PZC
BMW M5: een raceauto van de zaak
Land Rover Discovery 3
lust alle zandbakken rauw
Vraag antwoord
Bijdehand
in dat is vijf: de nieuwe Golf GTI
Volvo's mega-hit stijgt naar acht
vrijdag 17 september 2004 25
Interpolis biedt een zogenoemde no-claimgarantie aan: Wat
moet ik me daar bij voorstellen?
Koen van Veldhoven van Interpolis: „Met de No-Claim
Garantie mag je één keer per jaar een schade claimen
zonder gevolgen voor de hoogte van de premie. De om
vang van de schade en het aantal schadevrije jaren ma
ken niets uit. Het pakket kost 39 euro per jaar voor WA
en WA beperkt, en 59 euro voor WA-volledig (allrisk). Je
kunt het afsluiten bij de bestaande autoverzekering van
Interpolis. We proberen er het gevoel mee weg te ne
men bij de verzekerde dat hij weliswaar is verzekerd,
maar dat hij zijn schade lang niet altijd kan claimen om
dat dit ten koste gaat van de opgebouwde korting."
Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener nl
Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de
krant en klik op Auto
De mysterieuze Zafira-tank
Onze oproep vorige week of meer lezers problemen er
varen met de brandstoftank van hun Opel Zafira bleek
niet aan dovemansoren gericht. Zo'n tien lezers kampen
met exact hetzelfde probleem.
Het door Ad van Hasselt uit Tiel aangedragen geval was
volgens de plaatselijke dealer een uitzondering, maar in
middels wenst Opel Nederland de kwestie intern te be
spreken alvorens een officiële reactie te geven. Wij hou
den u op de hoogte. Tevens kregen we tal van reacties
van lezers met andere ongemakken. Zoals een bijna half
jaarlijkse terugroepactie voor nieuwe auto's, trekhaakpe
rikelen en zeer beperkte dealerservice.
Heeft u ook soortgelijke problemen met uw auto of dealer' Mail
dan naar redactie@wegenermultimedia nl
Duitse Saabs, Zweedse Opeis?
GM, eigenaar van Opel en Saab, overweegt om Saabs
bij Opel in Duitsland te gaan maken. En misschien
wel Opeis in Zweden. Beide merken draaien matig tot
slecht en om de productiviteit in de fabrieken op peil te
houden wordt op maatregelen gezonnen.
Hummer onder dak bij Kroymans
Hummer, de afgeleide van de zware Amerikaanse le-
gerjeep Humvee, werd tot nu toe niet officieel in
Nederland geïmporteerd. Daar komt verandering in.
Kroymans in Houten, ook importeur van Cadillac, Cor
vette en Saab, gaat de Hummer voor de Benelux en
Duitsland importeren. Volgens de importeur heeft het
grote voordelen dat de auto nu officieel het land binnen
komt: mijlen worden kilometers op de snelheidsmeter,
de radio bestrijkt de juiste frequenties en de verlichting
voldoet aan de Europese regels. De Hummer H2 kost
97.400 euro. Twee varianten op dat model zijn de H2 suv
en de H2 sut.
Volgende week in Auto:
Kennismaking op niveau: Mercedes CLS
Seat Toledo krijgt familiegezicht
De Peilstok: wat is een eerlijke snelheidsboete?
vyRob van Ginneken
m ls je het signale-
Mk ment van de BMW
f M5 bekijkt, roept
I AA dat als vanzelf de
|w IA, vraag op of zijn be-
fenker wel helemaal spoort,
(uister even mee: een VI0
irachtbron uit dezelfde gieterij
ik de BMW Formule 1 motor,
sn vermogen van 507 pk, een
terensde topsnelheid van dik
TO kilometer per uur op de
slfieidsmeter (in feite kan hij
Bö halen) en een sprint naar
B) kilometer per uur in krap
Stellen.
laar het gaat verder. Net als
hi Formule 1 racewagen heeft
de meest gespierde 5-serie een
laticeerstand waarmee je zijn gas
pedaal voor het optrekken ook
stilstaand al letterlijk op de bo
demplaat kunt drukken. Pas na
het loslaten van het schakel
pookje lijkt het alsof je van ach
teren door een vrachtwagen
wordt aangereden. De zware
sportsedan springt met een
enorme brul van de vijf liter
V10 van zijn plaats en zo lang
je het pedaal maar ingedrukt
houdt, loeit hij volledig automa
tisch en met enorme schakel-
klappen door zijn zeven ver
snellingen heen. Daarbij maakt
hij maar liefst 8.250 toeren.
