Auto
Herr Schumacher, even opzij bitte!
e
HET OPEL WINTER-
PLAN VOOR 17,50
MET GARANTIE OP
11 PUNTEN.
1
Rs
y
r
in samenwerking met AutoTrack.nl
Bijdehand
2 centimeter langer
Maak hem
Een knots van een Astra stationwagon
s':!
AutoTeam
KIJK OP WWW. AUTOTEAM .NL
*>ij willen blije klanten
www.autoteam.nl
(Redactie bijlagen: 0113-315680
jwww.pzc.nl/auto
E-mail: redactie @pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 1 oktober 2004
Foto's Rob van Ginneken/Bart Hautvast
'Eindelijk zit ik, klemvast als in een sigarenkoker, Knappe vent die me hier nog uittrekt.'
Autoredacteur Rien van der Steen kreeg de
jkans om in een Formule 1-auto te rijden.
Kenners beweren altijd datje niet eens van je
plek komt met zo'n jankend racemonster.
Kul, het rijexamen B is lastiger. Maar dan...
Column
11 op 14
1
Door Maks Mulder
stuk veiliger. Met name ook om
dat 3VO enorm aan de weg tim
mert. Met gelikte campagnes
en rake televisiespotjes. Zoals
'Houdt Twee Seconden AJsland!' Niet
één, geen drie, neen twee! En al
les zal rech kom. Met name uw
carrosserie. Het enige probleem
is dat ik geen polshorloge
draag. Vanwege sterke behoefte
aan zeeën van tijd. Dus rijd ik
sindsdien voortdurend hardop
tellend over 's heren wegen.
Met als ik heel eerlijk ben geen
flauw idee hoe je dat precies
doet, twee seconden afstand
houden. Toch wil ik hier gaarne
een positieve bijdrage leveren
aan het mooie werk van 3VO.
Om macho gedrag op de weg te
gen te gaan stel ik voor dat de
volgende campagne 'Maak Hem
Twee Centimeter langer!' gaat he
ten. En dan bedoel ik natuur
lijk de afstand tussen het gaspe
daal en de bodemplaat. Want re
ken erop dat dat scheelt. Ik heb
het stiekem uitgetest toen ik 's
avonds heel laat huiswaarts
keerde .en de snelweg totaal ver
laten was. Mijn hemel, ik wist
niet dat een 2 liter 504 TI zó
hard kon. Die twee centimeter
bleken goed voor een waanzin
nig bovenmodale bekeuring. In
eens moest ik denken aan die
prachtig uitgebouwde 205 GTI
die me ooit voorbij stoof in
Frankrijk. En die vijftig kilome
ter verderop volkomen verfrom
meld tegen een boom stond.
Met een brancard waar een la
ken overheen lag. Ik heb hem
meteen twee centimeter langer
gemaakt. Omdat ik ineens glas
helder een lichtgevend bord Bot
sing Mogelijk voor ogen kreeg!
De Peilstok
Zweeds onderzoek toont aan dat
handsfree bellen in de auto niet veiliger
is dan telefoneren met de gsm in de hand.
Want met name nummers intoetsen en sms-
jes lezen is levensgevaarlijk. Hoe belt u eigen
lijk achter het stuur? Houdt u het kort, ma
tigt u uw snelheid? Of belt u gewoon zoals
thuis of op kantoor?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Inleveren
O Vorige week vroegen wij welke ingreep
volgens u het beste helpt bij het terug
dringen van het aantal verkeersdoden in Ne
derland. Ruim een kwart van de stemmers
meent dat het inleveren van het rijbewijs na
een tweede, ernstige overtreding zich daar
voor het beste leent. Relatief weinig enthou
siasme is er voor het aanleggen van motor-
vriendelijke vangrails en het vermijden van
objecten in de wegberm.
Welke maatregel helpt het best
verkeersdoden voorkomen?.
