Duurzame energie op proef
Even intiem maar met beter plot
PZC
Dirigent Prieto haalt
inspiratie uit Mozart
ZNF vreest verlies kwaliteit
ELICHT
15
Levende Delta
tegen plan
ontpolderen
kunst
Leskisten
Dronken voor de rechter
Virtuele wijk Othene-Zuid
Flinke boete voor laagvlieger
Winkelpersoneel houdt dief aan
donderdag 16 september 2004
HOESDe stichting De Leven-
je Delta verzet zich sterk tegen
je ontpolderingsplannen in de
Itffikkelingsschets voor het
scheldebekken. Zij steunt al-
lan vergroting van het Zwin en
bescherming van de Vlakte van
feRaan.
een reactie op de nieuwe
jets schaart De Levende Del-
wzich achter het provinciaal be
suur, dat een derde verdieping
Jj, de Westerschelde afwijst,
[je stichting vindt dat ten on-
i^te onvoldoende is gekeken
laar uitbouw van de haven van
Zeebrugge (met achterlandver-
fcnding) als alternatief voor ver
leping.
Y0igens De Levende Delta toont
je ontwikkelingsschets duide-
B aan dat noch de toeganke-
jjiheid, noch de veiligheid het
tödig maken dat wordt ontpol-
lerd langs de boorden van de
festerschelde. Dat in de schets
lét begrip 'gecontroleerd over
stromingsgebied wordt ge-
óniikt, doet de stichting niet
m mening veranderen. „Het
'ijlt ontpolderen, of het nu via
de voordeur of de achterdeur ge-
beurt."
Overschelde
Positief is De Levende Delta
over het vervallen van de Over
schelde, het graven van een ka-
i gaal door de Hals van Zuid-Be-
rèland. Ook het niet opnemen
san de Zimmermanpolder als
cat natuurgebied wordt gunstig
ihaald.
Daarentegen wijst de stichting
itpoldering van de Bathsepol-
èr, een deel van de Braakman,
ie Hertogin Hedwigepolder en
deel van de Prosperpolder
Eet kracht van de hand. Al-
li tas, voor zover het Neder-
isnds grondgebied betreft.
De Levende Delta merkt op dat
definanciële onderbouwing van
ie natuurprojecten geheel ont
breekt in de ontwikkelings-
rc schets. „Voor ontpoldering is
jn breed maatschappelijk
pagvlak, dus bij krappe over-
kidsfinanciën zal daar zeker
£en Nederlands geld voor
door Rolf Bosboom
Het stormt in het technieklokaal van
de Vlissingse vestiging van de
Christelijke Scholengemeenschap Wal
cheren. De wind, afkomstig van een
föhn, blaast met volle kracht tegen de
rotor van de windturbine, waardoor de
wieken razendsnel ronddraaien. Een
lampje licht op, om te bewijzen dat op
deze manier stroom kan worden opge
wekt.
In het basisonderwijs staat het Ontdek-
kasteel al enige tijd als een huis. Tech
nocentrum Zeeland, het Regionaal Peda
gogisch Centrum Zeeland en de Pa
bo-afdeling van de Hogeschool Zeeland
(HZ) bundelden drie jaar geleden tach
tig technieklessen in één meubel en dat
bleek een groot succes te zijn. Op vrij
wel alle basisscholen in de provincie
wordt het Ontdekkasteel gebruikt om
leerlingen spelenderwijs iets over tech
niek te leren.
In het voortgezet onderwijs bestond tot
CSW-leerlingen Jessica van Belzen en René Nelis krijgen uitleg van de HZ-studenten Stephan Veldman, John Jansen en Hans
van Waes (vlnr). foto Ruben Oreel
dusverre zoiets niet, maar daar komt
eind dit jaar verandering in. Vanuit de
HZ wordt gewerkt aan vijf leskisten,
waarvan de prototypen inmiddels ge
reed zijn. De komende maanden wor
den ze verder ontwikkeld en geschikt ge
maakt voor dagelijks gebruik.
De ontwerpen zijn voortgekomen uit de
module duurzame energie, die afgelo
pen studiejaar voor het eerst op de HZ
heeft gedraaid en waaraan 72 tweede
jaarsstudenten van diverse technische
opleidingen hebben deelgenomen.
