Auto W rts350 ÈÊÊiïms pz La Dolce Vita volgens Mercedes kennismaking in samenwerking met Q AutoTrack.nl Vlichelin voor zuinige sportievelingen BMW kondigt 7-serie op waterstof aan Bijdehand Redactie bijlagen: 0113-315680 rtW.pzc.nl/auto :.mail: redactie@pzc.nl postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Miws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 (fjjdag 24 september 2004 Volgende pagina: Toledo, identiteitscrisis bij Seat nieuwe vierdeurs coupé van Mercedes iogt groter dan de ■rootste coupé van het huis, de twee- deurs CL. Hij heet CLS en is opnieuw een va riatie op het thema lande E-klasse. iloorRien van der Steen Het kost je even tijd om de nieuw ste Mercedes mooi te vinden. De CLS is een gootscheepse coupé, gebouwd op basis van de E. Op het eerste szicht oogt hij zelfs groter dan je S-klasse en de daarvan afge leide CL. Maar in werkelijkheid hij aanzienlijk korter dan die ree. 5e CLS is spannend vormgege- een combinatie van coupé en limousine. Een mevrouw in me vond hem klaarblijkelijk aantrekkelijk, dat ze in de i Cavour pardoes haar autoo- ije in de flank van de CLS boor- je. Veel Romeinen namen de daaruit resulterende verkeer- pping voor lief en verlie ten hun voertuig om de bella Mina van nabij te bekijken. Italianen houden van auto's, zo ijk nog meer als er een deuk in zit. Want auto's zijn om naar te kijken, maar vooral om te gebruiken. En de Merce des CLS is een coupé om echt te gebruiken. Hij biedt veel plek aan inzittenden en hun bagage. 350 V6 en 500 V8 hebben eenzeventraps automaat. Die is blijkbaar te fijnbesnaard voor 475 woeste compressor-pk's van de top-uitvoering, de 55 AMG, want die moet het stellen met een automatische vijfbak schalceltoetsen aan het stuur. Sleutelloos Vooral de achterkant van de CIS trekt veel aandacht. Hij wat weg van de Lancia Kippa Coupé, die zo'n kort le beschoren was. Onder de gewelfde kap kan 500 liter baga- en dat is voor een coupé lcnap veel. Maak u over de uit rusting vooral niet te druk, want het zit er zo'n beetje alle maal in. Al leun je natuurlijk voor een schep geld de meest fantastische extra's bestellen. Zoals een cruise control die zelf afstand houdt, sleutelloos in stappen en starten, semi-actie- ve luchtvering, op afstand be diende standverwarming en een verwarmd stuurwiel. In de eenvoudigste uitvoering weegt de 4.91 meter lange auto 1.730 kilo, de rappe AMG komt zelfs op een kleine 2.400 kilo. Maar allemaal rijden de CLS'en bijzonder lichtvoetig; een kunst die ze met name bij Mer cedes verstaan. La Dolce Vita Via de Via Appia Nuova scho ven we onze CLS naar de stu dio's van Cinecitta, beroemd vanwege films als La Dolce Vita en waar laatstelijk Gangs of New York gedraaid is. Het Romeinse Hollywood aan de Tiber met zijn verbazingwekkende gebou wen van waterbestendig papier maché vormt een fabelachtig en passend decor voor de ele gante coupé, die met zijn vier deuren ook nog eens vriende lijk is voor vier personen. Al zit je achterin wel door heel kleine zijruitjes naar het ginds nage bouwde Assisi te loeren. Een diesel zal er ook nog wel komen. Als autorijden emotie is, slaat deze nieuwe grote coupé een goed figuur. Hij rijdt heerlijk, desgewenst snel en is een enor me nekkendraaier. En wie zo'n auto rijdt, vindt overdreven aan dacht wel lekker. De CLS arriveert hier over een paar weken en kost in basis-out fit 80.300 euro. De 500 met zijn 306 pk (zo'n 34 meer dan de 350 V6) komt op 103.500 euro, de 55 AMG mag voor 141.300 euro met u mee. Maar ach, wie zich zo'n auto kan permitteren zal zich niet erg druk hoeven maken over aardse kwesties als prepensioen of zorgverzekering. 1 i QöorJoop van der Pol Persberichten van autobanden- öbrikanten kijken je altijd wat moedeloos aan. Vrijwel altijd is Piet nieuwe rubber comfortabe ler, is de grip verbeterd en na tuurlijk is de levensduur weer aanzienlijk langer. Je zou duur testen moeten houden om het allemaal te ervaren. Michelin - 2003 voor het derde jaar op rij wereldleider op de banden- markt- besloot het met de nieu we Pilot Exalto daarom eens over een andere boeg te gooien. Het merk monteerde vier Exal- 'o's onder een snelle en heftig ?ele Lotus Elise en gaf ons die sterke roadster mee om een Paar dagen lang de kwaliteiten vast te stellen. He Exalto is afgeleid van de Pi jpt Sport, een band die speciaal ontwikkeld is voor beulen als Porsches en Ferrari's. Met de Exalto wil Michelin de automo- i bedienen die rijden in sportieve middenklassers en roadsters. De banden zouden onder een vederlichte sportwa gen als de Elise ook bij zware re- °en niet gaan 'schaatsen', en fok zou de levensduur een stuk zijn. Dat eerste kunnen liter twaalfcilinder motor van 285 pk. Deze waterstof-verbran dingsmotor is gebaseerd op de benzinemotor van de BMW 760i. Vooral de brandstofinspuiting paste BMW aan voor waterstof. De variabele klepbediening en traploze nokkenasverstelling die BMW toepast in productie auto's kwamen goed van pas bij de complexe waterstoftech niek. De verbrandingseigen schappen