PZC Mosseloorlog langs de kust Diep in het bos beneemt de adem Strand en gras in De Schotse Huizen 17 Laatste kans voor notoire ivinkeldievegge iinru?. nazomer kstival.nl ELICHT Prijsverschil Zes Zeeuwen ridder van de weg Viertal berooft man van gsm Herriemaker krijgt bekeuring Reddingsboot brandweer Tholen Auto op zijn neus geparkeerd kunst Kippenvel bij eerste klanken fan Novastar (TWslen en UL n 5Q pot <tt> ioo Feest mee met 100 jaar Pot! Iconen in kerk 's-Heer Abtskerke zaterdag 4 september 2004 PDDELBURG - Een vijftigjari ge vrouw uit Terneuzen kreeg jjsteren een allerlaatste waar- ehuwing van officier van Justi- je J. Valente. j heeft inmiddels honderd win- ^diefstallen gepleegd. Ik kan Jet naar de gemeenschap niet .kopen als u zo veel blijft ste il. Bij een volgende keer zal u handeld moeten worden in psychiatrisch ziekenhuis", ak de officier op ernstige f,~n. |e Temeuzense stopte vorige 'gek in haar woonplaats bij •una tijdschriften en etuis in jar tas en liep zonder te beta- ;n de winkel uit. „Ik was me er it van bewust. Ik was onder- ig naar Blokker", was haar ■actie. Vijf dagen heeft ze in irlopige hechtenis doorge- icht in de vrouwengevange- Breda. Ive de winkeldiefstal moest zich ook verantwoorden voor [iet doorrijden na een aanrijding tegen een geparkeerde auto, 22 hovember vorig jaar in Axel. De vrouw zat nog in haar proef tijd van een eerdere veroorde ling voor winkeldiefstal. De offi cer wilde de proeftijd van drie maanden voorwaardelijke ge vangenisstraf nog één keer met teen jaar verlengen en eiste daar naast zestig uur taakstraf. Politierechter F. van He- jmert-Meeuwis veroordeelde de [vrouw tot 160 uur werkstraf en jeen maand voorwaardelijke ge vangenisstraf. „U zit op het randje van een laatste kans", gaf ze de vrouw te verstaan. (Advertentie) ,oaust/mi2«P'20<,< bflogoo 33 o»0 33 festivalhart Abdij Middelburg LISSELOTE KUNKEL jazz op orgel za 4 sept 20u00 Nieuwe Kerk €5,= door Raymond de Frel Zeg, ken jij de mosselman, de mossel man, de mosselman? Zeg, ken jij de mosselman, die woont in 't stadje Sluis', zingen de West-Vlaamse schelpdierlief hebbers met het water in de mond. Zeeuwse mosselen zijn voor veel Belgen de lekkernij bij uitstek. Maar een slim me Belg is natuurlijk geen dief van zijn eigen portemonnee. Op naar Zeeuws- Vlaanderen. De Belgen zijn de hoge mosselprijzen in eigen land spuugzat, meldde een Vlaams nieuwsblad vorige week. En dus trekken de zuiderburen massaal naar Zeeuws-Vlaamse grensplaatsen. Het blad deed een prijsvergelijking in Sluis en Knokke, twee plaatsen die op steenworp afstand van elkaar liggen. Genoteerde prijzen voor één kilo jumbo mosselen (natuur) bij restaurants in Knokke: 18,60 euro, 21 euro en 22,50 eu ro. Aan de Nederlandse kant van de grens: 9,90 euro, 11,50 euro, 12 euro en 13,50 euro. „Je mag rustig stellen dat er in Sluis jaarlijks een mosseloorlog heerst. Je probeert elkaar natuurlijk al tijd af te troeven met zo laag mogelijke prijzen", vertelt Ria de Dalie van het Sluisse restaurant Le Poisson d'Or (11,50 euro per kilo). Zij bespeurde de voorbije maanden een aanzienlijke toename van het aantal Vlaamse klanten ten opzichte van vorig jaar. „In Knokke vragen ze prijzen waarvan je echt steil achterover slaat. En ze serveren daar echt dezelfde kwali teit mosselen als in Sluis, hoor. Aan de kust lichten ze de boel gewoon op. Knokke heeft de naam en daar slaan ze een slaatje uit. Maar op een gegeven mo ment gooien ze hun eigen ruiten in. Want laten we wel wezen: het gaat maar om een simpele mossel. Het is geen tournedos of tong. In Philippine is het trouwens net zo." „Ja, maar in Sluis is de kwaliteit toch Belgen trekken massaal naar