Elf voetbalvelden vol tenten, caravans en gerei
Tijdreizen met een stuk anti-stroomlijn op sleep
Het grote overwinteren
in schuren en kassen
27
KAMPEER
CARAVAN
vrijdag 17 september 2004
Utrecht laat de kampeerindustrie vanaf za-
zien wat ze in huis heeft. Met voor snel
le recreanten het nationaal kampioenschap
tent opzetten.
tcerRien van der Steen
In de Utrechtse Jaarbeurs
wordt van zaterdag 18 tot
en met vrijdag 24 septem
ber de Kampeer Cara-
vanbeurs gehouden. In
hal 7 tot en met 12 is alle be
schikbare ruimte gereserveerd.
De manifestatie is voor de twee
de keer in Utrecht, nadat de
branche zich in 2002 van de
Amsterdamse Rai afkeerde. Ten
ten, caravans en accessoires
staan op ruim 55.000 vierkante
meter, een oppervlak van een
stuk of elf voetbalvelden.
De kampeerbeurs biedt vooral
een overzicht van vouw-, toer
en stacaravans, vouwwagens.
campers, tenten, kampeerge-
rei, recreatieaccessoires en on
derdelen. Daarnaast zijn er bin
nen en buiten presentaties en,
voor het eerst, het Nederlands
kampioenschap tent opzetten.
Parcours
Behalve een kampeertheater
met films, lezingen en demon
straties is er een rijvaardigheid-
sparcours. Bezoekers kunnen
daar een stukje rijden met de
trekauto (VW Golf) en de cara
van (Chateau Cantara) van het
jaar.
Voor de kinderen wordt onder
professionele leiding een pro
gramma op touw gezet.
Vorig jaar trok de Kampeer
Q) Kampeer-
Caravanbeurs
De Kampeer Caravanbeurs in
Utrecht is van zaterdag 18 tot
en met vrijdag 24 september
dagelijks open van 11.00 tot
18.00 uur.
De toegangsprijs is 12,50 euro;
kinderen tot 4 jaar gratis,
kinderen tot 15 jaar: 5 euro.
In de voorverkoop via internet
(www kampeercaravanjaarbeurs. nl)
en ANWB kost een toegangs
kaart 11 euro
Caravanbeurs in Utrecht een
kleine 48.000 bezoekers. Vooral
de toercaravan stond toen in de
belangstelling.
De Rijksdienst voor het Wegver
keer (RDW) begon een paar jaar
geleden met de registratie van
caravans en aanhangwagens bo
ven een gewicht van 750 kilo.
Intussen staan in de registers
van de RDW 389.000 caravans
en 268.000 aanhangwagens op
naam van de eigenaar, naast
nog eens 99.000 opleggers. Sa
men zijn dat 756.000 voertui
gen, die nu zijn voorzien van
een kentekenbewijs deel I en
deel II. En er komen er nog dui
zenden bij, want zo'n 18.000 ei
genaren hebben zich te laat (na
1 september 2003) gemeld voor
de registratie. De RDW ging
aanvankelijk uit van 740.000
voertuigen die voor een nieuw
kenteken in aanmerking kwa
men. Maar er zijn dus veel
meer aanhangers en caravans
in gebruik dan was aangeno
men. Bij de operatie werden tot
nu toe 2.700 gestolen caravans
opgespoord.
De eigen kentekenplaat voor ca
ravans en zware aanhangers
zou de voorloper zijn van regel
matige apk-keuringen, terwijl
ook afzonderlijke verzekerin
gen voor aanhangwagens in het
vat zouden zitten. Maar de
RDW zegt daar geen aanwijzin
gen voor te hebben.
wwwka m peerca ra va njaarbeu rs. n I
18 -24 SEPTEMBER 2004
UTRECHT
Gedraaide haring van Isabella
Het Deense Isabella, dat sinds 1957 accessoires en
voortenten voor caravans maakt, heeft een nieuw
glasfiber frame ontwikkeld. Het Carbon-X systeem dat
door Exel in Finland gemaakt wordt, buigt door toepas
sing van koolstof veel minder door dan de glasfiber stok
ken die tot nu toe in de handel waren.
Verder heeft Isabella een bagagenet voor bevestiging
aan de dakligger en een nieuw voorzonluifel. De nieuwe
gedraaide tentharing in het programma kan tenslotte
veel meer trekkracht aan en is speciaal geschikt om in
een stormachtige omgeving stand te houden. Het Car
bon-X systeem kost 345 euro, de stormharing komt op
19,90 euro.
