>zc Tegenslag voor kokkelvisserij Werk Haring vlietbrug verstopt wegen Brabant Oestervaartuig zinkt in haven Yerseke Minister en Kamer geven loodswezen nog geen klaarheid metcappendijk auto's kun je iets afspreken. ook via kal www.cappendijk.nl 15 Steunpunt verlies en rouw vergroot naamsbekendheid Europees Hof eist scherpe uitleg natuurregels Bonden maken vertraging goed met bolus en friet 1 untnu. nazomer kstival.nl KSG-ers voelen zich afgescheept Onrust bij Kamer van Koophandel Celstraf voor winkeldiefstallen Herkeuring dreiging WAO'ers woensdag 8 september 2004 nrriaiidia Sondervan UOES - Dertigduizend folders hoeten het Zeeuws Steunpunt Ferlies en Rouw in Zeeland on ly de aandacht brengen als ken- icentrum over steun bij rouw- rwerking. edeputeerde G. van Heukelom [org) krijgt vandaag in Middel- rg het eerste exemplaar uitge- reikt. De folder legt uit wat voor hulp nabestaanden kunnen vin den en wat het steunpunt kan doen voor rouwenden en voor hulpverleners die te maken krij gen met verdriet bij hun cliën ten. Het steunpunt reikt ook be roepsgroepen als verzorgenden en onderwijspersoneel kennis aan over ondersteuning bij rouw. De folder wordt verspreid via bibliotheken, ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen, huisartsen, uitvaartonderne mers en hulpverleningsorganisa ties. Eén van de diensten van het steunpunt waai- de folder op wijst is de telefonische hulplijn die elke woensdagochtend open staat voor mensen met vragen over verlies en rouw. Het steun punt, gevestigd in Middelburg, heeft ook een website. Het steunpunt werd vorig jaar opgericht door Iris Vinke, actief in training en coaching; Karin Fehling, zij heeft een praktijk voor verlies- en rouwverwer king; Gerda van Leeuwen en Ad- dy Cleven, die actief zijn in Yar- den, een vereniging rondom het levenseinde. Hun doel is alle ac tiviteiten en kennis rond het the ma te verzamelen, onderling af te stemmen en als Zeeuwse toe gangspoort tot gespecialiseerde hulp te fungeren. In die rol kreeg het steunpunt, inmiddels in een stichting onder gebracht, geld van de provincie Zeeland om alle vrijwillige en professionele zorg voor nabe staanden in Zeeland te inventa riseren. Het Zeeuwse steunpunt wil daarin een coördinerende rol blijven spelen. ,wuHarmen van der Werf LUXEMBURG - Ook economi sche activiteiten die al langer in een Europees Habitatrichtlijn- gebied plaatsvinden, moeten r streng worden beoordeeld. Het Europese Hof van Justitie in 1 Luxemburg heeft dit gisteren be paald in een zaak over mechani sche kokkelvisserij in de Wad- I denzee. Me! het vonnis volgt het hof een dries dat advocaat-generaal J. [okott begin dit jaar gaf. De Raad van State in Den Haag had het hof om een uitspraak ge ragd. De Europese Habitat- richtlijn is op onderdelen zo ag geformuleerd dat het hoog- Adviezen over fondsenwerving VLISSINGEN - Het Steunpunt Vrijwilligerswerk houdt donder dag in de Vlissingse bibliotheek aan de Spuistraat een openbare bijeenkomst over fondsenwer- )itinitiatief is opgezet in het ka der van de Week van de Vrijwil- jgers. Op de voorlichtingsavond wor den tips en adviezen gegeven om het budget van een vereni ging op te schroeven. Veel orga nisaties zitten krap bij kas, ter- ijize het geld hard nodig heb ben om activiteiten, organisatie en huisvesting te kunnen beta- en. De bijeenkomst begint om 19.30 ste Nederlandse rechtscollege daarmee in zaken tegen mecha nische kokkelvisserij in de Wad denzee niet uit de voeten kon. Zo was het de vraag of aan me chanische kokkelvisserij even strenge eisen moeten worden op gelegd als aan