PZC Eigentijdse kijk op historische kleding In Italië wordt Cynar ook zo geserveerd Tulp-a-moda Wereldmuseum Rotterdam m Oogjuwelen Macallan Stoomset -■jdactie bijlagen: 0113-315680 yivw.pzc.nl ;^ail:redactie@pzc.nl jostbus 314460 AA Goes idvertentie-exploitatie: «oord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Luws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. saterdag 25 september 2004 Kaftan van Melek Dogan Kleding van jonge modeontwerpers, geba seerd op Turkse textieldessins, is te zien in het Wereldmuseum Rotterdam op de tentoon stelling Tulp-a-moda. De ontwerpers van de toekomst lieten zich inspireren door hun eigen, dubbele culturele bagage en door de bekende Turkse modekoning Erol Albayrak, van wie in Rotterdam eveneens werk wordt gepresen teerd. n Twee pauwen in zwart en wit, een combinatie van schrift en beeld, motieven die herinneren aan het werk van Escher. Het zijn allemaal patronen die voorkomen op Otto maanse kostuums;1 die bestaamuib-' - verschillende soorten kledingstuk ken. Zoals de .wijde broeken (saLvan)v de lange tunieken met smalle mou wen (entari), de mouwloze vesten (ye- lek) en de kaftans die daar weer over heen worden gedragen. In het We reldmuseum Rotterdam is nu een ten toonstelling te zien met hedendaagse ontwerpen die zijn gebaseerd op de ze eeuwenoude kleding. Het resul taat is een kleumjke eigentijdse op vatting van historisch kledingstuk ken. In vroeger eeuwen drukte kleding veel uit. Het soort kaftan vertelde veel over de status van de drager en bij iedere ceremoniële gele genheid hoorde een andere kaf tan. Ook de mate van stofversie- ring onthulde het één en ander. Werd er een tulband bij gedragen, dan gaf deze bijvoorbeeld informatie over religie of beroep. Kortom, kle ding als communicatiemiddel. Inlei dende gesprekjes over wie je bent en wat je doet, die men doorgaans voert met onbekenden op een feestje, wa ren door middel van deze kleding overbodig. Degene met de mooiste kaftan was gewoon de belangrijkste (de sultans gaven in de zestiende eeuw, een tijdperk waarin macht en welvaart op een hoogtepunt waren, veel geld uit aan luxueuze stoffen). Turkse tulp In de ontwerpen van de toekomstige modeontwerpers, die in deze tentoon stelling centraal staan, speelt naast het historisch uitgangspunt van Turkse en Ottomaanse textieldes- j sins de dubbele culturele bagage van de makers een grote rol. De ontwerpers van onder meer Kaap- verdische, Japanse, Turkse en Ne derlandse afkomst lieten zich, onder Ontwerp van Jacqueline Chew leiding van de Turkse modekoning Erol Albayrak, inspireren tot het ver vaardigen van textieldessins. Van Al bayrak is ook werk te zien op de ex positie. In de dessins springt hier en daar de dubbele achtergrond in het oog, in andere patronen is op subtie le wijze geëxperimenteerd met het uitgangspunt. De Tulp, hét symbool van Nederland, is oorspronkelijk af komstig uit Turkije. Daar stond de bloem niet alleen voor schoonheid en rijkdom, maar de tulp werd ook behandeld als heilige plant. Bij de tentoonstelling Tulp-a-moda is de bloem metafoor voor uitwisseling van inspiratie tussen Oost en West. Boerenbontmotief De expositie maakt duidelijk dat de makers een sterk cultureel sociaal bewustzijn hebben. Zo is bijvoor beeld in twee naast elkaar gepresen teerde kledingstukken te zien hoe re ligies elkaar harmonieus ontmoeten. Speelt bij de één het woord een grote rol, bij de ander wordt juist aan het beeld een grote waarde toegekend. Weer een ander brengt de kleuren van de Nederlandse vlag samen met die van Turkije, paars en groen. Kleuren die je normaal gesproken niet-zo zou combineren, maar die hier opvallend genoeg goed samen gaan. Opvallend en grappig is de kaftan van Marjolein Sari. Zij nam het boe renbontmotief van het servies van haar oma als startpunt en deze prie- i Ontwerp van Xaviera Aubri gelende, slingerende lijnen gaan langzaam over in het Arabisch schrift. In zwart op rood. Het werk zou, aan de muur