Bijsluiter biedt schijnveiligheid De nieuwe bank kent zijn klanten niet meer PZC Bruinbrood is wit en witbrood is bruin Grotere rol van kredietbank bepleit Garantie financiële dienstverlening ING sponsort scheidsrechters Total stapt in Russisch gasbedrijf ITV verkoopt belang in Thomson Bank zoekt Spaanstaligen in VS profijt financiële bijsluiters deugen «el en de aansprakelijkheid bij itanciële adviesverlening is in jficet niet goed geregeld, vindt hAmsterdamse hoogleraar pri- Mitrecht C. du Perron. In een jnterview blikt Du Perron voor al op de in de maak zijnde Wet tp de financiële dienstverlening §FD), die de consument in vldzaken moet beschermen. jnnrHans Sonders DEN HAAG - Financiële bijslui ters - dat zijn beknopte brochu- ,es die informatie verschaffen over bijvoorbeeld beleggings fondsen en levensverzekeringen geven vaak volstrekt onjuiste informatie, wees recent onder- joekuit. ^Financiële bijsluiters kosten lel bedrijfsleven klauwen met geld en de klanten gebruiken ze raak niet eens", constateert de Amsterdamse hoogleraar pri- raatrecht Du Perron. ,Zn dat is ook geen wonder", vervolgt hij. „Want de mensen •egrijpen ze niet. Maar dat hoe ten ze ook helemaal niet. Van computers of auto's weten de meeste mensen ook niets. Als je maar weet hoe je die apparaten moet gebruiken en als je er maar wat aan hebt. Zo'n ding roet geschikt zijn voor jou in piw persoonlijke situatie. Daar raait het om. Zo moet het ook njn bij financiële producten als beleggingsfondsen of hypothe ken." Betoog Du Perron hield zijn vlammen- ce betoog voor een betere be- saermmg van de consument on langs nog tijdens een hoorzit tingvan de Tweede-Kamercom missie Financiën over de Wet op de financiële dienstverlening IWFD). De nieuwe wet beoogt de consument betere bescher ming, te bieden door de aanbie ders van financiële producten aan striktere regels te binden en meer en juiste informatie over fi nanciële producten te eisen. Du Perron had liever gezien dat de voorkeur zou zijn gegeven aan een systeem van risicoclassi ficatie voor financiële produc ten. Hoe groter het risico, hoe meer sterren. Bijvoorbeeld vijf sterretjes voor een beleggingshy potheek, waarvan het zeer twij felachtig is of die wel genoeg zal opleveren om de hypotheek aan het einde van de looptijd af te lossen. En één sterretje voor een spaarfonds, dat wellicht weinig rendement geeft, maar wel in al le gevallen de inleg terugbetaalt en dus zonder veel risico is. De aanbieder moet in de bijslui ter ook alle kosten vermelden die aan het product zijn verbon den, zodat de klant weet wat er met zijn geld gebeurt. „Mensen besteden over het alge meen meer tijd aan de aanschaf van een auto dan aan het afslui ten van een hypotheek", zegt Du Perron. „Consumentenorganisaties tes ten bovendien wel vaak auto's, computers of fototoestellen, maar veel minder vaak finan ciële producten." Er zou volgens Du Perron ook een reeks van 'veilige' financiële producten op de markt gebracht kunnen wor den. Die zou de consument dan vrijwel risicoloos - zonder er over te hoeven nadenken - kun nen aanschaffen. Denk aan veili ge spaarproducten en zeer goed gespreide beleggingsfondsen. „Je zou ze financiële basispro ducten kunnen noemen waarin mensen veilig kunnen instap pen." Bij het woord - veilig - plaatst Du Perron overigens wel een kanttekening. „Veilig is een rela tief begrip, ook in geldzaken. Vastzetten van je geld op een spaarrekening lijkt veilig, maar intussen vreet de inflatie wel aan je spaargeld." Ook een vorm van schijnveiligheid levert volgens Du Perron de uitleg op die de verzekeraars aan de nieu we wet geven. Zij menen dat zij niet aansprakelijk zijn voor hun tussenpersonen. De wetgever zou ze volgens hem echter duide lijk moeten maken dat zij de wet