De meester is geen maatje PZC Beeldbeschrijving roept veel vragen op JeSfnl ELICHT Strijd van de mens inspireert Maas 17 GS wijzen bezwaar tegen Cerestar af uninu. U of jij in de klas Rover hekelt spoorstoringen Verdachte diefstal heeft spijt Werkstraf voor stelen horloge Inbraak winkel Sint-Maartensdijk kunst Concert onder hoogspanning Van Waveren als deejay woensdag 8 september 2004 SAS VAN GENT - Gedeputeer de Staten wijzen de bezwaren van een omwonende tegen een uitbreiding van de anaërobe zui vering bij het bedrijf Cerestar in Sas van Gent af. De bezwaarmaker is met name b^eesd voor stank. De provin ciale Adviescommissie Bezwaar schriften deelt die vrees niet. De uitbreiding van de zuivering feeft wel gevolgen voor het ge luid. afvalwater en energie. Ech ter, volgens Cerestar is de toena me van het geluid akoestisch met relevant, verbetert de kwali teit van het afvalwater en wordt de toename van het energiege bruik teniet gedaan door de ho gere productie van biogas. iVolgens de melding van het be drijf leidt de uitbreiding van de anaërobe zuivering dan ook niet tot andere of grotere nadelige ge- volgen voor het milieu, dan toe gestaan. De commissie zegt geen reden te hebben om dat te be twijfelen. De commissie vindt wel dat meer aandacht had moeten wor den besteed aan de geurhinder. Vooral omdat de bezwaarmaker in het verleden nogal wat last heeft gehad van stank. Tijdens de hoorzitting is door Cerestar uitdrukkelijk toege zegd dat de anaërobe zuivering de capaciteit heeft om zowel de toekomstige toename van afval water als het anaërobe afvalwa ter van Nedalco te kunnen ver- werken, zonder dat dit extra jeurhfnder met zich mee brengt. Advertentie Sooujt/tn 12 tept 2004 bel 0900 33 000 33 Jfestivalhart Abdij Middelburg ZNF-FESTIVALBAND MET STIJN WARENDORFF EN ALEXANDER VAN POPTA popmuziek wo 1 sept 20u00 Abdijplein gratis door Rolf Bosboom Be-la-che-lijk! Marcel Koevoets, di recteur van basisschool De Twee master in Goes, heeft geen goed woord over voor de opvatting van premier Bal kenende dat leerlingen hun leerkracht weer netjes met 'u' zouden moeten aan spreken. „Het is eigenlijk te zot voor woorden, die hele discussie", vindt Koe voets. „Het is niet meer dan een lucht ballonnetje." Moraalridder Balkenende heeft het we derom voor elkaar. Met enkele uitspra ken pookt hij het publieke debat rond normen en waarden weer op. Een televi sieprogramma moet er zelfs over komen in de categorie infotainment. Prompt heeft Henny Huisman, kennelijk op zoek naar werk, zichzelf naar voren ge schoven als kandidaat-presentator voor deze fatsoenshow. Die ziet het al voor zich. „Net zoiets als het Nationaal Dic tee. En dan met veel bekende Nederlan ders en Balkenende natuurlijk." Vooral ook wil de minister-president dat kinderen op school de meneer of me vrouw voor de klas netjes met 'u' aan spreken. „Er is een tijd geweest van 'zeg maar Jan of Piet'. Ik denk dat er een zekere afstand moet zijn tussen de leerkracht, die een andere rol heeft, en de leerling", verklaarde Balkenende af gelopen weekeinde. Volgens schooldirecteur Koevoets is de premier de zicht op de werkelijkheid aan het verliezen. „Je dwingt bij leerlin gen echt geen respect af door ze 'u' te la ten zeggen, maar door je gedrag en je houding binnen het team. In de maat schappij worden zelfs de grootste kloot zakken met 'u' aangesproken." De leerkrachten op De Tweemaster wor den, zoals op elke basisschool, door gaans 'meester' of 'juf' genoemd, veelal in combinatie met hun voornaam. Ter afwisseling mogen de kinderen ook zon- Juf Sabrine geeft de leerlingen van groep 3 van basisschool De Tweemaster les. De leerkrachten op De Tweemaster worden doorgaans met juf of meester aangesproken. foto Dirk-Jan Gjeltema der problemen 'jij' zeggen. Meester Mar cel: „Sommigen zeggen spontaan 'u'. Dat wordt bij ons door elkaar gebruikt. What's in a name?" Koevoets vindt de kwestie 'absoluut geen item'. „De