Een kwart eeuw grote namen De koopjes liggen meestal voor het oprapen Mojo Concerts Bespaarkalender zaterdag 25 september 2UU4 z. Een bevriende advocaat regelt een nieuwe, lege bv: Drogisterij de Viking. Visser ziet het hele maal zitten; Drogisterij de Vi king presenteert The Rolling Sto nes. Uiteindelijk kopen ze bij de curator toch maar de oude naam terug. Voor zegge en schrijve vierduizend gulden. Ramakers, weer die grijns: „Zo ging dat in die tijd. Nauwelijks iemand heeft ooit gemerkt dat we drie maanden anders geheten heb ben." Nog eens vier jaar later begint de eindeloze stroom stadioncon certen die van Mojo Concerts een grootmacht maakt. The Sto nes, Madonna, U2, Michael Jackson, Tina Turner, Prince - de lijst is eindeloos. Mojo is in middels betrokken bij de organi satie van festivals zoals Low lands, Pinkpop, North Sea Jazz, Dynamo Open Air. De Mojo Bar rier - een dranghek van eigen ontwerp - wordt overal ter we reld gebruikt. Bij het bedrijf werken circa tachtig mensen, de jaaromzet loopt tegen de zestig miljoen euro. Berry Visser maakt dat niet meer mee. Hij stapt in 1993 uit Mojo. Het wordt hem allemaal te grootschalig. Een echte mana ger, Dick van Zuylen, wordt aan getrokken om bedrijfsmatige anarchie (Ramakers: 'Iedereen deed maar wat') te voorkomen. Ramakers koopt Visser uit met al het geld dat hij op dat mo ment in kas heeft. Ramakers: „We hebben tenslot te veel aan elkaar te danken. Zonder hem had ik waarschijn lijk bij Rijkswaterstaat asfalt op wegen gesmeerd, en zonder mij was Mojo misschien nooit zo groot geworden. We zijn toen met een goede deal uit elkaar ge gaan en we zijn nog steeds goe de vrienden. Want niemand kon vermoeden dat een paar jaar la ter een gek uit Amerika zo'n be lachelijk bod op tafel zou leggen voor Mojo." Radiozenders Die gek is Robert F. X. Siller- man, de man die 85 Amerikaan se radiozenders koopt, vervol gens doorverkoopt aan Clear Channel in Texas en daarna zo'n veertig promotors opkoopt, ook in Europa. In 1998 krijgt Ramakers een telefoontje: of hij Mojo wil verkopen. Sillerman noemt een ongelofelijk bedrag. foto Mark van der Zouw/GPD „Ik wens niet beledigd te wor den", zegt Ramakers, en hij legt de telefoon neer. Daarna moet hij heel lang, heel diep ademha len. Een week later gaat de telefoon opnieuw. Sillerman biedt het dubbele. Mojo Concerts komt uiteindelijk in handen van Clear Channel en Ramakers is een rijk man. Niet dat hij naast zijn schoenen is gaan lopen. „Ik stond op het punt de deal van mijn leven te maken en zat in New York aan een tafeltje te wachten op Sillerman. Hij liep naar me toe en vroeg aan zijn as sistent: 'Is this Holland?' Dan voel je pas hoe futiel je bent. Voor hem was het landjepik." Ook kent hij zijn plaats in de popindustrie. Mojo Concerts mag dan een grote speler zijn, Ramakers ziet zichzelf hooguit als zetbaas. De artiesten en hun agenten in Londen zijn de echte baas. Ramakers: „Je denkt toch niet dat die topartiesten zich aan de ketting laten leggen door een nietige club zoals die van ons?" Dat geldt zeker nu de topacts sinds de terugval van de cd-ver- koop hebben ontdekt dat een we reldtournee geen cadeautje voor de fans meer is, of een hulpmid del om hun nieuwste CD te ver kopen, maar hun belangrijkste inkomstenbron. „In 1999 vroeg Tom Waits 125 gulden voor een kaartje. Binnen een kwartier waren alle vierdui zend kaarten uitverkocht. Dan zijn de prijzen in Nederland nog altijd lager dan in het buiten land. In het buitenland bieden vier, vijf promotors tegen elkaar op. De kosten zijn gelijk, dus ze kunnen de agent alleen overha len met een duurder entreebil jet. In Parijs kostte het duurste kaartje voor Madonna 150 euro, in Londen 150 pond. In Arnhem 86 euro." Waar houdt het op, die marktwerking? Ramakers: „Nergens. Een gewoon kaartje voor Simon en Garfunkel in Los Angeles kostte laatst 324 dollar, het duurste plekje zeshonder dol lar. Voor De Lion King betaal je ook 85 euro. Dan kan ik toch niet tegenover Eric Clapton en Phil Collins volhouden dat het