De euro is zo beroerd nog niet
PZC
VN stimuleren plan
IJzeren Zijderoute
China-Rotterdam
Invoering munteenheid stimuleert Nederlandse handel
Porceleyne Fles is uit de rode cijfers
Miljoenenorder voor Imtech
E
Diageo presteert iets minder
Macintosh-winkels boeken winst j!
Minder werklozen in Duitsland
Kabelaar verdubbelt resultaat
vrijdag 3 september 2004
Nederland scoort goed op het ge
bied van handel sinds de euro is
ingevoerd, zo blijkt uit een on
derzoek van het Internationaal
Monetair Fonds. Tijd om einde
lijk de vlag uit te steken voor de
euro
door Ellen den Hollander
DEN HAAG - Profiteert Neder
land meer van de euro dan ande
re landen? Ja. Nederland is een
van de koplopers op het gebied
van handel, zo blijkt uit het on
derzoek van Hamid Faruqee
van het Internationaal Monetair
Fonds.
Hoe komt dat?
Wij zijn goed in handel. Vooral
bij de handel met niet-eurolan-
den steken we met kop en schou
ders boven landen als Spanje en
Duitsland uit. Gemiddeld is de
handel met tien procent toegeno
men. Nederland kan trots zijn
op vijftien procent groei. Kleine
door Erwin Tuil
PEKING - Het plan om Chinese
havenstad Lianyungang aan de
Gele Zee per spoor te verbinden
met Rotterdam, moet vaart krij
gen. De Verenigde Naties heb
ben gisteren de Europese Unie
en de regering in Peking opge
roepen het plan voor deze 'IJze
ren Zijderoute', zoals de Chine
zen het noemen, zo snel moge
lijk op politieke agenda te zet
ten. De oude zijderoute was de
handelsader tussen China en het
Westen.
In een interview met de China
Daily zei Khalid Malik, de Chi
na-coordinator van het VN-Ont-
wikkelingsprogramma UNDP,
dat de VN volledig achter dit
plan staan. „De geschiedenis
leert ons dat het vrije verkeer
van mensen, goederen en idee
ën, de groei en ontwikkeling ver
snellen", aldus Malik. Alle lan
den waar de trein doorheen gaat
profiteren van zo'n traject.
Welvaart
Peking ziet een dergelijke route
wel zitten. Al jaren probeert de
regering het economisch onder
ontwikkelde westen leven in de
blazen. Het traject loopt eerst
4131 kilometer over Chinees
grondgebied voordat het de
grens met een van' de buurlan
den in gaat. In dat gebied wo
nen 400 miljoen mensen die de
regering op een hoger welvaarts
niveau wil brenger!.
Bijna alle Chinese export naar
Europa gaat over zee. Ook pro
ducten uit West-Chinese provin
cies als Xinjiang, Gansu en Bin-
nen-Mongolië gaan nu eerst
naar de Chinese kust om daar
overgeladen te worden op sche
pen naar Europa. De gemiddel
de vrachttijd is 24 dagen. Via
het spoor kan dat veel sneller.
De grootste obstakels nu zijn de
verschillende spoorwegsyste
men, belastingregels en douane
voorschriften die gehandhaafd
worden door de landen waar de
spoorlijn door komt. De VN wil
len dat daarover zo snel moge
lijk afspraken worden gemaakt.
Dan moeten wel zo'n veertig lan
den die betrokken zijn bij de
nieuwe route op één lijn worden
gebracht. Daarom willen de VN
dat ook de EU en China hun ge
wicht achter het plan zetten.
Als de IJzeren Zijderoute daad
werkelijk van de grond komt
dan is dit de tweede route naar
het Westen, naast de Siberische
route. GPD
landen doen het overigens beter
dan grote landen als Duitsland
en Frankrijk. Dat komt omdat
zij minder producten hoeven te
importeren.
Wat merken wij daar nou van
Een levendige handel levert een
bijdrage aan de economie. Een
bloeiende economie is weer
goed voor de werkgelegenheid.
„Onze koopkracht gaat erop
vooruit", zegt Wim Suyker van
het Centraal Planbureau (CPB).