bevestigd, ook een prachtig abstract schilderij kunnen zijn. Elisa van Joolen (met een Italiaans/Nederlandse afkomst) laat juist de vrouwelijke speelsheid con trasteren met harde, onverzettelijke structuren. Soms komen de twee identiteiten wat al te letterlijk naar voren, zoals de witte en de zwarte pauw op de rugpartij, dan weer zijn speelse beeldgrapjes onderdeel van het geheel. Zoals de bloemen in pa pier die op verschillende manieren gevouwen kunnen worden. Enigs zins fragiel, maar toch een zeer origi nele vondst. Het is jammer dat, wegens geldge brek, de ontwerpen zijn uitgevoerd in kindermaatjes. Dat werkt verwar rend, omdat de reden hiertoe ner gens is aangegeven. Verder is deze tentoonstelling voor de in mode geïn teresseerde absoluut de moeite waard. Al was het alleen al omdat duidelijk wordt dat kleding ook op een andere manier in staat is te com municeren. Roos van Put Tentoonstelling Tulp-a-moda, Otto maanse textiel als inspiratiebron. Wereldmuseum Rotterdam, Wil lemskade 25, Rotterdam. Te zien t/m 31 oktober. Geopend: dinsdag t/m zondag 10 tot 17 uur. www.wereldmuseum.rotterdam.nl Kaftan van Saziye Capar Sommigen schijnen er erg hebbe rig van te worden. Van het nieu we Sterpalet van Dior. Ieder sei zoen komt het modehuis met een exclusief kleurdoosje dat in een gelimiteerde oplage wordt verkocht. Ditmaal werd inspiratie geput uit de kleuren edelstenen, van daar de naam: Jewel Collection. De luxueuze verpakking met vier oogschaduwtinten kost 50,42 euro. Voor wie een ma- ke-upje alleen wat magertjes is: Dior heeft nu ook contactlen zen, Dior Eyes. John Galliano heeft ze ontworpen en dat ze van het merk zijn, kun je zien aan de glittertjes die erin ver werkt zitten of aan het zwart of gouden randje rond de iris. Ze kosten ongeveer 120 euro. Je moet er wel voor naar Parijs of Brussel, want ze zijn niet in Ne derland verkrijgbaar. Boven dien schijnt er al een ellenlange wachtlijst te zijn. foto Wereldmuseum Rotterdam Het heeft 180 jaar geduurd, maar Macallan, vaak omschre ven als de Rolls-Royce onder de Schotse single malt whisky's, is overstag. Tot nu toe distilleerde het gerenommeerde Speysi- de-huis alleen malts om ze op dure Spaanse sheryvaten oud te laten worden. Dat gaf een zeer volle, aromati sche geur en smaak en een don kere kleur. Nu is er de 'fine oak'-serie (met leeftijden van 12,18 en 25 jaar) waarvoor Ame rikaanse vaten worden gebruikt waarin bourbon heeft gezeten. Dit 'vloeken in de kerk' ge schiedt omdat, volgens het huis, het jonge, hoogopgeleide, goed verdienende publiek lichtere whisky's wil, in smaak en kleur. De nieuwe maltlijn zit in opval lende flessen - op de doos staat de leeftijd van de whisky. Prij zen van 40 tot 265 euro. Voor een verantwoorde en snel le bereiding vön babyvoeding brengt Philips een driedelige stoom-set op-öe^harkt. De set bestaat uit een flessenontsmet- ter, flessenwarmer en voedsel- stomer. Philips belooft dat het eten van de baby nooit te warm wordt. Met het stoomsysteem is van alles mogelijk. Niet alleen simpel een flesje opwarmen of groenten en fruit stomen, maar ook klein speelgoed en zuigspe- nen steriliseren. Het stoom-sys- teemkost 120 euro. Een jaar of wat geleden hoorde ik op de autoradio Eros Marazzi over het ma ken van antipasti. Prompt heb ik in Groede de auto aan de kant gezet om de receptjes te noteren. Het ging over zongedroogde to maten, geroosterde paprika's en ingelegde groenten. Sardientjes en aceto balsamico kwamen aan de orde en geroosterd brood met knoflook en olijfolie. Allemaal vrese lijk eenvoudig en ontzettend lekker. Ik moest er weer aan denken bij het binnen stappen van La Dolce Vita, het Italiaanse restaurant van Eros Marazzi in Goes. Even knipper ik met de ogen, want er is veel ver anderd sinds de opening tien jaar geleden Het was toen een nogal donker restaurantje met pittoreske curiosa. Nu is het er veel lichter en het lijkt groter maar dat blijkt ge zichtsbedrog want er is door de nieuwe in deling