Charmeur Joep laat een puinhoop achter Havenbedrijf Rotterdam in problemen zaterdag 4 september 2004 27 De een noemt hem 'bedrijven dokter', de ander 'lijkenpik ker'. De handel en wandel van de flamboyante Joep van den Nieu- wenhuyzen is onnavolgbaar. Hij had in korte tijd 127 bedrijven ondergebracht in zijn Begemann Groep. Daar kwam in 1991 de statige Rotterdamsche Droogdok Maatschappij bij, opgericht in 1902 en sinds de val van het roemruchte scheepsbouwcon- cern Rijn-Schelde-Verolme in handen van de Nederlandse Staat. Het lonken naar lucratief werk van marines uit binnen- en bui tenland liet niet lang op zich wachten. In oktober 1991 weerspreekt de RDM nog glashard het bericht in de Taiwa nese China Times dat het zes onder zeeërs voor de afvallige provincie van China zou bouwen. Nederland had in 1981 onder druk van China besloten geen enkele exportvergunningen meer af te geven voor leveranties aan dat land. Het is het begin van een langdurige soap die begin deze week is uitge mond in de val van de ongekroonde koning van de Rotterdamse haven, Willem Scholten. De Taiwanese onder zeeërs zouden in de geschiedenis van de roemruchte werf, waar onder meer de beroemde passagiersschepen Nieuw Amsterdam en Rotterdam van stapel zijn gelopen, regelmatig opdui ken. Joep van den Nieuwenhuyzen pendelt in het begin van de jaren negentig tus sen Den Haag en de Taiwanese hoof- stad Taipeh. Terwijl op de Heij plaat de laatste onderzeeër voor de Konink lijke Marine, de Dolfijn, van stapel loopt en vijfhonderd van de twaalf honderd medewerkers eruit moeten, blijft het met die duikboten van Tai wan doormodderen. Onderwijl stape len de financiële zorgen zich op. De vakbonden roepen bij het rijk om hulp voor een reddingsplan. Den Haag geeft niet thuis, maar het Ge meentelijk Havenbedrijf Rotterdam is welwillend en bereid de grond van de RDM op de Heijplaat te kopen. Desal niettemin is het personeel van de mari newerf de dupe: in de zomer van 1994 gaat een derde van 750 man eruit. Hij maakt zich op om de noodlijdende Wilton-Fijenoord Holding in te lijven, 'tiewerf Wilton-Fijenoord in Schie dam, Verolme Botlek in Rozenburg, Verolme Heusden en het kleine werfje Vervako toe aan de RDM, alsmede het scheepsontwerpbureau Nevesbu, waar in het archief alle bouwtekenin gen liggen voor de Taiwanese onder zeeërs. In die tijd toont Van den Nieuwen huyzen ook belangstelling voor de ma rinewerf De Schelde in Vlissingen. Een vakbondsbestuurder sneerde toen: „Joep heeft tanks, vliegtuigen, verkenningsvoertuigen, onderzeebo ten en mogelijk straks ook fregatten. Dan heeft hij alleen nog een munitiefa briek nodig om zijn eigen leger te be ginnen." De vraag 'bedrijvendokter' of 'lijken pikker' wordt weer actueel. Van den Nieuwenhuyzen koopt de werven - groep voor een gulden, maar accep teert ook een schuld van veertig mil joen gulden. De sluwe vos verkoopt de reparatiewerf in Schiedam - waar meevallers en tegenvallers elkaar af wisselen - onmiddellijk door aan de IJssel Vliet Combinatie. De prijs blijft geheim. Verolme Heusden, die de Wil ton-groep aan de afgrond had gehol pen, gaat niet lang daarna failliet. Van dit zorgenkindje is Joep eenvoudig verlost. In 2001 staat hij op nieuw op de stoep bij het Rotterdamse Havenbedrijf na een mislukte verkoop van Verolme Botlek aan het Singapo rese Keppel Fels. Aan directeur Wil lem Scholten ontvouwt de koop man-ondernemer een voor de RDM aantrekkelijke constructie: het Haven bedrijf koopt de dokken en gebouwen van de Rozenburgse reparatiewerf om die daarna weer te verhuren aan de werf. Joep is weer als vanouds op overname pad. Niet alleen de Wilton-groep komt bij de RDM, ook het noodlijden de SP Aerospace and Vehicle Systems in Geldrop wordt toegevoegd aan de stamboom van nieuwe bedrijven. Het bedrijf maakt voertuigen voor het le ger en onderstellen voor vliegtuigen en helikopters. In die jaren gaat het de RDM Groep voor de wind. In Ame rika koopt hij, een jaar later, van Boeing een fabriek voor de bouw van lichte helikopters voor de burgerlucht vaart. Weer is het Havenbedrijf bij een zakelijke transactie van Van den Nieuwenhuyzen betrokken. Met direc teur Willem Scholten en toenmalig