Wij beproefden het op een kilo
meterslange landingsbaan van
een vliegveld en we werden er
behoorlijk stil van. Watje er op
de gewone weg mee moet?
Boeiende vraag. Wie zelfs maar
één keer zo zijn woonstraat uit
rijdt, wordt zonder twijfel nog
dezelfde dag door op zalvende
toon sprekende mannen in wit
te jassen afgevoerd.
In een dwangbuis.
Delicatessenwinkel
Naar alledaagse normen is de
BMW M5 dus een volstrekt on
zinnige auto. Maar tegelijker
tijd is het een sensatie. Je moet
weliswaar over diplomatieke
onschendbaarheid beschikken
om nog enige tijd in het genot
van je rijbewijs te verkeren,
maar het valt niet te ontken
nen dat de delicatessenwinkel
van BMW een indrukwekkende
auto heeft ontwikkeld. Al moet
zijn bestuurder over een ijze
ren zelfbeheersing beschikken
KENNISMAKING
tot de Duitse Autobahn is be
reikt.
Gelukkig is er ook in ons land
met goed fatsoen mee te rijden.
Met een druk op de 'M-knop' op
het stuurwiel verander je zijn
karakter totaal. De auto heeft
namelijk nog een ander ge
zicht: die van een verrassend
dociel rijdende limousine. De
5-liter VI0 motor levert in die
stand 400 pk en in een moeite
door worden ook de vering, het
schakelgedrag van de geroboti
seerd werkende versnellings
bak en zelfs de stabiliteitsrege-
ling aangepast. De M5 blijft na
tuurlijk extreem snel, maar
krijgt er een enorme portie sou
plesse bij, schakelt desgewenst
opeens zijdezacht en gooit ho
ge ogen in het luxe limousine
segment.
Om dat allemaal mogelijk te
maken, is niet alleen de VI0
motor, maar ook het onderstel
speciaal ontwikkeld. Zo ont-
BMW's M5 is een auto met twee
gezichten. Met 507 pk is een di-
plomatenpaspoort handig, in de
400 pk zakenauto-stand past
een diplomatenkoffertje beter.
staat een racer die met een
druk op de knop zakenauto
wordt. Je hoeft dus niet per se
een diplomatiek paspoort te
hebben. Een diplomatenkoffer
tje mag ook. Mr. Hyde verandert
weer terug in de beschaafde Dr.
JekyZZ. Technisch gezien een uit
zonderlijk knappe prestatie,
het valt niet te ontkennen.
De M5 zal exclusief blijven. Hij
is vanaf begin 2005 leverbaar
en kost 128.900 euro.
Cedy's Wereld voor kinderen
Mercedes-Benz heeft voor kinderen tussen de 6 en
12 jaar een internetsite: Cedy's Wereld. In een vir
tueel avonturenpark helpt cyber-girl Cedy de kinderen
spelenderwijs aan informatie over autotechniek, milieu
en veiligheid. Cedy's Wereld bestond al op de internatio
nale website van Mercedes-Benz, maar nu is het ook als
volledig Nederlandse versie beschikbaar.
www.mercedes-benz.nl/kids
Primeurtje voor Porsche Boxster
Eind van dit jaar komt Porsche met de nieuwe Box
ster en Boxster S. Als eerste roadster ter wereld krij
gen de Boxster boven in het portierpaneel een hoofdair
bag. De 2,7-liter zescilindermotor levert voortaan 240
pk, twaalf pk meer dan voorheen. Ook de Boxster S
krijgt een sterkere motor: de 3,2 liter levert voortaan
280 pk, twintig pk meer. De velgen zijn gegroeid, de
spoorbreedte ook en een vernieuwde neuspartij toont
duidelijker verwantschap met de Porsche 911.
i
je nieuwe BMW M5
levert 400 pk. Na een
juk op de 'M-knop'
j «aaner in zijnVlO
luotor nog eens 107
j prden extra in volle
plop. Deze sedan
leeft dus meer power
jan de meeste racewa-
jens. Onzinnig? Abso
luut, maar wel sensa
tioneel.
