»zc
sr
Personeel waterschap ongerust
P&P
3
Falcon
IJ vraagt,
ik help..
m 50%
Uitvallen fietsvoetveer wekt irritatie
Dertien ontwerpen voor kunst in Hulst
ijn huwelijk trouw blijven?
Omwonenden blijven
klagen over lawaai
motorcrossterrein
[ankondiging onderzoek naar fusie valt slecht
[emeente Hulst
lerkt aan weg
Snel, simpel
én voordelig
KORTING op
«LLE TUINPLANTEN
PEKAAR
Partners
Verfbeurt molen Cadzand
Werk centrum Breskens van start
Sluiskil herdenkt vliegenier Boudry
Tragel doet onderzoek naar imago
zeeuwse almanak
Spraakverwarring
[actie: 0113-315649
ftpzc.nl
mail:redactie@ pzc.nl
'5tbus 31,4460 AA Goes
ivertentie-exploitatie:
ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
.jvvs-Vlaanderen: 0114-372770;
jjonaal: 020-4562500.
j 24 september 2004
outdoor
camping
jeans
schoenen
skates
hengelsport
ook al het winter gevoel? nu ruime keus in winterjassen
THE FALCON STORE FOR MORE""
Walstraat 68 4381 GE Vlissingen tel: 0118-441478
editie Zeeuws-Vlaanderen
nrConnv van Gremberqhe
KNEUZEN - Het aangekon-
sdc onderzoek naar een moge-
c fusie van de Zeeuwse wa
lschappen in 2008 heeft onder
(I personeel van het water-
iap Zeeuws-Vlaanderen veel
moering veroorzaakt Het dage-
fe bestuur van het schap en
(l managementteam werden
voorbije dagen geconfron-
Nidmettal van vragen.
il;LST - Een aantal wegen in
gemeente Hulst wordt vanaf
randag gerepareerd.
et gaat om de Tarwe weg in Ab-
sie, de Mariadijk in Walsoor-
de Zoutestraat in Hulst,
leparatie van de Tarweweg in
Ibsdale duurt naar verwach-
ing slechts een dag. Ook werk-
jamheden aan de Mariadijk in
'alsoorden zijn maandag in
sdag gepiept.
feandag wordt ook begonnen
iet het herbestraten van de rij-
het Van Ceulenplein in
Juist. Het gaat om het deel tus-
i.1 de Jacob Catslaan 40 en de
isortlaan 21. Deze klus duurt
verwachting twee weken,
ien deel van de Zoutestraat
rijgt dinsdag 5 oktober een
lieuwe deklaag. Het gaat om
iet deel tussen de Van der Lei-
ftilaan en de snelheidsremmer
jijde bebouwde komgrens.
Advertentie
Melde Namen Number 0900-0-009
vff Ooorverbind-service steunt ,u het
WWF Wereld Natuur Fonds
Nummerinformatie
(70 cent per minuut)
Doorverbindservice
(9? cent per gesprek)
(Advertentie)
Dijkgraaf W. de Graaf beaamt
dat de aankondiging van het
fusie-onderzoek onrust binnen
de organisatie veroorzaakt
heeft.
„Veel mensen hebben net een fu
sie met allerhande perikelen ach
ter de rug. Ik kan me dan ook
goed voorstellen dat zo'n aan
kondiging niet lekker valt. Ove
rigens was het tot een maand te
rug zo, dat we met de Zeeuwse
Eilanden spraken over een ver
dergaande samenwerking. Of
we op een volledige fusie afste
venen, staat nog niet vast. Dat
moet dat onderzoek uitwijzen.
In het eerste kwartaal van 2005
weten we meer. Dan kunnen we
ook met onze mensen spreken
over werkgelegenheidsconse-
quenties en dat soort zaken. Nu
kunnen we daar niets zinnigs
over zeggen", zegt De Graaf.
Mocht het tot een fusie komen -
en daar vreest het personeel in
Terneuzen voor - dan kunnen
eventuele personele gevolgen
wel eens het hardst aankomen
in Zeeuws-Vlaanderen. Onder
de 170 medewerkers zijn er
slechts enkelen op een leeftijd
die vervroegde uittreding moge
lijk maakt. Probleem is echter
dat de oudere waterschapsmede
werkers - 27 in getal - enkele ja
ren terug reeds zijn uitgetreden.
Vergrijzing
„De vergrijzing bij de Zeeuwse
Eilanden is een stuk groter",
weet De Graaf, „en ja, als dan
over personele consequenties
van een eventuele fusie wordt
nagedacht, dan is het logisch
dat de ongerustheid bezuiden de
Westerschelde wat groter is."
