PZC
BMW heeft werk aan
de winkel met K1200S
Mitsubishi ruilt prijsgevecht voor smoel en smaak
Jongste Corvette: een Amerikaan met Eurovisie
27
TEST
vrijdag 3 september 2004
Technisch is de sportieve BMW K1200S een
ware motorrevolutie. Je zou dus verwachten
dat hij bij zijn lancering piekfijn in orde is.
Maar dat valt tegen.
Door Rob van Ginneken
Zelf wijst BMW graag op de
klassieke Beierse trekjes van de
[machine, zoals het comfort. De
objectieve toeschouwer noteert
dat de K1200S eerder een bijna
'japans' karakter heeft. Com
pleet met een dwars in het fra
me geplaatst viercilinder motor
blok.
„BMW heeft meer dynamiek no
dig om nieuwe doelgroepen
aan te spreken. Deze viercilin
der is de beste manier om zo'n
sportieve machine compact te
houden en toch naar een zeer
hoog prestatieniveau te breng
en", geeft BMW Motorrad
president Herbert Diess toe.
De eerste indrukken zijn posi
tief. De K1200S oogt strak en
zijn opvallend langgerekte
bouw belooft een stabiel wegge
drag. Voor een 167 pk sterke
spierbundel op wielen is zelfs
de zitpositie verrassend comfor
tabel. Sportief, maar lang niet
zo krampverwekkend als veel
Japanse of Italiaanse snelleri-
ken.
Ventieldopjes
Ook andere details versterken
het BMW-imago: subtiele rand
jes aan stroomlijn en ruit lei
den de rijwind netjes om je
heen, hij remt als een blok en
alles laat zich probleemloos be
dienen. De vering is stevig,
maar niet spijkerhard. Er is
zelfs aan gebogen ventieldopjes
gedacht, zodat je met behoud
van schone handen de banden
kunt oppompen. Hij accele
reert vooral boven de 8.000 toe
ren angstaanjagend, stuift met
gemak door lange bochten en
is nog redelijk comfortabel ook.
Ietsje meer wendbaarheid was
nog mooier geweest.
Prachtig dus, maar bij nadering
De BMW K1200S is een pracht-
machine met een paar bedenke
lijke minpunten.
van stad en binnenweg slaat de
teleurstelling toe. Het nieuwe
motorblok loopt bij lage toeren
tallen en deellast ronduit
slecht. Onrustig en soms zelfs
beschamend onregelmatig.
BMW geeft toe dat het aan een
verbeterd elektronisch motor-
management werkt, zoals het
ook belooft het nukkig schake
len door de eerste drie versnel
lingen hoort aan te pakken.
Fijn, maar misschien ware het
een idee geweest dat euvel eer
der te verhelpen.
Onacceptabel
Watertanders doen er hoe dan
ook verstandig aan even geduld
te oefenen en op een verbeter
de versie te wachten. Want de
K1200S is een aangename sport-
motorfiets, maar de pret wordt
onacceptabel verzuurd door de
ze nukken.
Tijdens onze testrit viel de mo
tor midden in een bocht stil om
dat de contactsleutel terug
sprong. Daarna wilde het inte
graal remsysteem tot tweemaal
toe alleen in een noodstand
functioneren. Dat is niet be
paald watje in je hoofd hebt bij
een BMW van 17.390 euro.
BMW heeft dus nog wat werk
aan de winkel.
In Japan worstelt het
om de autopoot van
het concern boven wa
ter te houden, maar
op ons continent
draait Mitsubishi
goed. Zo is er de mpv
Grandis die de saaie
Space Wagonfamilie
resoluut naar het au
to-archief verwijst.
De Mitsubishi Grandis, een elegante mpv.