Rijbewijs kwijt na 2e ernstige delict
ff -
Q Beter onderhoud wegen
X h a
Q Verplicht licht overdag
/~k -
Verplichte ogentest na 45e jaar 9%
£3 Nascholing voor nieuwe automobilistenVt- .7%
Verplichte voorreflector op fietsen 6%
O**; ot-iW»-
Maximumsnelheid rond steden verlagen 5%-^ -
\Jj Motorvriendelijke vangrails 4% s.*5
y Minder objecten in de wegberm 4%
O Personenvervoer op aanhangers verbieden 2%
O Patrick Rugebregt van Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid: „De gevolgen voor
de verkeersveiligheid in het geval je je rijbewijs kwij
traakt na een tweede ernstige overtreding moeten we
nog uitrekenen. We staan al wel achter het puntenrijbe-
wijs, mits er voldoende politietoezicht is. Op 13 oktober
houdt de Tweede Kamer een verkeersveiligheidsdebat.
Voor die dag willen we doorberekenen wat de verkeers-
voorstellen van minister Peijs tot gevolg hebben".
O Onze zoektocht naar de ultieme
automuziek heeft inmiddels meer
dan vijfduizend stemmen opgeleverd.
Nummers van Queen, Golden Earring,
Marco Borsato en The Eagles vechten
om de titel. Nog niet gestemd? Ga dan
naar de website van de krant en klik
op Auto. U heeft nog tot vrijdag 15 WegDroomplaat j
oktober de tijd. Bovendien maakt u
kans op een autoradio/cd-speler!
In België staan langs de snel
weg waarschuwingsborden
met de tekst Mist Mogelijk.
Die zie je alleen bij helder weer.
Dat geeft te denken. Inhoude
lijk valt vooral het woord moge
lijk op. Wanneer je gaat waar
schuwen voor alles wat mogelijk
is dienen meteoorstenen, vloed
golven, plotselinge lavastro
men of tornado's mijns inziens
niet te worden vergeten. On
waarschijnlijk, dat wel, maar
I desalniettemin mogelijk. Maar ja,
waar hebben we het over? Bel-
gië immers! Gelukkig pakken
we dat in Nederland veel duide
lijker aan. Daar is zelfs een spe
ciale organisatie voor. Lange
tijd wist niemand daarvan. Om
dat deze organisatie onder de
(volkomen onbegrijpelijke
naam Veilig Verkeer Nederland
opereerde. Gelukkig is men op
deze dwaling teruggekomen.
Na heel lang vergaderen en de
hulp van dure adviesbureaus
I ontstond het glasheldere 3V0.
Ook bekend als Verenigde Ver-
keers Veiligheids Organisatie.
Slneens voelde iedereen zich een
De stationwagon van de Opel Astra: veel groter dan de vorige.
Door Rien van der Steen
Sinds 1991 verkocht Opel 2,3
miljoen stationwagons van de
Astra, maar de laatste tijd zijn
de Meriva en Zafira uit de eigen
stal tamelijk grote concurren
ten voor die stationwagon. Mis
schien heeft Opel daarom beslo
ten op basis van de nieuwe As-
tra een knots van een stationwa
gon te bouwen, aanzienlijk gro
ter dan zijn voorganger. Het ba
gageruim heeft nu een inhoud
van 1.590 liter, 90 liter meer
dan het vorige modeL De been-
ruimte groeide flink doordat
Opel de wielbasis negen centi
meter oprekte tot een riante
2,70 meter. Daarbij kan de auto
nog worden uitgerust met een
verschuifbare achterbank.
Bij de benzinemotoren is er
keus uit een 1.4. 1.6. 1.8 en 2.0
liter turbo, de beschikbare die
sels zijn een 1.7 en 1.9 turbo.
De standaarduitrusting is in or
de, met een in hoogte en diepte
verstelbare stuurkolom, in
hoogte verstelbare bestuurders
stoel, elektrisch te bedienen zij
ruiten voor, cruise-control en
op afstand bediende centrale
vergrendeling.
De goedkoopste 1.4 gaat 18.950
euro kosten. De 1.7 turbodiesel
is 3.200 euro duurder. Opel
denkt er volgend jaar zo'n
130.000 te verkopen.
