PZC
Mosseloorlog langs de kust
Diep in het bos beneemt de adem
Strand en gras in
De Schotse Huizen
17
Laatste kans
voor notoire
ivinkeldievegge
iinru?.
nazomer
kstival.nl
ELICHT
Prijsverschil
Zes Zeeuwen ridder van de weg
Viertal berooft man van gsm
Herriemaker krijgt bekeuring
Reddingsboot brandweer Tholen
Auto op zijn neus geparkeerd
kunst
Kippenvel bij
eerste klanken
fan Novastar
(TWslen
en
UL n 5Q
pot
<tt>
ioo
Feest mee met 100 jaar Pot!
Iconen in kerk 's-Heer Abtskerke
zaterdag 4 september 2004
PDDELBURG - Een vijftigjari
ge vrouw uit Terneuzen kreeg
jjsteren een allerlaatste waar-
ehuwing van officier van Justi-
je J. Valente.
j heeft inmiddels honderd win-
^diefstallen gepleegd. Ik kan
Jet naar de gemeenschap niet
.kopen als u zo veel blijft ste
il. Bij een volgende keer zal u
handeld moeten worden in
psychiatrisch ziekenhuis",
ak de officier op ernstige
f,~n.
|e Temeuzense stopte vorige
'gek in haar woonplaats bij
•una tijdschriften en etuis in
jar tas en liep zonder te beta-
;n de winkel uit. „Ik was me er
it van bewust. Ik was onder-
ig naar Blokker", was haar
■actie. Vijf dagen heeft ze in
irlopige hechtenis doorge-
icht in de vrouwengevange-
Breda.
Ive de winkeldiefstal moest
zich ook verantwoorden voor
[iet doorrijden na een aanrijding
tegen een geparkeerde auto, 22
hovember vorig jaar in Axel.
De vrouw zat nog in haar proef
tijd van een eerdere veroorde
ling voor winkeldiefstal. De offi
cer wilde de proeftijd van drie
maanden voorwaardelijke ge
vangenisstraf nog één keer met
teen jaar verlengen en eiste daar
naast zestig uur taakstraf.
Politierechter F. van He-
jmert-Meeuwis veroordeelde de
[vrouw tot 160 uur werkstraf en
jeen maand voorwaardelijke ge
vangenisstraf. „U zit op het
randje van een laatste kans",
gaf ze de vrouw te verstaan.
(Advertentie)
,oaust/mi2«P'20<,<
bflogoo 33 o»0 33
festivalhart Abdij Middelburg
LISSELOTE KUNKEL
jazz op orgel
za 4 sept 20u00 Nieuwe Kerk
€5,=
door Raymond de Frel
Zeg, ken jij de mosselman, de mossel
man, de mosselman? Zeg, ken jij de
mosselman, die woont in 't stadje Sluis',
zingen de West-Vlaamse schelpdierlief
hebbers met het water in de mond.
Zeeuwse mosselen zijn voor veel Belgen
de lekkernij bij uitstek. Maar een slim
me Belg is natuurlijk geen dief van zijn
eigen portemonnee. Op naar Zeeuws-
Vlaanderen.
De Belgen zijn de hoge mosselprijzen in
eigen land spuugzat, meldde een
Vlaams nieuwsblad vorige week. En
dus trekken de zuiderburen massaal
naar Zeeuws-Vlaamse grensplaatsen.
Het blad deed een prijsvergelijking in
Sluis en Knokke, twee plaatsen die op
steenworp afstand van elkaar liggen.
Genoteerde prijzen voor één kilo jumbo
mosselen (natuur) bij restaurants in
Knokke: 18,60 euro, 21 euro en 22,50 eu
ro. Aan de Nederlandse kant van de
grens: 9,90 euro, 11,50 euro, 12 euro en
13,50 euro. „Je mag rustig stellen dat er
in Sluis jaarlijks een mosseloorlog
heerst. Je probeert elkaar natuurlijk al
tijd af te troeven met zo laag mogelijke
prijzen", vertelt Ria de Dalie van het
Sluisse restaurant Le Poisson d'Or
(11,50 euro per kilo).
Zij bespeurde de voorbije maanden een
aanzienlijke toename van het aantal
Vlaamse klanten ten opzichte van vorig
jaar. „In Knokke vragen ze prijzen
waarvan je echt steil achterover slaat.
En ze serveren daar echt dezelfde kwali
teit mosselen als in Sluis, hoor. Aan de
kust lichten ze de boel gewoon op.
Knokke heeft de naam en daar slaan ze
een slaatje uit. Maar op een gegeven mo
ment gooien ze hun eigen ruiten in.
