Doorwerken met oogkleppen op
5cherm1na.nl
Rotonde verschuift
om iepen te sparen
JONGENSDROOM?
GIRO 309
Actieprijs C 13.995,-
Actieprijs €15.495,-
Voor slechts €1.000,- méér het FIJTUFLA pakket:
Airco
Ford Bedrijfsauto's. 100% betrouwbaar.
Boerenfamilie Baecke al bijna 40 jaar in onzekerheid door dreiging ontpoldering
o Werknemers van het jaar.
Auto
Dieren.
Beestachtig
behandeld.
Verwaarloosd.
Mishandeld.
Help ons.
Help de dieren.
Samen zijn we
verantwoordelijk.
All-round, inzicht, doorzettingsvermogen. De mensen met wie u werkt moeten perfect aansluiten op uw onderneming. En dat geldt óók voor uw
wagenpark. De Ford Transit Business Edition modellen hebben alles in huis en dat al vanaf €13.995,-. Dus de meest voordelige in zijn klasse. En met een
Futura-pakket van €1.000,- zijn het niet alleen werkpaarden, maar ook luxepaarden. Stel ze vandaag nog op de proef bij uw Ford Dealer.
FordTransit Business Edition
260S, 63 kW (85 pk) TDdi-motor
Stuurbekrachtiging
Bestuurdersairbag
Zeer comfortabele bestuurdersstoel met armsteun
Radio voorbereiding (bedrading en antenne)
6,6 m3 laadruimte en lage laadvloer
3 jaar mobiliteitsgarantie
FordTransit Business Edition dubbele cabine
Gebaseerd op de Ford Transit Business Edition, maar nu met:
Dubbele cabine
6 zitplaatsen
Veiligheidsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen
Zeer veel beenruimte achterin
Laadschot met ruit
ABS/EBD
Centrale dubbele portiervergrendeling met
afstandsbediening
Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
Easy Sound system 6000 CD-speler Uw voordeel: 600,-
Normale waarde 1.600,-
Nü voor 1.000,-
Nog meer luxe?
Normaal €JT.2QÖj-
Nü voor €600,-
www.ford.nl
door Ronald Verstraten
en René van Stee
MIDDELBURG - Drie oude,
monumentale iepen ten noorden
van Aardenburg worden niet
opgeofferd aan een nieuwe ro
tonde. Door de rotonde op te
schuiven komt een van de drie
er middenin te staan. De twee
andere staan straks opzij van de
weg.
„We willen een signaal afgeven
dat ook wij milieu- en natuurbe
scherming, evenals landschappe
lijke inpassing van nieuwe we
gen hoog in het vaandel heb
ben," zei de Zeeuwse gedepu
teerde A. Poppelaars gisteren na
bestuurlijk overleg van het pro
ject Duurzaam Veilig Verkeer
(DW).
Voor de iepen was al een kap-
vergunning verleend, ondanks
protesten van natuurbe
schermers. Van die vergunning
wordt nu geen gebruik gemaakt.
Het nieuwe plan gaat zo'n
honderdduizend euro meer
kosten dan was voorzien. Dat
zit hem onder andere in de iets
andere loop van de aansluitings
wegen en de extra grond die
daartoe moet worden verwor
ven.
Dat geld komt niet ten laste van
DW, maar van de toekomstige
rondweg om Aardenburg.
Het plan om die rotonde te ver
schuiven is twee weken geleden
voorgelegd aan de provinciale
werkgroep Infra. Die bracht een
positief advies uit aan het be
stuurlijk overleg, met de raad er
zo snel mogelijk aan te begin
nen, gelet op de verkeersveilig
heid. De werkgroep merkt in
het advies echter op dat ze nu
ook een positief gebaar ver
wacht van natuurbeschermings
vereniging 't Duumpje, bi) de
planologische procedure van de
rondweg, 'aangezien deze ont-
werpaanpassing ten gunste van
hen is.'
Steenfabriek
De rotonde, gelegen ter hoogte
van de vroegere steenfabriek,
moet in de toekomst dienen als
aansluiting voor die - omstre
den - rondweg.
Over de rondweg bij Breskens,
wist Poppelaars gisteren te mel
den dat op de aanleg daarvan
vanaf 4 november kan worden
ingeschreven. De grondverwer
ving is zo goed als afgerond. Na
aanbesteding zouden de werk
zaamheden op 14 december moe
ten beginnen.
donderdag 30 september 2004
door Sheila van Doorsselaer
NIEUW NAMEN - Al bijna veer
tig jaar voelt Ewald Baecke
(61), akkerbouwer met gronden
in het uiterste puntje van Oost-
Zeeuws-Vlaanderen. de hete
adem van een mogelijke ontpol
dering in zijn nek. Om niet ten
onder te gaan aan de constante
onzekerheid heeft hij zijn eigen
manier gevonden: „Doorwerken
met de oogkleppen op."
