>zc Heineken heeft last van weer Bij Edah Breskens begint victorie Lijst Nederlandse beursgenoteerde bedrijven slinkt Boren voor hoogspanningsleiding 25 Grolsch wil nieuw imago Brouwer verwacht daling nettowinst over 2004 Winst Casino 10 procent hoger Harde sanering bij Delta Air Lines Shell verkoopt benzinestations Servicezuil NS slaat niet aan lok Spar heeft ist van de rijzenslag het bedrijf Schikking ruzie over naam Atos donderdag 9 september 2004 ^SCHEDE - Het roer bij ,]e Enschedese brouwer Grolsch moet om. De nieu we bestuursvoorziter Pas man wil het bedrijf een „jeuw imago aanmeten. De ideale Grolsch-drin- jjer, drinkt niet meer al- leen", zei Pasman gisteren. Waar Heineken de afgelo pen jaren met zijn merk Amstel op het groepsgevoel mikte, lijkt Grolsch de boot te hebben gemist. Met een nieuwe reclamecampag ne wil Grolsch zich de ko mende maanden opnieuw profileren. Grolsch wil zijn marktaan deel in Nederland verho gen door zich te richten op de 'samendrinkende' bier consumenten. De individua listische reclames hebben de bierdrinkers op het ver keerde been gezet, bena drukt de van Philips afkom stige Grolsch-baas. De nettowinst en het be- dnjfsresultaat kwamen in het eerste halfjaar flink la ger uit. Stijgende afschrij vingslasten en verslechterd rentesaldo als gevolg van de nieuwe brouwerij zijn daarvan de oorzaak. Wel rerkocht Grolsch meer bier aan Nederlandse horeca en consumenten. Het bedrijfs resultaat kwam 15 procent lager uit op 14,5 miljoen eu ro, de nettowinst daalde 30 procent tot 8,9 miljoen. Grolsch verwacht dat over het hele jaar de nettowinst evenveel daalt. De omzet steeg, voornamelijk door de overname van een dran kenhandel met ruim 5 pro cent tot 152 miljoen euro. De Nederlandse biermarkt laat waarschijnlijk over heel 2004 een volumeda ling zien. Grolsch denkt echter marktaandeel te kunnen terugwinnen, vol gens Pasman heeft Grolsch in Nederland een markt aandeel van 14,2 procent. ANP van onze redactie economie AMSTERDAM - Heineken heeft in Nederland te lijden onder de prijsdumping van import bieren en de matige zomer- verkopen. Maar het succes van de Beertender maakt veel goed. Nog dit jaar zuilen ook de merken Brand en Amstel be schikbaar komen voor deze thui stap, zo liet Heineken gisteren weten. Bestuursvoorzitter Ruys oogt on danks de tegenvallende winst te vreden. De aankopen en allian ties die Heineken de afgelopen tijd sloot, onder meer in Ameri ka en Rusland, hebben de solide positie van het bedrijf in de steeds concurrerender bier markt versterkt, zo betoogde hij bij de presentatie van de half jaarcijfers. Nederland wijkt niet af van de rest van de West-Europese bier markt. De vraag naar goedkoop bier en het teruglopende cafébe zoek zorgden voor een toename van de concurrentie. De prijzen slag in de supermarkten heeft er bovendien voor gezorgd dat Heineken de prijzen niet kon verhogen. Desondanks wist Heineken in Nederland meer winst te boeken, voornamelijk door besparingen op personeels kosten. Heineken schrapte in het eerste halfjaar 462 arbeids plaatsen, ruim 8 procent, maar voorziet geen nieuwe reorganisa ties. De brouwerij verwachte de sterkste groei in Rusland en China, maar heeft uitbreidingen op stapel staan in groeimarkten Chili en Argentinië. De afzet in de VS nam in het eerste halfjaar met 5 procent toe. Ruys kondig de ook een prijsverhoging van 2,5 procent aan in Amerika. Besparingen De kostenbesparingen van 35 miljoen euro die Heineken in 2005 wil halen, liggen voor op schema, zei financieel directeur Hooft Graafland. De brouwerij verwacht over heel 2004 een daling van de net towinst. Dat komt vooral door de wisselkoersverschillen. Deze