verkeerd lezen. Tussenperso nen - intermediairs - zijn de ver kopers van financiële producten als (levens-)verzekeringen en be leggingsfondsen, die vaak af komstig zijn van grote verzeke ringsmaatschappijen. Wasmachine Volgens Du Perron wordt de klant alleen echt beschermd als hij ook altijd de grote partijen achter de tussenpersonen kan aanpakken. „De WFD kan nu zo worden uitgelegd dat alleen de tussenpersoon aansprakelijk is. Maar als je een nieuwe wasma chine koopt, blijft de fabrikant ervan eveneens verantwoorde lijk. Niet alleen de winkelier waar je het apparaat kocht. Bo vendien ziet het publiek de tus senpersoon als een verlengstuk van de grote verzekeraar." Tus senpersonen zijn daarbij vaak kleine bureautjes zonder een grote financiële buffer. De wet gever wil daarom dat zij zich verzekeren, waarbij de looptijd van de aansprakelijkheidsverze kering van levensbelang is. Pakt een dertigjarige beleggingshypo theek niet goed uit en de dek kingsperiode van de verzeke ringspolis van de tussenpersoon is intussen verlopen, dan staat de consument toch met lege han den. Du Perron: „Ook moet de aan sprakelijkheid zijn geregeld voor bijvoorbeeld het advies aan de dertigjarige dat het met zijn pensioen wel goed zit. Want als je 60 bent en het blijkt ver keerd, dan is het te laat en kun je weinig meer doen." GPD Risicoloos Professor Du Perron: „Financiële bijsluiters kosten het bedrijfsleven klauwen met geld en de klanten gebruiken ze vaak niet eens." foto Maartje Blijdenstein/GPD donderdag 23 september 2004 ROME - ING Direct, de internationale internetbank van de ING, heeft in Italië een sponsoringcontract gesloten met de vereniging van voetbalscheidsrechters (AIA). Voor ruim 8 miljoen euro komt het symbool, de oranje pompoen, de komende vier jaar op de zwarte truien van de Italiaanse scheidsrechters. Volgens de regels van de Fifa, de wereldvoetbalbond, mo gen de opbrengsten van de sponsoring alleen ten goede ko men aan de vereniging van scheidsrechters. Die zal het geld gebruiken om nieuw talent op te leiden. De 25.000 scheidsrechters van de AIA fluiten alle wed strijden, van de amateurs tot de competitie van de serie A en de bekerwedstrijd. ANP PARIJS - Het Franse energieconcem Total neemt een be lang van 25 procent in het snel groeiende Russische gas bedrijf Novatek. Bij de bekendmaking van de transactie gisteren is geen be drag genoemd, maar volgens de zakenkrant Financial Ti mes betalen de Fransen ongeveer 1 miljard dollar (810 miljoen euro). Novatek werd opgericht in 1994 en exploiteert drie gasvel- den in West-Siberië met bewezen en waarschijnlijke re serves van 1500 miljard kubieke meter. De productie groeide vorig jaar ten opzichte van 2002 met bijna 50 pro cent tot 18 miljard kubieke meter. De Russische autoriteiten moeten de deelneming van To tal nog goedkeuren. ANP LONDEN - Het Britse commmerciële omroepbedrijf ITV heeft zijn belang van 5,5 procent in de Franse fabrikant van audio- en videoapparatuur Thomson verkocht. De opbrengst van 256 miljoen euro wordt gebruikt om de schulden te verminderen, zo heeft ITV gisteren meege deeld. De 15,5 miljoen aandelen Thomson zijn voor 16,50 euro per stuk geplaatst bij beleggers via de banken Citigroup en UBS. ITV had eerder al laten weten af te willen van be langen die niet tot de kernactiviteiten behoren. Daaronder vallen ook deelnemingen in Carlton Screen Advertising en Channel Seven in Australië. RTR/ANP MADRID - Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA), de op een na grootste bank in Spanje, heeft zijn streven naar klandizie onder Spaanstalige Amerikanen kracht bijgezet met de aankoop van de Texaanse bank Laredo National Bancshares. Daarvoor is 850 miljoen dollar (690 miljoen euro) betaald, zo heeft BBVA gisteren