Auto Herr Schumacher, even opzij bitte! e HET OPEL WINTER- PLAN VOOR 17,50 MET GARANTIE OP 11 PUNTEN. 1 Rs y r in samenwerking met AutoTrack.nl Bijdehand 2 centimeter langer Maak hem Een knots van een Astra stationwagon s':! AutoTeam KIJK OP WWW. AUTOTEAM .NL *>ij willen blije klanten www.autoteam.nl (Redactie bijlagen: 0113-315680 jwww.pzc.nl/auto E-mail: redactie @pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 1 oktober 2004 Foto's Rob van Ginneken/Bart Hautvast 'Eindelijk zit ik, klemvast als in een sigarenkoker, Knappe vent die me hier nog uittrekt.' Autoredacteur Rien van der Steen kreeg de jkans om in een Formule 1-auto te rijden. Kenners beweren altijd datje niet eens van je plek komt met zo'n jankend racemonster. Kul, het rijexamen B is lastiger. Maar dan... Column 11 op 14 1 Door Maks Mulder stuk veiliger. Met name ook om dat 3VO enorm aan de weg tim mert. Met gelikte campagnes en rake televisiespotjes. Zoals 'Houdt Twee Seconden AJsland!' Niet één, geen drie, neen twee! En al les zal rech kom. Met name uw carrosserie. Het enige probleem is dat ik geen polshorloge draag. Vanwege sterke behoefte aan zeeën van tijd. Dus rijd ik sindsdien voortdurend hardop tellend over 's heren wegen. Met als ik heel eerlijk ben geen flauw idee hoe je dat precies doet, twee seconden afstand houden. Toch wil ik hier gaarne een positieve bijdrage leveren aan het mooie werk van 3VO. Om macho gedrag op de weg te gen te gaan stel ik voor dat de volgende campagne 'Maak Hem Twee Centimeter langer!' gaat he ten. En dan bedoel ik natuur lijk de afstand tussen het gaspe daal en de bodemplaat. Want re ken erop dat dat scheelt. Ik heb het stiekem uitgetest toen ik 's avonds heel laat huiswaarts keerde .en de snelweg totaal ver laten was. Mijn hemel, ik wist niet dat een 2 liter 504 TI zó hard kon. Die twee centimeter bleken goed voor een waanzin nig bovenmodale bekeuring. In eens moest ik denken aan die prachtig uitgebouwde 205 GTI die me ooit voorbij stoof in Frankrijk. En die vijftig kilome ter verderop volkomen verfrom meld tegen een boom stond. Met een brancard waar een la ken overheen lag. Ik heb hem meteen twee centimeter langer gemaakt. Omdat ik ineens glas helder een lichtgevend bord Bot sing Mogelijk voor ogen kreeg! De Peilstok Zweeds onderzoek toont aan dat handsfree bellen in de auto niet veiliger is dan telefoneren met de gsm in de hand. Want met name nummers intoetsen en sms- jes lezen is levensgevaarlijk. Hoe belt u eigen lijk achter het stuur? Houdt u het kort, ma tigt u uw snelheid? Of belt u gewoon zoals thuis of op kantoor? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Inleveren O Vorige week vroegen wij welke ingreep volgens u het beste helpt bij het terug dringen van het aantal verkeersdoden in Ne derland. Ruim een kwart van de stemmers meent dat het inleveren van het rijbewijs na een tweede, ernstige overtreding zich daar voor het beste leent. Relatief weinig enthou siasme is er voor het aanleggen van motor- vriendelijke vangrails en het vermijden van objecten in de wegberm. Welke maatregel helpt het best verkeersdoden voorkomen?. Rijbewijs kwijt na 2e ernstige delict ff - Q Beter onderhoud wegen X h a Q Verplicht licht overdag /~k - Verplichte ogentest na 45e jaar 9% £3 Nascholing voor nieuwe automobilistenVt- .7% Verplichte voorreflector op fietsen 6% O**; ot-iW»- Maximumsnelheid rond steden verlagen 5%-^ - \Jj Motorvriendelijke vangrails 4% s.*5 y Minder objecten in de wegberm 4% O Personenvervoer op aanhangers verbieden 2% O Patrick Rugebregt van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid: „De gevolgen voor de verkeersveiligheid in het geval je je rijbewijs kwij traakt na een tweede ernstige overtreding moeten we nog uitrekenen. We staan al wel achter het puntenrijbe- wijs, mits er voldoende politietoezicht is. Op 13 oktober houdt de Tweede Kamer een verkeersveiligheidsdebat. Voor die dag willen we doorberekenen wat de verkeers- voorstellen van minister Peijs tot gevolg hebben". O Onze zoektocht naar de ultieme automuziek heeft inmiddels meer dan vijfduizend stemmen opgeleverd. Nummers van Queen, Golden Earring, Marco Borsato en The Eagles vechten om de titel. Nog niet gestemd? Ga dan naar de website van de krant en klik op Auto. U heeft nog tot vrijdag 15 WegDroomplaat j oktober de tijd. Bovendien maakt u kans op een autoradio/cd-speler! In België staan langs de snel