Economie blijft achter De Geus: behoud inkomen niet meer het belangrijkste Verdonk drukt Marokkanen in hoek PZC Offensief tegen illegale arbeid li Cultuurbudget voor 2005-2008 is vrijwel uitgeput Bedrijven hebben moeite met concurrentie op exportmarkt woensdag 22 september 2004 De wereldeconomie groeit on stuimig, maar Nederland ,-ukkelt er achteraan. Het is nog (leeds 'alle hens aan dek' voor het kabinet. twee jaren van forse bezuinigin- j ,-en hebben nog niet tot merkba- Lverbeteringen geleid. Integen- I ([ggi het zit economisch op alle fronten tegen. Nederland is nog steeds duur in vergelijking met het buitenland. Daardoor kan het bedrijfsleven moeilijk con curreren op de exportmarkt. De burgers worden geconfron teerd met koopkrachtdaling en consumeren minder. De bedrij ven zijn nog druk bezig met het wegwerken van de overcapaci teit. Daarom investeren, ze nau welijks. Alleen de overheid geeft meer geld uit dan ze bin nenkrijgt en stimuleert zo de economie nog een klein beetje. De werkloosheid loopt in 2005 op tot 550.000 personen, 55.000 meer dan in 2004. Om de begro ting op orde te krijgen bezui nigt de overheid voor 1,1 mil jard euro, de lasten worden ver zwaard met 1,3 miljard euro. Op de korte termijn leiden de kabinetsmaatregelen tot meer economische malaise, consta teert het Centraal Planbureau. De economie groeit weliswaar, maar veel minder dan in de an dere landen van de EU. Toch wil minister Zalm van Fi nanciën doorgaan op de ingesla gen weg. „De hoge loonkosten en het beperkt aantal mensen dat kan werken zijn de grootste oorzaak van de economische neergang", aldus Zalm. Loonmatiging Loonmatiging blijft dus gebo den en het kabinet blijft door gaan met maatregelen om men sen met een uitkering sneller aan het werk te krijgen. Mensen die werken, moeten van het ka binet ook langer blijven wer ken. Ook op een andere manier pro beert het ministerie van Financi ën de economie op de langere termijn gezond te maken. Staatssecretaris Wijn wil de winstbelasting voor bedrijven in stappen verlagen van 34,5 procent naar 30 procent. Die verlaging moet het bedrijfsle ven weliswaar zelf betalen, on der meer via afschaffing van het grijs kenteken, maar per sal do zal het toch goed uitpakken voor de Nederlandse economie. „Buitenlandse bedrijven kijken in eerste instantie vooral naar de hoogte van de winstbelas ting. Het is dus belangrijk dat we daarmee kunnen concurre ren met het buitenland. Als we een te hoge winstbelasting heb ben overwegen buitenlandse be drijven al niet eens om naar Ne derland te komen", aldus Wijn. Daarnaast is het ministerie hard op weg de administratieve lasten voor het bedrijfsleven te verlagen. „We hebben al voor 3 miljard euro aan concrete las tenverlichtingen doorgevoerd. De doelstelling van het kabinet is de lasten deze kabinetsperio- De hervorming van de sociale 1 zekerheid staat in de steigers. De bijstand is al veranderd en 1 nu gaan WW, WAO en Vut/prepensioen op de schop. Volgens minister De Geus (So- 1 ciale Zaken) moet de mentali teit in Nederland veranderen. j door Hans van Soest Nederland ziet er over tien jaar anders uit dan nu, voorspelt Aart Jan de Geus. Mensen zullen vaker van baan verwisselen dan nu en vaker tussentijds stoppen met wer ken voor de zorg aan een kind of een zieke partner of ouder. En de sociale zekerheid zal op andere pijlers zijn gebouwd: werk komt centraal te staan, niet louter behoud van inko men. „Wie ziek wordt of werkloos I heeft meer baat bij scholing en j begeleiding naar ander werk dan bij inkomensbescher- ming", zegt de minister van So- dale Zaken. Bij zijn begroting voor komend jaar presenteert hij zijn visie op de toekomst j van de sociale zekerheid. „De rode draad in ons beleid is: welke voorzieningen kunnen werknemers en werkgevers zelf dragen? Sommige dingen moet je als overheid