rovincie verhaalt kosten steiger Tijd ontbreekt voor voorlopig standpunt over Westerschelde ■■Sr Seniorendorp langzamerhand toch bespreekbaar to^-LlAIZM Bedrijfsleven vreest ongunstige afloop van WCT-discussie Stadskantoor wel goed toegankelijk voor inbrekers ntwerpbureau moet opdraaien voor aanpassing aanlanding veren m Terneuzen zorgt voor zorgmijders Rit onder invloed eindigt in sloot Parkeervergunningen op proef Extra geld voor cultuur in Sluis lierenjaarmarkt jGraauw 7ELFPE 7SP/A/<V fBssfyPritMT'MMocTt 'Peisern w/vilNmeztTreHtiftn/me Musedenwwee/wüp&eeui blij av ik v/trop pe scHeux iv&itA MMm-awt 7emiriüAteH*oa[xP(rtfa,7? TzzIQ/en i$i onm>tmt DU/je -WtoWZetoKaxk<MMJ£ Nlti patfoH/VW Tt/rcMe* yTTj^TtrjrrBr zaterdag 25 september 2004 15 «rNadia, Berkelder IDDELBURG - De gemeente ijdelburg blijkt het ongewens- wel heel makkelijk te de nacht van woensdag op oderdag konden surveilleren- de politieagenten zonder al te veel moeite het nieuwe stadskan toor aan de Kanaalweg binnen dringen. Twee nachten eerder slaagden echte inbrekers er al in het kantoor zonder al te veel schade binnen te komen. Ze na men veertien splinternieuwe computerbeeldschermen mee De politie heeft de zaak nog steeds in onderzoek. Bij contro le door de politie bleek dat het stadskantoor een makkelijk te nemen vesting is. De politieman nen konden vrij eenvoudig door één van de toegangsdeuren naar binnen. Volgens een woordvoer der van de gemeente ging bij de 'inbraak' van de agenten wel het alarm af. De gemeente zint inmiddels op maatregelen om ongewenste gas ten buiten de deur te houden. Volgens de woordvoerder is de beveiliging van het pand inmid dels aangescherpt. Saillant de tail is dat het nieuwe stadskan toor onlangs in opspraak kwam omdat het niet goed toeganke lijk was voor gebruikers van een rolstoel. Ook tegen die tekortko ming neemt de gemeente binnen kort maatregelen. wRené van Stee IESKENS - De provincie wil meerkosten van aanpassin- i aan de aanlandingssteigers j het fietsvoetveer tussen ekens en Vlissingen verhalen i je ontwerpers van deze con- ractie. een contra-expertise is ge- ?ken dat de berekeningen van ontwerpers zijn gebaseerd op jkrachten die gemiddeld 3 per jaar ontstaan, terwijl constructie berekend had eten worden op weersomstan- ijeden die zich eens per vijf- iof honderd jaar kunnen voor lig van de verkeerde be leningen is een te lichte con- •jctie gebouwd die bij zwaar er heftig beweegt. Daardoor het fietsvoetveer om de haver- agestremd. De Prinses Maxi- im de Prins Willem-Alexan- waren gisteren wederom tij- jjjk uit de vaart. In verband et hoogwater en harde wind eren beide schepen niet van iü twaalf tot tien over twee. e problemen spelen vooral in onbeschutte veerhaven van ®kens, waar de schepen bij L8 wind of hoogtij niet kun- paan- en afmeren. incurrentie deputeerde G. de Kok wil kwijt over de kosten van aanpassingen. „Dat lijkt me concurrentieoverwegingen «verstandig, omdat construc- èedrijven en aannemers hun vrtes nog moeten doen", al- iDeKok. Hij voegt er aan toe de overschrijdingen op een ivesteringsbudget van 5.510.000 euro minimaal zijn. Ie voorbije maanden is de con- structie van de steigers verste vigd. Ook de speling tussen de geleidingspalen en de ponton is verkleind, waardoor de deining bij zwaar weer minder is. Op korte termijn zijn meer aanpas singen nodig. Er wordt gedacht in twee rich tingen. In Breskens kan worden geprobeerd de ponton nog ver der vast te zetten door de con structie aan vier punten op te hangen aan een soort