pzc
'rovincie verhaalt kosten steiger
Tijd ontbreekt voor voorlopig
standpunt over Westersehelde
Seniorendorp langzamerhand toch bespreekbaar
Bedrijfsleven vreest
ongunstige afloop
van WCT-discussie
15
Stadskantoor wel goed toegankelijk voor inbrekers
Ontwerpbureau moet opdraaien voor aanpassing aanlanding veren
ierenjaarmarkt
Graauw
Pui jfjCMrnijHllRMaie/V/tf'teZtt&JM'AH/PWVz %eÊPJP72W.NI£TK
,.£N/Mjkmeuwt -Kt&jriüfeeH*yxrptpeueunj TZZ/BJIH oufclvtgiïeDUUP6e*<&&'
..wikim&k&aKwwmiToT"LxK/b&tscw" ...Mt,'rJL
um KCMT OMTari&veutnezjw c T., 7e*S5u
- rc //y~cypmAr& f't
Terneuzen zorgt voor zorgmijders
Rit onder invloed eindigt in sloot
Parkeervergunningen op proef
Extra geld voor cultuur in Sluis
zaterdag 25 september 2004
tfMadia Berkelder
(DELBURG - De gemeente
lburg blijkt het ongewens-
wel heel makkelijk te
L nacht van woensdag op
0 konden surveilleren
de politieagenten zonder al te
veel moeite het nieuwe stadskan
toor aan de Kanaalweg binnen
dringen. Twee nachten eerder
slaagden echte inbrekers er al in
het kantoor zonder al te veel
schade binnen te komen. Ze na
men veertien splinternieuwe
computerbeeldschermen mee.
De politie heeft de zaak nog
steeds in onderzoek. Bij contro
le door de politie bleek dat het
stadskantoor een makkelijk te
nemen vesting is. De politieman
nen konden vrij eenvoudig door
één van de toegangsdeuren naar
binnen. Volgens een woordvoer
der van de gemeente ging bij de
'inbraak' van de agenten wel
het alarm af.
De gemeente zint inmiddels op
maatregelen om ongewenste gas
ten buiten de deur te houden.
Volgens de woordvoerder is de
beveiliging van het pand inmid
dels aangescherpt. Saillant de
tail is dat het nieuwe stadskan
toor onlangs in opspraak kwam
omdat het niet goed toeganke
lijk was voor gebruikers van een
rolstoel. Ook tegen die tekortko
ming neemt de gemeente binnen
kort maatregelen.
_né van Stee
jESKENS - De provincie wil
meerkosten van aanpassin-
5 aan de aanlandingssteigers
het fietsvoetveer tussen
ekens en Vlissingen verhalen
de ontwerpers van deze con-
nictie.
jt een contra-expertise is ge
iden dat de berekeningen van
ontwerpers zijn gebaseerd op
ükrachten die gemiddeld
3 per jaar ontstaan, terwijl
constructie berekend had
eten worden op weersomstan-
theden die zich eens per vijf-
lofhonderd jaar kunnen voor-
van de verkeerde be
dingen is een te lichte con-
yctie gebouwd die bij zwaar
heftig beweegt. Daardoor
iet fietsvoetveer om de haver-
sOgestremd. De Prinses Maxi-
sen de Prins Willem-Alexan-
rwaren gisteren wederom tij-
Ijk uit de vaart. In verband
tl hoogwater en harde wind
eren beide schepen niet van
ilf twaalf tot tien over twee.
problemen spelen vooral in
onbeschutte veerhaven van
«skensj waar de schepen bij
ie wind of hoogtij niet kun-
caan- en afmeren.
oncurrentie
(deputeerde G. de Kok wil
kwijt over de kosten van
aanpassingen. „Dat lijkt me
concurrentieoverwegingen
k verstandig, omdat construe -
ibedrijven en aannemers hun
óertes nog moeten doen", al-
j s De Kok. Hij voegt er aan toe
i! de overschrijdingen op een
resteringsbudget van
,510.000 euro minimaal zijn.
I (voorbije maanden is de con-
MUW - Inspelend op We-
Iddierendag houdt basis-
ilool Ter Doest uit Graauw
rijdag 1 oktober een jaar-
arkt. Op de speelplaats van de
iiool wordt een aantal dieren
•raid.
rdermeer een koe, paard, po-
hond en enkele kippen en
iapen luisteren het festijn op.
