Elf voetbalvelden vol tenten, caravans en gerei Tijdreizen met een stuk anti-stroomlijn op sleep Het grote overwinteren in schuren en kassen 27 KAMPEER CARAVAN vrijdag 17 september 2004 Utrecht laat de kampeerindustrie vanaf za- zien wat ze in huis heeft. Met voor snel le recreanten het nationaal kampioenschap tent opzetten. tcerRien van der Steen In de Utrechtse Jaarbeurs wordt van zaterdag 18 tot en met vrijdag 24 septem ber de Kampeer Cara- vanbeurs gehouden. In hal 7 tot en met 12 is alle be schikbare ruimte gereserveerd. De manifestatie is voor de twee de keer in Utrecht, nadat de branche zich in 2002 van de Amsterdamse Rai afkeerde. Ten ten, caravans en accessoires staan op ruim 55.000 vierkante meter, een oppervlak van een stuk of elf voetbalvelden. De kampeerbeurs biedt vooral een overzicht van vouw-, toer en stacaravans, vouwwagens. campers, tenten, kampeerge- rei, recreatieaccessoires en on derdelen. Daarnaast zijn er bin nen en buiten presentaties en, voor het eerst, het Nederlands kampioenschap tent opzetten. Parcours Behalve een kampeertheater met films, lezingen en demon straties is er een rijvaardigheid- sparcours. Bezoekers kunnen daar een stukje rijden met de trekauto (VW Golf) en de cara van (Chateau Cantara) van het jaar. Voor de kinderen wordt onder professionele leiding een pro gramma op touw gezet. Vorig jaar trok de Kampeer Q) Kampeer- Caravanbeurs De Kampeer Caravanbeurs in Utrecht is van zaterdag 18 tot en met vrijdag 24 september dagelijks open van 11.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs is 12,50 euro; kinderen tot 4 jaar gratis, kinderen tot 15 jaar: 5 euro. In de voorverkoop via internet (www kampeercaravanjaarbeurs. nl) en ANWB kost een toegangs kaart 11 euro Caravanbeurs in Utrecht een kleine 48.000 bezoekers. Vooral de toercaravan stond toen in de belangstelling. De Rijksdienst voor het Wegver keer (RDW) begon een paar jaar geleden met de registratie van caravans en aanhangwagens bo ven een gewicht van 750 kilo. Intussen staan in de registers van de RDW 389.000 caravans en 268.000 aanhangwagens op naam van de eigenaar, naast nog eens 99.000 opleggers. Sa men zijn dat 756.000 voertui gen, die nu zijn voorzien van een kentekenbewijs deel I en deel II. En er komen er nog dui zenden bij, want zo'n 18.000 ei genaren hebben zich te laat (na 1 september 2003) gemeld voor de registratie. De RDW ging aanvankelijk uit van 740.000 voertuigen die voor een nieuw kenteken in aanmerking kwa men. Maar er zijn dus veel meer aanhangers en caravans in gebruik dan was aangeno men. Bij de operatie werden tot nu toe 2.700 gestolen caravans opgespoord. De eigen kentekenplaat voor ca ravans en zware aanhangers zou de voorloper zijn van regel matige apk-keuringen, terwijl ook afzonderlijke verzekerin gen voor aanhangwagens in het vat zouden zitten. Maar de RDW zegt daar geen aanwijzin gen voor te hebben. wwwka m peerca ra va njaarbeu rs. n I 18 -24 SEPTEMBER 2004 UTRECHT Gedraaide haring van Isabella Het Deense Isabella, dat sinds 1957 accessoires en voortenten voor caravans maakt, heeft een nieuw glasfiber frame ontwikkeld. Het Carbon-X systeem dat door Exel in Finland gemaakt wordt, buigt door toepas sing van koolstof veel minder door dan de glasfiber stok ken die tot nu toe in de handel waren. Verder heeft Isabella een bagagenet voor bevestiging aan de dakligger en een nieuw voorzonluifel. De nieuwe gedraaide tentharing in het programma kan tenslotte veel meer trekkracht aan en is speciaal geschikt om in een stormachtige omgeving stand te houden. Het Car bon-X systeem kost 345 euro, de stormharing komt op 19,90 euro. Het rijdt niet, het remt