meegedeeld. In mei kocht BBVA al de kleinere Valley Bank in Califor- nië. In het buurland Mexico bezitten de Spanjaarden sinds 2000 Bancomer, de grootste bank van dat land. La redo National heeft 110.000 cliënten. De Amerikaanse centrale banken zijn waarschijnlijk niet rouwig om de overname. De vorige eigenaar van Laredo, de Mexicaanse zakenman Carlos Hank Rohn, mocht geen bestuursfuncties uitoefe nen wegens overtredingen van de Amerikaanse bankwet- geving. ANP De bank is de laatste jaren ver anderd van 'de geldinstelling rnde hoek' tot een onpersoonlij ke moloch waar menselijk con tact minder belangrijk lijkt. Pin nen of bankieren via internet, niet alle klanten hebben het tem- po van veranderingen bij kun- mhouden. Ze hebben heimwee mr de tijd dat er bij de bank meneer zat, die goed op je geld paste. door Bonne Stienstra De man had net een rekening geopend voor zijn zoon. Het hem 20 euro gekost en hij verzuchtte: „Vroeger, als je bij een bank een rekening opende, dan kreeg je van de meneer van de bank een beginkapitaaltje mee. En daarna ging je bij wijze van spreken met de fanfare voor op door het dorp, zo blij waren ze met de nieuwe klant. Maar te genwoordig lijkt het wel of het een gunst is." Anderen zeggen: „Vroeger ken de je de mensen van de bank en zij kenden jou Nog beter: ze Jenden jouw financiële situatie en je wist: ze passen daar goed op mijn centen." Kom daar nu om, mopperen de mensen die vroeger hebben meege maakt. De bank in de buurt is er el niet meer. Voor een hypo theek of andere geldzaken moet |ekilometers verderop. •Maar", zeggen ze bij de Post- oenk. „in onze callcenters heb ben ze al uw gegevens in een Kenk op het scherm en kunnen zo u daardoor op maat bedie nen." Maar in de callcenters in Apeldoorn en Groningen en Utrecht, weten ze niet waar Goutum ligt, of Temaard, of Hit- zum. En als de klanten van vroe ger dat horen, als ze uit moeten leggen wie ze zijn en waar ze wo nen en waar dat is, dan worden die klanten wantrouwig, want als de bank dat al niet eens weet... Daarbij komt dan nog eens de nieuwe technologie. Handig voor de moderne mens, maar al die pincodes en die toet sen en iedereen ziet je maar klungelen bij zo'n geldauto maat. Over veiligheid nog maar gezwegen. Zo rond 1965 vond er een kente ring plaats. Tot die tijd waren er overal Boerenleenbanken en Raffeisenbanken. En als ze er niet waren, hielden ze wel er gens zitting in het het dorps huis. De mensen kregen hun loon nog contant uitbetaald en kwamen met grote regelmaat bij de bank, die nooit ver weg was. Toen steeds meer werkgevers er toe over gingen de lonen op de bankrekening van hun werkne mers te storten, veranderden de banken. De grote handelsban ken uit de stad gingen zich op het platteland vestigen en die van de dorpen zagen mogelijkhe den in de stad. De welvaart hielp een handje mee en de banken breidden hun diensten uit. Dat was nog in die tijd van de fanfare, dat banken nieuwe klanten binnenhaalden als vorsten en niets voor beta lingshandelingen vroegen. Daar moest geld bij, maar dat hinder de niet, dat verlies werd elders wel gecompenseerd met een voor de bank voordelig renteta rief op een hypotheek. Want zo ging dat in die tijd, als je bij een bank was dan deed die alles voor je, van lopende rekeningen tot hypotheken en van spaarre keningen tot beleggingen. Fusies In de jaren tachtig en negentig was het gebeurd met alsmaar meer filialen en alsmaar dichter bij de klant op schoot. Toene mende concurrentie leidde tot fusies: ABN/Amro, Rabobank, ING. Fusies geschiedden altijd uit kostenbesparende motieven, die van de banken waren daar geen uitzondering op. De ban ken gingen op de kleintjes let ten. Langzaam begon het aantal filialen terug te lopen. Eerst van wege de fusies, later