Doorwerken met oogkleppen op 5cherm1na.nl Rotonde verschuift om iepen te sparen JONGENSDROOM? GIRO 309 Actieprijs C 13.995,- Actieprijs €15.495,- Voor slechts €1.000,- méér het FIJTUFLA pakket: Airco Ford Bedrijfsauto's. 100% betrouwbaar. Boerenfamilie Baecke al bijna 40 jaar in onzekerheid door dreiging ontpoldering o Werknemers van het jaar. Auto Dieren. Beestachtig behandeld. Verwaarloosd. Mishandeld. Help ons. Help de dieren. Samen zijn we verantwoordelijk. All-round, inzicht, doorzettingsvermogen. De mensen met wie u werkt moeten perfect aansluiten op uw onderneming. En dat geldt óók voor uw wagenpark. De Ford Transit Business Edition modellen hebben alles in huis en dat al vanaf €13.995,-. Dus de meest voordelige in zijn klasse. En met een Futura-pakket van €1.000,- zijn het niet alleen werkpaarden, maar ook luxepaarden. Stel ze vandaag nog op de proef bij uw Ford Dealer. FordTransit Business Edition 260S, 63 kW (85 pk) TDdi-motor Stuurbekrachtiging Bestuurdersairbag Zeer comfortabele bestuurdersstoel met armsteun Radio voorbereiding (bedrading en antenne) 6,6 m3 laadruimte en lage laadvloer 3 jaar mobiliteitsgarantie FordTransit Business Edition dubbele cabine Gebaseerd op de Ford Transit Business Edition, maar nu met: Dubbele cabine 6 zitplaatsen Veiligheidsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen Zeer veel beenruimte achterin Laadschot met ruit ABS/EBD Centrale dubbele portiervergrendeling met afstandsbediening Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels Easy Sound system 6000 CD-speler Uw voordeel: 600,- Normale waarde 1.600,- Nü voor 1.000,- Nog meer luxe? Normaal €JT.2QÖj- Nü voor €600,- www.ford.nl door Ronald Verstraten en René van Stee MIDDELBURG - Drie oude, monumentale iepen ten noorden van Aardenburg worden niet opgeofferd aan een nieuwe ro tonde. Door de rotonde op te schuiven komt een van de drie er middenin te staan. De twee andere staan straks opzij van de weg. „We willen een signaal afgeven dat ook wij milieu- en natuurbe scherming, evenals landschappe lijke inpassing van nieuwe we gen hoog in het vaandel heb ben," zei de Zeeuwse gedepu teerde A. Poppelaars gisteren na bestuurlijk overleg van het pro ject Duurzaam Veilig Verkeer (DW). Voor de iepen was al een kap- vergunning verleend, ondanks protesten van natuurbe schermers. Van die vergunning wordt nu geen gebruik gemaakt. Het nieuwe plan gaat zo'n honderdduizend euro meer kosten dan was voorzien. Dat zit hem onder andere in de iets andere loop van de aansluitings wegen en de extra grond die daartoe moet worden verwor ven. Dat geld komt niet ten laste van DW, maar van de toekomstige rondweg om Aardenburg. Het plan om die rotonde te ver schuiven is twee weken geleden voorgelegd aan de provinciale werkgroep Infra. Die bracht een positief advies uit aan het be stuurlijk overleg, met de raad er zo snel mogelijk aan te begin nen, gelet op de verkeersveilig heid. De werkgroep merkt in het advies echter op dat ze nu ook een positief gebaar ver wacht van natuurbeschermings vereniging 't Duumpje, bi) de planologische procedure van de rondweg, 'aangezien deze ont- werpaanpassing ten gunste van hen is.' Steenfabriek De rotonde, gelegen ter hoogte van de vroegere steenfabriek, moet in de toekomst dienen als aansluiting voor die - omstre den - rondweg. Over de rondweg bij Breskens, wist Poppelaars gisteren te mel den dat op de aanleg daarvan vanaf 4 november kan worden ingeschreven. De grondverwer ving is zo goed als afgerond. Na aanbesteding zouden de werk zaamheden op 14 december moe ten beginnen. donderdag 30 september 2004 door Sheila van Doorsselaer NIEUW NAMEN - Al bijna veer tig jaar voelt Ewald Baecke (61), akkerbouwer met gronden in het uiterste puntje van Oost- Zeeuws-Vlaanderen. de hete adem van een mogelijke ontpol dering in zijn nek. Om niet ten onder te gaan aan de constante onzekerheid heeft hij zijn eigen manier gevonden: „Doorwerken met de oogkleppen op." Al drie generaties Baecke be werkten de akkers in de