organiseren, zo als de solidariteit tussen oud en jopg. Dat doen we via de AOW. I Maar wanneer mensen met kin- deren verlof nemen voor de ver- I zorging, is dat niet iets voor de wetgever. Dat zijn zaken waar je zelf voor moet sparen. Bij het omvormen van de ver- zorgingsstaat dendert dit kabi- net dogmatisch voort op de I weg die het voor ogen staat en j jaagt iedereen tegen zich in het harnas. I „Nou, die mening deel ik niet. We zijn zes maanden bezig ge weest met de bonden en werk- gevers om er samen uit te ko- men met het prepensioen. Daar hebben we veel water bij de rijn gedaan. En nadat het over- leg was geklapt, hebben we als- nog het overgangsrecht versoe- i peld. De nieuwe WAO is op cru- dale punten aangepast. Er is geen onderscheid gekomen I voor beroepsrisico's. De huidi ge WAO'ers komen niet onder i het nieuwe wettelijk regime. Er blijft een minimumuitkering voor zieke werknemers die hun baan verliezen." i „En bij de keuring blijft geke- ken worden naar wat je nog j zou kunnen verdienen, niet al- leen naar je ziekte. Daar hoor j ik de bonden allemaal niet over." Staan de ingrepen in de sociale zekerheid dan nog open voor discussie? „We hebben oog voor hoe de maatregelen in de praktijk uit werken. Wat onredelijk uitpakt Minister De Geus: „We bezien of we ons ontslagsysteem, dal loopt via de rechter of het CWI, moeten herzien. En we bezien het last-in-first-out-principe." foto Harmen de Jong/GPD zal worden aangepast. Maar het is niet zo dat we nog eens over alles gaan onderhandelen. Dat punt is gepasseerd." Voor wie na twintig jaar zijn baan verliest is er geen geld meer voor een sociaal plan. „De baas mag nog wel wat mee geven bij ontslag, maar dan moet dat bijvoorbeeld scho- lingsgeld zijn. Dat mag ongeli miteerd. Het gaat erom dat je zo snel mogelijk weer klaar bent voor iets nieuws." „Een nieuwe baan biedt meer zekerheid dan de WW, want die is altijd eindig. De vakbon den zetten er bij sociale plan nen nu al op in dat werknemers in een traject komen dat leidt naar een nieuwe baan. Er zijn juist werkgevers die het liefst met een zak geld hun verant woordelijkheid afkopen. Verzet uit die hoek verbaast me dan ook niets." Het wordt makkelijker voor werkgevers om mensen te ont slaan. „We bezien of we ons ontslag systeem, dat loopt via de rech ter of het CWI, moeten herzien. En we bezien het last-in-first-out-principe. Nu is het zo dat iemand die ergens tien jaar werkt en veel jongere collega's heeft een enorme ont slagbescherming heeft." „Een werkgever wil, als er ie mand overtollig wordt, kunnen kijken naar welke werknemer het beste presteert. Maar over tolligheid zal hoe dan ook al tijd aangetoond moeten wor den, ook als de wet verandert. Of dat ook gebeurt, weten we nog niet. We worstelen er nog mee." Vooral de werknemer betaalt dus de rekening voor het nieu we stelsel. „Nee, er is evenwicht. Werkge vers betalen twee jaar loon door bij ziekte. Dat gebeurt ner gens ter wereld. Dat is een for se rekening." „Werkgevers worden meer ge dwongen hun best te doen mensen aan het werk te hou den of elders geplaatst te krij gen." Kan iemand die op zijn vijftien de begonnen is als stratenma ker straks niet meer eerder stoppen? „Het geld dat we nu kwijt zijn aan het financieren van prepen sioen hebben we nodig voor zorg, onderwijs en veiligheid. Daarnaast is ons systeem op ter mijn niet meer houdbaar. We kunnen het ons als samen leving niet meer permitteren dat mensen minder dan de helft van hun leven werken. In vergelijking met vroeger be gint men later, eindigt men eer der en leeft men langer. Men sen uit de generatie die jong is begonnen komen we tegemoet door wie op 1 januari 2005 57 jaar of ouder is ongemoeid te la ten. Voor hen verandert er niets." „Wie nu jong begint - en dat zijn vaak de mensen in fysiek zware beroepen - mag meer pensioen opbouwen. Dat