Het rijdt niet, het remt niet, maar het is wel dikke pret." Een 73-jarige Buick met een Blanken-caravan erachter.
Foto/documentatie Archief Ronald Maaskant
hele toer met zo'n loodzwaar
stuk anti-stroomlijn erachter."
Ronald Maaskant is niet de eni
ge liefhebber van nostalgisch
kamperen. De Oldtimer Cara
van Club telt zo'n vijfhonderd
leden, bezitters van caravans
van 25 jaar of ouder. Die kwart
eeuw is voor Maaskant al op
het randje.
„Sinds de jaren zeventig maak
te het caravannen een enorme
groei door. De kwaliteit werd
ook steeds beter. Daardoor zie
je die jongere modellen nog
veel. Echt oude caravans zijn
zeldzamer en hebben meer
sfeer. Daarom ben ik ook zo blij
met de schoenendoos vol foto's
en documentatie die ik van de
zoon van Jaap Blanken heb ge
kregen. De nostalgie druipt er
af. Alles is te zien op mijn web
site. Krijg ik heel leuke reacties
op."
Voor Maaskant is het knutselen
net zo leuk als het reizen: „Als
je een beetje overweg kunt met
hamer en zaag, maak je zo'n
oud kreng weer als nieuw. En
het kost bijna niks. Soms is de
verkoper voor twee- of driehon
derd euro al blij dat je 'm wilt
meenemen. Leuk, heb je voor
weinig geld een hoop ellende.
Je moet wel improvisatietalent
hebben, dat hadden de makers
ook. Net als Blanken waren dat
meestal handige knutselaars,
die na een eerste geslaagde po
ging de smaak te pakken kre
gen en een serietje opzetten.
Speciale spullen kenden ze
niet. Gewoon een los gascom-
foortje en een keukenkraantje,
zo van de loodgieter. Dat is nu
wel handig, want op oldtimer
beurzen ligt niks voor oude ca
ravans. Maar dat houdt je lek
ker creatief!"
De Oldtimer Caravan Club, voor
kampeervóertuigen van 25 jaar en
ouder. Kampeerweekenden, informa
tieve en technische bijeenkomsten,
clubwerkplaats.
Info: www.oldtimercaravandub.nl.
Douche, magnetron, friteuse, surround sound
■een beetje caravan heeft het tegenwoordig al-
- tonaal. Voor Ronald Maaskant hoeft die poes
pas niet. Net als duizenden anderen geeft hij
de voorkeur aan een soort kippenhok uit ver
dogen tijden.
kost." Het is niet de kwaliteit
dus, maar wat dan wel? „Jeugd
herinneringen. Mijn ouders
hadden een Blanken. Ik zie het
nog zo voor me. Pa, bijna twee
meter lang, met mijn moeder
in een bed van 1 meter 68. Von
den ze nog luxe ook, zo'n cara
van. En dan het rijden, daar
maakte die ouwe Jaap Blanken
geen punt van. De dissel is veel
te kort en bij 80 km per uur be-
gint-ie vreselijk te slingeren. En
een whiplash zul je van de rem
men niet overhouden. Maar ja,
vroeger werd natuurlijk wel rus
tiger gereden dan nu. Voor veel
oude auto's is zeventig al een
A35. Waarom uitgerekend zo'n
caravan van Blanken, een klei
ne fabrikant en minder bekend
dan bijvoorbeeld het eveneens
Nederlandse Kip? De kwaliteit
misschien? „Oh nee. Rommel is
het. Bordkarton op latjes, zoals
elke caravan uit die tijd. Elk
zelfgetimmerd kippenhok is be
ter. Nou ja, oorspronkelijk dan.
Inmiddels is hij beter dan ooit,
met watervast hechthout, hele
maal afgekit en goed be
schermd tegen houtrot, maar
dat heeft me heel wat uren ge-
Q) Caravankunde
Het Britse Ecdes van 1912
is een van 's werelds oud
ste caravanfabrieken
(rechts een van de eerste
modellen). Op het Euro
pese vasteland kwam de
caravanbouw pas na
1945 goed op gang.
Nederland heeft talloze caravanmerken gekend, waaronder Kip,
Otten, P.A.F., Avento, Gevaert, Bergland en Mostard.
De eerste Caravan-RAI was in 1965.
