Muziek neemt zorgen weg Mexico in de basiliek Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen Redactie bijlagen: 0113-315680 f.pzc.nl Miidikredactie pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; nationaal: 020-4562500. woensdag 8 september 2004 22 2CV is een weergaloos mirakel 23 I Marcel Koopman kan weerdichten 25 I Satirische rockopera van Zappa ondagmiddag start het Festival van Zeeuwsch-Vlaan deren met een optreden van de bijzondere fanfare Banda Azufaifo in Hulst. Sinds twee jaar zwaait di recteur Filips Pieters de inhoudelijke en zakelijke scepter over dit festival. Voor de editie van dit jaar heeft hij gekozen mm het thema 'metamorfosen a Festivaldirecteur Filips Pieters Het is vrijdag, einde van de middag, einde van de werk week. Nog een dag of negen te gaan en zijn festival gaat van start. Filips Pieters moet een ver moeid mens zijn maar daar is niets van te merken. Een uur lang praat hij honderduit over de twaalf concerten die de ko mende vijf weekenden in Zeeuws-Vlaanderen plaatsvin den. De organisatie van het festival ging niet zonder slag of stoot. Strubbelingen in het bestuur na men zoveel tijd in beslag dat het thema van dit festival wat be treft Pieters niet helemaal uit de verf gekomen is. „Vong jaar ver telde een vrijwilligster dat ze het zo mooi vond dat het pu bliek zo anders naar buiten kwam als dat het naar binnen was gegaan. Alsof bij iedereen na afloop van een concert alle zorgen waren weggenomen, als of er een metamorfose had plaatsgevonden. Ik vond dat wel een poëtisch, elegant beeld, juist ook omdat je er muzikaal zoveel mee kunt. Toch zit het thema een beetje te dunnetjes in het festival. Ik heb afgelopen jaar heel veel energie moeten ste ken in de interne organisatie. Vanuit de politiek - daar zitten de mensen die nergens verstand van hebben maar wel de beslui ten nemen - kwam de druk om het festival populairder en ren dabeler te maken. Sommige le den van mijn bestuur gingen daarin mee en schoten door in populisme. Dat is een stevig con flict geworden. Stel je voor zeg, een bevrijdingsconcert met ja ren vijftig liedjes als 'Wie heeft de suiker in de erwtensoep ge daan' in het festival opnemen, dat ging me te ver. Ik ben best bereid wat meer orkesten neer te zetten en wat meer standaard werken te programmeren als de kwaliteit van het festival maar behouden blijft. Dat moet voor op staan. Je zou nu kunnen zeg gen dat er ook een metamorfose in het bestuur heeft plaatsgevon den. De strijd is nu uitgevoch ten, het werk is weer verdeeld, er waait weer een frisse wind met kansen voor de toekomst." Verscheidenheid Het Mexicaanse Orquesta Sinfónica de Xalapa verzorgt het officiële openingsconcert. Het orkest staat onder leiding van Carlos Miguel Prieto, de di rigent die vrijwel zeker Jaap van Zweden bij het Orkest van het Oosten gaat opvolgen. Het programma biedt zuidelijk ge tinte stukken van De Falla en de Mexicaanse componist Revue- ltas. De concerten van het tweede weekend zijn van een heel ande re orde. Het jeugdkoor Scala zingt bewerkingen van heden daagse popsongs en de zigeuner violist Roby Lakatos speelt sa men met een klassiek ensemble. Het lijkt erop dat de frisse wind vooral bestaat uit muzikale ver Maria Cecilia Toledo Dirigent Carlos Miguel Prieto Akademie für Alte Musik Berlin scheidenheid, maar dat wordt door Pieters gerelativeerd. „In voorgaande jaren was die ver scheidenheid er ook al. Ik hoef dat beleid niet te veranderen. Misschien dat ik het wat meer accentueer dan voorheen, om al Stijn Kolacny dirigeert het koor Scala. Programma Het openingsconcert van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, zondagavond in de basiliek vazn Hulst, is er een met een Mexi caanse sfeer. Het Orquestra Sinfónica de Xalapa bestaat uit meer dan honderd musici en is het oudste sym fonie-orkest van Mexico. Elf jaar geleden maak te het orkest een tournee door Europa in het ka der van Europalia Mexico en deed toen ook al Hulst aan. De traditie straalt van de musici en de muziek af. Grootheden zoals Pablo Casals, Heitor Villa Lobos, Mstislav Rostropovitsj, Pla- cido Domingo en Claudio Arrau werkten met hen