>zc
Tegenslag voor kokkelvisserij
Werk Haring vlietbrug
verstopt wegen Brabant
Oestervaartuig zinkt
in haven Yerseke
Minister en Kamer
geven loodswezen
nog geen klaarheid
metcappendijk
auto's kun je
iets afspreken.
ook via
kal
www.cappendijk.nl
15
Steunpunt verlies en rouw vergroot naamsbekendheid
Europees Hof eist scherpe uitleg natuurregels
Bonden maken vertraging goed met bolus en friet
1
untnu.
nazomer
kstival.nl
KSG-ers voelen zich afgescheept
Onrust bij Kamer van Koophandel
Celstraf voor winkeldiefstallen
Herkeuring dreiging WAO'ers
woensdag 8 september 2004
nrriaiidia Sondervan
UOES - Dertigduizend folders
hoeten het Zeeuws Steunpunt
Ferlies en Rouw in Zeeland on
ly de aandacht brengen als ken-
icentrum over steun bij rouw-
rwerking.
edeputeerde G. van Heukelom
[org) krijgt vandaag in Middel-
rg het eerste exemplaar uitge-
reikt. De folder legt uit wat voor
hulp nabestaanden kunnen vin
den en wat het steunpunt kan
doen voor rouwenden en voor
hulpverleners die te maken krij
gen met verdriet bij hun cliën
ten. Het steunpunt reikt ook be
roepsgroepen als verzorgenden
en onderwijspersoneel kennis
aan over ondersteuning bij
rouw. De folder wordt verspreid
via bibliotheken, ziekenhuizen,
verpleeg- en verzorgingshuizen,
huisartsen, uitvaartonderne
mers en hulpverleningsorganisa
ties.
Eén van de diensten van het
steunpunt waai- de folder op
wijst is de telefonische hulplijn
die elke woensdagochtend open
staat voor mensen met vragen
over verlies en rouw. Het steun
punt, gevestigd in Middelburg,
heeft ook een website.
Het steunpunt werd vorig jaar
opgericht door Iris Vinke, actief
in training en coaching; Karin
Fehling, zij heeft een praktijk
voor verlies- en rouwverwer
king; Gerda van Leeuwen en Ad-
dy Cleven, die actief zijn in Yar-
den, een vereniging rondom het
levenseinde. Hun doel is alle ac
tiviteiten en kennis rond het the
ma te verzamelen, onderling af
te stemmen en als Zeeuwse toe
gangspoort tot gespecialiseerde
hulp te fungeren.
In die rol kreeg het steunpunt,
inmiddels in een stichting onder
gebracht, geld van de provincie
Zeeland om alle vrijwillige en
professionele zorg voor nabe
staanden in Zeeland te inventa
riseren.
Het Zeeuwse steunpunt wil
daarin een coördinerende rol
blijven spelen.
,wuHarmen van der Werf
LUXEMBURG - Ook economi
sche activiteiten die al langer in
een Europees Habitatrichtlijn-
gebied plaatsvinden, moeten
r streng worden beoordeeld. Het
Europese Hof van Justitie in
1 Luxemburg heeft dit gisteren be
paald in een zaak over mechani
sche kokkelvisserij in de Wad-
I denzee.
Me! het vonnis volgt het hof een
dries dat advocaat-generaal J.
[okott begin dit jaar gaf. De
Raad van State in Den Haag
had het hof om een uitspraak ge
ragd. De Europese Habitat-
richtlijn is op onderdelen zo
ag geformuleerd dat het hoog-
Adviezen over
fondsenwerving
VLISSINGEN - Het Steunpunt
Vrijwilligerswerk houdt donder
dag in de Vlissingse bibliotheek
aan de Spuistraat een openbare
bijeenkomst over fondsenwer-
)itinitiatief is opgezet in het ka
der van de Week van de Vrijwil-
jgers.
Op de voorlichtingsavond wor
den tips en adviezen gegeven
om het budget van een vereni
ging op te schroeven. Veel orga
nisaties zitten krap bij kas, ter-
ijize het geld hard nodig heb
ben om activiteiten, organisatie
en huisvesting te kunnen beta-
en.
De bijeenkomst begint om 19.30
ste Nederlandse rechtscollege
daarmee in zaken tegen mecha
nische kokkelvisserij in de Wad
denzee niet uit de voeten kon.
