'ZC Meuw parkeersysteem Westhove P&P NU 50% il vraagt, ik help.. :o Trainen voor de volgende ramp Toch zicht op geld stadsvernieuwing Mijn huwelijk trouw blijven? Nieuw project om ontsporing jongeren te voorkomen eeuws Biologisch Museum tevreden met ander tarief Snel, simpel en voordelig pvaargewonde ij bouwen loods PEKAAR Partners KORTING op alle tuinplanten Maritima Radarcontrole levert 113 boetes op Verkeerscontrole in Middelburg Aanpassing aanlegsteigers Auto schept bromfietsster Onrust over fusieplannen waterschappen zeeuwse almanak Spraakverwarring pe: 0113-315649 ^.pzc.nl i,edactie@pzc.nl Jus 31.4460 AAGoes «rtentie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520; ^.Vlaanderen: 0114-372770; Jnaal; 020-4562500. 24 september 2004 outdoor camping jeans schoenen skates hengelsport ook al het winter gevoel? nu ruime keus in winterjassen THE FALCON STORE FOR MORÉ" Walstraat 68 4381 GE Vlissingen tel: 0118-441478 editie Walcheren „Ah van der Sluis DDELBURG - Automobilis me gebruik maken van het uwe parkeerterrein bij kas- Westhove in Oostkapelle, men volgend jaar een ge en parkeerkaartje kopen. Wa- itliap Zeeuwse Eilanden ZE), eigenaar van het par- irterrein, heeft besloten het slreden dagtarief af te schaf- Het Zeeuws Biologisch Mu- is blij met de oplossing. museum zag het bezoeker- jntal door het dagtarief met iele duizenden teruglopen. dsmei exploiteert het water- np een nieuw parkeerterrein kasteel Westhove. Dat kwam istand na een negen jaar du- ide discussie. (■nieuwe terrein met rotonde Bkte een -einde aan de par- ïproblematiek. In de oude si- ilie moesten bezoekers van museum hun auto neerzet- iop een modderig veldje. Op pgtijdagen stonden de auto's [in de berm van de Domburg- i het nieuwe parkeerterrein jf$t drie euro per dag betaald orden en een euro minder voor ohalve dag. Een uurtarief be- xirde niet tot de mogelijkhe- D. recteur M. Hemminga van het Mws Biologisch Museum was etblij met de tarieven. Hij zag ji bezoekers op extra kosten (Advertentie) Mei de Name'n Number 0900-0-009 Ooorverbmd-service steunt u het WWF Wereld Natuur Fonds Nummerinformatie wwiname-n-number.com parkeersysteem in te voeren. „We hebben met de leverancier gesproken", aldus gezworene B. van de Hoef van WZE. „Van hem hebben we de mondelinge toezegging dat de apparatuur op zijn kosten vervangen wordt door parkeerautomaten." Het waterschap hoopt daarmee tege moet te komen aan de wensen van de gebruikers, het museum en de jeugdherberg. Vanaf april volgend jaar komen er parkeerautomaten, waarbij automobilisten vooraf een kaart je moeten kopen voor de tijd die ze verwachten te parkeren. Zo wel een uur- als een dagtarief is mogelijk. Het is ook de bedoeling om voor het volgend zomerseizoen een oplossing te vinden voor de bus sen. Door markeringen aan te brengen op het asfalt, kunnen er twee busparkeerplaatsen wor den aangegeven. Door de tou ringcars een eigen plek te geven, hoopt het waterschap schade te voorkomen aan de parkeervak ken die niet geschikt zijn voor zwaar verkeer. Tevreden Directeur Hemminga is tevre den met de door het waterschap aangedragen oplossing. In een reactie zei hij gisteren 'prettig verrast' te zijn. „Dat de situatie is positieve zin zou worden beke ken, was mij al duidelijk gewor den uit het overleg met het wa terschap. Dit is voor ons een be langrijke verbetering." De ZBM-directeur zegt dat het systeem van een dagtarief het museum duizenden bezoekers heeft gekost. Hij schat het ver lies aan inkomsten op ongeveer vierduizend euro. Vooralsnog is hij niet van plan de schade te verhalen op het waterschap, maar hij sluit het ook niet uit. „Belangrijkste vind ik dat het waterschap dit ongelukkige sys teem gaat vervangen door een beter systeem." Hoeveel een nieuw parkeer kaartje gaat kosten, kon een woordvoerster van het water schap gisteren niet vertellen. ervangmg sar aanleiding van de klach- ook van jeugdherberg Stay ay, en herhaaldelijke storm de slagboom heeft het üerschap besloten een nieuw ER