Door Rien van der Steen
Mitsubishi draait
slecht, al gaat
het in Europa
tegen de ver
drukking in
goed. De verkopen stegen het
afgelopen jaar tot 213.595 au
to's, en dat is zo'n zeven pro
cent groei ten opzichte van
2002. Directeur Martin van
t van Mitsubishi Nederland
vindt die ontwikkeling niet ver
rassend. Hij heeft de gedaante
verandering van Mitsubishi van
dichtbij gevolgd: achteraanvol-
rolden nieuwe modellen
de showroom binnen. Voorop
de Outlander en later de Lancer
met onder meer een Wagon en
de Evo VIII, de Grandis en de
nieuwe Colt. Al dat moois moet
zich in zijn ogen vertalen in be
tere verkoopresultaten.
Drastisch
De koers is inderdaad nogal
drastisch gewijzigd. Mitsubishi
wil het imago van prijsvechter
Eerdere zevenzitters van Mitsubishi
afschudden en wil bovendien
niet meer zo nodig bij elke auto
koper in de smaak vallen, aldus
Van Vugt. Meer uitgesproken
ontwerpen zijn het gevolg. Van
de stoere sports utility vehicle Out
lander zijn er in amper een jaar
in Nederland ruim 1.300 ver
kocht. Ook de mpv Grandis, die
de hele Space Wagonfamilie
moet doen vergeten, heeft een
goede start gemaakt. Sinds
april zijn er 425 op kenteken ge
zet. Dat worden er gemakkelijk'
800 dit jaar, denken ze bij de
importeur. Door zijn tamelijk
lange en lage daklijn ziet hij er
eleganter uit dan het doorsnee
ruimteveer en dat wordt ver
sterkt door de wigvormige
neus. Kortom, hij toont smoel
en smaak.Hij doet aan de
Renault Espace denken, al is hij
wat langer en ook wel smaller.
Jammer dat diezelfde daklijn
de achterzitters danig parten
speelt. De derde stoelenrij is vol
ledig in de vloer wegklapbaar.
Voor en in het midden hebben
de passagiers ruimte zat. Sym
pathiek is ook dat hij als 6- en
7-zitter voor een en dezelfde
prijs te koop is.
Doorloop-cabine
Het zitcomfort is heel behoor
lijk. Ook jammer van dat beetje
windgeruis, want de motor is
keurig stil en de auto zelf ook.
Binnen staat de schakelpook op
hoog niveau, zodat de indruk
van een doorloop-cabine ge
wekt wordt. De kunststof bekle
dingsstukjes van middenconso
le en portieren zien er een beet
je goedkoop uit. Opklaptafel-
tjes heeft hij, opbergvakjes,
twee dashboardkastjes en een
hele trits beker- en blikjeshou
ders. Het is bijna zonde als je
besluit aan boord niets te drin
ken. Keurig verzorgd allemaal.
Dakrails heeft de Grandis niet,
dat zou volgens de ontwerper
afbreuk doen aan de lage, spor
tieve lijn. Mooie knipperlichten
in de buitenspiegels, myste
rieus gerasterde led-verlichting
aan de achterkant.
De enig beschikbare motor, een
2.4 liter benzinemotor, is wel ta
melijk dorstig. Een verbruik
van een liter loodvrij per negen
kilometer zal de Grandis geen
juichende recensies opleveren
in de Vrekkenkrant. Erg zonde.
Pas in september volgend jaar
komt een (Mercedes/VW-)diesel
beschikbaar.
Mitsubishi Grandis
Standaard zes of zeven zit
plaatsen, zes airbags, airco,
cruise control en armsteunen.
Techniek: 2.4 16v viercilinder
benzinemotor van 165 pk.
Lxbxh: 4.76 x 1.79 x 1.65 m.
Bagageruim: 320/1.545 liter
Tankinhoud: 65 liter
Gewicht: 1.650 kg.
Aanhanger geremd: 1.600 kilo
Verbruik: 1 9
Prijs: 29.995 euro.
Voor - Ruimte
- Vormgeving
- Prijs
«o— Tegen - Geen keus uit
motoren
- Hoofdruimte
achterin
Score: y>s
Conclusie: Een aparte mpv die
helaas geen keus aan moto
ren biedt. De prijs is goed, de
uitrusting eveneens.
