Auto
W rts350
ÈÊÊiïms
pz
La Dolce Vita volgens Mercedes
kennismaking
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Vlichelin voor zuinige sportievelingen BMW kondigt 7-serie op waterstof aan
Bijdehand
Redactie bijlagen: 0113-315680
rtW.pzc.nl/auto
:.mail: redactie@pzc.nl
postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Miws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
(fjjdag 24 september 2004
Volgende pagina: Toledo, identiteitscrisis bij Seat
nieuwe vierdeurs
coupé van Mercedes
iogt groter dan de
■rootste coupé van
het huis, de twee-
deurs CL. Hij heet CLS
en is opnieuw een va
riatie op het thema
lande E-klasse.
iloorRien van der Steen
Het kost je even
tijd om de nieuw
ste Mercedes
mooi te vinden.
De CLS is een
gootscheepse coupé, gebouwd
op basis van de E. Op het eerste
szicht oogt hij zelfs groter dan
je S-klasse en de daarvan afge
leide CL. Maar in werkelijkheid
hij aanzienlijk korter dan die
ree.
5e CLS is spannend vormgege-
een combinatie van coupé
en limousine. Een mevrouw in
me vond hem klaarblijkelijk
aantrekkelijk, dat ze in de
i Cavour pardoes haar autoo-
ije in de flank van de CLS boor-
je. Veel Romeinen namen de
daaruit resulterende verkeer-
pping voor lief en verlie
ten hun voertuig om de bella
Mina van nabij te bekijken.
Italianen houden van auto's, zo
ijk nog meer als er een
deuk in zit. Want auto's zijn
om naar te kijken, maar vooral
om te gebruiken. En de Merce
des CLS is een coupé om echt te
gebruiken. Hij biedt veel plek
aan inzittenden en hun bagage.
350 V6 en 500 V8 hebben
eenzeventraps automaat. Die is
blijkbaar te fijnbesnaard voor
475 woeste compressor-pk's
van de top-uitvoering, de 55
AMG, want die moet het stellen
met een automatische vijfbak
schalceltoetsen aan het
stuur.
Sleutelloos
Vooral de achterkant van de
CIS trekt veel aandacht. Hij
wat weg van de Lancia
Kippa Coupé, die zo'n kort le
beschoren was. Onder de
gewelfde kap kan 500 liter baga-
en dat is voor een coupé
lcnap veel. Maak u over de uit
rusting vooral niet te druk,
want het zit er zo'n beetje alle
maal in. Al leun je natuurlijk
voor een schep geld de meest
fantastische extra's bestellen.
Zoals een cruise control die zelf
afstand houdt, sleutelloos in
stappen en starten, semi-actie-
ve luchtvering, op afstand be
diende standverwarming en
een verwarmd stuurwiel.
In de eenvoudigste uitvoering
weegt de 4.91 meter lange auto
1.730 kilo, de rappe AMG komt
zelfs op een kleine 2.400 kilo.
Maar allemaal rijden de CLS'en
bijzonder lichtvoetig; een
kunst die ze met name bij Mer
cedes verstaan.
La Dolce Vita
Via de Via Appia Nuova scho
ven we onze CLS naar de stu
dio's van Cinecitta, beroemd
vanwege films als La Dolce Vita
en waar laatstelijk Gangs of New
York gedraaid is. Het Romeinse
Hollywood aan de Tiber met
zijn verbazingwekkende gebou
wen van waterbestendig papier
maché vormt een fabelachtig
en passend decor voor de ele
gante coupé, die met zijn vier
deuren ook nog eens vriende
lijk is voor vier personen. Al zit
je achterin wel door heel kleine
zijruitjes naar het ginds nage
bouwde Assisi te loeren.
Een diesel zal er ook nog wel
komen.
Als autorijden emotie is, slaat
deze nieuwe grote coupé een
goed figuur. Hij rijdt heerlijk,
desgewenst snel en is een enor
me nekkendraaier. En wie zo'n
auto rijdt, vindt overdreven aan
dacht wel lekker.