Ook onder hoofdingelanden is
de berichtgeving over het fusie-
onderzoek niet echt in goede aar
de gevallen. Verschillende be
stuurders vroegen eerder deze
week het dagelijks bestuur van
het schap tekst en uitleg te ver
schaffen over de inzet van het
onderzoek.
Dat verzoek werd gisteren be
handeld tijdens de vergadering
van het dagelijks bestuur.
Dijkgraaf De Graaf liet na
afloop van de vergadering
weten dat er op woensdag 29
september een gezamenlijke
openbare commissievergadering
is. Op de agenda van de ver
gadering, die om 19 uur in het
waterschapshuis in Terneuzen
wordt gehouden, prijkt slechts
één onderwerp: het fusieonder-
zoek.
HULST - Dertien Zeeuwse en Vlaamse kunstenaars heb
ben gereageerd op de beeldenwedstrijd van de gemeen
te Hulst. Wethouder P. Weemaes is tevreden over de res
pons. De gemeente Hulst wil meer kunst in de binnen
stad. Voorbeeld is het beeld van Reynaert bij de 'leugen
bank' bij de basiliek (foto). „We willen dezelfde kwali
teit als dit Reynaertbeeld op andere plaatsen in de
stad", zegt Weemaes. De wethouder vindt de ingedien
de ontwerpen van hoge kwaliteit. Een jury maakt op 13
oktober de prijswinnaars bekend. De wedstrijd moet
drie beelden opleveren die in de Hulster binnenstad
worden geplaatst.
De deelnemende kunstenaars konden kiezen uit twee
thema's: Vossenstreken, een element uit het verhaal
Van den Vos Reynaerde of Hulst Vestingstad, de strijd
tussen de Staatsen en de Spaansen. Het moet figuratie
ve kunst zijn, waarin de materiaalkeuze vrij is. Het
beeld mag tussen de 12.500 en 17.500 euro kosten. De
dertien kunstenaars krijgen van 4 tot en met 10 oktober
de gelegenheid hun inzendingen aan de jury te presente
ren. foto Camile Schelstraete
Provincie hoopt probleem met aanlegsteigers voor lente te verhelpen
door René van Stee
BRESKENS - Een lachertje.
Andere woorden kan vaste
gebruiker Jan Elfrink uit Groe-
de niet vinden voor het fiets
voetveer tussen Breskens en
Vlissingen. Het is hem al
regelmatig overkomen dat hij
halsoverkop per fiets terug naar
huis moest om met de auto via
de tunnel naar de overkant te
reizen, omdat de boot weer eens
uitviel.
Advertentie)
ASSURANTIËN
MAKELAARDIJ
Autoverzekering duur? Vraag ons nu een offerte!
www.hateka.nl Ons team gaat graag voor u aan de s
(Advertentie)
Op 24 september zijn
onze kantoren te
Goes, Middelburg en
Stellendam wegens
een personeelsreis
gesloten.
http ://www. pekaar. nl
(Advertentie)
/anavond in HelpDesk Live, ned. 1, 00.30 uur
horen zien geloven
„Met de bus duurt het te lang
om er te komen. Het gebeurde
zelfs twee keer toen ik een solli
citatiegesprek had."
„Het ergste is nog wel dat ieder
een vantevoren wist dat die bo
ten regelmatig uit de vaart zou
den zijn. En dan heb ik het nog
niet eens over het capaciteitspro
bleem", zegt hij.
Een struise Bressiaander die
anoniem wil blijven, valt Elf
rink bij. Ook hij is regelmatig de
dupe van het uitvallen van de
Prinses Maxima en Prins Wil-
lem-Alexander als gevolg van
harde wind, hoogwater of een
combinatie hiervan. „En een al
ternatief heb ik niet. Omrijden
duurt te lang en mijn baas is
ook echt niet van plan deze kos
ten te vergoeden."
Hoofdbrekens
Wat Kevin de Klerk uit Bres
kens betreft, komen de oude
veerboten zo snel mogelijk te
rug. „Als die nieuwe boten uit
vallen, kost me dat veel tijd.
Toen ik nog aan de overkant op
school zat, was dit gelukkig niet
zo'n groot probleem. Er werd
niet over gezeurd als ik weer
eens te laat kwam", aldus De
Klerk.
Het om de haverklap uitvallen
van het fietsvoetveer bezorgt
met alleen reizigers, maar ook
BBA Fast Ferries en de provin
cie de nodige hoofdbrekens.
Tot dusver viel vier procent van
de afvaarten uit; ofwel door
mankementen aan de aandrij
ving, ofwel door het slechte
weer.
