»zc sr Personeel waterschap ongerust P&P 3 Falcon IJ vraagt, ik help.. m 50% Uitvallen fietsvoetveer wekt irritatie Dertien ontwerpen voor kunst in Hulst ijn huwelijk trouw blijven? Omwonenden blijven klagen over lawaai motorcrossterrein [ankondiging onderzoek naar fusie valt slecht [emeente Hulst lerkt aan weg Snel, simpel én voordelig KORTING op «LLE TUINPLANTEN PEKAAR Partners Verfbeurt molen Cadzand Werk centrum Breskens van start Sluiskil herdenkt vliegenier Boudry Tragel doet onderzoek naar imago zeeuwse almanak Spraakverwarring [actie: 0113-315649 ftpzc.nl mail:redactie@ pzc.nl '5tbus 31,4460 AA Goes ivertentie-exploitatie: ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; .jvvs-Vlaanderen: 0114-372770; jjonaal: 020-4562500. j 24 september 2004 outdoor camping jeans schoenen skates hengelsport ook al het winter gevoel? nu ruime keus in winterjassen THE FALCON STORE FOR MORE"" Walstraat 68 4381 GE Vlissingen tel: 0118-441478 editie Zeeuws-Vlaanderen nrConnv van Gremberqhe KNEUZEN - Het aangekon- sdc onderzoek naar een moge- c fusie van de Zeeuwse wa lschappen in 2008 heeft onder (I personeel van het water- iap Zeeuws-Vlaanderen veel moering veroorzaakt Het dage- fe bestuur van het schap en (l managementteam werden voorbije dagen geconfron- Nidmettal van vragen. il;LST - Een aantal wegen in gemeente Hulst wordt vanaf randag gerepareerd. et gaat om de Tarwe weg in Ab- sie, de Mariadijk in Walsoor- de Zoutestraat in Hulst, leparatie van de Tarweweg in Ibsdale duurt naar verwach- ing slechts een dag. Ook werk- jamheden aan de Mariadijk in 'alsoorden zijn maandag in sdag gepiept. feandag wordt ook begonnen iet het herbestraten van de rij- het Van Ceulenplein in Juist. Het gaat om het deel tus- i.1 de Jacob Catslaan 40 en de isortlaan 21. Deze klus duurt verwachting twee weken, ien deel van de Zoutestraat rijgt dinsdag 5 oktober een lieuwe deklaag. Het gaat om iet deel tussen de Van der Lei- ftilaan en de snelheidsremmer jijde bebouwde komgrens. Advertentie Melde Namen Number 0900-0-009 vff Ooorverbind-service steunt ,u het WWF Wereld Natuur Fonds Nummerinformatie (70 cent per minuut) Doorverbindservice (9? cent per gesprek) (Advertentie) Dijkgraaf W. de Graaf beaamt dat de aankondiging van het fusie-onderzoek onrust binnen de organisatie veroorzaakt heeft. „Veel mensen hebben net een fu sie met allerhande perikelen ach ter de rug. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat zo'n aan kondiging niet lekker valt. Ove rigens was het tot een maand te rug zo, dat we met de Zeeuwse Eilanden spraken over een ver dergaande samenwerking. Of we op een volledige fusie afste venen, staat nog niet vast. Dat moet dat onderzoek uitwijzen. In het eerste kwartaal van 2005 weten we meer. Dan kunnen we ook met onze mensen spreken over werkgelegenheidsconse- quenties en dat soort zaken. Nu kunnen we daar niets zinnigs over zeggen", zegt De Graaf. Mocht het tot een fusie komen - en daar vreest het personeel in Terneuzen voor - dan kunnen eventuele personele gevolgen wel eens het hardst aankomen in Zeeuws-Vlaanderen. Onder de 170 medewerkers zijn er slechts enkelen op een leeftijd die vervroegde uittreding moge lijk maakt. Probleem is echter dat de oudere waterschapsmede werkers - 27 in getal - enkele ja ren terug reeds zijn uitgetreden. Vergrijzing „De vergrijzing bij de Zeeuwse Eilanden is een stuk groter", weet De Graaf, „en ja, als dan over personele consequenties van een eventuele fusie wordt nagedacht, dan is het logisch dat de ongerustheid bezuiden de Westerschelde wat groter is." Ook onder hoofdingelanden is de berichtgeving over het fusie- onderzoek niet echt in goede aar de gevallen. Verschillende be stuurders vroegen eerder deze week het dagelijks bestuur van het schap tekst en uitleg te ver schaffen over de inzet van het