Zo was het de vraag of aan me
chanische kokkelvisserij even
strenge eisen moeten worden op
gelegd als aan nieuwe economi
sche activiteiten. Mechanische
kokkel visserij wordt al jaren in
de Waddenzee en in de Ooster
en Westerschelde uitgeoefend.
Het Europese Hof in Luxem
burg heeft nu dus bepaald dat
ook bestaande economische acti
viteiten streng moeten worden
getoetst op mogelijk schadelijke
effecten. Wetenschappelijk on
derzoek is daarvoor nodig. Als
er dan nog twijfel blijft bestaan,
mag die activiteit niet worden
toegestaan.
Overwinning
Welke consequenties het vonnis
precies heeft voor met name de
mechanische kokkel visserij, is
nog niet duidelijk. Directeur H.
Revier van de Wadden vereni
ging legt de uitspraak uit als
een overwinning. „Het Europe
se Hof heeft de richtlijn uitge
legd zoals wij altijd hebben aan
gegeven, maar het is nu aan de
Raad van State om er werk van
te maken."
Secretaris J. Holstein van de
kokkelsector is teleurgesteld,
omdat ook voor bestaande eco
nomische activiteiten strengere
regels gaan gelden. „En dat kan
niet alleen gevolgen voor onze
bedrijfstak hebben."
Hij stelt tegelijkertijd vast dat
het gevraagde wetenschappelijk
onderzoek naar de mechanische
kokkelvisserij is uitgevoerd. In
de visie van de sector blijkt daar
uit dat de gevolgen beperkt zijn.
Natuurorganisaties denken
daar weer anders over.
Het vonnis uit Luxemburg komt
overigens voor de mechanische
kokkelvisserij min of meer als
mosterd na de maaltijd. Het ka
binet heeft eind juni al besloten
dat vanaf 2005 geen visvergun
ning meer wordt verleend, om
dat de sector niet binnen zeven
jaar zou kunnen overschakelen
op milieuvriendelijkere visme-
thoden. Uitkoop ligt in het ver
schiet.
De uitspraak kan wel van be
lang zijn voor de visserij dit na
jaar. Het Rijk heeft nog een ver
gunning gegeven voor de vangst
van acht miljoen kilo kokkel
vlees. De Raad van State behan
delt maandag bezwaren van mi
lieuorganisaties tegen die ver
gunning.
doorHarmen van de Werf
VERSERE - De Yerseke 29, een
leslerkotter van Prins Oester-
beek BV, is in de nacht van
dag op dinsdag gezonken
inde Julianahaven in Yerseke.
of morgen wordt het
schip waarschijnlijk gelicht met
een bok.
(Advertentie)
30 aug t/m 12 sept 2004
bel 0900 33 000 33
De oesterkotter is vermoedelijk
gezonken, vertelde medewerker
A. van Oost van firma Prins en.
Dingemanse, doordat het ex
treem laag en hoog water was
door springtij.
Het schip was 's maandags ge
deeltelijk op de kant gezet om
een tros uit de schroef te verwij
deren.
Het vaartuig kwam vervolgens
aan de voorzijde zo diep te lig
gen door het extreem lage wa
ter, dat het bij opkomend tij is
volgelopen. Er was niemand aan
boord toen dit gebeurde.
Het duurde tot gisterochtend
voordat werd ontdekt dat de oes
terkotter was volgelopen. Ver
volgens is de hele dag met man
en macht geprobeerd de Yerseke
29 weer drijvend te krijgen door
er lucht in te pompen.
Kapseizen
Dat lukte niet. De kotter dreig
de zelfs te kapseizen, waarna in
overleg met de verzekeraar is be
sloten die poging te staken. Een
bok zal er nu aan te pas moeten
komen om het vrij grote schip -
zesendertig meter lang en acht
meter breed - te lichten. De Yer
seke 29 werd gebouwd in 1978.
De door de vakbonden verstrekte vette hap ging er gistermiddag goed in bij werknemer in Vlissingen-Oost; de bonden riepen werknemers
op tot verzet tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet. foto Ruben Oreel
door Ben Jansen
VLISSINGEN-OOST - De
vakorganisaties FNV, CNV en
MHP hebben hun Zeeuwse le
den gisteren krachtig opgeroe
pen in verzet te komen tegen de
bezuinigingsplannen van het ka
binet.