Sluis voor de aanschaf van mosselen. In de Nederlandse grensplaats zijn de prijzen over het alge meen lager dan in de badplaats Knokke. foto Camile Schelstraete iets anders dan in Philippine", meent uitbater Ferry Selis van restaurant In den Vlaemschen Pot in Philippine. In het mosseldorp bij uitstek leg je in een restaurant gemiddeld een kleine twin tig euro neer voor een pan mosselen. Daarvoor krijg je 1,7 a 1,8 kilo geser veerd. „Bij ons krijg je een kilo, want lang niet iedereen kan meer op. Geef je meer, dan laten veel mensen de mosse len staan, die je als restauranthouder moet weggooien. Tja, wie is dan de slim ste?", vraagt De Dalie zich af. Stabiel Selis kan niet bevestigen dat zijn eetge legenheid steeds meer klanten uit Bel gië over de vloer krijgt. „Nee, het aan tal Vlaamse bezoekers is stabiel geble ven. Het zijn er niet meer, maar ook niet minder." De huidige prijzen heb ben volgens hem alles te maken met de forse inkoopprijzen van twee jaar gele den. „Toen lag de inkoopprijs per kilo rond de zeven euro. Daardoor hebben we nagenoeg niets verdiend. Nu kopen we in voor om en nabij de 3,85 euro, maar de verkoopprijzen zijn gelijk ge bleven. Zo pakken we nu weer wat te rug." Een praatje met winkelchef Pascal Mas- schelein van Gebroeders Mangnus Vis winkel in de Oost-Zeeuws-Vlaamse grensplaats Kapellebrug leert dat de prijsverschillen aan de Oost-Vlaamse grens meevallen. „Wij leveren aan res taurants van Antwerpen tot Perkpol- der. De prijzen variëren van vijftien tot negentien euro. Maar veel restaurants vragen zomaar wat ze willen. De één re kent achttien euro voor Imperial-mosse- len, de ander vijftien euro voor Goud- merk-mosselen. Terwijl laatstgenoemde mossel toch echt een paar treden hoger op de ladder staat." Hoewel het klantenbestand van Mang nus voor negentig procent uit Belgen be staat, constateert Masschelein dat zijn omzet dit jaar minder is dan vorig jaar. „Dat heeft alles te maken met het feit dat het mosselseizoen steeds langer duurt. De grote Belgische winkelketens willen het product continu verkopen. Met als gevolg dat het seizoen te vroeg is begonnen. Kochten de mensen een bak in de supermarkt, om thuis te con stateren dat de mosselen nog niet zoveel voorstelden. Op die manier maken de concerns de handel zelf kapot." Ketens als Carrefour en GB verkochten dit jaar de Zeeuwse mosselen al een week voor de officiële start van het mosselseizoen in Yerseke. Vlamingen Het feit dat Mangnus veel Vlamingen tot zijn klanten kan rekenen, heeft dus niet zo zeer met prijsverschillen te ma ken, maar meer met de ligging direct aan de Belgische grens. „Aan de kust is het een heel ander verhaal dan bijvoor beeld in Antwerpen. In een plaats als Knokke moeten ze het juist hebben van toeristen. Los daarvan blijven mosselen populair in België. Ze staan hier vaak in lange rijen. Niet voor één of twee ki lo, maar vaak voor een baal van vijftien kilo." GOES - Zes Zeeuwse vrachtwagenschauffeurs ontvangen over drie weken de onderscheiding ridder van de weg. Dit ereteken is ingesteld door transportverzekeraar TVM. Mi nister Peijs van Verkeer en Waterstaat reikt de onder scheidingen zaterdag 25 september in Nijkerk uit. J. de Nood uit Nisse, werkzaam bij transportbedrijf Bos man in zijn woonplaats, krijgt de diamanten onderschei ding. Dit betekent dat hij twintig jaar schadevrij heeft ge reden. Gouden eerbewijzen (voor tien jaar schadevrij rij den) zijn er voor C. Beeke en R. Vermue uit Schoondijke van transportbedrijf Beeke in diezelfde plaats, A. Plas- schaert uit Heinkenszand van aannemings- en verhuurbe drijf Hoondert in 's-Heerenhoek, R. Dankaart uit St.