niet, maar het is wel dikke pret." Een 73-jarige Buick met een Blanken-caravan erachter. Foto/documentatie Archief Ronald Maaskant hele toer met zo'n loodzwaar stuk anti-stroomlijn erachter." Ronald Maaskant is niet de eni ge liefhebber van nostalgisch kamperen. De Oldtimer Cara van Club telt zo'n vijfhonderd leden, bezitters van caravans van 25 jaar of ouder. Die kwart eeuw is voor Maaskant al op het randje. „Sinds de jaren zeventig maak te het caravannen een enorme groei door. De kwaliteit werd ook steeds beter. Daardoor zie je die jongere modellen nog veel. Echt oude caravans zijn zeldzamer en hebben meer sfeer. Daarom ben ik ook zo blij met de schoenendoos vol foto's en documentatie die ik van de zoon van Jaap Blanken heb ge kregen. De nostalgie druipt er af. Alles is te zien op mijn web site. Krijg ik heel leuke reacties op." Voor Maaskant is het knutselen net zo leuk als het reizen: „Als je een beetje overweg kunt met hamer en zaag, maak je zo'n oud kreng weer als nieuw. En het kost bijna niks. Soms is de verkoper voor twee- of driehon derd euro al blij dat je 'm wilt meenemen. Leuk, heb je voor weinig geld een hoop ellende. Je moet wel improvisatietalent hebben, dat hadden de makers ook. Net als Blanken waren dat meestal handige knutselaars, die na een eerste geslaagde po ging de smaak te pakken kre gen en een serietje opzetten. Speciale spullen kenden ze niet. Gewoon een los gascom- foortje en een keukenkraantje, zo van de loodgieter. Dat is nu wel handig, want op oldtimer beurzen ligt niks voor oude ca ravans. Maar dat houdt je lek ker creatief!" De Oldtimer Caravan Club, voor kampeervóertuigen van 25 jaar en ouder. Kampeerweekenden, informa tieve en technische bijeenkomsten, clubwerkplaats. Info: www.oldtimercaravandub.nl. Douche, magnetron, friteuse, surround sound ■een beetje caravan heeft het tegenwoordig al- - tonaal. Voor Ronald Maaskant hoeft die poes pas niet. Net als duizenden anderen geeft hij de voorkeur aan een soort kippenhok uit ver dogen tijden. kost." Het is niet de kwaliteit dus, maar wat dan wel? „Jeugd herinneringen. Mijn ouders hadden een Blanken. Ik zie het nog zo voor me. Pa, bijna twee meter lang, met mijn moeder in een bed van 1 meter 68. Von den ze nog luxe ook, zo'n cara van. En dan het rijden, daar maakte die ouwe Jaap Blanken geen punt van. De dissel is veel te kort en bij 80 km per uur be- gint-ie vreselijk te slingeren. En een whiplash zul je van de rem men niet overhouden. Maar ja, vroeger werd natuurlijk wel rus tiger gereden dan nu. Voor veel oude auto's is zeventig al een A35. Waarom uitgerekend zo'n caravan van Blanken, een klei ne fabrikant en minder bekend dan bijvoorbeeld het eveneens Nederlandse Kip? De kwaliteit misschien? „Oh nee. Rommel is het. Bordkarton op latjes, zoals elke caravan uit die tijd. Elk zelfgetimmerd kippenhok is be ter. Nou ja, oorspronkelijk dan. Inmiddels is hij beter dan ooit, met watervast hechthout, hele maal afgekit en goed be schermd tegen houtrot, maar dat heeft me heel wat uren ge- Q) Caravankunde Het Britse Ecdes van 1912 is een van 's werelds oud ste caravanfabrieken (rechts een van de eerste modellen). Op het Euro pese vasteland kwam de caravanbouw pas na 1945 goed op gang. Nederland heeft talloze caravanmerken gekend, waaronder Kip, Otten, P.A.F., Avento, Gevaert, Bergland en Mostard. De eerste Caravan-RAI was in 1965. Jaap Blanken Caravanindustrie in Laren (N-H) bouwde tussen 1931en midden jaren zeventig 500 tot 600 caravans; vier zijn er nog over. Informatie en mooie foto's staan op de website van Ronald Maaskant: www tante.nl/zzblanken/index html. Interessante websites: www.teardrops.net