Nederlandse publiek wel 85 eu ro voor de Lion King betaalt, en hooguit 49 euro voor hen?" Hans van der Beek Het kantoor van Mojo in Delft Dylan in 1978 in de Kuip speelt, zakt een vorkheftruck met pal lets door de tegels rond de gras mat. IJzeren rijplaten vergeten. Niet aan gedacht. Sterker: Ram akers wist niet eens dat je die kon huren. Na afloop van het concert wil het Dylan-manage ment meteen afrekenen. Boter bij de vis graag. Elk stuk touw, elk broodje kaas, elke adverten tie - het moet meteen berekend zijn, en als je als promotor iets vergeet, heb je pech gehad. Want het Dylan-circus trekt ver der en het management heeft geen zin zes concerten later nog met Holland te onderhandelen over de onkosten van een ge huurde rijplaat. Ramakers heeft die berekening van de Dylan-concerten echter niet klaar. Een week later gaat hij met een envelop naar Parijs, het geen de woede van het Dylan-management inderdaad bekoelt. Het bewijst dat Mojo Concerts een goede partner is. Ramakers: „Het wereldje is klein. Je moet het vertrouwen winnen en weten vast te hou den." Toch gaat hetnog een keer flink mis met Mojo Concerts. In 1979 - ideetje van Visser - organiseert Mojo Casa Nova in Ahoy, een al lesomvattende beurs met popmu ziek, theater en commercie. Ram akers - weer die onervarenheid - heeft de beurs niet onderge bracht in een aparte bv en het verlies, twee miljoen gulden, sleurt Mojo Concerts mee in een faillissement. foto ANP ziet dat het ditmaal echt niet meer gaat lukken, blijken ze een uitverkocht huis te hebben ge boekt. Mooi voorbeeld: in 1973 gaat Ramakers naar Engeland om daar zijn eerste zelfstandige deal te sluiten, met Uriah Heep. Ramakers, onervaren tenslotte, laat zich vier concerten aansme ren. Bij terugkomst in Delft, zegt hij tegen Visser: „Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is, we hebben Uriah Heep. Het slechte nieuws: we hebben er vier." Boven hun hoofd hangt een schuld van 44.000 gulden bij Buma/Stemra, en in gedachten nemen Visser en Ramakers al af scheid van Mojo Concerts. De faam van Uriah Heep blijkt ech ter al groter dan ingeschat. De vier concerten zijn uitverkocht en Visser kan, met 25.000 gul den in een schooltasje, naar Buma/Stemra. Stadionconcerten Halverwege de jaren zeventig, na een kortstondige fusie met Acket, gaat het beter, maar de kassa begint pas echt te rinke len vanaf 1976, met de intrede van de stadionconcerten. Eerst de Rolling Stones in het Haagse Zuiderpark, twee keer uitver kocht. Een jaar later spelen Su pertramp, The Eagles en Pink Floyd meermalen Ahoy vol. Pop muziek is business geworden. Niet dat Mojo dan al een topzwa re organisatie is. Ramakers ver zorgt nog altijd de broodjes voor de chauffeurs en helpt de crew een handje als het moet. Verder is het leren door fouten. Als Bob peace drugs Madonna deed deze maand Nederland: twee concer ten in het Gelredome, uiteraard aan de man ge bracht door Mojo Concerts, ook wel 'Mojopolie' ge noemd. Volgens het bedrijf zelf zijn in deze wereld de muzikanten de baas. Mojo-directeur Leon Ramakers mag blij zijn als hij een vluchtig handje krijgt van de ster. Berry Visser, de excentrieke theatermaker die eind jaren zestig besluit dat het werk ach ter het podium nog spannender is dan op de planken met zijn Mojo Cabaret, trekt in 1968 naar Londen, waar hij de band Trafic voor een concert vastlegt, met in het voorprogramma Spoo ky Tooth. Hij wil de grote zaal van het Concertgebouw boeken, maar dat gaat niet door: meneer Paul Acket, de grote promotor van het land, vindt dat namelijk vast niet leuk. Leon Ramakers, algemeen directeur van Mojo Concerts, met een brutale glin ster in de ogen: „Als toen de Ne derlandse Mededingingsautori teit had bestaan, hadden we on middellijk gebeld." Over de inval van de kartelpoli- tie NMA, begin dit jaar, die on derzoekt of Mojo zijn machtspo sitie misbruikt, wil hij wel pra ten - graag zelfs. Samengevat: laat ze maar aantonen dat Mojo als een dictator over de Neder landse poppodia heerst. Verlicht despotisme