De auto's worden geassem
bleerd in het Duitse Bochum en
in Antwerpen.
mon Hill over de circuits ge
jaagd is. De wagen weegt maar
500 kilo en wordt voortgestuwd
door een 3.0 V8 Cosworth met
650 pk. Dat is 1,3 pk per kilo!
Dat wordt lachen. Omstandig
was stilgestaan bij koppelen en
schakelen. De Arrows heeft wel
een koppelingspedaal, maar
dat hoeft alleen bij wegrijden
en stoppen bediend te worden.
De rest gaat halfautomatisch
met lepeltjes aan het stuur. Het
koppelingshuis is gemaakt van
titanium en koolstofvezel, en
dat kost alleen al 18.000 euro.
Ruikenners
Nou heeft iedereen die beweert
iets van het Fl-circus te begrij
pen me altijd verteld dat je als
leek nog geen meter ver komt
met een Formule I wagen. Ge
loof ze niet meer, zeg ik u - het
zijn kulkenners. Wegrijden
kost geen centje pijn. Je zet het
motortoerental vast op 4.000,
je laat de koppeling lichtjes op
komen en houdt die vast, ook
als de auto al rijdt. Anders gaat
een achterwiel spinnen en rij je
voor je het weet de verkeerde
kant op. Echt, het rijexamen B
is lastiger.
We zijn weg. De motor huilt
naar 8.000 toeren. Maar da's
nog niks. We moeten naar het
rode gebied van 11.500 toeren
per minuut.Eerst maar eens
overschakelen. Gas los en het
rechtse lepeltje intrekken, zo
was het toch. Er gebeurt niks.
Tja, als de techniek je al in de
steek laat... Dan de koppeling
er maar bij. Ha, dat gaat beter.
Even door naar de derde ver
snelling. Na een scherpe bocht
komt een lang recht stuk.
Voorzichtig gas. De hel breekt
los in de vierde versnelling.
Herr Schumacher, even opzij bitte!
Die bloeddruk van vanochtend
zal nu wel niet meer in orde
zijn. Trekkend aan het halve
stuurtje kom ik nipt een reeks
bochten door. Tractiecontrole?
Kom zeg. De benen belemme
ren verder doorsturen. Daarom
is die Schumacher natuurlijk
zo'n nietig mannetje.
De damp slaat tegen de binnen
kant van mijn vizier. Nog een
chicane, dan komt de finish in
zicht. Brullend stopt de auto,
begonnen. Eerst mochten we
stoeien met een Porsche 911
GT3 Cup. 390 pk, fluitje van
een cent. Daarna in een Formu
le 3-Ford als generale repetitie.
Met zo'n sequentieel versnel
lingsbakje dat je niet te zuinig
moet bedienen, anders gebeurt
er niks. Klak-pats, klak-pats. Een
supersnelle skelter, maar kin
derspel vergeleken bij wat er
nu op me afkomt.
Theezakje
Nog imposanter dan de accele
ratie van nul tot 200 per uur in
zes seconden is het remmen. Of
er een scheepsanker uit de auto
wordt gesmeten. Mijn helm
knalt tegen Rafaelli's stoel. Ik
voel me een theezakje in het
laadruim van een vliegtuig in
turbulent weer.
Als de racer fors overstuurd een
bocht uit jankt, wil mijn helm
het luchtruim kiezen, met mijn
hoofd erin. Even later rijden we
tegen de 280 km per uur. Ho
ren en zien vergaat. Plots besef
ik dat ik daarstraks als een slak
dit circuit moet hebben rondge
reden.
Busje wordt allemansvriend
Er is een nieuw systeem dat het mogelijk maakt om
personenbusjes in een handomdraai om te bouwen
van buurtbus naar rolstoelbus, disco- of luchthavenbus.
Het heet Flex-i-Trans en het is ontwikkeld door Aquablue
Minibus Industries in Velddriel. Eén man kan dankzij
snelsluitingen in een mum van tijd een busje volledig
ombouwen. Stoelen maar ook rolstoelen worden beves
tigd met een universeel systeem. Onder verzonken klep
jes zitten de op- en affolbare gordels. Voor rolstoelen
zijn geen losse beugels en riemen nodig, want ze wor
den vergrendeld met vierpuntsbevestigingen in de
vloer. De stoelen zijn volledig op te vouwen en op te ber
gen.