nieuwe economi sche activiteiten. Mechanische kokkel visserij wordt al jaren in de Waddenzee en in de Ooster en Westerschelde uitgeoefend. Het Europese Hof in Luxem burg heeft nu dus bepaald dat ook bestaande economische acti viteiten streng moeten worden getoetst op mogelijk schadelijke effecten. Wetenschappelijk on derzoek is daarvoor nodig. Als er dan nog twijfel blijft bestaan, mag die activiteit niet worden toegestaan. Overwinning Welke consequenties het vonnis precies heeft voor met name de mechanische kokkel visserij, is nog niet duidelijk. Directeur H. Revier van de Wadden vereni ging legt de uitspraak uit als een overwinning. „Het Europe se Hof heeft de richtlijn uitge legd zoals wij altijd hebben aan gegeven, maar het is nu aan de Raad van State om er werk van te maken." Secretaris J. Holstein van de kokkelsector is teleurgesteld, omdat ook voor bestaande eco nomische activiteiten strengere regels gaan gelden. „En dat kan niet alleen gevolgen voor onze bedrijfstak hebben." Hij stelt tegelijkertijd vast dat het gevraagde wetenschappelijk onderzoek naar de mechanische kokkelvisserij is uitgevoerd. In de visie van de sector blijkt daar uit dat de gevolgen beperkt zijn. Natuurorganisaties denken daar weer anders over. Het vonnis uit Luxemburg komt overigens voor de mechanische kokkelvisserij min of meer als mosterd na de maaltijd. Het ka binet heeft eind juni al besloten dat vanaf 2005 geen visvergun ning meer wordt verleend, om dat de sector niet binnen zeven jaar zou kunnen overschakelen op milieuvriendelijkere visme- thoden. Uitkoop ligt in het ver schiet. De uitspraak kan wel van be lang zijn voor de visserij dit na jaar. Het Rijk heeft nog een ver gunning gegeven voor de vangst van acht miljoen kilo kokkel vlees. De Raad van State behan delt maandag bezwaren van mi lieuorganisaties tegen die ver gunning. doorHarmen van de Werf VERSERE - De Yerseke 29, een leslerkotter van Prins Oester- beek BV, is in de nacht van dag op dinsdag gezonken inde Julianahaven in Yerseke. of morgen wordt het schip waarschijnlijk gelicht met een bok. (Advertentie) 30 aug t/m 12 sept 2004 bel 0900 33 000 33 De oesterkotter is vermoedelijk gezonken, vertelde medewerker A. van Oost van firma Prins en. Dingemanse, doordat het ex treem laag en hoog water was door springtij. Het schip was 's maandags ge deeltelijk op de kant gezet om een tros uit de schroef te verwij deren. Het vaartuig kwam vervolgens aan de voorzijde zo diep te lig gen door het extreem lage wa ter, dat het bij opkomend tij is volgelopen. Er was niemand aan boord toen dit gebeurde. Het duurde tot gisterochtend voordat werd ontdekt dat de oes terkotter was volgelopen. Ver volgens is de hele dag met man en macht geprobeerd de Yerseke 29 weer drijvend te krijgen door er lucht in te pompen. Kapseizen Dat lukte niet. De kotter dreig de zelfs te kapseizen, waarna in overleg met de verzekeraar is be sloten die poging te staken. Een bok zal er nu aan te pas moeten komen om het vrij grote schip - zesendertig meter lang en acht meter breed - te lichten. De Yer seke 29 werd gebouwd in 1978. De door de vakbonden verstrekte vette hap ging er gistermiddag goed in bij werknemer in Vlissingen-Oost; de bonden riepen werknemers op tot verzet tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet. foto Ruben Oreel door Ben Jansen VLISSINGEN-OOST - De vakorganisaties FNV, CNV en MHP hebben hun Zeeuwse le den gisteren krachtig opgeroe pen in verzet te komen tegen de bezuinigingsplannen van het ka binet. In de ochtendspits zorgden ze er met een pamflettenactie voor dat