onderzoek. Dat verzoek werd gisteren be handeld tijdens de vergadering van het dagelijks bestuur. Dijkgraaf De Graaf liet na afloop van de vergadering weten dat er op woensdag 29 september een gezamenlijke openbare commissievergadering is. Op de agenda van de ver gadering, die om 19 uur in het waterschapshuis in Terneuzen wordt gehouden, prijkt slechts één onderwerp: het fusieonder- zoek. HULST - Dertien Zeeuwse en Vlaamse kunstenaars heb ben gereageerd op de beeldenwedstrijd van de gemeen te Hulst. Wethouder P. Weemaes is tevreden over de res pons. De gemeente Hulst wil meer kunst in de binnen stad. Voorbeeld is het beeld van Reynaert bij de 'leugen bank' bij de basiliek (foto). „We willen dezelfde kwali teit als dit Reynaertbeeld op andere plaatsen in de stad", zegt Weemaes. De wethouder vindt de ingedien de ontwerpen van hoge kwaliteit. Een jury maakt op 13 oktober de prijswinnaars bekend. De wedstrijd moet drie beelden opleveren die in de Hulster binnenstad worden geplaatst. De deelnemende kunstenaars konden kiezen uit twee thema's: Vossenstreken, een element uit het verhaal Van den Vos Reynaerde of Hulst Vestingstad, de strijd tussen de Staatsen en de Spaansen. Het moet figuratie ve kunst zijn, waarin de materiaalkeuze vrij is. Het beeld mag tussen de 12.500 en 17.500 euro kosten. De dertien kunstenaars krijgen van 4 tot en met 10 oktober de gelegenheid hun inzendingen aan de jury te presente ren. foto Camile Schelstraete Provincie hoopt probleem met aanlegsteigers voor lente te verhelpen door René van Stee BRESKENS - Een lachertje. Andere woorden kan vaste gebruiker Jan Elfrink uit Groe- de niet vinden voor het fiets voetveer tussen Breskens en Vlissingen. Het is hem al regelmatig overkomen dat hij halsoverkop per fiets terug naar huis moest om met de auto via de tunnel naar de overkant te reizen, omdat de boot weer eens uitviel. Advertentie) ASSURANTIËN MAKELAARDIJ Autoverzekering duur? Vraag ons nu een offerte! www.hateka.nl Ons team gaat graag voor u aan de s (Advertentie) Op 24 september zijn onze kantoren te Goes, Middelburg en Stellendam wegens een personeelsreis gesloten. http ://www. pekaar. nl (Advertentie) /anavond in HelpDesk Live, ned. 1, 00.30 uur horen zien geloven „Met de bus duurt het te lang om er te komen. Het gebeurde zelfs twee keer toen ik een solli citatiegesprek had." „Het ergste is nog wel dat ieder een vantevoren wist dat die bo ten regelmatig uit de vaart zou den zijn. En dan heb ik het nog niet eens over het capaciteitspro bleem", zegt hij. Een struise Bressiaander die anoniem wil blijven, valt Elf rink bij. Ook hij is regelmatig de dupe van het uitvallen van de Prinses Maxima en Prins Wil- lem-Alexander als gevolg van harde wind, hoogwater of een combinatie hiervan. „En een al ternatief heb ik niet. Omrijden duurt te lang en mijn baas is ook echt niet van plan deze kos ten te vergoeden." Hoofdbrekens Wat Kevin de Klerk uit Bres kens betreft, komen de oude veerboten zo snel mogelijk te rug. „Als die nieuwe boten uit vallen, kost me dat veel tijd. Toen ik nog aan de overkant op school zat, was dit gelukkig niet zo'n groot probleem. Er werd niet over gezeurd als ik weer eens te laat kwam", aldus De Klerk. Het om de haverklap uitvallen van het fietsvoetveer bezorgt met alleen reizigers, maar ook BBA Fast Ferries en de provin cie de nodige hoofdbrekens. Tot dusver viel vier procent van de afvaarten uit; ofwel door mankementen aan de aandrij ving, ofwel door het slechte weer. Het probleem speelt vooral in Breskens. De aanleghaven ligt weinig beschut, waardoor harde wind vrij spel heeft. Een ander probleem zijn de hekgolven van de schepen die de aanlegsteigers heftig heen en weer doen bewe gen, waardoor boten niet kun nen aan- en afmeren. Meer stremmingen Manager J. van den Broek van BBA Ferries voorspelt meer