effecten zullen de verwachte au tonome winstgroei en winstbij- dragen van nieuwe acquisities meer dan teniet doen, verwacht het bierconcern. Netto verdiende Heineken 293 miljoen euro tegen 400 miljoen euro in de eerste zes maanden van vorig jaar, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde halfjaar cijfers. In de daling van de netto winst zat een post van 46 mil joen euro door het negatieve ef fect van de wisselkoersverschil len. De omzet steeg wel, met 11 procent tot 4,8 miljard euro. ANP ROTTERDAM - Directeur Mei Kroon van Tennet boort de laatste vijf meter voor de nieuwe hoogspan ningsverbinding van de Maasvlakte tot aan Bever wijk. De beheerder van het Nederlandse hoogspan ningsnet legt de komende jaren een nieuwe hoogspan ningsverbinding omdat deze essentieel is voor de stroomvoorziening in de toekomst in dit gebied. Giste ren vond de eerste echte technische handeling plaats met de boringswerkzaamheden over een lengte van 641 meter onder het Calandkanaal. Door de 'tunnel' komt een hoogspanningskabel te liggen. foto David van Dam/ANP PARIJS - Het Franse supermarktconcern Casino, grootaandeelhouder van het Nederlandse Laurus, heeft in de eerste helft van dit jaar een stijging van de nettowinst geboekt met 10,5 procent tot 219,8 miljoen euro. Dat komt overeen met de verwachtingen van analisten. Het be drijf handhaaft de prognose dat de winst over het hele jaar met meer dan 10 procent stijgt. De omzet nam slechts licht toe met 0,8 procent tot 11,1 miljard euro, zo heeft Casino gisteren bekendgemaakt. Laurus zit nog steeds in de problemen. Het bedrijf maak te eerder deze maand bekend in het eerste halfjaar een verlies te hebben geleden van 15 miljoen euro. In dezelfde periode van 2003 was er een winst van 7 miljoen. ANP NEW YORK - Om een einde te maken aan aanhoudende verliezen gaat Delta Air Lines hard saneren. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij maakte gisteren bekend de komende anderhalf jaar 6000 a 7000 arbeids plaatsen te schrappen. Verder gaan de salarissen en de bo nussen omlaag. De maatschappij wil met ingang van 2006 een jaarlijkse besparing van 6 miljard dollar hebben be reikt. De op twee na grootste luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten leed in het tweede kwartaal van dit jaar een verlies van bijna 2 miljard dollar als gevolg van een eenmalige last van 1,65 miljard dollar. Ook zonder bijzon dere posten leed de onderneming verlies. Dat negatieve saldo bedroeg 312 miljoen dollar. ANP DEN HAAG - Shell verkoopt 338 benzinestations en een aantal logistieke activiteiten in Spanje aan branchege noot Disa. Dat heeft de oliemaatschappij gisteren laten weten, zonder een verkoopbedrag te noemen. Disa zal de tankstations uitbaten onder de naam Shell. Dat werkt volgens het bedrijf minder verwarrend voor de klanten. Shell blijft zich in Spanje nog wel bezighouden met LPG en smeermiddelen. Eerder werd bekend dat Shell in Portugal 303 tanksta tions van de hand doet. Ook in Frankrijk wil het concern het aantal pompen sterk verminderen. ANP UTRECHT - De 'service- en alarmzuilen' die de Neder landse Spoorwegen hebben geplaatst op kleine stations zonder loket, blijken de reiziger nauwelijks aan te spre ken. De helft van de treinreizigers weet niet waar de zui len voor dienen, blijkt uit een enquête van de ANWB. De NS zetten de zuil de afgelopen jaren neer op stations waar de loketten zijn wegbezuinigd. Reizigers kunnen bij de praatpalen terecht voor informatie en noodoproepen. In enquêtes op de stations Rotterdam Zuid, Gilze-Rijen en Hilversum Sportpark zei dit jaar de helft van de reizi gers niet te weten waar de praatpalen voor