Al drie generaties Baecke be
werkten de akkers in de Hedwi-
gepolder en Prosperpolder. De
vierde generatie staat in de start
blokken. Wat Baecke betreft is
er niks aan de hand.
„Als je het logisch redeneert, is
die ontpoldering helemaal niet
nodig. Er is ook geen draagvlak
voor onder de bevolking en die
komt nooit. Ik wil dan ook niet
denken in termen als 'maar stel
nou dat'. Ik ga niet mee in die
spiraal, anders hou je het niet
vol."
Het begon halverwege de jaren
zestig met de plannen voor de
aanleg van het Baalhoekkanaal.
België wenste de aanleg van dit
kanaal tussen het buurtschapje
Baalhoek en de Antwerpse Lin
keroever zodat de op de oever te
ontwikkelen kades een directe
verbinding hadden met de Wes-
terschelde. De vaargeul zou ten
koste gaan van veel boerderijen,
vruchtbare landbouwgronden
en natuurwaarden.
Een massale opstand volgde.
Pas in 1998 werden de plannen
voor de aanleg van het kanaal
definitief ten grave gedragen,
maar toen hadden de vele tegen
standers, waaronder de bewo
ners van het plangebied, er al
een hele strijd opzitten.
Tijd om van de schrik te beko
men, was er niet. Door plannen
voor de verdieping van de Wes-
terschelde, met natuurcompen
satie in hetzelfde gebied als
waar het Baalhoekkanaal ge
pland was, moesten de bewo
ners wederom op de barricaden.
De tweede verdieping van de
Westerschelde, en daarmee na
tuurcompensatie, is de bewo
ners toen gespaard gebleven,
maar de strijd bleek nog lang
met gestreden.
Wederom wordt gesproken over
een verdieping van de Wester
schelde en optpoldering, om de
natuur die ruimte te geven die
„Sterker nog, ze zijn hier nog
nooit geweest! Iemand zet van
achter zijn bureau gewoon een
streep door onze polders, hij
weet niet eens waar hij het over
heeft! In de Randstad beseffen
ze hoe waardevol het Groene
Hart is en hier willen ze de pol
ders onder water zetten. Het
slaat nergens op."
Voor Baecke gaat de strijd ge
woon door. Hij en zijn medestan
ders zijn in ieder geval opge
lucht dat waterschap Zeeuws-
Vlaanderen en de drie Zeeuws-
Vlaamse gemeenten één front
vormen tegen ontpoldering.
„Het resultaat van jaren praten
met bestuurders van allerlei
pluimage en steeds met goede ar
gumenten komen. Men moet
goed weten hoe wij er over den
ken."
Naast het werken op zijn ak
kers, is Baecke dagelijks bezig
met de strijd tegen de ontpolde
ring. Hij bezoekt elke hoorzit
ting, vanavond weer in Rilland,
of bijeenkomst en laat geen mo
gelijkheid onbenut om zijn me
ning, en die van vele anderen, te
laten horen.
„Iedere polder die ze willen op
geven, is er één te veel."
V&"* A
Het is na veertig jaar nog steeds onduidelijk of de Hedwigepolder in Oost-Zeeuws-Vlaanderen wordt
ontpolderd. foto Wim Kooyman
ze kwijtraakt. Baecke hoopte
dat het hoofdstuk ontpolderen
gesloten was en bleef, nadat in
1996 bleek dat er in Zeeland
geen draagvlak voor was. Zijn
hoop bleek ijdel.
Baecke richt zijn pijlen voorna
melijk op Proses, de Projectdi
rectie ontwikkelingsschets
Schelde-estuarium, die onder
andere de Hertogin Hedwigepol
der wil teruggeven aan de zee.
Baecke: „Proses zegt onderzoek
te doen naar alle aspecten van
ontpoldering, maar ze hebben
nog nooit gekeken naar al die
boerengezinnen die ze in het
hart raken met hun plannen.
Met hun plannen vegen ze het
bestaan weg van al die gezin
nen, maar omdat het om een
schets gaat, is dat nu nog niet
aan de orde, zeggen ze. Ze rep
pen in hun schets met niet één
woord over onze toekomst. Die
opstelling is enorm arrogant."
Volgens Baecke is er nog nooit
iemand van Proses met de be
treffende gezinnen komen pra
ten.
Goes, Auto Adria B.V., 0113 - 22 04 40. Oostburg, Autobedrijf Van de Ree, 0117 - 38 32 30.
Nieuw- en St. Joosland, Autobedrijf Joosse, 0118 - 60 14 43.
St-Jansteen, Van Putten &Zn. B.V., 0114-31 30 41. Terneuzen, Van Putten &Zn. B.V., 0115-61 38 57.
Vlissingen, Autobedrijf Joosse, 0118-41 94 20. Zierikzee, Auto Adria Zierikzee B.V., 0111 -41 72 16.
STAP MAAR IN DE GROOTSTE
AUTOKRANT VAN NEDERLAND
O AutoTrack nl
ELKE VRIJDAG IN UW KRANT