e
ACTIE BIJ
AutoTeam:
Auto
I
Smeergeld loont nog in Rob's Garage
A
,n
PZC
Vanaf 15/9 tot 15/12
in samenwerking met AutoTrack.nl
Ingehaald door een zielige man Imposante Chrysler 300C met laadklep
DE NIEUWE GRANDIS
TE ZIEN BIJ:
AutoTeam
ii
m i; w,/tam blije klanten www.autoteam.nl
Redactie bijlagen: 0113-315680
j vvwvv.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
1 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
I Nationaal: 020-4562500
vrijdag 3 september 2004
Je moet er maar op ko
men: een garagebe
drijf beginnen waarin
de klant zelf de mou
wen op moet stropen.
In Nederland zijn er
enkele tientallen en
ze hebben over klan
dizie niet te klagen.
Rob's Doe het zelf Ga
rage in Tilburg is er
zo eentje.
Wie niet bang is zijn handen vuil te maken bespaart veel geld in een doehetzelf-garage. Foto John Schouten/PVE
Mijmeren bij Vespa's
De stichting Vespa Club Holland houdt op zondag 5
september een Mijmerdag in Bunnik. Liefhebbers
van de fameuze Italiaanse scooters kunnen dan herinne
ringen ophalen bij meer dan veertig scooters en aanver
wante artikelen uit de Portanje's Collectie aan de Sta
tionsstraat 41-43 in die plaats.
Mijmerdag Vespa; zondag 5 september '0412.00-17.00 uur, Portan
je's Collectie Bunnik. Info' 06 55345675.
De Peilstok
t~\ Staatssecretaris
Wijn van Verkeer
wil dat veelrijders
len. Daarom wil ze het
goedkope grijs kente
ken schrappen in ruil
voor lagere vennoot
schapsbelasting. Te
genstanders Bovag en
RAI zien meer in een uit
gebreide kilometerheffing. Van welke
ideeën uit politiek Den Haag verwacht u enig heil?
Geef uw mening. Ga naar de website van de krant
en klik op de rubriek Auto.
WegDroompiaat
Ruim drieduizend stemmers
hielpen Auto al zoeken naar de
ultieme muzieknummers voor
in de auto. Nog niet gestemd?
Ga dan naar de website van de
krant, klik op de rubriek Auto
W.gDroompla.t en maak kans Qp een pjonecr
autoradio/cd-speler.
Door Gert te Lintelo
Eigen baas worden
was al jaren de
droom van Rob Reij-
ven, toen de oude Til-
burgse brandweerka
zerne vrij kwam voor de vesti-
l van kleine bedrijven. Reij-
ven, verkoper van ijzerwaren
en gereedschappen, had van
jongs af gesleuteld aan brom
mers en auto's en hij wilde van
zijn hobby graag zijn beroep
maken. Maar een gewone gara-
e zag hij niet zitten, daar wa
ren er al zo veel van. Hij be
sloot een professionele werk
plaats in te richten, maar dan
Doe-het-zelf garages
zonder personeel. Rob's Doe het
zelf Garage! De onderneming be
staat nu negentien jaar en sinds
dien heeft de Tilburger over
klandizie niet te klagen: de drie
bruggen in de ruime en schone
garage zijn bijna doorlopend be
zet. De klantenkring is volgens
de Tilburger zeer gevarieerd:
„Dat loopt uiteen van advoca
ten die het leuk vinden om af
en toe hun handen goed vuil te
maken tot mensen die slechte
ervaringen hebben opgedaan
met garages en het daarom nu
maar zelf doen. Echte hobbyis
ten zijn er bij, maar ook men
sen die gewoon geld willen be
sparen - want voor tien euro
Of Nederland telt naar schatting enkele tientallen dhz-g
Oproep Oude Liefde-schrijvers
Vanwege de voorgenomen uitgave van een bloemle
zing uit de populaire serie Oude Liefde Roest Niet
zoekt de Autoredactie contact met de volgende schrij
vers: Theo van der Marck {Skoda), Dre Cleijne (Opel
Olympia), Henk Mulder (Blauwe Engel), Bert Pompe
(Messerschmidt) en Bert Schimmel (Ford Anglia). Of zij
willen mailen naar autoredactie@wegener.nl of zich
melden bij Joop van der Pol, eindredactie Auto:
073-6157143.