Want laten we wel wezen: het gaat
maar om een simpele mossel. Het is
geen tournedos of tong. In Philippine is
het trouwens net zo."
„Ja, maar in Sluis is de kwaliteit toch
Belgen trekken massaal naar Sluis voor de aanschaf van mosselen. In de Nederlandse grensplaats zijn de prijzen over het alge
meen lager dan in de badplaats Knokke. foto Camile Schelstraete
iets anders dan in Philippine", meent
uitbater Ferry Selis van restaurant In
den Vlaemschen Pot in Philippine. In
het mosseldorp bij uitstek leg je in een
restaurant gemiddeld een kleine twin
tig euro neer voor een pan mosselen.
Daarvoor krijg je 1,7 a 1,8 kilo geser
veerd. „Bij ons krijg je een kilo, want
lang niet iedereen kan meer op. Geef je
meer, dan laten veel mensen de mosse
len staan, die je als restauranthouder
moet weggooien. Tja, wie is dan de slim
ste?", vraagt De Dalie zich af.
Stabiel
Selis kan niet bevestigen dat zijn eetge
legenheid steeds meer klanten uit Bel
gië over de vloer krijgt. „Nee, het aan
tal Vlaamse bezoekers is stabiel geble
ven. Het zijn er niet meer, maar ook
niet minder." De huidige prijzen heb
ben volgens hem alles te maken met de
forse inkoopprijzen van twee jaar gele
den. „Toen lag de inkoopprijs per kilo
rond de zeven euro. Daardoor hebben
we nagenoeg niets verdiend. Nu kopen
we in voor om en nabij de 3,85 euro,
maar de verkoopprijzen zijn gelijk ge
bleven. Zo pakken we nu weer wat te
rug."
Een praatje met winkelchef Pascal Mas-
schelein van Gebroeders Mangnus Vis
winkel in de Oost-Zeeuws-Vlaamse
grensplaats Kapellebrug leert dat de
prijsverschillen aan de Oost-Vlaamse
grens meevallen. „Wij leveren aan res
taurants van Antwerpen tot Perkpol-
der. De prijzen variëren van vijftien tot
negentien euro. Maar veel restaurants
vragen zomaar wat ze willen. De één re
kent achttien euro voor Imperial-mosse-
len, de ander vijftien euro voor Goud-
merk-mosselen. Terwijl laatstgenoemde
mossel toch echt een paar treden hoger
op de ladder staat."
Hoewel het klantenbestand van Mang
nus voor negentig procent uit Belgen be
staat, constateert Masschelein dat zijn
omzet dit jaar minder is dan vorig jaar.
„Dat heeft alles te maken met het feit
dat het mosselseizoen steeds langer
duurt. De grote Belgische winkelketens
willen het product continu verkopen.
Met als gevolg dat het seizoen te vroeg
is begonnen. Kochten de mensen een
bak in de supermarkt, om thuis te con
stateren dat de mosselen nog niet zoveel
voorstelden. Op die manier maken de
concerns de handel zelf kapot." Ketens
als Carrefour en GB verkochten dit jaar
de Zeeuwse mosselen al een week voor
de officiële start van het mosselseizoen
in Yerseke.
Vlamingen
Het feit dat Mangnus veel Vlamingen
tot zijn klanten kan rekenen, heeft dus
niet zo zeer met prijsverschillen te ma
ken, maar meer met de ligging direct
aan de Belgische grens. „Aan de kust is
het een heel ander verhaal dan bijvoor
beeld in Antwerpen. In een plaats als
Knokke moeten ze het juist hebben van
toeristen. Los daarvan blijven mosselen
populair in België. Ze staan hier vaak
in lange rijen. Niet voor één of twee ki
lo, maar vaak voor een baal van vijftien
kilo."
GOES - Zes Zeeuwse vrachtwagenschauffeurs ontvangen
over drie weken de onderscheiding ridder van de weg. Dit
ereteken is ingesteld door transportverzekeraar TVM. Mi
nister Peijs van Verkeer en Waterstaat reikt de onder
scheidingen zaterdag 25 september in Nijkerk uit.
J. de Nood uit Nisse, werkzaam bij transportbedrijf Bos
man in zijn woonplaats, krijgt de diamanten onderschei
ding. Dit betekent dat hij twintig jaar schadevrij heeft ge
reden. Gouden eerbewijzen (voor tien jaar schadevrij rij
den) zijn er voor C. Beeke en R. Vermue uit Schoondijke
van transportbedrijf Beeke in diezelfde plaats, A. Plas-
schaert uit Heinkenszand van aannemings- en verhuurbe
drijf Hoondert in 's-Heerenhoek, R. Dankaart uit St.-Jan-
steen van Tieleman Transport uit Kloosterzande en voor
J. Ponse uit Oud-Vossemeer, die bij Van Egeraat Trans
port in Bergen op Zoom werkt.