schokbre- kers. Snelle bewegingen worden hierdoor gedempt. Een andere mogelijkheid is, de bewegingen niet op te vangen, maar de be weegbare klep aan de ponton te verlengen van 1,5 naar 6 meter. De eerste oplossing is de beste, maar is ook duurder. In Vlissin gen kan worden volstaan met een kleine aanpassing aan de klep. Ook is een andere oplossing op langere termijn voor de proble men in Breskens in beeld. Door de havendammen te verlengen en te verhogen en de haventoe gang te versmallen, zal een gun stiger golfklimaat in de haven ontstaan. De Kok: „Deze optie is heel interessant omdat de aan- zanding in de haven naar ver wachting met de helft naar bene den gaat. Uitbaggeren kost jaar lijks 250.000 euro. Er kan dus een vermindering van deze kos ten met vijftig procent ont staan." De aanpassing van de aanlegstei gers van het fietsvoetveer komt maandag 11 oktober aan de or de in de statencommissie Econo mie en Mobiliteit. TERNEUZEN - Op aandringen van GroenLinks zoekt de; gemeente Terneuzen naar mogelijkheden om de hulp aan zogenaamde zorgmijders toch veilig te stellen. Tot nu toe bekommerde het project Maatwerk zich om mensen die weigeren uit eigen beweging naar zorginstanties te stap pen. De subsidie voor het project werd onlangs opge doekt, maar GroenLinks is van mening dat daarmee niet het probleem van de doelgroep is verdwenen. In een mo tie verzocht de fractie de Terneuzense raad een onderzoek te laten instellen - samen met de buurgemeenten - naar mogelijkheden om de specifieke zorg te continueren. De motie werd unaniem ondersteund. KERKWERVE - Een 38-jarige man uit Utrecht is gister middag met zijn auto in een sloot naast de N59 beland. De man had te veel gedronken. Hij liep alleen wat schaaf wonden op. De man verloor rond twee uur 's middags de macht over het stuur ter hoogte van Kerkwerve. Hij be landde met zijn wagen via het fietspad op de kop in de sloot. De bestuurder werd door omstanders uit de auto ge haald. Hij had duidelijk alcohol gedronken en mede daar door bleef het onduidelijk of er nog meer personen in de auto zaten. Om alles uit te sluiten is het duikteam uit Goes opgeroepen om de sloot te doorzoeken. Er is nie mand meer aangetroffen. Uit de blaastest bleek dat de man drie maal zoveel op had als toegestaan. Zijn rijbe wijs kon niet worden ingenomen omdat het papiertje al sinds 1996 niet meer geldig was. De man zal zich voor de rechter moeten verantwoorden. SLUIS - De gemeenteraad van Sluis is donderdag ak koord gegaan met een proef met parkeervergunningen voor de bewoners in combinatie met betaald parkeren in Plan Oost in Sluis. In overleg met de stadsraad en de be woners van het gebied (begrensd door Sint Jacobstraat, Dinsdagstraat en Kloosterstraat) is gekozen voor die com binatie om de overlast door parkerende toeristen in de woonwijk te beperken. In het eerste stuk van de Dinsdag straat en de Zuiddijkstraat wordt betaald parkeren inge voerd. In totaal gaat het om vijftien plaatsen. Het tarief wordt gelijkgesteld aan het tarief voor het betaald parke ren bij Sint Donaes: tien eurocent per tien minuten. In de overige straten van Plan Oost wordt de combinatie van vrij parkeren en vergund parkeren toegepast. Bij het begin van het project wordt uitgegaan van veertig vergun ningen. Per vergunning moet jaarlijks vijftig euro betaald worden. SLUIS - In de door de gemeenteraad vastgestelde cultuur nota tot 2008 trekt de gemeente Sluis extra geld uit. De verwachting is dat het cultuurtoerisme in de streek hier door een