discussie over normen en waarden heeft niets met titulatuur te maken. Als leerkracht sta je veel meer dan vroeger tussen de leerlingen in. Dat hoort ook zo, vind ik. Aan de andere kant: we zijn geen maatjes. Er is toch duidelijk een andere gezagsverhouding dan met het vriendje of vriendinnetje naast hen in de klas." De schooldirecteur constateert geregeld het vooroordeel dat openbare scholen minder belang zouden hechten aan nor men en waarden dan bijvoorbeeld een christelijke school. „We besteden min stens zoveel aandacht aan een goede om gang met elkaar als menige bijzondere school." Op de Graaf Jan van Nassauschool in Vlissingen staat de keuze tussen u en jij niet ter discussie. „We zijn een reforma torische school, met de Bijbel als richt snoer", zegt directeur H. Roubos. „Dat betekent dat we hechten aan gezag. Leerlingen spreken leerkrachten altijd met 'u' aan. Thuis, in het gezin, worden ouders ook met 'u' aangesproken." Jonge leerkrachten Waar op De Tweemaster de voornaam wordt gebruikt, is op de Graaf Jan van Nassauschool de achternaam van de leerkracht doorgaans van toepassing. „Toevallig hebben we het daar deze week in de personeelsvergadering over gehad, omdat we constateerden dat de kleuterjuffrouwen wel met de voor naam werden aangesproken. Vanaf groep 3 is het echter altijd de achter naam", zegt Roubos. Dat onderscheid blijft vooralsnog bestaan, Op de christelijke basisschool Het Kom pas loopt het gebruik van voor- en ach ternamen door elkaar. „Bij de lagere groepen en jonge leerkrachten is het meestal de voornaam, maar degenen die hier al langer zitten worden meestal met hun achternaam aangesproken", zegt directeur D. Bakker. „Als je een maal op een bepaalde manier bekend staat, blijft dat ook zo. Ik ben zelf bij voorbeeld altijd meester Bakker ge weest. Dat is nooit veranderd. Voor kin deren is dat heel gewoon." Rechtstreeks jij of u zeggen gebeurt vol gens hem zelden op het Kompas. „Het is altijd 'meester' of 'juf'. Anders is het meestal 'u', want 'je' hebben we liever niet. Dat zijn normale omgangsvormen, zeker op een dorp. In dat opzicht zit er, denk ik, ook een duidelijk verschil met de stad." Ook al mogen ze, zoals De Tweemaster, wel jij'en en jou'en, bij de overgang naar de middelbare school is dat afgelo pen. „Dat heeft met de ingebeelde sta tus van het voortgezet onderwijs te ma ken", meent Marcel Koevoets. „Het is hier gewoon 'u', 'meneer' of 'me vrouw'", zegt rector A. Wevers van het Goese Lyceum. „Zolang ik hier zit, wordt dat zo gedaan. Leerlingen moe ten gewoon 'u' zeggen en dat gebeurt ook. Dat kost nauwelijks moeite." UTRECHT - Reizigersvereniging Rover heeft dinsdag in een brief aan minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) de noodklok geluid over de grootschalige storingen op het spoor. Treinreizigers krijgen vaak te maken met vertragin gen door problemen bij de bediening van seinen én wis sels. Ook uitgelopen werkzaamheden leiden tot veel onge mak, stelt Rover vast. Rover wil dat het ministerie de or ganisatie ProRail, verantwoordelijk voor het spoorbe- heer, tot betere prestaties te dwingt. Rover ergert zich aan de vele storingen van de afgelopen tijd. Vooral reizigers in Zuidwest-Nederland hadden daar last van. Bestuurder Rikus Spithorst van Rover consta teert dat NS de kwaliteit weet te verbeteren maar dat Pro- Rail daaraan weer afbreuk doet door het geringe succes bij het terugdringen van megastoringen. „ProRail heeft de spoorinfrastructuur niet goed in de greep", aldus Spit horst. ANP MIDDELBURG - Een 61-jarige vrouw uit Keulen kon gis teren op de zitting van de Middelburgse politierechter haar emoties niet langer de baas. Ze barstte verschillende keren in snikken uit toen ze geconfronteerd werd met een winkeldiefstal. „Ik wilde niet pikken. Ik was kleding aan het zoeken voor mijn kleinkinderen." De beschuldiging dat ze 3 juli in Cadzand vijf broeken uit het rek had gepakt en de kleding in