VLISSINGEN - Een 25-jarige inwoner van Zwijndrecht
is in de nacht van donderdag op vrijdag rond 00.30 uur op
de Hogeweg in Vlissingen door vier onbekenden van zijn
mobiele telefoon beroofd. De man werd door de jongens
aangeroepen waarna hij stopte en van zijn fiets afstapte.
Op hetzelfde moment begonnen ze hem te schoppen en te
stompen waardoor hij op de grond viel. De jongens pak
ten zijn gsm af en snelden er vandoor. De man heeft
schaafwonden aan beide ellebogen en letsel aan zijn rug
opgelopen.
MIDDELBURG - Een 21-jarige Vlissinger is in de Vol-
kerakstraat in Middelburg in de nacht van donderdag op
vrijdag bekeurd wegens geluidsoverlast. De man zat in
zijn auto met alle deuren en ramen open en had daarbij
de muziek hard aan. Hij kreeg een bekeuring van 75 euro.
THOLEN - De brandweer op Tholen krijgt een eigen red
dingsvaartuig. Het Thoolse college van burgemeester en
wethouders vindt zo'n boot tot de 'standaarduitrusting'
van de gemeentelijke brandweer behoren. De gemeente is
tot dat inzicht gekomen na een brief van exploitant
E. van Voorst van De Zeester in Scherpenisse. Hij wees
de gemeenteraad erop dat Thoolse brandweer een goed
reddingsvaartuig mist. De brandweer heeft wel boten,
maar die kunnen bij slechte weersomstandigheden niet
worden ingezet. Van Voorst reageerde naar aanleiding
van een duikongeval. Met de aanschaf van de boot is naar
schatting twintigduizend euro gemoeid.
GOES - Op de Grote Markt in Goes wordt dinsdag een au
to op zijn neus geparkeerd. De actie van Milieudefensie is
bedoeld om aandacht te trekken voor de zesde landelijke
Autovrije Dag op zondag 19 september, waaraan ook
Goes meedoet door enkele straten voor het autoverkeer af
te sluiten. Wethouder C. Linssen (CDA, binnenstad) ont
hult dinsdag de auto op zijn neus om half één 's middags.
Milieudefensie voert de parkeeractie volgende week in
vijf steden uit.
nor Ernst Jan Rozendaal
)DELBURG - Veel concer-
moeten even op gang ko-
van sommige weet je na
i minuut dat ze slagen. Zo'n
ptreden verzorgde Novastar
isteravond voor 1500 bezoe-
prs op het Abdijplein in Mid-
elburg. Meteen toen bandlei-
èr Joost Zweegers het ope-
jngsnummer 'Lend me love' in-
ette, was het eerste kippenvel-
noment daar. Er zouden nog ve
il1 jaar geleden verraste Z wee
met een debuutalbum vol
jankelijke popliedjes in de
ijl van de Australische band
•wded House. 'Wrong' en
ie best is yet to come' werden
in België en Nederland. Het
le even voor Novastar op-
peuw van zich liet horen. Voor
|jn dit jaar verschenen album
pother lonely soul werkte
fcveegers samen met Piet God-
per, de man achter Ozark Hen-
De liedjes op dit tweede al-
zijn weerbarstiger. Pas na
flink aantal draaibeurten
het besef door dat Nova-
zijn debuut heeft overtrof-
Het leek daarom gedurfd
Zweegers het optreden in
begon met liedjes
tweede album. Vier num
lang leek hij zelfs de plaat
voor na achter te gaan na
om toen het prijsnum-
'Wrong' er tussendoor te
poien en weer doodleuk terug
F keren tot de volgorde van
pother lonely soul. Maar live
(linken de nummers van dat al-
|um net iets anders dan op de
[laat. Een tikje minder subtiel,
gaar met meer tempo, meer po-
per en dus toegankelijker,
[weegers liet zien dat hij een
jitstekende zanger is. Zijn hoge
tem snijdt door de ziel en op de
Biste momenten zet hij er een
op om de blues van zijn
teksten kracht bij
zetten. De uitvoeringen van
genoemde 'Lend me love',
the lights go down on the
hearted' en vooral 'Ro
bleken van een weergaloze
phoonheid.
was ook het ge
dat Zweegers solo vertolk-
Minpuntje was dat in het toe-
naar meer intensiteit
de geluidstechnicus soms
p duit in het zakje meende te
peten doen door vooral de bas-
taarveel te hard af te stellen.