noemt Ramakers het liever. „Wij hebben inderdaad een grote macht, maar we gaan daar netjes mee om." Nadat Vis ser de grote zaal in het Concert gebouw niet krijgt voor Trafic, boekt hij gewoon de relatief on bekende folkzangeres Julie Fe lix in de kleine zaal. Als het con cert uitverkocht raakt, bewijst Visser dat hij wel degelijk 'iets kan'. Algemeen directeur Ramakers: „Als je een goed voorstel hebt, en geld op tafel, wordt er naar je geluisterd. Inderdaad, je begint niet met Madonna, en ik moet zeggen dat het toen gemakkelij ker was. Er bestond nog geen echte popbusiness." Zolderkamer Veel nietiger dan Mojo kun je in derdaad niet beginnen. Een af tandse zolderkamer in Delft, een peertje boven een tafel, een straalkacheltje tegen de tocht. Daar stapt Ramakers, een dan eenentwintigjarige TH-student uit het Zuidlimburge Geulle, binnen voor een kaartje van een Led Zeppelin-concert in het Cir custheater. De kaartjesverkoper, Berry Vis ser dus, laat hem een lijstje zien met artiesten die hij bij elkaar heeft gebluft voor een festival: Pink Floyd, the Byrds, Jefferson Airplane, Canned Heat, Santa- na, en anderen. Alleen: Visser heeft geen idee hoe. Als Leon Ramakers een financier of een terrein voor hem vindt, krijgt hij vijfduizend gulden. 'Kralingen' in 1970 - drie dagen love, peace drugs in de stro mende regen - gaat de overleve ring in als het Nederlandse Woodstock, en de naam van Ber ry Visser is gemaakt. Ramakers geeft zijn studie eraan, en dat is het begin van Mojo Concerts. De combinatie is uitstekend - Visser de man van de rare idee ën, Ramakers de meer zakelijke van de twee - maar eerst volgt nog jarenlang sappelen, de ene schuld met de andere dempen, het succes steevast gevolgd door een strop. Aanmodderen, noemt Ramakers het. Dat ze niet op de fles gaan, heeft meer te maken met geluk dan wijsheid. Niet voor niets bete kent Mojo amulet, afkomstig van de Muddy Waters-song Got my mojo working, wat zoiets be tekent als: het zit me mee. Geen bank wil geld lenen, zodat ze te recht komen bij een particulier, met particuliere rente - 'als je begrijpt wat ik bedoel'. Tien pro cent. Per week. Steeds weer steken ze al hun geld in een volgend concert, en steeds weer als het ernaar uit- Kralingen, 1970; drie dagen love, Marieke Henselmans: „Het mankeert er nog net aan dat ze de rijdende psychiater bellen. foto Iris Loonen/GPD Ze speurt in de onderste rekken van de supermarkt. Ze struint rommelmark ten af, graast in bermen en plantsoenen en gaat schuimen bij het grofvuil. Marieke Henselmans is de scharrelkoningin van Ne derland. Nu heeft ze de Bespaarkalender bedacht. Ze zijn er nog. De mensen die de geurigste soep trekken van karkas en restjes kip, of een smakelijk broodschoteltje fabrieken van oude boterhammen. Of jam van lekkers dat zomaar gratis in de berm groeit. Maar ze worden schaars, zegt Marieke Hensel mans. „Soms sta ik in een plantsoen rozen- bottels te plukken. Dan zie je mensen den ken: wat doet dat mens in hemelsnaam? Het mankeert er nog net aan dat ze de rijdende psychiater bellen. Dat je van rozenbottels en vlier heerlijke wijn kunt maken, dat we ten nog maar weinigen." Marieke Henselmans werkt bij de Rutgers- •stichting, is journalist en moeder van drie zonen. Ze schreef voor de Vrekkenkrant en publiceerde een boek over 'consuminderen met kinderen'. Het werd een kleine bestsel ler, die in nieuwe drukken met haar eigen 'oven meegroeide: van de luiers en babyhap jes naar mobieltjes en de computers. Nu is ze columniste voor het Algemeen Dagblad en medewerkster van Genoeg, het 'non-glos sy lifestylemagazine'. Nieuw is de Bespaarkalender, ook in boek vorm verschenen. Daarin schept ze er merk baar genoegen in tips voor zuiniger leven te door te geven, vergeten kennis af te stoffen en bespiegelingen over overvloed te delen. Haar lezers: mensen die noodgedwongen spaarzaam zijn, maar ook anderen, die er een uitdaging in zien met minder toe te kun nen. Zelf hoort Henselmans bij de laatste groep. Besparen is voor haar en veel andere 