Het was wachten op een ongeluk PZC Woontips elke zaterdag in de PZC! Ecoscope gaat nieuwi toekomst tegemoet Bewoners laken trage hulpactie na kantelen vrachtwagen Zaktoer voor motorrijders KRANT VOOR ZEELAND M donderdag 9 september 2004 bl door Ron Magnée MIDDELBURG - De bewoners van de Nieuwe Vlissingseweg in Middelburg vinden dat de hulp verlening na het ongeval met een tankwagen voor hun deur dinsdagavond traag op gang is gekomen. Na acht minuten arri veerde de eerste politiewagen bij de gekantelde vrachtwagen. En dat is veel te laat. oordelen de omwonenden. Rond kwart over acht op maan dagavond reed de vrachtwagen met hoge snelheid over de Poe- lendaelsingel. De combinatie vervoerde het brandbare bu- teen, ook wel butyleen ge naamd. Het gas uit de petroche mische industrie wordt onder meer gebruikt om oplosmidde len en synthetische rubbers te maken. In de scherpe bocht met de Nieuwe Vlissingseweg begon de topzware combinatie met de brandbare lading te hellen, pre cies op het stuk waar het asfalt schuin afloopt, en viel enkele meters verder om. Harde knal De bewoners van de Nieuwe Vlissingseweg schrokken zich lam. „Ik hoorde ik ineens: baf. Eén harde knal, niet meer dan dat", verklaart C. Heeren. Pre cies tegenover haar woning kwam de gekantelde vrachtwa gen tussen de struiken terecht. „De chauffeur kwam er razend snel uit. Ik zei tegen mijn doch ter: 'Jij belt 112.' Ik zag de tank en wist meteen: daar zit rotzooi in. Ik heb zelf bij een bedrijf in Vlissingen-Oost gewerkt: dan raak je niet zo snel in paniek." Ook het echtpaar Den Hoedt, twee huizen verderop, schrok zich een slag in de rondte. „Een harde klap. Je wist meteen dat het geen normaal ongeluk was", vertelt de man van het stel Hij belde onmiddellijk 112. Me vrouw Den Hoedt ontfermde zich ondertussen over de 25-jan- ge chauffeur uit Dordrecht. „Hij was helemaal van slag. 'Het gaat wel', zei hij Maar het bloed droop van z'n gezicht. 'Zal ik even de verbanddoos ha- Burgemeester Schouwenaar en brandweercommandant Maljaars plegen dinsdagavond na het ongeval met de tankwagen in Middelburg, overleg. foto Lex de Meester len?', \Toeg ik nog. Hij is daarna met de buurman meegegaan om bij te komen." Knullig Al snel liep het hele blok uit. Buurtbewoners aanschouwden opvallend kalm wat er voor hun deur was gebeurd. Enkele bewo ners namen foto's van de vracht wagen. De hulpdiensten lieten intussen lang op zich wachten, vertellen de bewoners in koor. „Ik vond het lang duren voordat de politie arriveerde, wel zo'n tien minuten. Daarna kwamen de ambulance en de brand weer", vertelt Heeren. 'Knullig', vindt Den Hoedt de hulpverle ning. „Eén politieman ging rus tig zijn auto parkeren, de ander kwam aanlopen en gaf de chauf feur kalm een hand", vertelt Den Hoedt. „Het duurde nog eens twintig minuten voordat al les op gang was gekomen", ver telt mevrouw Den Hoedt. Politiewoordvoerder A. Don be vestigt de lezing dat de bewo ners een kleine tien minuten hebben moeten wachten. Uit het logboek dat bij een dergelijke melding wordt bijgehouden, blijkt dat de eerste politiewagen na acht minuten ter plaatse was, overigens binnen de daar voor gestelde limieten. „Als ie mand belt, duurt het nu een maal een tijdje voordat een auto op pad is. Zeker als je daar staat lijkt het allemaal erg lang te du ren", vertelt Don. Bovendien wijst hij erop dat snel duidelijk was om welke stof het ging. „Om 20.26 uur wisten we dat het om buteen ging. En toen wer den meteen de benodigde hulp diensten ingeschakeld." Uit ade manalyse bleek overigens dat de 25-jarige chauffeur van de vrachtwagencombinatie niet te veel alcohol had gedronken. Rond de klok van negenen werd besloten om de bewoners van het blok te evacueren. Heeren nam haar kinderen mee naar haar ouders, die even verderop in Middelburg wonen. Bij de fa milie Den Hoedt was de conster natie groot. De kinderen, die tot dan toe lekker spartelden in bad, moesten meteen uit het wa ter. „Ik heb ze zonder af te dro gen hun kleren aan gedaan. En de hond moest ook mee, die was helemaal nerveus", vertelt Me vrouw Den