Auto
Q
I
Half gas met de Doeks uut Hasselt
ais
Auto
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Een ademstokkende Bugatti die knalt als een kermis vuurwerk
Redactie bijlagen: 0113-315680
jyww.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Ïïiws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 10 september 2004
Volgende pagina: Ford Focus 2 komt in februari
Schakel'n, bromt de
ene Doek tegen de an
dere, terwijl de toe-
renteller 2500 toeren
aanwijst. Het is een
vrolijke tv-reclame:
twee ruige mannen
met lange haren, de
Doeks uut Hasselt, wil
len ons Het Nieuwe
Rijden bijbrengen.
Door Corno van den Berg
De Doeks uut Has
selt zijn een lu
dieke verwijzing
naar de populai
re Amerikaanse
tv-serie The Dukes of Hazzard.
Daarin reden wildebrassen Bo
en Luke Duke met hun Dodge
Charger structureel vol gas. De
radio- en tv-spotjes voor Het
Nieuwe Rijden zijn dan ook een
knipoog naar het verleden van
veel autorijders.
„We richten ons vooral op auto
mobilisten van 30 tot 55 jaar
die hun wilde haren kwijt zijn.
Mensen die zich niet meer hoe
ven bewijzen voor vriendin of
vrienden. Zij rijden inmiddels
n een moderne auto en rijden
bewuster."
Dat zegt Peter Wilbers, één van
de initiatiefnemers bij Sen-
terNovem, een agentschap van
het ministerie van Economi
sche Zaken. Het Nieuwe Rijden
is een initiatief van de overheid
en ruim twintig consumenten
en branche-organisaties zoals
ANWB, Bovag en RAI.
De campagne belooft een bespa
ring van tien tot vijftien pro
cent op de brandstofkosten
Houd een gelijkmatige
snelheid aan.
Rijd zo mogelijk met een laag
toerental in een zo hoog
mogelijke versnelling.
Laat voor een verkeerslicht
tijdig gas los en laat de auto
in dezelfde versnelling
uitrollen.
Schakel zo vlug mogelijk op.
Benzine bij maximaal 2500
toeren, diesel bij maximaal
2000 toeren,
Zet de motor af bij openstaan
de bruggen en files.
Controleer maandelijks de
bandenspanning.
Maak zoveel mogelijk gebruik
van toerenteller, cruise
control en boordcomputer
voor de automobilist als hij be
ter nadenkt. Hij rijdt dan im
mers voordeliger maar ook vei-
liger.
Het Nieuwe Rijden komt onder
meer hier op neer: eerder scha
kelen bij het optrekken, de au
to laten uitrollen voor het ver
keerslicht en de banden op de
juiste spanning houden.
Cursus
„We kunnen moeilijk tien mil
joen automobilisten op cursus
sturen om zuiniger te leren rij
den. Daarom proberen we ze
aan het denken te zetten, en
dat werkt het beste als het om
hun eigen geld gaat. We besef
fen dat de spotjes veel vragen
oproepen", zegt Wilbers. „Er
valt wat te halen, maar wat
dan? We verwijzen daarom
naar de website voor meer in
formatie over Het Nieuwe Rij
den. We weten ook dat veel au
tomobilisten de auto niet in re
latie met het milieu wensen te
brengen. Daarom spreken we
hen op een positieve manier
aan. Het doel is ze laten zien en
ervaren wat hun eigen voordeel
is, zonder dat op te dringen of
te koppelen aan het milieu, zo
als de afgelopen tien jaar wel is
gedaan."
Zegeltjes
Hij erkent dat dezelfde over
heid de laatste jaren veranderin
gen in het verkeer heeft doorge
voerd die het brandstofver
bruik juist verhogen en het mi
lieu extra belasten. Overal dui-
Reacties van de straat
Kent u de Doeks uut Hasselt?
Q> „Dat is toch met die boeren? Ik heb geen idee waar het
overgaat." Jan (Utrecht)
„Het heeft met zuiniger rijden te maken, maar hoe
is me (nog) te onduidelijk.Tineke (Boxtel)
„Dat is toch in zijn vijf door de bocht? En langzaam naar
een Stoplicht rijden?" Jasper (Beekbergen)
0> „Ik snap de linie met de Dukes of Hazzard niet.
Dat is toch een tv-serie?" Bertine (77e/)
„Leuke reclame, maar helemaal duidelijk heb ik hem niet.
Ik zal nog eens opletten.Filip (Nijmegen)
ken drempels op, terwijl de re
gulerende groene golf in veel ste
den weer is verdwenen. Ook
blijven verkeerslichten op vrij
wel verlaten wegen 's nachts
werken. „Verkeersveiligheid en
zuinig rijden conflicteren soms.
De groene golf wordt op plaat
sen geschrapt met veel snel-
heidsgerelateerde ongevallen.