ANSfUo^
Fauteuil Accademia
In leder zwart
Normaal 1.250,-
Jubileumprijs 795,-
IVUI
door Marianne van de Polder
VEERE - Jackie Bongers uit
Middelburg en Carla Roelofs
uit Dordrecht exposeren van
af vandaag hun werk in mu
seum De Schotse Huizen in
Veere. Bongers toont kera
miek, Roelofs schilderijen en
van beide kunstenaars zijn fo
to's te zien. De expositie, on
der de naam 'Contact in
beeld', heeft de natuur als uit
gangspunt
Bongers en Roelofs kennen el
kaar al geruime tijd. „We heb
ben dezelfde passie voor de
natuur", vertelt Roelofs.
Bongers: „Ik ben graag bui
ten, sta echt met twee voeten
in de klei. Voor mij is klei een
onuitputtelijk gegeven. Als ik
op pad ga, neem ik altijd een
camera mee."
Ook Roelofs heeft vaak een fo
totoestel bij zich. Foto's vor
men de basis van haar schilde
rijen die in De Schotse Hui
zen te zien zijn. Onderwerp is
het strand. Een schilderij van
Roelofs bestaat uit meerdere
vakken. Elk vak laat een
strandgezicht zien, een
strand in Ierland of Terschel
ling bijvoorbeeld. Verrassend
genoeg vormen al die vakken
met landschappen één geheel.
Roelofs: „Daaruit blijkt dat
de Europese stranden, hoewel
ze heel verschillend zijn, toch
iets gemeenschappelijks heb
ben. Ik werk altijd vanuit be
staande beelden, waar ik iets
van mezelf in leg. Emotie
vind ik heel belangrijk: men
sen moeten als ze naar een
schilderij van mij kijken, wel
doorhebben dat ik dol ben op
bijvoorbeeld Terschelling."
Bongers streeft ernaar in elke
expositie nieuw werk te to
nen. De ruimte waarin haar
werk wordt geplaatst, is voor
haar een belangrijk uitgangs
punt. „In dit geval kwam ik
door de groene vloer van het
museum op het idee om iets
met gras te doen. Ik ben gras
gaan zien als iets waar veel
verscheidenheid in is. Ik ben
echt met het materiaal aan de
slag gegaan, heb bijvoorbeeld
gras laten verdorren. Tijdens
zo'n proces komt er altijd wel
een verrassing en daar kan ik
dan iets mee."
Het werk van de kunstenares
sen past prima bij elkaar.
Hebben ze elkaar geïnspi
reerd? Bongers: „Wij werken
heel onafhankelijk van el
kaar, maar hebben wel iets ge
meen, namelijk een bepaalde
manier van kijken.
De expositie wordt vandaag
om 16.30 uur geopend en is
tot en met 7 november te be
zichtigen in Museum De
Schotse Huizen, Kaai 25-27
in Veere. Open: ma t/m za
van 12.00 tot 17.00 uur, zo
13.00 tot 17.00 uur.
(Advertentie)
Doodsangst en levenslust in één grootse choreografie
Alleen zaterdag 4 en zondag
5 september 12'/2% korting
op de gehele collectie!
GOES, Poelbos,
N azomerf estival
'Diep in het bos', van Het Mu
ziek Lod; tekst, regie en vorm
geving van Eric De Volder, com
positie en muzikale leiding van
Dick van der Harst
door Willem Nijssen
Schrijven over 'Diep in het bos',
dat zou ik het liefste doen aus ei-
nem Guss, zonder nadenken, lou
ter op gevoel. Zonder me af te
vragen of het wel zo verstandig
is wat ik zeg. Want waar 'Diep
in het bos' over gaat, daar kan je
toch niet over nadenken. Dat is
onwezenlijk, gruwelijk en toch
gewoon waar.
Het stuk is namelijk geschreven
naar aanleiding van de affai-
re-Dutroux. Maar eigenlijk gaat
het nog een treetje dieper, gaat
het over het onverbiddelijk
egoïstische - en dus over het
kwetsende - van lust. Lust waar
van vrouwen vaak het slachtof
fer zijn. Maar eenzijdig feminis
tisch is de boodschap zeker niet.