Hoedt. Een dag na het ongeluk beseffen de omwonenden dat het ongeluk met de vrachtwagen veel erger had kunnen aflopen. „Als er een fietser had gereden, was-ie plat", vertelt Heeren. „Het was gewoon wachten op een onge luk." De bewoners pleiten dan ook voor maatregelen om derge lijke ongelukken in de toekomst te voorkomen. „Een heuvel?", denkt Heeren hardop. „Maar ja, daar hou je een vrachtwagen ook niet mee tegen." Den Hoedt suggereert een drastischer maat regel: een vangrail. „Want hoe vaak vliegt hier niet een auto uit de bocht?" door Marcel Modde RENESSE - Ecoscope en de Stichting Natuur en Milieu Edu catie (NME) gaan fuseren tot één nieuwe organisatie. De on derhandelingen daarover zijn in een vergevorderd stadium. Beide partners verwachten dat ze het binnen niet al te lange ter mijn eens kunnen worden over de voorwaarden voor de samen voeging. De Stichting NME wil vooraf nog wel een accountants- en bouwkundig advies inwin nen, zegt voorzitter H. Doele- man. „Het gaat om details die we nodig hebben, willen we er zeker van zijn dat de zaak orga nisatorisch en financieel goed gaat lopen. We hebben een ver- antoordelijkheid naar ons perso neel. Die wil je enige mate van zekerheid bieden." Daarbij gaat het onder meer ook om een 'fatsoenlijke' eigen ruimte voor de medewerkers van NME en Ecoscope, aldus Doeleman. Omdat het de stich ting aan voldoende eigen budget ontbreekt, is de gemeente ge vraagd geld bij te dragen voor het onderzoek. Eerdere plannen tot samenvoe ging van Ecoscope en (toen nog) de Werkgroep Schoolbiologie sneuvelden twee jaar geleden in het zicht van de haven. De drie beroepskrachten van de werk groep kwamen daags voor de de finitieve besluitvorming met praktische bezwaren en bliezen de fusie, zeer tot ongenoegen van toenmalig wethouder G. van de Velde-de Wilde, eenzij dig af. Doeleman: „Er waren ge woon nog teveel onzekerheden. Dat willen we nu absoluut zien te voorkomen." Een fusie levert volgens Doele man voor beide partners geen fi nanciële voordelen op, daarente gen werkt het wel 'versterkend voor de activiteiten'. „Per saldo krijg je een beter product." Dat verwacht ook Ecoscope-di- recteur K. Struijs. „De meer waarde is een bredere doel groep. Het NME heeft goede con tacten met scholen, terwijl wij ons tot dusver vooral op toeris ten en passanten richten. Breng je dat bij elkaar, dan kun je veel meer kanten op met zo'n a trum." Het milieu-thema. spronkelijk het basisuitgac punt van Ecoscope, wordt gens Struijs niet losge' de fusie. „Daar gaan we ookj ker mee verder, maar nat: spreekt de mensen meer aan.' Ecoscope is momenteel een ze standige besloten vennootsch met de gemeente Schouwen-! veland als enig aandeelhoq De intentie is de BV te liqm( ren en te laten opgaan L Stichting NME. De gemeen juicht die ontwikkeling toe, i dus beleidsambtenaar P. Santé. Een stichting heeft v gens hem meer raogeUjkM gelden binnen te halen. Ra ciële steun van de gemee blijft evenwel noodzakelijk,! dus Van Santé. Schouwen-Di veland draagt jaarlijks 13U) euro bij in de exploitatie v het Renesser natuureducat centrum. Na de moeizame st lijkt het er op alsof Ecoscope weg naar een meer zekere to komst heeft gevonden. In 20 speelde het centrum voor 1 eerst in zijn (nu) vierjarig b staan financieel quitte. Die sti gende lijn heeft zich voortgezi aldus Van Santé en Struijs'red terhand J. Moeleker Tijdensi wintermaanden worden acti teiten verder uitgebreid en vt nieuwd, onder meer met eenb enhut. KWADENDAMME - De Zal toertocht voor motorrijdi wordt zondag voor de zes keer verreden vanuit Kwaden' darnme. De tocht, die begint om één 8 's middags bij tapperij 's Lars Welvaren in Kwadendamme. 125 kilometer lang en leidt een rustig tempo over de Zeeuif se eilanden. Inschrijven kan vat af elf uur 's morgens. Om vijl uur eindigt de rit in Kwadet damme, waar de rock 1 roll-band The Third Half o| treedt. In de zaterdagbijlage Wonen wordt de Zeeuwse woningmarkt belicht en vindt u informatie over klussen, tuinieren, architectuur en woninginrichting.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 32