veel werknemers van bedrij ven in het Sloegebied en de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone te laat op hun werk arriveerden. Dat maakten ze later op de dag goed door in Terneuzen met gul le hand koffie met een bolus en in Vlissingen-Oost friet met kro ketten en frikadellen uit te rei ken. Voor wie het nog niet doorhad: het is uit met het poldermodel. Het kabinet komt met bezuini gingsplannen die werknemers hard raken: afschaffing van VUT en prepensioen, aanscher ping van WAO-eisen, aanpassin gen van de WW en de Arbeidstij denwet, het dreigement CAO's niet langer algemeen verbin dend te verklaren, korting van de ontslagvergoeding op de WW-uitkering, afschaffing van de pc-privé regeling en het op vraagbaar maken van premies voor het prepensioen. Gespierde taal Uit de mond van FNV-bestuur- der W. Noordman klonk het als een litanie. Hij reageerde erop - samen met voorzitter J. Jonge- jan van de CNV Bedrijvenbond, zoals vakbondsbestuurders vóór het poldermodel gewend waren te reageren: met gespierde taal. „Het kabinet liegt en bedriegt, houdt zich bezig met afbraakbe leid en leeft op de kosten van de toekomst." De overlegeconomie, waarin de omgangsvormen aan merkelijk wellevender waren, lijkt al weer jaren voorbij. Jongejan onderstreepte dat er geen sprake van is dat, zoals het kabinet beweert, jongeren het prepensioen van ouderen beta len. „Dat was zo bij de VUT en die wordt dan ook overal afge bouwd. Bij het prepensioen bouwt iedereen voor zichzelf rechten op. Ook jongeren." De CNV-voorman wees erop dat 80 procent van de jongeren te ken nen heeft gegeven eerder te wil len stoppen met werken dan met 65 jaar. Hij achtte het pre pensioen noodzakelijk om dat goed te regelen en betaalbaar te houden. Noordman waarschuwde voor het maandag aangekondigde voornemen van het kabinet de prepensioenpremies opvraag baar te maken. „Wie daar ge bruik van maakt is een dief van zijn eigen portemonnee, want er moet fors belasting over worden betaald. Eigenlijk is alleen Zalm er goed mee af." Beide bestuurders riepen de en kele tientallen samengekomen werknemers op massaal de door de bonden georganiseerde pro testmanifestaties in Rotterdam (20 seeptember) en in Amster dam (2 oktober) te bezoeken. De door de bonden in ruime ma te aangevoerde vette hap ging er in Vlissingen-Oost goed in. „De bonden zorgen beter voor ons dan het kabinet", zei een kader lid, terwijl hij zijn derde kroket scoorde. joor Eric Aarts WILLEMSTAD - Rijkswater staat treft maatregelen om de fi ks die 's ochtends vanwege de werkzaamheden aan de Haring- vlietbrug in West-Brabant ont daan te verminderen. De West-Brabantse snelwegen za len gisterochtend, met 32 kilo meter, voor de tweede dag op rij helemaal dicht. Ipor onderhoudswerkzaamhe den aan de Haringvlietbrug die ,6 oktober duren, moet het verkeer dat vanuit West-Bra- nnt naar Rotterdam wil daar °ver één rijstrook. Dit leverde gisteren voor de tweede keer enorme files op, zowel voor de .tjanngvlietbrug als op de Al7. »pet was dinsdagochtend al net slecht als maandag", vertelt Kwaks van de ANWB-ver- keersinformatie. „Rond acht uur hadden wij tachtig kilome ter file in Nederland, waarvan 32 in West-Brabant." Een pende laar uit Heinkenszand deed er twee uur over om de brug bij Willemstad te passeren. De alter natieve route via de Moerdijk- brug bood geen soelaas. Op de A17, de weg van Roosendaal, stond veertien kilometer file. „Dit soort problemen doen zich altijd voor bij zulke werkzaam heden", zegt woordvoerster J. Bos van Rijkswaterstaat. „Maar gisterochtend waren de files wel