over nostalgische mini-caravans; www.airstream.net, over de aluminium caravans van Airstream (VS). Door Gert te Lintelo -Wat er leuk is aan kamperen met zo'n oud ding?" Maaskant buldert van het lachen. „Leuk? Afeien is het! Net een oude au to. Het rijdt niet, remt niet en Stuurt niet, maar het is wel dik ke pret." Maaskant kan het weten. Want lij spant zijn twee oude Blan ken caravans - de oudste is van 1954- het liefst achter een klas- seke auto: een 73 jaar oude Buick of een vijftigjarige Austin Na de aanschaf van een caravan en een nieuwe trekhaak komt er nog heel wat op de enthousiaste ca- ravanner af. Een goe- M stalling bijvoor beeld, en dito verzeke ring. Ooof Rob van Ginneken caravan en trekhaak koop Je bijna op elke hoek van de paa£. Maar dan ben je er nog pet. Zo moet een waardevolle afavan doorgaans casco verze- N worden. Op de trekhaak ^t hij immers alleen onder de aansprakelijkheidsverzekering van de trekauto. En als er iets mis gaat bij het rondduwen wil menig particuliere verzekering ook nog wel met je meeden ken. Wel zo plezierig als je het peperdure hek van de buren hebt vermorzeld. Aansprakelijk heid is dus meestal niet zo'n probleem, maar de caravan zelf zal altijd apart verzekerd moe ten worden. „Reken dan op een bedrag van tussen de 14 en 15 euro per 1.000 euro nieuwwaar- de", zo meldt men bij de Econo mische Automobilisten Club. „Op jaarbasis dus al gauw een fiks bedrag. Let dan wel goed op of hagelschade is meeverze kerd. Putjes heb je zo in een kwetsbaar aluminium dak en de reparatie kan duur zijn." Ook het stallen is een verhaal op zich. Een serie steekproeven rond de prijzen en voorwaar den bewijst dat er op dat gebied nauwelijks iets is geregeld. Ca ravanstallingen variëren van een leegstaande particuliere schuur via 'omgeschoolde' kas sen en stallen tot professioneel opgezette bedrijven met een on derhoudswerkplaats. Alleen die laatste kan Bovag goedgekeurd zijn, maar aan de poort van de staUing hoef je niet op een be moedigend schildje van ANWB, Bovag of Recron te rekenen. Miljoenen Kennelijk surft deze bedrijfstak mee op de 'vrijheid blijheid' filo sofie van de kampeerder. Tame lijk opmerkelijk, omdat er in ons land toch rond de 700.000 caravans en vouwwagens ge stald moeten worden. En dat lukt lang niet altijd in de par keergarage van een bevriend be drijf. Het gaat dus over honderd duizenden stallingplaatsen en vele tientallen miljoenen euro's omzet per jaar. Ook hier werkt het mechanis me van vraag en aanbod. Bij voorbeeld in het noordoosten en oosten van ons land kunnen we met een caravan zo terecht voor bedragen tussen de 85 en 120 euro per jaar. Een overdek te stallingplek kost iets meer. In de regio Amsterdam gaat dat anders. Er wordt soms zelfs let terlijk in decimeters lengte en breedte gerekend en de prijs van een nette overwintering plaats giert zomaar richting 300 euro. Hoe groot de belang stelling is, blijkt wanneer we een bekend Westlands stalling- bedrijf bellen. Er staan daar dui zend caravans en vouwwagens en men constateert tevreden dat er ook nog 325 mensen op een wachtlijst staan. We zou den over ongeveer drie jaar aan de beurt zijn om onze modale Tienduizenden caravans in ons land staan ook 's winters buiten. caravan voor 253 euro in een kas te mogen stallen. In de gla zen stad van de 21e eeuw gaat het niet per se over bloemen of tomaatjes. Rangeren De wachtlijst zal in dat laatste voorbeeld niet voor niets zo lang zijn, maar die professione le aanpak vind je lang niet al tijd terug. ANWB-voorlichter Ad Vonk: „Het is niet erg gere glementeerd allemaal, maar het goede nieuws is dat we ei genlijk niet veel klachten van onze