samen. Het is niet verwonderlijk dat Xala pa een groot aantal cd's maakte met werken van Mexicaanse componisten. Sinds 2002 zwaait Carlos Miguel Prieto (38), een van de meest fascinerende jonge dirigen ten, de dirigeerstok. Hij bracht nieuw elan in het orkest en zorgde voor een belangrijke uit breiding van het repertoire. In de basiliek van Hulst zal het concert klinken als een Mexicaanse vloedgolf. Warmbloedige muziek in een speciale sfeer.met de hartstochte lijke muziek van El Amor Brujo van Manuel de Falla wordt het Mexicaanse visitekaartje met een afgegeven. Mezzosopraan Maria Cecilia To ledo heeft een volle en warme stem. Zij neemt de vocale gedeelten voor haar rekening. El Amor Brujo verhaalt over Andalusische zigeu ners die nog geloven in tovenarij. De jonge zi geunerin Candelas houdt van Carmelo, maar dan duikt het spook van haar gestorven min naar op. De zigeunerin weet echter handig de aandacht van het jaloerse spook af te leiden en als de twee geliefden elkaar kussen wordt de be tovering gebroken. Taferelen waarin de liefde wordt bezongen komen in dit werk aan bod, maar ook de rituele vuurdans wordt in beeld ge bracht. Tevens krijgen we liefelijke melodieën zoals het lied van de visser en het lied van het dwaallicht te horen. Xalapa speelt daarna hoogtepunten uit Carmen van Bizet, de bekendste en meest geliefde opera van deze Franse componist. De melodieën zijn meer dan bekend, iedereen kent de Habanera waarin gezegd wordt dat de liefde is zoals een rebelse vogel. Voor de pauze wordt het publiek nog even in sprookjessfeer gebracht met de suite Daphnis et Chloé van Ravel. Ook zo'n heerlijk verhaal over een herder en het meisje Chloë dat door de Griekse god Pan gered is van zeerovers. In deze feestelijke muziek draait alles rond liefde en blijdschap. Na de pauze wordt alleen nog Mexicaanse mu ziek geserveerd. Twee werken van Silvestre Re- vueltas, de talentvolle componist die een ge vierd musicus was in Mexico en Spanje. De man schreef muziek die druipt van de Mexi caanse folklore. Hij stierf jong, hij heeft zich let terlijk dood gedronken en bezweek aan een le verziekte in 1940. Hij schreef zowel liederen als werken voor kamermuziekensembles of symfo nisch orkest. Hij maakte ook naam als compo nist van filmmuziek. Een voorbeeld is Redes (visnetten) waarin het realistische verhaal wordt uitgebeeld over het leven van vissers. De begrafenis van een kind en het gevecht op zee vormen hier de dramati sche hoogtepunten. Tot slot vertolkt het orkest Sensemaya van Revueltas. De muziek is geba seerd op een Afro-Cubaans gedicht van de revo lutionaire schrijver Nicolas Guillén waarin ver teld wordt over het doden van een tropische slang. Jeanette Vergouwen Zondag 12 september Banda Azufaifo o.l.v. Dirk van der Harst op het voorplein van de basiliek in Hulst, aanvang 15.00 uur Orquestra Sinfónica de Xalapa o.l.v. Carlos Mi guel Priéto en m.m.v. Maria Cecilia Toledo In de Basiliek van Hulst, aanvang 20.00 uur Zaterdag 18 september Scala on the Rocks o.l.v. Stijn Kolacny en m.m.v. Steven Kolacny, familieconcert in het Schelde- theater in Terneuzen, aanvang 20.00 uur. Zondag 19 september Roby Lakatos Ensemble Piacevole in Porgy Bess in Terneuzen, aanvang 15.00 uur Vrijdag 24 september Oxalys ensemble, themaconcert Metamorfosen in de Sint-Baafskerk in Aardenburg, aanvang 20.00 Zondag 26 september Trio Thelema, Fringeconcert in de Nederlands hervormde kerk in Groede, aanvang 15.00 uur. Donderdag 30 september Emmanon Ensemble, Randi de Vlieghe en Na- tascha Pire (dans) met themaconcert ADDA, Scheldetheater in Terneuzen, aanvang 20.00 Zaterdag 2 oktober Muzikaal Kerkepad: Utrechts String Quartet in N.H.-kerk in Biervliet, aanvang 13.30 uur; Heli Jacobsen Lutgard van Ballaer in R.K.-kerk in Philippine, aanvang 16.00 uur; Symfonieorkest Vlaanderen o.l.v. David Angus en m.m.v. Liviu Prunaru in de R.K.