-Jan- steen van Tieleman Transport uit Kloosterzande en voor J. Ponse uit Oud-Vossemeer, die bij Van Egeraat Trans port in Bergen op Zoom werkt. VLISSINGEN - Een 25-jarige inwoner van Zwijndrecht is in de nacht van donderdag op vrijdag rond 00.30 uur op de Hogeweg in Vlissingen door vier onbekenden van zijn mobiele telefoon beroofd. De man werd door de jongens aangeroepen waarna hij stopte en van zijn fiets afstapte. Op hetzelfde moment begonnen ze hem te schoppen en te stompen waardoor hij op de grond viel. De jongens pak ten zijn gsm af en snelden er vandoor. De man heeft schaafwonden aan beide ellebogen en letsel aan zijn rug opgelopen. MIDDELBURG - Een 21-jarige Vlissinger is in de Vol- kerakstraat in Middelburg in de nacht van donderdag op vrijdag bekeurd wegens geluidsoverlast. De man zat in zijn auto met alle deuren en ramen open en had daarbij de muziek hard aan. Hij kreeg een bekeuring van 75 euro. THOLEN - De brandweer op Tholen krijgt een eigen red dingsvaartuig. Het Thoolse college van burgemeester en wethouders vindt zo'n boot tot de 'standaarduitrusting' van de gemeentelijke brandweer behoren. De gemeente is tot dat inzicht gekomen na een brief van exploitant E. van Voorst van De Zeester in Scherpenisse. Hij wees de gemeenteraad erop dat Thoolse brandweer een goed reddingsvaartuig mist. De brandweer heeft wel boten, maar die kunnen bij slechte weersomstandigheden niet worden ingezet. Van Voorst reageerde naar aanleiding van een duikongeval. Met de aanschaf van de boot is naar schatting twintigduizend euro gemoeid. GOES - Op de Grote Markt in Goes wordt dinsdag een au to op zijn neus geparkeerd. De actie van Milieudefensie is bedoeld om aandacht te trekken voor de zesde landelijke Autovrije Dag op zondag 19 september, waaraan ook Goes meedoet door enkele straten voor het autoverkeer af te sluiten. Wethouder C. Linssen (CDA, binnenstad) ont hult dinsdag de auto op zijn neus om half één 's middags. Milieudefensie voert de parkeeractie volgende week in vijf steden uit. nor Ernst Jan Rozendaal )DELBURG - Veel concer- moeten even op gang ko- van sommige weet je na i minuut dat ze slagen. Zo'n ptreden verzorgde Novastar isteravond voor 1500 bezoe- prs op het Abdijplein in Mid- elburg. Meteen toen bandlei- èr Joost Zweegers het ope- jngsnummer 'Lend me love' in- ette, was het eerste kippenvel- noment daar. Er zouden nog ve il1 jaar geleden verraste Z wee met een debuutalbum vol jankelijke popliedjes in de ijl van de Australische band •wded House. 'Wrong' en ie best is yet to come' werden in België en Nederland. Het le even voor Novastar op- peuw van zich liet horen. Voor |jn dit jaar verschenen album pother lonely soul werkte fcveegers samen met Piet God- per, de man achter Ozark Hen- De liedjes op dit tweede al- zijn weerbarstiger. Pas na flink aantal draaibeurten het besef door dat Nova- zijn debuut heeft overtrof- Het leek daarom gedurfd Zweegers het optreden in begon met liedjes tweede album. Vier num lang leek hij zelfs de plaat voor na achter te gaan na om toen het prijsnum- 'Wrong' er tussendoor te poien en weer doodleuk terug F keren tot de volgorde van pother lonely soul. Maar live (linken de nummers van dat al- |um net iets anders dan op de [laat. Een tikje minder subtiel, gaar met meer tempo, meer po- per en dus toegankelijker, [weegers liet zien dat hij een jitstekende zanger is. Zijn hoge tem snijdt door de ziel en op de Biste momenten zet hij er een op om de blues van zijn teksten kracht bij zetten. De uitvoeringen van genoemde 'Lend me love', the lights go down on the hearted' en vooral 'Ro bleken van een weergaloze phoonheid. was ook het ge dat Zweegers solo vertolk- Minpuntje was dat in het toe- naar meer