Jaap Blanken Caravanindustrie in Laren (N-H) bouwde tussen 1931en
midden jaren zeventig 500 tot 600 caravans; vier zijn er nog over.
Informatie en mooie foto's staan op de website van Ronald Maaskant:
www tante.nl/zzblanken/index html.
Interessante websites: www.teardrops.net over nostalgische mini-caravans;
www.airstream.net, over de aluminium caravans van Airstream (VS).
Door Gert te Lintelo
-Wat er leuk is aan kamperen
met zo'n oud ding?" Maaskant
buldert van het lachen. „Leuk?
Afeien is het! Net een oude au
to. Het rijdt niet, remt niet en
Stuurt niet, maar het is wel dik
ke pret."
Maaskant kan het weten. Want
lij spant zijn twee oude Blan
ken caravans - de oudste is van
1954- het liefst achter een klas-
seke auto: een 73 jaar oude
Buick of een vijftigjarige Austin
Na de aanschaf van
een caravan en een
nieuwe trekhaak
komt er nog heel wat
op de enthousiaste ca-
ravanner af. Een goe-
M stalling bijvoor
beeld, en dito verzeke
ring.
Ooof Rob van Ginneken
caravan en trekhaak koop
Je bijna op elke hoek van de
paa£. Maar dan ben je er nog
pet. Zo moet een waardevolle
afavan doorgaans casco verze-
N worden. Op de trekhaak
^t hij immers alleen onder de
aansprakelijkheidsverzekering
van de trekauto. En als er iets
mis gaat bij het rondduwen wil
menig particuliere verzekering
ook nog wel met je meeden
ken. Wel zo plezierig als je het
peperdure hek van de buren
hebt vermorzeld. Aansprakelijk
heid is dus meestal niet zo'n
probleem, maar de caravan zelf
zal altijd apart verzekerd moe
ten worden. „Reken dan op een
bedrag van tussen de 14 en 15
euro per 1.000 euro nieuwwaar-
de", zo meldt men bij de Econo
mische Automobilisten Club.
„Op jaarbasis dus al gauw een
fiks bedrag. Let dan wel goed
op of hagelschade is meeverze
kerd. Putjes heb je zo in een
kwetsbaar aluminium dak en
de reparatie kan duur zijn."
Ook het stallen is een verhaal
op zich. Een serie steekproeven
rond de prijzen en voorwaar
den bewijst dat er op dat gebied
nauwelijks iets is geregeld. Ca
ravanstallingen variëren van
een leegstaande particuliere
schuur via 'omgeschoolde' kas
sen en stallen tot professioneel
opgezette bedrijven met een on
derhoudswerkplaats. Alleen die
laatste kan Bovag goedgekeurd
zijn, maar aan de poort van de
staUing hoef je niet op een be
moedigend schildje van ANWB,
Bovag of Recron te rekenen.
Miljoenen
Kennelijk surft deze bedrijfstak
mee op de 'vrijheid blijheid' filo
sofie van de kampeerder. Tame
lijk opmerkelijk, omdat er in
ons land toch rond de 700.000
caravans en vouwwagens ge
stald moeten worden. En dat
lukt lang niet altijd in de par
keergarage van een bevriend be
drijf. Het gaat dus over honderd
duizenden stallingplaatsen en
vele tientallen miljoenen euro's
omzet per jaar.
Ook hier werkt het mechanis
me van vraag en aanbod. Bij
voorbeeld in het noordoosten
en oosten van ons land kunnen
we met een caravan zo terecht
voor bedragen tussen de 85 en
120 euro per jaar. Een overdek
te stallingplek kost iets meer.
In de regio Amsterdam gaat dat
anders. Er wordt soms zelfs let
terlijk in decimeters lengte en
breedte gerekend en de prijs
van een nette overwintering
plaats giert zomaar richting
300 euro. Hoe groot de belang
stelling is, blijkt wanneer we
een bekend Westlands stalling-
bedrijf bellen. Er staan daar dui
zend caravans en vouwwagens
en men constateert tevreden
dat er ook nog 325 mensen op
een wachtlijst staan. We zou
den over ongeveer drie jaar aan
de beurt zijn om onze modale
Tienduizenden caravans in ons
land staan ook 's winters buiten.
caravan voor 253 euro in een
kas te mogen stallen. In de gla
zen stad van de 21e eeuw gaat
het niet per se over bloemen of
tomaatjes.