In de ochtendspits zorgden ze er
met een pamflettenactie voor
dat veel werknemers van bedrij
ven in het Sloegebied en de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone te
laat op hun werk arriveerden.
Dat maakten ze later op de dag
goed door in Terneuzen met gul
le hand koffie met een bolus en
in Vlissingen-Oost friet met kro
ketten en frikadellen uit te rei
ken.
Voor wie het nog niet doorhad:
het is uit met het poldermodel.
Het kabinet komt met bezuini
gingsplannen die werknemers
hard raken: afschaffing van
VUT en prepensioen, aanscher
ping van WAO-eisen, aanpassin
gen van de WW en de Arbeidstij
denwet, het dreigement CAO's
niet langer algemeen verbin
dend te verklaren, korting van
de ontslagvergoeding op de
WW-uitkering, afschaffing van
de pc-privé regeling en het op
vraagbaar maken van premies
voor het prepensioen.
Gespierde taal
Uit de mond van FNV-bestuur-
der W. Noordman klonk het als
een litanie. Hij reageerde erop -
samen met voorzitter J. Jonge-
jan van de CNV Bedrijvenbond,
zoals vakbondsbestuurders vóór
het poldermodel gewend waren
te reageren: met gespierde taal.
„Het kabinet liegt en bedriegt,
houdt zich bezig met afbraakbe
leid en leeft op de kosten van de
toekomst." De overlegeconomie,
waarin de omgangsvormen aan
merkelijk wellevender waren,
lijkt al weer jaren voorbij.
Jongejan onderstreepte dat er
geen sprake van is dat, zoals het
kabinet beweert, jongeren het
prepensioen van ouderen beta
len. „Dat was zo bij de VUT en
die wordt dan ook overal afge
bouwd. Bij het prepensioen
bouwt iedereen voor zichzelf
rechten op. Ook jongeren." De
CNV-voorman wees erop dat 80
procent van de jongeren te ken
nen heeft gegeven eerder te wil
len stoppen met werken dan
met 65 jaar. Hij achtte het pre
pensioen noodzakelijk om dat
goed te regelen en betaalbaar te
houden.
Noordman waarschuwde voor
het maandag aangekondigde
voornemen van het kabinet de
prepensioenpremies opvraag
baar te maken. „Wie daar ge
bruik van maakt is een dief van
zijn eigen portemonnee, want er
moet fors belasting over worden
betaald. Eigenlijk is alleen
Zalm er goed mee af."
Beide bestuurders riepen de en
kele tientallen samengekomen
werknemers op massaal de door
de bonden georganiseerde pro
testmanifestaties in Rotterdam
(20 seeptember) en in Amster
dam (2 oktober) te bezoeken.
De door de bonden in ruime ma
te aangevoerde vette hap ging er
in Vlissingen-Oost goed in. „De
bonden zorgen beter voor ons
dan het kabinet", zei een kader
lid, terwijl hij zijn derde kroket
scoorde.
joor Eric Aarts
WILLEMSTAD - Rijkswater
staat treft maatregelen om de fi
ks die 's ochtends vanwege de
werkzaamheden aan de Haring-
vlietbrug in West-Brabant ont
daan te verminderen. De
West-Brabantse snelwegen za
len gisterochtend, met 32 kilo
meter, voor de tweede dag op rij
helemaal dicht.
Ipor onderhoudswerkzaamhe
den aan de Haringvlietbrug die
,6 oktober duren, moet het
verkeer dat vanuit West-Bra-
nnt naar Rotterdam wil daar
°ver één rijstrook. Dit leverde
gisteren voor de tweede keer
enorme files op, zowel voor de
.tjanngvlietbrug als op de Al7.
»pet was dinsdagochtend al net
slecht als maandag", vertelt
Kwaks van de ANWB-ver-
keersinformatie. „Rond acht
uur hadden wij tachtig kilome
ter file in Nederland, waarvan
32 in West-Brabant." Een pende
laar uit Heinkenszand deed er
twee uur over om de brug bij
Willemstad te passeren. De alter
natieve route via de Moerdijk-
brug bood geen soelaas. Op de
A17, de weg van Roosendaal,
stond veertien kilometer file.
„Dit soort problemen doen zich
altijd voor bij zulke werkzaam
heden", zegt woordvoerster J.