extra gespaarde geld kan worden aan gewend om alsnog vroeger te stoppen." Zijn het eigenlijk niet gewoon bezuinigingsmaatregelen die worden verkocht als visionair? „Ook zonder financiële nood zaak is er een sociale noodzaak om het systeem te veranderen. Ik zal nooit ontkennen dat een deel van bijvoorbeeld de ingre pen in de WW ook door bezuini gingen zijn ingegeven. Maar ge zonde overheidsfinanciën zijn ook belangrijk voor bijvoor beeld de gezondheidszorg van ouderen in de toekomst. Finan ciële redenen en sociaal-politie ke redenen komen hier samen." Dus als het slecht blijft gaan met de economie gaat er nog meer gebeuren? Zalm wil de WW-uitkering verkorten. „Als Gerrit Zalm dat wil, moet de WD met dat thema de ver kiezingen in gaan en daar met een volgend kabinet afspraken over maken. Er is al veel veran derd en veranderingen moeten hun tijd krijgen te landen in de samenleving." Geen verhoging van de AOW-leeftijd? „Een onzinnig idee. Het duurt nog jaren om de gemiddelde leeftijd tot wanneer mensen blijven doorwerken wat op te krikken. Dan heeft het geen zin te praten over de pensioenleef tijd. Daarnaast is de AOW op 65-jarige leeftijd de basis van ons pensioenstelsel." „Pensioenfondsen moeten hun beleid over langere termijn af stemmen, daar kun je niet zo maar aan morrelen. En tot slot is het ongeloofwaardig naar de burger. Dit kabinet verandert de AOW-leeftijd niet! Overi gens verbiedt geen wet het om door te blijven werken na de AOW." Hoe is uw relatie met Zalm? „Goed. We fluiten elkaar wel eens terug, maar we vinden el kaar ook makkelijk dus trek ken altijd samen op. De macht van de minister van Financiën is in economische slechte tijden relatief groot. We hebben afge sproken het begrotingstekort niet te ver te laten oplopen en het is zijn verantwoordelijk heid daar op te letten. Dat bete kent automatisch dat hij zich met het beleid van collega's be moeit. Ik kan daar mee leven, zolang dat in gezamenlijk over leg gebeurt. Ik ben als het er op aankomt misschien meer bezig met de structurele hervorming van de sociale zekerheid en hij meer met het geld, daarin vul len we elkaar aan." Waar eindigt dit land? De ver gelijking tussen dit kabinet en dat van de Britse premier Thatcher wordt nogal eens ge trokken. „Nederland gaat ab-so-luut niet de kant op van Thatcher of de Verenigde Staten. Wij heb ben straks een basisverzeke ring in de gezondheidszorg, geen tweedeling. Wij hebben een WAO-verzekering die niet alleen beroepsrisico's dekt. Wij hebben een AOW en bijstand op fatsoenlijk niveau. Angst dat bij ons straks alleen het recht van de sterkste geldt, is onterecht. De hervorming is juist bedoeld om al die basis voorzieningen die wij wel heb ben en zij niet overeind te hou den. Mensen kunnen wel schrik ken dat het moeilijker wordt om in de WW of de WAO te ko men, maar wie het nodig heeft, krijgt straks nog evenveel geld." „En tot slot vond Thatcher de vakbonden een sta in de weg voor economisch herstel en zocht geen overleg. Wij doen dat wel. Dat het niet gelukt is, betekent niet dat we het niet wilden. En we zullen weer om die tafel gaan zitten. We heb ben elkaar hoe dan ook nodig." GPD de met 4 miljard te verlagen. Dat laatste miljard vinden we ook nog wel", denkt Zalm. Hij gaat er nog van uit dat de econo mie in 2006 weer zoveel zal groeien dat de werkloosheid af neemt en het Rijk weer voldoen de geld binnenkrijgt. Extra be zuinigingen zijn dan niet meer nodig, hoopt hij. Harder „Of de economie voldoende aan trekt weten we natuurlijk nog niet. Maar in het verleden is ge bleken dat een economisch her stel veel harder kan gaan dan we dachten." GPD van onze redactie binnenland Het cultuurbudget voor 2005-2008 is nu al vrijwel uitgeput, stelt staatssecretaris Medy van der Laan (D66). Hoe wel dit jaar voor het eerst 19 miljoen euro moet worden be zuinigd, wijkt