intensiteit de geluidstechnicus soms p duit in het zakje meende te peten doen door vooral de bas- taarveel te hard af te stellen. ANSfUo^ Fauteuil Accademia In leder zwart Normaal 1.250,- Jubileumprijs 795,- IVUI door Marianne van de Polder VEERE - Jackie Bongers uit Middelburg en Carla Roelofs uit Dordrecht exposeren van af vandaag hun werk in mu seum De Schotse Huizen in Veere. Bongers toont kera miek, Roelofs schilderijen en van beide kunstenaars zijn fo to's te zien. De expositie, on der de naam 'Contact in beeld', heeft de natuur als uit gangspunt Bongers en Roelofs kennen el kaar al geruime tijd. „We heb ben dezelfde passie voor de natuur", vertelt Roelofs. Bongers: „Ik ben graag bui ten, sta echt met twee voeten in de klei. Voor mij is klei een onuitputtelijk gegeven. Als ik op pad ga, neem ik altijd een camera mee." Ook Roelofs heeft vaak een fo totoestel bij zich. Foto's vor men de basis van haar schilde rijen die in De Schotse Hui zen te zien zijn. Onderwerp is het strand. Een schilderij van Roelofs bestaat uit meerdere vakken. Elk vak laat een strandgezicht zien, een strand in Ierland of Terschel ling bijvoorbeeld. Verrassend genoeg vormen al die vakken met landschappen één geheel. Roelofs: „Daaruit blijkt dat de Europese stranden, hoewel ze heel verschillend zijn, toch iets gemeenschappelijks heb ben. Ik werk altijd vanuit be staande beelden, waar ik iets van mezelf in leg. Emotie vind ik heel belangrijk: men sen moeten als ze naar een schilderij van mij kijken, wel doorhebben dat ik dol ben op bijvoorbeeld Terschelling." Bongers streeft ernaar in elke expositie nieuw werk te to nen. De ruimte waarin haar werk wordt geplaatst, is voor haar een belangrijk uitgangs punt. „In dit geval kwam ik door de groene vloer van het museum op het idee om iets met gras te doen. Ik ben gras gaan zien als iets waar veel verscheidenheid in is. Ik ben echt met het materiaal aan de slag gegaan, heb bijvoorbeeld gras laten verdorren. Tijdens zo'n proces komt er altijd wel een verrassing en daar kan ik dan iets mee." Het werk van de kunstenares sen past prima bij elkaar. Hebben ze elkaar geïnspi reerd? Bongers: „Wij werken heel onafhankelijk van el kaar, maar hebben wel iets ge meen, namelijk een bepaalde manier van kijken. De expositie wordt vandaag om 16.30 uur geopend en is tot en met 7 november te be zichtigen in Museum De Schotse Huizen, Kaai 25-27 in Veere. Open: ma t/m za van 12.00 tot 17.00 uur, zo 13.00 tot 17.00 uur. (Advertentie) Doodsangst en levenslust in één grootse choreografie Alleen zaterdag 4 en zondag 5 september 12'/2% korting op de gehele collectie! GOES, Poelbos, N azomerf estival 'Diep in het bos', van Het Mu ziek Lod; tekst, regie en vorm geving van Eric De Volder, com positie en muzikale leiding van Dick van der Harst door Willem Nijssen Schrijven over 'Diep in het bos', dat zou ik het liefste doen aus ei- nem Guss, zonder nadenken, lou ter op gevoel. Zonder me af te vragen of het wel zo verstandig is wat ik zeg. Want waar 'Diep in het bos' over gaat, daar kan je toch niet over nadenken. Dat is onwezenlijk, gruwelijk en toch gewoon waar. Het stuk is namelijk geschreven naar aanleiding van de affai- re-Dutroux. Maar eigenlijk gaat het nog een treetje dieper, gaat het over het onverbiddelijk egoïstische - en dus over het kwetsende - van lust. Lust waar van vrouwen vaak het slachtof fer zijn. Maar eenzijdig feminis tisch is de boodschap zeker niet. 