Bos van Rijkswaterstaat. „Maar
gisterochtend waren de files wel
extreem lang."
Ritsen
Daarom neemt Rijkswaterstaat,
om de doorstroming te bevorde
ren, drie maatregelen. Bij knoop
punt De Stok in Roosendaal
wordt het verkeer dat van de
A58 de A17 op wil, door middel
van borden geadviseerd om via
Breda en de Al6 te gaan. Daar
naast wordt in samenwerking
met het Korps Landelijke Poli
tiediensten getracht om het rit
sen bij knooppunt Klaverpol
der, net ten zuiden van de Moer-
dijkbrug waar de A17 en de A16
bij elkaar komen, te verbeteren.
Daarnaast wil Rijkswaterstaat
op de N59, de weg vanuit Zierik-
zee en Oude Tonge naar de Ha
ringvlietbrug de verkeerslichten
wat langer op groen laten staan,
zodat het verkeer van Goeree en
Schouwen richting Rotterdam
beter doox-stroomt.
Opvallend was gistei'en dat er
eei'der file stond op de A17 dan
voor de Haiïngvlietbi'ug. „Men
sen zijn blijkbaar op de hoogte
van de problemen op de A29,
zoeken een alternatief en kiezen
massaal voor de A17", zegt
Kwaks.
VLISSINGEN - In afwachting van nieuwe orders heeft de
Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen een veertigtal
pi-oductiemedewerkers als beveiligingbeambten gepar
keerd bij bedrijven als Total in Vlissingen-Oost. Het zou
gaan om tijdelijk werk voor een periode van zes maan
den. Onder de betrokkenen, die bij de KSG in dienst wa
ren als lassers of elektriciens, is nu onrust onstaan. Ze ac
cepteerden een korte opleiding tot veiligheidsfunctiona
ris, en vrezen dat ze daar nu aan vast zitten. „Het heeft er
alle schijn van dat het niet om een tijdelijke maatregel
gaat, maar dat de KSG ze voor langere tijd aan de kant
zet", zegt bestuurder R. van den Bergh van FNV Bondge
noten. Hij heeft de directie om ophelderiixg gevraagd.
„Als bij de KSG sprake is van een structureel probleem;
kan dat natuurlijk niet op deze wijze worden opgelost."
MIDDELBURG - Het personeel van de Kamers van Koop
handel dreigt in actie te komen. De besturen van de Ka
mers weigeren een eenmalige uitkering te verstrekken.
De vakbonden hadden daarom gevraagd ter compensatie
van het uitblijven van loonsverhoging. Volgens bestuur
der Lizelotte Smits van CNV Publieke Zaak zijn de onder
handelingen over een nieuwe CAO op de weigering van
de werkgever stukgelopen. Er zijn nu acties in voorberei
ding. Intussen hebben de bonden het personeel opgeroe
pen hun directies met protestkaarten te bestoken. Smits
verwacht dat daar ook in Zeeland massaal gehoor aan
wordt gegeven. „Want ook daar zijn heel veel ontevi-eden
leden." Het is voor het eei*st dat personeel bij de Kamers
van Koophandel in actie komt.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft
gistei'en een 38-jarige inwoner van de Zeeuwse hoofdstad
voor het plegen van vijf winkeldiefstallen conform de eis
twee maanden cel opgelegd. De Middelbui'ger steelt sinds
1987 aan de lopende band. „Het is vanaf 1998 voor vier
jaar gestopt, maar toen zat hij ook in de gevangenis", stel-'
de politierechter J. Hopmans vast. De winkeldiefstallen
werden in maart gepleegd bij supei'markten en winkels in
Goes en Middelbui'g.
GOES - De strenge herkeuringen op arbeidsongeschikt
heid kunnen 8000 Zeeuwse WAO'ers hun uitkei'ing kos
ten. Dat verwacht het WAO-Platform, deel van patiënten
platform Het Klaverblad. Het platform geeft uitleg over
de nieuwe wet in drie bijeenkomsten in Zeeland. Door de
nieuwe regels moet iedere WAO'er worden getoetst op
een reeks wei-ksoorten. Kan de arbeidsongeschikte een be
paalde bei-oepsoort uitoefenen, dan vervalt de uitkeiïng,
ook als er helemaal geen werk is in die branche of in de
regio, legt beleidsmedewerker Peter van den Berg van
Het Klaverblad uit. De nieuwe pi-ocedures die het Uitke-
ringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) vanaf 1
oktober gebnxikt, worden uitgelegd op de bijeenkomsten.