vanwege de introductie van de technologi sche vernieuwingen. De geldau tomaat, dat was me een uitvin ding voor de bank en trouwens ook voor de klant. De banken waren blij, want er was veel min der gedoe aan de kassa en de klant was blij, want hij kon dag en nacht aan zijn geld komen. Hoe blij de klant en de bank wa ren, blijkt wel uit het feit dat in 1985 nog 260 miljoen mensen een bezoek brachten aan een Ra- bo-instelling en in 2003 amper 4 miljoen. Die geldautomaten wa ren een gouden vondst, de ban ken konden met steeds minder baliepersoneel toe. Het telefonisch bankieren en la ter het nog populairder gewor den internetbankieren deden hun intrede. Nog minder men sen waren er nodig om bankza ken af te handelen. Het schra pen en zoeken naar nog goedko pere oplossingen hield maar niet op. En dus kwamen de filialen weer aan de beurt. Het aantal kanto ren liep bij de ABN/Amro met de helft terug in de afgelopen dertig jaar, bij de Rabobank met 44 procent, de Postbank sloot 1300 van de 2500 kanto ren. De grootste klap vond in de eerste jaren van deze eeuw plaats. De Rabobank had in 2000 nog 100 bijkantoren, nu zijn het er nog 73. De bank, en het maakt niet uit hoe hij heet, komt voor het ge voel van de mensen steeds ver der weg en dat vinden vooral de ouderen niet leuk. „De mensen zien de bank nog steeds als een soort nutsvoorziening", zegt Wout IJzerman van Rabo Drach ten. „De bank mag het dorp niet verlaten. Het is eerder een emo tionele dan een rationele re den." Zijn kantoor laat zes Smarts rijden om mensen die moeilijk zitten met vervoer op te halen of gesprekken aan huis te houden. Even leek het dat vrijwel alle bankzaken elektronisch en digi taal geregeld zouden worden, maar daar komen de banken op terug. Ze herontdekten de mens achter het rekeningnummer. De Postbank wierp zanger Xander de Buisonjé in de strijd om dui delijk te maken dat ze wel bij de mensen thuis wil komen. Het worden andere banken die het beeld straks bepalen. De ABN/Amro noemt ze bank shops, de Rabobank noemt ze geldwinkels en de Postbank geldservicepunten. Je kunt er geld krijgen, je kunt er geld brengen, je kunt er kleine bank zaken regelen en je vindt ze veel al in winkelcentra. Banken in vesteren in tijd en menskracht om de vaak oudere mensen ver trouwd te laten worden met de chipknipoplader. In Apeldoorn staat zelfs een pratende chip knipoplader in een verzorgings huis. als experiment, bedoeld voor slechtzienden. Maar de ouderen maken er massaal ge bruik van. Dat de Postbank, de bank die het thuisbankieren als het ware heeft uitgevonden, al maanden bezig is via dure tv-reclames de mensen duidelijk te maken dat ze wel even langs wil komen, is een teken aan de wand. Geen maatregel is de banken te gek in een nieuwe jacht op klanten, die zeggen afgeknapt te zijn op de onpersoonlijke benadering. ABN/Amro laat elders in het land een servicebus rijden in sa menwerking met de ouderen bond ANBO, om te kijken hoe dat uitpakt. De Rabobank heeft honderd voorlichters opgeleid om oude ren wegwijs te maken en is part ner van SeniorWeb om via inter net de gevorderde oudere te hel pen. Tijdelijk Het zijn tijdelijke maatregelen, want de mensen die van vroeger zijn, sterven langzamerhand uit. Na hen komen de mensen die met de technologische diensten van de banken zijn opgegroeid. „Die mensen weten niet hoe het vroeger was", zegt Frits Hen driks van ABN/Amro Neder land. „Zij zien alleen maar de voorde len. Die shoppen op internet, die kunnen op elk moment van de dag zien hoe ze er voor staan, zonder tussenpersoon. En op elk uur van de dag, op elke dag van de week kunnen ze aan hun geld komen, dat zijn de voordelen, die niemand meer kwijt wil." Directeur IJzerman van Rabo Drachten laat zijn Smarts nog maar even rijden. Voor