De euro is zo beroerd nog niet PZC VN stimuleren plan IJzeren Zijderoute China-Rotterdam Invoering munteenheid stimuleert Nederlandse handel Porceleyne Fles is uit de rode cijfers Miljoenenorder voor Imtech E Diageo presteert iets minder Macintosh-winkels boeken winst j! Minder werklozen in Duitsland Kabelaar verdubbelt resultaat vrijdag 3 september 2004 Nederland scoort goed op het ge bied van handel sinds de euro is ingevoerd, zo blijkt uit een on derzoek van het Internationaal Monetair Fonds. Tijd om einde lijk de vlag uit te steken voor de euro door Ellen den Hollander DEN HAAG - Profiteert Neder land meer van de euro dan ande re landen? Ja. Nederland is een van de koplopers op het gebied van handel, zo blijkt uit het on derzoek van Hamid Faruqee van het Internationaal Monetair Fonds. Hoe komt dat? Wij zijn goed in handel. Vooral bij de handel met niet-eurolan- den steken we met kop en schou ders boven landen als Spanje en Duitsland uit. Gemiddeld is de handel met tien procent toegeno men. Nederland kan trots zijn op vijftien procent groei. Kleine door Erwin Tuil PEKING - Het plan om Chinese havenstad Lianyungang aan de Gele Zee per spoor te verbinden met Rotterdam, moet vaart krij gen. De Verenigde Naties heb ben gisteren de Europese Unie en de regering in Peking opge roepen het plan voor deze 'IJze ren Zijderoute', zoals de Chine zen het noemen, zo snel moge lijk op politieke agenda te zet ten. De oude zijderoute was de handelsader tussen China en het Westen. In een interview met de China Daily zei Khalid Malik, de Chi na-coordinator van het VN-Ont- wikkelingsprogramma UNDP, dat de VN volledig achter dit plan staan. „De geschiedenis leert ons dat het vrije verkeer van mensen, goederen en idee ën, de groei en ontwikkeling ver snellen", aldus Malik. Alle lan den waar de trein doorheen gaat profiteren van zo'n traject. Welvaart Peking ziet een dergelijke route wel zitten. Al jaren probeert de regering het economisch onder ontwikkelde westen leven in de blazen. Het traject loopt eerst 4131 kilometer over Chinees grondgebied voordat het de grens met een van' de buurlan den in gaat. In dat gebied wo nen 400 miljoen mensen die de regering op een hoger welvaarts niveau wil brenger!. Bijna alle Chinese export naar Europa gaat over zee. Ook pro ducten uit West-Chinese provin cies als Xinjiang, Gansu en Bin- nen-Mongolië gaan nu eerst naar de Chinese kust om daar overgeladen te worden op sche pen naar Europa. De gemiddel de vrachttijd is 24 dagen. Via het spoor kan dat veel sneller. De grootste obstakels nu zijn de verschillende spoorwegsyste men, belastingregels en douane voorschriften die gehandhaafd worden door de landen waar de spoorlijn door komt. De VN wil len dat daarover zo snel moge lijk afspraken worden gemaakt. Dan moeten wel zo'n veertig lan den die betrokken zijn bij de nieuwe route op één lijn worden gebracht. Daarom willen de VN dat ook de EU en China hun ge wicht achter het plan zetten. Als de IJzeren Zijderoute daad werkelijk van de grond komt dan is dit de tweede route naar het Westen, naast de Siberische route. GPD landen doen het overigens beter dan grote landen als Duitsland en Frankrijk. Dat komt omdat zij minder producten hoeven te importeren. Wat merken wij daar nou van Een levendige handel levert een bijdrage aan de economie. Een bloeiende economie is weer goed voor de werkgelegenheid. „Onze koopkracht gaat erop vooruit", zegt Wim Suyker van het Centraal