belangrijke impuls krijgt. Nog dit jaar wordt een Stichting Johan Hendrik van Dale opgericht om aantrekkelijke literaire activiteiten voor de stad Sluis te organiseren. Een actief literair centrum dient zich zodanig te profileren dat de gemeente perio diek kan rekenen op landelijke en internationale aan dacht. Het centrum kan rekenen op een jaarlijkse bijdra ge van 15000 euro. MAUW - Inspelend op We- •Iddierendag houdt basis- chool Ter Doest uit Graauw njdag 1 oktober een jaar- irkt. Op de speelplaats van de iool wordt een aantal dieren stald. ader meer een koe, paard, po- hond en enkele kippen en ;hapen luisteren het festijn op. Ie kinderen kunnen in een knuf- Ihoek met konijntjes spelen, ai hoefsmid en een gedragsthe- oeute voor honden geven de- castraties en uitleg over hun ak. De leerlingen mogen ook meigen huisdier meebrengen, a dierenarts en een keurmees- nemen de dieren onder de »p. Het resultaat wordt op een Sploma vermeld. jaarmarkt begint om 9.30 ar Bij slecht weer gaat het die niet door. door Emile Calon MIDDELBURG - Langzaam maar zeker is er in Zeeland een kentering te zien in het denken over een seniorendorp. Die omslag is zeker merkbaar binnen Gede puteerde Staten. Een half jaar geleden mocht het woord seniorendorp nog niet eens genoemd worden in de provinciale Woonvisie. Vooral uit angst dat het pra ten zo'n woord afbreuk doet aan de ima gocampagne waarin Zeeland wordt ge presteerd als ideale regio voor jonge ge zinnen. Dat standpunt is nu verlaten. Sterker nog, volgens provinciale ambtenaren wordt er binnen GS al voorzichtig posi tief gedacht over het idee van zo'n plek waar 55-plussers zich kunnen vestigen. Die omslag werd gisteren zelfs aangegre pen door zorgverlener Allévo om te plei ten voor een pilotproject waarbij GS het voortouw moeten nemen. Tijdens deze informele bijeenkomst in het Middelburg werd gesproken over de (on)mogelijkheden van een seniorendorp of -wijk. Opvallend was dat (semi)com- merciële partijen zoals bouwbedrijf De Delta en Allévo zich razend enthousiast toonden. Algemeen directeur P. Vertel- man (De Delta) verwacht zelfs dat dank zij een of meer van zulke wijken of -dor pen het voorzieningenniveau een zet krijgt. Vooral op het gebied van de ge zondheidszorg. Technologie Hij kreeg bijval van zijn collega T. van Kampen (Allévo). Die stelde dat met de realisei'ing Zeeland nadrukkelijk op de kaart wordt gezet. Niet als een regio voor ouderen maar als een regio waar iets nieuws wordt geprobeerd. Hij voorspel de dat het realiseren van zulke voorzie ningen een geweldig effect kan hebben, zeker op het gebied van technologie die gebruikt kan worden door ouderen. „De innovatie vindt straks hier plaats." Nimmer Het enthousiasme van een aantal van de deelnemers werd niet gedeeld door wet houder R. van der Wekken (Schou- wen-Duiveland). Ondanks dat hij al lang de 55 is gepasseerd en tot de doelgroep behoort, zal hij zelf nimmer in zo'n stad of dorp gaan wonen, verkondigde hij. Hij vreest ook dat het nooit lukt voldoende voorzieningen voor zo'n seniorendorp in stand te houden. Initiatiefnemer A. Sievers merkte echter op dat de ervaring in de VS leert dat be woners van zulke dorpen graag vrijwilli gerswerk doen. Dat kan volgens hem dus zeer positief uitpakken voor allerlei voor zieningen die nu bedreigd worden. Provinciaal beleidsambtenaar H. Nijssen heeft een andere vrees. Hij is enigszins bang dat actieve Zeeuwse ouderen straks naar zulke seniorenwijk trekken waar door de hulpbehoevende ouderen alleen in de