De CLS arriveert hier over een
paar weken en kost in basis-out
fit 80.300 euro. De 500 met zijn
306 pk (zo'n 34 meer dan de
350 V6) komt op 103.500 euro,
de 55 AMG mag voor 141.300
euro met u mee.
Maar ach, wie zich zo'n auto
kan permitteren zal zich niet
erg druk hoeven maken over
aardse kwesties als prepensioen
of zorgverzekering.
1
i
QöorJoop van der Pol
Persberichten van autobanden-
öbrikanten kijken je altijd wat
moedeloos aan. Vrijwel altijd is
Piet nieuwe rubber comfortabe
ler, is de grip verbeterd en na
tuurlijk is de levensduur weer
aanzienlijk langer. Je zou duur
testen moeten houden om het
allemaal te ervaren. Michelin -
2003 voor het derde jaar op
rij wereldleider op de banden-
markt- besloot het met de nieu
we Pilot Exalto daarom eens
over een andere boeg te gooien.
Het merk monteerde vier Exal-
'o's onder een snelle en heftig
?ele Lotus Elise en gaf ons die
sterke roadster mee om een
Paar dagen lang de kwaliteiten
vast te stellen.
He Exalto is afgeleid van de Pi
jpt Sport, een band die speciaal
ontwikkeld is voor beulen als
Porsches en Ferrari's. Met de
Exalto wil Michelin de automo-
i bedienen die rijden in
sportieve middenklassers en
roadsters. De banden zouden
onder een vederlichte sportwa
gen als de Elise ook bij zware re-
°en niet gaan 'schaatsen', en
fok zou de levensduur een stuk
zijn. Dat eerste kunnen
liter twaalfcilinder motor van
285 pk. Deze waterstof-verbran
dingsmotor is gebaseerd op de
benzinemotor van de BMW
760i.
Vooral de brandstofinspuiting
paste BMW aan voor waterstof.
De variabele klepbediening en
traploze nokkenasverstelling
die BMW toepast in productie
auto's kwamen goed van pas bij
de complexe waterstoftech
niek. De verbrandingseigen
schappen van waterstof ver
schillen immers sterk van die
van benzine of diesel. Water
stof verbrandt bij normale
luchtdruk weliswaar sneller,
maar met een lagere tempera
tuur dan benzine.
De H2R wordt volgetanlct door
hem te koppelen aan een mo
biel waterstofstation. Hij heeft
een vacuumgeïsoleerde en dub
belwandige tank voor ruim elf
liter waterstof.
Een Lotus Elise heeft massa's grip dankzij de Exalto-banden,
we dankzij een stevige wolk
breuk onderweg bevestigen,
dat tweede natuurlijk niet.
Maar de naam Michelin wekt
vertrouwen. De grip bij droog
wegdek is uitstekend. Het merk
claimt tevens dat de band tot
de laatste millimeters zijn pres
taties behoudt.
Uiteraard kom je in de Exal-
to-brochure termen tegen als
brandstofverbruik en milieu.
Voor dit type banden zou de rol-
weerstand bijzonder laag zijn,
en dat is gunstig voor de benzi
neconsumptie. Nu is rolweer-
stand lastig te meten, maar
brandstofverbruik niet. Toen
we de bloedsnelle Lotus na een
paar dagen aftankten, bleek het
gemiddeld verbruik ondanks
veel korte ritjes 1 op 10 te be
dragen. En dat is gunstig voor
een auto die in minder dan zes
tellen naar de honderd kilome
ter spurt.
Michelin Pilot Exalto, leverbaar in 27
afmetingen van 14 tot en met 17
inch, type V (tot 240 km per uur) en
W (tot 270 km per uur).
Info www.michelin.nl
Door Joop van der Pol
BMW heeft met een op water
stof lopende verbrandingsmo
tor records gebroken. Op het
circuit van Miramas in Frank
rijk accelereerde de experimen
tele H2R van 0 naar 100 kilome
ter per uur in zes seconden, om
van daaruit door te stuiven
naar een topsnelheid van 302,4
kilometer. Het merk heeft dan
ook besloten nog van de huidi
ge 7-serie een hybride uitvoe
ring op de markt te brengen die
zowel op benzine als op water-
stoflcan rijden.
