PZC Mode ontdekt de moderne moslima De Smoefelaer zoekt het in huiselijke eenvoud Vooral Marokkaanse meisjes zijn creatief De gevoelige snaren van bekende Nederlanders Betti Plug Tilburg) heeft muziekherinneringen van bekende Nederlanders opgete kend. Wat maakte muziek bij hen los toen ze nog kinderen wa ren? Gevoelige Snaren heet het boek dat sinds vorige week in de winkel ligt. Midas Dekkers smolt als kind weg in zijn vaders café tussen de dronken gasten als hij het 'misselijk makend brave' num mer How much is that doggie in the window hoorde. Schrijfster Connie Palmen dweept met 'het meest walgelijke wangedrocht van de Duitse cultuur', de Schla ger. „Ik geef toe, op het Schla gerfestival in Kerkrade wil je nog niet dood worden aangetrof fen, maar die liedjes zijn prach- tig." Dekkers en Palmen zijn twee van de dertig bekende Nederlan ders die vertellen over muziek herinneringen uit hun jeugd in het boek Gevoelige Snaren. „Intieme en onverwachte herin neringen", zegt Betti Plug Zij bedacht het onderwerp en stel de het boek samen. Ooit werd Betti Plug op een cur sus aangespoord een droom te realiseren. Voor haar was dat het uitgeven van een boek. Het idee bekende mensen om hun muziekherinneringen vragen, was snel bedacht. Plug was in verwachting toen ze de eerste plannen voor het boek op papier zette en dacht veel terug aan haar eigen kindertijd. Ze is een groot muziekliefhebster en mu ziek bepaalt een aanzienlijk deel van haar leven. Betti Plug is recensent voor het muziektijd schrift Fret van het Nationaal Pop Instituut en programmeur bij cultuurpodium De Groene Engel in Oss. Ze ontmoette haar partner Gert, programmeur bij popcentrum 013, tijdens het werk. Hun zoontje Daan van twee moet ook aan de passie van zijn ouders geloven. Gert liet hem zijn héle Beatles-collectie horen toen Daan pas een paar weken oud was. „Hij lag in zijn wiegje in de woonkamer en uit de boxen klonken de nummers van de Beatles." Het stel stuur de na de geboorte geen gewoon kaartje, maar een cd met een liedje van Spinvis. De uitnodi ging voor de trouwdag was een gebrande cd met het nummer Ein lied von zwei Menschen van de Duitse band Blumfeld. Ze hoorden het lied op een van de eerste concerten die ze samen bezochten. Plug trommelde een heel scala aan collega-journalis- ten op om te helpen bij de inter views. Henk de Beer verzorgde de opmaak en Willemien Spook nam de eindredactie voor haar rekening. Allemaal gratis, want de helft van de opbrengst gaat naar de muziekworkshops voor oorlogskinderen van War Child. Muziek neemt de bekende Ne derlanders mee terug naar hun jeugd. Het gevoel van toen, de emoties, komen weer naar bo ven. Youp van 't Hek is bij het horen van klassieke muziek of opera's weer een jongetje van tien. Zijn vader nam hem mee naar klassieke concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. „Ik vond dat puur genieten. Het was alleen al leuk dat ik een mooi pakje aan mocht en 's avonds laat naar bed ging." Paul de Leeuw staat op het num mer I'm not in Love van 10CC weer als twaalfjarige met een meisje te 'slijpen' op de dans vloer tijdens een tenniskamp. „Ik was toen totaal nog niet met mijn geaardheid bezig en zo su perverliefd op haar, ik kon mijn geluk niet op." Verbazend De voorkeuren die de bekende Nederlanders in hun jonge jaren hadden, verbazen soms. Het gro te publiek verwacht niet snel de grote liefde voor operamuziek van de drummer van de Golden Earring, Cesar Zuiderwijk. Elke zondagmorgen schalde Mario Lanza of Benjamoni Gigli door zijn huiskamer. Hij vond het ge weldig, beschrijft Zuiderwijk zijn jeugdherinnering. Rapper Def P was fan van André van Duin. Voordat hij rapmuziek ontdekte kocht hij alle singles van Van Duin en deed hem constant na. „Ik oefen de de hele dag door. Het was zelfs zo erg dat mijn moeder een keer naar school moest