Verzengend snel: Ferrari F430
Een paar maanden geleden
leverde een Picasso meer
dan honderd miljoen dol
lar op. Het allerhoogste bedrag
ooit. En dus een record. Per
soonlijk vind ik dat een beetje
gek. Zo n schilderij komt zelfs
in het duurste gebouw aan een
muur te hangen die hooguit
tienduizend dollar heeft ge
kost. En waarschijnlijk aan een
paar haken of een draad die de
tweehonderd niet eens halen.
Om de één of andere reden
voelt dat bij mij ietwat uit pro
portie. Dezelfde vervreemding
bekruipt me telkens wanneer
ik op de snelweg voorbij gere
den wordt door een auto uit de
duurste prijsklasse. Wat toch
wel minstens een paar keer per
week gebeurt. Dan denk ik on
willekeurig, 'hé. ik word zomaar in
gehaald dooreen eengezinswoning!'.
En wanneer er sprake is van
eentje uit het topsegment
wordt het al gauw half of hele
maal vrijstaand. Inclusief dub
bel glas overal, een net nieuwe
HR-ketel en een fraaie, onder ar
chitectuur aangelegde achter-
Door Maks Mulder
tuin die een maximum aan pri
vacy biedt. In niet eens een min
ne buurt.
Wie wil er vredesnaam in zo'n
auto rijden? En wat misschien
nog wel belangrijker is, waar
om zou je? Daar was ik razend
benieuwd naar. Dus gluurde ik
steevast zonder gêne naar bin
nen. Waardoor ik tot een ont
hutsende conclusie ben geko
men: Het is steeds dezelfde man! In
al die dure auto's rijdt een iet
wat kalende, al wat oudere,
man in een heel exclusief maar
ongelofelijk saai pak met een
gelaatsuitdrukking alsof hij op
weg is zijn lievelingshond te
gaan begraven. Soms stuurt-ie
zelf, soms huurt hij er speciaal
een chauffeur voor in. Maar
van genieten is in beide geval
len geen sprake. We mogen dus
gerust spreken van een heel zie
lige man. Waarschijnlijk woont
die man al ontzettend vrij
staand. Met alles driedubbel en
zoveel privacy dat zelfs die lieve
lingshond niks met hem te ma
ken wou hebben. De enige hob
by die dan logischerwijs nog
overblijft is belachelijk dure au
to's gaan kopen. Wat een narig
heid.
Dus wil ik de ruimte mij gege
ven graag gebruiken voor een
oproep. Wordt u ooit ingehaald
door deze man steek dan eens
een duim naar hem op. Of glim
lach vriendelijk bij oogcontact.
Het zal een wereld aan goed
doen. Want als geld gelukkig
zou maken zou deze ongelukki
ge schaterend in zijn bolide zit
ten.
En daar heb ik hem nog nooit
op kunnen betrappen.
De grote stationwagon-variant
van de Chrysler 300C, de Tou
ring, is speciaal voor export
markten als Europa ontwik
keld. Met zijn ver naar voren in
het dak doorlopende achter
klep heeft hij een enorme laad-
opening en ook de bagagemoge
lijkheden zijn gigantisch.
De Touring biedt een keuze uit
twee V6 motoren en - natuur
lijk - een dikke V8. Die laatste
kan als enige ook nog vierwie-
laandrijving meekrijgen. Hij is
te koop vanaf ruim 51 mille.
Bij alle grote Amerikaanse li
mousines heerst een pijnlijk ge
brek aan dieselmodellen terwijl
dat in Europa juist de meest po
pulaire uitvoeringen zijn. Ca
dillac en Chrysler laten dus veel
kansen liggen. Er wordt aan ge
werkt, zo meldde een
Chrysler-technicus tijdens de in
troductie van de 300C Touring.
„Volgend jaar kon er wel eens
veel nieuws komen", klinkt hij
optimistisch.„Binnen afzienba
re tijd hebben we acht diesel
modellen in onze lijn."
De Chrysler 300C Touring is al
net zo'n imposante verschijning
als zijn sedan-broer. Hij voegt
daar nog een gigantisch, Ameri
kaans laadruim aan toe.
(Advertentie)
GOES, AUTOBEDRIJF TRAMPER B.V.