dienen, even veel als bij een onderzoek vorig jaar. De ANWB, die in het NS-adviesorgaan van consumenten organisaties Locov zit, adviseert de NS daarom 'meer ruchtbaarheid' te geven aan de service- en alarmzuilen. „Maar uit ander onderzoek weten we ook dat reizigers menselijk contact van loketpersoneel nog meer op prijs stellen", aldus de organisatie. GPD iBILT - De omzet van de su- markten van de Plus-formu- is autonoom met 2,7 procent •tegen, ondanks de prijzen- g. Wel staat de autonome lei van de Spar-winkels on- rdruk. t blijkt uit gisteren gepubli- ïde cijfers over het eerste Ifjaar van de Sperwer Groep, organisatie van zelfstandige iememers met de winkelfor- iles Plus en Spar. Sperwer ïftmet de aangesloten onder- ners afspraken gemaakt over marges die ze rekenen, omzet van de winkels samen eg van 528 miljoen euro over eerste helft vorig jaar naar miljoen dit jaar, of bijna 3 >cent. Dankzij kostenbespa- gen steeg het bedrijfsresul- 't met bijna 3 procent naar 3 miljoen. kover de tweede helft van dit r verwacht Sperwer 'gezon- resultaten. I onderzoek van accountants- Jtoor Deloitte over de hele mche blijkt dat de gemiddel- supermarkt de nettowinst de prijzenslag gemiddeld procent zag dalen. De winst jes namen af. De resultaten ïhet onderzoek werden giste- i in Zeist gepresenteerd. 'is de eerste keer in vele ja- I dat de winstgevendheid van supermarktbranche is afgeno- n- De nettowinst zal in ge- •1 2004 geen stijgende lijn te II geven, is de verwachting, ondervraagde supermarkton- uemers verwachten zelfs een dere daling van de winst, nettowinstmarge van de on- vpagde 167 supermarkten is ukt tot ongeveer 1,2 procent. at lijkt veel", aldus P. Op van Deloitte. „Maar daar et ook nog het inkomen van ondernemer af."Het kantoor ook naar de voordelen Ir de consument. In de bele- van 60 procent van de con- Qenten is de prijsdaling meer 13 procent. 'oitte heeft consumenten ge- agd naar hun voorkeuren, basis van dat onderzoek 1X1 bet kantoor dat Albert 'ju dit jaar niet wint of ver- t-Laurus, met de ketens Su- Boer, Edah en Konmar, klanten. De grote win- ffs van al dit prijsgeweld zijn fns Deloitte Jumbo, Aldi en eze ketens zien hun bandeel groeien. ANP door Henk Postma BRESKENS - In de oorlog tus sen de grote supermarktcon cerns heeft Ahold de eerste slag gewonnen. De Laurusvloot - met de slagschepen Edah, Konmar en Super de Boer - kampt met averij. Dat beeld doemt op uit de berichten die ons vanaf het slagveld bereiken. Bedrieglijk nieuws, zegt Ronald Lohman, eigenaar van de Edah in Breskens. Zijn winkel groeit en bloeit. „En ik ben heus niet de enige ondernemer die met een formule van Laurus op de gevel een gezond bedrijf neer zet." Het merendeel van de grote su permarkten wordt centraal ge leid. Het belang van de aandeel houders is allesbepalend. Maar dat geldt niet voor alle winkels. Bij Edah bijvoorbeeld, is nog zo'n twintig procent van de win kels in handen van zelfstandige ondernemers. De media gaan daaraan wat al te gemakkelijk voorbij. „Als Laurus weer eens door het slijk wordt getrokken, dan kij ken ze ons daar ook op aan", zegt de Breskense Edah-winke- lier Ronald Lohman, „Dan gaan de klanten er al bijna vanuit dat het met onze winkel een aflopen de zaak is." Niets is minder waar. „Terwijl het wat sukkelt met de Neder landse economie, zetten we in Breskens een totaal nieuwe su permarkt neer, met daarin ook nog een Blokker en Bruna." Die investering is beslist geen noodsprong. „Ieder jaar op nieuw trekt onze Edah meer klanten. Ondanks reorganisa ties bij Laurus, en ondanks de prijzenoorlog boeken we ook dit jaar weer meer omzet en meer resultaat." Luwte Denk niet dat Lohman met zijn