komen, omdat de juffrouw dacht dat ik niet goed bij mijn hoofd was." Cabaretière Nilgün Yerli ziet muziek als de taal. „Je kunt er zoveel mee zeggen, het is onver woestbaar." Politicus Jan Marijnissen is ver slingerd aan muziek. „Muziek is voor mij poëzie. Daarmee kom je bij mensen rechtstreeks het hart binnen. Een redenaar moet dat nog maar lukken. Dat is slechts weinigen gegeven. Albertine Piels Gevoelige Snaren is vanaf 25 au gustus te koop voor 9,95 euro. Daarvan gaat 4,50 euro naar War Child. ISBN: 90 229 8893 7 I Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl I' E-mail:redactie@ pzc.nl [J Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: I Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 4 september 2004 Vaak zijn ze aangewezen op een omajurk of moeten ze een split dichtnaaien. Maar voor moderne mosli ma's die aan de geloofscode willen voldoen, zijn er nu ook hippe winkels. Niet alleen moslima's, ook Ne derlandse vrouwen die wijde, be dekte kleding of grote maten zoeken, vinden hun weg naar speciale winkels met moslimmo de. In steeds meer plaatsen wor den dergelijke winkels geopend en dat is geen toeval, meent Bert Keizer van Cap Gemini Ernst Young, die onderzoek doet in de modebranche. „Los van de hoofddoek, waar veel discussie over is, raakt mos- limkleding hier meer geaccep teerd. Nederlandse meisjes vin den het niet meer erg als hun vriendin in moslimkleding loopt en moslims zelf willen er vooral de laatste twee jaar hun identi teit mee onderstrepen. Tot nu toe was het achterkamertjeshan- del of een broer ging naar Tur kije of Marokko en nam kleding voor zijn moeder en zussen mee. Intussen zit er in Nederland sub stantiële groei in allochtone star ters, ook in kleding." Tekbir, heet de moslimmodewin kel aan de Molenweg in Nijme gen. „In Turkije is Tekbir een duur en gewild merk", zegt ver koopster Mine Sisman, zelf naar westerse normen gekleed. „Alle ministers vrouwen lopen er in." De collectie van Tekbir is in 1982 in Turkije ontwikkeld door Cafer Karaduman, die mo debewuste vrouwen meer keuze wilde geven dan vormloze jasjur- ken. Intussen is het de grootste producent van kleding voor isla mitische vrouwen. „Geschikte truitjes zijn in Ne derland makkelijk te vinden", zegt Mine. „Maar rokken bijna niet. Mijn moeder lost het op door een split dicht te naaien of tijdens vakantie in Turkije kle ding in te slaan." Enorme markt In Nederland wonen meer dan 900.000 moslims, zo'n zes pro cent van de bevolking. „We ver moeden dat hier een enorme markt ligt", zegt Paul te Groten huis van modebranche-organisa tie Mitex.Vooral in het westen van ons land zijn al diverse win kels met mode volgens islamiti sche voorschriften. Over die voorschriften verschillen de me ningen wel. Bij Hadjar Fashion, een winkel in Wageningen, han gen volop broekpakken, maar menig moslim meent dat een vrouw geen broek mag dragen. „In ieder geval niet buitens huis", stelt Aboe Amar van kle- ding-webwinkel Mecca-store. „Daarin komen de vormen van de vrouw beter uit en dat kan de lusten van de man opwekken." Esmé, verkoopster bij Hadjar Fashion: „We dragen zelf ook altijd broeken. Eerst hadden we Esmé en Noer, beiden ver koopster bij Hadjar Fashi on, zijn bekeerde moslima's. Esmé: „Toen ik twee jaar gele den moslim werd en mijn hele kast moest veranderen, merkte ik hoe moeilijk het is aan ge schikte kleding te komen. Wij voldoen met onze winkel aan de islamitische voorschriften, maar verkopen moderiie, Euro pese kleding die we importeren via België. In België en Frankrijk vind je in bepaalde wijken op bijna iedere straathoek winkels met moslim kleding." In Nederland zoeken veel jonge moslima's hun outfit bij H&M waar ze in rekken en bakken speuren naar bedekte, lange kle ding. Of ze kopen er gewoon een strakke broek of shirt met korte mouwen en onderstrepen hun