miljoen auto's in zeventig landen. Een betere busspiegel Het Spaanse Ficosa en het Duitse Wilke hebben sa men een nieuwe spiegel voor bussen ontwikkeld. De Coachline-spiegel bestaat uit een horizontaal verstel bare basisspiegel aan een aluminium buis. Daaraan kun nen extra spiegels bevestigd worden. Zoals een combi- spiegel of een (inklapbare) groothoelcspiegel. Zo kan de spiegel alle hoeken van de bus in beeld brengen. Ficosa, opgericht in 1949, heeft vestigingen in 18 landen en produceert componenten voor allerlei vervoermidde len. Jubeljaar voor Mitsubishi Mitsubishi zette 30 jaar geleden met succes voet op Nederlandse bodem, en profileerde zich als het merk van de 'Gestaalde Perfectie'. De laatste jaren zwoegde Mitsubishi om overeind te blijven, maar nu heeft het de opgaande lijn te pakken. Het merk zet zo'n 9.000 auto's af, 23 procent meer dan in 2003 Wel erkent directeur Martin van Vugt iets te hoge ver wachtingen te hebben gekoesterd van de nieuwe Colt. Het verkoopaantal van 1.500 wordt dit jaar niet gehaald, het worden er hooguit 1.200. Tsjechen vinden Skoda te duur Opel-studie in rood De Astra High Performance Concept. Naast de nieuwe Astra GTC heeft Opel in Parijs een bijster snel studiemodel van de Astra, de High Per formance Concept. De tweeliter turbomotor levert 240 pk, waarmee de Opel in bijna 7 seconden van 0 naar 100 km per uur spurt. De kleur is passioneel rood. Volgende week in Auto: Hoe goed is de Ford Focus II? Mercedes G jubileert in smoking Maserati Quattroporte, vierdeurs spierbundel atuurlijk happen we toe als ons de kans fordt geboden te rijden in een van de meest :gendarische sportwagens: een Merce- es-Benz 300 SL 'Gullwing'. Hm, ouderwets as geven dus. Maar weten ze daar in Stutt- art wel wat zo'n ding tegenwoordig kost? f öorGertte Lintelo p 300 SL mag dan dit jaar vijf- zijn geworden, het is nog eeds een indrukwekkende ver fijning. Dat is voor een niet iring deel te danken aan de pugeldeuren, waaraan de au to zijn bijnaam Gullwing, Meeu wenvleugel, ontleent. De 300 SL werd ontwikkeld als ra ceauto. met een zo laag moge lijk gewicht. Vandaar de aandui ding SL: Sport Leicht. Aanvanke lijk was de carrosserie hele maal van aluminium, op een stalen buizenchassis met hoge zijkanten. Voor normale portie ren was daardoor geen ruimte. Voor een grotere opening wer den de deuren doorgetrokken in het dak. Tevens is een schar nierend stuurwiel toegepast, voor een makkelijker instap. Die hindernis heb ik inmiddels genomen. Mijn blikken glijden over het dashboard. Geheimzin nige schakelaartjes en chroom- omrande meters geven de sfeer van een oud jachtvliegtuig. Een druk op de startknop en de drie- liter zespitter gromt instem mend. De verzorger van de auto steekt zijn duim op. Kennelijk heeft hij het volste vertrouwen in me. Terecht, want ik pas er voor om naam te maken als de gene die een van de laatste (on geveer) zeshonderd overgeble ven Gullwings op zijn vijftigste verjaardag om een eeuwenoude eik heeft gevouwen. Behoedzaam druk ik de pook in één en geef ik een duwtje op het gaspedaal. De 215 paarden zijn klaarwakker. In een orgie van racemuziek gaat de jarige er vandoor alsof de shredder achter hem aan zit. De bomen langs de weg vervagen tot een groen waas, een voorligger ver andert in luttele seconden in een stipje in de binnenspiegel. Voortaan zal die bestuurder an dere ideeën hebben over de prestaties van oude auto's. De route voert door het Schwar- zwald, talloze bochten maken de rit tot een feest. Ondertus sen ontwikkel ik een stevige bi ceps, want stuurbekrachtiging was volgens onze snelle voorva deren in een raceauto net zo op zijn plaats als een partytentje op een kerkhof. Geen wonder dat het formaat van het witte stuur doet denken aan het roer van een Rijnaak. Ook de enor me trommelremmen komen pas in actie als je met het volle lichaamsgewicht op het rempe daal stampt. Het bochtgedrag is even wennen, maar al snel krijg ik de smaak te pakken en giert de adrenaline door mijn S prominente familiegezicht van Audi kenmerkt nu ook de A4. Door Gert te Lintelo Audi heeft de A4 niet alleen op gefrist met een nieuw uiterlijk, maar ook de techniek stevig on der handen genomen. Hoewel de nieuweling nog steeds veel lijkt op zijn inmid dels vier jaar oude voorganger, slaan de ontwerpdetails een brug naar recente Audi's als de A3 Sportback en de A6. Vooral de imposante grille springt in het oog. De koplampen kregen een knikje aan de