PZC
Eigentijdse
kijk op
historische
kleding
In Italië wordt Cynar ook zo geserveerd
Tulp-a-moda
Wereldmuseum
Rotterdam
m
Oogjuwelen
Macallan
Stoomset
-■jdactie bijlagen: 0113-315680
yivw.pzc.nl
;^ail:redactie@pzc.nl
jostbus 314460 AA Goes
idvertentie-exploitatie:
«oord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Luws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
saterdag 25 september 2004
Kaftan van
Melek Dogan
Kleding van jonge modeontwerpers, geba
seerd op Turkse textieldessins, is te zien
in het Wereldmuseum Rotterdam op de tentoon
stelling Tulp-a-moda. De ontwerpers van de
toekomst lieten zich inspireren door hun eigen,
dubbele culturele bagage en door de bekende
Turkse modekoning Erol Albayrak, van wie in
Rotterdam eveneens werk wordt gepresen
teerd.
n
Twee pauwen in zwart en wit, een
combinatie van schrift en beeld,
motieven die herinneren aan het
werk van Escher. Het zijn allemaal
patronen die voorkomen op Otto
maanse kostuums;1 die bestaamuib-' -
verschillende soorten kledingstuk
ken. Zoals de .wijde broeken (saLvan)v
de lange tunieken met smalle mou
wen (entari), de mouwloze vesten (ye-
lek) en de kaftans die daar weer over
heen worden gedragen. In het We
reldmuseum Rotterdam is nu een ten
toonstelling te zien met hedendaagse
ontwerpen die zijn gebaseerd op de
ze eeuwenoude kleding. Het resul
taat is een kleumjke eigentijdse op
vatting van historisch kledingstuk
ken.
In vroeger eeuwen drukte kleding
veel uit. Het soort kaftan vertelde
veel over de status van de drager
en bij iedere ceremoniële gele
genheid hoorde een andere kaf
tan. Ook de mate van stofversie-
ring onthulde het één en ander.
Werd er een tulband bij gedragen,
dan gaf deze bijvoorbeeld informatie
over religie of beroep. Kortom, kle
ding als communicatiemiddel. Inlei
dende gesprekjes over wie je bent en
wat je doet, die men doorgaans voert
met onbekenden op een feestje, wa
ren door middel van deze kleding
overbodig. Degene met de mooiste
kaftan was gewoon de belangrijkste
(de sultans gaven in de zestiende
eeuw, een tijdperk waarin macht en
welvaart op een hoogtepunt waren,
veel geld uit aan luxueuze stoffen).
Turkse tulp
In de ontwerpen van de toekomstige
modeontwerpers, die in deze tentoon
stelling centraal staan, speelt naast
het historisch uitgangspunt van
Turkse en Ottomaanse textieldes-
j sins de dubbele culturele bagage
van de makers een grote rol. De
ontwerpers van onder meer Kaap-
verdische, Japanse, Turkse en Ne
derlandse afkomst lieten zich, onder
Ontwerp van Jacqueline Chew
leiding van de Turkse modekoning
Erol Albayrak, inspireren tot het ver
vaardigen van textieldessins. Van Al
bayrak is ook werk te zien op de ex
positie. In de dessins springt hier en
daar de dubbele achtergrond in het
oog, in andere patronen is op subtie
le wijze geëxperimenteerd met het
uitgangspunt. De Tulp, hét symbool
van Nederland, is oorspronkelijk af
komstig uit Turkije. Daar stond de
bloem niet alleen voor schoonheid
en rijkdom, maar de tulp werd ook
behandeld als heilige plant. Bij de
tentoonstelling Tulp-a-moda is de
bloem metafoor voor uitwisseling
van inspiratie tussen Oost en West.
Boerenbontmotief
De expositie maakt duidelijk dat de
makers een sterk cultureel sociaal
bewustzijn hebben. Zo is bijvoor
beeld in twee naast elkaar gepresen
teerde kledingstukken te zien hoe re
ligies elkaar harmonieus ontmoeten.
Speelt bij de één het woord een grote
rol, bij de ander wordt juist aan het
beeld een grote waarde toegekend.
Weer een ander brengt de kleuren
van de Nederlandse vlag samen met
die van Turkije, paars en groen.
Kleuren die je normaal gesproken
niet-zo zou combineren, maar die
hier opvallend genoeg goed samen
gaan.
Opvallend en grappig is de kaftan
van Marjolein Sari. Zij nam het boe
renbontmotief van het servies van
haar oma als startpunt en deze prie-
i
Ontwerp van
Xaviera Aubri
gelende, slingerende lijnen gaan
langzaam over in het Arabisch
schrift. In zwart op rood. Het werk
zou, aan de muur bevestigd, ook een
prachtig abstract schilderij kunnen
zijn. Elisa van Joolen (met een
Italiaans/Nederlandse afkomst) laat
juist de vrouwelijke speelsheid con
trasteren met harde, onverzettelijke
structuren. Soms komen de twee
identiteiten wat al te letterlijk naar
voren, zoals de witte en de zwarte
pauw op de rugpartij, dan weer zijn
speelse beeldgrapjes onderdeel van
het geheel. Zoals de bloemen in pa
pier die op verschillende manieren
gevouwen kunnen worden. Enigs
zins fragiel, maar toch een zeer origi
nele vondst.
