Huisartsenposten scoren goed Golf? Astra? Tucson! Studenten passen op Hedenesse V. J Aanleg N57 wordt niet vervroegd I Middelburger krijgt celstraf voor stelen 1 HYurmm lezers schrijven Helling bij nader inzien Informatieverstrekking en wacht- en reistijden grootste ergernis De Hyundai Tucson Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de PZC van zaterdag wordt de toegang tot het Middelburgse stadskantoor kritisch beschre ven: een lang hellend vlak, bijna onmogelijk voor ouderen en ge handicapten om er binnen te ko men. De heer P. Lamers van de Stichting Werkgroep Gehandi capten Walcheren deelt mee er twee jaar van alles aan ge daan te hebben door middel van overleg met de gemeente. Zon der enig resultaat. Schandelijk! Waarschijnlijk moet er op dat kantoor meer op de helling, bij voorbeeld de club B enW. zij gin gen door met de onzalige plan nen om deze afschuwelijke schuurvormige legbatterij die men stadskantoor noemt, te rea liseren, Het motto 'Alles onder één dak' (het zijn acht daken ge worden) is, ondanks moderne communicatietechnieken, vol gens raadslid Van Dijk-Sturm de grote wens: dan kunnen amb tenaren elkaar in de gangen spreken. Gesprekken die ner gens toe leiden, zoals is geble ken. P. R. Janzen Molstraat 11, Middelburg In het artikel over een tekort aan vrijwil ligers bij hospice De Meander in Hulst (PZC, 1 september) is een fout geslopen in het telefoonnummer waarop nieuwe vrijwilligers zich kunnen melden. Het juiste telefoonnummer is 06 54388744. Doe het vanaf vandaag helemaal anders en ga voor imposant. Kies voor de stoere belijning, two tone kleur met flankbeschermers 1 en de 16" lichtmetalen velgen. Neem hem voor zijn indrukwekkend complete uitrusting met bijvoorbeeld ABS, EBD, airco, elektrisch bedienbare ramen V f en buitenspiegels. En kies hem voor zijn ongewoon scherpe prijs. Want vergelijkt u ze maar eens, al vanaf 22.295,- laat u de grijze middenmoot gewoonweg achter u. Bovendien is de Tucson krachtig. Zo kunt u kiezen uit een 2.0 liter CVVT-motor (104 kW/141 pk), een 2.7 V6 (129 kW/175 pk) of een 2.0 CRDi (82,5 kW/112 pk). Deze krachtbronnen in combinatie met de keuze uit voorwiel- of vierwielaandrijving maken de Tucson ook letterlijk beter op eik terrein. En wat dacht u van de unieke driejarige Hyundai Multipointgarantie, zonder kilometerbeperking? Of de prima inruilprijzen en financieringsmogelijkheden? Doe het dus anders, maak een proefrit met de nieuwe Hyundai Tucson en neem afscheid van alle volkse wagens... 3 JAAR VOLLEDIGE PR00UCTGARANTIE MET ONBEPERKT AANTAL KILOMETERS 6 JAAR CARROSSERIEGARANTIE. 3 JAAR HYUNDAI MOBILITEITSGARANTIEGENOEMDE PRIJZEN ZIJN INCL BTW EN BPM EN EXCL KOSTEN RUKLAAR MAKEN, VERWIJ DERINGSBIJDRAGE EN LAKTOESLAG (TENZIJ AN0ERS VERMELD). GECOMBINEERD BRANDST0PJER8RUIK BENZINEMOTOREN L'100 KM: 7.0-10.0 KM/L: 14,3 -10,0. C02 EMISSIE G/KM 184 - 237 AFGEBEELDE MODELLEN KUNNEN AFWIJKEN VAN STAN- DAARDUITVOERING. 'DE LEASEPRIJS IS EXCLUSIEF BTW EN GEBASEERD OP 20.000 KM PER JAAR BIJ EEN LOOPTIJD VAN 48 MAANDEN DRUK- EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN BURGH HAAMSTEDE: AUTOBEDRIJF J. LANDEGENT, DE ROTERIJ 22, TEL. 0111 - 658042. GOES: AUTOMOBIELBEDRIJF VAN DER VLIET GOES B.V., KLEIN FRANKRIJK 23, TEL. 0113 - 228751. MIDDELBURG: AUTOBEDRIJF MOOLENAAR, KLEVERSKERKSEWEG 7-9, TEL. 0118 - 636248. TERNEUZEN: AUTOBEDRIJF HYUNDAI TERNEUZEN, HANDELSPOORT 5, TEL. 0115 - 648540. donderdag 2 september 2004 door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De vervroeg de aanleg van de N57 lijkt van de baan. Het werk aan de nieu we weg tussen Nieuw- en Sint Joosland en de Veersegatdam be gint in 2007. De gemeente Mid delburg hoopte altijd dat de N57 in 2008 klaar zou zijn. De N57 staat pas in 2007 op de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De openstelling van de weg heeft het ministerie drie jaar later ge pland. Volgens projectleider H. Koevoets van Rijkswaterstaat is het wel mogelijk om een paar maanden eerder met de aanleg te beginnen. Hij sluit zo goed als uit dat het werk in 2005 begint. „Daar is ambtelijk wel over ge sproken, maar er is geen besluit genomen. Als de wethouder niet naar de raad gaat, kunnen we daar niets mee. Als de gemeente morgen een besluit neemt, dan stappen we graag in." Informatiekrant Koevoets brengt de planning ter sprake in de nieuwste editie van N57 nieuws, een informatie krant voor omwonenden van de nieuwe weg. De gemeente zelf kan het geld voor de vervroegde aanleg, naar schatting acht miljoen euro, niet ophoesten. De gemeente hoopt dat er nog tijdwinst kan worden behaald door een gunstige aan besteding. Koevoets bevestigt dat het mogelijk is dat een aan nemer eerder aan de weg begint. „2006 is best reëel." Hij spreekt echter over een paar maanden