„In het begin hadden studenten wat
moeite met de module, omdat het een
zwaar programma was, met veel theorie
lessen en lezingen", zegt docent Bert
Janssen. „Maar ze werden steeds en
thousiaster. Dit studiejaar maakt de mo
dule dan ook een doorstart, in iets be
scheidener vorm."
De praktijkopdracht voor de eerste lich
ting was het ontwikkelen van een les
kist, die middelbare scholieren iets
moet bijbrengen over duurzame ener
gie. Het initiatief is een van de 35 pro
jecten die zijn opgezet met de zogeheten
MAP-gelden (Milieu Actie Plan), waar
mee energiebedrijf Delta duurzame
energie wil stimuleren.
Zowel een vak- als een publiekjury (de
studenten zelf) heeft de gemaakte ont
werpen beoordeeld en de vijf beste idee
ën gekozen. Die worden de komende
maanden aangepast en vervolmaakt
door drie ouderejaarsstudenten van de
HZ: Stephan Veldman, John Jansen en
Hans van Waes. Van elk ontwerp wor
den vijf exemplaren gemaakt, die eind
dit jaar worden verdeeld over het
Zeeuwse voortgezet onderwijs.
De prototypen van de leskisten werden
deze week gepresenteerd bij de CSW,
die zich de afgelopen maanden enthou
siast heeft getoond over het initiatief.
Zes leerlingen uit de tweede klas gin
gen, bij wijze van test, met de ontwer
pen aan de slag, begeleid door de drie
HZ-studenten. Die lieten bijvoorbeeld
zien dat bij de nabootsing van een wind
molen het lampje feller oplicht naarma
te de wind harder blaast.
Een andere leskist demonstreert de ef
fecten van de aërodynamica. De leerlin
gen laten diverse modellen speelgoedwa
gens van een helling afrijden in een tun
nel, waar - opnieuw - een föhn voor te
genwind zorgt. Duidelijk is dat bijvoor
beeld de vrachtwagen minder ver komt
dan de mini-sportbolide.
Ingenieus
Het idee dat van de jury de meeste lof
kreeg, is een waterkrachtcentrale. Die
laat op ingenieuze wijze zien hoe met
de kracht van getij destroom energie
kan worden opgewekt. „Een heel
Zeeuws ontwerp", vindt Pieter Vol-
laard, projectleider duurzame energie
bij de HZ. Via pompjes krijgt het water
zijn snelheid. Door het met behulp van
een metalen trechter in goede banen te
leiden, kan de energieopbrengst worden
vergroot. Een ander ontwerp bootst het
principe van een zonneboiler na. Verder
tonen een kabouterhuisje en een ventila
tor de invloed van wind op de tempera
tuur in een woning.
De studenten gaan er vooral voor zor
gen dat de vijf ontwerpen solider wor
den, zodat die de dagelijkse lespraktijk
kunnen doorstaan. „We moeten ze leer-
lingproof maken"zoals de drie het for
muleren. Dat betekent bijvoorbeeld dat
bij de aërodynamicaproef de schans
niet van plastic maar van metaal of pvc
wordt en dat er geen auto's van lego
worden gebruikt maar miniatuurmodel
len. Begeleidende lesbrieven voor de kis
ten, met uitleg, instructies, vragen en
opdrachten, zijn al gereed.
C. Tuinstra, MAP-coördinator bij Del
ta, is zeer te spreken over de eerste re
sultaten. „Dit project laat overtuigend
het nut en de mogelijkheden van duur
zame energie zien." Hij wijst ook op het
verschil met het Ontdekkasteel, waar
bestaande lessen werden samenge
voegd. „Het bijzondere is dat de leskis
ten worden gevuld met nieuwe ideeën."
MIDDELBURG - Een 56-jarige Vlissinger moest gisteren
voor de kantonrechter verschijnen omdat hij vorig jaar
juli in de Coosje Buskenstraat in Vlissingen werd betrapt
met alcohol. Kennelijk had de man zijn leven het afgelo
pen jaar nog niet gebeterd, want ook tijdens de zitting
was de man duidelijk aangeschoten. De rechter veroor
deelde de man tot een boete van 60 euro. „Nooit van mijn
leven, ik ben eigen rechter", riep de man boos, waarop hij
werd verwijderd door de parketwachter. De Vlissinger is
in hoger beroep gegaan tegen zijn vonnis.