de klant, maar ook voor zijn medewerkers. „Het zijn rek- en strekoefeningen voor de klant, maar ook voor ons, we moeten allemaal wennen aan de nieuwe bank." GPD Witbrood is bruin en een tomaat is een sinaasappel. Zekerheden *orden ons bij bosjes afgenomen. Heeft verkeer van rechts nog wel voor rang? Een sinaasappel wordt ook appel en genoemd. Dat woord, appelsien, heeft sapfabrikant Riedel ingepikt en op dozen tomatensap gezet. Tomaten heten dus voortaan sinaasappels. Drui len ook want op alle dozen sap van Rie del, ook druivensap, staat tegenwoor- jjg Appelsientje. HlueBand is margarine. O ja? Weer een *ekerheid minder. Stuur je kind om o'ueBand, komt het terug met een zak hrood. Blue Band wit brood staat op de wk. Maar eigenlijk is het bruin, want nel zo gezond als volkoren'. Mensen denken dat bruinbrood gezon- er is dan witbrood. En omdat mensen dat denken wordt wit brood donker bruin gekleurd. Donkerbruin brood is geen spat gezonder dan bleek tarwe brood en als er geen volkorenmeel maar tarwebloem gebruikt is, ligt bruin brood u te verlakken op het schap. Ja, zegt het Voorlichtingsbureau Brood, consumenten zouden moeten mogen weten welke meel- of bloem soort is gebruikt. De ene tarwebloem is de andere niet. Men moet de bakker er om vragen, vindt het bureau. En. bak ker, is dat uw eigen kleur haar? Eind deze maand presenteren 470 bak kers in Nederland die zich gezamenlijk Echte Bakker noemen - een warme bak ker is geen echte meer - een nieuw wit brood van tarwebloem dat bruin ge kleurd is. Het voelt als witbrood, heeft de structuur van witbrood maar de kleur van gezond. Ontwikkeld voor de Echte Bakkers door meelfabrikant Me- neba. De bruine kleur komt van gecara- melliseerde mout. Dat is een product van gekiemde gerst of tarwe die wordt 'getoast'. Geroosterd zou je ook kunnen zeggen. Suikers in de tarwe of gerst ca- ramelliseren en kleuren bruin, dat doen suikers nu eenmaal. De mout geeft geur, kleur en een zoete smaak aan brood, maar maakt het brood niet beter. De voedingswaarde van getoaste mout is te verwaarlozen, zegt een man van Meneba openhartig. Het nieuwe witte bruine brood moet vooral kinderen bekoren die een hekel hebben aan zemeltjes in hun boterham men. Waarom dan niet gewoon wit brood? Dat willen moeders liever niet voor hun kinderen kopen omdat het minder gezond is dan bruin. En daar gaan we weer, daarom is dit witte brood, dat GildeGoud genoemd wordt, bruin van kleur. Moeders blij, kinderen blij. Over vaders hoor ik de Echte Bak kers niet. Bluebandbrood is de omge keerde wereld. Het was een moeder die me opviel bij Albert Heijn omdat ze al leen maar broden kocht. Verder niks. En ze gaf de caissière een verklaring zo dat ik hem kan doorvertellen. Ze heeft jongens thuis die haar de baas zijn. Ze vertikken het om volkorenbrood te eten, ze eisen witbrood. De verpakking beweert dat in w it Bluebrood net zo veel gezondheid zit als in volkoren. Het Bluebrood is alleen bij AH te koop en daarom gaat de vrouw speciaal voor dit brood naar de Albert Heijn. Ze wil wat goeds voor haar jongens. 'Er zit wel een raar smaakje aan', zegt de caissière. Getest rond de keukentafel: het rare smaakje wordt vaag als vanille her kend en het brood ruikt naar Brusselse wafels. Lekker zijn die wafels. Maar als brood zo ruikt word je onrustig. Brood moet naar brood ruiken en sma ken. Ik heb geluk met een Turkse bakker in de buurt die twee keer per dag vers brood heeft. Het liefst koop ik er een brood van aan elkaar vastgebakken bol len in de vorm van een bloem. Het ruikt geweldig. Naar brood! En het smaakt naar duurzame vrede op aarde. Ik heb het Turkse brood en dat van Blue Band gewogen. Ze waren even zwaar. Ongeveer 770 gram. Maar voor het Bluebrood betaalde ik bij Albert Heijn