PZC BMW M5: een raceauto van de zaak Land Rover Discovery 3 lust alle zandbakken rauw Vraag antwoord Bijdehand in dat is vijf: de nieuwe Golf GTI Volvo's mega-hit stijgt naar acht vrijdag 17 september 2004 25 Interpolis biedt een zogenoemde no-claimgarantie aan: Wat moet ik me daar bij voorstellen? Koen van Veldhoven van Interpolis: „Met de No-Claim Garantie mag je één keer per jaar een schade claimen zonder gevolgen voor de hoogte van de premie. De om vang van de schade en het aantal schadevrije jaren ma ken niets uit. Het pakket kost 39 euro per jaar voor WA en WA beperkt, en 59 euro voor WA-volledig (allrisk). Je kunt het afsluiten bij de bestaande autoverzekering van Interpolis. We proberen er het gevoel mee weg te ne men bij de verzekerde dat hij weliswaar is verzekerd, maar dat hij zijn schade lang niet altijd kan claimen om dat dit ten koste gaat van de opgebouwde korting." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener nl Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de krant en klik op Auto De mysterieuze Zafira-tank Onze oproep vorige week of meer lezers problemen er varen met de brandstoftank van hun Opel Zafira bleek niet aan dovemansoren gericht. Zo'n tien lezers kampen met exact hetzelfde probleem. Het door Ad van Hasselt uit Tiel aangedragen geval was volgens de plaatselijke dealer een uitzondering, maar in middels wenst Opel Nederland de kwestie intern te be spreken alvorens een officiële reactie te geven. Wij hou den u op de hoogte. Tevens kregen we tal van reacties van lezers met andere ongemakken. Zoals een bijna half jaarlijkse terugroepactie voor nieuwe auto's, trekhaakpe rikelen en zeer beperkte dealerservice. Heeft u ook soortgelijke problemen met uw auto of dealer' Mail dan naar redactie@wegenermultimedia nl Duitse Saabs, Zweedse Opeis? GM, eigenaar van Opel en Saab, overweegt om Saabs bij Opel in Duitsland te gaan maken. En misschien wel Opeis in Zweden. Beide merken draaien matig tot slecht en om de productiviteit in de fabrieken op peil te houden wordt op maatregelen gezonnen. Hummer onder dak bij Kroymans Hummer, de afgeleide van de zware Amerikaanse le- gerjeep Humvee, werd tot nu toe niet officieel in Nederland geïmporteerd. Daar komt verandering in. Kroymans in Houten, ook importeur van Cadillac, Cor vette en Saab, gaat de Hummer voor de Benelux en Duitsland importeren. Volgens de importeur heeft het grote voordelen dat de auto nu officieel het land binnen komt: mijlen worden kilometers op de snelheidsmeter, de radio bestrijkt de juiste frequenties en de verlichting voldoet aan de Europese regels. De Hummer H2 kost 97.400 euro. Twee varianten op dat model zijn de H2 suv en de H2 sut. Volgende week in Auto: Kennismaking op niveau: Mercedes CLS Seat Toledo krijgt familiegezicht De Peilstok: wat is een eerlijke snelheidsboete? vyRob van Ginneken m ls je het signale- Mk ment van de BMW f M5 bekijkt, roept I AA dat als vanzelf de |w IA, vraag op of zijn be- fenker wel helemaal spoort, (uister even mee: een VI0 irachtbron uit dezelfde gieterij ik de BMW Formule 1 motor, sn vermogen van 507 pk, een terensde topsnelheid van dik TO kilometer per uur op de slfieidsmeter (in feite kan hij Bö halen) en een sprint naar B) kilometer per uur in krap Stellen. laar het gaat verder. Net als hi Formule 1 racewagen heeft de meest gespierde 5-serie een laticeerstand waarmee je zijn gas pedaal voor het optrekken ook stilstaand al letterlijk op de bo demplaat kunt drukken. Pas na het loslaten van het schakel pookje lijkt het alsof je van ach teren door een vrachtwagen wordt aangereden. De zware sportsedan springt met een enorme brul van de vijf liter V10 van zijn plaats en zo lang je het pedaal maar ingedrukt houdt, loeit hij volledig automa tisch en met enorme schakel- klappen door zijn zeven ver snellingen heen. Daarbij maakt hij maar liefst 8.250 toeren. Wij beproefden het op een kilo meterslange landingsbaan van een vliegveld en we werden er behoorlijk stil van. Watje er op de gewone weg mee moet? Boeiende vraag. Wie zelfs maar één keer zo zijn woonstraat uit rijdt, wordt zonder twijfel nog dezelfde dag door op zalvende toon sprekende mannen in wit te jassen afgevoerd. In een dwangbuis. Delicatessenwinkel Naar alledaagse normen is de BMW M5 dus een volstrekt on zinnige auto. Maar tegelijker tijd is het een sensatie. Je moet weliswaar over diplomatieke onschendbaarheid beschikken om nog enige tijd in het genot van je rijbewijs te verkeren, maar het valt niet te ontken nen