Irots meldt Volkswagen dat ne-
p op de tien Europeanen bij
liet horen van de lettercombina
tie GTI zonder meer denken
an de VW Golf. In 1976 be-
tat Volkswagen de GTI als
(en sportieve uitvoering van de
have en burgerlijke Golf. Er
sraden er maar vijfduizend van
xorden gemaakt, maar de
|naag overtrof alle verwachtin
gen en het werd een enorme
jrerkoophit. Andere merken
legden snel met hun varian
ten, en de afkorting GTI groei
de uit tot een algemeen begrip
voor compacte snelle auto's.
Eind dit jaar lanceert het merk
de vijfde generatie van de Golf
GTI. De auto heeft een 200 pk
sterke turbomotor. Net als zijn
voorgangers is de GTI allang
overvleugeld door veel wildere
versies, maar sloom is hij aller
minst. In zo'n zeven seconden
stuift hij naar de 100 km per
uur.
Van de eerste vier generaties
GTI samen zijn er ruim 1,5 mil
joen gebouwd.
Wondersloffen
Geen gehannes meer
met muurvaste bou-
ten, smerig rubber en wan- Run flat tyres: een geluk bij
kele krikken voor BMW bandenpech.
1-rijders. Hun auto is na
melijk standaard uitgerust met run flat tyres: banden
waarmee je bij een lek nog tientallen kilometers met
aangepaste snelheid kunt doorrijden. Fabrikanten lever
den de hightech banden tot voor kort alleen onder de
duurste modellen, maar inmiddels vinden de wonder
sloffen hun weg in minder exclusieve auto's. En zo lijkt
na de choke ook het reservewiel zijn langste tijd te heb
ben gehad. Hoewel: Renault gebruikt het in zijn nieuwe
Modus juist weer als aanrijdings-buffer achterin.
De nieuwe Land
Rover Discovery 3
haakt in op het suc
ces van luxe suv-mo-
dellen. Monumenten
van reisauto's met
een gesoigneerde uit
straling. Maar waar
om rijden we dan tot
onze deurkrukken
door het klotsende
water?
Door Rob van Ginneken
Land Rover kijkt tandenknar
send toe hoe chique suv's als de
Volvo XC90 en BMW X5 steeds
meer kopers inpalmen. Het Brit
se merk stond immers ooit aan
de wieg van de grote vierwiel-
aandrijvers. De oplossing ligt
voor de hand: If you can't beat
them, join them." Als je ze niet
kunt verslaan, doe je gewoon
met ze mee. En dus schiep Land
Rover de Discovery 3.
Het nam geen halve maatrege
len. De Discovery 3 is een joe
kel van een auto, met een leng
te van 484 centimeter, de hoog
te van een fikse kerel en een ge
wicht van tweeënhalve ton
schoon aan de haak. Bonkige
terreinautotrekjes werden zorg
vuldig weggemasseerd, het al
lesoverheersende reservewiel
achterop verdween onder de au
to en de tekenkamer verzorgde
een bijna futuristisch suv-de-
sign.
Boeggolf
Ook binnenin vind je die hoeki
ge vormen terug, alsmede een
fiks toegenomen ruimte. De
lengtewinst van dat enorme re
servewiel is in extra cabinedeci
meters vertaald. Bovendien
staat hij op een veel grotere
transmissie - wordt elektro
nisch optimaal afgesteld. Zo is
er ook een voorgekookte ide-
aalstand voor op sneeuw, zand,
modder en nat gras. Prachtig be
dacht.