^kinderen kunnen in een knuf-
ioek met konijntjes spelen,
a hoefsmid en een gedragsthe-
ipeute voor honden geven de-
castraties en uitleg over hun
ak, De leerlingen mogen ook
a eigen huisdier meebrengen,
ffl dierenarts en een keurmees-
it nemen de dieren onder de
ep, Het resultaat wordt op een
iploma vermeld.
jaarmarkt begint om 9.30
a Bij slecht weer gaat het die-
odagfeestje niet door.
structie van de steigers verste
vigd. Ook de speling tussen de
geleidingspalen en de ponton is
verkleind, waardoor de deining
bij zwaar weer minder is. Op
korte termijn zijn meer aanpas
singen nodig.
Er wordt gedacht in twee rich
tingen. In Breskens kan worden
geprobeerd de ponton nog ver
der vast te zetten door de con
structie aan vier punten op te
hangen aan een soort schokbre-
kers. Snelle bewegingen worden
hierdoor gedempt. Een andere
mogelijkheid is, de bewegingen
niet op te vangen, maar de be
weegbare klep aan de ponton te
verlengen van 1,5 naar 6 meter.
De eerste oplossing is de beste,
maar is ook duurder. In Vlissin
gen kan worden volstaan met
een kleine aanpassing aan de
klep.
Ook is een andere oplossing op
langere termijn voor de proble
men in Breskens in beeld. Door
de haven dammen te verlengen
en te verhogen en de haventoe
gang te versmallen, zal een gun
stiger golfklimaat in de haven
ontstaan. De Kok: „Deze optie
is heel interessant omdat de aan-
zanding in de haven naar ver
wachting met de helft naar bene
den gaat. Uitbaggeren kost jaar
lijks 250.000 euro. Er kan dus
een vermindering van deze kos
ten met vijftig procent ont
staan."
De aanpassing van de aanlegstei
gers van het fietsvoetveer komt
maandag 11 oktober aan de or
de in de statencommissie Econo
mie en Mobiliteit.
De aanlegsteiger van het fietsvoetveer in Breskens moet worden aangepast om te zorgen dat het schip er ook bij ongunstige weersomstandigheden kan aanmeren.
foto Peter Nicolai
sor Ben Jansen
door Emile Calon
MIDDELBURG - Langzaam maar zeker
is er in Zeeland een kentering te zien in
het denken over een seniorendorp. Die
omslag is zeker merkbaar binnen Gede
puteerde Staten. Een half jaar geleden
mocht het woord seniorendorp nog niet
eens genoemd worden in de provinciale
Woonvisie. Vooral uit angst dat het pra
ten zo'n woord afbreuk doet aan de ima
gocampagne waarin Zeeland wordt ge
presteerd als ideale regio voor jonge ge-
Dat standpunt is nu verlaten. Sterker
nog, volgens provinciale ambtenaren
wordt er binnen GS al voorzichtig posi
tief gedacht over het idee van zo'n plek
waar 55-plussers zich kunnen vestigen.
Die omslag werd gisteren zelfs aangegre
pen door zorgverlener Allévo om te plei
ten voor een pilotproject waarbij GS het
voortouw moeten nemen.
Tijdens deze informele bijeenkomst in
het Middelburg werd gesproken over de
(on)mogelijkheden van een seniorendorp
of -wijk. Opvallend was dat (semi)com-
merciële partijen zoals bouwbedrijf De
Delta en Allévo zich razend enthousiast
toonden. Algemeen directeur P. Vertel-
man (De Delta) verwacht zelfs dat dank
zij een of meer van zulke wijken of -dor
pen het voorzieningenniveau een zet
krijgt. Vooral op het gebied van de ge
zondheidszorg.
Technologie
Hij kreeg bijval van zijn collega T. van
Kampen (Allévo). Die stelde dat met de
realisering Zeeland nadrukkelijk op de
kaart wordt gezet. Niet als een regio voor
ouderen maar als een regio waar iets
nieuws wordt geprobeerd. Hij voorspel
de dat het realiseren van zulke voorzie
ningen een geweldig effect kan hebben,
zeker op het gebied van technologie die
gebruikt kan worden door ouderen. „De
innovatie vindt straks hier plaats."