VLIET - Bij een bedrijfson- val in Biervliet is gisteren een •jarige Belg zwaargewond ge lakt. i was samen met colle- i's een loods aan het bouwen, aarbij grote wandplaten ge- iaatst moesten worden. Tij- ens het takelen van deze pla- raakte een plaat los die bo- lop de man terechtkwam. De jarige man werd zwaarge- rand, per helikopter naar het iekenhuis in Brugge overge- racht. De Arbeidsinspectie lelt een onderzoek in. De training van gisteren leverde al bijzondere momenten op, maar het rampscenario van 2 oktober zal volgens de brandweer zonder meer spectaculair zijn. foto Lex de Meester door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Het team dat zaterdag 2 oktober de landelijke finale van de brandweerduikploegen in Middelburg af sluit is een eenheid. „Ze zijn geen colle ga's, maar vrienden. Dat speelt namelijk een stuk makkelijker", weet Jarien Schip per, duikleider van de stadsgewestelijke brandweerduikploeg Vlissingen Middel burg. Aan de landelijke finale, die wordt gehouden op een geheime locatie, doen acht ploegen mee. De top van de Nederlandse brandweer duikploegen gaat op 2 oktober het ge vecht aan, nadat de ploegen zich eerst voor de onderlinge kamp gekwalificeerd hebben in selectiewedstrijden. Elk deel nemend team bestaat uit vier duikers, een duikleider, een chauffeur en een brandwacht. Zij krijgen een opdracht die er niet om liegt. De ploegen moeten zich melden bij de post Torenweg in Middelburg. Het eerste deel van de finale bestaat uit het zogehe ten rijdend aankleden. De duikers moe ten zich naast het voertuig in hun duik- pak kleden. Vervolgens krijgen ze al rij dend drie minuten de tijd om hun uitrus ting in orde te maken. Die bestaat uit flessen, reddingsmiddelen, vinnen, hand schoenen, gelaatsmasker en seinlijn. Vervolgens rijdt het team naar de kazer ne aan de Looierssingel, waar ze bericht krijgen van het 'ongeval'. Het is de taak van de duikleider om bij de wedstrijdor ganisatie te vragen naar de aard van het ongeval, het aantal slachtoffers, de wa terkwaliteit en de stroming. Schipper kan niets vertellen over het rampscena rio van 2 oktober, maar het zal spectacu lair zijn. Tijdens eerdere finales kregen de duikteams onder meer te maken met vliegtuigen, treinen, autobussen en een niet ontplofte granaat. Snel „Het gaat bij de wedstrijden bovenal om veiligheid. De teams moeten snel werken om het slachtoffer zo snel mogelijk en adequaat uit het water te halen. Vervol gens moeten ze eerste hulp verrichten eventueel in samenwerking met een am bulance, tenminste als ze daarom hebben De deelnemende ploegen zijn: Tholen, Brielle, Spijkenisse, Wageningen, Via- nen, Zaanstad, Gorinchem en Loenen aan de Vecht. De landelijke finale is het afscheidsca deautje van de stadsgewestelijke brand weerduikploeg aan duikleider Sam Joos- se. Hij gaat volgend jaar maart met func tioneel leeftijdsontslag. De stadsgeweste lijke brandweer is al bijna een jaar bezig met de voorbereidingen voor de wed strijd. De finale wordt afgesloten met een groot feest in de kazerne. Schipper verwacht dat zo'n 175 mensen aanschui ven voor een maaltijd van spareribs en friet. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De grootscha lige opknapbeurten van de Stro- menwijk in Middelburg en het Middengebied in Vlissingen lij ken gewoon door te gaan. De Tweede Kamer leek de subsidie daarvoor liever te verdelen over de de dertig grootste steden van het land, maar is daarvan terug gekomen. Voor de Zeeuwse gemeenten is daarom in de periode 2005-2010 23 miljoen beschikbaar. Het geld is bedoeld voor stads- en dorpsvernieuwing. De provincie verdeelt het geld over de ge meenten. „Definitieve zekerheid is er nog niet", aldus H. Nijssen van de provincie. „Maar de sig nalen die er eerst waren, zijn er niet meer." De Tweede Kamer moet nog een definitief besluit (Advertentie) Op 24 september zijn onze kantoren te Goes, Middelburg en Stellendam wegens een personeelsreis gesloten. http ://www. peka ar.nl nemen. Vlissingen