haar tas had gestopt kwam hard bij haar aan. Dat nam niet weg dat politie rechter J. Hopmans de winkeldiefstal overtuigend bewe zen vond. Officier van justitie L. Boogert eiste een onvoor waardelijke boete van 220 euro. „Toen de winkelier u ach tervolgde hebt u uw pas versneld om hem te ontlopen. Bo vendien hadden getuigen u eerder in de winkel gezien." De Duitse, die elk jaar op een camping aan de Zeeuws-Vlaamse kust verblijft, barstte in snikken uit. „Ik betaal de boete. Ik bied mijn excuus aan", stamelde ze. De politierechter hield er rekening mee dat ze vanuit Duitsland naar Middelburg was gereisd om zich te verant woorden. Hij legde de boete voorwaardelijk op. MIDDELBURG - Voor de diefstal van een horloge is giste ren een 38-jarige inwoner van Terneuzen door de Middel burgse politierechter veroordeeld tot 208 uur werkstraf. De verdachte zat nog in zijn proeftijd toen hij 29 juni bij een juwelierszaak in Terneuzen het horloge wegnam. „Ik weet niet waarom ik dit heb gedaan. Het was stom van mij." De diefstal was door een beveiligingscamera vastge legd. Voor officier van justitie L. Boogert was het duide lijk dat de Terneuzenaar het horloge had gestolen met de bedoeling er zelf beter van te worden. De officier eiste drie maanden en twee weken gevangenisstraf. Raadsman J. Burlet wees op de omstandigheden van zijn cliënt en be pleitte een werkstraf. SINT-MAARTENSDIJK - Uit een supermarkt in Sint- Maartensdijk is maandagavond voor enkele honderden eu ro's aan genotmiddelen gestolen. De toegang tot de win kel was geforceerd. De inbraak moet tussen elf uur en tien voor twaalf maandagavond gebeurd zijn. constante Hoor Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Captain Beefheart, oftewel Don Van Vliet, is een van de meest excen trieke figuren uit de popmuziek. En een van de invloedrijkste. In 1969 maakte hij, met hulp van zijn schoolvriend Frank Zappa, het album Trout Mask Replica. De dubbelelpee, waar op blues, rock en (free) jazz op onnavolgbare wijze met elkaar zijn versmolten, was meteen een klassieker. Wel een die de mees te popliefhebbers zwaar op de 5 lag. Van Vliets teksten zijn poëtisch, maar vaak ook ab surd en inktzwart. Hij gromt, spuwt en schreeuwt ze uit. De muziek is meeslepend en afsto tend tegelijk. Wie het album nu beluistert beseft waar iemand Tom Waits de mosterd van daan haalt, met de aantekening dat Waits een braaf koorknaap je is, vergeleken bij Van Vliet. Nadat hij onder de naam Cap tain Beefheart tot 1982 nog acht albums maakte, trok Van Vliet zich terug in de Mojave-woes- hjn om te schilderen, ook niet zonder succes. Hij werd een le gende. Het Utrechtse Rosa Ensemble trekt op het ogenblik door het land met het programma Selling hoovers in Mojave, een homma ge aan Captain Beefheart. Gis teravond werd in het kader van bet Zeeland Nazomer Festival bet Abdijplein in Middelburg aangedaan. Naast composities van onder anderen Frank Zap pa, Connie van Binsbergen (Zap- pa-bewonderaar) en Eric de Clerq (titel: 'Beefheart') bevat bet programma bewerkingen van nummers van Captain Beefheart, met Nederlandse tek sten. Het Rosa Ensemble heeft acteur/trompettist Hans Dage- fet gevraagd die voor te dragen, uat deed hij met verve, donker schurend en blaffend. Op het Plein blafte een hond terug. Met aln alliteraties, klankrijm en neologismen leek een lied als Neon Vleesvrees van een Gktavis' (oorspronkelijk: 'Neon Meat Dream of a Octafish') in Dagelets voordracht wel een ge acht van Lucebert. Extra gast was trompettist Eric Vloeimans, Theatermonoloog dwingt bezoeker tot het maken van tientallen keuzes MIDDELBURG, Abdijplein, Nazomerfestival 'Beeldbeschrijving", theatermo noloog van Heiner Muller, ver taald door Marcel Otten, ver tolkt door Chris Thijs, vormge ving van Piet Dieleman door Willem Nijssen Beeldbeschrijving beschrijft een landschap, zegt de schrijver Heiner Müller er zelf over. „Een landschap aan gene zijde van de dood." Dat vindt Heiner Müller, maar een schrij ver is geen ('geestelijk') eigenaar meer van zijn tekst zodra die tekst openbaar is gemaakt. Het is dus nog maar de vraag of ik in deze theatermonoloog wel 'een landschap aan gene zijde van de dood' wil zien. Of kan zien. In 'Beeldbeschrijving' geen ac tie, geen dramatiek, zelfs geen acteerwerk. 