Belangrijker nog: de prijzen van
buitenlandse producten gaan
omlaag. ..Het betekent dat u een
Duitse auto goedkoper kunt ko
pen", zegt prof. monetaire eco
nomie Casper de Vries van de
Erasmus Universiteit. „Zestig
tot zeventig procent van de pro
ducten die we kopen, is inge
voerd."
De euro is dus zo beroerd niet
als we dachten?
Dat kun je wel stellen. Prof. De
Vries: „Neem medicijnen. Die
zijn in België vaak goedkoper
dan in Nederland. Doordat be
drijven die goedkopere medicij
nen in België inkopen, gaan de
prijzen omlaag omdat die goed
kopere medicijnen concurreren
met de duurdere."
Zijn de effecten van de euro al
uitgewerkt?
De pret is nog niet voorbij, zegt
onderzoeker Faruqee. Er zijn
nog wel veranderingen op til,
vermoedt De Vries.
„Bij financiële producten staat
nog van alles te gebeuren. Je
kunt nu nog geen hypotheek af
sluiten voor je huis bij een Duit
se bank. Dat is de toekomst.
Voor verzekeringen geldt het
zelfde. Neem je pensioen. Je pen
sioen kun je nu niet regelen bui
ten Nederland."
Wat gek eigenlijk.
„Dat is het ook", zegt De Vries.
„Iemand die een proefproces
zou aanspannen om dat te be
werkstelligen, zou gegaran
deerd winnen."
Het is een verrassing dat de eu
ro goed uitpakt. Die hoge hore-
caprijzen waren om te huilen.
De horeca heeft lik op stuk ge
kregen. De Vries stelt dat de to
renhoge prijzen niet in goede
aarde vielen bij de klanten en
dat veel bedrijven mede daar
door omvielen.
De andere, positieve, effecten
komen niet uit de lucht vallen,
meent CPB-econoom Suyker.
„We hebben al eerder indicaties
gekregen dat er positieve effec
ten zouden zijn. Van het OESO
bijvoorbeeld."
Alleen maar reden om te jui
chen?
„Dit zijn wel goede berichten
voor Nederland, ja. Ondernemin
gen hebben geen wisselkoers
problemen meer en de handel
met eurolanden gaat niet ten
DELFT - Een medewerker van de Koninklijke Proceleyne Fles in Delft werkt aan een groot Delfts
blauw tegeltableau. De producent van Delfts blauw sloot het eerste halfjaar af met een nettowinst
van 94.000 euro. In dezelfde periode van 2003 maakte het bedrijf nog 138.000 euro verlies. De Por
celeyne Fles belandde vorig jaar in de min door allerlei tegenslagen. Niet alleen de economische
recessie, maar ook de oorlog in Irak en de longziekte sars speelden de onderneming parten. Hier
door bezochten minder Amerikanen en Japanners de aardewerkfabriek, die al sinds 1653 bestaal.
In de eerste helft van dit jaar steeg de omzet echter met 16 procent naar ruim 2,1 miljoen euro.
Ook het bedrijfsresultaat verbeterde, zo bleek uit de halfjaarcijfers. Het operationele resultaat
sloeg om van 171.000 euro verlies in 169.000 euro winst. foto David van Dam/ANP
koste van handel met andere lan
den."
Een goed moment om een be
drijf te beginnen?
Dat is moeilijk te zeggen. „Dat
hangt van zoveel factoren af",
zegt Herman Lutke Schipholt
van De Nederlandsche Bank.
„Een gezonde economie is een
factor. Maar het is wel waar: het
ziet er zonnig uit." GPD
GOUDA - Technisch dienstverlener Imtech heeft een oi e
der van negen miljoen euro ontvangen van Schelde Navi
Shipbuilding, onderdeel van Damen Shipyards. Het ga;w
om de automatisering en de installatie aan boord va
twee nieuwe korvetten in de Sigma-klasse. p.
Er wordt een compleet geïntegreerd platform gelevertm
waarin de brug is opgenomen en het elektrische distribuL
tiesysteem, inclusief een pakket aan logistieke services.