maakt aan spraak op 5,1 miljoen euro, Mid delburg op bijna 3,5 miljoen. Dat geld is nodig om verouder de stadswijken, respectievelijk het Middengebied en de Stro- menwijk, op te knappen. Zon der het geld is het niet mogelijk om goedkopere huurwoningen te bouwen, gaf de Vlissingse wet houder K. de Keijzer twee maan den geleden aan. Stromenwijk De gemeenteraad van Middel burg heeft deze week besloten om voor de Stromenwijk 2,5 mil joen euro van de rijkssubsidie te reserveren. De rest van het geld gaat op aan maatregelen tegen geluidsoverlast (0,6 miljoen), aan restauraties (0,2) en woning verbetering (0,2). De Stromen wijk wordt grondig opgeknapt, er komt een brede school, het winkelcentrum gaat op de schop (Advertentie) K. Vanavond in HelpDesk Live, ned. i, 00.30 uur horen zien geloven en er worden nieuwe huizen ge bouwd. De gemeente wil beginnen met de bouw van de brede school aan de Keetenstraat. In de school komen de twee lagere scholen Beverburch en Ceder hof. Daarnaast moet het ge bouw onderdak bieden aan een zorgsteunpunt en een wijkcen trum. Bovenop de school wor den woningen gebouwd die ge schikt zijn voor mensen die zorg nodig hebben. Als de brede school klaar is, wor den nieuwe woningen gebouwd aan de Piet Heinstraat en de Mastgatstraat. Ook op het nieu we winkelcentrum worden wo ningen gebouwd. Advertentie M~ tuincentrum Berlaqestraat 1 0118 470400 Vlissingen MIDDELBURG - Bij een snelheidscontrole op verschillen de plaatsen in Middelburg zijn woensdag 113 automobilis ten bekeurd. Er werd van 13.30 tot 23.00 uur gecontro leerd op de Walcherseweg. Van de 1494 passanten reden er 58 te hard. Op de Nieuwe Vlissingseweg werd gecontro leerd tussen 19.00 en 22.15 uur. Daar overschreden 55 van de 1280 automobilisten de maximum snelheid. MIDDELBURG - Bij een verkeerscontrole op de Toren- weg in Middelburg zijn gisteren tussen 15.30 uur en 17.00 uur zeventien bekeuringen uitgeschreven. Deze controle was met name gericht op het dragen van de autogordel en het niet stoppen voor roodlicht bij wegwerkzaamheden. Vijf bestuurders negeerden het rode licht, acht automobi listen hadden de gordel niet om. Verder werden bonnen uitgedeeld voor het voeren van sierverlichting, het voeren van mistverlichting, voor het niet tonen van het rijbewijs en voor het niet tonen van het kentekenbewijs. VLISSINGEN - Volgens A. Segers van de afdeling Ver keer en Vervoer van de provincie zijn de aanlegsteigers van het fietsvoetveer de voorbije maanden regelmatig aan gepast. Zo werden diverse onderdelen verstevigd, waar door een stijvere constructie ontstond. Ook is de speling verkleind tussen de geleidingspalen en de ponton. Bij zwaar weer is hierdoor minder deining. Het gevolg hier van is echter dat de rubbers tussen de ponton en de palen sneller slijten. Volgens Segers wordt momenteel hard ge werkt aan een definitieve oplossing die past binnen het huidige ontwerp. Hij heeft hier veel vertrouwen in. Er wordt gedacht in twee richtingen. Een ervan is om de pon ton verder vast te zetten, waardoor de deining nog min der wordt. De andere is om de constructie vrijelijk te la ten bewegen en tegelijkertijd een betere overgang te ma ken tussen wal en schip. Segers verwacht dat de Staten commissie Verkeer en Vervoer volgende maand een keuze maakt uit de twee voorgestelde oplossingen. VLISSINGEN - Een zestienjarige Vlissingse heeft gister middag haar been gebroken toen ze op haar brommer werd geschept door een personenauto. De bromfietsster reed over de Kriekweg te Koudekerke. Op het kruispunt met de Middelburgsestraat verleende ze geen voorrang aan een personenauto, bestuurd door een zestigjarige man uit de gemeente Veere. De bromfiets raakte flink beschadigd, de auto had schade aan de voorzijde. TERNEUZEN - Het aangekon digde onderzoek naar een moge lijke fusie van de Zeeuwse wa terschappen in 2008 heeft onder het personeel van het water schap Zeeuws-Vlaanderen veel beroering veroorzaakt. Dijkgraaf W. de Graaf: „Veel mensen hebben net een fusie met allerhande perikelen achter de rug. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat zo'n aankondi ging niet lekker valt. Overigens was het tot een maand terug zo, dat we met de Zeeuwse Eilan den spraken over een verder gaande samenwerking. Of we op een volledige fusie afstevenen, staat nog niet vast. Dat moet dat onderzoek uitwijzen. In het eerste kwartaal van 2005 weten we meer. Dan kunnen we ook met onze mensen spreken over werkgelegenheidsconsequenties en dat soort zaken", zegt De Graaf. Mocht het tot een fusie komen dan kunnen eventuele personele gevolgen wel eens het hardst aankomen in Zeeuws-Vlaanderen. Onder de honderdzeventig medewerkers zijn er slechts enkelen op een leeftijd die vervroegde uittre ding mogelijk maakt. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De politie en maatschappelijk werkers gaan op Walcheren nauw samenwer ken om ontsporing van jongeren tegen te gaan. Daarvoor is een speciaal team opgericht. Giste ren ging het project officieel van start. Tot het project 'Vroeg Erbij' in juni begon, gebeurde er vaak niets met jongeren die dreigden af te glijden naar crimineel ge drag. De politie constateerde problemen en registreerde die. „Veel politiemensen kunnen het moeilijk verdragen dat dit soort situaties alleen als melding wordt verwerkt", aldus J. Kas- se, districtschef Walcheren bij de politie. „We hoopten dat de hulpverlening het oppikte, maar dat gebeurde lang niet altijd. La ter zagen we dezelfde mensen weer terug." Het project, een samenwerkings verband van het Algemeen Maat schappelijk Werk en de jeugdre classering, is bedoeld voor jonge ren tot achttien jaar die in aan raking dreigen te komen met de politie of dat al zijn geweest. Na dat de politie een probleem sig naleert, wordt het Vroeg er- bij-team op de jongere en zijn of haar ouders afgestuurd. Die biedt aan te helpen. Deelname aan het project is vrijwillig. Hulpverleners komen niet met kant en klare oplossingen, maar proberen de jongere zelf iets aan zijn of haar situatie te laten doen. Het is de bedoeling dat het team binnen drie maanden klaar is. Als dan nog meer hulp nodig is, worden de jongeren doorverwezen naar andere in stanties. De hulpverleners komen de jon- geren op het spoor door meldin gen van de politie, maar ook door zelf jongeren op te zoeken of via scholen, buui'thxiizen en verenigingen. S. Riddersma van de jeugdreclassering is geschrok ken van het grote aantal poten tiële klanten. „We zijn in juni be gonnen. De signalen die bij de politie binnen komen, overtref fen al mijn verwachtingen en dat is niet positief bedoeld. Sinds begin deze maand draaien we volledig. We hebben nu ze ven zaken. De aanpak voorziet in een behoefte." De Walcherse gemeenten beta len het project. Als het de Mid delburgse wethouder A. de Vries ligt, wordt de aanpak van Vroeg Erbij ook toegepast op an dere bevolkingsgi'oepen zoals ouderen of psychiatiische pa tiënten. „We denken aan een soort buurtnetwerk." Organisaties als de politie en maatschappelijk werk richten zich door bezuinigen en markt werking steeds meer op hun kerntaken, zegt De Vries. „Ze proberen hun eigen organisatie overeind te houden. Als gemeen te moet je de regie in handen ne men om te zorgen dat ze samen werken." Zeeuwse hartpatiënten wor den vaak doorverwezen naar het ziekenhuis in Antwerpen, waar een team kundige art sen zich over hen ontfermt. De patiënt moet vaak wennen aan de andere benaderingswij ze van onze zuiderburen en ook het Antwerpse dialect wil nog wel eens probleempjes ge ven. Zo schrok die Vlissinger enorm toen de verpleegster hein vrolijk vertelde dat 'al zijn darmen er nu uit waren'. Hij verschoot ervan en vroeg aarzelend: „Ik was hier toch voor mijn hartkleppen? Nu zegt u dat ik een darmopera tie heb ondergaan! Hoe zit dat?" „Maar meneer, dat zijn ge woon infuusslangetjes! Stel u voor dat ik u had verteld dat u uw slangetje kwijt was, hoe erg zou u dan wel schrikken!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 9