'Diep in het bos' wordt gespeeld door zeven vrouwen, en hoewel die alle zeven een beetje bizar zijn - ze zijn op een carnavales ke, kolderieke manier uitver groot - stralen ze allemaal ook lust uit. Sommigen zijn mooi, frêle, kleurrijk gekleed, zijn zich wél en ook weer niet be wust van hun schoonheid, een lust voor eigen oog. Anderen zijn eerder lomp of lelijk, maar je leest het verlangen om mooi te zijn zonder moeite af uit elk gebaar dat ze maken. Keerzijde En ze zingen, veel en uitbundig en vol tralalalala's. Ze zijn dus, of kennen, of verlangen naar de lust. Maar beter nog kennen ze de keerzijde van de lust - uit de krant en van de radio, zeggen ze. Maar je voelt aan alles dat ze hem het beste kennen uit eigen ervaring, en dat alleen al maakt het allemaal wrang. En dan die andere wrang sma kende tegenstelling. Goed, de personages zijn een beetje bizar en dat onthutst wel even, maar eigenlijk ziet het er heel vrolijk uit. Het doet inderdaad eerder aan carnaval denken. Alles is zo kleurrijk. Wel een beetje idioot zoals ze geschminkt zijn, maar toch ook weer met de vrolijk- De vrouwen in het stuk Diep in het bos zijn vrolijk gekleed en geschminkt, maar vertellen een treurig verhaal. foto Lex de Meester heid van een kindertekening. Maar ondertussen wordt er een weerloos meisje gekooid, mis bruikt, gedood. En daarbij nog de grootste tegenstelling: tek sten vol gruwelijkheden worden 'al kwinkelerend' gezongen - met strak gezicht weliswaar, maar toch 'con gusto'. Zang en dans zijn hoofdmoot van de voorstelling. De zang is a capella, naar Bretonse wijze - één zingt voor, de anderen zin gen na, sterk ritmisch, bijna syn copisch. Schitterende zang, met rijke akkoorden, met pakkende ritmes (en dan bedoel ik echt pakken), met een palet aan stem men. Dans is er niet zo veel, soms ont staat een bezwerend ritme van voeten die schuifelend-roffe- lend een mini-dans uitvoeren, eerder nog een stommelende klaagzang uit de voeten. Geen expliciete dans, maar niettemin is de voorstelling één grote cho reografie van uitwaaierende en weer samenkomende vrouwen. Eén grote beweging van angsti ge schrik en helende solidari teit. Wég in een vlucht, terug in 's-HEER ABTSKERKE - Twee kunstenaressen exposeren bin nenkort hun iconen in de kerk van 's-Heer Abtskerke. Het gaat om de in Amemuiden wonende Wit-Russische Ludmil- la Kalmaeva en om Ilona Schmit uit Kattendijke. Kalmae va maakt, naast modem werk, traditioneel Russische iconen. Toen ze een aantal jaren gele den een workshop gaf in het ate lier van Schmit, raakte deze ook geïnspireerd door de iconogra fie. Schmit ontwikkelde een ei gentijdse stijl van iconen schil deren. De werken zijn op zater dag 11 september te zien van 10 tot 17 uur en zondag 12 septem ber van 13 tot 17 uur. zorg, bezorgdheid, boosheid. Het is al dat dubbele, iets dat heel de voorstelling lang - tot aan het droeve slot - maar niet wil samenvallen, dat 'Diep in het bos' tot zo'n bijzondere, zo'n ademloze belevenis maakt. De première van 'Diep in het bos' stamt al uit 1999, en eigen lijk is het dus een 'oud' stuk, dat nu hernomen is om op locatie te spelen. De toevoeging van dat gegeven - een speelplek diep in het bos - belooft veel, heeft ook wel wat, maar lijkt mij toch niet meer dan een detail. Echt bepa lend of verrijkend is het niet, ook al begint juist in de ontroe rende verstillende slotscène een late vogel nog aan zijn avond lied. Maar wat misschien wél belang rijk is, is de vaststelling dat zo lang na de affaire-Dutroux en de 'witte marsen' de actualiteit niet meer belangrijk is. Je hoeft je niet meer op te winden over dat éne schandaal en kunt dus veel beter zien dat Diep in het bos gaat over een probleem van alle tijden en van alle mensen. Diep in het bos is nog te zien op 4, 6, 7, 9, 10 en 11 september in het (vanaf Goes-Zuid goed bewegwij- zerde) Poelbos nabij Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 17