PZC BMW heeft werk aan de winkel met K1200S Mitsubishi ruilt prijsgevecht voor smoel en smaak Jongste Corvette: een Amerikaan met Eurovisie 27 TEST vrijdag 3 september 2004 Technisch is de sportieve BMW K1200S een ware motorrevolutie. Je zou dus verwachten dat hij bij zijn lancering piekfijn in orde is. Maar dat valt tegen. Door Rob van Ginneken Zelf wijst BMW graag op de klassieke Beierse trekjes van de [machine, zoals het comfort. De objectieve toeschouwer noteert dat de K1200S eerder een bijna 'japans' karakter heeft. Com pleet met een dwars in het fra me geplaatst viercilinder motor blok. „BMW heeft meer dynamiek no dig om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Deze viercilin der is de beste manier om zo'n sportieve machine compact te houden en toch naar een zeer hoog prestatieniveau te breng en", geeft BMW Motorrad president Herbert Diess toe. De eerste indrukken zijn posi tief. De K1200S oogt strak en zijn opvallend langgerekte bouw belooft een stabiel wegge drag. Voor een 167 pk sterke spierbundel op wielen is zelfs de zitpositie verrassend comfor tabel. Sportief, maar lang niet zo krampverwekkend als veel Japanse of Italiaanse snelleri- ken. Ventieldopjes Ook andere details versterken het BMW-imago: subtiele rand jes aan stroomlijn en ruit lei den de rijwind netjes om je heen, hij remt als een blok en alles laat zich probleemloos be dienen. De vering is stevig, maar niet spijkerhard. Er is zelfs aan gebogen ventieldopjes gedacht, zodat je met behoud van schone handen de banden kunt oppompen. Hij accele reert vooral boven de 8.000 toe ren angstaanjagend, stuift met gemak door lange bochten en is nog redelijk comfortabel ook. Ietsje meer wendbaarheid was nog mooier geweest. Prachtig dus, maar bij nadering De BMW K1200S is een pracht- machine met een paar bedenke lijke minpunten. van stad en binnenweg slaat de teleurstelling toe. Het nieuwe motorblok loopt bij lage toeren tallen en deellast ronduit slecht. Onrustig en soms zelfs beschamend onregelmatig. BMW geeft toe dat het aan een verbeterd elektronisch motor- management werkt, zoals het ook belooft het nukkig schake len door de eerste drie versnel lingen hoort aan te pakken. Fijn, maar misschien ware het een idee geweest dat euvel eer der te verhelpen. Onacceptabel Watertanders doen er hoe dan ook verstandig aan even geduld te oefenen en op een verbeter de versie te wachten. Want de K1200S is een aangename sport- motorfiets, maar de pret wordt onacceptabel verzuurd door de ze nukken. Tijdens onze testrit viel de mo tor midden in een bocht stil om dat de contactsleutel terug sprong. Daarna wilde het inte graal remsysteem tot tweemaal toe alleen in een noodstand functioneren. Dat is niet be paald watje in je hoofd hebt bij een BMW van 17.390 euro. BMW heeft dus nog wat werk aan de winkel. In Japan worstelt het om de autopoot van het concern boven wa ter te houden, maar op ons continent draait Mitsubishi goed. Zo is er de mpv Grandis die de saaie Space Wagonfamilie resoluut naar het au to-archief verwijst. De Mitsubishi Grandis, een elegante mpv. Door Rien van der Steen Mitsubishi draait slecht, al gaat het in Europa tegen de ver drukking in goed. De verkopen stegen het afgelopen jaar tot 213.595 au to's, en dat is zo'n zeven pro cent groei ten opzichte van 2002. Directeur Martin van t van Mitsubishi Nederland vindt die ontwikkeling niet ver rassend. Hij heeft de gedaante verandering van Mitsubishi van dichtbij gevolgd: achteraanvol- rolden nieuwe modellen de showroom binnen. Voorop de Outlander en later de Lancer met onder meer een Wagon en de Evo VIII, de Grandis en de nieuwe Colt. Al dat moois moet zich in zijn ogen vertalen in be tere verkoopresultaten. Drastisch De koers is inderdaad nogal drastisch gewijzigd. Mitsubishi wil het imago van prijsvechter Eerdere zevenzitters van Mitsubishi afschudden en wil bovendien niet meer zo nodig bij elke auto koper in de smaak vallen, aldus Van Vugt. Meer uitgesproken ontwerpen zijn het gevolg. Van de stoere sports utility vehicle Out lander zijn er in amper een jaar in Nederland ruim 1.300 ver kocht. Ook de mpv Grandis, die de hele Space Wagonfamilie moet doen vergeten, heeft een goede start gemaakt. Sinds april zijn er 425 op kenteken ge