Nimmer
Het enthousiasme van een aantal van de
deelnemers werd niet gedeeld door wet
houder R. van der Wekken (Schou-
wen-Duiveland). Ondanks dat hij al lang
de 55 is gepasseerd en tot de doelgroep
behoort, zal hij zelf nimmer in zo'n stad
of dorp gaan wonen, verkondigde hij. Hij
vreest ook dat het nooit lukt voldoende
voorzieningen voor zo'n seniorendorp in
stand te houden.
Initiatiefnemer A. Sievers merkte echter
op dat de ervaring in de VS leert dat be-
IDDELBURG - Gemeenten,
'aterschappen en de provincie
:«eten het voorlopig stellen zon-
krvoorstel voor een standpunt-
'*paling over de ontwikkelings-
dietsvoor het Scheldegebied.
dagelijks bestuur van het
teterschelde-overleg is er niet
agd een zienswijze op pa
lier te zetten die voor alle par
ijen aanvaardbaar is. Oorzaak:
%ote tijdsdruk die op de in-
jpraak over de schets ligt.
het Westerschelde-overleg
-.'n gemeenten, waterschappen,
ïohncie, Rijk en belangenorga-
Katies op het gebied van onder
ser landbouw en natuurbe-
öierming vertegenwoordigd.
5 voorzitter M. Kramer
was het de bedoeling dat aan de
partners van het overleg een con
cept-standpunt zou worden ge
presenteerd, dat als voorstel
naar gemeenteraden, algemene
vergaderingen van waterschap
pen en Provinciale Staten zou
kunnen gaan.
Dat het nog niet. mogelijk is ge
bleken met zo'n opzet te komen,
betekent niet dat de meningen
in Zeeland over de ontwikke-
lingsschets uiteenlopen. Kra
mer: „Eén ding is duidelijk: ie
dereen is het erover eens dat de
Westersehelde niet verder moet
worden verdiept. Het was alleen
een kwestie van: hoe schrijf je
dat nu precies op."
In het overleg over een con
cept-standpunt werd namens de
natuurbescherming sterk ge
pleit voor méér maatregelen om
de natuurlijkheid van het Wes-
terscheldegebied te verbeteren,
terwijl de landbouw graag na
drukkelijk genoteerd zag dat
boerengrond moet worden ge
spaard. Kramer: „We zouden er
ongetwijfeld wel zijn uitgeko
men als we wat meer tijd had
den gehad. Het tijdschema is
daarvoor helaas te krap. Het is
de bedoeling dat Nederland en
Vlaanderen op regeringsniveau
in december een besluit nemen
over de ontwikkelingsschets.
Dat betekent dat er op tijd over
moet kunnen worden gesproken
in bijvoorbeeld raads- en Staten
commissies."
Was het niet mogelijk om met
een al met een concept-stand
punt te komen waarin alle deel
nemers aan het overleg zich kon
den vinden, ze waren wel over
tuigd van het belang dat Zee
land met één mond spreekt over
de toekomst van de Westersehel
de. Kramer: „Iedereen is zich er
heel goed van bewust dat dit ab
soluut noodzakelijk is, want de
druk is groot. Aan de ene kant
voert Antwerpen zware pressie
uit om zo snel mogelijk met de
volgende verdieping te kunnen
TT" JiftftéOÓKeEN fyPK 7&14 OM
//A S]Lt>ïïA//A/£,r,.
TERNEUZEN - Op aandringen van GroenLinks zoekt de
gemeente Terneuzen naar mogelijkheden om de hulp aan
zogenaamde zorgmijders toch veilig te stellen. Tot nu toe
bekommerde het project Maatwerk zich om mensen die
weigeren uit eigen beweging naar zorginstanties te stap
pen. De subsidie voor het project werd onlangs opge
doekt, maar GroenLinks is van mening dat daarmee niet
het probleem van de doelgroep is verdwenen. In een mo
tie verzocht de fractie de Terneuzense raad een onderzoek
te laten instellen - samen met de buurgemeenten - naar
mogelijkheden om de specifieke zorg te continueren. De
motie werd unaniem ondersteund.
