Stilleven roept beelden op Verken nieuwe wegen. PZC Corrina Greyson sluit Blues by the Sea af De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse vanaf vrijdag 10 september in de showroom. Werk van Ineke Wisselink prikkelt zintuigen kunst De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse bij de officiële Mercedes-Benz dealer van Zeeland. Van Oeveren-Vervaet B.V. (adverten Stuurbaard Bakkebaard hoogtepunt door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Op het Abdij plein in Middelburg zijn de afge lopen week enkele uitstekende concerten gegeven. Het hoogte punt was niet de band met de meeste apparatuur (Bief), noch de groepen die de Belgische al- bumlijsten domineren (Nova star en Hooverphonic), noch de conservatoriumklanten met een wereldtrompettist in de gelede ren (Rosa Ensemble met Eric Vloeimans). De uitblinkers tot dusver waren drie veredelde straatmuzikanten die gister avond optraden: Stuurbaard Bakkebaard. Het trio had na twee nummers het publiek - ruim driehonderd man, niet slecht voor een voet balavond - aan zijn voeten. Dat gebeurde met een rammelende blues, dampende rock 'n' roll en af en toe een meeslepend chan son. De basis was simpel. Drums, bas en gitaar. Gitarist Timo van Veen was de leadzan ger, maar hij werd te pas en te onpas bijgestaan door contra bassist Onno Kortland en drum mer Mark Koppen. Het was ver bazingwekkend hoe gevarieerd de drie met deze minimale mid delen omgingen. Er werd gezon gen in Engels, Frans en Neder lands (af en toe met plat Iers of Amsterdams accent), vaak ver vormd of gedempt, door een toe ter, een sirene of zelfs door een tuba (Kortland). Elk liedje was op zijn eigen manier even aan stekelijk. De humoristische, af en toe cabareteske presentatie deed de rest. Van Veen over Kortland: „Vorig jaar hebben we hem bij het North Sea Jazz Festival weggeplukt. Bij de jas sen weliswaar." Hilarisch was de pastiche op 'Roof garden' van Al Jarreau. Ter introductie van een ander liedje zei Van Veen: „Het volgen de nummer gaat over een man met een baard uit Jeruzalem. Hij schrijft boeken, bijbelboe ken over fraters, paters en over andere mensen die blokfluitles kunnen geven." Maar het mooie zat hem niet in de grappen. Het mooie was dat Stuurbaard Bak kebaard liet zien dat de simpel ste aanpak soms de aanstekelijk- ste is. donderdag 9 september 2004 door Anita Tournois GROEDE - „Ik ruik de knof look", merkt een toeschouwer op bij het zien van het stilleven van drie knoflookbollen van Ine ke Wisselink. Beslist geen vreem de opmerking, omdat alle stille vens in de Lutherse kerk beel- Eerste directeur Culturele Raad Zeeland overleden MIDDELBURG - De maandag op 86-jarige leeftijd in Goes overleden Albertus Leonhardus Borst was de eerste directeur van de Culturele Raad Zeeland. In 1970 verliet hij Zeeland om directeur te worden van de Stichting Culturele Raad voor Gelderland. Borst werd geboren in Amster dam. Hij studeerde in Leuven politicologie en sociologie. Om zijn studie te betalen, vertaalde hij misdaadromans van Sime- non. Tijdens de oorlog vervulde hij een rol in het verzet. Daar voor ontving hij het verzets- kruis. Na onder meer als journa list voor het dagblad De Tijd te hebben gewerkt, trad Borst in 1949 in dienst bij de Verenin- ging voor arbeid voor minder va liden in Zeeland. Hij vestigde zich in Vlissingen. Later ging hij in Middelburg wonen. In 1952 ging Borst bij de Stichting Zeeland werken, een verre voor loper van Scoop. Mede op zijn initiatief ging die stichting zich meer met cultuur bezighouden. Toen op voorstel van dichter/ schilder J.C. van Schagen de Culturele Raad Zeeland werd opgericht, werd Borst de eerste directeur. In 1970 vertrok hij naar Gelderland. In de PZC werd hij bij zijn afscheid om schreven als een 'welhaast niet weg te denken figuur' en 'ideeën- leverancier en -uitwerker op cul tureel gebied'. Na zijn pensione ring in 1980 kwam Borst weer in Zeeland wonen. Hij wordt vrijdag in Middelburg gecre meerd. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het festival Blues by the Sea is toe aan zijn eerste lustrum. Om dat te vie ren, duurt het evenement dit jaar twee dagen. In het Arsenaal theater in Vlissingen is volgende week zaterdag Dave Hole de hoofdact, een dag later sluit Cor rina Greyson het festival af. Op zaterdag 18 september vindt het bluesfestival plaats in de avonduren, op zondag 19 sep tember wordt er 's middags ge musiceerd. De eerste dag staan Laundromat, de Bullfrog Blues machine en Dave Hole gepro grammeerd. Op dag twee verzor gen de Blues Breakers het voor programma van Corrina Greyson. De muziek van Laun dromat is geïnspireerd door de legendarische Ierse bluesgitarist Rory Gallagher. Spil van de band is gitarist Danny Vlaspoel, vanaf zijn veertiende een fer vent Gallagherfan. Elk optre den van Laundromat is een hom mage aan de Ierse muzikant. De Bullfrog Bluesband