dat de delicatessenwinkel van BMW een indrukwekkende auto heeft ontwikkeld. Al moet zijn bestuurder over een ijze ren zelfbeheersing beschikken KENNISMAKING tot de Duitse Autobahn is be reikt. Gelukkig is er ook in ons land met goed fatsoen mee te rijden. Met een druk op de 'M-knop' op het stuurwiel verander je zijn karakter totaal. De auto heeft namelijk nog een ander ge zicht: die van een verrassend dociel rijdende limousine. De 5-liter VI0 motor levert in die stand 400 pk en in een moeite door worden ook de vering, het schakelgedrag van de geroboti seerd werkende versnellings bak en zelfs de stabiliteitsrege- ling aangepast. De M5 blijft na tuurlijk extreem snel, maar krijgt er een enorme portie sou plesse bij, schakelt desgewenst opeens zijdezacht en gooit ho ge ogen in het luxe limousine segment. Om dat allemaal mogelijk te maken, is niet alleen de VI0 motor, maar ook het onderstel speciaal ontwikkeld. Zo ont- BMW's M5 is een auto met twee gezichten. Met 507 pk is een di- plomatenpaspoort handig, in de 400 pk zakenauto-stand past een diplomatenkoffertje beter. staat een racer die met een druk op de knop zakenauto wordt. Je hoeft dus niet per se een diplomatiek paspoort te hebben. Een diplomatenkoffer tje mag ook. Mr. Hyde verandert weer terug in de beschaafde Dr. JekyZZ. Technisch gezien een uit zonderlijk knappe prestatie, het valt niet te ontkennen. De M5 zal exclusief blijven. Hij is vanaf begin 2005 leverbaar en kost 128.900 euro. Cedy's Wereld voor kinderen Mercedes-Benz heeft voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar een internetsite: Cedy's Wereld. In een vir tueel avonturenpark helpt cyber-girl Cedy de kinderen spelenderwijs aan informatie over autotechniek, milieu en veiligheid. Cedy's Wereld bestond al op de internatio nale website van Mercedes-Benz, maar nu is het ook als volledig Nederlandse versie beschikbaar. www.mercedes-benz.nl/kids Primeurtje voor Porsche Boxster Eind van dit jaar komt Porsche met de nieuwe Box ster en Boxster S. Als eerste roadster ter wereld krij gen de Boxster boven in het portierpaneel een hoofdair bag. De 2,7-liter zescilindermotor levert voortaan 240 pk, twaalf pk meer dan voorheen. Ook de Boxster S krijgt een sterkere motor: de 3,2 liter levert voortaan 280 pk, twintig pk meer. De velgen zijn gegroeid, de spoorbreedte ook en een vernieuwde neuspartij toont duidelijker verwantschap met de Porsche 911. i je nieuwe BMW M5 levert 400 pk. Na een juk op de 'M-knop' j «aaner in zijnVlO luotor nog eens 107 j prden extra in volle plop. Deze sedan leeft dus meer power jan de meeste racewa- jens. Onzinnig? Abso luut, maar wel sensa tioneel. Irots meldt Volkswagen dat ne- p op de tien Europeanen bij liet horen van de lettercombina tie GTI zonder meer denken an de VW Golf. In 1976 be- tat Volkswagen de GTI als (en sportieve uitvoering van de have en burgerlijke Golf. Er sraden er maar vijfduizend van xorden gemaakt, maar de |naag overtrof alle verwachtin gen en het werd een enorme jrerkoophit. Andere merken legden snel met hun varian ten, en de afkorting GTI groei de uit tot een algemeen begrip voor compacte snelle auto's. Eind dit jaar lanceert het merk de vijfde generatie van de Golf GTI. De auto heeft een 200 pk sterke turbomotor. Net als zijn voorgangers is de GTI allang overvleugeld door veel wildere versies, maar sloom is hij aller minst. In zo'n zeven seconden stuift hij naar de 100 km per uur. Van de eerste vier generaties GTI samen zijn er ruim 1,5 mil joen gebouwd. Wondersloffen Geen gehannes meer met muurvaste bou- ten, smerig rubber en wan- Run flat tyres: een geluk bij kele krikken voor BMW bandenpech. 1-rijders. Hun auto is na melijk standaard uitgerust met run flat tyres: banden waarmee je bij een lek nog tientallen kilometers met aangepaste snelheid kunt doorrijden. Fabrikanten lever den de hightech banden tot voor kort alleen onder de duurste modellen, maar inmiddels vinden de wonder sloffen hun weg in minder exclusieve auto's. En zo lijkt na de choke ook het reservewiel zijn langste tijd te heb ben gehad. Hoewel: Renault gebruikt het in zijn nieuwe Modus juist weer als aanrijdings-buffer achterin. De nieuwe Land Rover Discovery 3 haakt in op het suc ces van luxe suv-mo- dellen. Monumenten van reisauto's met een gesoigneerde uit straling. Maar waar om rijden we dan tot onze deurkrukken door het klotsende water? Door Rob van Ginneken Land Rover kijkt tandenknar send toe hoe chique suv's als de Volvo XC90 en BMW X5 steeds meer kopers