Het is jammer dat, wegens geldge
brek, de ontwerpen zijn uitgevoerd
in kindermaatjes. Dat werkt verwar
rend, omdat de reden hiertoe ner
gens is aangegeven. Verder is deze
tentoonstelling voor de in mode geïn
teresseerde absoluut de moeite
waard. Al was het alleen al omdat
duidelijk wordt dat kleding ook op
een andere manier in staat is te com
municeren.
Roos van Put
Tentoonstelling Tulp-a-moda, Otto
maanse textiel als inspiratiebron.
Wereldmuseum Rotterdam, Wil
lemskade 25, Rotterdam. Te zien t/m
31 oktober. Geopend: dinsdag t/m
zondag 10 tot 17 uur.
www.wereldmuseum.rotterdam.nl
Kaftan van
Saziye Capar
Sommigen schijnen er erg hebbe
rig van te worden. Van het nieu
we Sterpalet van Dior. Ieder sei
zoen komt het modehuis met
een exclusief kleurdoosje dat in
een gelimiteerde oplage wordt
verkocht.
Ditmaal werd inspiratie geput
uit de kleuren edelstenen, van
daar de naam: Jewel Collection.
De luxueuze verpakking met
vier oogschaduwtinten kost
50,42 euro. Voor wie een ma-
ke-upje alleen wat magertjes is:
Dior heeft nu ook contactlen
zen, Dior Eyes. John Galliano
heeft ze ontworpen en dat ze
van het merk zijn, kun je zien
aan de glittertjes die erin ver
werkt zitten of aan het zwart of
gouden randje rond de iris. Ze
kosten ongeveer 120 euro. Je
moet er wel voor naar Parijs of
Brussel, want ze zijn niet in Ne
derland verkrijgbaar. Boven
dien schijnt er al een ellenlange
wachtlijst te zijn.
foto Wereldmuseum Rotterdam
Het heeft 180 jaar geduurd,
maar Macallan, vaak omschre
ven als de Rolls-Royce onder de
Schotse single malt whisky's, is
overstag. Tot nu toe distilleerde
het gerenommeerde Speysi-
de-huis alleen malts om ze op
dure Spaanse sheryvaten oud te
laten worden.
Dat gaf een zeer volle, aromati
sche geur en smaak en een don
kere kleur. Nu is er de 'fine
oak'-serie (met leeftijden van
12,18 en 25 jaar) waarvoor Ame
rikaanse vaten worden gebruikt
waarin bourbon heeft gezeten.
Dit 'vloeken in de kerk' ge
schiedt omdat, volgens het huis,
het jonge, hoogopgeleide, goed
verdienende publiek lichtere
whisky's wil, in smaak en kleur.
De nieuwe maltlijn zit in opval
lende flessen - op de doos staat
de leeftijd van de whisky. Prij
zen van 40 tot 265 euro.
Voor een verantwoorde en snel
le bereiding vön babyvoeding
brengt Philips een driedelige
stoom-set op-öe^harkt. De set
bestaat uit een flessenontsmet-
ter, flessenwarmer en voedsel-
stomer. Philips belooft dat het
eten van de baby nooit te warm
wordt. Met het stoomsysteem is
van alles mogelijk. Niet alleen
simpel een flesje opwarmen of
groenten en fruit stomen, maar
ook klein speelgoed en zuigspe-
nen steriliseren. Het stoom-sys-
teemkost 120 euro.
Een jaar of wat geleden hoorde ik op de
autoradio Eros Marazzi over het ma
ken van antipasti. Prompt heb ik in Groede
de auto aan de kant gezet om de receptjes
te noteren. Het ging over zongedroogde to
maten, geroosterde paprika's en ingelegde
groenten. Sardientjes en aceto balsamico
kwamen aan de orde en geroosterd brood
met knoflook en olijfolie. Allemaal vrese
lijk eenvoudig en ontzettend lekker.
Ik moest er weer aan denken bij het binnen
stappen van La Dolce Vita, het Italiaanse
restaurant van Eros Marazzi in Goes. Even
knipper ik met de ogen, want er is veel ver
anderd sinds de opening tien jaar geleden
Het was toen een nogal donker restaurantje
met pittoreske curiosa. Nu is het er veel
lichter en het lijkt groter maar dat blijkt ge
zichtsbedrog want er is door de nieuwe in
deling minder ruimte voor tafels en stoelen
ontstaan.