zij in de cultuur nota op enkele punten af van het advies van de Raad voor Cul tuur en maakt op haar totale be groting geld vrij voor 'bestuur lijke prioriteiten'. Zo gaat er 3,2 miljoen euro extra naar regionale instellin gen. Maar de komende jaren, waarschuwt Van der Laan, valt bij 'onvoorziene problemen in de cultuursector' niks extra's meer te verwachten. Van der Laan heeft 392 miljoen euro aan subsidies te verdelen op een totaalbudget van 685 mil joen euro in 2005. Van de 833 in stellingen die subsidie hebben aangevraagd krijgen er 433 een positieve beschikking. De bezui nigingen worden voor een groot deel verhaald op ondersteunen de diensten, waarvan er in 2006 nog maar één per sector mag overblijven. De gevolgen van de bezuinigingen blijven op deze manier 'zo beperkt mogelijk', al dus de staatssecretaris. Van der Laan neemt de door de raad geadviseerde kaas schaaf-korting van 2,5 procent voor de musea wel over. Maar de korting van 4,3 procent op de orkesten, opera en het Neder lands Kamerkoor zou volgens de staatssecretaris onaanvaard bare bedrijfsrisico's opleveren en wordt daarom 'verlicht' tot 3 procent. GPD Ontwikkeling koopkracht 1222222111^ Bruto Besteedbaar Ontwikkeling Alleenverdiener inkomen inkomen' 2005 met kinderen V^E2>- in modaal Y VÉÉÉ 29.218 23.008 -0,75 2x modaal fff "N&MKar 58 435 34.615 - 1,25 Tweeverdiener modaal halfmodaal met kinderen 43.826 32.717 - 1,00 2x modaal halfmodaal met kinderen 73.044 46.023 - 1,00 modaal modaal zonder kinderen 58.435 37.834 - 1,75 2x modaal modaal zonder kinderen 87.653 52.922 - 1,25 Alleenstaande wettelijk minimumloon 16.392 12.798 - 1,50 modaal 29.218 18.917 - 1,75 2x modaal 58.435 34.006 - 1,00 Alleenstaande ouder wettelijk minimumloon 16392 17.040 - 1.50 modaal 29.218 24.502 -0,50 Sociale minima paar met kinderen 16.392 15.624 -0,25 alleenstaande 11.475 9.319 - 1,50 alleenstaande ouder 14.753 14.605 -0,50 AOW, alleenstaand sociaal minimum 11.713 10106 - 0,25 AOW 5.000 euro 16.743 13 994 -0,50 AOW, paar zonder kinderen sociaal minimum 16.077 14.032 -0,25 AOW10.000 euro 26.138 20.412 - 1,00 Netto inkomen minus nominale ziektekosten (nominaal deel ZFW of particuliere premies) en na bijtelling bedrag aan kinderbijslag. anp bron: Min van Sociale Zaken van onze redactie binnenland Het kabinet gaat illegale ar beid 'vernietigend hard' aanpakken. Staatssecretaris Van Hoof (Sociale Zaken) kon digt een aantal maatregelen aan om illegale arbeid en zwart werk te bestrijden. Zo komt er voor uitzendbu reaus een vestigingsvergunning. Uitzendbureaus die illegalen aan het werk helpen kunnen dan makkelijker worden geslo ten. Ook kunnen werkgevers die illegalen betrekken via die bureaus makkelijker aansprake- lijker worden gesteld. Zij gaan hogere boetes betalen, op lopend tot 8000 euro per ille- gaal. Verder komen er volgend jaar zo'n veertig inspecteurs bij die op de werkvloer gaan controle ren. In totaal zijn er dan 170. „Dat is genoeg om in het hele land te opereren", aldus Van Hoof. Hij verwacht dat er vanaf 2006 zo'n 2600 boetes per jaar zullen worden opgelegd. De belangrijkste punten uit de begroting sociale zaken: - Lonen van ambtenaren en uit keringen blijven ook in 2005 be vroren. - De premie voor vut en prepen sioen zijn vanaf 2006 niet meer aftrekbaar. Iedereen die op 1 ja nuari 2005 ouder is dan 57 blijft buiten schot. - Ontslagvergoedingen worden verrekend met de WW-uitke ring. - De leeftijdsgrens voor de IO- AW gaat omhoog van 50 naar 55 jaar. - De kortdurende WW ver dwijnt. - De grens om voor de WW in aanmerking te komen, gaat om hoog. - Vanaf 2006 komt er een heel nieuw WAO-stelsel. Oude geval len worden vanaf 1 oktober her keurd volgens strengere regels. - Werkgevers betalen voortaan twee jaar loon door van zieke werknemers. In het tweede jaar mag het riiet meer zijn dan 70 procent, anders