extreem lang." Ritsen Daarom neemt Rijkswaterstaat, om de doorstroming te bevorde ren, drie maatregelen. Bij knoop punt De Stok in Roosendaal wordt het verkeer dat van de A58 de A17 op wil, door middel van borden geadviseerd om via Breda en de Al6 te gaan. Daar naast wordt in samenwerking met het Korps Landelijke Poli tiediensten getracht om het rit sen bij knooppunt Klaverpol der, net ten zuiden van de Moer- dijkbrug waar de A17 en de A16 bij elkaar komen, te verbeteren. Daarnaast wil Rijkswaterstaat op de N59, de weg vanuit Zierik- zee en Oude Tonge naar de Ha ringvlietbrug de verkeerslichten wat langer op groen laten staan, zodat het verkeer van Goeree en Schouwen richting Rotterdam beter doox-stroomt. Opvallend was gistei'en dat er eei'der file stond op de A17 dan voor de Haiïngvlietbi'ug. „Men sen zijn blijkbaar op de hoogte van de problemen op de A29, zoeken een alternatief en kiezen massaal voor de A17", zegt Kwaks. VLISSINGEN - In afwachting van nieuwe orders heeft de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen een veertigtal pi-oductiemedewerkers als beveiligingbeambten gepar keerd bij bedrijven als Total in Vlissingen-Oost. Het zou gaan om tijdelijk werk voor een periode van zes maan den. Onder de betrokkenen, die bij de KSG in dienst wa ren als lassers of elektriciens, is nu onrust onstaan. Ze ac cepteerden een korte opleiding tot veiligheidsfunctiona ris, en vrezen dat ze daar nu aan vast zitten. „Het heeft er alle schijn van dat het niet om een tijdelijke maatregel gaat, maar dat de KSG ze voor langere tijd aan de kant zet", zegt bestuurder R. van den Bergh van FNV Bondge noten. Hij heeft de directie om ophelderiixg gevraagd. „Als bij de KSG sprake is van een structureel probleem; kan dat natuurlijk niet op deze wijze worden opgelost." MIDDELBURG - Het personeel van de Kamers van Koop handel dreigt in actie te komen. De besturen van de Ka mers weigeren een eenmalige uitkering te verstrekken. De vakbonden hadden daarom gevraagd ter compensatie van het uitblijven van loonsverhoging. Volgens bestuur der Lizelotte Smits van CNV Publieke Zaak zijn de onder handelingen over een nieuwe CAO op de weigering van de werkgever stukgelopen. Er zijn nu acties in voorberei ding. Intussen hebben de bonden het personeel opgeroe pen hun directies met protestkaarten te bestoken. Smits verwacht dat daar ook in Zeeland massaal gehoor aan wordt gegeven. „Want ook daar zijn heel veel ontevi-eden leden." Het is voor het eei*st dat personeel bij de Kamers van Koophandel in actie komt. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft gistei'en een 38-jarige inwoner van de Zeeuwse hoofdstad voor het plegen van vijf winkeldiefstallen conform de eis twee maanden cel opgelegd. De Middelbui'ger steelt sinds 1987 aan de lopende band. „Het is vanaf 1998 voor vier jaar gestopt, maar toen zat hij ook in de gevangenis", stel-' de politierechter J. Hopmans vast. De winkeldiefstallen werden in maart gepleegd bij supei'markten en winkels in Goes en Middelbui'g. GOES - De strenge herkeuringen op arbeidsongeschikt heid kunnen 8000 Zeeuwse WAO'ers hun uitkei'ing kos ten. Dat verwacht het WAO-Platform, deel van patiënten platform Het Klaverblad. Het platform geeft uitleg over de nieuwe wet in drie bijeenkomsten in Zeeland. Door de nieuwe regels moet iedere WAO'er worden getoetst op een reeks wei-ksoorten. Kan de arbeidsongeschikte een be paalde bei-oepsoort uitoefenen, dan vervalt de uitkeiïng, ook als er helemaal geen werk is in die branche of in de regio, legt beleidsmedewerker Peter van den Berg van Het