Pearyweg 2, tel. 0113 - 23 07 68
TERNEUZEN, GARAGE DE TOL VERVAET B.V.
Lange Reksestraat 11, tel. 0115 56 16 28
VLISSINGEN, AUTOBEDRIJF DE VOOGD
Bedrijfsweg 4, tel. 0118 - 47 06 66
MITSUBISHI
MOTORS
Q/ Utrecht heeft een van de oudste dhz-garages:
Plooij in Westbroek. Het bedrijf bestaat
dertig jaar. Zie www.doehetzelfgarage.nl
per uur kun je aan het werk.
Sommige ldanten komen hier
al jaren. Anderen zie je maar
één keer, die vinden het toch
maar niks, dat zelf sleutelen."
Pers en trek
Rob's Garage is er een van naar
schatting enkele tientallen in
Nederland. Ze bieden voor een
bescheiden tarief behalve een
droge en warme sleutelruimte
het benodigde handgereed
schap, bruggen en smeermidde
len, al zijn er natuurlijk huur
ders die hun eigen gereedschap
meebrengen. Ook in Tilburg
vinden we een uitgebreide sor
tering gereedschap, lasappara-
tuur, luchtsleutels, pers- en
trekgereedschap.
Van bijna iedere auto is techni
sche documentatie beschik
baar. Smeermiddelen en gang
bare slijtagedelen heeft Rob op
voorraad: „Ik verkoop ölie en
filters en voor de meeste auto's
heb ik remblokjes en dat soort
dingen. Ligt het niet in het ma
gazijn, heb ik het in een mum
van tijd in huis. Onderdelen
kan ik bestellen, al kun je die
ook zelf meebrengen."
En als een klus toch moeilijker
is dan verwacht? Volgens Reij-
ven valt dat wel mee: „Dat is
het leuke: als iets niet lukt heb
je meteen een paar adviseurs
om je heen staan. Het gaat er al
tijd heel collegiaal aan toe, ook
als je even een paar handen te
kort komt. En zelfben ik er ook
nog als je advies nodig hebt."
Beperkingen zijn er bij de doe
hetzelf-garage nauwelijks: „Ik
wil niet dat hier dingen gebeu
ren waar anderen last van heb
ben of waar we niet op inge
richt zijn. Verf spuiten kan echt
niet en ook een tectylbe hande
ling kan ik hier niet hebben: ik
wil geen spuitnevel en vie
ze troep op de vloor
En buiten sleute
len kun je
niet maken
voor de
Qj Er zijn dhz-garages met een spuitcabine, maar let op: auto's spuiten is
specialistisch werk.
O) Een werkplaatshandboek is onmisbaar. De Engelse Haynes-boeken
zijn geschikt (www.autoboekenwinkel.nl).
O) Uit milieuoogpunt is een dhz-garage beter dan
sleutelen op straat. Denk aan een oliedichte vloer en
een verantwoorde afvoer van filters en olie.
Gebruik originele oliefilters of
filters van een gerenommeerd merk.
buurt."
Voor wie zelf aan de slag wil,
maar nog twijfelt, heeft Reijven
een goede raad: „Gewoon doen
en kijken of het bevalt. Ik heb
hier al heel wat beginners zien
binnenkomen voor simpele
klusjes als olie verversen en fil
ters vervangen. Inmiddels gaan
ze geen enkel karwei meer uit
de weg!'
Rob's Doe het zelf Garage,
Sint-Annahof 3 in Tilburg. Tien eu
ro per uur inclusief alle facilitei
ten. Reserveren: 013 535 2491
O) Werk nooit onder een auto als die op
Gebruik assteunen of solide houtblokken
de
krik staat.
Tijdens de
Autosalon
van Parijs ont
hult Ferrari de
F430. Een su
persportauto
met een prijs
kaartje van
naar schatting
twee ton. Met
een vermogen
van bijna 500
pk is de Itali- De Ferrari F430 komt volgend jaar.
aan vanzelf
sprekend verzengend snel. Niet alleen de 4.3 liter V8 mo
tor speelt een hoofdrol. De liefhebber smult van snufjes
uit de autoracesport. Net als een coureur kun je onder
het rijden de afstelling van het onderstel aan de omstan
digheden aanpassen.