havenwethouder Hans Sim ons reist hij naar Phoenix, Arizona, om met de Boeingtop te praten over vestiging van een helikopterfabriek op de Maasvlakte. Geschokt Veel later blijkt hoe Joep deze aan koop heeft geregeld. ABN Amro steekt binnen 36 uur op voorspraak van haar bestuursvoorzitter Rijkman Groenink 30 miljoen euro in de heli kopters en verzekeraar Achmea 23 miljoen. De risicomanagers van de Bank zijn geschokt. Zij voorspelden vier jaar geleden al dat het avontuur op een debacle zou uitlopen. Vorige Willem Scholten week zette het noodlijdende MD Heli copters 56 van de 250 man op straat. In het voorjaar van 1999 zegt Van den Nieuwenhuyzen een punt te zetten achter zijn overnamedrift. Hij gaat, schreeuwt hij van de daken, de RDM uitbouwen tot een industrieel concern voor defensie, onderzeeboottechnolo gie en luchtvaartkennis. „Eigenlijk ben ik hoofdverkoper duikboten", zegt hij tegen een ieder die het maar wil horen. Die typering bleek geen loze kreet te zijn. Met de bouwtekeningen voor de Taiwanese onderzeeërs en de visite kaartjes van belanghebbende Taiwa nese autoriteiten op zak, komt Joep van den Nieuwenhuyzen in Amerika in beeld bij een overheidscommissie onder leiding van de US Navy. Die commissie moet de belofte van presi dent Bush, om Taiwan te voorzien van een grote gevarieerde wapenleveran- tie ter waarde van vele tientallen mil jarden dollars, gestand doen. Het pro gramma voorziet ook in de levering van zes conventionele onderzeeërs. De hoofdverkoper duikboten had de vrije hand, want de bouwtekeningen lagen niet alleen in Rotterdam, maar waren ook in Taipeh voorhanden. De RDM kon zodoende zonder toestemming van de regering bouwen. Grote druk Deze week heeft Van den Nieuwen huyzen uit de doeken gedaan wat zich volgens hem achter de schermen heeft afgespeeld. Net zoals in de jaren tach tig en negentig oefende China onmid dellijk grote druk uit op de landen die meededen aan de voorgenomen wa penleverantie. Dus ook op Nederland. Voor de duikboten was maar een op lossing: bouwen in de VS of bouwen in Taiwan zelf. De US Navy blokkeer de kort daarna de eerste optie. De straf die de Chinezen zetten op de duikbootorder was helder: een volledi ge politieke en economische boycot van Nederland. Van den Nieuwen huyzen: „Vlak voordat ik in Amerika mijn handtekening zou zetten onder het vervolg van het project ben ik ge beld door de minister van Buitenland se Zaken. Hij deed een klemmend be roep op mij me te gedragen als een goed Nederlander, de Nederlandse po litieke en economische belangen te be hartigen en mijn handtekening niet te zetten." „In laatste instantie", vervolgt Van den Nieuwenhuyzen, „ben ik bena derd door de gemeente Rotterdam bij monde van het Gemeentelijk Havenbe drijf." Havenbaas Scholten wees hem op de gevolgen van het duikbootavon- tuur voor onder meer het containerver voer tussen Rotterdam en China. „Op grond daarvan heb ik besloten af te zien van elke bijdrage in het onderzee boottraject Taiwan." Dat gebeurde pas nadat hij Scholten zo ver had ge kregen dat die bereid was het verlies van werk en winst te compenseren met bankgaranties van honderd mil joen euro. Met de Rotterdamse garanties in zijn binnenzak gaat Van den Nieuwen huyzen aan het werk. Onder meer om een flinke order van het ministerie van Defensie binnen te halen voor de bouw van lichte Fennek-verkennings voertuigen voor de landmacht, een ge zamenlijk project met het Duitse le ger. Joep van den Nieuwenhuyzen Uiteindelijk wordt zijn Duitse concur rent Krauss-Maffei (KMW) de hoofd aannemer. Een belangrijk deel van het werk zal worden uitgevoerd in de RDM-werkplaatsen in de Rotterdam se havenwijk Heijplaat. Het blijkt een project onder slecht gesternte. Van den Nieuwenhuyzen heeft moeite met de financiering van zijn deel, onder meer door een wirwar van claims bij de afwikkeling van eerdere Defensie opdrachten. KMW maakt, zegt Van den Nieuwenhuyzen, een potje van de werktekeningen voor de Fennek. Hij claimt eerst zevenduizend wijzigingen op die tekeningen te hebben moeten doorvoeren. De problemen zorgen voor vertraging van ongeveer een half jaar en voor een knallende ruzie met verantwoordelijk staatssecretaris Cees