van waterstof ver schillen immers sterk van die van benzine of diesel. Water stof verbrandt bij normale luchtdruk weliswaar sneller, maar met een lagere tempera tuur dan benzine. De H2R wordt volgetanlct door hem te koppelen aan een mo biel waterstofstation. Hij heeft een vacuumgeïsoleerde en dub belwandige tank voor ruim elf liter waterstof. Een Lotus Elise heeft massa's grip dankzij de Exalto-banden, we dankzij een stevige wolk breuk onderweg bevestigen, dat tweede natuurlijk niet. Maar de naam Michelin wekt vertrouwen. De grip bij droog wegdek is uitstekend. Het merk claimt tevens dat de band tot de laatste millimeters zijn pres taties behoudt. Uiteraard kom je in de Exal- to-brochure termen tegen als brandstofverbruik en milieu. Voor dit type banden zou de rol- weerstand bijzonder laag zijn, en dat is gunstig voor de benzi neconsumptie. Nu is rolweer- stand lastig te meten, maar brandstofverbruik niet. Toen we de bloedsnelle Lotus na een paar dagen aftankten, bleek het gemiddeld verbruik ondanks veel korte ritjes 1 op 10 te be dragen. En dat is gunstig voor een auto die in minder dan zes tellen naar de honderd kilome ter spurt. Michelin Pilot Exalto, leverbaar in 27 afmetingen van 14 tot en met 17 inch, type V (tot 240 km per uur) en W (tot 270 km per uur). Info www.michelin.nl Door Joop van der Pol BMW heeft met een op water stof lopende verbrandingsmo tor records gebroken. Op het circuit van Miramas in Frank rijk accelereerde de experimen tele H2R van 0 naar 100 kilome ter per uur in zes seconden, om van daaruit door te stuiven naar een topsnelheid van 302,4 kilometer. Het merk heeft dan ook besloten nog van de huidi ge 7-serie een hybride uitvoe ring op de markt te brengen die zowel op benzine als op water- stoflcan rijden. De prestaties bewijzen volgens de Duitse fabrikant welk vermo- genspotentieel er schuilt in de waterstofauto. De H2R ziet er uit als een mengeling van een klassieke racewagen en een ty pische recordwagen. Hij is 5,40 meter lang en twee meter breed en heeft een Cw-waarde van 0,21. De huid is zoals in de Formule 1 gemaakt van carbon, met koolstofvezel versterkte kunststof. Daarmee weegt de BMW H2R inclusief rijder en volle tank 1.560 kilo. 760i Aan boord bevindt zich een zes De snelle H2R-waterstofauto werd in tien maanden tijd ontwikkeld. De Peilstok "V Voorafgaand aan het grote kabinets overleg op 13 oktober over de ver keersveiligheid komt minister Peijs van Ver keer met voorstellen om het aantal ver keersdoden drastisch te verlagen. Welke ingreep heeft volgens u het meeste effect? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Wie, «vat, waar Waarvan moet de hoogte van een snel- Oheidsboete het meest afhangen, luidde de vraag vorige week. Van de plaats van de overtreding, meent ruim veertig pro cent van de stemmers. Te hard rijden in een woonwijk zou zwaarder moeten tellen dan bijvoorbeeld over een lege snelweg. Op de tweede plaats eindigt de feitelijke snelheid, gevolgd door de optelsom van overtredingen. Waarvan moet de hoogte van een snelheidsboete afhangen? Van de plaats van het delict 42% Van de gereden snelheid, zoals nu 21% Van eerdere snelheidsovertredingen 19% Van het inkomen 15% Van het type auto 3% O Heieen Rijnkels van verkeersveiligheidorganisatie 3VO: „Omdat wij opkomen voor kwetsbare verkeers deelnemers zoals fietsers en voetgangers kunnen wij ons vinden in deze uitslag. Wij roepen niet dat overtredingen in de bebouwde kom zwaarder bestraft moeten worden, maar feit is dat tien kilometer te hard rijden op de snel weg veel minder gevaarlijk is dan op een woonerf. Het is dan ook scheef dat de pakkans op snelwegen vele malen hoger is." Thuiskomertje In Zwitserland en Spanje is-ie al verplicht en als het aan Bovag en opticienketen Oogmerk ligt wordt het ook hier gemeengoed: een reservebril in de auto. Het thuiskomertje ontbeert elke luxe en is alleen bedoeld om in noodgevallen veilig naar huis te kunnen rijden. Volgens Bovag en Oogmerk rijdt een aanzienlijk deel van brildragend Nederland vaak zonder bril. Daarom is een ac tie gestart waarbij automobi listen bij tankstations worden uitgenodigd voor een gratis oogmeting bij een Oog merk-opticien. Vervolgens kunnen ze voor 24,95 euro een reservebril aanschaffen. Een extra bril is nuttig. Triumph met priemende uitlaten Naakte eigenheimer van BMW BMW lanceerde op Intermot in München de K1200R, een roadster op basis van de ook nog gloednieuwe K1200S sportmotorfiets. Deze dankzij het ontbreken van veel plaatwerk naakte machine oogt behoorlijk con troversieel. Zijn vermogen bedraagt maar een haartje minder dan de sportmachine: 160 pk. De K1200R wordt volgend jaar in de winkel verwacht. De K1200R, een nieuw imago voor BMW. Mercedes denkt in Nederland in een vol jaar 350 exemplaren van de opwindende vierdeurs coupé CLS te kunnen slijten. Op de Intermot motortentoonstelling in München presenteert Triumph de nieuwe Sprint ST, een sportieve toermo- De Triumph Sprint ST ven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21