TERNEUZEN - Toekomstige bewoners van de wijk Othe-
ne-Zuid kunnen vanaf komend weekeinde met elkaar, de
gemeente Terneuzen en Projectontwikkeling Zeeland
communiceren op het internet over allerlei ontwikkelin
gen in de nieuwe wijk, woningen en de woonomgeving.
Om dit mogelijk te maken stelt gedeputeerde H. van Wa-
veren (volkshuisvesting) zaterdag 18 september een zoge
noemde virtuele gemeenschap in gebruik; een speciale, be
sloten website.
Hij doet dit tijdens de tweede Othene-woondag die zater
dag wordt gehouden. Tijdens de woondag kunnen belang
stellenden vanaf 11.00 uur in de showroom van Project
ontwikkeling Zeeland aan de Rooseveltlaan in Terneuzen
een tentoonstelling over de nieuwe wijk bezoeken. Vanaf
11.30 uur tot 15.30 uur pendelt er een oldtimer-schoolbus
tussen de showroom en de nieuwe Terneuzense wijk. Ter
plaatse kan men nieuwe woningen bekijken - diverse ty
pen- en de ontwikkeling van de wijk - die uiteindelijk
1200 woningen, scholen en winkels moet tellen - aan
schouwen.
MIDDELBURG - De kantonrechter heeft gisteren een
29-jarige man uit Papendrecht veroordeeld tot een boete
van 500 euro. Vorig jaar juli werd de man geflitst met een
snelheid van 170 kilometer per uur op de Deltaweg tussen
Goes en Zierikzee. De eigenaar van de auto was vakantie
aan het vieren met vrienden. „We zijn om de beurt Bob ge
weest, ik weet dus niet wie op dat moment reed", zei hij
gisteren. Kantonrechter M. Klarenbeek was onverbidde
lijk: „Als kentekenhouder ben je aansprakelijk voor wat
er met je auto gebeurt." De auto reed 70 kilometer te hard
en omdat de kentekenhouder al een flinke snelheidsover
treding op zijn naam had staan, eiste de officier van justi
tie een extra hoge boete. Zij eiste een boete van 500 euro
en een voorwaardelijke rijontzegging van 4 maanden. De
rechter vonniste conform de eis.
VLISSINGEN - Een 51-jarige Fransman is gistermiddag
rond één uur aangehouden nadat hij geprobeerd had om
geld uit een kassa te stelen. De man moest iets afrekenen
in een winkel aan de Govert Flinckstraat in Vlissingen.
Hij probeerde de caissière af te leiden om zo een greep in
de kassa te kunnen doen. De caissière tikte de man nog op
de vingers, maar hij zag toch kans om er met een biljet
van twintig euro vandoor te gaan. Buiten werd hij door
medewerkers van de zaak aangehouden. Zij hebben hem
overgedragen aan de politie. De man heeft een boete van
125 euro gekregen.
doorErnst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Het Zeeland
Nazomer Festival (ZNF) vraagt
ie provincie jaarlijks 175.000 eu
ro meer subsidie dan zij op
grond van de conceptcultuurno-
tavan plan is te geven. „Finan
ciële achteruitgang betekent ar
tistieke stilstand en het einde
van het festival op termijn", al
ius ZNF-directeur Ruud van
Meijel in een brief aan het dage
lijks provinciebestuur.
ag nadat de Raad voor de
5 Cultuur Zeeland gedeputeerde
H. van Waveren (CDA, cultuur)
stuurloosheid verwijt, klinkt de
zelfde klacht nu door in de brief
van het ZNF. Over de concept
cultuurnota 2005-2008 merkt
Van Meijel op: „Wat verwach-
Gedeputeerde Staten van
7 Welke rol is ons deel in
iiet Zeeuwse schouwtoneel? Het
staat nergens te lezen. Dat
maakt reageren op uw concept
cultuurnota voor ons lastig,
want inhoud komt nergens con
creet aan bod."
Dus richt het ZNF zich op de fi
nanciën. De afgelopen jaren ont
ving het ZNF van Rijk en provin
cie in totaal gemiddeld 425.000
euro. Zoals het er nu naar uit
ziet, wordt dat vanaf januari
475.000 euro. Dat is 50.000 euro
meer dan voorheen, maar
175.000 euro minder dan ge-
In de brief wordt duidelijk ge
maakt dat dit ernstiger is dan
het lijkt. Nu het Rijk structureel
subsideert zal het ZNF vrijwel
zeker subsidies van het Fonds
voor de Podiumkunsten, het
Prins Bernhard Cultuurfonds en
het VSB Fonds kwijtraken: in to
taal bij elkaar opgeteld is dat
een bedrag van gemiddeld
175.000 euro.