identiteit slechts met een hoofddoek. Dikwijls gaat het dan niet om een traditionele hoofddoek of sluier die de hals of het hele bo venlichaam bedekt, maar een shawl die ze als een soort knotje op het achterhoofd dragen. Andere moslimvrouwen gaan naar het bedaagdere M&S Mo de. „Daar zie ik vaak Turkse en Marokkaanse vrouwen in de rekken naar kleding zoeken", zegt Noer. Weer anderen bestellen kleding in Canada of de Verenigde Sta ten, maar kampen dan met hoge verzendkosten en het is nog maar afwachten of je krijgt wat je hebt besteld. Zelf kleding maken is een alter natief. „Er zijn moslimvrouwen die met zelfgemaakte kleding rondtrekken en bepaalde bijeen komsten bezoeken", zegt Ami- na Sebbar van Anisa, een stich ting voor Nederlands sprekende moslimvrouwen en uitgever van een modeblad. Naveltruitje Vooral Marokkaanse meisjes zijn creatief, zegt ze. „Ze vol doen aan de regels, maar wel op een leuke manier." De menin gen verschillen volgens Sebbar over de vraag of een moslim vrouw zich met mode mag bezig houden. Zelf ziet ze er geen kwaad in. „Als meisjes mee doen aan de mode wil dat nog niet zeggen dat ze een strakke broek en korte truitjes moeten dragen. Mijn twee dochters dra gen geen hoofddoek, maar lo pen ook niet met blote benen of in een naveltruitje." De Turkse modeontwerpster Fi- liz Akcakal stelt dat vrouwen in steden als Istanbul, Izmir en An kara veel meer met mode bezig zijn dan de gemiddelde Neder landse vrouw die zich vaak 'in denimpantalon en T-shirt' hult. „Na 11 september zag je bij de signers zelfs mosliminvloeden, al is die trend nu wel weer over." Steeds meer meisjes vinden hun weg naar speciale winkels met mos limmode. foto's Do de Visser/GPD Toch zijn de puntschoenen die bij Hadjar Fashion in de etala ge staan, nu ook bij westerse vrouwen in trek. Verkoopster Esmé: „Nederlandse vrouwen kopen hier bijvoorbeeld ook wel een rok die ze als minirok dragen, terwijl wij die over een broek aandoen." Hadjar Fashion mikt op een tus- sencategorie van moslimvrou wen. „Vrouwen die niet met hun lichaam pronken maar ook geen grote tent aan willen trek ken", zegt haar collega Noer. Ze vindt dat er veel misverstan den bestaan over bedekte kle ding. „Het heeft niks te maken met dat je jezelf niet mooi vindt, schaamt of dat het zo moet van je man. Het is een god delijk voorschrift, beschreven in de koran en in vele uitlegboe ken. Vanuit een respect voor je zelf en de ander laat je je lichaam en seksualiteit geen rol spelen in het publieke leven. Het gaat over soberheid, een voud en dat je bijvoorbeeld geen jaloezie wilt opwekken bij andere vrouwen. Maar de kle ding hoeft niet lelijk te zijn." De culinaire charme van Sluis is het aangename Vlaamse 'sausje' waarmee alles er overgoten is. Het is het land van Tijl Uylenspiegel. Gevoelig als ik ben voor i die sfeer van Bourgondische folklore, treft I mij de naam van een restaurant in de grens- i stad die op deze woensdagmiddag meer Bel gische bezoekers dan Nederlandse inwo- I nerstelt. Café-Restaurant De Smoefelaer is tijdens het lunchuur het domein der Belgen. Zij vormen, zo verneem ik, 95 procent van het i clienteel', behalve op zaterdag wanneer de Hollanders' Sluis bezoeken. De keuken merkt dat aan de bonnen. Belgen eten warm, Hollanders bestellen een broodje ge- zond. Uitbaatster Jeanine Faes houdt van j koken, ze heeft zich de kunst zelf eigen ge- maakt. Ze wordt bijgestaan door partner Honnie van Poecke die kookervaring op deed in het mosseldorp Philippine. De mos selen bereidt hij dan ook op Philippiense wijze, alleen snijdt hij de mosselgroenten net iets grover. Mosselen natuur met mossel- saus, frites of brood, a volonté op z'n Vlaams, ofwel onbeperkt, kosten 14,50. Je kunt ook kiezen voor mosselen in witte wijn-saus (1 kg 17,1,5 kg €21,50), mosse len in roquefortsaus en mosselen 'Smoefe laer' (beide 