Zandbak
Toch zullen verreweg de mees
te eigenaren nooit dichter bij
onverhard terrein komen dan
wanneer ze toevallig de zand
bak van de plaatselijke speel
tuin voorbijrijden. Ook daar is
op gerekend.
De Discovery is dan wel een
bakbeest van een auto, eerder
een modderballetdanser dan
een hupsende prima ballerina.
Maar op zijn compleet nieuwe
onderstel met onafhankelijke
wielophanging rondt de grote
Brit soepeler bochten dan ooit
tevoren. Dat kan dankzij auto
matisch geregelde luchtvering
en een kist vol meet- en regel-
elektronica. Een BMW X5 is hij
niet, maar véél scheelt het niet
meer. Dat is met de starre assen
van de huidige Discovery een
heel ander verhaal.
Land Lord
Er is keus uit twee aangepaste
motoren van Jaguar: een 300 pk
sterke V8-benzineversie en een
190 pk V6-diesel. Tenzij je op
decorum staat, is de 2,7 liter
diesel de aanrader van de twee.
Sterk, soepel, snel zat en toch
zonder de zacht murmelende
geluiden die je bij de V8 uit de
uitlaten en de brandstoftank
hoort komen.
Pakweg 1 op 10 is met de diesel
goed haalbaar.
Daarmee kun je in elk geval
proberen het kostenplaatje nog
een beetje plezierig te houden.
De Discovery 3 komt over drie
maanden naar ons land en de
prijslijst begint dan bij 54.600
euro.
Ook in dat opzicht is hij naar
BMW- en Volvo-niveau getild.
De lat van deze Land Lord ligt
liefst 12.750 euro boven de in-
stapprijs van de oude, meer
aardse Disco.
Een modderspatje op zijn kost
bare nieuwe Saville Row maat
kostuum?
imposante Volvo XC90 is
gouden greep gebleken van
'0,vo Cars. De combinatie van
ien grote sports utility vehicle
N met zeven zitplaatsen,
•oog veiligheidsniveau en op
zend design is aangeslagen.
19 Plan om er 50.000 per jaar
e maken is drastisch opge-
ftofcfd naar 90.000 per jaar.
olvo gaat de XC90 behalve
vijf- en zescilinders nu ook
niet achtcilinder
•motoren. Dit om de kopers in
e Verenigde Staten te gerie
ven. Een op de drie verkochte
suv's in het duurste segment
daar is voorzien van een V8.
De motor blijft binnen de ko
mende Euro-5 emissienorm en
is gekoppeld aan een zestraps
automaat. Volvo heeft hem sa
men met Yamaha geconstru
eerd. Het 4,4 üter blok is groten
deels van aluminium en levert
315 pk en een koppel van 440
Nm. Volgens voorlopige cijfers
consumeert de V8 een liter ben
zine per 7,5 kilometer.
In februari komt hij naar Neder
land.
wielbasis. Er is nu zelfs fatsoen
lijk plaats voor de optionele der
de zitrij.
Land Rover joeg ons ter kennis
making een verbijsterend
zwaar terreinparcours over.
Met waterhindemissen zo diep
datje buiten het raam letterlijk
een hand in zijn eigen boeggolf
kon steken. Maar ook met afda
lingen onder een hoek van 45
graden en hindernissen in de
vorm van kolossale rotsblok
ken.
De boodschap is helder: als
4WD is de Discovery 3 door
geen enkel suv-model te klop
pen. Geen schijn van kans zelfs.
Die overmacht heeft de fabri
kant buitengewoon klantvrien
delijk verpakt. Op de midden
tunnel zit een draaiknop met
vijf symbolen die terreinrijden
zelfs voor dummy's tot een eitje
maakt. Stenen en rotsen? Zet
de schakelaar in de
'rots-kruip-stand' en alles - van ve
ring tot motorafstelling en
voor de Amerikaanse markt gaat Volvo zijn XC90 uitrusten
De Land Rover Discovery 3
lent.
een luxueuze suv met groot terreinta-
Hljwerd overvleugeld door snellere versies, maar populair is de oer-
udervan de GTI's nog altijd.
De Hummer, zoals deze H2 sut, heeft nu een
porteur.
IH
im-