Achteruitgang
De komende jaren is uit deze
hoek waarschijnlijk niet meer
dan 50.000 euro per jaar te ver
wachten. „Het bovenstaande im
pliceert dat ZNF er substantieel
op achteruitgaat en zo haar posi
tief beoordeelde plannen niet
zal kunnen realiseren."
Net als Nieuwe Muziek Zeeland
stelt het ZNF dat de provincie
Zeeland steeds heeft verzekerd
dat met het Rijk sluitende af
spraken zijn gemaakt om de sub
sidiehoogte op hetzelfde niveau
te houden als in de periode
2001-2004.
Inzage
De afspraken blijken niet zo
hard te zijn, concludeert het
ZNF. Nieuwe Muziek heeft vori
ge week zelfs inzage gevraagd
in de schriftelijke afspraken
hierover tussen provincie en
Rijk.
Volgens Van Meijel kan het
ZNF de wegvallende inkomsten
onmogelijk zelf opvangen.
Op 15 oktober en 12 november
spreken de Staten over de con
ceptcultuurnota. Daaraan voor
afgaand organiseren GS donder
dag 23 september in De Mythe
in Goes een inspraakbijeen
komst (aanvang: 19.30 uur). Be
langhebbenden kunnen bij de
provincie spreekrecht aanvra
gen {statencommissie@zeeland.
nl of 0118-631437).
Regisseur Michael Mayer presenteert vandaag zijn film 'A home at
the end of the world' in Vlissingen. foto Lex de Meester
Regisseur Michael Mayer stelt fans van roman 'A home at the end of the worldgerust
door Ernst Jan Rozendaal
GISSINGEN - Een cliché is dikwijls
waar. Zo ook de verzuchting na het zien
wan een literatuurverfilming: 'Het boek
was beter'. Maar bij A home at the end of
ree world kan die opmerking achterwege
"lijven.
Veertien jaar geleden oogstte de Ameri
kaanse schrijver Michael Cunningham lo-
rende recensies met zijn gelijknamige de
buutroman. „Intens, bijna pijnlijk in-
lem"' merkte schrijver David Leavitt
op na het lezen van A home at
'wend of the world. Volgens hem betrof
ret een magistrale en belangrijke roman.
de verfilming hebben Cunningham en
regisseur Michael Mayer de gelegenheid
te baat genomen enkele belangrijke ver
anderingen aan te brengen in het ver
naai. De intimiteit en complexiteit van
verhoudingen tussen de hoofdperso
nen is op een bewonderenswaardige ma-
nrei bewaard gebleven, maar de plot is
sterker geworden, waardoor zelfs fans
ren het boek de film misschien wel beter
Pen vinden. „Cunningham vindt zijn
s?ript in ieder geval beter dan zijn ro-
jnan zegt Mayer, die zijn film vandaag
nVlissingen presenteert.
was The Hours een prominen
te titel in het programma van Film by
the Sea. Ook die film is gemaakt naar
een boek van Michael Cunningham, al
leen was het script van de hand van de
befaamde Blitse scenarist en toneelschrij
ver David Hare. „Ik weet zeker dat Cun
ningham veel minder trouw zijn eigen
boek had gevolgd als hij het script van
The Hours had geschreven", betoogt
Mayer. „Hij had in eerste instantie ook
bedenkingen tegen een filmversie van A
home at the end of the world. Hij was
bang dat ik zijn roman zo precies moge
lijk wilde navertellen. Na tien jaar was
hij anders over het boek gaan nadenken.
Door zelf het script te schrijven, kon hij
hetzelfde verhaal op een nieuwe, manier
vertellen. In het boek heeft Jonathan een
vriend, Erich. Die krijgt aids. In de film
hebben we Erich geschrapt en wordt Jo
nathan ziek. Destijds durfde Cunning
ham niet een van zijn belangrijkste ro
manfiguren ongeneeslijk ziek te laten
worden. Daarom creëerde hij Erich. Dat
hebben we nu rechtgezet."