'Beeldbeschrijving' beschrijft een beeld - mét kader zelfs, aldus de tekst, dus een schilderij of iets dergelijks - be staande uit wolken, een huis, een boom, een vogel, een vrouw, een man. een stoel. De blik is een inzoomende, dus van groots overzicht naar het detail. Eerst de wolken, het huis, later de boom, de vogel, de vrouw, als al lerlaatste de stoel. Tijdens het inzoomen rijzen tal van vragen op, want het beeld, de beelden, ze willen - of mogen - kennelijk niet zonder interpretatie blij ven. Maar niemand wéét iets ze ker, ook de schrijver niet. Dus biedt hij maar alternatieven. De vruchten van de boom 'kunnen eetbaar zijn of geschikt om de gasten te vergiftigen', de vogel 'kan een gier zijn of een pauw', de vrouw kijkt naar de grond 'vanwege een beeld dat ze niet kan vergeten of vanwege een an der beeld dat ze niet wil zien'. Nog tientallen keuzes zal de schrijver ons verderop in het ver haal aanbieden, het heeft geen zin ze hier allemaal te citeren. Van één stoel worden de poten met touwen bijeengehouden om uit elkaar vallen te verhinderen. Een andere stoel ligt 'wegge gooid achter de boom'. Het is dit detail dat de overspannen geest van de verteller doet conclude ren dat er rond die stoelen iets 'verschrikkelijks' is gebeurd. Een moord misschien, of een ge slachtsdaad. Of allebei mis schien wel. (Het een lijkt niet meer dan een versterking van het ander...) In de theatermonoloog 'Beeldbeschrijving' op het Middelburgse Abdijplein worden bijzondere beelden getoond. foto Lex de Meester meeging in de geni aliteit en gekte van Van Vliets muziek, Van melodie tot kakofo- me> dit concert stond constant door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het festival Film by the Sea heeft op het laatste moment nog twee opval lende muzikale gasten geboekt. Zondagavond geeft de Belgische zanger Eddy Wally een gratis concert in Cine City en dinsdag treedt gedeputeerde Harry van Waveren op als deejay in de si- lento. Met zijn beleidsambte naar Jacques van Aspert draait Van Waveren een halfuur lang zijn favoriete dansmuziek. In de silent disco hebben alle mensen op de dansvloer een koptelefoon op. Zij swingen op muziek die de andere aanwezigen niet kun nen horen, wat een leuk schouw spel oplevert. Na de draaibeurt van Van Waveren (van 22.30 tot 23 uur) volgt een apres ski party ter gelegenheid van de avant première van de kerstfilm Bad Santa. Ook opmerkelijk is het in gelaste concert van Eddy Wally. Hij is bekend door hits als 'Che- rie' en 'Ik spring uit 'n vliegma chine'. Aanvang: 23 uur. Anders dan eerder gemeld treedt de Cubaan se muzikant Eliades Ochoa vol gende week woensdagavond niet samen met Blof op. In zijn plaats komt het orkest Diaman- te del Son y son grupo. In details - als in een vertraagde film - krijgen we over beide 'op ties' te horen en - voor wie de tekst vlot in beelden kan omzet ten - ook te zien. Over het orgas me en/of over de moord. (Nog al tijd: kiest u maar De tekst be gint nu gaandeweg te verliezen aan logica. En het einde is een open vraag: 'Is de man met de danspas in de spiegel mij? Is de spiegel mij?' Gewoonlijk kan een dergelijke tekst mij onthutsten. Is de taal mooi en machtig, dan kan ik van zoiets aangedaan achterblij ven. Deze taal echter is voorzich tig, tastend, omcirkelend, doet zelf geen uitspraken. Dat zwakt af. Maar... dit verhaal speelt in de installatie die beeldend kun stenaar Piet Dieleman op het Abdijplein heeft opgericht. Een installatie die heel abstract is („Wat moet ik daar nou weer mee?") maar die wel heel sterk doet denken aan 'gene zijde'. Je kunt er niet