Ook vakbond FNV, de Centra voor Wei'k en Inkomen en
het UWV geven informatie. De bijeenkomsten zijn op 28
september in buurthuis Het Palet in Vlissingen, dinsdag 5
oktober in De Halle in Axel en maandag 11 oktober in De
Vroone in Kapelle, steeds vanaf 13.30 uur.
king ook na 2019 niet in te voe
ren. Peijs wees dat niet af, maar
wilde niet vooruitlopen op die
lange termijn.
Juist daar maakte voorzitter G.
van Rooy van het loodswezen re
gio Scheldemonden in Vlissin
gen zich na het debat zorgen
over. Hij had graag meer duide
lijkheid gekregen, over de tarie
ven voor het beloodsen van zee
schepen, over de versoepeling
van de loodsplicht en over de ge-
volgen van de afschaffing van
de kruissubsidiëring in Neder
land.
Het laatste is belangrijk voor de
regio Scheldemonden, waar de
tarieven feitelijk te laag zijn en
alleen dankzij subsidiëring uit
Rotterdamse loodsgelden de kos
ten kunnen woi'den gedekt.
Peijs meldde dat zij vanaf 2008
wil beginnen met de afschaffing
van die subsidiëring, vooral om
Rotterdam tegemoet te komen,
maar hoe ze dat wil ïregelen, gaf
zij niet prijs. Peijs liet zelfs door-
schemei-en dat Nederlanders
desnoods geen zeeschepen voor
Antweipen meer moeten belood
sen, als zij het met de Vlamin
gen niet eens kan worden over
de bekostiging van de loodsdien-
sten. „En dat is van de gekke",
zei Van Rooy. „Wij zijn daartoe
verplicht op basis van het Schel-
dereglement en als wij geen Bel
gische schepen meer mogen be
loodsen, moeten we wel de Ne
derlandse havens blijven bedie
nen. Dat gaat dan veel meer kos
ten."
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het klinkt zo
mooi: het Nederlands Loodswe
zen behoudt tot 2019 het alleen
recht op het beloodsen van zee
schepen. Maar minister Peijs
van Verkeer en Waterstaat en
de Tweede Kamer gaven giste
ren tijdens een debat geen enke
le garantie voor een gezonde be
drijfsvoering.
De toon die Peijs en Kamei'le-
den van CDA, PvdA en WD
over het loodswezen aansloe
gen, was opvallend. In het verle
den kreeg het loodswezen er nog
al eens van langs: dat het bedrijf
per se een monopolie wil behou
den en geen concurrentie zou
dulden. Maar gisteren ging zelfs
van de zijde van WD een stem
op om helemaal af te zien van
marktwei'king bij het beloodsen
van zeeschepen. „Want het
loodswezen is toch in de eerste
plaats een veiligheidsoi-ganisa-
tie", zei WD-Kameiiid J. Snij-
dei-Hazelhoff.
Minister Peijs sloot zich daar
min of meer bij aan. Zij riep in
herinnering dat Nedeiiand in
het Eui-opees parlement jaren ge
leden moederziel alleen voor pri
vatisering van de loodsdiensten
was. Het Nedex-lands Loodswe
zen was toen overigens al geen
overheidsdienst meer, maar - in
1988 - verzelfstandigd. Daarop
wilde niet één Kamerlid nog te
rugkomen. PvdA'er C. Verdaas
pleitte er wel voor de marktwer-
Advertentie)
Door het werk aan de Haringvlietbrug, die van een nieuw wegdek wordt voorzien, ontstond gisteroch
tend 32 kilometer file. foto Cor Viveen
De automobilisten moeten vol
gens J. Bos niet verwachten dat
de files door de maatregelen die
Rijkswaterstaat neemt, verdwe
nen zijn. „Je zult niet meer van
die extreme files hebben als gis-
tei'ochtend, maar er zal altijd
wel wat file blijven zolang de
wei'kzaamheden dui-en."
VOLVO
for life
Cappendijk Auto's Terneuzen B.V.
Mr. F.J. Haarmanweg 49 Terneuzen tel: 0115-697455 www.cappendijk.nl