inpalmen. Het Brit se merk stond immers ooit aan de wieg van de grote vierwiel- aandrijvers. De oplossing ligt voor de hand: If you can't beat them, join them." Als je ze niet kunt verslaan, doe je gewoon met ze mee. En dus schiep Land Rover de Discovery 3. Het nam geen halve maatrege len. De Discovery 3 is een joe kel van een auto, met een leng te van 484 centimeter, de hoog te van een fikse kerel en een ge wicht van tweeënhalve ton schoon aan de haak. Bonkige terreinautotrekjes werden zorg vuldig weggemasseerd, het al lesoverheersende reservewiel achterop verdween onder de au to en de tekenkamer verzorgde een bijna futuristisch suv-de- sign. Boeggolf Ook binnenin vind je die hoeki ge vormen terug, alsmede een fiks toegenomen ruimte. De lengtewinst van dat enorme re servewiel is in extra cabinedeci meters vertaald. Bovendien staat hij op een veel grotere transmissie - wordt elektro nisch optimaal afgesteld. Zo is er ook een voorgekookte ide- aalstand voor op sneeuw, zand, modder en nat gras. Prachtig be dacht. Zandbak Toch zullen verreweg de mees te eigenaren nooit dichter bij onverhard terrein komen dan wanneer ze toevallig de zand bak van de plaatselijke speel tuin voorbijrijden. Ook daar is op gerekend. De Discovery is dan wel een bakbeest van een auto, eerder een modderballetdanser dan een hupsende prima ballerina. Maar op zijn compleet nieuwe onderstel met onafhankelijke wielophanging rondt de grote Brit soepeler bochten dan ooit tevoren. Dat kan dankzij auto matisch geregelde luchtvering en een kist vol meet- en regel- elektronica. Een BMW X5 is hij niet, maar véél scheelt het niet meer. Dat is met de starre assen van de huidige Discovery een heel ander verhaal. Land Lord Er is keus uit twee aangepaste motoren van Jaguar: een 300 pk sterke V8-benzineversie en een 190 pk V6-diesel. Tenzij je op decorum staat, is de 2,7 liter diesel de aanrader van de twee. Sterk, soepel, snel zat en toch zonder de zacht murmelende geluiden die je bij de V8 uit de uitlaten en de brandstoftank hoort komen. Pakweg 1 op 10 is met de diesel goed haalbaar. Daarmee kun je in elk geval proberen het kostenplaatje nog een beetje plezierig te houden. De Discovery 3 komt over drie maanden naar ons land en de prijslijst begint dan bij 54.600 euro. Ook in dat opzicht is hij naar BMW- en Volvo-niveau getild. De lat van deze Land Lord ligt liefst 12.750 euro boven de in- stapprijs van de oude, meer aardse Disco. Een modderspatje op zijn kost bare nieuwe Saville Row maat kostuum? imposante Volvo XC90 is gouden greep gebleken van '0,vo Cars. De combinatie van ien grote sports utility vehicle N met zeven zitplaatsen, •oog veiligheidsniveau en op zend design is aangeslagen. 19 Plan om er 50.000 per jaar e maken is drastisch opge- ftofcfd naar 90.000 per jaar. olvo gaat de XC90 behalve vijf- en zescilinders nu ook niet achtcilinder •motoren. Dit om de kopers in e Verenigde Staten te gerie ven. Een op de drie verkochte suv's in het duurste segment daar is voorzien van een V8. De motor blijft binnen de ko mende Euro-5 emissienorm en is gekoppeld aan een zestraps automaat. Volvo heeft hem sa men met Yamaha geconstru eerd. Het 4,4 üter blok is groten deels van aluminium en levert 315 pk en een koppel van 440 Nm. Volgens voorlopige cijfers consumeert de V8 een liter ben zine per 7,5 kilometer. In februari komt hij naar Neder land. wielbasis. Er is nu zelfs fatsoen lijk plaats voor de optionele der de zitrij. Land Rover joeg ons ter kennis making een verbijsterend zwaar terreinparcours over. Met waterhindemissen zo diep datje buiten het raam letterlijk een hand in zijn eigen boeggolf kon steken. Maar ook met afda lingen onder een hoek van 45 graden en hindernissen in de vorm van kolossale rotsblok ken. De boodschap is helder: als 4WD is de Discovery 3 door geen enkel suv-model te klop pen. Geen schijn van kans zelfs. Die overmacht heeft de fabri kant buitengewoon klantvrien delijk verpakt. Op de midden tunnel zit een draaiknop met vijf symbolen die terreinrijden zelfs voor dummy's tot een eitje maakt. Stenen en rotsen? Zet de schakelaar in de 'rots-kruip-stand' en alles - van ve ring tot motorafstelling en voor de Amerikaanse markt gaat Volvo zijn XC90 uitrusten De Land Rover Discovery 3 lent. een luxueuze suv met groot terreinta- Hljwerd overvleugeld door snellere versies, maar populair is de oer- udervan de GTI's nog altijd. De Hummer, zoals deze H2 sut, heeft nu een porteur. IH im-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25