e ACTIE BIJ AutoTeam: Auto I Smeergeld loont nog in Rob's Garage A ,n PZC Vanaf 15/9 tot 15/12 in samenwerking met AutoTrack.nl Ingehaald door een zielige man Imposante Chrysler 300C met laadklep DE NIEUWE GRANDIS TE ZIEN BIJ: AutoTeam ii m i; w,/tam blije klanten www.autoteam.nl Redactie bijlagen: 0113-315680 j vvwvv.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 1 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 I Nationaal: 020-4562500 vrijdag 3 september 2004 Je moet er maar op ko men: een garagebe drijf beginnen waarin de klant zelf de mou wen op moet stropen. In Nederland zijn er enkele tientallen en ze hebben over klan dizie niet te klagen. Rob's Doe het zelf Ga rage in Tilburg is er zo eentje. Wie niet bang is zijn handen vuil te maken bespaart veel geld in een doehetzelf-garage. Foto John Schouten/PVE Mijmeren bij Vespa's De stichting Vespa Club Holland houdt op zondag 5 september een Mijmerdag in Bunnik. Liefhebbers van de fameuze Italiaanse scooters kunnen dan herinne ringen ophalen bij meer dan veertig scooters en aanver wante artikelen uit de Portanje's Collectie aan de Sta tionsstraat 41-43 in die plaats. Mijmerdag Vespa; zondag 5 september '0412.00-17.00 uur, Portan je's Collectie Bunnik. Info' 06 55345675. De Peilstok t~\ Staatssecretaris Wijn van Verkeer wil dat veelrijders len. Daarom wil ze het goedkope grijs kente ken schrappen in ruil voor lagere vennoot schapsbelasting. Te genstanders Bovag en RAI zien meer in een uit gebreide kilometerheffing. Van welke ideeën uit politiek Den Haag verwacht u enig heil? Geef uw mening. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. WegDroompiaat Ruim drieduizend stemmers hielpen Auto al zoeken naar de ultieme muzieknummers voor in de auto. Nog niet gestemd? Ga dan naar de website van de krant, klik op de rubriek Auto W.gDroompla.t en maak kans Qp een pjonecr autoradio/cd-speler. Door Gert te Lintelo Eigen baas worden was al jaren de droom van Rob Reij- ven, toen de oude Til- burgse brandweerka zerne vrij kwam voor de vesti- l van kleine bedrijven. Reij- ven, verkoper van ijzerwaren en gereedschappen, had van jongs af gesleuteld aan brom mers en auto's en hij wilde van zijn hobby graag zijn beroep maken. Maar een gewone gara- e zag hij niet zitten, daar wa ren er al zo veel van. Hij be sloot een professionele werk plaats in te richten, maar dan Doe-het-zelf garages zonder personeel. Rob's Doe het zelf Garage! De onderneming be staat nu negentien jaar en sinds dien heeft de Tilburger over klandizie niet te klagen: de drie bruggen in de ruime en schone garage zijn bijna doorlopend be zet. De klantenkring is volgens de Tilburger zeer gevarieerd: „Dat loopt uiteen van advoca ten die het leuk vinden om af en toe hun handen goed vuil te maken tot mensen die slechte ervaringen hebben opgedaan met garages en het daarom nu maar zelf doen. Echte hobbyis ten zijn er bij, maar ook men sen die gewoon geld willen be sparen - want voor tien euro Of Nederland telt naar schatting enkele tientallen dhz-g Oproep Oude Liefde-schrijvers Vanwege de voorgenomen uitgave van een bloemle zing uit de populaire serie Oude Liefde Roest Niet zoekt de Autoredactie contact met de volgende schrij vers: Theo van der Marck {Skoda), Dre Cleijne (Opel Olympia), Henk Mulder (Blauwe Engel), Bert Pompe (Messerschmidt) en Bert Schimmel (Ford Anglia). Of zij willen mailen naar autoredactie@wegener.nl of zich melden bij Joop