Het probleem speelt vooral in
Breskens. De aanleghaven ligt
weinig beschut, waardoor harde
wind vrij spel heeft. Een ander
probleem zijn de hekgolven van
de schepen die de aanlegsteigers
heftig heen en weer doen bewe
gen, waardoor boten niet kun
nen aan- en afmeren.
Meer stremmingen
Manager J. van den Broek van
BBA Ferries voorspelt meer
stremmingen deze herfst en win
ter. Het enige alternatief is dan
de inzet van bussen, waarvan de
rekening op het bordje van de
provincie komt.
Die overheidsinstelling, eige
naar van de aanlegsteigers, is
volgens Van den Broek aan zet
om het probleem zo snel moge
lijk te verhelpen.
„De klachten worden serieus ge
nomen. Ik vertrouw erop dat de
aanpassingen in elk geval zijn
uitgevoerd als de lente zich aan
dient", liet hij woensdag weten,
naar aanleiding van het uitval
len van de veerboten de avond
ervoor.
Projectleider A. Segers van de
afdeling Verkeer en Vervoer van
de provincie wijt de problemen
met de aanlegsteigers vooral
aan het feit dat de praktijk weer
barstiger is gebleken dan de
theorie. „Uit rekenmodellen en
simulaties blijkt dat het ont
werp naar behoren functio
neert, maar we zijn op zaken ge
stuit die niet waren te voor
zien", aldus Segers.
De voorbije maanden zijn de
steigers regelmatig aangepast.
Zo werden diverse onderdelen
verstevigd, waardoor een stijve
re constructie ontstond.
Ook is de speling verkleind tus
sen de geleidingspalen en de
ponton. Bij zwaar weer is hier
door minder deining. Het gevolg
hiervan is echter dat de rubbers
tussen de ponton en de palen
sneller slijten.
Volgens Segers wordt momen
teel hard gewerkt aan een defini
tieve oplossing die past binnen
het huidige ontwerp. Hij heeft
hier veel vertrouwen in.
Er wordt gedacht in twee rich
tingen. Een ervan is om de pon
ton verder vast te zetten, waar
door de deining nog minder
wordt. De andere is om de con
structie vrijelijk te laten bewe
gen en tegelijkertijd een betere
overgang te maken tussen wal
en schip.
Prijskaartje
CADZAND - Bergkorenmolen Nooitgedacht aan de Zuid-
zandseweg in Cadzand krijgt een grondige schilderbeurt.
Het onderhoud aan het monument uit 1898 gebeurt iedere
vijf jaar. Behalve de wieken (inclusief borden) de staart
en een deel van de kap worden ook de deuren geverfd. De
Nooitgedacht is de opvolger van staakmolen De Kat die
in 1897 volledig afbrandde. Ook de huidige molen bleef
dergelijk onheil niet bespaard. Bij een felle brand liep de
Nooitgedacht op 12 februari 1974 aanzienlijke schade op.
BRESKENS - Met het plaatsen van een putring en put-
kop op de nieuwe riolering van het Oranjeplein, zetten
twee wethouders van de gemeente Sluis gistermiddag het
project 'Een nieuw hart voor Breskens' in gang. Tussen
nu en 2007 worden het centrum van Breskens en het aan
sluitende haventerrein volledig veranderd. „Er is hier al
zoveel beloofd, maar nu is er eindelijk concreet iets te
zien", zei burgemeester J. Sala. „Dankzij Europese subsi
die kunnen we fantastische dingen doen met weinig eigen
geld." Eerst is het Oranjeplein aan de beurt. In 2005
wordt begonnen met het veranderen van het haventer
rein. Het jaar daarop volgt het Spuiplein, met als afslui
ting de Grote Kade, Scheldekade en Boulevard.
SLUISKIL - In Sluiskil wordt zaterdag de Franse vliege
nier Eclwine Boudry herdacht, die op 17 september 1944
is gesneuveld. Boudry werd door luchtafweergeschut van
de Duitsers neergeschoten. Het vliegtuig dreigde neer te
storten op Sluiskil, maar Boudry slaagde er - ten koste
van zijn eigen leven - in om zijn toestel buiten het dorp te
laten neerstorten. Die heldhaftige actie leverde de Franse
militair na de oorlog een klein grafmonument op, dat ja
renlang' door medewerkers van de Cokesfabriek werd on
derhouden. Om de vijf jaar organiseert de Stichting Wel
zijn Ouderen Sluiskil een herdenking. Bij de plechtigheid
die om 10 uur in Het Meulengat begint, zijn onder meel
de dochter en kinderen van de zus van Boudry aanwezig.