Planbureau (CPB). Belangrijker nog: de prijzen van buitenlandse producten gaan omlaag. ..Het betekent dat u een Duitse auto goedkoper kunt ko pen", zegt prof. monetaire eco nomie Casper de Vries van de Erasmus Universiteit. „Zestig tot zeventig procent van de pro ducten die we kopen, is inge voerd." De euro is dus zo beroerd niet als we dachten? Dat kun je wel stellen. Prof. De Vries: „Neem medicijnen. Die zijn in België vaak goedkoper dan in Nederland. Doordat be drijven die goedkopere medicij nen in België inkopen, gaan de prijzen omlaag omdat die goed kopere medicijnen concurreren met de duurdere." Zijn de effecten van de euro al uitgewerkt? De pret is nog niet voorbij, zegt onderzoeker Faruqee. Er zijn nog wel veranderingen op til, vermoedt De Vries. „Bij financiële producten staat nog van alles te gebeuren. Je kunt nu nog geen hypotheek af sluiten voor je huis bij een Duit se bank. Dat is de toekomst. Voor verzekeringen geldt het zelfde. Neem je pensioen. Je pen sioen kun je nu niet regelen bui ten Nederland." Wat gek eigenlijk. „Dat is het ook", zegt De Vries. „Iemand die een proefproces zou aanspannen om dat te be werkstelligen, zou gegaran deerd winnen." Het is een verrassing dat de eu ro goed uitpakt. Die hoge hore- caprijzen waren om te huilen. De horeca heeft lik op stuk ge kregen. De Vries stelt dat de to renhoge prijzen niet in goede aarde vielen bij de klanten en dat veel bedrijven mede daar door omvielen. De andere, positieve, effecten komen niet uit de lucht vallen, meent CPB-econoom Suyker. „We hebben al eerder indicaties gekregen dat er positieve effec ten zouden zijn. Van het OESO bijvoorbeeld." Alleen maar reden om te jui chen? „Dit zijn wel goede berichten voor Nederland, ja. Ondernemin gen hebben geen wisselkoers problemen meer en de handel met eurolanden gaat niet ten DELFT - Een medewerker van de Koninklijke Proceleyne Fles in Delft werkt aan een groot Delfts blauw tegeltableau. De producent van Delfts blauw sloot het eerste halfjaar af met een nettowinst van 94.000 euro. In dezelfde periode van 2003 maakte het bedrijf nog 138.000 euro verlies. De Por celeyne Fles belandde vorig jaar in de min door allerlei tegenslagen. Niet alleen de economische recessie, maar ook de oorlog in Irak en de longziekte sars speelden de onderneming parten. Hier door bezochten minder Amerikanen en Japanners de aardewerkfabriek, die al sinds 1653 bestaal. In de eerste helft van dit jaar steeg de omzet echter met 16 procent naar ruim 2,1 miljoen euro. Ook het bedrijfsresultaat verbeterde, zo bleek uit de halfjaarcijfers. Het operationele resultaat sloeg om van 171.000 euro verlies in 169.000 euro winst. foto David van Dam/ANP koste van handel met andere lan den." Een goed moment om een be drijf te beginnen? Dat is moeilijk te zeggen. „Dat hangt van zoveel factoren af", zegt Herman Lutke Schipholt van De Nederlandsche Bank. „Een gezonde economie is een factor. Maar het is wel waar: het ziet er zonnig uit." GPD GOUDA - Technisch dienstverlener Imtech heeft een oi e der van negen miljoen euro ontvangen van Schelde Navi Shipbuilding, onderdeel van Damen Shipyards. Het ga;w om de automatisering en de installatie aan boord va twee nieuwe korvetten in de Sigma-klasse. p. Er wordt een compleet geïntegreerd platform gelevertm waarin de brug is opgenomen en het elektrische distribuL tiesysteem, inclusief een pakket aan logistieke services. De Sigma-korvetten zijn een generatie schepen van <jr Schelde Naval Shipbuilding, die passen tussen de huidigt» generatie offshore patrouilleboten en fregatten. GPD T LONDEN - Het Britse Diageo, het grootste drankenconj cern ter wereld, heeft in het eind juni afgesloten boekjaar 2003/2004 een winst voor belasting en bijzondere posts behaald van 2,07 miljard pond sterling (3,04 miljard eu-i ro). Dat is iets minder dan de 2,12 miljard pond uit hóa voorgaande boekjaar, maar conform de verwachtingen, r De omzet van de onderneming, met merken als Guinness Smirnoff en Johnny Walker, verminderde van 9,3 miljara pond tot 8,9 miljard pond (bijna 13,1 miljard euro). Dezj vermindering is het gevolg van de verkoop van de hanjj, burgerketen Burger King in het afgelopen jaar. ANP F MAASTRICHT - De Macintosh Retail Group heeft in hef] eerste halfjaar een nettowinst geboekt van 4,8 miljoen euw ro. Dat is een kwart meer dan in de eerste zes maandetfc van vorig jaar. Dat heeft de eigenaar van ketens als KwanX turn, Piet Klerkx, Dolcis, Manfield, Invito, Halfords eik Belcompany gisteren bekendgemaakt. Het bedrijf uit Maastricht had in juli al gemeld dat de om|i zet in het eerste halfjaar bijna 3 procent is gestegen tof 393,5 miljoen euro. De betere resultaten worden vooral toegeschreven aan de hogere omzetten in de woningdeco-ji ratiemarkt, de winkels voor fiets- en auto-artikelen en bif de telecomwinkels van Belcompany. ANP j NEURENBERG - Het aantal werklozen in Duitsland is ai genomen. Het federale arbeidsbureau maakte gisteren be kend dat het aantal van juli op augustus is gedaald 13.400 tot 4,35 miljoen. De werkloosheid bleef hoog 10,5 procent van de beroepsbevolking. De directeur van het arbeidsbureau, F. Weise, zei dat óf kleine vermindering het gevolg is van het aantrekken var de bedrijvigheid met het naderen van de herfst. De posi tieve ontwikkeling van de economie is in de werkloosheid scijfers nog niet merkbaar. ANP/DP A HAAKSBERGEN - Twentsche Kabel Holding heeft zijn nettowinst in de eerste helft van dit jaar ruimschoots ver dubbeld. Het nettoresultaat steeg van 4,3 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2003 naar 9,9 miljoen euro, aldus de kabelproducent uit Haaksbergen gisteren. Het bedrijfsresultaat nam ihet ruim 48 procent fors toe tot 15,7 miljoen euro. De omzet steeg met 11,7 procent naar 212,2 miljoen euro. ANP (Advertentie) DE NIEUWE MICRA E-VISION. WAT ER NIET OP ZIT IS NOG NIET UITGEVONDEN. De Micra e-Vision heeft heel wat te bieden. Elektrisch bedienbare buitenspiegels, ruiten wissers met regensensor, ABS, 6 airbags, een radio/cd speler, instappen en starten zonder sleutel uit je zak te halen (intelligent key) en nog veel meer extra's die u normaal alleen een klasse hoger tegenkomt. Ook in de unieke kleuren Cocoon Green en Emotion Red. Totaal 655 klantvoordeel. U rijdt al in een e-Vision vanaf €13.735. Vraag de dealer naar de voorwaarden. De Nissan Micra v.a. €11.475.- consumentadviesprijs inci. BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage en kosten rijklaar maken. Brandstofverbruik (gecombineerd) vandend van 4 5 liter/100 km (of 225 km/0 tot 6.8 liter/100 kit: (of 14.7 km/1). Bij Nissan Financial Services least u al een Mina vanaf €269.- e*cl BTW op basis van 48mnd/20.000 krr./.r ex.c). Brandstof en vervangend vervoer. Co-2 uitstoot variërend van 119 gr/km tot 163 gr/km. Wijzigingen voorbehouden. Nissan Nederland, v S HI FT_expectations

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 6