Klaverblad uit. De nieuwe pi-ocedures die het Uitke- ringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) vanaf 1 oktober gebnxikt, worden uitgelegd op de bijeenkomsten. Ook vakbond FNV, de Centra voor Wei'k en Inkomen en het UWV geven informatie. De bijeenkomsten zijn op 28 september in buurthuis Het Palet in Vlissingen, dinsdag 5 oktober in De Halle in Axel en maandag 11 oktober in De Vroone in Kapelle, steeds vanaf 13.30 uur. king ook na 2019 niet in te voe ren. Peijs wees dat niet af, maar wilde niet vooruitlopen op die lange termijn. Juist daar maakte voorzitter G. van Rooy van het loodswezen re gio Scheldemonden in Vlissin gen zich na het debat zorgen over. Hij had graag meer duide lijkheid gekregen, over de tarie ven voor het beloodsen van zee schepen, over de versoepeling van de loodsplicht en over de ge- volgen van de afschaffing van de kruissubsidiëring in Neder land. Het laatste is belangrijk voor de regio Scheldemonden, waar de tarieven feitelijk te laag zijn en alleen dankzij subsidiëring uit Rotterdamse loodsgelden de kos ten kunnen woi'den gedekt. Peijs meldde dat zij vanaf 2008 wil beginnen met de afschaffing van die subsidiëring, vooral om Rotterdam tegemoet te komen, maar hoe ze dat wil ïregelen, gaf zij niet prijs. Peijs liet zelfs door- schemei-en dat Nederlanders desnoods geen zeeschepen voor Antweipen meer moeten belood sen, als zij het met de Vlamin gen niet eens kan worden over de bekostiging van de loodsdien- sten. „En dat is van de gekke", zei Van Rooy. „Wij zijn daartoe verplicht op basis van het Schel- dereglement en als wij geen Bel gische schepen meer mogen be loodsen, moeten we wel de Ne derlandse havens blijven bedie nen. Dat gaat dan veel meer kos ten." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het klinkt zo mooi: het Nederlands Loodswe zen behoudt tot 2019 het alleen recht op het beloodsen van zee schepen. Maar minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en de Tweede Kamer gaven giste ren tijdens een debat geen enke le garantie voor een gezonde be drijfsvoering. De toon die Peijs en Kamei'le- den van CDA, PvdA en WD over het loodswezen aansloe gen, was opvallend. In het verle den kreeg het loodswezen er nog al eens van langs: dat het bedrijf per se een monopolie wil behou den en geen concurrentie zou dulden. Maar gisteren ging zelfs van de zijde van WD een stem op om helemaal af te zien van marktwei'king bij het beloodsen van zeeschepen. „Want het loodswezen is toch in de eerste plaats een veiligheidsoi-ganisa- tie", zei WD-Kameiiid J. Snij- dei-Hazelhoff. Minister Peijs sloot zich daar min of meer bij aan. Zij riep in herinnering dat Nedeiiand in het Eui-opees parlement jaren ge leden moederziel alleen voor pri vatisering van de loodsdiensten was. Het Nedex-lands Loodswe zen was toen overigens al geen overheidsdienst meer, maar - in 1988 - verzelfstandigd. Daarop wilde niet één Kamerlid nog te rugkomen. PvdA'er C. Verdaas pleitte er wel voor de marktwer- Advertentie) Door het werk aan de Haringvlietbrug, die van een nieuw wegdek wordt voorzien, ontstond gisteroch tend 32 kilometer file. foto Cor Viveen De automobilisten moeten vol gens J. Bos niet verwachten dat de files door de maatregelen die Rijkswaterstaat neemt, verdwe nen zijn. „Je zult niet meer van die extreme files hebben als gis- tei'ochtend, maar er zal altijd wel wat file blijven zolang de wei'kzaamheden dui-en." VOLVO for life Cappendijk Auto's Terneuzen B.V. Mr. F.J. Haarmanweg 49 Terneuzen tel: 0115-697455 www.cappendijk.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 45