Info Aquablue. 0418 638222
Het flexibele businterieur van Aquablue.
meteen m'n bloeddruk geme
ten. De cijfers geven mijn ge
voel gelijk: deze man zal van
daag in een Formule 1-bolide
rondzoeven. Al murmelt een Mi-
chelin-man die me de maat
neemt wel erg vaak 'limite'. Dat
ik een grensgeval ben. 'Limite',
zegt hij weer als hij ziet dat
mijn handen niet over m'n bo
venbenen kunnen om te stu
ren. Als ik uiteindelijk klem-
vast zit in deze sigarenkoker,
kijkt hij nog bedenkelijker.
Maar ik zit. Knappe vent die me
hier nog uittrekt.
Verkeerde kant
In een lange briefing vanmor
gen had een klein mannetje ver
teld dat de Arrows Al 8 waarin
ik zometeen een rondje mag rij
den door Pedro Diniz en Da-
en ik word meteen besprongen
door snelle mannetjes die het
gordelhamas losgespen. Minu
ten ben ik bezig me uit de auto
te hijsen.
Ik puf nog na als een hostess
vraagt of ik direct in een twee
persoons Formule 1 wil meerij
den. Een Arrows A20 met 700
pk. Waarom niet, ik ben nu im
mers een ervaren coureur.
Heffing uit het heelal
Satellieten inzetten bij het
rekeningrijden., Het lijkt
sciencefiction, maar uit onder- I
zoek in Engeland blijkt dat het
een eerlijk en milieuvriende-
lijk alternatief is voor de mo- I
torrijtuigenbelasüng. Eerst
wordt elke auto van een chip
voorzien. Satellieten houden
haarscherp in de gaten waar Big Brother als belas-
en wanneer iemand rijdt. Ver- tinginspecteur?
volgens wordt die informatie
naar de aarde gestuurd en ontvangt de automobilist pe
riodiek een rekening. De verkeersdrukte in steden en
snelwegen zou door dit systeem met tenminste eender
de verminderen. De opbrengsten van het rekeningrij
den kunnen volgens de onderzoekers in met name open
baar vervoer en infrastructuur worden gestoken.
Door Rien van der Steen
Vol benen
In een orgie van mechanisch ge
weld spuit onze auto weg, met
oud-coureur Rafaelli aan het
stuur. Rond mijn helm nestelt
zich een lucht van verschroeide
olie. Ik zit achterin tegen zijn
stoeltje aan geplakt. Vóór mij
zit alles vol benen - die van het
kleine mannetje en die van mij,
hnks en rechts van de zijne. Ik
moet ze toch ook ergens kwijt.
Verbeten druk ik op de knop
die verbonden is met een gele
lamp op zijn lullige instrumen
tenbordje. Als ik de knop los
laat is dat voor hem het sein
om gas te lossen. Dacht het niet
hè.
De ochtend was nog zo rustig
Vroeger was ik slank.
Was ik maar weer
slank, peins ik ter
wijl ik mijn
lichaam in een For
mule 1-auto tracht te proppen.
Zo ongeveer moet zich een on
geboren kind voelen bij het in
dalen. Het angstzweet breekt
me uit. „Hoe voel je je?", infor
meert een Franse mecanicien
met de intonatie van een nacht
zuster. „Mwah, comme ci comme
ca", piep ik. „Dat wordt beter
tëodra je aan het rijden bent",
iprobeert hij me gerust te stel
len.
Je moet langer zijn dan 1.55,
maar korter dan 1.90 meter,
istond in de uitnodiging van Mi-
chelin. En je schoenmaat mag
de 45 niet overschrijden. Hoe
ra, ik leek het ideale formaat te
hebben om in een van de snel
ste auto's ter wereld te mogen
rijden. Want over een buikje
werd met geen woord gerept.
Na aankomst op het fraaie cir
cuit van Magny-Cours wordt