leden horen. We raden overigens wel aan een goed con tract af te sluiten. Daarvoor staat een standaardformulier op onze internetsite en er zijn ook stallingeigenaren die er zelf een hebben. Helaas moetje dan wel voor opmerkelijke re gels tekenen. Zo kennen we een voorbeeld van een stalling waarin je caravan op eigen risi co staat, maar waar je hem toch niet zelf mag verplaatsen. De enige die bij het rangeren scha de kan aanrichten, is dus de ei genaar zelf." Met andere woorden: haast is een slechte raadgever. Bekijk het aanbod en schroom niet om ook wat verder van huis te informeren. www caravan-stalllng.pagma.nl. Een keuken die Cook heet Holtkamper heeft een nieuwe kampeerkeuken, die de naam van ontdekkingsreiziger James Cook mee gekregen heeft. De mobiele kampeerkeuken is speciaal voor avontuurlijke kampeerders. De Cook-keuken is dankzij een gepatenteerde wielconstructie gemakkelijk door één persoon als een soort kruiwagen te verplaat sen. Slim en schoon kampeertoilet Het dit voorjaar uitgebrachte water- en reukloos kampeertoilet Nonolet (naar het Latijn 'non olet': stinkt nietheeft genoeg aan een simpele urine-afvoer en een ontluchting via dakventilatie. Het toilet kan zestig keer volledig worden gebruikt en de inhoud, in een com posteerbare plastic zak, deponeer je in een gft-contai- ner. Een bedrijf in Lelystad kan er daarna compost van ma ken. Het toilet is ontwikkeld door het ecologisch-tech- nisch centrum van stichting De Twaalf Ambachten in Boxtel. Met toebehoren kost het als inbouwtoilet voor de caravan rond de 260 euro. De ruim 25 jaar oude stich ting laat ook de kleine, houten boot-Nonolet zien, een oplossing voor het actuele lozingsprobleem in jachtha vens. Omdat de Nonolet geen water en geen rioolaansluiting nodig heeft kan hij overal geplaatst worden. Er is ook een handgemaakt designmodel van gewapend polyester voor in huis. www de12ambachten.nl Infrarood koken en verwarmen Van het Eindhovense bedrijf Xirio komt de Halocosy, een infrarood warmtelamp. De lamp geeft ook ver lichting en is overal te gebruiken. Op de camping kan de Halocosy kou en vocht uit caravan of tent houden. De lamp consumeert 350 Watt en heeft een aluminium kap met metalen reflector. Met infrarood werkt ook de grill Halocook. Deze elektrische grill heeft een vermogen van maximaal 500 Watt. Behalve op de camping kan hij op het terras of binnenshuis gebruikt worden. De Halocook is als prototype op de beurs te zien. Kampeerboer krijgt de ruimte Sinds juni van dit jaar kan er ruimer bij de boer ge kampeerd worden in Nederland. Het aantal plaatsen dat per erf bezet mag worden is opgetrokken van tien naar vijftien voor het hele seizoen. Tot nu toe gold die uitbreiding alleen voor een korte periode in de zomer. De gemeenten bepalen wie voor een kampeervergun- ning in aanmerking komen. De Stichting Vrije Recreatie (SVR) is vooralsnog tevreden met de nieuwe regeling, maar wil nog meer vrijheid voor de boer. Na 2009 komt een nieuwe recreatiewet die de gemeen ten meer bevoegdheden geeft. De SVR is bang dat de kampeerboeren dan veel last van de regelzucht van ge meenten gaan krijgen. De vereniging van recreatie-on dernemers Recron heeft ook vrede met de regeling, maar ziet met lede ogen aan hoe investeringen op de campings in allerhande voorzieningen als toiletten, rio lering, kantines en sportgelegenheden leiden tot hogere tarieven. Die steken dan schril af tegen de gemiddelde tien euro voor een plaats op een boerencamping. De gekrulde tentharing moet stormen kunnen weerstaan. De infrarood warmtelamp Halocosy en de infrarood grill Halocook.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27