anderhalve euro. Het mooie geuri ge Turkse brood kostte me de helft: 75 eurocent. Wie dat begrijpt, krijgt een prijs. Wouter Klootwijk door Hans Sonders De eerste klap is een daal der waard. Dat moet de voorzitter van de Nederland se Vereniging voor Volkskre diet hebben gedacht. Verras send snel werd hij namelijk in het gelijk gesteld in zijn strijd tegen agressieve tv-re- clame voor het opnemen van krediet. De Reclame Code Commissie verbood vorige week de Ster spot waarin Frits Bom kre diet aanprijst. De als consu menten- en vakantieman be kende televisiepersoonlijk heid is nu 'leningman'. Voorzitter Dilg van de vereni ging voor volkskrediet NWK had kort daarvoor een hartenkreet tegen die vorm van reclame geuit. In een hoorzitting van de vaste com missie voor Financiën van de Tweede Kamer bepleitte hij scherpere regels voor dit soort aanprijzingen. Die re gels zouden moeten worden opgenomen in de nieuwe Wet op de financiële dienstverle ning (WFD). De Reclame Code Commissie stelde Dilg onverwacht snel in het gelijk. De commissie vindt dat in het gewraakte spotje duidelijk wordt voort geborduurd op het vertrou wen dat Frits Bom in eerdere programma's heeft opge bouwd. „Hij geldt daardoor bij een groot prubliek nog steeds als vertrouwenwekken de televisiepersoonlijkheid." En daarop wordt in het spot je duidelijk aangehaakt, vindt de commissie, hetgeen in strijd is met de Nederland se Reclame Code. Ook al had de adverteerder aangevoerd dat de bewuste spot humoris tisch was bedoeld. Volgens de commissie is dat de mees te mensen echter volledig ont gaan. Dat te veel mensen te gemak kelijk geld lenen, merken vooral de gemeentelijke kre dietbanken. Die worden inge schakeld wanneer het te laat is en er een regeling moet worden getroffen voor het af betalen van de schuld. De vraag naar hulp is zelfs zo groot dat mensen soms een half jaar moeten wachten voordat zij aan de beurt zijn om geholpen te worden. Dit drijft ze soms in handen van malafide bureautjes. Niet al leen vragen deze geld voor hun bemoeienis - wat bij schuldsanering wettelijk is verboden - soms gaan ze er zelfs met de toevertrouwde gelden vandoor. De hartenkreet van de NWK tegen agressieve tv-reclame is er dus vooral op gericht te voorkomen dat mensen ge makkelijk grote schulden aangaan. „Het gaat er om dat krediet in die reclames is ver worden tot een grijpartikel. Iets dat je in een impuls mee neemt, zoals snoepgoed bij de kassa van de supermarkt," zegt directeur Harry Wetzels van de NWK. „Daardoor ra ken mensen heel gemakkelijk in problemen. Het aangaan van een lening is een serieuze zaak. Dat moet je goed door dacht doen." Het zijn voorna melijk de mensen met de klei nere beurzen die bij de volks kredietbanken voor schuldsa nering aankloppen. Zij heb ben minder mogelijkheden financiële tegenvallers op te vangen. Wetzels bepleit daar om voor een grotere rol voor de gemeentelijke kredietban ken als geldverstrekkers. Tot het randje De kredietbanken letten er volgens hem beter op dan de commerciële kredietverstrek kers of de mensen het opgeno men geld ook kunnen terugbe talen. „De commerciële ver strekkers van geld gaan vaak tot het randje van wat moge lijk is. Komen er dan onver wachte kosten door ziekte of werkloosheid, dan kan de le ning niet meer worden terug betaald." Om een grotere rol op de leningmarkt te kunnen spelen, moet echter een be langrijke beperking worden weggenomen. Wetzels vindt dat de inkomensgrens om hoog moet waarboven ge meentelijke kredietbanken geen leningen meer mogen verschaffen. Van 130 procent van het minimuminkomen naar 150 procent bijvoor beeld. Dat kan nu alleen als de betreffende door een ande re instelling voor een lening is afgewezen. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25