Door Rob van Ginneken
Drie jaar geleden haalde Gene
ral Motors een van de meest
kleurrijke persoonlijkheden uit
de autowereld binnen als nieu
we productgoeroe. Deze Bob
Lutz vloog ooit met gevechts
vliegtuigen, reed autoraces en
werkte niet alleen voor de gro
te Amerikaanse concerns, maar
ook voor BMW. Inmiddels
wordt zijn handtekening in
nieuwe modellen zichtbaar,
met als beste voorbeeld de Cor
vette C6 die in november naar
Europa komt.
Lutzenburgring
Lutz weet als geen ander wat er
aan Amerikaanse automobielen
schort en waarom ze buiten de
Verenigde Staten vaak met op
getrokken wenkbrauwen wor
den bekeken. Kwaliteit, uitstra
ling en vooral de dynamiek zijn
het probleem.
Omdat Europese merken uitge
breid op de Duitse Nürburgring
testen, liet Lutz even buiten De
troit in noodtempo een racecir
cuit aanleggen. Een aaneenslui
ting van bochten die zijn ge
leend van befaamde circuits
over de hele wereld. Bij GM noe
men ze de testbaan daarom
gniffelend wel Lutzenburgring.
Als wij op diezelfde Lutzenbur
gring rijden met de Corvette
C6, en later ook op de gewone
weg wordt het een enerverende
dag. In de verkenningsronde
met een exemplaar van de niet
bepaald subtiele voorganger C5
staan we twee keer achterstevo
ren. De overstap komt dan ook
als een opluchting: de nieuwe
auto oogt veel strakker, Ferra-
ri-achtig, en het interieur is ein
delijk op passend niveau afge
werkt. De C6 is compacter en
beter gestroomlijnd.
De ondersteltechniek is verbe
terd en GM trekt een blik vol
elektronische snufjes open. In
Europa wordt de Corvette C6
met een sportief onderstel gele
verd. Daarmee heb je opeens de
macht zelf in handen terwijl hij
vroeger gretig met jou aan de
haal ging.
Met 405 pk en 542 Nm trek
kracht op de achterwielen is
een toefje gas nog steeds vol
doende om de achterkant te la
ten wegglijden, maar je kunt
hem 'zetten' waar je wilt en hij
remt fenomenaal ook. Dat mag
je van een Supersportwagen
verwachten, maar de C5 had
daar toch nog andere ideetjes
over.
Ondanks zijn Italiaanse design
sausje houdt de legendarische
Vette uiteindelijk toch een
Amerikaans karakter. Maar
met zijn nieuwverworven dyna
miek, sierlijke vormen en mur
melende zesliter V8 is deze zes
de generatie opeens wel een se
rieus alternatief voor welgestel
de Europese kopers. Zeker als
je weet dat hij 87.950 euro kost.
Daar koop je hoogstens een hal
ve Ferrari voor. Ten overvloede:
de automaat is een absolute af
rader.
Vraag antwoord
Volgens het onderhoudsboekje moet mijn auto om de 15.000 kilo
meter een beurt hebben. Mijn garage zegt om de 10.000 kilome
ter. Wie heejt er gelijk?
Rob Boon, woordvoerder Bovag: „In het onderhouds
boekje staat het maximale kilometrage waarbinnen de
auto een beurt moet krijgen. In datzelfde onderhouds
boekje staat waarschijnlijk: altijd één onderhoudsbeurt
per jaar, maar daar lezen veel mensen overheen. Als je
weinig rijdt, bijvoorbeeld alleen maar korte ritjes of
slechts een paar keer per jaar, kan dat betekenen dat je
vaker langs moet komen. Rust roest, zeggen wij altijd.
Als je een goede relatie met je garagehouder hebt zou ik
zeker die raad opvolgen. Bedenk dat het niet in zijn ei
gen belang is, want zo doe je langer met de auto."