Breskense Edah in de luwte zit. Het wemelt in de regio van de concurrenten. „Op Breskens al leen kan je met onze super markt niet draaien. Ons omzet - gebied loopt tot in Oostburg. Dan heb je het over zo'n 10.000 inwoners. In dat vijvertje vissen we met zes supermarkten. Daar naast groeit het toerisme enorm. Het is goed voor 35 procent van onze jaaromzet." De Edah in Breskens is een fami liebedrijf. Lohman runt de win kel samen met zijn vrouw. Het De Edah-vestiging van Lohman groeit en bloeit: „En ik ben heus niet de enige die een gezond bedrijf neerzet." foto Peter Nicolai echtpaar eigende zich nog twee andere merknamen toe. Midden jaren negentig, toen de klein be gonnen supermarkt in de Mercu- riusstraat groot was gegroeid, introduceerden het een Blokker. Die winkel werd gevestigd in een pand aan de overkant van de straat. Ook dat werd een suc ces. In 1999 kwam daar verder op in de straat nog een Bru na-winkel bij. Die wordt gerund door Lohmans zus. De afgelopen jaren werden plan nen gesmeed de drie winkels on der één dak te brengen. Het had veel voeten in de aarde, maar nu is dan eindelijk een plek gevon den waar Breskens vrede mee heeft: eerdaags hoopt Lohman te beginnen met de bouw van een winkelcomplex op het ha venterrein: „Een pracht van een locatie." Het Breskens ondememersecht- paar mag handelen onder de merknamen van grootwinkelbe drijven, het heeft wel de vrij heid bedongen zelfstandig met de winkelformules om te sprin gen. Daar hoort ook een zekere vrij heid bij om zaken te doen met Naam: R.A.C Lohman BV Plaats: Breskens Aantal medewerkers: 43 Omzet: 8 miljoen euro leveranciers, buiten de centrale inkoop van Edah om. Van die mogelijkheid wordt volop ge bruik gemaakt. Het kan zelfs ge zien worden als het geheim van het succes. De Breskense Edah volgt de zogenaamde Topsto- re-formule: een breed assorti ment, aangevuld met speciale afdelingen die plaatselijk kun nen verschillen. „Had ik een winkel in Groningen, dan zou ik een uitgebreide koekafdeling aan het assortiment toevoegen. Maar we zitten hier dicht bij Vlaanderen. Dus verkopen we zo'n 450 Belgische producten die de centrale inkoop van Edah niet kent." Breskens is een haven- en visse rijplaats. „Dus we hebben een speciaal afdelinkje voor verse vis. Die kopen we hier in Bres kens in. En zo hebben we ook een eigen brood- en banketafde ling, met producten van de plaatselijke warme bakker." Het zit Lohman niet lekker dat Ahold nu in de media de show steelt, terwijl Laurus als verlie zer van de prijzenoorlog door het slijk wordt gehaald." AH heeft harenlang zijn klanten veel laten betalen, terwijl bij het moederconcern boekhoud kundig op grote schaal werd ge knoeid. Andere supermarktformules be concurreerden elkaar op het scherp van de snede. AH vroeg maar een eind raak. Pas toen de klant de euro's wat kritischer begon uit te geven, ging het roer om. Nu AH ineens ook met de prijs mee concurreert, groeit AH natuurlijk sneller in omzet dan supermarkten die de consument al jaren serieus nemen.." Lohman verwacht dat het Lau- rusconcern - „Waar onder de vo rige leiding inderdaad het een en ander fout is gegaan" - uitein delijk met een aantal goede for mules overeind zal blijven. Daar toe wordt nu in een aantal win kels geëxperimenteerd. Wat dat betekent voor de Bres kense Edah? Lohman is reso luut: „We houden de marktont wikkelingen scherp in de gaten. Hoe de Edah er straks gaat uit zien, dat zullen onze klanten zelf bepalen. Niet alle supermarkten zullen overleven. Maar Lohman hoeft dus nog niet te vrezen. Hij ver heugt zich op de verhuizing naar z'n nieuwe winkelcomplex. „Drie nieuwe interieurs op drie duizend vierkante