oude dorpen blijven. Die vrees werd gisteren niet weggeno men. Er is meer onderzoek nodig, werd gesteld. En er moet niet over, maar met ouderen worden gesproken over zo'n se niorendorp. Van Kampen tot slot stelde dat een senio rendorp niet als een bedreiging moet wor den gezien maar als een uitdaging. Met zo'n houding moet onderzoek worden ge daan naar de mogelijkheden, die er vol gens hem zeker zijn. sor Ben Jansen MIDDELBURG - Gemeenten, laterschappen en de provincie oeten het voorlopig stellen zon- frvoorstel voor een standpunt- daling over de ontwikkelings- (fcets oor het Scheldegebied. je' dagelijks bestuur van het foterschelde-overleg is er niet gd een zienswijze op pa lier te zetten die voor alle par ijen aanvaardbaar is. Oorzaak: 'e grote tijdsdruk die op de in braak over de schets ligt. Westerschelde-o verleg ■ju gemeenten, waterschappen, •rovincie, Rijk en belangenorga- op het gebied van onder reer landbouw en natuurbe scherming vertegenwoordigd, voorzitter M. Kramer was het de bedoeling dat aan de partners van het overleg een con cept-standpunt zou worden ge presenteerd, dat als voorstel naar gemeenteraden, algemene vergaderingen van waterschap pen en Provinciale Staten zou kunnen gaan. Dat het nog niet mogelijk is ge bleken met zo'n opzet te komen, betekent niet dat de meningen in Zeeland over de ontwikke- lingsschets uiteenlopen. Kra mer: „Eén ding is duidelijk: ie dereen is het erover eens dat de Westerschelde niet verder moet worden verdiept. Het was alleen een kwestie van: hoe schrijf je dat nu precies op." In het overleg over een con cept-standpunt werd namens de natuurbescherming sterk ge pleit voor méér maatregelen om de natuurlijkheid van het Wes- terscheldegebied te verbeteren, terwijl de landbouw graag na drukkelijk genoteerd zag dat boerengrond moet worden ge spaard. Kramer: „We zouden er ongetwijfeld wel zijn uitgeko men als we wat meer tijd had den gehad. Het tijdschema is daarvoor helaas te krap. Het is de bedoeling dat Nederland en Vlaanderen op regeringsniveau in december een besluit nemen over de ontwikkelingsschets. Dat betekent dat er op tijd over moet kunnen worden gesproken in bijvoorbeeld raads- en Staten commissies." Was het niet mogelijk om met een al met een concept-stand- punt te komen waarin alle deel nemers aan het overleg zich kon den vinden, ze waren wel over tuigd van het belang dat Zee land met één mond spreekt over de toekomst van de Westerschel de. Kramer: „Iedereen is zich er heel goed van bewust dat dit ab soluut noodzakelijk is, want de druk is groot. Aan de ene kant voert Antwerpen zware pressie uit om zo snel mogelijk met de volgende verdieping te kunnen beginnen en aan de andere kant zie je dat Nederlandse bewinds lieden hun Vlaamse collega's verzekeren dat het wel goed komt." Kramer praat binnenkort met de dagelijkse besturen van de Westerscheldegemeenten en de waterschappen om de opvattin gen van het Westerschelde-over- leg persoonlijk toe te lichten. Hij verwacht dat overheden en belangenorganisaties in Zee land uiteindelijk toch een eens luidende opvatting over de Wes terschelde kunnen laten horen. Kramer: „Dat moet er toe bijdra gen dat als een nieuwe verdie ping doorgaat - en die wijzen we nu nadrukkelijk af - er in elk geval ook voordelen voor Zee land mee te behalen zijn. Niet al leen voor Antwerpen." COR DE JONGE door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Het Zeeuwse bedrijfsleven is lichtelijk in paniek. Vooral bij onderne mers die smachten naar een containerkade