PZC Auto Half gas met de Doeks uut Hasselt D Auto D in samenwerking met Q AutoTrack.nl [Een ademstokkende Bugatti die knalt als een kermisvuurwerk ~d) Redactie bijlagen: 0113-315680 flww.pzc.nl/auto E-mail: redactie «pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 10 september 2004 tsr 0 Schakel'n, bromt de ene Doek tegen de an dere, terwijl de toe- renteller 2500 toeren aanwijst. Het is een vrolijke tv-reclame: twee mige mannen met lange haren, de Doeks uut Hasselt, wil len ons Het Nieuwe Rijden bijbrengen. Door Corno van den Berg e Doeks uut Has selt zijn een lu dieke verwijzing naar de populai- Amerikaanse tv-serie The Dukes of Hazzard. Daarin reden wildebrassen Bo en Luke Duke met hun Dodge Charger structureel vol gas. De radio- en tv-spotjes voor Het Nieuwe Rijden zijn dan ook een knipoog naar het verleden van veel autorijders. „We richten ons vooral op auto mobilisten van 30 tot 55 jaar die hun wilde haren kwijt zijn. Mensen die zich niet meer hoe ven bewijzen voor vriendin of vrienden. Zij rijden inmiddels een moderne auto en rijden bewuster." Dat zegt Peter Wilbers, één van de initiatiefnemers bij Sen- terNovem, een agentschap van ministerie van Economi sche Zaken. Het Nieuwe Rijden is een initiatief van de overheid ruim twintig consumenten branche-organisaties zoals ANWB, Bovag en RAI. De campagne belooft een bespa van tien tot vijftien pro cent op de brandstofkosten Houd een gelijkmatige snelheid aan. Rijd zo mogelijk met een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling. Laat voor een verkeerslicht tijdig gas los en laat de auto in dezelfde versnelling uitrollen. Schakel zo vlug mogelijk op. Benzine bij maximaal 2500 toeren, diesel bij maximaal 2000 toeren. Zet de motor af bij openstaan de bruggen en files. Controleer maandelijks de bandenspanning. Maak zoveel mogelijk gebruik van toerenteller, cruise control en boordcomputer voor de automobilist als hij be ter nadenkt. Hij rijdt dan im mers voordeliger maar ook vei- liger. Het Nieuwe Rijden komt onder meer hier op neer: eerder scha kelen bij het optrekken, de au to laten uitrollen voor het ver keerslicht en de banden op de juiste spanning houden. Cursus „We kunnen moeilijk tien mil joen automobilisten op cursus sturen om zuiniger te leren rij den. Daarom proberen we ze aan het denken te zetten, en dat werkt het beste als het om hun eigen geld gaat. We besef fen dat de spotjes veel vragen oproepen", zegt Wilbers. „Er valt wat te halen, maar wat dan? We verwijzen daarom naar de website voor meer in formatie over Het Nieuwe Rij den. We weten ook dat veel au tomobilisten de auto niet in re latie met het milieu wensen te brengen. Daarom spreken we hen op een positieve manier aan. Het doel is ze laten zien en ervaren wat hun eigen voordeel is, zonder dat op te dringen of te koppelen aan het milieu, zo als de afgelopen tien jaar wel is gedaan." Zegeltjes Hij erkent dat dezelfde over heid de laatste jaren veranderin gen in het verkeer heeft doorge voerd die het brandstofver bruik juist verhogen en het mi lieu extra belasten. Overal dui- Reacties van de straat Kent u de Doeks uut Hasselt? „Dat is toch met die boeren? Ik heb geen idee waar het over gaat.Jan (Utrècht) Q> „Het heeft met zuiniger rijden te maken, maar hoe is me (nog) te onduidelijk." Tineke (Boxtel) C>) „Dat is toch in zijn vijf door de bocht? En langzaam naar een stoplicht rijden?" Jasper (Beekbergen) „Ik snap de link met de Dukes of Hazzard niet. Dat is toch een tv-serie?" Bertine (Tiet) „Leuke reclame, maar helemaal duidelijk heb ik hem niet. Ik zal nog eens opletten." Filip (Nijmegen) ken drempels op, terwijl de re gulerende groene golf in veel ste den weer is verdwenen. Ook blijven verkeerslichten op vrij wel verlaten wegen 's nachts werken. „Verkeersveiligheid en zuinig rijden conflicteren soms. De groene golf wordt op plaat sen geschrapt met veel snel- heidsgerelateerde ongevallen. Net als drempels. Duidelijk is dat nooit iets ten koste van de verkeersveiligheid mag gaan. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de automobilist niet al tijd duidelijk is." De Nieuwe Rijden-campagne duurt drie jaar en is onderdeel van een groter programma met extra aandacht voor de zakelij ke rijders. Volgens Wilbers is dat de moeilijkste groep. „Zij zijn goed voor twintig procent van het autopark en rijden per jaar voor de baas dubbel zoveel kilometers als privé-rijders. Hoe meer brandstof ze verbrui ken hoe meer spaarpunten of zegeltjes ze krijgen bij de pomp. Ik zit momenteel met leasemaatschappijen rond de ta fel om deze groep via cursussen en acties bewuster te maken. Voor leasebedrijven en wagen parkbeheerders worden hier mee kosten bespaard." Relaxter In 2006 wordt Het Nieuwe Rij den verplicht bij het rijexamen. „Twee jaar geleden hebben alle instructeurs en examinatoren een training gehad. Het maakt deel uit van de rijlessen, maar je wordt er nog niet op afgere kend bij het examen. Bij een grootschalig experiment in Duitsland is onlangs gebleken dat na een cursus de ongeval schades met 40 procent afna men. We merken ook dat men sen een stuk relaxter achter het stuur zitten als ze het eenmaal doorhebben. Het heeft bijvoor beeld bij buschauffeurs een po sitief effect op het ziektever zuim. En dat voor iets wat feite lijk ook in het instructieboekje van de auto staat." Meer informatie Internet: www.hetmeuwerijden.nl Informatielijn: 0800-1521 Moderne tieden, tied vur 't neije rieden Qj Het dialect in de spotjes - Moderne tieden, tied vur 't neije rieden - is een mix van Achter hoeks en Nederlands, om het ver staanbaar te houden. Momenteel wordt gesleuteld aan twee vervolgspots met de Doeks. Er komt misschien ook een rol voor nicht Daisy uit de 'echte' Dukes of Hazzard-reeks. Volgende pagina: Ford Focus 2 komt in februari TA Autorijden in grote steden is een crime. Te weinig parkeerplaatsen, een woud aan verkeerslichten, busbanen en eenrich tingsverkeer. Toch is het niet overal even erg. Welke stad spant volgens u de kroon als auto-vijandig oord van Nederland? Welke spreekt u aan? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Mijlenver populair O Temidden van de commotie over af schaffing van het grijze kenteken vroe gen wij u vorige week welk verkeersvoorstel van de overheid en branche-organisaties Bo vag en RAI u het meest aanspreekt. Bijna de helft van de stemmers vindt een heffing per gereden kilometer het eerlijkst. Tolheffing zoals in andere Europese landen krijgt am per de handen op elkaar. 04^945*15780893 Welk belastingvoorstel vindt u het eerlijkst? O Heffing per gereden kilometer 47% 0 Grijs kenteken opheffen 21% Q Anders Q Benzineprijs omhoog Q Tolheffing 17% OFokke Veenema van belangen behartiger MKB- Nederland: „Het opheffen van het grijze kenteken is voor het midden- en kleinbedrijf een regelrechte ramp, dus daar zijn wij fel tegen. Samen met andere betrokken partijen gaan wij nog een discussie voeren over alternatieven. Wel vinden wij dat de opbrengsten, uit welke mobiliteitsvorm dan ook, altijd terug moeten vloeien naar de infrastructuur." Vijf sterren voor Renault Modus De Duesenbergzaal bij Louwman in Raams- donksveer is monumen tal. niet op de laatste plaats vanwege de enorme Duesen- krg SJ La Grande Dualcowl Phaeton uit 1935. De imposan te auto heeft een zes liter achtci linder lijnmotor en een mecha nische compressor. Het monu ment kon stapvoets rijden in zijn hoogste versnelling. De Iso- tta-Frascini Tipo 8A uit 1927 is onmiskenbaar van Italiaanse snit, maar voorzien van een car rosserie van de Nederlandse fir ma Van Rijswijk. Veel aandacht is er voor Benz, met onder andere de koets-zon der-paarden uit 1899, en het Franse Peugeot dat zich via kof fiemolens, fietsen en zaagbla den specialiseerde in auto's, net zoals Toyota dat deed via textiel- machines, Opel via fietsen en hijvoorbeeld Porsche via tracto ren. Ondoenlijk is de Evertson Cou- Pe. Het is een soort rijdend was- Het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer verhuist in 2006 goeddeels naar een nieuw onderkomen in Den Haag. In drie afleveringen beschrijft Auto pronkstukken van de prachtige collectie. Vandaag aflevering 3 hokje, gebouwd door de zoon van de oprichter van de collec tie, Evert Louwman zelf dus. Als 13-jarige knaap knutselde die het geval in 1953 op basis van een Lloyd. De gestrekte Bugatti 54 is met twee mensen zeer gevuld. Foto Pieter E Kamp Ook enkele prachtige exempla ren van Bugatti zijn er te be wonderen. Volkswagen, mo menteel de eigenaar van het roemruchte merk, bouwt al een eeuwigheid aan de Veyron, maar die wil maar niet afko men. Ettore Bugatti zelf ge droeg zich vroeger heel wat doortastender. Wij mochten een rondje mee in een Bugatti uit 1932 die dit jaar nog mee reed in de Italiaanse Mille Mig- ha. De Type 54 Bachelier Road ster maakt een hels kabaal, maar als je eenmaal ingestapt bent - deurtjes heeft deze Grand Prixracer in straatver momming niet - is het geweld van de vijf liter achtcilinder lijn motor met en zijn 300 pk's hele maal ademstokkend. De Bugat ti was oorspronkelijk bedoeld om weerwoord te bieden aan de twaalfcilinder Alfa Romeo's en de Maserati's met hun zes tien cilinders die beginjaren dertig van de vorige eeuw hun hegemonie op het circuit van Monza ten toon spreidden. Kermisvuurwerk De zit is krap, de ongesynchro- niseerde versnellingsbak kraakt en de chauffeur houdt angstig de motortemperatuur meter in de gaten. De Bugatti moet wel hard rijden want bij lage snelheden vliegt de tempe ratuur naar kolkende hoogten. En wanneer de handmatig bij te stellen ontsteking niet in de juiste stand staat, knalt de lan ge uitlaat als een kermisvuur werk. De Bugatti is door Bache lier in Engeland opgebouwd, maar die man reed er nooit mee. Bij een race in 1948 ont stond enorme schade aan de holle vooras en het duurde ja ren voordat een Amerikaans fir ma de wagen weer gerestau reerd had. Een uniek voorbeeld van vakmanschap. Louwman Collection, Steurweg 8 Raamsdonksveer Afslag 20 op A27 richting Geertruidenberg/Dombosch Tot en met de laatste zondag van okto ber geopend dinsdag tot en met zater dag 10.00-17.00 uur, zon- en feestda gen 11.00-17.00 uur Toegangsprijs 8 euro, t/m 12 jaar 4 euro In 2006 verhuist de collectie waar schijnlijk naar de Haagse landgoede- renzone Marlot/Reigersbergen. Er lig gen echter ruim zestig bezwaarschrif ten waar de gemeenteraad nog over moet beslissen. www louwmancollection.nl De gloednieuwe Renault Modus (foto) is de eerste compacte auto die de maximale score van vijf ster ren heeft behaald in de crashtest van Euro NCAP. Met de ze score heeft Renault als enige constructeur zeven mo dellen die vijf sterren hebben behaald bij de Euro NCAP. De Modus haalde ook de hoogste score van 4 sterren op het gebied van de bescherming van het kind. De Modus heeft zes airbags. Een geluidssignaal en een pictogram op het instrumentenpaneel waarschuwen de bestuurder als die zijn veiligheidsgordel vergeet. Zie volgende pagina: Modus, 't nieuwe Viertje van Renault Veiligheidsparcours voor junioren In Gouda wordt op zondag 19 september een gratis fietsevenement voor kinderen gehouden. De Michelin Junior Bike is opgezet voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar. Ze leg gen op hun eigen fiets een par cours af door het centrum van Gouda en worden zich meer bewust van de veiligheid in het verkeer; onder andere van het belang om tijdens het fiet sen een fietshelm te dragen. Al le deelnemers krijgen een fiets helm van Michelin cadeau. Een Junior-biker in wedstrijdverpakking. Met een vet Achterhoeks accent voeden de Doeks uut Hasselt de automobilist opnieuw op: 'Licht op rood? Van het gas de poot!' lezersactie Test gratis Het Nieuwe Rijden! Auto biedt i.s.m. VVCR* 100 abonnees de mogelijkheid om de dagcursus (t.w.v. €165,-) Het Nieuwe Rijden te volgen. Test zelf of u 10 procent op de brandstofkosten kunt besparen! Geef u nu op via de website van de krant! Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29