Het was wachten op een ongeluk
PZC
Woontips
elke zaterdag in de PZC!
Ecoscope gaat nieuwi
toekomst tegemoet
Bewoners laken trage hulpactie na kantelen vrachtwagen
Zaktoer voor
motorrijders
KRANT VOOR ZEELAND
M
donderdag 9 september 2004
bl
door Ron Magnée
MIDDELBURG - De bewoners
van de Nieuwe Vlissingseweg in
Middelburg vinden dat de hulp
verlening na het ongeval met
een tankwagen voor hun deur
dinsdagavond traag op gang is
gekomen. Na acht minuten arri
veerde de eerste politiewagen
bij de gekantelde vrachtwagen.
En dat is veel te laat. oordelen
de omwonenden.
Rond kwart over acht op maan
dagavond reed de vrachtwagen
met hoge snelheid over de Poe-
lendaelsingel. De combinatie
vervoerde het brandbare bu-
teen, ook wel butyleen ge
naamd. Het gas uit de petroche
mische industrie wordt onder
meer gebruikt om oplosmidde
len en synthetische rubbers te
maken. In de scherpe bocht met
de Nieuwe Vlissingseweg begon
de topzware combinatie met de
brandbare lading te hellen, pre
cies op het stuk waar het asfalt
schuin afloopt, en viel enkele
meters verder om.
Harde knal
De bewoners van de Nieuwe
Vlissingseweg schrokken zich
lam. „Ik hoorde ik ineens: baf.
Eén harde knal, niet meer dan
dat", verklaart C. Heeren. Pre
cies tegenover haar woning
kwam de gekantelde vrachtwa
gen tussen de struiken terecht.
„De chauffeur kwam er razend
snel uit. Ik zei tegen mijn doch
ter: 'Jij belt 112.' Ik zag de tank
en wist meteen: daar zit rotzooi
in. Ik heb zelf bij een bedrijf in
Vlissingen-Oost gewerkt: dan
raak je niet zo snel in paniek."
Ook het echtpaar Den Hoedt,
twee huizen verderop, schrok
zich een slag in de rondte. „Een
harde klap. Je wist meteen dat
het geen normaal ongeluk was",
vertelt de man van het stel Hij
belde onmiddellijk 112. Me
vrouw Den Hoedt ontfermde
zich ondertussen over de 25-jan-
ge chauffeur uit Dordrecht. „Hij
was helemaal van slag. 'Het
gaat wel', zei hij Maar het
bloed droop van z'n gezicht.
'Zal ik even de verbanddoos ha-
Burgemeester Schouwenaar en brandweercommandant Maljaars plegen dinsdagavond na het ongeval met de tankwagen in Middelburg, overleg.
foto Lex de Meester
len?', \Toeg ik nog. Hij is daarna
met de buurman meegegaan om
bij te komen."
Knullig
Al snel liep het hele blok uit.
Buurtbewoners aanschouwden
opvallend kalm wat er voor hun
deur was gebeurd. Enkele bewo
ners namen foto's van de vracht
wagen. De hulpdiensten lieten
intussen lang op zich wachten,
vertellen de bewoners in koor.
„Ik vond het lang duren voordat
de politie arriveerde, wel zo'n
tien minuten. Daarna kwamen
de ambulance en de brand
weer", vertelt Heeren. 'Knullig',
vindt Den Hoedt de hulpverle
ning. „Eén politieman ging rus
tig zijn auto parkeren, de ander
kwam aanlopen en gaf de chauf
feur kalm een hand", vertelt
Den Hoedt. „Het duurde nog
eens twintig minuten voordat al
les op gang was gekomen", ver
telt mevrouw Den Hoedt.
Politiewoordvoerder A. Don be
vestigt de lezing dat de bewo
ners een kleine tien minuten
hebben moeten wachten. Uit het
logboek dat bij een dergelijke
melding wordt bijgehouden,
blijkt dat de eerste politiewagen
na acht minuten ter plaatse
was, overigens binnen de daar
voor gestelde limieten. „Als ie
mand belt, duurt het nu een
maal een tijdje voordat een auto
op pad is. Zeker als je daar staat
lijkt het allemaal erg lang te du
ren", vertelt Don. Bovendien
wijst hij erop dat snel duidelijk
was om welke stof het ging.
„Om 20.26 uur wisten we dat
het om buteen ging. En toen wer
den meteen de benodigde hulp
diensten ingeschakeld." Uit ade
manalyse bleek overigens dat de
25-jarige chauffeur van de
vrachtwagencombinatie niet te
veel alcohol had gedronken.
Rond de klok van negenen werd
besloten om de bewoners van
het blok te evacueren. Heeren
nam haar kinderen mee naar
haar ouders, die even verderop
in Middelburg wonen. Bij de fa
milie Den Hoedt was de conster
natie groot. De kinderen, die tot
dan toe lekker spartelden in
bad, moesten meteen uit het wa
ter. „Ik heb ze zonder af te dro
gen hun kleren aan gedaan. En
de hond moest ook mee, die was
helemaal nerveus", vertelt Me
vrouw Den Hoedt.