-kerk in Koewacht, aanvang 20.00 uur. Zondag 3 oktober Saxofoonkwartet Saxy Thing in de NH-kerk in Kloosterzande, aanvang 15.00 uur. Vrijdag 8 oktober Akademie für Alte Musik, Vocaal Ensemble Ber lin o.l.v. Andrew Manze in de Sint Baafs kerk in Aardenburg, aanvang 20.00 uur. le politieke babbelaars te over tuigen. Ik ben trouwens heel be nieuwd hoe Lakatos met die klassieke muziek omgaat. Hoe hij bijvoorbeeld met de muziek van Bartok omgaat, of hij ook gaat improviseren. Ook dat heeft weer met metamorfose te maken, wat doet een sterke mu zikant zoals hij met de noten." Metamorfose, het woord komt steeds terug. Toch zijn er maar twee concerten die in de festival brochure als themaconcerten worden aangeduid en zelfs daar is de link met het thema op het eerste gezicht een beetje vaag. Het Emanon Ensemble brengt samen met twee dansers een pro gramma met muziek van Dvo rak en de jonge Neder lands-Griekse componist Dimi- tris Andrikopoulos. In de St.-Baafskerk in Aardenburg staat het ensemble Oxalys. Waarom zij het stuk Metamorp- hosen van Richard Strauss spe len is duidelijk, voor de overige werken is er uitleg van Pieters nodig. „Het concert in Aarden burg is verdeeld in drie stukken waarbij de musici en het pu bliek telkens op een andere plek in de kerk zitten. In het eerste, impressionistische gedeelte met muziek van Debussy en Mes- siaen zit iedereen in het achter ste stuk van de kerk, bij het kla rinetkwintet van Mozart verhui zen we naar de zijkant en bij Strauss nemen we plaats op het hoogkoor. Het ensemble zit dan op de plek waar het altaar staat met het publiek eromheen. Iede re keer is de sfeer maar ook de akoestiek anders. Bij het con cert van het Emanon Ensemble gaat het om een serenade van Dvorak. Dat is eigenlijk salon- muziek, helemaal niet bedoeld om op te dansen. Randi de Vlieg he en Natascha Pire, de dansers, voelden zich uitgedaagd om dat juist wel te doen. Ze plagen het publiek een beetje. Ze vertrek ken vanuit de salonsfeer om dat vervolgens te doorbreken. Soms gaan ze er dwars doorheen. Het is plezant en humoristisch, je krijgt gewoon gusting om mee te doen, om je benen te strek ken. Het werk van Andrikopou los is een opdrachtstuk, dat is wel een echt dansstuk. Het is muzikaal en wat betreft de dans een zeer complex stuk. Ik denk dat de mensen met allemaal in gewikkelde kronkels naar huis gaan." Het festival biedt met twee frin- ge-concerten jong talent de kans om zich te manifesteren. Het Thelema Trio en het saxo foonkwartet Saxy Thing concen treren zich voornamelijk op ei gentijdse muziek, daar waar de overige concerten wat traditio neler van opzet zijn. 'Fringe' be tekent letterlijk franje of buiten kant. Pieters ontkent echter ten stelligste dat hij de hedendaag se muziek als franje van het fes tival ziet. „Nee, ik zie de muziek van vandaag juist als een van zelfsprekendheid. Nieuwe mu ziek is geen subcultuur. Het is een logisch vervolg op het verle den. Het is een spiegel van deze tijd, al ziet niet iedereen dat. Ie dereen doet modem met zijn mo bieltje of computer, maar in de muziek blijven de meesten ach ter." Voor de derde keer op een rij is de Akademie für Alte Musik Ber lin verantwoordelijk voor het slotconcert, dit maal met mu ziek van Purcell. Dat lijkt wat vaak voor een festival dat zich moet blijven ontwikkelen. Pie ters: „Ik heb mezelf die vraag ook gesteld maar ben daar toch niet lang mee bezig geweest. Het is een toporkest dat in Aar denburg samen met het Vocaal Ensemble Berlin een totaal beeld van Purcell geeft. Andere festivals hebben ook zo hun tra dities. Ik dacht, als ik dit orkest drie keer achter elkaar heb, kan ik lekker zeggen dat ze mijn 'or kest in residentie' zijn." Het wegnemen van de zorgen van de luisteraar, dat is de meta morfose die wordt nagestreefd tijdens het festival. Of nu juist de enige compositie met het the ma in de titel, de al genoemde Metamorphosen van Strauss, hieraan bij kan dragen, is de vraag. Uitgerekend dit stuk is door velen bestempeld als de droevigste muziek die ooit ge schreven is. Filips Pieters scha tert het uit en geeft er nu zelf als een doorgewinterde politie ke babbelaar zijn eigen draai aan. „Ja, Strauss, dat is een in tens gebeuren. Het is een soort elegie, misschien werkt het wel bevrijdend. Dat als je die mu ziek gehad hebt, dat je dan ook de zorgen achter je hebt." Douwe Eisenga

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21