weg waarschuwingsborden met de tekst Mist Mogelijk. Die zie je alleen bij helder weer. Dat geeft te denken. Inhoude lijk valt vooral het woord moge lijk op. Wanneer je gaat waar schuwen voor alles wat mogelijk is dienen meteoorstenen, vloed golven, plotselinge lavastro men of tornado's mijns inziens niet te worden vergeten. On waarschijnlijk, dat wel, maar I desalniettemin mogelijk. Maar ja, waar hebben we het over? Bel- gië immers! Gelukkig pakken we dat in Nederland veel duide lijker aan. Daar is zelfs een spe ciale organisatie voor. Lange tijd wist niemand daarvan. Om dat deze organisatie onder de (volkomen onbegrijpelijke naam Veilig Verkeer Nederland opereerde. Gelukkig is men op deze dwaling teruggekomen. Na heel lang vergaderen en de hulp van dure adviesbureaus I ontstond het glasheldere 3V0. Ook bekend als Verenigde Ver- keers Veiligheids Organisatie. Slneens voelde iedereen zich een De stationwagon van de Opel Astra: veel groter dan de vorige. Door Rien van der Steen Sinds 1991 verkocht Opel 2,3 miljoen stationwagons van de Astra, maar de laatste tijd zijn de Meriva en Zafira uit de eigen stal tamelijk grote concurren ten voor die stationwagon. Mis schien heeft Opel daarom beslo ten op basis van de nieuwe As- tra een knots van een stationwa gon te bouwen, aanzienlijk gro ter dan zijn voorganger. Het ba gageruim heeft nu een inhoud van 1.590 liter, 90 liter meer dan het vorige modeL De been- ruimte groeide flink doordat Opel de wielbasis negen centi meter oprekte tot een riante 2,70 meter. Daarbij kan de auto nog worden uitgerust met een verschuifbare achterbank. Bij de benzinemotoren is er keus uit een 1.4. 1.6. 1.8 en 2.0 liter turbo, de beschikbare die sels zijn een 1.7 en 1.9 turbo. De standaarduitrusting is in or de, met een in hoogte en diepte verstelbare stuurkolom, in hoogte verstelbare bestuurders stoel, elektrisch te bedienen zij ruiten voor, cruise-control en op afstand bediende centrale vergrendeling. De goedkoopste 1.4 gaat 18.950 euro kosten. De 1.7 turbodiesel is 3.200 euro duurder. Opel denkt er volgend jaar zo'n 130.000 te verkopen. De auto's worden geassem bleerd in het Duitse Bochum en in Antwerpen. mon Hill over de circuits ge jaagd is. De wagen weegt maar 500 kilo en wordt voortgestuwd door een 3.0 V8 Cosworth met 650 pk. Dat is 1,3 pk per kilo! Dat wordt lachen. Omstandig was stilgestaan bij koppelen en schakelen. De Arrows heeft wel een koppelingspedaal, maar dat hoeft alleen bij wegrijden en stoppen bediend te worden. De rest gaat halfautomatisch met lepeltjes aan het stuur. Het koppelingshuis is gemaakt van titanium en koolstofvezel, en dat kost alleen al 18.000 euro. Ruikenners Nou heeft iedereen die beweert iets van het Fl-circus te begrij pen me altijd verteld dat je als leek nog geen meter ver komt met een Formule I wagen. Ge loof ze niet meer, zeg ik u - het zijn kulkenners. Wegrijden kost geen centje pijn. Je zet het motortoerental vast op 4.000, je laat de koppeling lichtjes op komen en houdt die vast, ook als de auto al rijdt. Anders gaat een achterwiel spinnen en rij je voor je het weet de verkeerde kant op. Echt, het rijexamen B is lastiger. We zijn weg. De motor huilt naar 8.000 toeren. Maar da's nog niks. We moeten naar het rode gebied van 11.500 toeren per minuut.Eerst maar eens overschakelen. Gas los en het rechtse lepeltje intrekken, zo was het toch. Er gebeurt niks. Tja, als de techniek je al in de steek laat... Dan de koppeling er maar bij. Ha, dat gaat beter. Even door naar de derde ver snelling. Na een scherpe bocht komt een lang recht stuk. Voorzichtig gas. De hel breekt los in de vierde versnelling. Herr Schumacher, even opzij bitte! Die bloeddruk van vanochtend zal nu wel niet meer in orde zijn. Trekkend aan het halve stuurtje kom ik nipt een reeks bochten door. Tractiecontrole? Kom zeg. De benen belemme ren verder doorsturen. Daarom is die Schumacher natuurlijk zo'n nietig mannetje. De damp slaat tegen de binnen kant van mijn vizier. Nog een chicane, dan komt de finish in zicht. Brullend stopt de auto, begonnen. Eerst mochten we stoeien met een Porsche 911 GT3 Cup. 390 pk, fluitje van een cent. Daarna in een Formu le 3-Ford als generale repetitie. Met zo'n sequentieel versnel lingsbakje dat je niet te zuinig moet bedienen, anders gebeurt er niks. Klak-pats, klak-pats. Een supersnelle skelter, maar kin derspel vergeleken bij wat er nu op me