KERKWERVE - Een 38-jarige man uit Utrecht is gister
middag met zijn auto in een sloot naast de N59 beland.
De man had te veel gedronken. Hij liep alleen wat schaaf
wonden op. De man verloor rond twee uur 's middags de
macht over het stuur ter hoogte van Kerkwerve. Hij be
landde met zijn wagen via het fietspad op de kop in de
sloot. De bestuurder werd door omstanders uit de auto ge
haald. Hij had duidelijk alcohol gedronken en mede daar
door bleef het onduidelijk of er nog meer personen in de
auto zaten. Om alles uit te sluiten is het duikteam uit
Goes opgeroepen om de sloot te doorzoeken. Er is nie
mand meer aangetroffen. Uit de blaastest bleek dat de
man drie maal zoveel op had als toegestaan. Zijn rijbe
wijs kon niet worden ingenomen omdat het papiertje al
sinds 1996 niet meer geldig was. De man zal zich voor de
rechter moeten verantwoorden.
SLUIS - De gemeenteraad van Sluis is donderdag ak
koord gegaan met een proef met parkeervergunningen
voor de bewoners in combinatie met betaald parkeren in
Plan Oost in Sluis. In overleg met de stadsraad en de be
woners van het gebied (begrensd door Sint Jacobstraat.
Dinsdagstraat en Kloosterstraat) is gekozen voor die com
binatie om de overlast door parkerende toeristen in de
woonwijk te beperken. In het eerste stuk van de Dinsdag
straat en de Zuiddijkstraat wordt betaald parkeren inge
voerd. In totaal gaat het om vijftien plaatsen. Het tarief
wordt gelijkgesteld aan het tarief voor het betaald parke
ren bij Sint Donaes: tien eurocent per tien minuten.
In de overige straten van Plan Oost wordt de combinatie,
van vrij parkeren en vergund parkeren toegepast. Bij het;
begin van het project wordt uitgegaan van veertig vergun
ningen. Per vergunning moet jaarlijks vijftig euro betaald
worden.
SLUIS - In de door de gemeenteraad vastgestelde cultuur
nota tot 2008 trekt de gemeente Sluis extra geld uit. De
verwachting is dat het cultuurtoerisme in de streek hier
door een belangrijke impuls krijgt.
Nog dit jaar wordt een Stichting Johan Hendrik van Dale
opgericht om aantrekkelijke literaire activiteiten voor de
stad Sluis te organiseren. Een actief literair centrum
dient zich zodanig te profileren dat de gemeente perio
diek kan rekenen op landelijke en internationale aan
dacht. Het centrum kan rekenen op een jaarlijkse bijdra
ge van 15000 euro.
woners van zulke dorpen graag vrijwilli
gerswerk doen. Dat kan volgens hem dus
zeer positief uitpakken voor allerlei voor
zieningen die nu bedreigd worden.
Provinciaal beleidsambtenaar H. Nijssen
heeft een andere vrees. Hij is enigszins
bang dat actieve Zeeuwse ouderen straks
naar zulke seniorenwijk trekken waar
door de hulpbehoevende ouderen alleen
in de oude dorpen blijven.
Die wees werd gisteren niet weggeno
men. Er is meer onderzoek nodig, werd
gesteld. En er moet niet over, maar met
ouderen worden gesproken over zo'n se
niorendorp.
Van Kampen tot slot stelde dat een senio
rendorp niet als een bedreiging moet wor
den gezien maar als een uitdaging. Met
zo'n houding moet onderzoek worden ge
daan naar de mogelijkheden, die er vol
gens hem zeker zijn.
beginnen en aan de andere kant
zie je dat Nederlandse bewinds
lieden hun Vlaamse collega's
verzekeren dat het wel goed
komt."
Kramer praat binnenkort met
de dagelijkse besturen van de
Westerscheldegemeenten en de
waterschappen om de opvattin
gen van het Westerschelde-over
leg pex-soonlijk toe te lichten.
Hij verwacht dat overheden en
belangenorganisaties in Zee
land uiteindelijk toch een eens
luidende opvatting over de Wes
tersehelde kunnen laten horen.