stremmingen deze herfst en win ter. Het enige alternatief is dan de inzet van bussen, waarvan de rekening op het bordje van de provincie komt. Die overheidsinstelling, eige naar van de aanlegsteigers, is volgens Van den Broek aan zet om het probleem zo snel moge lijk te verhelpen. „De klachten worden serieus ge nomen. Ik vertrouw erop dat de aanpassingen in elk geval zijn uitgevoerd als de lente zich aan dient", liet hij woensdag weten, naar aanleiding van het uitval len van de veerboten de avond ervoor. Projectleider A. Segers van de afdeling Verkeer en Vervoer van de provincie wijt de problemen met de aanlegsteigers vooral aan het feit dat de praktijk weer barstiger is gebleken dan de theorie. „Uit rekenmodellen en simulaties blijkt dat het ont werp naar behoren functio neert, maar we zijn op zaken ge stuit die niet waren te voor zien", aldus Segers. De voorbije maanden zijn de steigers regelmatig aangepast. Zo werden diverse onderdelen verstevigd, waardoor een stijve re constructie ontstond. Ook is de speling verkleind tus sen de geleidingspalen en de ponton. Bij zwaar weer is hier door minder deining. Het gevolg hiervan is echter dat de rubbers tussen de ponton en de palen sneller slijten. Volgens Segers wordt momen teel hard gewerkt aan een defini tieve oplossing die past binnen het huidige ontwerp. Hij heeft hier veel vertrouwen in. Er wordt gedacht in twee rich tingen. Een ervan is om de pon ton verder vast te zetten, waar door de deining nog minder wordt. De andere is om de con structie vrijelijk te laten bewe gen en tegelijkertijd een betere overgang te maken tussen wal en schip. Prijskaartje CADZAND - Bergkorenmolen Nooitgedacht aan de Zuid- zandseweg in Cadzand krijgt een grondige schilderbeurt. Het onderhoud aan het monument uit 1898 gebeurt iedere vijf jaar. Behalve de wieken (inclusief borden) de staart en een deel van de kap worden ook de deuren geverfd. De Nooitgedacht is de opvolger van staakmolen De Kat die in 1897 volledig afbrandde. Ook de huidige molen bleef dergelijk onheil niet bespaard. Bij een felle brand liep de Nooitgedacht op 12 februari 1974 aanzienlijke schade op. BRESKENS - Met het plaatsen van een putring en put- kop op de nieuwe riolering van het Oranjeplein, zetten twee wethouders van de gemeente Sluis gistermiddag het project 'Een nieuw hart voor Breskens' in gang. Tussen nu en 2007 worden het centrum van Breskens en het aan sluitende haventerrein volledig veranderd. „Er is hier al zoveel beloofd, maar nu is er eindelijk concreet iets te zien", zei burgemeester J. Sala. „Dankzij Europese subsi die kunnen we fantastische dingen doen met weinig eigen geld." Eerst is het Oranjeplein aan de beurt. In 2005 wordt begonnen met het veranderen van het haventer rein. Het jaar daarop volgt het Spuiplein, met als afslui ting de Grote Kade, Scheldekade en Boulevard. SLUISKIL - In Sluiskil wordt zaterdag de Franse vliege nier Eclwine Boudry herdacht, die op 17 september 1944 is gesneuveld. Boudry werd door luchtafweergeschut van de Duitsers neergeschoten. Het vliegtuig dreigde neer te storten op Sluiskil, maar Boudry slaagde er - ten koste van zijn eigen leven - in om zijn toestel buiten het dorp te laten neerstorten. Die heldhaftige actie leverde de Franse militair na de oorlog een klein grafmonument op, dat ja renlang' door medewerkers van de Cokesfabriek werd on derhouden. Om de vijf jaar organiseert de Stichting Wel zijn Ouderen Sluiskil een herdenking. Bij de plechtigheid die om 10 uur in Het Meulengat begint, zijn onder meel de dochter en kinderen van de zus van Boudry aanwezig. CLINGE - De Stichting Tragel, zorginstelling voor men sen met een verstandelijke beperking, wil weten wat haar imago is. De komende weken wordt daarnaar onderzoek gedaan. Om strategische keuzes voor de toekomst te kun nen maken, vindt Tragel het belangrijk te weten hoe tevre den de cliënten, cliëntvertegenwoordigers en medewer kers zijn en wat de sterke en minder sterke punten van de organisatie zijn. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Scoop en Sardes, een instelling voor onderzoek en advies. door René Hoonhorst AXEL - Hoewel de geluidspro ductie beneden de provinciale normen blijft, ervaren omwonen den nog immer overlast van het crossterrein in het Axelse na tuurgebied Smitsschorre. In her inrichting van de crossbaan, de aanleg van een geluidswal en de ingebruikname van een sproei- installatie zien 26 gezinnen uit vooral Zuidsingel en Churchill- laan weinig. De omwonenden dienden daar om onlangs bezwaar in tegen de aangevraagde vergunningen bij Gedeputeerde Staten. In een brief aan GS én burgemeester en wethouders van Terneuzen verklaren de omwonenden hun aanhoudende klaagzang nog eens. Over het crossterrein kwa men vorig jaar 56 klachten bin nen, wat wil zeggen dat er 56 dagdelen overlast was, stellen de klagers. Motorcrossers wezen er op dat het moeilijk is om de cijfers te interpreteren als niet bekend is of het telkens om verschillende klagers op verschillende dagen gaat of dat het om meerdere klachten over één incident gaat. Burgemeester J.F. Mulder bracht de omwonenden, de Stichting Recreatieve Exploita tie Smitsschorre (RES), de pro vincie en de toenmalige gemeen te Axel bij elkaar voor een ge sprek. Van een periodiek over leg is vervolgens niets terechtge komen. De partijen ruziën er een beetje over aan wie dat ligt. Het verwijt van de klagers dat de motorclub een bemiddeling spoging afwees, vindt RES-voor- zitter P. Apers onterecht. „Er was en is voor ons niets te be middelen, omdat wij aan alle voorschriften voldoen." Dat klopt, weet de Terneuzense wethouder C. de Mol-Marcusse. Maar ze kan ook meevoelen met de omwonenden. Hun constate ring dat een crossterrein vol gens huidige regels niet meer zo dicht bij een woonwijk zou ko men te liggen, klopt ook. Maar provincie en gemeente hebben rekening te houden met de histo risch gegroeide situatie. „Als er een geschikt terrein elders be schikbaar komt, wil de gemeen te zich best sterk maken voor een verhuizing. Dat de RES dat niet ziet zitten, is logisch. De crossers zitten op een prachtige locatie, waar ze voldoen aan al le regels en eisen." De omwonenden wijzen op gro te tegenstand vanuit de plaatse lijke bevolking. Tijdens een en quête van de Stadsraad bleek dertien procent van de respon denten last te hebben van het crossla waai. De RES-voorzitter vindt het vreemd dat omwonenden be zwaar maken tegen maatregelen die het lawaai moeten verminde ren. „We doen we er alles aan om het geluid terug te dringen." Segers verwacht dat de staten commissie Verkeer en Vervoer volgende maand een keuze maakt uit de twee voorgestelde oplossingen. Over het prijskaartje dat aan de werkzaamheden hangt, laat hij zich niet uit. „We weten het zelf ook nog niet precies. Wel hopen we dat we zo snel mogelijk aan de slag kunnen, waardoor de problemen voorgoed tot het ver leden zullen behoren." Zeeuwse hartpatiënten wor den vaak doorverwezen naar het ziekenhuis in Antwerpen, waar een team kundige art sen zich over hen ontfermt. De patiënt moet vaak wennen aan de andere benaderingswij ze van onze zuiderburen en ook het Antwerps dialect wil nog wel eens probleempjes ge ven. Zo schrok die Vlissinger enprm toen de verpleegster hem vrolijk vertelde dat 'al zijn darmen er nu uit waren'. Hij verschoot ervan en vroeg aarzelend: „Ik was hier toch voor mijn hartkleppen? Nu zegt u dat ik een darmopera tie heb onderqaan! Hoe zit dat?" „Maar meneer, dat zijn ge woon infuusslangetjes! Stel u voor dat ik u had verteld dat u uw slangetje kivijt was, hoe erg zou u dan wel schrikken!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 41