„De beginscène komt uit het korte ver
haal 'White angel', dat Cunningham voor
The New Yorker heeft geschreven voor
hij als romancier debuteerde. Ik heb erop
aangedrongen dat toe te voegen, omdat
de hoofdpersoon Bobby daardoor een
achtergrond krijgt die zijn karakter ver
klaart. Als hij veertien is, ligt zijn hele fa
milie op het kerkhof. Zijn vader, zijn
moeder en zijn oudere broer. In de mees
te Amerikaanse films ontsporen zulke fi
guren.
Het verlies uit hun jeugd is de verklaring
voor hun alcoholisme, drugverslaving, de
pressie of criminaliteit. Het worden pro
bleemgevallen. Bobby niet. Hij wil alleen
maar liefde brengen in het leven van an
deren. Wat je ook nooit in een film ziet,
is dat een heteroseksuele man zo ontzet
tend veel houdt van zijn beste vriend die
homoseksueel is. Bobby heeft iets van
een idiot savant. Hij doet gewoon wat hij
denkt dat goed is. Hij beseft helemaal
niet hoe moedig dat is. Hij is onschuldig.
Het ontbreekt hem aan elk cynisme."
A home at the end of the world gaat niet
alleen over de ingewikkelde relatie tus
sen Bobby en de homoseksuele Jonathan,
maar ook hun band met Clare. Zij is, als
de twee jeugdvrienden elkaar midden ja
ren tachtig in New York weer tegenko
men, de huisgenote van Jonathan. Hij
was ooit haar grote liefde, bekent ze,
maar die is onbeantwoord gebleven. Ze
krijgt een relatie met Bobby, die een
kind bij haar verwekt dat in het huis dat
ze met zijn drieën in Cleveland gaan be
wonen feitelijk twee vaders heeft.
De vriendschap van Bobby en Jonathan
wordt gevolgd van eind jaren zestig tot
eind jaren tachtig. Net als in het boek
speelt popmuziek een belangrijke rol.
Het thuis dat de drie hebben gecreëerd
bevindt zich in meerdere opzichten aan
het einde van de wereld. Ze leven er geï
soleerd en veilig in de geest van de jaren
zestig. „Die is begin jaren tachtig vernie
tigd door Reagan en aids", verklaart
Mayer. „Zo genadeloos destructief als
aids is voor het lichaam, vooral voor men
sen die leefden in de positieve geest die
in de jaren zestig is opgekomen, zo'n
ramp was Reagan voor het land. Bush
zorgt nu voor een verdere verspreiding
van de ziekte reaganism. Het huis in Cle
veland kun je zien als een humane oase
in een koude wereld, maar voor Jona
than is het natuurlijk ook letterlijk de
plek waar zijn wereld eindigt. Bobby's
besluit om tot het einde bij zijn vriend te
blijven, ook al vertrekken de vrouw en
het kind waarvan hij houdt uit het huis,
is voorbeeldig. Het is een prachtige daad
van vriendschap en medemenselijkheid.
Zeldzaam in het Amerika van vandaag."
A home at the end of the world draait van
daag om 10 en 19 uur in Cine City in Vlissin
gen. Michael Mayer is aanwezig bij die twee
de vertoning en in de talkshow om 21.30
uur. De film is ook nog te zien za om 18 en
zo om 11.30 uur.
door Douwe Eisenga
VLISSINGEN - De jetlag spat
zo'n beetje uit zijn ogen. Op
maandagochtend in de ontbijt
zaal van een hotel in Goes oogt
dirigent Carlos Miguel Prieto
nog niet echt fris. De avond er
voor heeft hij met zijn Or-
questra Sinfónica de Xalapa het
Festival van Zeeuwsch-Vlaande-
ren geopend, komende zondag
volgt een - ander - concert in de
Sint Jakobskerk in Vlissingen.
Afgelopen zaterdag arriveerden
de ruim honderd musici van dit
Mexicaanse Orkest met uren ver
traging op Schiphol. Een dag la
ter verzorgden ze het openings
concert van het Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen. Het or
kest staat deze anderhalve week
in Brugge, Enschede, Wupper-
tal, Brussel, Groningen, Rotter
dam en Amsterdam.
Ondanks de vermoeidheid kijkt
Prieto enthousiast terug op het
concert in Hulst. „Het was een
emotioneel concert, voor ieder
een. Niet alleen voor de musici
maar ook voor het geweldige pu
bliek. Het enthousiasme was er
één met een crescendo. We heb
ben twee toegiften van een kwar
tier moeten geven."