18,- of 22,50). Smoefelaer, zo vertelt Jeanine, is dialect voor een guitig, beetje ondeugend jongetje. Honnie weet nog een andere betekenis: ie mand met twee gezichten. Voor mij heeft De Smoefelaer vele gezichten, in die zin dat ik er zaken tegenkom die je niet zo vaak ziet. Te beginnen met de on-Nederlandse aperitieven als Pineau de Charentes, Gan- cia, Pernod, Pacific, een alcoholvrije pastis en Pedro Ximenez 4,-), die heerlijke don kere, zoete sherry die mij op z'n Belgisch ge serveerd wordt met zoutjes. Als ik hoor dat Jeanine Faes de gamaalkro- ketjes 8,-) zelf heeft gemaakt en dat de garnalen uit Breskens vers met de hand ge peld zijn, moet ik die kroketjes proeven. En ze zijn verrukkelijk; een krokant korstje omhult een smeltendzachte salpicon met he le garnaaltjes en daaromheen een handvol verse Zeeuwse garnalen met een rauwkost- salade, aangemaakt met een mayonaisedres- AAN TAFEL Rien van Reems sing. Ook de kaaskroketjes en vegetarische champignonkroketjes zijn op dezelfde 'am bachtelijke' wijze gemaakt. De Smoefelaer zoekt het in huiselijke eenvoud met het ac cent op Bourgondische ambachtelijkheid, alle sauzen zijn zelfgemaakt. Parmaham met meloen, garnalencocktail, gerookte pa ling (alle 10,-), gerookte zalm 9,-) en carpaccio van runderlende met olijfdres sing, parmezaanse kaas en pecorinokrullen 12,50) zijn weliswaar klassiekers onder de voorgerechten, maar een Noordzeebord- je 'De Smoefelaer' met gerookte vissoorten 12,50) krijgt door die handgepelde gar naaltjes van eigen kust iets bijzonders. Gas ten komen speciaal voor de spaghetti's, zo als de Zélande met allerhande vis en groen ten in een romige vissaus en met kaas gegra tineerd 8,-) of de spaghetti 'Smoefelaer' met Jeanine's befaamde Bolognesesaus 9,50). Bij deze en nog twee spaghetti's 7,- en 8,-) worden kaas en sambal apart geserveerd. Bij de maaltijdsalades vanaf 11,50 tref ik weer zo'n Vlaamse favoriet: tomaat crevettes, tomaat gevuld met garna len 13,50), heel Bourgondisch verrijkt met zowel cocktailsaus als mayonaise. On der de warme voorgerechten nog wat van die 'grensverleggende' heerlijkheden: zes kikkerbilletjes in knoflookroomsaus 12,50), garnaalstaarten ofwel scampi 'De Smoefelaer' met een knoflookrijke rooms aus (beide 12,50) en scampispiesje van de grill met pikante kreeftensaus onder een hoedje van kaas 11,50). Het aanbod van De Smoefelaer is te groot om op te noemen. Natuurlijk zijn er diverse streekgebonden palingbereidingen voor 20,50, gebakken zeetongetjes 14,50) en is er een huisge- rookte zalmsteak 14,-) en vele vleesge rechten van een halve kip van het spit 8,-) tot een mixed grill van zeven vlees soorten, in totaal 500 gram 19,50). Ik kies kogelbiefstuk 'Smoefelaer' 16,-), een mal se biefstuk bedekt met halfgesmolten brie en krokante schijfjes bacon en omringd met een heerlijke saus van bruine fond en portwijn. Zeer geslaagde combinatie van vlees en kaas. De smalle, Franse frietjes ko men er in overvloedige hoeveelheid, apart, bij. Bij dit alles een nieuw bier: Jantje van Sluis, een lekker bittere tripel met stevige schuimkraag van brouwerij Van Steenber gen in Ertvelde. Enige aanmerking: bij voor- en hoofdgerecht was de garnituur de zelfde, dat leverde overigens wel veel vita minen op. Café-Restaurant De Smoefelaer Oude Kerkstraat 38 4524 CV Sluis Tel./fax. 0117-420018 Gesloten: 's zomers op maandagavond na 18.00 uur en 's winters de hele maandag Keuken open van 11.00 tot 23.00 uur Creditcards: Visa, Amex, Mastercard en Di ners Club Rolstoel: ja Kinderen: speelhoek, menuutjes Vegetarisch: in overleg Roken: niet gescheiden niet eens rokken in onze winkel hangen." Haar collega Noer: „Een lange rok is gewoon niet praktisch. Ga er maar eens in fietsen." Wilma de Cort foto Roland de Bruin/GPD .opera s

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 41