van der Knaap. Illustratief is het incident van een paar maanden terug. Op een zaterdag rijdt Van den Nieuwenhuyzen met een busje naar Heijplaat om daarin scheepsmodellen, maritieme schilde rijen, tekeningen en back ups van teke ningen in te laden. Een van de RDM-dochters is als onderpand voor lening aan de Staat vergeven, maar Joep haalt 'het technologisch eigen dom dat RDM Holding toebehoort' uit het pand. In Den Haag ontsteekt de marinetop in toorn en eist het materi aal op. De staatseigendommen en -ge heimen moeten terug komen. Bij de po- foto Marco van Hal litie wordt aangifte gedaan. Na tussen komst van de landsadvocaat levert Joep de spullen alsnog af bij de Mili taire Inlichtingen- en Veiligheids dienst. Het RDM-imperium stort afgelopen maanden met donderend geraas in el kaar. De puinhoop is nauwelijks te overzien. De verwevenheid binnen de holding is gigantisch. Op onnavolgba re wijze zijn dochterbedrijven eigen dom van elkaar en van eikaars rech ten, bezittingen en schulden. Claims van schuldeisers en toekomstige schuldeisers volgen elkaar in rap tem po op. Met de ineenstorting van RDM beginnen voor havendirecteur Willem Scholten de echte problemen. In mei foto Niels van der Hoeven/GPD belandt bij wethouder Wim van Sluis een briefje op het bureau van de Duit se Commerzbank. De bank heeft geld geleend aan RDM Vehicles voor de Fennek-order. Daarvoor heeft het toen nog Gemeentelijk Havenbedrijf in november 2003 een garantstelling tót ma5riihaal25 miljoen euro afgege ven. Scholten wordt op het matje geroe pen. De juristen van het stadhuis wij zen de wethouder erop dat de handel wijze 'strikt formeel' binnen het man daat is gebleven. De havendirecteur zwijgt over soortgelijke garanties, ver leend aan de Britse zakenbank Bar clays, ter waarde van in totaal onge veer 75 miljoen euro. Hij heeft ze vori ge week donderdagnacht opgebiecht in een vergadering van de raad van commissarissen van het Havenbedrijf. Waarom Scholten gehandeld heeft zo als hij heeft gehandeld, en of hij eigen machtig zijn gang is gegaan, zal de ko mende weken en maanden wellicht duidelijk worden. Helder is wel dat de geschiedenis zich herhaalde. Joep van den Nieuwenhuyzen deed net als in 1993 bij de RDM, in 2000 bij het heli- kopteravontuur op de Maasvlakte en in 2002 bij Verolme Botlek met succes een beroep op de gulle gaven van Scholten en zijn Havenbedrijf. Glimlach „Joep is een charmeur. Hij lacht je vriendelijk toe, kijkt ondertussen hoe en waarvoor hij je kan en zal gebrui ken. Kan hij dat niet, dan zet hij je met een glimlach onmiddellijk weer buiten de deur. Scholten heeft dat niet doorzien. Hij had toch ondervon den dat Joep de zaken mooier voor stelt dan ze zijn en dat hij zijn belof ten maar moeilijk kan waarmaken", verklaren mensen die vaker met Van den Nieuwenhuyzen aan een tafel heb ben gezeten. De laatste weken heeft Scholten ge probeerd te redden wat er te redden valt, voor zichzelf en voor Rotterdam. De waarde van de 'zekerheden' die Van den Nieuwenhuyzen uiteindelijk heeft ingebracht is onduidelijk. Het gaat om een zogeheten 'datahotel' in Frankfurt, een kantoorpand waar on der meer dagelijks zo'n twee miljoen Duitse creditcardtransacties elektro nisch worden verwerkt. Van den Nieu wenhuyzen rekent Rotterdam rijk. Op de achterkant van een sigarendoosje heeft hij berekend dat het pand ruim veertig miljoen euro waard is. RDM Technology Defense Systems, nu ook eigendom van het Havenbedrijf, becijfert hij vijf tot tien miljoen euro waard. Dan is er nog de ss Rotterdam. Het schip wordt op dit moment in Gibral tar verbouwd tot uitgaanspaleis, af te meren aan het 3e Katendrechtse Hoofd. Voor het project zijn er gete kende overeenkomsten met toekomsti ge huurders en exploitanten ter waar de van 5,5 miljoen euro per jaar. Eerst zien, dan geloven, klinkt het in de stad. Het voormalige vlaggeschip van de Holland Amerika Lijn is in 1959 ge bouwd door de RDM-werf. Wie heeft er in 1996 mede aan de wieg gestaan van het plan voor de aankoop van het schip om het als erfgoed een functie te geven in Rotterdam? Willem Scholten Alexander Bakker en Nico de Vries

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27