onderkant, een vorm die je ook terugziet bij de brede tweedelige achter lichten. Een iets scherper ge profileerde taillelijn en mini maal 16 inch grote wielen ge ven de nieuwe A4 een gespier de uitstraling. Ook het interieur van de als se dan en stationwagon (Avant) le verbare middenklasser is niet ongemoeid gelaten. Alumini um dorpellijsten zijn stan daard, evenals interieuraccen ten van hetzelfde materiaal. Als alternatief is er walnoten- of berkenhout in grijs of beige. De stoelen kregen een diepere zit en werden comfortabeler. Er is keuze uit vijf benzinemo toren, van de 102 pk sterke 1.6 liter tot de 3.2 liter FSI met 255 pk. Deze zescilinder is nieuw voor de A4, net als de subtop per onder de benzinemotoren, de 2.0 FSI Turbo viercilinder, met 200 pk ook niet bepaald kortademig. Daarnaast is er nog de snelle S4, met een 344 pk 4.2 V8 voorin. De dieselrij der kan kiezen uit twee vierci- linders, waaronder de nieuwe tweeliter TDI, en twee zespit- ters. Goederentrein Neusje van de zalm is de 3.0 TDI, met 204 pk en een trek kracht van 450 Nm - daar kun je desnoods een goederentrein mee aanslepen. Maar de gemid delde A4-rijder zal meer hech ten aan de prestaties van de V6, zoals een top van 235 km per uur en een sprint naar de hon derd in 7,2 seconden. Deson danks belooft Audi een gemid deld verbruik van 8,2 liter die sel op 100 km. Het van de Audi A6 afgeleide Dynamik-onderstel brengt de rijeigenschappen op een hoger niveau dan die van de voorgan ger. Bochtvastheid en wegge drag zijn indrukwekkend. Begin november staat de A4 in de showroom. De Avant ver schijnt enkele weken later, ge volgd door de S4. De instap- prijs zal zo rond de 30.000 euro liggen. lijf. Vergeleken met zijn tijdge noten kon deze auto ongeloof lijk hard door de bocht. Het weggedrag zorgde er in combi natie met een topsnelheid van 235 tot 260 km per uur - afhan kelijk van de achteras - voor dat deze auto in races bijna niet te kloppen was. Op de Autobahn trekt de 50-jari- ge 300 SL meer aandacht dan David Beckham in een meiden klasje. Terwijl ik over de linker baan storm maken voorliggers respectvol plaats. Overal ont moet ik opgestoken duimen. Veel te vroeg komt de finish in zicht. Vanwege het stalen buizenchas sis moest de 300SL wel vleugel deuren krijgen. De goedkope wereldauto Logan van Renault lijkt in een behoef te te voorzien. In Roemenië, waar de auto bij het door Renault gean nexeerde Dacia wordt gebouwd, zijn al 11.000 be- stellingen geno- De Logan, voordeelaanbieding van teerd. Officieel be- Renault, gint de verkoop pas binnenkort. De voordelige, pragmatische Logan is bedoeld voor 'arme landen'. Hij is nogal ruim, biedt veel bagageruimte (510 liter) en leent zijn onderstel van de Renault Modus en Nissan Micra. In oude Oostbloklan den zal hij Dacia Logan heten, in andere landen Renault. Vanaf 2005 wordt de Logan behalve door Roemenen ook gebouwd in Rusland, Marokko, Colombia en Iran. Renault wil er vanaf 2010 700.000 per jaar bouwen. Van af midden volgend jaar komt de Logan ook in de meeste West-Europese landen te koop. De verkoopprijs begint dan rond 7.500 euro. O Mercedes Benz 300 SL 300 SL raceauto's verschenen in1952. Van najaar 1954 tot eind 1956 werden 1.400 'Gullwings' voor straatgebruik gebouwd. Waarde in 1980 50.000 euro, in 1990 al 125.000 en nu: 250.000 euro. Nieuw kostte een 300 SL bijna 35.000 gulden (nog geen 16.000 euro). Beroemde eigenaren: Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Glenn Ford, Herbert von Karajan, koning Hoessein van Jordanië, koning Constantijn van Griekenland, Freddy Quinn en Clark Gable. O Technische gegevens Motor: zes-in-lijn, bovenl. nokkenas, 2.996 cc, Transmissie: vierbak, achterwielaandrijving Lxbxh: 452x 179x 130 cm. Gewicht: 1.295 kg. Tank: 130 liter Verbruik: 17-25 1/100 km. Topsnelheid: 235-260 km/u. Acceleratie 0-100 km/u: 10 sec. Na de hatch back presen teert Skoda in Pa rijs de nieuwe Oc- tavia Combi. De stationcar komt be gin volgend jaar, met als bijzonder heden de van VW/Audi geleende mooie dsg-trans- missie met bliksemsnel werkende dubbele koppeling en een 4x4-uitvoering. De bagageruimte meet 580 liter en met neergeklapte achterbank 1.620 liter. Zes airbags zijn standaard. In thuisland Tsjechië blijft Skoda voorlo pig het oude model van de Octavia ook leveren, omdat de Tsjechen de nieuwe veel te duur vinden. De Combi-variant van de nieuwe Skoda Octavia.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25