minder ruimte voor tafels en stoelen ontstaan. Schade door bouwactiviteiten in de buurt was vorig jaar aanleiding om drastisch te verbouwen. Een Belgische stamgast ont wierp het nieuwe interieur met open keu ken, strak roestvrijstalen buffet en een lage spiegel achter de tafels die de lengte van een hele wand beslaat waardoor alles zo veel ruimer lijkt. Vóór La Dolce Vita was Eros Marazzi som- melier in Hostellerie Schuddebeurs. Gast vrouw Sandra behoorde tot het selecte team dat hij uit Schuddebeurs meenam naar Goes. Als aperitief bestel in een bitter, Cynar, gemaakt van onder meer artisjok ken. „Met ijs en water?", veronderstelt San- dra. Inderdaad, zo wordt Cynar 3,40) in Italië geserveerd. Ik twijfel of ik het Menu di Antipasti, het voorgerechtenmenu van vier gangen 27,50) zal nemen, maar het wordt één van de antipasti caldi, de warme voorge rechten: matrimonio di capesante e scampi, het huwelijk tussen Sint Jacobsschelpen en zoetwatergarnalen 13,50). De kaart biedt keus uit twee koude en twee warme voorge rechten: een salade van gegrilde tonijn met balsamicostroop 12,-), carpaccio van os senhaas met een zachte dressing en pecori- nokaas, flensje gevuld met gerookte zalm, spinazie en geitenkaas (€11,-) en de combi- AAN TAFEL Rien van Reems natie van scampi en Sint Jacobsschelpen. Schelp- en schaaldieren rusten op een bed je van tagliatelle, vergezeld van een zachte saus. De scampi zijn verrukkelijk en gaan prima samen met de schelpdiertjes die ken nelijk uit het diepvriesijs komen en dan och een beetje onderdoen voor verse exempla ren. Niettemin een smakelijk gerecht. In Italië is het gebruikelijk tussen voor- en hoofdgerecht een lichte pasta te eten, La Dolce Vita serveert negen verschillende, van 9,50 voor spaghetti alia Napoletana (met een fijne saus van tomaten en basili cum) tot 14,- voor stracci alle delizie di mare (deegplakjes met fijne vissoorten en saffraansaus). Soepen en salades ontbreken niet, zoals ge vogeltebouillon en zuppa di pomodoro of wel tomatensoep (beide 5,50) en zuppa di pesce ofwel vissoep 8,50). Insalata capre- se, de bekende tomatensalade met mozzarel la en basilicum 7,-) en insalata mista, ge mengde salade met olijfolievinaigrette 5,50) zijn klassiekers en voor de insalata del pastore 7,50) lijkt alles uit de kast ge haald: geitenkaas, olijven, tomaten, papri ka, uien, spek, croutons en een tijm-knof- lookdressing. Met vier hoofdgerechten vlees en drie vis is er naast die rijkdom aan antipasti en pas ta's, voldoende keus dankzij veel variatie: lamsboutbiefstuk, eendenborst, kalfsbief- stukjes en ossenhaas (€21,- tot 22,-), plus zeebaars uit de oven, gamba's en zeeduivel filet met een knoflooksabayon en gerookte paprika (alle drie 22,-). Dit laatste wordt mijn keus en het klinkt prachtig in het Itali aans: fileto di pescatrice zabaglione all'ag- lio e paprica affumicata. Ik hoor hoe Eros Marazzi de zabaglione klopt waarin de vis even later op tafel komt, met een stamppot je, ratatouille in filodeeg en daarnaast sala de en frieten. Dat laatste was niet nodig, maar Eros Marazzi zegt soms concessies te moeten doen aan de Nederlandse smaak, hoewel: „Door die concesies wordt een Itali aans gerecht soms mooier." Ik sluit af met Tartufo, een gigantische truf fel van chocolade-ijs, heerlijk Italiaans 6,-). La Dolce Vita heeft veertien pizza's van 6,60 tot 11,80 (twee op elkaar) en voor kinderen zijn er kleine versies tegen een kleinere prijs. Het Menu van de Chef 29,50) telt drie gangen en wisselt dagelijks en er is een Ver rassingsmenu van vijf gangen voor 44,-. Osteria-Ristorante La Dolce Vita Piet Heinstraat 3a 4461 GL Goes Maandag en dinsdag gesloten Diner: 17.00 tot 21.30 uur, woensdag tot en met vrijdag ook lunch van 12.00 tot 14.00 uur Creditcards: Visa, Eurocard, Amex, VVV-bon Kinderen: kindermenuutjes, pizza's Vegetarisch: naast de kaart op aanvraag Rolstoel: toegankelijk Roken: niet gescheiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 41