Duetten in de huiskamer PZC Mark Knopfler houdt vast aan het Dire Straits-geluid Parijs vaart wel bij Da Vinci Code Muziekdocumentaire Frédérique Spigt Balanceren op het snijvlak van blues, country en rock aniek kan soms prachtresultaten ople veren. Zoals de mu ziekdocumentaire Mans Ge noeg over Fré Spigt van So- nia Herman Dolz. Tot stand gekomen als een last minu- te-oplossing, nadat De Zange res ten einde raad bij buur vrouw De Cineaste had aan geklopt. Frédérique Spigt (47) dacht het eindelijk helemaal voor elkaar te hebben. Een interes sant albumconcept, de medewer king daarvoor van een hele rits dierbare vakbroeders- en zus ters, een geïnteresseerde nieuwe platenmaatschappij en ook een regisseur om de opnamen op film vast te leggen. woensdag 22 september 2004 29 Maar dat laatste deel van de puz zel bleek niet te kloppen. Het goede gevoel over de beoogde sa menwerking ontbrak, merkte de Rotterdamse zangeres in tweede instantie. En toen zat ze klem, want alles en iedereen was al 'besteld', schuiven met de poppe tjes en het materieel was niet meer mogelijk. Met de handen in het haar is Spigt toen maar naar haar buur vrouw Sonia Herman Dolz ge stapt. „Ik wist wel dat Sonia films maakte, maar kende haar werk eigenlijk niet zo goed. Bo vendien hadden we in de twee jaar dat we al naast elkaar woonden nauwelijks contact ge zocht. 'Je moet me helpen', heb ik haar gesmeekt. Ik was echt de wanhoop nabij." Gelukkig voor Spigt trof ze bij Herman Dolz (41) direct een ge willig oor. Herman Dolz: „Ik was zeker niet op de hoogte van waar Fré mee bezig was. Heel vroeger, toen ik zestien was, heb ik wel eens naar die eerste band van haar, I've Got The Bullets, geluisterd. Dat was het eigen lijk. Alhoewel, ik kan me herin neren dat ik haar een keer op de radio hoorde zingen terwijl ik bij de garage wilde weg rijden. Vond ik zo mooi dat ik ben blij ven zitten totdat dat hele pro gramma met haar was afgelo pen." Vaag wederzijds respect moet het zijn geweest waardoor het meteen klikte. „Als je al denkt dat iemand sympathiek is, ge loof je ook graag dat die per soon goede dingen maakt", zegt Hex-man Dolz.Terwijl Spigt over dat bliksemverbond roept: „Toen zij zei dat ze het wel wil de doen voelde ik plotseling alle engelen op mijn hoofd piesen. Wat Spigt al had uitgedokterd en georganiseerd was de samen komst in etappes met een pelo ton eigen helden annex vrienden/vriendinnen (onder wie Barry Hay, Liesbeth List, Huub van der Lubbe, Sarah Bet- tens, Katja Schuurman, Daniël Lohues, Tim 'Di-rect' Akker man, Tessa Boomkamp). Met als doel een reeks duetten, in het Nederlands en Engels, opgeno men in een warme huiskamer sfeer ten behoeve van een album en een dvd waarmee ze eindelijk eens een breed publiek zou be reiken. Hoefsmid Haar mazzel op de valreep - 'Nadat ik bijna had besloten de handdoek in de ring te gooien en als hoefsmid verder te gaan' - was niet alleen dat Herman Dolz dat ambitieuze plan zag zit ten en zich vrij kon maken. Maar ook dat die 'reddende en gel' in no time nog voor een per- Frédérique Spigt en Huub van der Lubbe. foto Hasten Slowly Films/GPD fecte locatie en de nodige finan ciën kon zorgen. „Door te kie zen voor een echte documentai re, het in beeld brengen van het psychologische proces in plaats van alleen maar het weergeven van een aantal duetten, was er de mogelijkheid om de televisie erbij te betrekken", verduide lijkt Herman Dolz. „Ik heb het eerst