Schade door bouwactiviteiten in de buurt
was vorig jaar aanleiding om drastisch te
verbouwen. Een Belgische stamgast ont
wierp het nieuwe interieur met open keu
ken, strak roestvrijstalen buffet en een lage
spiegel achter de tafels die de lengte van
een hele wand beslaat waardoor alles zo
veel ruimer lijkt.
Vóór La Dolce Vita was Eros Marazzi som-
melier in Hostellerie Schuddebeurs. Gast
vrouw Sandra behoorde tot het selecte
team dat hij uit Schuddebeurs meenam
naar Goes. Als aperitief bestel in een bitter,
Cynar, gemaakt van onder meer artisjok
ken. „Met ijs en water?", veronderstelt San-
dra. Inderdaad, zo wordt Cynar 3,40) in
Italië geserveerd.
Ik twijfel of ik het Menu di Antipasti, het
voorgerechtenmenu van vier gangen
27,50) zal nemen, maar het wordt één
van de antipasti caldi, de warme voorge
rechten: matrimonio di capesante e scampi,
het huwelijk tussen Sint Jacobsschelpen en
zoetwatergarnalen 13,50). De kaart biedt
keus uit twee koude en twee warme voorge
rechten: een salade van gegrilde tonijn met
balsamicostroop 12,-), carpaccio van os
senhaas met een zachte dressing en pecori-
nokaas, flensje gevuld met gerookte zalm,
spinazie en geitenkaas (€11,-) en de combi-
AAN TAFEL
Rien van Reems
natie van scampi en Sint Jacobsschelpen.
Schelp- en schaaldieren rusten op een bed
je van tagliatelle, vergezeld van een zachte
saus. De scampi zijn verrukkelijk en gaan
prima samen met de schelpdiertjes die ken
nelijk uit het diepvriesijs komen en dan och
een beetje onderdoen voor verse exempla
ren. Niettemin een smakelijk gerecht.
In Italië is het gebruikelijk tussen voor- en
hoofdgerecht een lichte pasta te eten, La
Dolce Vita serveert negen verschillende,
van 9,50 voor spaghetti alia Napoletana
(met een fijne saus van tomaten en basili
cum) tot 14,- voor stracci alle delizie di
mare (deegplakjes met fijne vissoorten en
saffraansaus).
Soepen en salades ontbreken niet, zoals ge
vogeltebouillon en zuppa di pomodoro of
wel tomatensoep (beide 5,50) en zuppa di
pesce ofwel vissoep 8,50). Insalata capre-
se, de bekende tomatensalade met mozzarel
la en basilicum 7,-) en insalata mista, ge
mengde salade met olijfolievinaigrette
5,50) zijn klassiekers en voor de insalata
del pastore 7,50) lijkt alles uit de kast ge
haald: geitenkaas, olijven, tomaten, papri
ka, uien, spek, croutons en een tijm-knof-
lookdressing.
Met vier hoofdgerechten vlees en drie vis is
er naast die rijkdom aan antipasti en pas
ta's, voldoende keus dankzij veel variatie:
lamsboutbiefstuk, eendenborst, kalfsbief-
stukjes en ossenhaas (€21,- tot 22,-), plus
zeebaars uit de oven, gamba's en zeeduivel
filet met een knoflooksabayon en gerookte
paprika (alle drie 22,-). Dit laatste wordt
mijn keus en het klinkt prachtig in het Itali
aans: fileto di pescatrice zabaglione all'ag-
lio e paprica affumicata. Ik hoor hoe Eros
Marazzi de zabaglione klopt waarin de vis
even later op tafel komt, met een stamppot
je, ratatouille in filodeeg en daarnaast sala
de en frieten. Dat laatste was niet nodig,
maar Eros Marazzi zegt soms concessies te
moeten doen aan de Nederlandse smaak,
hoewel: „Door die concesies wordt een Itali
aans gerecht soms mooier."
Ik sluit af met Tartufo, een gigantische truf
fel van chocolade-ijs, heerlijk Italiaans
6,-).
La Dolce Vita heeft veertien pizza's van
6,60 tot 11,80 (twee op elkaar) en voor
kinderen zijn er kleine versies tegen een
kleinere prijs.
Het Menu van de Chef 29,50) telt drie
gangen en wisselt dagelijks en er is een Ver
rassingsmenu van vijf gangen voor 44,-.
Osteria-Ristorante La Dolce Vita
Piet Heinstraat 3a
4461 GL Goes
Maandag en dinsdag gesloten
Diner: 17.00 tot 21.30 uur, woensdag tot en
met vrijdag ook lunch van 12.00 tot 14.00
uur
Creditcards: Visa, Eurocard, Amex,
VVV-bon
Kinderen: kindermenuutjes, pizza's
Vegetarisch: naast de kaart op aanvraag
Rolstoel: toegankelijk
Roken: niet gescheiden