Een dag na het ongeluk beseffen
de omwonenden dat het ongeluk
met de vrachtwagen veel erger
had kunnen aflopen. „Als er een
fietser had gereden, was-ie
plat", vertelt Heeren. „Het was
gewoon wachten op een onge
luk." De bewoners pleiten dan
ook voor maatregelen om derge
lijke ongelukken in de toekomst
te voorkomen. „Een heuvel?",
denkt Heeren hardop. „Maar ja,
daar hou je een vrachtwagen
ook niet mee tegen." Den Hoedt
suggereert een drastischer maat
regel: een vangrail. „Want hoe
vaak vliegt hier niet een auto uit
de bocht?"
door Marcel Modde
RENESSE - Ecoscope en de
Stichting Natuur en Milieu Edu
catie (NME) gaan fuseren tot
één nieuwe organisatie. De on
derhandelingen daarover zijn in
een vergevorderd stadium.
Beide partners verwachten dat
ze het binnen niet al te lange ter
mijn eens kunnen worden over
de voorwaarden voor de samen
voeging. De Stichting NME wil
vooraf nog wel een accountants-
en bouwkundig advies inwin
nen, zegt voorzitter H. Doele-
man. „Het gaat om details die
we nodig hebben, willen we er
zeker van zijn dat de zaak orga
nisatorisch en financieel goed
gaat lopen. We hebben een ver-
antoordelijkheid naar ons perso
neel. Die wil je enige mate van
zekerheid bieden."
Daarbij gaat het onder meer
ook om een 'fatsoenlijke' eigen
ruimte voor de medewerkers
van NME en Ecoscope, aldus
Doeleman. Omdat het de stich
ting aan voldoende eigen budget
ontbreekt, is de gemeente ge
vraagd geld bij te dragen voor
het onderzoek.
Eerdere plannen tot samenvoe
ging van Ecoscope en (toen nog)
de Werkgroep Schoolbiologie
sneuvelden twee jaar geleden in
het zicht van de haven. De drie
beroepskrachten van de werk
groep kwamen daags voor de de
finitieve besluitvorming met
praktische bezwaren en bliezen
de fusie, zeer tot ongenoegen
van toenmalig wethouder G.
van de Velde-de Wilde, eenzij
dig af. Doeleman: „Er waren ge
woon nog teveel onzekerheden.
Dat willen we nu absoluut zien
te voorkomen."
Een fusie levert volgens Doele
man voor beide partners geen fi
nanciële voordelen op, daarente
gen werkt het wel 'versterkend
voor de activiteiten'. „Per saldo
krijg je een beter product."
Dat verwacht ook Ecoscope-di-
recteur K. Struijs. „De meer
waarde is een bredere doel
groep. Het NME heeft goede con
tacten met scholen, terwijl wij
ons tot dusver vooral op toeris
ten en passanten richten. Breng
je dat bij elkaar, dan kun je veel
meer kanten op met zo'n a
trum." Het milieu-thema.
spronkelijk het basisuitgac
punt van Ecoscope, wordt
gens Struijs niet losge'
de fusie. „Daar gaan we ookj
ker mee verder, maar nat:
spreekt de mensen meer aan.'
Ecoscope is momenteel een ze
standige besloten vennootsch
met de gemeente Schouwen-!
veland als enig aandeelhoq
De intentie is de BV te liqm(
ren en te laten opgaan L
Stichting NME. De gemeen
juicht die ontwikkeling toe, i
dus beleidsambtenaar P.
Santé. Een stichting heeft v
gens hem meer raogeUjkM
gelden binnen te halen. Ra
ciële steun van de gemee
blijft evenwel noodzakelijk,!
dus Van Santé. Schouwen-Di
veland draagt jaarlijks 13U)
euro bij in de exploitatie v
het Renesser natuureducat
centrum. Na de moeizame st
lijkt het er op alsof Ecoscope
weg naar een meer zekere to
komst heeft gevonden. In 20
speelde het centrum voor 1
eerst in zijn (nu) vierjarig b
staan financieel quitte. Die sti
gende lijn heeft zich voortgezi
aldus Van Santé en Struijs'red
terhand J. Moeleker Tijdensi
wintermaanden worden acti
teiten verder uitgebreid en vt
nieuwd, onder meer met eenb
enhut.
KWADENDAMME - De Zal
toertocht voor motorrijdi
wordt zondag voor de zes
keer verreden vanuit Kwaden'
darnme.
De tocht, die begint om één 8
's middags bij tapperij 's Lars
Welvaren in Kwadendamme.
125 kilometer lang en leidt
een rustig tempo over de Zeeuif
se eilanden. Inschrijven kan vat
af elf uur 's morgens. Om vijl
uur eindigt de rit in Kwadet
damme, waar de rock 1
roll-band The Third Half o|
treedt.
In de zaterdagbijlage Wonen wordt de Zeeuwse woningmarkt
belicht en vindt u informatie over klussen, tuinieren, architectuur en
woninginrichting.