gebeld met Cees van Ede van Het Uur Van De Wolf, die altijd het volste ver trouwen in mijn projecten heeft gehad, zoals recentelijk nog The Master And. His Pupil over Vale- ri Gergjev." Van Ede zei onmid dellijk 'ja'. „Waarna ik meer mensen ben gaan benadei-en, steeds met het verzoek om vrij kleine bedi-agen. Want vraag je 500.000 eui-o, dan gaat het alle maal lang duren, maar heb je het over 20.000 of 30.000 euro, dan wil men nog wel eens snel de knoop dooi'hakken. In een week tijd is het zo financieel dan toch rondgekomen. Wat niet wegneemt dat er nog steeds sprake is van een super low bud getproductie." Fré Spigt is in de zevende he mel, omdat Sonia Herman Dolz (in zwartwit) alles precies zo heeft vereeuwigd als ze durfde te hopen. „Uitgangspunt was voor mij een verslag van die wor steling die er aan zo'n geslaagde opname vooraf gaat. Het pu bliek krijgt vi-ijwel altijd alleen maar het gepolijste eindproduct voorgeschoteld, maar slechts heel zelden eens een echt kijkje in de keuken." Daarom is ze zo trots ben dat het nu wel een keer is gelukt. „En dat met louter mensen die ik hoog heb zitten. Als je mij nou vraagt wat hebben ze met Brood, dat werd aangedragen door diens voormalige bassist Ivo Severijns (Wild Romance). She Came To Win is er na lang aarzelen toch gekomen, omdat ze vond dat haar grootste jeugd idool niet mocht ontbreken en ze voor zichzelf wist dat ze hem i-echt deed. Commei-cieel bekeken heeft ze elkaar gemeen, dan kan ik zeg gen: hun geloofwaardigheid. Stuk voor stuk geloof je ze als je ze hoort zingen, omdat ze het ook menen. Dat geldt voor pak weg Huub van der Lubbe net zo goed als in dit verband voor Kat ja Schuux-man, die ik echt over de streep heb moeten trekken omdat ze dacht dat ze er niets van kon, maar uiteindelijk toch een prachtige bijdrage levert." Herman Brood De meeste moeite heeft Spigt zelf nog gehad met haar post ume een-tweetje met Herman met het 'Bi-ood-nummer', dat nog niet eerder werd uitge bracht, een aardige troef in han den. Maar Spigt zegt zeer voor zichtig te zijn met het uitventen van deze bijzondere co-produc tie. „Ik zie dat duet toch vooral als een eerbetoon aan Herman. Ik wil er ook niks aan verdie nen. Alles wat het oplevert gaat naar zijn weduwe Xandra en zijn dochters." Respect was voor Spigt het sleu telwoord bij alle duetten. „Ieder een was mijn gast daar in dat huis, dus heb ik steeds mijn stin kende best gedaan om iedereen goed uit te laten komen. Als een kameleon ben ik te werk gegaan om er maar voor te zorgen dat de andere partij kon schitteren. Wel wetende dat ik nooit op mijn best ben in tweede stem men en al snel vals ga zingen. Maar omdat het toch mijn pro ject was mocht ik ook weer niet het onderspit delven, zodat ik me telkens weer als het ware heb teruggeknokt en er heel vaak een mooie balans is ont staan." Het door haar bedachte kader voor Mans Genoeg is Sonia Her man Dolz bewust niet te buiten gegaan. „We hadden ook shots kunnen nemen van Fré die 's morgens in haar pyjama de vuilniszakken buiten zet, maar zo'n portret zat er niet in. Het ging niet om haar privéleven, maar om de manier waarop ze met een stel bewonderde colle ga's tot iets moois denkt te kun nen komen. De fouten en de dis cussies komen aan bod, maar de triomfen evenzeer, het zit er alle maal in." Louis Du Moulin Première 'Mans Genoeg' van Sonia Herman Dolz tijdens het Nederlands Film Festival op donderdag 23 sep tember in