De Sigma-korvetten zijn een generatie schepen van <jr
Schelde Naval Shipbuilding, die passen tussen de huidigt»
generatie offshore patrouilleboten en fregatten. GPD T
LONDEN - Het Britse Diageo, het grootste drankenconj
cern ter wereld, heeft in het eind juni afgesloten boekjaar
2003/2004 een winst voor belasting en bijzondere posts
behaald van 2,07 miljard pond sterling (3,04 miljard eu-i
ro). Dat is iets minder dan de 2,12 miljard pond uit hóa
voorgaande boekjaar, maar conform de verwachtingen, r
De omzet van de onderneming, met merken als Guinness
Smirnoff en Johnny Walker, verminderde van 9,3 miljara
pond tot 8,9 miljard pond (bijna 13,1 miljard euro). Dezj
vermindering is het gevolg van de verkoop van de hanjj,
burgerketen Burger King in het afgelopen jaar. ANP F
MAASTRICHT - De Macintosh Retail Group heeft in hef]
eerste halfjaar een nettowinst geboekt van 4,8 miljoen euw
ro. Dat is een kwart meer dan in de eerste zes maandetfc
van vorig jaar. Dat heeft de eigenaar van ketens als KwanX
turn, Piet Klerkx, Dolcis, Manfield, Invito, Halfords eik
Belcompany gisteren bekendgemaakt.
Het bedrijf uit Maastricht had in juli al gemeld dat de om|i
zet in het eerste halfjaar bijna 3 procent is gestegen tof
393,5 miljoen euro. De betere resultaten worden vooral
toegeschreven aan de hogere omzetten in de woningdeco-ji
ratiemarkt, de winkels voor fiets- en auto-artikelen en bif
de telecomwinkels van Belcompany. ANP j
NEURENBERG - Het aantal werklozen in Duitsland is ai
genomen. Het federale arbeidsbureau maakte gisteren be
kend dat het aantal van juli op augustus is gedaald
13.400 tot 4,35 miljoen. De werkloosheid bleef hoog
10,5 procent van de beroepsbevolking.
De directeur van het arbeidsbureau, F. Weise, zei dat óf
kleine vermindering het gevolg is van het aantrekken var
de bedrijvigheid met het naderen van de herfst. De posi
tieve ontwikkeling van de economie is in de werkloosheid
scijfers nog niet merkbaar. ANP/DP A
HAAKSBERGEN - Twentsche Kabel Holding heeft zijn
nettowinst in de eerste helft van dit jaar ruimschoots ver
dubbeld. Het nettoresultaat steeg van 4,3 miljoen euro in
het eerste halfjaar van 2003 naar 9,9 miljoen euro, aldus
de kabelproducent uit Haaksbergen gisteren.
Het bedrijfsresultaat nam ihet ruim 48 procent fors toe
tot 15,7 miljoen euro. De omzet steeg met 11,7 procent
naar 212,2 miljoen euro. ANP
(Advertentie)
DE NIEUWE MICRA E-VISION.
WAT ER NIET OP ZIT IS NOG NIET UITGEVONDEN.
De Micra e-Vision heeft heel wat te bieden. Elektrisch bedienbare buitenspiegels, ruiten
wissers met regensensor, ABS, 6 airbags, een radio/cd speler, instappen en starten zonder
sleutel uit je zak te halen (intelligent key) en nog veel meer extra's die u normaal alleen een
klasse hoger tegenkomt. Ook in de unieke kleuren Cocoon Green en Emotion Red. Totaal 655
klantvoordeel. U rijdt al in een e-Vision vanaf €13.735. Vraag de dealer naar de voorwaarden.
De Nissan Micra v.a. €11.475.- consumentadviesprijs inci. BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken.
Brandstofverbruik (gecombineerd) vandend van 4 5 liter/100 km (of 225 km/0 tot 6.8 liter/100 kit: (of 14.7 km/1). Bij Nissan
Financial Services least u al een Mina vanaf €269.- e*cl BTW op basis van 48mnd/20.000 krr./.r ex.c). Brandstof en vervangend
vervoer. Co-2 uitstoot variërend van 119 gr/km tot 163 gr/km. Wijzigingen voorbehouden. Nissan Nederland, v
S HI FT_expectations