meter. Zoiets neerzetten, geeft een geweldige kick." van onze redactie economie EINDHOVEN - Als de overna me van automatiseerder Copaco door investeringsmaatschappij Molenwijck slaagt, verdwijnt wederom een fonds van de Am sterdamse beurs. Van tientallen fondsen werd de afgelopen ja ren de notering beëindigd. Om uiteenlopende redenen zijn bij voorbeeld de namen Vendex KBB, Vredestein, Volker Wes- sels, Naeff, Hitt en Landis van de Amsterdamse beursborden verdwenen. Aan het einde van de jaren ne gentig was de markt volledig omgekeerd. In een zucht naar kapitaal en erkenning vonden bedrijven massaal de weg naar de beurs. Voor nieuwkomers werd een speciale index opge richt: de NMAX. Grootaandeelhouders verdien den een fortuin door hun stuk ken tegen enorme koers-winst- verhoudingen te slijten. Mooie voorbeelden zijn de beursintro ducties van World Online, Via Networks en Newconomy. Op het moment dat de aandelen- luchtballon leegliep, hadden be leggers voor deze aandelen nog maar een fractie van de intro- ductiekoers over. Veel kleine bedrijven die in de jaren negentig naar de beurs gin gen, hangt de notering inmid dels als een molensteen om de nek. Tegen de huidige waarde ring is het nauwelijks mogelijk extra kapitaal aan te trekken. Bovendien wordt er weinig ge handeld in aandelen. Het zwaarst wegen echter de ver plichtingen die aan een beursno tering kleven. Die nemen hand over hand toe. De kosten van het publiceren van verslagen en het verstrekken van gegevens rij zen de pan uit. Het aanhouden van een beursnotering kost an no 2004 enkele tonnen. Reden waarom bijvoorbeeld het Veld- hovense Simac broedde op een beëindiging. Voor Copaco is het beursavon- tuur binnenkort waarschijnlijk voorbij. Financiële medewer kers van de automatiseerder trokken bij topman J. Reijers aan de bel. Vanuit het bedrijf werd hem gevraagd via investe ringsmaatschappij Molenwijck een bod op de aandelen uit te brengen. Slaagt het bod, dan kan van het lijstje beursgeno teerde lokale fondsen weer een naam worden weggestreept. De kritiek van VEB-directeur Peter Paul de Vries op de overname lijkt op de beurs weinig indruk te hebben gemaakt. De koers van Copaco schommelt rond de vier euro. Beleggers zien in dat in de huidige markt de kans op een beter bod zeer be perkt is. GPD UTRECHT - De Frans-Neder landse ICT-dienstverlener Atos Origin mag zijn naam in Neder land blijven voeren. De onderneming heeft een schik king getroffen met het veel klei nere en oudere Amsterdamse Atos Beleidsadvies en Onder zoek, dat in juli nog een naams wijziging afdwong via de rech ter omdat er onder klanten veel verwarring was. Bijzonderheden maakten de par tijen gisteren niet bekend. Atos Beleidsadvies overweegt nu een andere naam aan nemen. Bestuurder W. Kieboom van Atos Origin zei gisteren 'ver heugd' te zijn over de schikking. Hij wilde niet zeggen of er geld is betaald aan de Amsterdamse belager. Atos Origin kondigde gelijktij dig de oprichting aan van Atos Consulting, dat zich gaat rich ten op advisering in de ICT-branche. Daaronder vallen in totaal 2500 werknemers, on der wie duizend in Nederland. Voorheen was advisering bij Atos Origin verspreid over drie organisaties: Atos Origin, Atos KPMG Consulting en Atos Odys- sée. Atos Origin maakte tevens zijn halfjaarcijfers bekend. Het net toverlies bedroeg 22,6 miljoen euro. Over heel 2003 was al een verlies van 169 miljoen euro ge leden. De omzet schoot omhoog door de expansiedrift, met 72 procent tot 2,65 miljard euro. Volgens Kieboom, onder meer verantwoordelijkvoor de Neder landse activiteiten, trekt de IT-markt weer aan. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25