Net als drempels. Duidelijk is
dat nooit iets ten koste van de
verkeersveiligheid mag gaan.
Maar ik kan me voorstellen dat
het voor de automobilist niet al
tijd duidelijk is."
De Nieuwe Rijden-campagne
duurt drie jaar en is onderdeel
van een groter programma met
extra aandacht voor de zakelij
ke rijders. Volgens Wilbers is
dat de moeilijkste groep. „Zij
zijn goed voor twintig procent
van het autopark en rijden per
jaar voor de baas dubbel zoveel
kilometers als privé-rijders.
Hoe meer brandstof ze verbrui
ken hoe meer spaarpunten of
zegeltjes ze krijgen bij de
pomp. Ik zit momenteel met
leasemaatschappijen rond de ta
fel om deze groep via cursussen
en acties bewuster te maken.
Voor leasebedrijven en wagen
parkbeheerders worden hier
mee kosten bespaard."
Relaxter
In 2006 wordt Het Nieuwe Rij
den verplicht bij het rijexamen.
„Twee jaar geleden hebben alle
instructeurs en examinatoren
een training gehad. Het maakt
deel uit van de rijlessen, maar
je wordt er nog niet op afgere
kend bij het examen. Bij een
grootschalig experiment in
Duitsland is onlangs gebleken
dat na een cursus de ongeval
schades met 40 procent afna
men. We merken ook dat men
sen een stuk relaxter achter het
stuur zitten als ze het eenmaal
doorhebben. Het heeft bijvoor
beeld bij buschauffeurs een po
sitief effect op het ziektever
zuim. En dat voor iets wat feite
lijk ook in het instructieboekje
van de auto staat"
Meer informatie.
Internet: www.hetnleuwerijden.nl
Informatielijn: 0800-1521
Moderne tieden, tied vur 't neije rieden
Q) Het dialect in de spotjes
- Moderne tieden, tied vur 't
neije rieden - is een mix van Achter
hoeks en Nederlands, om het ver
staanbaar te houden.
Momenteel wordt gesleuteld aan
twee vervolgspots met de Doeks.
Er komt misschien ook een rol voor
nicht Daisy uit de 'echte' Dukes of
Hazzard-reeks.
De Peilstok
O Autorijden in grote steden is een crime.
Te weinig parkeerplaatsen, een woud
aan verkeerslichten, busbanen en eenrich
tingsverkeer. Toch is het niet overal even
erg. Welke stad spant volgens u de kroon als
auto-vijandig oord van Nederland? Welke
spreekt u aan?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Mijlenver populair
O Temidden van de commotie over af-
1 schaffing van het grijze kenteken vroe
gen wij u vorige week welk verkeersvoorstel
van de overheid en branche-organisaties Bo
vag en RAI u het meest aanspreekt. Bijna de
helft van de stemmers vindt een heffing per
gereden kilometer het eerlijkst. Tolheffing
zoals in andere Europese landen krijgt am
per de handen op elkaar.
945^15780893
Welk belastingvoorstel vindt u het eerlijkst?
Heffing per gereden kilometer 47%
Grijs kenteken opheffen
21%
Anders
17%
Benzineprijs omhoog
8%
Tolheffing
7%
OFokke
Veenema
van belangen
behartiger MKB-
Nederland:
„Het opheffen van het grijze kenteken is voor het midden-
en kleinbedrijf een regelrechte ramp, dus daar zijn wij fel
tegen. Samen met andere betrokken partijen gaan wij nog
een discussie voeren over alternatieven. Wel vinden wij dat
de opbrengsten, uit welke mobiliteitsvorm dan ook, altijd
terug moeten vloeien naar de infrastructuur."
Vijf sterren voor Renault Modus
De Duesenbergzaal bij
Louwman in Raams-
donksveer is monumen
taal, niet op de laatste plaats
vanwege de enorme Duesen-
berg SJ La Grande Dualcowl
Phaeton uit 1935. De imposan
te auto heeft een zes liter achtci
linder lijnmotor en een mecha
nische compressor. Het monu
ment kon stapvoets rijden in
zijn hoogste versnelling. De Iso-
tta-Frascini Tipo 8A uit 1927 is
onmiskenbaar van Italiaanse
snit, maar voorzien van een car
rosserie van de Nederlandse fir
ma Van Rijswijk.
Veel aandacht is er voor Benz,
met onder andere de koets-zon-
der-paarden uit 1899, en het
Franse Peugeot dat zich via kof
fiemolens, fietsen en zaagbla
den specialiseerde in auto's, net
zoals Toyota dat deed via textiel-
machines, Opel via fietsen en
bijvoorbeeld Porsche via tracto
ren.
Aandoenlijk is de Evertson Cou-
PO- Het is een soort rijdend was-
Het Nationaal Automobiel
Museum in Raamsdonksveer
verhuist in 2006 goeddeels
naar een nieuw onderkomen
in Den Haag.