blues in de Texas- en Cca go-stijl. Het repertoire befo voornamelijk uit eigen werk. De Australiër Dave Hole isgj grote naam in blueslanUj Amerikaanse muziektijds© ten wordt hij aangeduid als® van de beste bluesgitaristenis wereld. Na Walter Trout, ver' jaar, is de organisatie van Bh] by the Sea er wederom in tó slaagd een topper naar ld gen te halen. Zondagmi^ wordt Blues by the Sea voofe zet met een concert vandeBk Breakers. Deze Nederlatè viermansformatie heeft dried bums uitgebracht met opne pende bluesmuziek. Zij lffé het afsluitende concert in uj de Engelse zangeres Coiró Greyson. Zij heeft een stemd soul die herinneringen opraj aan de jonge Aretha Franklina Etta James. Bhies by the Sea, za. 18 sept rs. 20 uur, zo. 19 sept vanaf Urn Kaarten zijn verkrijgbaar tij fe Arsenaaltheater, Café Twee is bellen en Enteny in Vlissingen den oproepen van zoete herinne ring en zintuiglijke waarne ming. Beelden vol harmonie, ver vaardigd met olieverf. Wisselink toont een flink staal tje vakmanschap. Het typische karakter van welke materie ook, komt subliem uit de verf of het nu hout, staal, baksteen, aarde werk, de schil van tal van fruit- soorten, de schaal van een kwar teleitje, de huid van een schelp of het glazuur van de gemberpot betreft. Het lijkt bijna echt, bijna mooier dan de werkelijk heid. Wisselink hanteert een ma nier van schilderen die ons be ter doet kijken en laat zien hoe mooi de dingen eigenlijk zijn. Zij toont daarbij een voorkeur voor levendige dingen als fruit, maar ook een sterke genegen heid voor zaken die al een heel leven achter de rug hebben en dit uitstralen; getekend, door bij voorbeeld stukjes die afgebro ken, afgeschilferd of weggeroest zijn. In haar stillevens, meestal paneelschilderingen, vertellen deze dingen hun verhaal. Haar werk refereert duidelijk aan oude meesters, waarbij het ambachtelijke de absolute voor waarde vormde. Een lange perio de van studie ging dan ook aan de geëxposeerde kunstwerken vooraf. Tekenen en schilderen blijkt voor Wisselink van kleins af aan al een obsessie te vormen, aangewakkerd door een vader, die zelf ook kunstschilder was. Ze volgde cursussen bij Cornelis Lemair, Jack Maris en Josefien van Looy en de schildersschool bij Maarten Boffee in Antwer pen. Deze lange weg in de tradi tie van fijnschilderkunst leidt tot een werkwijze, die ondanks de realistische weergave, een ei gen penseelstreek laat zien in het fraaie kleurenspel van licht, achtergronden en kleurenintona- tie, waardoor het geschilderde blijft boeien. Naast stillevens maakt ze portretten - in de kerk hangt een portret van haar klein kind Ruben - landschappen en stads- of dorpsgezichten zoals een beeld van de Molenstraat in Groede en de vuurtoren bij Bres- kens. Verder valt te lezen dat Wisselink naast olieverf met aquarel werkt, maar deze wor den niet geëxposeerd. Wel zijn er aquarellen van Walter Leon Kuivenhoven te zien. Met een krachtige en minimale belijning worden paarden, koeien, zeehon den, meeuwen en mensen neerge zet. Driedimensionaal werk is er in de vorm van keramiek. De da mes keramisten Blaauw, Ver meulen, van der Jeugt en Glo- rieux tonen ieder op eigen wijze verschillende objecten in de vorm van potten, schalen, kip pen, de menselijke figuur en ab stracte beelden. Tentoonstelling t/m 8 oktober in de Lutherse Kerk, Molenstraat in Groede. Openingstijden: di. t/m za. 13.00- 17.00 uur Een stilleven van Ineke Wisselink. repro Peter Nicolai Corrina Greyson Maak binnenkort kennis met het nieuwste van Mercedes-Benz en verken nieuwe wegen in een auto waarin je gezien wilt worden. De fraaie 3- en 5-deursuitvoeringen zijn lan ger en breder dan hun succesvolle voorganger, dus meer ruimte binnen en toch compact van buiten. Samen met een eigentijds design, de stoere body en het sportieve karakter is het een auto met een fantastische uitstraling. De 5-deurs A-Klasse staat vanaf vrijdag 10 september in de showroom en de 3-deursuitvoering is vanaf november aanstaande leverbaar. De nieuwe A-Klasse is standaard zeer compleet uitge rust en voldoet vanzelfsprekend aan de hoge eisen die Mercedes-Benz stelt op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid en betrouwbaarheid. De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse 5-deurs is aantrekkelijk geprijsd vanaf 21.800,- en de 3-deurs vanaf 20.600,-. Op vrijdag 10 september én tijdens ons open huis op zaterdag 11 september bent u van harte welkom in onze showroom. Mercedes-Benz Brandstofverbruik 5-deurs: variërend van 5,3-7,ó liter per 100 km, 18,9-13,2 km per liter; CC^-uitstoot: 139-179 g/km. www.vanoeveren-vervaet.n 1 Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, telefoon 0113 - 21 27 30, fax 0113 - 22 10 86 Productiestraat 4, 4538 BX Terneuzen, telefoon 0115 - 62 04 00, fax 0115 - 61 40 14 E mail info@vanoeveren-vervaet.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 16