de Utrechtse Stadsschouw burg. Vervolgens vanaf 30 september in de bioscoop. Televisie-uitzending op 1 november bij de NPS in het pro gramma Uur Van De Wolf. Je ziet ze nog wel, toeristen met een reisgids in de hand die systematisch alle 'hot spots' van Parijs afwerken. Maar ze hebben concurrentie gekregen van bezoekers die een dikke pil met zich meezeulen: de thriller De Da Vinci Code van de Ameri kaanse auteui- Dan Brown. Tien miljoen exemplaren zijn er we reldwijd al van verkocht, waar van een half miljoen in Frank rijk. Vanuit alle windstreken, maar vooral uit de Verenigde Staten, komen lezers naar Parijs om de plekken te bekijken die Brown in zijn boek beschreef. Een groot deel van de avonturen van hoofdpersoon Robert Langdon speelt zich af in Parijs, in hoofd zaak in het Louvre en in de prachtige kerk Saint Sulpice in St. Germain des Prés. Vooral de zijzaal in de Denon-vleugel waar Da Vinci's Mona Lisa hangt moet het ont gelden. Het was er altijd al druk maar de afgelopen zomer brak alle records. Voor het eerst in zijn eerbiedwaardige geschiede nis kreeg het Louvre bezoekers binnen zijn muren die maar in één ding waren geïnteresseerd: „Is dit de plek waar de curator werd vermoord?" Parket In het meesterwerk van Da Vin ei zijn ze niet geïnteresseerd. Het gaat hen vooral om het fraaie parket waarop de 76-jari- ge hoofdconservator Jacques Saunière lag uitgestrekt, in de zelfde houding als op Da Vinci's beroemde tekening 'De mens van Vitruvius'. Ellen McBreen, oprichtster van Paris Muse die georganiseerde bezoeken regelt, wist meteen: „Dit zijn mensen die nooit van hun leven naar het Louvre zou den zijn gekomen als ze het boek van Dan Brown niet had den gelezen". Razendsnel voeg de ze een speciale Da Vinei-tour aan haar pakket toe onder de naam 'Het kraken van de Da Vinei Code'. McBreen heeft aan Harvard kunstgeschiedenis ge studeerd en aan de hand van Browns bestseller heeft ze altijd een interessant verhaal te vertel len. De deelnemers aan de circa honderd rondleidingen per maand hangen aan haar lippen. Maar mevrouw McBreen is niet de enige. Inmiddels zijn er al vier commei'ciële bureaus die Da Vinei-bezoeken kunnen rege len. Gemiddelde prijs: 110 euro per persoon. Dat is alleen voor een bezoek aan het Louvre. Er zijn er ook die het hele par- cours van het boek afleggen: Louvre, Saint Sulpice, het trein station St. Lazare, het hotel Ritz, de Amerikaanse ambassa de en zelfs het kasteel van Villet- te, even buiten Parijs. Eigenares se Olivia Decker, een Ameri kaanse, stelt haar vijftien slaap kamers tellende kasteel een week lang ter beschikking voor de prijs van 55.000 dollar. Inclu sief ontbijt. De eerste groep is al vier dagen komen logeren. Het waren bekenden van de kasteel- vróuwe. Voor hen gold een vrien denprijs: 15.000 dollar. Koorts De directie van het Louvre heeft lange tijd geprobeerd zich te vrijwaren van de Da Vin ei-koorts. „We maken geen re clame voor een boek", had een officiële woordvoerder een paar maanden geleden nog op arro gante toon laten weten. Maar het museum ging al snel over stag toen het aantal bezoekers spectaculair begon te stijgen en rijke sponsors zich meldden. Daar zaten niet de minsten bij: de club American Friends of the Louvre en financiële giganten als Merill Lynch, American Ex press en J.P. Morgan Chase. Nood breekt wetten, moeten ze ook bij Frankrijks beroemdste museum hebben gedacht. Het Louvre moet net als andere