'consu- minderaars' geen doel op zich: „Je bespaart op het ene gebied om op het andere wat extra's te kunnen doen. Grote besparingen - stoppen met roken, de auto weg, kleiner wonen - dat zijn trucs die je maar een paar keer kunt uithalen. Maar kleine besparin gen, daar zijn er duizenden van. Je kunt dus kiezen. Vaak betreft het zaken die vaak terugkomen in je uitgavenpatroon. Denk nou niet meteen: 'Die ene euro, hou toch op.' Door kleine gedragsveranderingen kun je veel geld besparen dat je voor andere za ken kunt gebruiken. En de voldoening is groot als je zonder veel moeite snel meer geld overhoudt." De oude Brabantia spaardoos komt op ta fel, met gleuven voor kolen, huur, bood schappen, vakantie en sparen. De trommel symboliseert voor Henselmans gedragsver andering. Want die is nodig voor wie wil consuminderen. „Mensen weten niet meer wat het is om een mini-begroting te maken. Ik adviseer altijd eerst: zorg dat je zicht krijgt op je inkomsten en uitgaven. Is de post boodschappen te hoog, bewaar dan een maand lang kassabonnen. Je kunt dan zien wat die post zo hoog maakt en wat je eventueel zou willen schrappen." Zalmsnippen, belastingvoordeeltjes voor minima, huursubsidie: dergelijke zaken ko men in Henselmans' boek en Bespaarkalen der niet ter sprake. Met een beetje creativi teit zijn er grotere voordelen te behalen in het dagelijks leven dan uit dergelijke rege lingen, rekent ze voor. Wie A-merken af zweert en bereid is de onderste rekken van de supermarkt af te speuren bespaart al gauw meerdere euro's per dag. Want laag bij de grond, daar liggen de koopjes voor het oprapen. „De dure merkproducten lig gen op ooghoogte, voordelige merkloze in het onderste schap."Bladen als Allerhande en receptkaartjes uit de winkel zijn geen goede raadgevers voor consuminderaars: „Zou het kunnen dat die vooral bedoeld zijn om je kennis te laten maken met de gek ste en duurste dingen?" Delicatessen of een luxe dinertje geven het leven soms een gou den randje. Dus tipt de Bespaarkalender op maandag 3 januari: „Vandaag de super markten afstruinen op zoek naar afgeprijs de luxe-artikelen." Verder: kromme kom kommers bij de Turk kosten veel minder dan rechte bij Albert Heijn. En de schoon maak gaat prima of zelfs beter met soda en een scheutje azijn. Wie zo twee euro per dag weet te besparen, komt uit op zeven honderd euro per jaar, meer dan vijftien honderd ouderwetse guldens: kassa „Om jezelf te bemoedigen kun je kleine be sparingen altijd omrekenen naar de jaarop brengst, en dan voor de grap nog even naai de opbrengst na tien jaar." Wat je daarmee kunt doen, moet je jezelf altijd voor ogen houden: „Verbeeld je droomwens. Hang er een plaatje van op en kijk er dagelijks naar. Loopt het eenmaal met besparen, dan loopt het steeds harder. De kaartjes die ze af en toe krijgt van men sen die bij haar een cursus volgden, bewij zen het: „Morgen vertrek ik, staat er op, als ze hun droomreis eindelijk gaan maken." De 'eeuwig montere' Henselmans heeft ook kritikasters. Die wrijven haar in dat vrijwil lig besparen leuk is, maar noodgedwongen beslist niet. Ook daar heeft Henselmans een antwoord op. „Natuurlijk is het niet leuk als je weinig te kiezen hebt. Maar jezelf zie lig of minder waard voelen omdat je geen dik salaris hebt lost niks op. Gek genoeg zijn er ook mensen die noodgedwongen be sparen en plezier krijgen in hun eigen crea tiviteit. Ik wil niemand bekeren. Maar ik verzet mij tegen het idee dat mensen de nei ging hebben alle diepe emoties te vertalen in koopgedrag. Dat iets pas telt als het geld gekost heeft. Vrijwel iedereen met kinderen heeft de intense wens dat die het beter krij gen dan hijzelf. Maar kinderen hoeven niet te worden doodgegooid met dure cadeaus. Die willen op schoot en liedjes zingen. Dure pillen kopen als je wilt afslanken, een home trainer, bij een dure club gaan. Daarmee is er nog geen gram af. Dan zeg ik: ga hardlo pen of anders eten, dat werkt en kost geen geld." Yvonne Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27