Hedwi- gepolder en Prosperpolder. De vierde generatie staat in de start blokken. Wat Baecke betreft is er niks aan de hand. „Als je het logisch redeneert, is die ontpoldering helemaal niet nodig. Er is ook geen draagvlak voor onder de bevolking en die komt nooit. Ik wil dan ook niet denken in termen als 'maar stel nou dat'. Ik ga niet mee in die spiraal, anders hou je het niet vol." Het begon halverwege de jaren zestig met de plannen voor de aanleg van het Baalhoekkanaal. België wenste de aanleg van dit kanaal tussen het buurtschapje Baalhoek en de Antwerpse Lin keroever zodat de op de oever te ontwikkelen kades een directe verbinding hadden met de Wes- terschelde. De vaargeul zou ten koste gaan van veel boerderijen, vruchtbare landbouwgronden en natuurwaarden. Een massale opstand volgde. Pas in 1998 werden de plannen voor de aanleg van het kanaal definitief ten grave gedragen, maar toen hadden de vele tegen standers, waaronder de bewo ners van het plangebied, er al een hele strijd opzitten. Tijd om van de schrik te beko men, was er niet. Door plannen voor de verdieping van de Wes- terschelde, met natuurcompen satie in hetzelfde gebied als waar het Baalhoekkanaal ge pland was, moesten de bewo ners wederom op de barricaden. De tweede verdieping van de Westerschelde, en daarmee na tuurcompensatie, is de bewo ners toen gespaard gebleven, maar de strijd bleek nog lang met gestreden. Wederom wordt gesproken over een verdieping van de Wester schelde en optpoldering, om de natuur die ruimte te geven die „Sterker nog, ze zijn hier nog nooit geweest! Iemand zet van achter zijn bureau gewoon een streep door onze polders, hij weet niet eens waar hij het over heeft! In de Randstad beseffen ze hoe waardevol het Groene Hart is en hier willen ze de pol ders onder water zetten. Het slaat nergens op." Voor Baecke gaat de strijd ge woon door. Hij en zijn medestan ders zijn in ieder geval opge lucht dat waterschap Zeeuws- Vlaanderen en de drie Zeeuws- Vlaamse gemeenten één front vormen tegen ontpoldering. „Het resultaat van jaren praten met bestuurders van allerlei pluimage en steeds met goede ar gumenten komen. Men moet goed weten hoe wij er over den ken." Naast het werken op zijn ak kers, is Baecke dagelijks bezig met de strijd tegen de ontpolde ring. Hij bezoekt elke hoorzit ting, vanavond weer in Rilland, of bijeenkomst en laat geen mo gelijkheid onbenut om zijn me ning, en die van vele anderen, te laten horen. „Iedere polder die ze willen op geven, is er één te veel." V&"* A Het is na veertig jaar nog steeds onduidelijk of de Hedwigepolder in Oost-Zeeuws-Vlaanderen wordt ontpolderd. foto Wim Kooyman ze kwijtraakt. Baecke hoopte dat het hoofdstuk ontpolderen gesloten was en bleef, nadat in 1996 bleek dat er in Zeeland geen draagvlak voor was. Zijn hoop bleek ijdel. Baecke richt zijn pijlen voorna melijk op Proses, de Projectdi rectie ontwikkelingsschets Schelde-estuarium, die onder andere de Hertogin Hedwigepol der wil teruggeven aan de zee. Baecke: „Proses zegt onderzoek te doen naar alle aspecten van ontpoldering, maar ze hebben nog nooit gekeken naar al die boerengezinnen die ze in het hart raken met hun plannen. Met hun plannen vegen ze het bestaan weg van al die gezin nen, maar omdat het om een schets gaat, is dat nu nog niet aan de orde, zeggen ze. Ze rep pen in hun schets met niet één woord over onze toekomst. Die opstelling is enorm arrogant." Volgens Baecke is er nog nooit iemand van Proses met de be treffende gezinnen komen pra ten. Goes, Auto Adria B.V., 0113 - 22 04 40. Oostburg, Autobedrijf Van de Ree, 0117 - 38 32 30. Nieuw- en St. Joosland, Autobedrijf Joosse, 0118 - 60 14 43. St-Jansteen, Van Putten &Zn. B.V., 0114-31 30 41. Terneuzen, Van Putten &Zn. B.V., 0115-61 38 57. Vlissingen, Autobedrijf Joosse, 0118-41 94 20. Zierikzee, Auto Adria Zierikzee B.V., 0111 -41 72 16. STAP MAAR IN DE GROOTSTE AUTOKRANT VAN NEDERLAND O AutoTrack nl ELKE VRIJDAG IN UW KRANT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 18