Kramer: „Dat moet er toe bijdra
gen dat als een nieuwe verdie
ping doorgaat - en die wijzen
we nu nadrukkelijk af - er in elk
geval ook voordelen voor Zee
land mee te behalen zijn. Niet al
leen voor Antwerpen."
COR DE JONGE
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Het Zeeuwse
bedrijfsleven is lichtelijk in
paniek. Vooral bij onderne
mers die smachten naar een
containerkade breekt het
zweet uit. Ze zien de weer
stand groeien en zijn allesbe
halve gerust op een goede af
loop.
Met advertenties in de PZC
deze week probeerden bedrij
ven de publieke opinie te be
spelen. Doorspekt met niet na
der onderbouwde kreten als
'Zeeland zonder WCT telt
niet meer mee'.
De bedrijven die belang heb
ben bi] de komst van een con
tainerkade ergeren zich eraan
dat de tegenstanders harder
op te trom slaan dan de voor
standers, erkent A. Maljaars,
voorzitter van het Zeeuws de
partement van de maatschap
pij voor nijverheid en handel.
Het was dan ook niet toeval
lig dat de advertenties ver
schenen voor de bijeenkomst
van nijverheid en handel gis
termiddag in de Hogeschool
Zeeland in Vlissingen.
Ondernemers kwamen in het
atrium van de HZ bijeen om
elkaar te wijzen op de voorde
len van de WCT. En met hen
de gemeentelijke en provincia
le politici. Want zij die beslui
ten nemen, moeten zijn door
drongen van de economische
voordelen, is de gedachte.
Maar bovenal was het een
preek voor eigen parochie.
Want het is al jaren bekend
dat ondernemers voorstander
van de WCT zijn. Nijverheid
en handel, de Kamer van
Koophandel, de BZW en
MKB Zeeland hebben dat her
haaldelijk duidelijk gemaakt.
Verleden
Als het bedrijfsleven een man
was, praatte die gisteren zo'n
drieënhalf uur achtereen in
zichzelf. En ook nog eens in
het verleden. Alsof het nog 4
oktober 2002 moest worden.
Provinciale Staten gaven
toen het groene licht voor de
aanleg van de Westersehelde
Container Terminal. Economi
sche motieven gaven bij dat
oorspronkelijke plan de door
slag: zeker 2700 banen erbij
en groei en versterking van
de regionale economie. „Ik
vraag me af of één WCT wel
genoeg is", stak gastheer J.
Mandos van wal. De voorzit
ter van het college van be
stuur van de HZ wist ook al
een plek: Terneuzen. „De pro
vincie is conservatief. Val
niet in de valkuil van het kie
zen tussen economie en na
tuur en landschap", waar
schuwde hij.
J. Lambooy van de universi
teit van Amsterdam: „Je kunt
de Zeeuwse economie niet
drijvend houden met zorg, re
creatie en wonen. De WCT is
nodig om werkgelegenheid te
behouden."
Genoeg rapporten
Zijn collega, hoogleraar A.
Kreukels van de universiteit
Utrecht, ging een stap verder.
„Er liggen genoeg gedegen
rapporten om de WCT aan te
leggen. Nader onderzoek is
niet nodig. Let wel: ligt er een
WCT, dan vraagt die op ter
mijn om uitbreiding. Juist
ook van bedrijventerreinen."
Kreukels verwees de manier
van omgaan met de Europese
natuurbeschermingsregels
naar de prullenbak en sprak
een vernietigend oordeel over
de Raad van State. Die haal
de vorig jaar een streep door
de plannen. „De Raad van
State is niet toegekomen aan
een goede grondige analyse
van de Zeeuwse economie."
Al die reacties gingen voorbij
aan de werkelijkheid sinds
het vernietigende besluit van
de Raad van State. Niemand
repte over waar het sindsdien
vooral over gaat: het terug
dringen van de overlast langs
het spoor en het wegnemen
van gevolgen voor het milieu.
„Het gaat erom de economi
sche voordelen voor het voet
licht te brengen", verdedigde
Maljaars desgevraagd.
S. Bouckaert van exploitant
Hesse-Noord Natie kreeg
daarom alle ruimte: 1100 ba
nen erbij, veel vervoer per bin
nenvaart ('we leggen de groot
ste binnenvaart haven ter we
reld in Zeeland aan').