verliest de werk nemer zijn recht op een latere uitkering. - CAO's worden niet meer alge meen verbindend verklaard als er loonsverhogingen in zijn afge sproken. - Arboregels die strenger zijn dan de Europese regels worden zo veel mogelijk afgeschaft. - Werknemers krijgen recht op (onbetaald) langdurig zorgver lof voor een dodelijk ziek kind, ouder of partner. - Hoog opgeleide werknemers van buiten de EU hoeven geen aparte werkvergunning meer aan te vragen. - De 'witte werkster' wordt afge schaft. - De Zalmsnip (een jaarlijkse uitkering van 45 euro voor ie dereen) verdwijnt. GPD A WL/ SPAGAAT jgor Frank Hendrickx Mohamed el Aissati, medebedenker van de onder Marokkaanse jonge ren zeer populaire website Maroc.nl en voorzitter van de stichting Maroc.nl, con stateert dat het beleid van minister Ver- donk (Vreemdelingenzaken) averechts *erkt. Allochtone jongeren voelen zich 10 de hoek gezet. -Van een werkelijk debat over integra- -tle ls geen sprake. Minister Verdonk is bij discussiebijeenkomsten een vrien delijk glimlachende dame die luistert naar alle argumenten en uiteindelijk geen millimeter opschuift. Ze houdt ge woon vast aan het draaiboek. De meeste maatregelen zijn niet bedoeld om de inte gratie te bevorderen, maar om flink te doen tegenover het electoraat. Rita Ver donk is de voormalige gevangenisdirec teur die het klusje wel even zal klaren. Vooral het gesol met onze ouders is een heel gevoelig punt bij de tweede genera tie. „Mensen die het merendeel van hun le ven achter de rug hebben, mensen die hun bijdragen hebben geleverd aan de Nederlandse samenleving, moeten nu op eens taalcursussen gaan volgen. Anders dreigt Verdonk met sancties. Er is jaren niet naar hen omgekeken en nu worden ze opeens verplicht van alles te doen. Dat stoort heel veel jongeren." „Verdonk zou enorm veel goodwill creë ren als ze iets meer begrip toont voor de positie waarin onze ouders verkeren. Het is heel moeilijk voor een oude, anal fabete vrouw om een vreemde taal te gaan leren. En wat draagt het bij aan de integratie? Misschien kennen ze na die taalcursus honderd woorden meer, maar die mensen hebben hier hun eigen we reld. Dat zal niet meer veranderen. Veel jongeren vinden dat him ouders op die manier tegen de haren in worden gestre ken." „Het huidige beleid is eenzijdig, on verstandig en werkt averechts. Ver donk drukt ons in een hoek. Je krijgt toch het gevoel dat we worden gezien als Marokkaan en niet als Nederlander. Zo drijf je jongeren juist naar die andere cultuur." Karavaan „Verdonk wil volgend jaar met een inte gratiekaravaan door het land trekken. Alleen het woord al: integratiekara vaan! Ik moet erg mijn best doen om niet in lachen uit te barsten. Alsof Ver donk ons net als Mozes door de Rode Zee wil leiden en tienduizenden mensen volledig geïntegreerd achter haar aan wil trekken." „De minister wil voor die karavaan al lochtone 'rolmodellen' gebruiken, maar ik zou niet weten wie daar aan mee wil doen. Ik bedank in elk geval voor de eer." „Onze website Maroc.nl is de belangrijk ste ontmoetingsplek voor Marokkaanse jongeren. We hebben zo'n 25.000 leden en vijfduizend bezoekers per dag. Een kleine groep heeft extreme opvattingen, maar de grote meerderheid is gematigd. De Kamercommissie-Blok, die dertig jaar integratiebeleid heeft onderzocht, concludeerde al dat de integratie groten deels is gelukt, ondanks het beleid. Zo is het nog steeds." „Ik denk dat een partij die terug wil naar de multiculturele samenleving op veel steun kan rekenen van allochtonen. Het is voor ons dan ook een teleurstel ling dat linkse partijen de handschoen niet oppakken." GPD Mohamed El Aissati, voorzitter van de stichting Maroc.nl: „Het huidige beleid is eenzijdig, onverstandig en werkt ave rechts." foto Maartje Blijdenstein/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39