zet. Dat worden er gemakkelijk' 800 dit jaar, denken ze bij de importeur. Door zijn tamelijk lange en lage daklijn ziet hij er eleganter uit dan het doorsnee ruimteveer en dat wordt ver sterkt door de wigvormige neus. Kortom, hij toont smoel en smaak.Hij doet aan de Renault Espace denken, al is hij wat langer en ook wel smaller. Jammer dat diezelfde daklijn de achterzitters danig parten speelt. De derde stoelenrij is vol ledig in de vloer wegklapbaar. Voor en in het midden hebben de passagiers ruimte zat. Sym pathiek is ook dat hij als 6- en 7-zitter voor een en dezelfde prijs te koop is. Doorloop-cabine Het zitcomfort is heel behoor lijk. Ook jammer van dat beetje windgeruis, want de motor is keurig stil en de auto zelf ook. Binnen staat de schakelpook op hoog niveau, zodat de indruk van een doorloop-cabine ge wekt wordt. De kunststof bekle dingsstukjes van middenconso le en portieren zien er een beet je goedkoop uit. Opklaptafel- tjes heeft hij, opbergvakjes, twee dashboardkastjes en een hele trits beker- en blikjeshou ders. Het is bijna zonde als je besluit aan boord niets te drin ken. Keurig verzorgd allemaal. Dakrails heeft de Grandis niet, dat zou volgens de ontwerper afbreuk doen aan de lage, spor tieve lijn. Mooie knipperlichten in de buitenspiegels, myste rieus gerasterde led-verlichting aan de achterkant. De enig beschikbare motor, een 2.4 liter benzinemotor, is wel ta melijk dorstig. Een verbruik van een liter loodvrij per negen kilometer zal de Grandis geen juichende recensies opleveren in de Vrekkenkrant. Erg zonde. Pas in september volgend jaar komt een (Mercedes/VW-)diesel beschikbaar. Mitsubishi Grandis Standaard zes of zeven zit plaatsen, zes airbags, airco, cruise control en armsteunen. Techniek: 2.4 16v viercilinder benzinemotor van 165 pk. Lxbxh: 4.76 x 1.79 x 1.65 m. Bagageruim: 320/1.545 liter Tankinhoud: 65 liter Gewicht: 1.650 kg. Aanhanger geremd: 1.600 kilo Verbruik: 1 9 Prijs: 29.995 euro. Voor - Ruimte - Vormgeving - Prijs «o— Tegen - Geen keus uit motoren - Hoofdruimte achterin Score: y>s Conclusie: Een aparte mpv die helaas geen keus aan moto ren biedt. De prijs is goed, de uitrusting eveneens. Door Rob van Ginneken Drie jaar geleden haalde Gene ral Motors een van de meest kleurrijke persoonlijkheden uit de autowereld binnen als nieu we productgoeroe. Deze Bob Lutz vloog ooit met gevechts vliegtuigen, reed autoraces en werkte niet alleen voor de gro te Amerikaanse concerns, maar ook voor BMW. Inmiddels wordt zijn handtekening in nieuwe modellen zichtbaar, met als beste voorbeeld de Cor vette C6 die in november naar Europa komt. Lutzenburgring Lutz weet als geen ander wat er aan Amerikaanse automobielen schort en waarom ze buiten de Verenigde Staten vaak met op getrokken wenkbrauwen wor den bekeken. Kwaliteit, uitstra ling en vooral de dynamiek zijn het probleem. Omdat Europese merken uitge breid op de Duitse Nürburgring testen, liet Lutz even buiten De troit in noodtempo een racecir cuit aanleggen. Een aaneenslui ting van bochten die zijn ge leend van befaamde circuits over de hele wereld. Bij GM noe men ze de testbaan daarom gniffelend wel Lutzenburgring. Als wij op diezelfde Lutzenbur gring rijden met de Corvette C6, en later ook op de gewone weg wordt het een enerverende dag. In de verkenningsronde met een exemplaar van de niet bepaald subtiele voorganger C5 staan we twee keer achterstevo ren. De overstap komt dan ook als een opluchting: de nieuwe auto oogt veel strakker, Ferra- ri-achtig, en het interieur is ein delijk op passend niveau afge werkt. De C6 is compacter en beter gestroomlijnd. De ondersteltechniek is verbe terd en GM trekt een blik vol elektronische snufjes open. In Europa wordt de Corvette C6 met een sportief onderstel gele verd. Daarmee heb je opeens de macht zelf in handen terwijl hij vroeger gretig met jou aan de haal ging. Met 405 pk en 542 Nm trek kracht op de achterwielen is een toefje gas nog steeds vol doende om de achterkant te la ten wegglijden, maar je kunt hem 'zetten' waar je wilt en hij remt fenomenaal ook. Dat mag je van een Supersportwagen verwachten, maar de C5 had daar toch nog andere ideetjes over. Ondanks zijn Italiaanse design sausje houdt de legendarische Vette uiteindelijk toch een Amerikaans