his torische toppers als het kasteel van Versailles momenteel zijn ei gen broek ophouden, nu het sys teem van subsidies barsten ver toont. Het museum kampt met tekorten en is regelmatig ge dwongen om delen van het enor me complex te sluiten bij ge brek aan personeel. Het aanbod van American Express om kopte lefoons met Engelse en Spaanse vertalingen te betalen kwam dan ook als manna uit de hemel Voor de creditcardfirma was 150.000 euro niet veel, voor het Louvre is het een groot bedrag. De fraaie kerk Saint Sulpice daarentegen komt er financieel heel bekaaid af. Hoewel het ge bouw in Saint Germain des Prés een voorname rol speelt in het boek van Brown vertaalt zich dat niet in extra inkomsten. Saint Sulpice heeft deze zomer maar liefst 20.000 bezoekers meer gehad dan vorig jaar. Maar niemand kwam kijken naar het beroemde drieluik van Delacroix. Het enige dat hen in teresseerde was waar de obelisk stond en waar de toorts was waarmee de moordenaar Silas een non had doodgeslagen. Henk Glimmerveen Het Louvre; is dit de plek waar de curator werd vermoord...? foto Henk Glimmerveen/GPD /Tark Knopfler zit op een stralende dag 'lop het balkon van de hoogste etage "zijn hotel en kijkt uit over Londen. zegt hij en wijst in de verte voorbij ^Thames. „Daar hebben ze allemaal nieu we woningen neergezet. Zonde, het was n karakteristiek stukje van de stad met j! die oude pakhuizen. Ik woon al jaren in «we omgeving en zie alles heel langzaam '•randeren. Maar toch voel ik me hier nog tods thuis en dat komt vooral door de Tha- Ja, het doet wel een beetje denken aan Amsterdam. Komt natuurlijk ook door al ®ewoonboten daarginds." wwpfler maakt een ontspannen indruk, •aar waar zou hij zich nog druk om moe- smaken? Hij staat in het rijtje van de rijk- '2 m<?nsen ter wereld en zijn band Dire '!ra'ts mocht zich ooit tot de succesvolste groepen uit de historie van de popmuziek rekenen. De zanger/gitarist heeft net de laatste hand gelegd aan het nieuwe album Shangri-La, dat veertien ï-elaxte songs telt die balanceren op het snijvlak van blues, country en rock. Een plaat die dus nauwe lijks verschilt van Knop fiers voorgaande werk. Zelfs het markante Dire Straits-ge luid klinkt er nog altijd nadrukkelijk in door. Maar Knopfler zal de laatste zijn die behoefte heeft aan veranderingen. Hij wijst op zijn horloge. „Kijk, ik heb nog zo'n ouderwets klokje dat je op moet winden. Meestal vergeet ik dat, zodat ik bijna nooit weet hoe laat het is. Sterker nog: ik weet vaak niet eens wat voor dag het is, of wat voor maand. En als je me nu vraagt hoe oud ik ben, dan weet ik zelfs dat nauwelijks. Ik geloof 53 of 54. Ja, als mijn vrouw er niet was om de zaken in de gaten te houden, dan kwam het niet goed in huize Knop fler." De laatste maanden heeft Knopfler een vrij tex-uggetrokken bestaan geleid in zijn iïan- te woning in de Londense wijk Chelsea, waar hij samen met een computer en een gi taar de liedjes voor z'n nieuwe album heeft geschreven. „Ik neem in eerste instantie niets op", legt hij uit. „Als ik een liedje kan onthouden, is dat een graadmeter dat het goed is. Maar aan de andere kant vergeet ik ook ontzettend veel teksten. Verschrikke lijk. Als ik maar even naar beneden loop en ik kom weer boven, dan ben ik het kwijt. Shit, denk ik dan. Maar het zullen vast Mark Knopfler geen briljante vondsten zijn geweest, an ders had ik ze wel onthouden." Wie de liedjes op Shangri-La goed beluis- tert, kan