van der Pol, eindredactie Auto: 073-6157143. Verzengend snel: Ferrari F430 Een paar maanden geleden leverde een Picasso meer dan honderd miljoen dol lar op. Het allerhoogste bedrag ooit. En dus een record. Per soonlijk vind ik dat een beetje gek. Zo n schilderij komt zelfs in het duurste gebouw aan een muur te hangen die hooguit tienduizend dollar heeft ge kost. En waarschijnlijk aan een paar haken of een draad die de tweehonderd niet eens halen. Om de één of andere reden voelt dat bij mij ietwat uit pro portie. Dezelfde vervreemding bekruipt me telkens wanneer ik op de snelweg voorbij gere den wordt door een auto uit de duurste prijsklasse. Wat toch wel minstens een paar keer per week gebeurt. Dan denk ik on willekeurig, 'hé. ik word zomaar in gehaald dooreen eengezinswoning!'. En wanneer er sprake is van eentje uit het topsegment wordt het al gauw half of hele maal vrijstaand. Inclusief dub bel glas overal, een net nieuwe HR-ketel en een fraaie, onder ar chitectuur aangelegde achter- Door Maks Mulder tuin die een maximum aan pri vacy biedt. In niet eens een min ne buurt. Wie wil er vredesnaam in zo'n auto rijden? En wat misschien nog wel belangrijker is, waar om zou je? Daar was ik razend benieuwd naar. Dus gluurde ik steevast zonder gêne naar bin nen. Waardoor ik tot een ont hutsende conclusie ben geko men: Het is steeds dezelfde man! In al die dure auto's rijdt een iet wat kalende, al wat oudere, man in een heel exclusief maar ongelofelijk saai pak met een gelaatsuitdrukking alsof hij op weg is zijn lievelingshond te gaan begraven. Soms stuurt-ie zelf, soms huurt hij er speciaal een chauffeur voor in. Maar van genieten is in beide geval len geen sprake. We mogen dus gerust spreken van een heel zie lige man. Waarschijnlijk woont die man al ontzettend vrij staand. Met alles driedubbel en zoveel privacy dat zelfs die lieve lingshond niks met hem te ma ken wou hebben. De enige hob by die dan logischerwijs nog overblijft is belachelijk dure au to's gaan kopen. Wat een narig heid. Dus wil ik de ruimte mij gege ven graag gebruiken voor een oproep. Wordt u ooit ingehaald door deze man steek dan eens een duim naar hem op. Of glim lach vriendelijk bij oogcontact. Het zal een wereld aan goed doen. Want als geld gelukkig zou maken zou deze ongelukki ge schaterend in zijn bolide zit ten. En daar heb ik hem nog nooit op kunnen betrappen. De grote stationwagon-variant van de Chrysler 300C, de Tou ring, is speciaal voor export markten als Europa ontwik keld. Met zijn ver naar voren in het dak doorlopende achter klep heeft hij een enorme laad- opening en ook de bagagemoge lijkheden zijn gigantisch. De Touring biedt een keuze uit twee V6 motoren en - natuur lijk - een dikke V8. Die laatste kan als enige ook nog vierwie- laandrijving meekrijgen. Hij is te koop vanaf ruim 51 mille. Bij alle grote Amerikaanse li mousines heerst een pijnlijk ge brek aan dieselmodellen terwijl dat in Europa juist de meest po pulaire uitvoeringen zijn. Ca dillac en Chrysler laten dus veel kansen liggen. Er wordt aan ge werkt, zo meldde een Chrysler-technicus tijdens de in troductie van de 300C Touring. „Volgend jaar kon er wel eens veel nieuws komen", klinkt hij optimistisch.