Doorwerken met oogkleppen op I CA Leys Toyota Corolla Verso om iepen te sparen PZC 18 Boerenfamilie Baecke al bijna 40 jaar in onzekerheid door dreiging ontpoldering Rotonde verschuift Een mix van stijl en veelzijdigheid CAPPENDIJK TOYOTA Kitten en lijmen. Bij Leys altijd op voorraad. En altijd inclusief advies! A*\ Werknemers van het jaar. Actieprijs C 13.995,- Actieprijs €15.495,- Voor slechts €1.000,- méér het FUTURA pakket: Ford Bedrijfsauto's. 100% betrouwbaar. Airco Oostburg, Autobedrijf Van de Ree, 0117 - 38 32 30. St-Jansteen, Van Putten &Zn. B.V., 0114 - 31 30 41. Terneuzen, Van Putten Zn. B.V., 0115 - 61 38 57. donderdag 30 september 2004 door Sheila van Doorsselaer NIEUW NAMEN - Al bijna veer tig jaar voelt Ewald Baecke (61), akkerbouwer met gronden in het uiterste puntje van Oost- Zeeuws-Vlaanderen, de hete adem van een mogelijke ontpol dering in zijn nek. Om niet ten onder te gaan aan de constante onzekerheid heeft hij zijn eigen manier gevonden: „Doorwerken met de oogkleppen op." Al drie generaties Baecke be werkten de akkers in de Hedwi- gepolder en Prosperpolder. De vierde generatie staat in de start blokken. Wat Baecke betreft is er niks aan de hand. „Als je het logisch redeneert, is die ontpoldering helemaal niet nodig. Er is ook geen draagvlak voor onder de bevolking en die komt nooit. Ik wil dan ook niet denken in termen als 'maar stel nou dat'. Ik ga niet mee in die spiraal, anders hou je het niet vol." Het begon halverwege de jaren zestig met de plannen voor de aanleg van het Baalhoekkanaal. België wenste de aanleg van dit kanaal tussen het buurtschap je Baalhoek en de Antwerpse Lin keroever zodat de op de oever te ontwikkelen kades een directe verbinding hadden met de Wes- terschelde. De vaargeul zou ten koste gaan van veel boerderijen, vruchtbare landbouwgronden en natuurwaarden. Een massale opstand volgde. Pas in 1998 werden de plannen voor de aanleg van het kanaal definitief ten grave gedragen, maar toen hadden de vele tegen standers, waaronder de bewo ners van het plangebied, er al een hele strijd opzitten. Tijd om van de schrik te beko men, was er niet. Door plannen voor de verdieping van de Wes- terschelde, met natuurcompen satie in hetzelfde gebied als waar het Baalhoekkanaal ge pland was, moesten de bewo ners wederom op de barricaden. De tweede verdieping van de Westerse helde, en daarmee na tuurcompensatie, is de bewo ners toen gespaard gebleven, maar de strijd bleek nog lang niet gestreden. Wederom wordt gesproken over een verdieping van de Wester- schelde en ontpoldering, om de natuur die ruimte te geven die ze kwijtraakt. Baecke hoopte dat het hoofdstuk ontpolderen gesloten was en bleef, nadat in 1996 bleek dat er in Zeeland geen draagvlak voor was. Zijn hoop bleek ijdel. Baecke richt zijn pijlen voorna melijk op Proses, de Projectdi rectie ontwikkelingsschets Schel de-estuarium, die onder andere de Hertogin Hedwigepol- der wil teruggeven aan de zee. Baecke: „Proses zegt onderzoek te doen naar alle aspecten van ontpoldering, maar ze hebben nog nooit gekeken naar al die boerengezinnen die ze in het hart raken met hun plannen. Met hun plannen vegen ze het bestaan weg van al die gezin nen, maar omdat het om een schets gaat, is dat nu nog niet aan de orde, zeggen ze. Ze rep pen in hun schets met niet één woord over onze toekomst. Die opstelling is enorm arrogant." Volgens Baecke is er nog nooit iemand van Proses met de be treffende gezinnen komen pra ten. „Sterker nog, ze zijn hier nog nooit geweest! Iemand zet van Het is na veertig jaar nog steeds onduidelijk of de Hedwigepolder in Oost-Zeeuws-Vlaanderen wordt ontpolderd. foto Wim Kooyman achter zijn bureau gewoon een streep door onze polders, hij weet niet eens waar hij het over heeft! In de Randstad beseffen ze hoe waardevol het Groene Hart is en hier willen ze de pol ders onder water zetten. Het slaat nergens op." Voor Baecke gaat de strijd ge woon door. Hij en zijn medestan ders zijn in ieder geval opge lucht dat waterschap Zeeuws- Vlaanderen en de drie Zeeuws- Vlaamse gemeenten één front vormen tegen ontpoldering. „Het resultaat van jaren praten met bestuurders van allerlei pluimage en steeds met goede ar gumenten komen. Men moet goed weten hoe wij er over den ken,." Naast het werken op zijn ak kers, is Baecke dagelijks bezig met de strijd tegen de ontpolde ring. Hij bezoekt elke hoorzit ting, vanavond weer in Rilland, of bijeenkomst en laat geen mo gelijkheid onbenut om zijn me ning, en die van vele anderen, te laten horen. „Iedere polder die ze willen op