'Diep in het bos' wordt gespeeld
door zeven vrouwen, en hoewel
die alle zeven een beetje bizar
zijn - ze zijn op een carnavales
ke, kolderieke manier uitver
groot - stralen ze allemaal ook
lust uit. Sommigen zijn mooi,
frêle, kleurrijk gekleed, zijn
zich wél en ook weer niet be
wust van hun schoonheid, een
lust voor eigen oog. Anderen
zijn eerder lomp of lelijk, maar
je leest het verlangen om mooi
te zijn zonder moeite af uit elk
gebaar dat ze maken.
Keerzijde
En ze zingen, veel en uitbundig
en vol tralalalala's. Ze zijn dus,
of kennen, of verlangen naar de
lust. Maar beter nog kennen ze
de keerzijde van de lust - uit de
krant en van de radio, zeggen
ze. Maar je voelt aan alles dat ze
hem het beste kennen uit eigen
ervaring, en dat alleen al maakt
het allemaal wrang.
En dan die andere wrang sma
kende tegenstelling. Goed, de
personages zijn een beetje bizar
en dat onthutst wel even, maar
eigenlijk ziet het er heel vrolijk
uit. Het doet inderdaad eerder
aan carnaval denken. Alles is zo
kleurrijk. Wel een beetje idioot
zoals ze geschminkt zijn, maar
toch ook weer met de vrolijk-
De vrouwen in het stuk Diep in het bos zijn vrolijk gekleed en geschminkt, maar vertellen een treurig verhaal. foto Lex de Meester
heid van een kindertekening.
Maar ondertussen wordt er een
weerloos meisje gekooid, mis
bruikt, gedood. En daarbij nog
de grootste tegenstelling: tek
sten vol gruwelijkheden worden
'al kwinkelerend' gezongen -
met strak gezicht weliswaar,
maar toch 'con gusto'.
Zang en dans zijn hoofdmoot
van de voorstelling. De zang is a
capella, naar Bretonse wijze -
één zingt voor, de anderen zin
gen na, sterk ritmisch, bijna syn
copisch. Schitterende zang, met
rijke akkoorden, met pakkende
ritmes (en dan bedoel ik echt
pakken), met een palet aan stem
men.
Dans is er niet zo veel, soms ont
staat een bezwerend ritme van
voeten die schuifelend-roffe-
lend een mini-dans uitvoeren,
eerder nog een stommelende
klaagzang uit de voeten. Geen
expliciete dans, maar niettemin
is de voorstelling één grote cho
reografie van uitwaaierende en
weer samenkomende vrouwen.
Eén grote beweging van angsti
ge schrik en helende solidari
teit. Wég in een vlucht, terug in
's-HEER ABTSKERKE - Twee
kunstenaressen exposeren bin
nenkort hun iconen in de kerk
van 's-Heer Abtskerke.
Het gaat om de in Amemuiden
wonende Wit-Russische Ludmil-
la Kalmaeva en om Ilona
Schmit uit Kattendijke. Kalmae
va maakt, naast modem werk,
traditioneel Russische iconen.
Toen ze een aantal jaren gele
den een workshop gaf in het ate
lier van Schmit, raakte deze ook
geïnspireerd door de iconogra
fie. Schmit ontwikkelde een ei
gentijdse stijl van iconen schil
deren. De werken zijn op zater
dag 11 september te zien van 10
tot 17 uur en zondag 12 septem
ber van 13 tot 17 uur.
zorg, bezorgdheid, boosheid.
Het is al dat dubbele, iets dat
heel de voorstelling lang - tot
aan het droeve slot - maar niet
wil samenvallen, dat 'Diep in
het bos' tot zo'n bijzondere, zo'n
ademloze belevenis maakt.
De première van 'Diep in het
bos' stamt al uit 1999, en eigen
lijk is het dus een 'oud' stuk, dat
nu hernomen is om op locatie te
spelen. De toevoeging van dat
gegeven - een speelplek diep in
het bos - belooft veel, heeft ook
wel wat, maar lijkt mij toch niet
meer dan een detail. Echt bepa
lend of verrijkend is het niet,
ook al begint juist in de ontroe
rende verstillende slotscène een
late vogel nog aan zijn avond
lied.
Maar wat misschien wél belang
rijk is, is de vaststelling dat zo
lang na de affaire-Dutroux en
de 'witte marsen' de actualiteit
niet meer belangrijk is. Je hoeft
je niet meer op te winden over
dat éne schandaal en kunt dus
veel beter zien dat Diep in het
bos gaat over een probleem van
alle tijden en van alle mensen.
Diep in het bos is nog te zien op 4,
6, 7, 9, 10 en 11 september in het
(vanaf Goes-Zuid goed bewegwij-
zerde) Poelbos nabij Goes.