Rangeren
De wachtlijst zal in dat laatste
voorbeeld niet voor niets zo
lang zijn, maar die professione
le aanpak vind je lang niet al
tijd terug. ANWB-voorlichter
Ad Vonk: „Het is niet erg gere
glementeerd allemaal, maar
het goede nieuws is dat we ei
genlijk niet veel klachten van
onze leden horen. We raden
overigens wel aan een goed con
tract af te sluiten. Daarvoor
staat een standaardformulier
op onze internetsite en er zijn
ook stallingeigenaren die er
zelf een hebben. Helaas moetje
dan wel voor opmerkelijke re
gels tekenen. Zo kennen we
een voorbeeld van een stalling
waarin je caravan op eigen risi
co staat, maar waar je hem toch
niet zelf mag verplaatsen. De
enige die bij het rangeren scha
de kan aanrichten, is dus de ei
genaar zelf."
Met andere woorden: haast is
een slechte raadgever. Bekijk
het aanbod en schroom niet
om ook wat verder van huis te
informeren.
www caravan-stalllng.pagma.nl.
Een keuken die Cook heet
Holtkamper heeft een nieuwe kampeerkeuken, die
de naam van ontdekkingsreiziger James Cook mee
gekregen heeft. De mobiele kampeerkeuken is speciaal
voor avontuurlijke kampeerders. De Cook-keuken is
dankzij een gepatenteerde wielconstructie gemakkelijk
door één persoon als een soort kruiwagen te verplaat
sen.
Slim en schoon kampeertoilet
Het dit voorjaar uitgebrachte water- en reukloos
kampeertoilet Nonolet (naar het Latijn 'non olet':
stinkt nietheeft genoeg aan een simpele urine-afvoer en
een ontluchting via dakventilatie. Het toilet kan zestig
keer volledig worden gebruikt en de inhoud, in een com
posteerbare plastic zak, deponeer je in een gft-contai-
ner.
Een bedrijf in Lelystad kan er daarna compost van ma
ken. Het toilet is ontwikkeld door het ecologisch-tech-
nisch centrum van stichting De Twaalf Ambachten in
Boxtel. Met toebehoren kost het als inbouwtoilet voor
de caravan rond de 260 euro. De ruim 25 jaar oude stich
ting laat ook de kleine, houten boot-Nonolet zien, een
oplossing voor het actuele lozingsprobleem in jachtha
vens.
Omdat de Nonolet geen water en geen rioolaansluiting
nodig heeft kan hij overal geplaatst worden. Er is ook
een handgemaakt designmodel van gewapend polyester
voor in huis.
www de12ambachten.nl
Infrarood koken en verwarmen
Van het Eindhovense bedrijf Xirio komt de Halocosy,
een infrarood warmtelamp. De lamp geeft ook ver
lichting en is overal te gebruiken. Op de camping kan de
Halocosy kou en vocht uit caravan of tent houden. De
lamp consumeert 350 Watt en heeft een aluminium kap
met metalen reflector. Met infrarood werkt ook de grill
Halocook. Deze elektrische grill heeft een vermogen van
maximaal 500 Watt. Behalve op de camping kan hij op
het terras of binnenshuis gebruikt worden. De Halocook
is als prototype op de beurs te zien.
Kampeerboer krijgt de ruimte
Sinds juni van dit jaar kan er ruimer bij de boer ge
kampeerd worden in Nederland. Het aantal plaatsen
dat per erf bezet mag worden is opgetrokken van tien
naar vijftien voor het hele seizoen. Tot nu toe gold die
uitbreiding alleen voor een korte periode in de zomer.
De gemeenten bepalen wie voor een kampeervergun-
ning in aanmerking komen. De Stichting Vrije Recreatie
(SVR) is vooralsnog tevreden met de nieuwe regeling,
maar wil nog meer vrijheid voor de boer.
Na 2009 komt een nieuwe recreatiewet die de gemeen
ten meer bevoegdheden geeft. De SVR is bang dat de
kampeerboeren dan veel last van de regelzucht van ge
meenten gaan krijgen. De vereniging van recreatie-on
dernemers Recron heeft ook vrede met de regeling,
maar ziet met lede ogen aan hoe investeringen op de
campings in allerhande voorzieningen als toiletten, rio
lering, kantines en sportgelegenheden leiden tot hogere
tarieven. Die steken dan schril af tegen de gemiddelde
tien euro voor een plaats op een boerencamping.
De gekrulde tentharing moet stormen kunnen weerstaan.
De infrarood warmtelamp Halocosy en de infrarood grill
Halocook.