afkomt. Theezakje Nog imposanter dan de accele ratie van nul tot 200 per uur in zes seconden is het remmen. Of er een scheepsanker uit de auto wordt gesmeten. Mijn helm knalt tegen Rafaelli's stoel. Ik voel me een theezakje in het laadruim van een vliegtuig in turbulent weer. Als de racer fors overstuurd een bocht uit jankt, wil mijn helm het luchtruim kiezen, met mijn hoofd erin. Even later rijden we tegen de 280 km per uur. Ho ren en zien vergaat. Plots besef ik dat ik daarstraks als een slak dit circuit moet hebben rondge reden. Busje wordt allemansvriend Er is een nieuw systeem dat het mogelijk maakt om personenbusjes in een handomdraai om te bouwen van buurtbus naar rolstoelbus, disco- of luchthavenbus. Het heet Flex-i-Trans en het is ontwikkeld door Aquablue Minibus Industries in Velddriel. Eén man kan dankzij snelsluitingen in een mum van tijd een busje volledig ombouwen. Stoelen maar ook rolstoelen worden beves tigd met een universeel systeem. Onder verzonken klep jes zitten de op- en affolbare gordels. Voor rolstoelen zijn geen losse beugels en riemen nodig, want ze wor den vergrendeld met vierpuntsbevestigingen in de vloer. De stoelen zijn volledig op te vouwen en op te ber gen. Info Aquablue. 0418 638222 Het flexibele businterieur van Aquablue. meteen m'n bloeddruk geme ten. De cijfers geven mijn ge voel gelijk: deze man zal van daag in een Formule 1-bolide rondzoeven. Al murmelt een Mi- chelin-man die me de maat neemt wel erg vaak 'limite'. Dat ik een grensgeval ben. 'Limite', zegt hij weer als hij ziet dat mijn handen niet over m'n bo venbenen kunnen om te stu ren. Als ik uiteindelijk klem- vast zit in deze sigarenkoker, kijkt hij nog bedenkelijker. Maar ik zit. Knappe vent die me hier nog uittrekt. Verkeerde kant In een lange briefing vanmor gen had een klein mannetje ver teld dat de Arrows Al 8 waarin ik zometeen een rondje mag rij den door Pedro Diniz en Da- en ik word meteen besprongen door snelle mannetjes die het gordelhamas losgespen. Minu ten ben ik bezig me uit de auto te hijsen. Ik puf nog na als een hostess vraagt of ik direct in een twee persoons Formule 1 wil meerij den. Een Arrows A20 met 700 pk. Waarom niet, ik ben nu im mers een ervaren coureur. Heffing uit het heelal Satellieten inzetten bij het rekeningrijden., Het lijkt sciencefiction, maar uit onder- I zoek in Engeland blijkt dat het een eerlijk en milieuvriende- lijk alternatief is voor de mo- I torrijtuigenbelasüng. Eerst wordt elke auto van een chip voorzien. Satellieten houden haarscherp in de gaten waar Big Brother als belas- en wanneer iemand rijdt. Ver- tinginspecteur? volgens wordt die informatie naar de aarde gestuurd en ontvangt de automobilist pe riodiek een rekening. De verkeersdrukte in steden en snelwegen zou door dit systeem met tenminste eender de verminderen. De opbrengsten van het rekeningrij den kunnen volgens de onderzoekers in met name open baar vervoer en infrastructuur worden gestoken. Door Rien van der Steen Vol benen In een orgie van mechanisch ge weld spuit onze auto weg, met oud-coureur Rafaelli aan het stuur. Rond mijn helm nestelt zich een lucht van verschroeide olie. Ik zit achterin tegen zijn stoeltje aan geplakt. Vóór mij zit alles vol benen - die van het kleine mannetje en die van mij, hnks en rechts van de zijne. Ik moet ze toch ook ergens kwijt. Verbeten druk ik op de knop die verbonden is met een gele lamp op zijn lullige instrumen tenbordje. Als ik de knop los laat is dat voor hem het sein om gas te lossen. Dacht het niet hè. De ochtend was nog zo rustig Vroeger was ik slank. Was ik maar weer slank, peins ik ter wijl ik mijn lichaam in een For mule 1-auto tracht te proppen. Zo ongeveer moet zich een on geboren kind voelen bij het in dalen. Het angstzweet breekt me uit. „Hoe voel je je?", infor meert een Franse mecanicien met de intonatie van een nacht zuster. „Mwah, comme ci comme ca", piep ik. „Dat wordt beter tëodra je aan het rijden bent", iprobeert hij me gerust te stel len. Je moet langer zijn dan 1.55, maar korter dan 1.90 meter, istond in de uitnodiging van Mi- chelin. En je schoenmaat mag de 45 niet overschrijden. Hoe ra, ik leek het ideale formaat te hebben om in een van de snel ste auto's ter wereld te mogen rijden. Want over een buikje werd met geen woord gerept. Na aankomst op het fraaie cir cuit van Magny-Cours wordt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23