De prestaties bewijzen volgens
de Duitse fabrikant welk vermo-
genspotentieel er schuilt in de
waterstofauto. De H2R ziet er
uit als een mengeling van een
klassieke racewagen en een ty
pische recordwagen. Hij is 5,40
meter lang en twee meter
breed en heeft een Cw-waarde
van 0,21. De huid is zoals in de
Formule 1 gemaakt van carbon,
met koolstofvezel versterkte
kunststof. Daarmee weegt de
BMW H2R inclusief rijder en
volle tank 1.560 kilo.
760i
Aan boord bevindt zich een zes De snelle H2R-waterstofauto werd in tien maanden tijd ontwikkeld.
De Peilstok
"V Voorafgaand aan het grote kabinets
overleg op 13 oktober over de ver
keersveiligheid komt minister Peijs van Ver
keer met voorstellen om het aantal ver
keersdoden drastisch te verlagen. Welke
ingreep heeft volgens u het meeste effect?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Wie, «vat, waar
Waarvan moet de hoogte van een snel-
Oheidsboete het meest afhangen, luidde
de vraag vorige week. Van de plaats
van de overtreding, meent ruim veertig pro
cent van de stemmers. Te hard rijden in een
woonwijk zou zwaarder moeten tellen dan
bijvoorbeeld over een lege snelweg.
Op de tweede plaats eindigt de feitelijke
snelheid, gevolgd door de optelsom van
overtredingen.
Waarvan moet de hoogte van
een snelheidsboete afhangen?
Van de plaats van het delict 42%
Van de gereden snelheid, zoals nu 21%
Van eerdere snelheidsovertredingen 19%
Van het inkomen 15%
Van het type auto 3%
O Heieen Rijnkels van verkeersveiligheidorganisatie 3VO:
„Omdat wij opkomen voor kwetsbare verkeers
deelnemers zoals fietsers en voetgangers kunnen wij ons
vinden in deze uitslag. Wij roepen niet dat overtredingen
in de bebouwde kom zwaarder bestraft moeten worden,
maar feit is dat tien kilometer te hard rijden op de snel
weg veel minder gevaarlijk is dan op een woonerf. Het is
dan ook scheef dat de pakkans op snelwegen vele malen
hoger is."
Thuiskomertje
In Zwitserland en Spanje is-ie al verplicht en als het
aan Bovag en opticienketen Oogmerk ligt wordt het
ook hier gemeengoed: een reservebril in de auto. Het
thuiskomertje ontbeert elke
luxe en is alleen bedoeld om
in noodgevallen veilig naar
huis te kunnen rijden.
Volgens Bovag en Oogmerk
rijdt een aanzienlijk deel van
brildragend Nederland vaak
zonder bril. Daarom is een ac
tie gestart waarbij automobi
listen bij tankstations worden
uitgenodigd voor een gratis
oogmeting bij een Oog
merk-opticien. Vervolgens
kunnen ze voor 24,95 euro
een reservebril aanschaffen. Een extra bril is nuttig.
Triumph met priemende uitlaten
Naakte eigenheimer van BMW
BMW lanceerde op Intermot in München de K1200R,
een roadster op basis van de ook nog gloednieuwe
K1200S sportmotorfiets. Deze dankzij het ontbreken
van veel plaatwerk naakte machine oogt behoorlijk con
troversieel. Zijn vermogen bedraagt maar een haartje
minder dan de sportmachine: 160 pk. De K1200R wordt
volgend jaar in de winkel verwacht.
De K1200R, een nieuw imago voor BMW.
Mercedes denkt in Nederland in een vol jaar 350 exemplaren van de opwindende vierdeurs coupé CLS te kunnen slijten.
Op de Intermot motortentoonstelling in München
presenteert Triumph de nieuwe Sprint ST, een
sportieve toermo-
De Triumph Sprint ST ven.