zomaar doorheenlo pen, daarvoor kom je altijd wel aan een verkeerde kant binnen. Dat is iets wat ik me zó helder misschien alleen maar realiseer dankzij deze monoloog. Maar verder... versterkt die installa tie de tekst? Ik denk het niet. Of toch? Wat ik namelijk echt wel bijzonder vond - want eigenlijk heel verwarrend en toch ook wel weer prikkelend, een zoge naamd 'gene-zijde-effect'- dat is, dat tijdens die monoloog het leven op het Abdij plein gewoon doorgaat. Door het doorzichtige zeildoek heen zie je de bezoe kers van andere Nazomer-ele menten (toch een mooi woord voor de 'bar') gewoon over het plein flaneren. En terwijl jij echt wel je best moet doen om de aandacht bij de tekst te hou den, hóór je gewoon hun ca fé-babbels als aangenaam, want zomers aandoend geluidsdecor. Terwijl de tekst van 'Beeldbe schrijving' argwanend zoekt naar tragedie, gaat aan 'gene zij de' - er is dus wel degelijk een 'gene zijde' - juist het luchtige le ven gewoon verder. Dus toch de dood, hier? Waren we met die tekst even in het dodenrijk? Beeldbeschrijving' is nog te zien op 8 en 9 sept om 23 uur, op 10 en 11 sept om 19 uur, op het Abdij plein te Middelburg. Vandaag om 19.30 uur in de kloostergangen van de abdij een gratis lezing van prof. Dr. L. van den Dries over Hei ner Muller en 'Beeldbeschrijving' Schilderij 'de vlucht' van kunstenaar Leonard Maas. foto Ruben Oreel door Marianne van de Polder MIDDELBURG - Met vrolijk heid kan hij niet zo veel. Kunste naar Leonard Maas uit Weert is veel meer geïnteresseerd in de strijd die mensen in het leven moeten voeren. In de Zeeuwse bibliotheek in Middelburg zijn tot en met 9 oktober expressieve schilderijen en tekeningen van zijn hand te zien. Maas vindt het lastig om zijn kunst in een hokje te plaatsen. „Maar als dat moet, dan zou ik zeggen dat mijn werk ab- stract-expressionistisch of ly- risch-abstract is", vertelt hij. Hoewel de kunstenaar niet be paald in de buurt woont, is hij geen onbekende in de regio. Hij is opgegroeid in Zeeland en heeft er jarenlang als kunste naar gewerkt, tot hij een baan kon krijgen in Weert. Inmiddels is hij al ruim 25 jaar werkzaam bij het Regionaal Centrum voor de Kunsten in Weert, waar hij nu als directeur de scepter zwaait. Maas: „Voor mij was er destijds geen andere keuze: ik moest gewoon naar de Kunstaca demie. Tekenen zit in mijn bloed, het zit in de familie. Aan vankelijk koos ik voor de gra fiek als specialisatie, maar dat vereist heel veel ambachtelijk werk. Nu teken en schilder ik vooral. Inspiratiebronnen? Tja, waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. Alleen is het bij mij niet mijn mond die overstroomt: ik moet er in beel dende zin iets mee doen. Dat wat me boeit in beelden omzet ten. Dat is een tweede natuur ge worden. Een manier van leven om zo dingen voor mezelf duide lijk te krijgen." Bijbel Hoewel Maas zegt niet te gelo ven in een god, is één van zijn grootste bronnen van inspiratie de Bijbel. Hij verklaart: „Het gaat me wat dat betreft vooral om de the ma's: het waarom van menselijk handelen, beweegredenen die men kan hebben. De vraag bijvoorbeeld waarom iemand wanhopig is. Ik zie de verhalen in de bijbel als sociologische kwesties, al is dat misschien wat sterk uitgedrukt. Het gaat me om de strijd van mensen. De onbegrijpelijke kracht van men sen om het leven te leven. Dat boeit me buitengewoon. En natuurlijk is schilderen een uitlaatklep. Het geeft adem. Dat is niet het doel, maar wel een effect ervan. Wat het doel dan wel is? Daar kun je lang over filosoferen, wat ik overigens graag doe. Het gaat voor mij erom beelden te maken die waar zijn. Om de waarheid onder allerlei leugens vandaan te ha len. Mijn waarheid te zoeken. Vaak is dat zoeken al genoeg. Soms is het stellen van vragen belangrijker dan het antwoor den." De expositie is te bezoeken tijdens de openingstijden van de biblio theek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 17