„Binnen afzienba re tijd hebben we acht diesel modellen in onze lijn." De Chrysler 300C Touring is al net zo'n imposante verschijning als zijn sedan-broer. Hij voegt daar nog een gigantisch, Ameri kaans laadruim aan toe. (Advertentie) GOES, AUTOBEDRIJF TRAMPER B.V. Pearyweg 2, tel. 0113 - 23 07 68 TERNEUZEN, GARAGE DE TOL VERVAET B.V. Lange Reksestraat 11, tel. 0115 56 16 28 VLISSINGEN, AUTOBEDRIJF DE VOOGD Bedrijfsweg 4, tel. 0118 - 47 06 66 MITSUBISHI MOTORS Q/ Utrecht heeft een van de oudste dhz-garages: Plooij in Westbroek. Het bedrijf bestaat dertig jaar. Zie www.doehetzelfgarage.nl per uur kun je aan het werk. Sommige ldanten komen hier al jaren. Anderen zie je maar één keer, die vinden het toch maar niks, dat zelf sleutelen." Pers en trek Rob's Garage is er een van naar schatting enkele tientallen in Nederland. Ze bieden voor een bescheiden tarief behalve een droge en warme sleutelruimte het benodigde handgereed schap, bruggen en smeermidde len, al zijn er natuurlijk huur ders die hun eigen gereedschap meebrengen. Ook in Tilburg vinden we een uitgebreide sor tering gereedschap, lasappara- tuur, luchtsleutels, pers- en trekgereedschap. Van bijna iedere auto is techni sche documentatie beschik baar. Smeermiddelen en gang bare slijtagedelen heeft Rob op voorraad: „Ik verkoop ölie en filters en voor de meeste auto's heb ik remblokjes en dat soort dingen. Ligt het niet in het ma gazijn, heb ik het in een mum van tijd in huis. Onderdelen kan ik bestellen, al kun je die ook zelf meebrengen." En als een klus toch moeilijker is dan verwacht? Volgens Reij- ven valt dat wel mee: „Dat is het leuke: als iets niet lukt heb je meteen een paar adviseurs om je heen staan. Het gaat er al tijd heel collegiaal aan toe, ook als je even een paar handen te kort komt. En zelfben ik er ook nog als je advies nodig hebt." Beperkingen zijn er bij de doe hetzelf-garage nauwelijks: „Ik wil niet dat hier dingen gebeu ren waar anderen last van heb ben of waar we niet op inge richt zijn. Verf spuiten kan echt niet en ook een tectylbe hande ling kan ik hier niet hebben: ik wil geen spuitnevel en vie ze troep op de vloor En buiten sleute len kun je niet maken voor de Qj Er zijn dhz-garages met een spuitcabine, maar let op: auto's spuiten is specialistisch werk. O) Een werkplaatshandboek is onmisbaar. De Engelse Haynes-boeken zijn geschikt (www.autoboekenwinkel.nl). O) Uit milieuoogpunt is een dhz-garage beter dan sleutelen op straat. Denk aan een oliedichte vloer en een verantwoorde afvoer van filters en olie. Gebruik originele oliefilters of filters van een gerenommeerd merk. buurt." Voor wie zelf aan de slag wil, maar nog twijfelt, heeft Reijven een goede raad: „Gewoon doen en kijken of het bevalt. Ik heb hier al heel wat beginners zien binnenkomen voor simpele klusjes als olie verversen en fil ters vervangen. Inmiddels gaan ze geen enkel karwei meer uit de weg!' Rob's Doe het zelf Garage, Sint-Annahof 3 in Tilburg. Tien eu ro per uur inclusief alle facilitei ten. Reserveren: 013 535 2491 O) Werk nooit onder een auto als die op Gebruik assteunen of solide houtblokken de krik staat. Tijdens de Autosalon van Parijs ont hult Ferrari de F430. Een su persportauto met een prijs kaartje van naar schatting twee ton. Met een vermogen van bijna 500 pk is de Itali- De Ferrari F430 komt volgend jaar. aan vanzelf sprekend verzengend snel. Niet alleen de 4.3 liter V8 mo tor speelt een hoofdrol. De liefhebber smult van snufjes uit de autoracesport. Net als een coureur kun je onder het rijden de afstelling van het onderstel aan de omstan digheden aanpassen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25