Heeft u ook een vraag? Mail naarvraagenantwoord@wegener.nl
Ga voor eerdere vragen en de antwoorden naar de website van de
krant en klik op Auto
Grote motorbeurs in Den Bosch
Van vrijdag 11 tot en met zondag 13 februari 2005
houdt de organisatie De Rooy en Mulders een grote
motorbeurs in de Brabanthallen in Den Bosch. Het
klinkt weinig spectaculair, maar in feite betekent het
een revolutie binnen de motortentoonstellingen. Dezelf
de organisatie nam ooit het initiatief om de zeer succes
rijke motorbeurs in Utrecht te houden en werkte daar
tot nu toe aan mee. Het duo noemt een gebrek aan sfeer
en steeds verder oplopende kosten voor deelnemers als
reden om te verpotten. Opmerkelijk genoeg zijn er rond
de Kampeer- en Caravanbeurs in de Utrechtse Jaarbeurs
soortgelijke ontevreden geluiden te horen. Ook daar is
al voorzichtig de naam van de Brabanthallen gevallen
Nog een van BMW: 118i
BMW komt in januari met een nieuwe loot aan de
1-serie: de 1181. De auto komt tussen de onlangs
geïntroduceerde 1161 en 120i en beschikt over een 129
pk/95 kW sterke tweeliter motor. De 118i is leverbaar
met zestraps automaat of handgeschakelde vijfversnel
lingsbak. Hij gaat 26.950 euro kosten. De 116i is er vanaf
24.950 euro.
De Peugeot 407 SW is niet ruimer, maar wel sierlijker dan
de normale versie.
Ruimte bijzaak in Peugeot 407
Tegen een meerprijs van 1.600 euro wordt de Peu
geot 407 ook leverbaar in een SW uitvoering. Een
auto die opvallend genoeg niet werd ontworpen om
meer ruimte te bieden. Met zijn glazen dak en taps toelo
pende achterpartij is hij eerder een stijlvol alternatief
voor de bestaande versie. Sterker nog: als het om ruimte
gaat, kun je eigenlijk beter een voordeliger 307 SW kie
zen. De 407 SW is er vanaf 26.100 euro.
De Renault Twingo in zijn laatste verschijningsvorm.
Laatste ronde voor Twingo
Voordat de succesvolle Twingo wordt afgelost door
een nieuw model geeft Renault hem nog een laatste
opfrisbeurtje. Vanaf september krijgen de Twingo's een
iets gewijzigde achterkant, nieuwe kleuren, stoffen en
uitrustingen. Abs is voortaan standaard. Ook is er een ge
limiteerde Kenzo-editie met extra's. De Twingo kwam
elf jaar geleden op de markt en sindsdien zijn er wereld
wijd meer dan 2,4 miljoen exemplaren van verkocht.
Zelfs in 2003 wist de kleine Renault nog het Europese lei
derschap te behouden in zijn deel van de markt. De
goedkoopste kost 9.195 euro.
Slanke Ninja
Kawasaki onthult de eerste foto's van zijn nieuwe ge
neratie motoren. Daarbij valt op dat bijvoorbeeld
de zeer slanke en gestroomlijnde ZX-6R bijna geschapen
lijkt voor circuitgebruik. Hij lijkt dan ook als twee drup
pels water op de ZX-6RR raceversie die ook leverbaar
wordt. De publiekspresentatie is deze maand tijdens de
Intermot tentoonstelling in München.
Volgende week in Auto:
Leer het Nieuwe Rijden met de Doeks uut Hasselt
Kennismaking: Renault Modus
De Corvette is ingrijpend veranderd. De Ameri
kaanse sportwagen verloor zijn Rambo-streken
en wordt een serieus alternatief voor Porsche,
Jaguar en zelfs Ferrari.
De Corvette C6 is een stuk beter dan zijn voorgangers.