geven, is er één te veel." door Ronald Verstraten en René van Stee MIDDELBURG - Drie oude, mo numentale iepen ten noorden van Aardenburg worden niet op geofferd aan een nieuwe roton de. Door de rotonde op te schui ven komt een van de drie er mid denin te staan. De twee andere staan straks opzij van de weg. „We willen een signaal afgeven dat ook wij milieu- en natuurbe scherming, evenals landschappe lijke inpassing van nieuwe we gen hoog in het vaandel heb ben," zei de Zeeuwse gedepu teerde A. Poppelaars gisteren na bestuurlijk overleg van het pro ject Duurzaam Veilig Verkeer (DW). Voor de iepen was al een kapver- gunning verleend, ondanks pro testen van natuurbeschermers. Van die vergunning wordt nu geen gebruik gemaakt. Het nieuwe plan gaat zo'n hon derdduizend euro meer kosten dan was voorzien. Dat zit hem onder andere in de iets andere loop van de aansluitingswegen en de extra grond die daartoe moet worden verworven. Dat geld komt niet ten laste van DW, maar van de toekomstige rondweg om Aardenburg. Het plan om die rotonde te ver- schuiven is twee weken geleden voorgelegd aan de provinciale werkgroep Infra. Die bracht een positief advies uit aan het be stuurlijk overleg, met de raad er zo snel mogelijk aan te begin nen, gelet op de verkeersveilig, heid. De werkgroep merkt in het advies echter op dat ze nu ook een positief gebaar ver wacht van natuurbeschermings- vereniging 't Duumpje, bij de planologische procedure van de rondweg, 'aangezien deze ont- werpaanpassing ten gunste van hen is.' De rotonde, gelegen ter hoogte van de vroegere steenfabriek, moet in de toekomst dienen als aansluiting voor die - omstre den - rondweg. Over de rondweg bij Breskens, wist Poppelaars gisteren te mel den dat op de aanleg daarvan vanaf 4 november kan worden ingeschreven. De grondverwer ving is zo goed als afgerond. Na aanbesteding zouden de werk zaamheden op 14 decembermoe- ten beginnen. «M* KRANT VOOR ZEELAND In Zeeuws-Vlaanderen zoeken wij M/V Geld verdienen en de hele dag nog voor je hebben? Word dagbladbezorger van de PZC; een goede bijbaan voor jong en oud! U krijgt: Ruime vergoeding Vakantievergoeding Gratis krant Speciale bezorgerskortingen Attenties bij o.a. feestdagen Gratis regenpak Interesse? Bel gratis de afdeling Binnendienst 0800-023 51 11 (tijdens kantooruren) of kijk op www.deleukstebijbaan.nl voor vrije wijken. De minimumleeftijd is 15 jaar. Het is niet alleen te danken aan de doordachte flexibiliteit dat de Corolla r Verso zo perfect in een drukke, moderne levensstijl past. Met zijn krachtige lijnen en vloeiende rondingen is hij net zo fantastisch om te zien als om mee te rijden. Het robuuste, atletische en gestroomlijnde design van de Corolla Verso is even doordacht als stijlvol. TERNEUZEN Mr. F.J. Haarmanweg 58 4538 AS Terneuzen Tel.: 0115-617751 groothandel v r de bo Patentweg 4, Terneuzen, tel. 0115 - 649808, fax 0115 - 649804, e-mail verkoop .terneuzen@ieys.ni, internet www.leys.nl Laan der VN 19. Middelburg, tel. 0118 - 633011. fax 0118 - 614563, e-mail verkoop middelburg@leys.nl, internet www.leys.nl Openingstijden: maandag tlm donderdag 7.30 -17.00 uur, vrijdag 7.30 -16.00 ui All-round, inzicht, doorzettingsvermogen. De mensen met wie u werkt moeten perfect aansluiten op uw onderneming. En dat geldt óók voor uw wagenpark. De Ford Transit Business Edition modellen hebben alles in huis en dat al vanaf €13.995,-. Dus de meest voordelige in zijn klasse. En met een Futura-pakket van €1.000,- zijn het niet alleen werkpaarden, maar ook luxepaarden. Stel ze vandaag nog op de proef bij uw Ford Dealer. FordTransit Business Edition 260S, 63 kW (85 pk) TDdi-motor Stuurbekrachtiging Bestuurdersairbag Zeer comfortabele bestuurdersstoel met armsteun Radio voorbereiding (bedrading en antenne) 6,6 m3 laadruimte en lage laadvloer 3 jaar mobiliteitsgarantie FordTransit Business Edition dubbele cabine Gebaseerd op de Ford Transit Business Edition, maar nu met: Dubbele cabine 6 zitplaatsen Veiligheidsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen Zeer veel beenruimte achterin Laadschot met ruit ABS/EBD Centrale dubbele portiervergrendeling met afstandsbediening Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels Easy Sound system 6000 CD-speler Normale waarde 1.600,- Nü voor 1.000,- Uw voordeel: 600,- Gem. brandstofvertxufc en CO,-i»tstoot Knvïter van 9,1-15.9; n 6.3-110; C02 gr/km: van 166-262 Wijsgingen voorbehouden. Afgebeelde m Nog meer luxe? Normaal €1.2Q0 - Nü voor 600,- www.ford.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 44