breekt het zweet uit. Ze zien de weer stand groeien en zijn allesbe halve gerust op een goede af loop. Met advertenties in de PZC deze week probeerden bedrij ven de publieke opinie te be spelen. Doorspekt met niet na der onderbouwde kreten als 'Zeeland zonder WCT telt niet meer mee'. De bedrijven die belang heb ben bij de komst van een con tainerkade ergeren zich eraan dat de tegenstanders harder op te trom slaan dan de voor standers, erkent A. Maljaars, voorzitter van het Zeeuws de partement van de maatschap pij voor nijverheid en handel. Het was dan ook niet toeval lig dat de advertenties ver schenen voor de bijeenkomst van nijverheid en handel gis termiddag in de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. Ondernemers kwamen in het atrium van de HZ bijeen om elkaar te wijzen op de voorde len van de WCT. En met hen de gemeentelijke en provincia le politici. Want zij die beslui ten nemen, moeten zijn door drongen van de economische voordelen, is de gedachte. Maar bovenal was het een preek voor eigen parochie. Want het is al jaren bekend dat ondernemers voorstander van de WCT zijn. Nijverheid en handel, de Kamer van Koophandel, de BZW en MKB Zeeland hebben dat her haaldelijk duidelijk gemaakt. Verleden Als het bedrijfsleven een man was, praatte die gisteren zo'n drieënhalf uur achtereen in zichzelf. En ook nog eens in het verleden. Alsof het nog 4 oktober 2002 moest worden. Provinciale Staten gaven toen het groene licht voor de aanleg van de Westerschelde Container Terminal. Economi sche motieven gaven bij dat oorspronkelijke plan de door slag: zeker 2700 banen erbij en groei en versterking van de regionale economie. „Ik vraag me af of één WCT wel genoeg is", stak gastheer J. Mandos van wal. De voorzit ter van het college van be stuur van de HZ wist ook al een plek: Terneuzen. „De pro vincie is conservatief. Val niet in de valkuil van het kie zen tussen economie en na tuur en landschap", waar schuwde hij. J. Lambooy van de universi teit van Amsterdam: „Je kunt de Zeeuwse economie niet drijvend houden met zorg, re creatie en wonen. De WCT is nodig om werkgelegenheid te behouden." Genoeg rapporten Zijn collega, hoogleraar A. Kreukels van de universiteit Utrecht, ging een stap verder. „Er liggen genoeg gedegen rapporten om de WCT aan te leggen. Nader onderzoek is niet nodig. Let wel: ligt er een WCT, dan vraagt die op ter mijn om uitbreiding. Juist ook van bedrijventerreinen." Kreukels verwees de manier van omgaan met de Europese natuurbeschermingsregels naar de prullenbak en sprak een vernietigend oordeel over de Raad van State. Die haal de vorig jaar een streep door de plannen. „De Raad van State is niet toegekomen aan een goede grondige analyse van de Zeeuwse economie." Al die reacties gingen voorbij aan de werkelijkheid sinds het vernietigende besluit van de Raad van State. Niemand repte over waar het sindsdien vooral over gaat: het terug dringen van de overlast langs het spoor en het wegnemen van gevolgen voor het milieu. „Het gaat erom de economi sche voordelen voor het voet licht te brengen", verdedigde Maljaars desgevraagd. S. Bouckaert van exploitant Hesse-Noord Natie kreeg daarom alle ruimte: 1100 ba nen erbij, veel vervoer per bin nenvaart ('we leggen de groot ste binnenvaart haven ter we reld in Zeeland aan'). De aanlegsteiger van het fietsvoetveer in Breskens moet worden aangepast om te zorgen dat het schip er ook bij ongunstige weersomstandigheden kan aanmeren. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 57