er een aardige levensfilosofie van de vermaarde gitai'ist uithalen: „Tijden ver anderen, maar mensen niet." Knopfler: „Daar ben ik altijd heilig van overtuigd ge foto GPD weest. Ik hou ervan om mensen te bestude ren. En als ze me echt fascinex*en, schrijf ik een liedje over hen. Neem nou de bokser Sonny Liston, wat een dramatisch leven heeft die man geleid. Daar moest ik gewoon iets mee doen. Toen ik een tiener was, was hij een van de grootste boksers ter wereld. Hij had de reputatie van wildeman, de men sen waren bang voor hem. Maar zelf was hij ook overal bang voor. De Black Po- wer-beweging vond hij bijvooi'beeld ver schrikkelijk bedreigend. Zelfs de mensen die zijn directe belangen behartigden, joe gen hem de stuipen op het lijf, want ze had den connecties met de onderwereld. En toch was hij onverslaanbaar. Boksers die te gen hem in de ring onderuit waren gegaan, zeiden steevast dat het was alsof ze door iets bovenmenselijks waren geraakt. Mo hammed Ali noemde hem de duivel zelf. Geen bokser kon volgens hem zo hard slaan als Liston. Hij had een appai*tement in Las Vegas en daar is hij op een dag dood gevon den. Hij had zichzelf naar verluidt een over dosis drugs toegediend. Niemand is er ooit achtei'gekomen hoe lang hij daar al dood had gelegen. Het blijft trouwens ook een raadsel hoe oud hij is gewoi'den, want zijn geboortedatum was onbekend. Liston was geboren op een plantage in het Zuiden van de VS, als zoon van een arme pachter. Zijn vader was heel gewelddadig en sloeg z'n kroost regelmatig in elkaar. Nadat zijn moe der was weggelopen, ging ook Sonny ervan door en hij kwam al snel in de wereld van jeugdcriminaliteit tei'echt. Ik voel echt sym pathie voor die man. Hij lachte of glimlach te nooit. Als je foto's van hem bekijkt, zie je een onpeilbaar diepe droefheid in zijn ogen. En toch hadden veel mensen een he kel aan hem." „Als je bekend bent, hebbën mensen al gauw een oordeel over je klaar," vervolgt Knopfler. „En dat praat je hen niet uit het hoofd. Van mij wordt altijd gezegd dat ik pi-ecies weet wat ik wil, maar dat is helaas niet waar. Ik ben heel erg onzeker, mis schien wel een beetje te erg. En traag ben ik ook, dat durf ik rustig bekennen. Maar ik geloof dat ik uiteindelijk toch heb gevon den waar ik naar zocht en dat is een punt van rust in mijn leven. Een punt waarop ik me gelukkig kan voelen. Ik heb geleerd om te genieten van het heden. En dat inzicht heb ik niet alleen gekregen doordat ik vorig jaar een motorongeluk heb gehad. Dat heeft er wel aan bijgedragen, maar ik was op dat moment al bezig tot andere inzich ten te komen. Jarenlang heb ik me mee la ten slepen door de gedachte dat ik nog al tijd iets moest doen voordat ik mezelf kon vei-oorloven te genieten. Onzin, als je niet gelukkig kimt zijn met de dag van vandaag, dan word je het nooit. En daarbij gaat het om de kleine dingen: genieten van een mooi uitzicht, van een pasgeboren baby, of wat dan ook. Jammer dat ik dat pas na mijn vijf tigste heb geleerd. Want nu heb ik mijn le ven voor het grootste gedeelte voorbij zien gaan zonder dat ik er echt van genoten heb. Het is onzin om steeds maar hard te wer ken, geld te sparen om er na je pensioen pas van te mogen genieten. Dan heb je al zoveel gemist wat je nooit terugkrijgt. Nee, als je iets moois wilt doen met je leven, dan moet je er niet mee wachten." Harry Je Jong

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29