karakter. Maar met zijn nieuwverworven dyna miek, sierlijke vormen en mur melende zesliter V8 is deze zes de generatie opeens wel een se rieus alternatief voor welgestel de Europese kopers. Zeker als je weet dat hij 87.950 euro kost. Daar koop je hoogstens een hal ve Ferrari voor. Ten overvloede: de automaat is een absolute af rader. Vraag antwoord Volgens het onderhoudsboekje moet mijn auto om de 15.000 kilo meter een beurt hebben. Mijn garage zegt om de 10.000 kilome ter. Wie heejt er gelijk? Rob Boon, woordvoerder Bovag: „In het onderhouds boekje staat het maximale kilometrage waarbinnen de auto een beurt moet krijgen. In datzelfde onderhouds boekje staat waarschijnlijk: altijd één onderhoudsbeurt per jaar, maar daar lezen veel mensen overheen. Als je weinig rijdt, bijvoorbeeld alleen maar korte ritjes of slechts een paar keer per jaar, kan dat betekenen dat je vaker langs moet komen. Rust roest, zeggen wij altijd. Als je een goede relatie met je garagehouder hebt zou ik zeker die raad opvolgen. Bedenk dat het niet in zijn ei gen belang is, want zo doe je langer met de auto." Heeft u ook een vraag? Mail naarvraagenantwoord@wegener.nl Ga voor eerdere vragen en de antwoorden naar de website van de krant en klik op Auto Grote motorbeurs in Den Bosch Van vrijdag 11 tot en met zondag 13 februari 2005 houdt de organisatie De Rooy en Mulders een grote motorbeurs in de Brabanthallen in Den Bosch. Het klinkt weinig spectaculair, maar in feite betekent het een revolutie binnen de motortentoonstellingen. Dezelf de organisatie nam ooit het initiatief om de zeer succes rijke motorbeurs in Utrecht te houden en werkte daar tot nu toe aan mee. Het duo noemt een gebrek aan sfeer en steeds verder oplopende kosten voor deelnemers als reden om te verpotten. Opmerkelijk genoeg zijn er rond de Kampeer- en Caravanbeurs in de Utrechtse Jaarbeurs soortgelijke ontevreden geluiden te horen. Ook daar is al voorzichtig de naam van de Brabanthallen gevallen Nog een van BMW: 118i BMW komt in januari met een nieuwe loot aan de 1-serie: de 1181. De auto komt tussen de onlangs geïntroduceerde 1161 en 120i en beschikt over een 129 pk/95 kW sterke tweeliter motor. De 118i is leverbaar met zestraps automaat of handgeschakelde vijfversnel lingsbak. Hij gaat 26.950 euro kosten. De 116i is er vanaf 24.950 euro. De Peugeot 407 SW is niet ruimer, maar wel sierlijker dan de normale versie. Ruimte bijzaak in Peugeot 407 Tegen een meerprijs van 1.600 euro wordt de Peu geot 407 ook leverbaar in een SW uitvoering. Een auto die opvallend genoeg niet werd ontworpen om meer ruimte te bieden. Met zijn glazen dak en taps toelo pende achterpartij is hij eerder een stijlvol alternatief voor de bestaande versie. Sterker nog: als het om ruimte gaat, kun je eigenlijk beter een voordeliger 307 SW kie zen. De 407 SW is er vanaf 26.100 euro. De Renault Twingo in zijn laatste verschijningsvorm. Laatste ronde voor Twingo Voordat de succesvolle Twingo wordt afgelost door een nieuw model geeft Renault hem nog een laatste opfrisbeurtje. Vanaf september krijgen de Twingo's een iets gewijzigde achterkant, nieuwe kleuren, stoffen en uitrustingen. Abs is voortaan standaard. Ook is er een ge limiteerde Kenzo-editie met extra's. De Twingo kwam elf jaar geleden op de markt en sindsdien zijn er wereld wijd meer dan 2,4 miljoen exemplaren van verkocht. Zelfs in 2003 wist de kleine Renault nog het Europese lei derschap te behouden in zijn deel van de markt. De goedkoopste kost 9.195 euro. Slanke Ninja Kawasaki onthult de eerste foto's van zijn nieuwe ge neratie motoren. Daarbij valt op dat bijvoorbeeld de zeer slanke en gestroomlijnde ZX-6R bijna geschapen lijkt voor circuitgebruik. Hij lijkt dan ook als twee drup pels water op de ZX-6RR raceversie die ook leverbaar wordt. De publiekspresentatie is deze maand tijdens de Intermot tentoonstelling in München. Volgende week in Auto: Leer het Nieuwe Rijden met de Doeks uut Hasselt Kennismaking: Renault Modus De Corvette is ingrijpend veranderd. De Ameri kaanse sportwagen verloor zijn Rambo-streken en wordt een serieus alternatief voor Porsche, Jaguar en zelfs Ferrari. De Corvette C6 is een stuk beter dan zijn voorgangers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27