In drie afleveringen
beschrijft Auto pronkstukken
van de prachtige collectie.
Vandaag aflevering 3
holge, gebouwd door de zoon
van de oprichter van de collec
tie, Evert Louwman zelf dus.
Als 13-jarige knaap knutselde
die het geval in 1953 op basis
van een Lloyd.
De gestrekte Bugatti 54 is met twee mensen zeer gevuld.
Foto Pieter E. Kamp
Ook enkele prachtige exempla
ren van Bugatti zijn er te be
wonderen. Volkswagen, mo
menteel de eigenaar van het
roemruchte merk, bouwt al een
eeuwigheid aan de Veyron,
maar die wil maar niet afko
men. Ettore Bugatti zelf ge
droeg zich vroeger heel wat
doortastender. Wij mochten
een rondje mee in een Bugatti
uit 1932 die dit jaar nog mee
reed in de Italiaanse Mille Mig-
lia. De Type 54 Bachelier Road
ster maakt een hels kabaal,
maar als je eenmaal ingestapt
bent - deurtjes heeft deze
Grand Prixracer in straatver
momming niet - is het geweld
van de vijf liter achtcilinder lijn
motor met en zijn 300 pk's hele
maal ademstokkend. De Bugat
ti was oorspronkelijk bedoeld
om weerwoord te bieden aan
de twaalfcilinder Alfa Romeo's
en de Maserati's met hun zes
tien cilinders die begin jaren
dertig van de vorige eeuw hun
hegemonie op het circuit van
Monza ten toon spreidden.
Kermisvuurwerk
De zit is krap, de ongesynchro-
niseerde versnellingsbak
kraakt en de chauffeur houdt
angstig de motortemperatuur
meter in de gaten. De Bugatti
moet wel hard rijden want bij
lage snelheden vliegt de tempe
ratuur naar kolkende hoogten.
En wanneer de handmatig bij
te stellen ontsteking niet in de
juiste stand staat, knalt de lan
ge uitlaat als een kermisvuur
werk. De Bugatti is door Bache
lier in Engeland opgebouwd,
maar die man reed er nooit
mee. Bij een race in 1948 ont
stond enorme schade aan de
holle vooras en het duurde ja
ren voordat een Amerikaans fir
ma de wagen weer gerestau
reerd had. Een uniek voorbeeld
van vakmanschap.
Louwman Collection, Steurweg 8
Raamsdonksveer. Afslag 20 op A27
richting Geertruidenberg/Dombosch.
Tot en met de laatste zondag van okto
ber geopend dinsdag tot en met zater
dag 10 00-17 00 uur, zon- en feestda
gen 11.00-17.00 uur Toegangsprijs 8
euro, t/m 12 jaar 4 euro
In 2006 verhuist de collectie waar
schijnlijk naar de Haagse landgoede-
renzone Marlot/Reigersbergen. Er lig
gen echter ruim zestig bezwaarschrif
ten waar de gemeenteraad nog over
moet beslissen
www.louwmancollection.nl
De gloednieuwe Renault Modus (foto) is de eerste
compacte auto die de maximale score van vijf ster
ren heeft behaald in de crashtest van Euro NCAP. Met de
ze score heeft Renault als enige constructeur zeven mo
dellen die vijf sterren hebben behaald bij de Euro NCAP.
De Modus haalde ook de hoogste score van 4 sterren op
het gebied van de bescherming van het kind. De Modus
heeft zes airbags. Een geluidssignaal en een pictogram
op het instrumentenpaneel waarschuwen de bestuurder
als die zijn veiligheidsgordel vergeet.
Zie volgende pagina: Modus, 't nieuwe Viertje van Renault
Veiligheidsparcours voor junioren
In Gouda wordt op zondag
19 september een gratis
fietsevenement voor kinderen
gehouden. De Michelin Junior
Bike is opgezet voor kinderen
van 4 tot en met 11 jaar. Ze leg
gen op hun eigen fiets een par
cours af door het centrum van
Gouda en worden zich meer
bewust van de veiligheid in
het verkeer; onder andere van
het belang om tijdens het fiet
sen een fietshelm te dragen. Al
le deelnemers krijgen een fiets
helm van Michelin cadeau.
Een Junior-biker in
wedstrijdverpakking.
Met een vet Achterhoeks accent voeden de Doeks uut Hasselt de automobilist opnieuw op: 'Licht op rood? Van het gas de pool
lezersactie
Test gratis Het Nieuwe Rijden!
Auto biedt i.s.m. VVCR* 100 abonnees de
mogelijkheid om de dagcursus (t.w.v. €165,-)
Het Nieuwe Rijden te volgen. Test zelf of u 10
procent op de brandstofkosten kunt besparen!
Geef u nu op via de website van de krantl I
"Vertceers Veiligheids Centrum Rozendom