CLINGE - De Stichting Tragel, zorginstelling voor men
sen met een verstandelijke beperking, wil weten wat haar
imago is. De komende weken wordt daarnaar onderzoek
gedaan. Om strategische keuzes voor de toekomst te kun
nen maken, vindt Tragel het belangrijk te weten hoe tevre
den de cliënten, cliëntvertegenwoordigers en medewer
kers zijn en wat de sterke en minder sterke punten van de
organisatie zijn. Het onderzoek wordt uitgevoerd door
Scoop en Sardes, een instelling voor onderzoek en advies.
door René Hoonhorst
AXEL - Hoewel de geluidspro
ductie beneden de provinciale
normen blijft, ervaren omwonen
den nog immer overlast van het
crossterrein in het Axelse na
tuurgebied Smitsschorre. In her
inrichting van de crossbaan, de
aanleg van een geluidswal en de
ingebruikname van een sproei-
installatie zien 26 gezinnen uit
vooral Zuidsingel en Churchill-
laan weinig.
De omwonenden dienden daar
om onlangs bezwaar in tegen de
aangevraagde vergunningen bij
Gedeputeerde Staten. In een
brief aan GS én burgemeester
en wethouders van Terneuzen
verklaren de omwonenden hun
aanhoudende klaagzang nog
eens. Over het crossterrein kwa
men vorig jaar 56 klachten bin
nen, wat wil zeggen dat er 56
dagdelen overlast was, stellen
de klagers.
Motorcrossers wezen er op dat
het moeilijk is om de cijfers te
interpreteren als niet bekend is
of het telkens om verschillende
klagers op verschillende dagen
gaat of dat het om meerdere
klachten over één incident gaat.
Burgemeester J.F. Mulder
bracht de omwonenden, de
Stichting Recreatieve Exploita
tie Smitsschorre (RES), de pro
vincie en de toenmalige gemeen
te Axel bij elkaar voor een ge
sprek. Van een periodiek over
leg is vervolgens niets terechtge
komen. De partijen ruziën er
een beetje over aan wie dat ligt.
Het verwijt van de klagers dat
de motorclub een bemiddeling
spoging afwees, vindt RES-voor-
zitter P. Apers onterecht. „Er
was en is voor ons niets te be
middelen, omdat wij aan alle
voorschriften voldoen."
Dat klopt, weet de Terneuzense
wethouder C. de Mol-Marcusse.
Maar ze kan ook meevoelen met
de omwonenden. Hun constate
ring dat een crossterrein vol
gens huidige regels niet meer zo
dicht bij een woonwijk zou ko
men te liggen, klopt ook. Maar
provincie en gemeente hebben
rekening te houden met de histo
risch gegroeide situatie. „Als er
een geschikt terrein elders be
schikbaar komt, wil de gemeen
te zich best sterk maken voor
een verhuizing. Dat de RES dat
niet ziet zitten, is logisch. De
crossers zitten op een prachtige
locatie, waar ze voldoen aan al
le regels en eisen."
De omwonenden wijzen op gro
te tegenstand vanuit de plaatse
lijke bevolking. Tijdens een en
quête van de Stadsraad bleek
dertien procent van de respon
denten last te hebben van het
crossla waai.
De RES-voorzitter vindt het
vreemd dat omwonenden be
zwaar maken tegen maatregelen
die het lawaai moeten verminde
ren. „We doen we er alles aan
om het geluid terug te dringen."
Segers verwacht dat de staten
commissie Verkeer en Vervoer
volgende maand een keuze
maakt uit de twee voorgestelde
oplossingen.
Over het prijskaartje dat aan de
werkzaamheden hangt, laat hij
zich niet uit. „We weten het zelf
ook nog niet precies. Wel hopen
we dat we zo snel mogelijk aan
de slag kunnen, waardoor de
problemen voorgoed tot het ver
leden zullen behoren."
Zeeuwse hartpatiënten wor
den vaak doorverwezen naar
het ziekenhuis in Antwerpen,
waar een team kundige art
sen zich over hen ontfermt.
De patiënt moet vaak wennen
aan de andere benaderingswij
ze van onze zuiderburen en
ook het Antwerps dialect wil
nog wel eens probleempjes ge
ven.
Zo schrok die Vlissinger
enprm toen de verpleegster
hem vrolijk vertelde dat 'al
zijn darmen er nu uit waren'.
Hij verschoot ervan en vroeg
aarzelend: „Ik was hier toch
voor mijn hartkleppen? Nu
zegt u dat ik een darmopera
tie heb onderqaan! Hoe zit
dat?"
„Maar meneer, dat zijn ge
woon infuusslangetjes! Stel u
voor dat ik u had verteld dat
u uw slangetje kivijt was, hoe
erg zou u dan wel schrikken!"