Onverslaanbaar
Prieto is 38 jaar, het orkest dat
hij leidt is bijna twee keer zo
oud. Het verhaal gaat dat deze
combinatie onverslaanbaar is in
het vertolken van Latijns-Ame
rikaanse klassieke muziek, zo
als dat in Hulst gebeurde. De be
scheiden Prieto schuift het com
pliment door naar het orkest.
„Deze muziek is door het orkest
heel vaak gespeeld, onder heel
veel verschillende dirigenten
met allemaal hun eigen versies.
De muziek klinkt vaak vrolijk
en up-tempo, maar ritmisch ge
zien zit het allemaal heel com
plex in elkaar. Dit orkest is daar
heel goed in."
Het programma in Vlissingen is
volslagen anders dan dat in
Hulst. In de Sint Jakobskerk
klinkt het Piano Concerto no. 21
van Mozart, het eerste pianocon
cert van Liszt en het Concert
voor twee piano's van Poulenc.
Het middendeel van het stuk
van Mozart is in 1967 wereldbe
roemd geworden door de film El
vira Madigan, maar dat is niet
de reden waarom Prieto, die in
Mexico aan het hoofd staat van
een jaarlijks Mozart-Haydn Fes
tival, dit werk speelt. „Ik ben op
gegroeid met Mozart. Mijn fami
lie kent al 150 jaar, al vijf gene
raties lang, een traditie in het
spelen van kamermuziek. Ik
deed vanaf mijn zevende mee.
We begonnen dan met de vroege
strijkkwartetten van Mozart en
Haydn om langzamerhand door
te stoten in de muziekgeschiede
nis. Voor mij staat Mozart cen
traal in de orkesttraditie. Hij
liet de vorm van de symfonie in
tact maar ontwikkelde de emo-
Carlos Miguel Prieto is dirigent
van het Orquestra Sinfónica de
Xalapa.
tionele inhoud van het genre als
geen ander. Zijn muziek ging
dieper dan die van zijn voorgan
gers en daarmee opende hij de
deur voor Beethoven om daarop
door te gaan."
De Argentijnse Karin Lechner
speelt piano bij Mozarts Concern
to, haar broer Sergio Tiempo zit
achter de vleugel bij Liszt. De
verschillende muziek past beide
pianisten volgens Prieto als ge
goten.
„Elke noot die Mozart voor de
piano schreef, heeft Karin op
haar repertoire staan. Ze is al
heel lang met Mozart bezig. Ser
gio speelde zijn eerste concert
toen hij drie jaar oud was. Hij
ziet er trouwens nog steeds erg
jong uit. Sergio is meer de kla
vierleeuw van de twee, gericht
op virtuositeit. In het Concerto
van Listz is er geen sprake van
strijd tussen het orkest en de pia
no. De piano heeft vanaf het be
gin de hoofdrol, het is echt een
show-piece."
Broer en zus spelen samen in
het dubbelconcert van Poulenc
en maken daarmee de cirkel
rond. In dit stuk uit 1932 refe
reert de componist aan de stijl
van Mozart. Prieto: „Er zit zelfs
een echt citaat van Mozart in.
Poulenc verwijst naar veel din
gen, ook naar Offenbach en
naar de cancan. Soms is het erg
grappige muziek maar je moet
het toch serieus nemen, want
het is niet makkelijk om te spe
len."
Hoewel er twee weken geleden
van verschillende kanten werd
bevestigd dat Prieto de dirigent
Jaap van Zweden bij het Orkest
van het Oosten zou opvolgen, is
de musicus daar nu niet meer zo
zeker van. „I have no idea. Ik
vond het leuk om anderhalve
week geleden een concert met
hen te doen. De dingen zijn ech
ter gecompliceerder dan ik
dacht."
Wat er dan zo ingewikkeld is,
wil Prieto niet vertellen. De diri
gent wil zich zelfs niet uitspre
ken over zijn mogelijke kansen.
„Dit soort beslissingen moet
niet snel en licht genomen wor
den, niet door het orkest en niet
door mij. Het is beter om elkaar
op geen enkele manier te beïn
vloeden."
Orquestra Sinfónica de Xalapa,
zondag in de Sint Jacobskerk in
Vlissingen. Aanvang: 20.15 uur.