tijdwinst. Kleinere werkzaamhe den, zoals het verleggen van lei dingen worden wel al eerder uit gevoerd. Middelburg heeft er bij het maken van plannen altijd rekening mee gehouden dat de nieuwe weg in 2008 of eerder klaar zou zijn. De wijken Veer- sche Poort en Mortiere zouden door de N57 worden ontsloten. Ook bij discussies over de ver keerssituatie rond de stations- brug wordt vaak verwezen naar 2008. Als de nieuwe rijksweg open gaat, wordt die brug auto vrij. Bij de gemeente was gisteren vanwege vakanties niemand aanwezig die commentaar kon leveren. door Sheila van Doorsselaer SLUISKIL - Patiënten van de huisartsenposten in Terneuzcn en Oostburg waarderen de kwa liteit van de dienstverlening met een 7,5. Dit blijkt uit een enquê te onder 227 patiënten. De be vindingen zijn samengevat in het gisteren in Sluiskil gepresen teerde rapport Van spoed naar beter. Stichting Het Klaverblad heeft samen met bureau STOEL het onderzoek uitgevoerd. Het on derzoek duurde ruim twee maan den. Ook de directies van beide huisartsenposten hebben meege werkt. Gekeken werd naar pun ten die verbetering behoeven. Volgens M. Vermeer van Het Klaverblad is de lat hoog ge legd. Indien minder dan tachtig procent van de respondenten te vreden is over een gevraagd on derdeel van de huisartsenpost (HAP), moet er volgens Het Kla verblad worden gekeken naar een manier om dat onderdeel te verbeteren. Uit de enquête blijkt dat patiën ten over het algemeen tevreden zijn over de HAP. De grootste kritiekpunten blijken de infor matievoorziening en de wacht en reistijden. Ook het vertrou wen in een volgend bezoek aan de HAP is onder de maat. Van de respondenten beschouwt 63 procent de informatievoorzie ning over de HAP als voldoen de. Dat ligt ruim onder de tach tig procent-norm. Bijna drie kwart van de ondervraagden stelt niet op de hoogte te zijn van de kosten die een bezoek aan de HAP met zich mee brengt. Brieven of folders met daarin informatie over de (werk wijze en kosten van) de HAP blijken veel mensen te hebben weggegooid. Het Klaverblad dringt er dan ook bij de twee huisartsenposten op aan infor matie te blijven verstrekken. Nu is dit onderdeel een punt van zorg. De reistijd naar de HAP ervaren veel ondervraagden als te lang. Een derde van de ondervraag den moet langer dan een kwar tier reizen om een HAP te berei ken. Ook op het gebied van wachttijden scoren de HAP'en onder de maat. Voor de wacht tijd voor een huisbezoek geldt een maximum van een half uur als acceptabel voor patiënten. Eenmaal in de HAP wil men maximaal een kwartier wachten voor men wordt geholpen. De wachttijden zijn vaak langer. Opvallend is dat de mate van spoed door patiënten heel an ders wordt ingeschat dan door de arts. Volgens de artsen is er slechts in twee procent van de gevallen sprake van medische spoed. Patiënten ervaren in 75 procent van de gevallen een hoog tot zeer hoog spoedeisend karakter. In het onderzoek wordt de lat voor verbetering op het gebied van bejegening en vertrouwen nog hoger gelegd. Hier geldt een tevredenheidsmarge van negen tig procent. De HAP-medewer- kers scoren een ruime voldoen de als het aankomt op bejege ning. Anders ligt dit voor de huisarts die ze uiteindelijk te spreken krijgen. Vijftien procent van de ondervraagden ervaart de beje gening door de huisarts als ma tig of slecht. Het feit dat de arts zich soms niet voorstelt, wordt als zeer storend ervaren. Gebleken is dat het vertrouwen in de medische kennis van de medisch assistenten te laag is. Patiënten hebben meer vertrou wen in het oordeel van een arts. Ondanks de minpunten krijgen de twee huisartsenposten het ge middelde rapportcijfer van 7,5. Vermeer stelt dat uit het rap port blijkt dat de zogenaamde 'verjaardagsverhalen' niet repre sentatief zijn voor de kwaliteit van de HAP. Ook de twee directrices van de HAP in Terneuzen (L. Vosters) en Oostburg (M. Boerjan) toon den zich erg tevreden over de re sultaten. Een klantenpanel zal samen met Het Klaverblad en de directies van de huisartsen posten bekijken hoe de kritiek punten aanzienlijk verbeterd kunnen worden. Het Klaverblad wil in de nabije toekomst ook de andere huisart senposten in de provincie onder werpen aan een soortgelijk on derzoek. door Aector Dooms MIDDELBURG - De verslaving aan harddrugs beheerst het cri minele leven van een 35-jarige Middelburger. „Het valt moei lijk te begrijpen dat u zo veel strafbare feiten pleegt, terwijl u zo'n thuisfront heeft", stelde de Middelburgse politierechter G. van Unnik gisteren. De man zit sinds 21 juli vast voor het plegen van zeven ver mogensdelicten en handel in ver dovende middelen. Voor officier van justitie G. van der Burg was het een kwestie van afrekenen, waarbij hij ook het uitgebreide strafblad betrok. Hij eiste een jaar gevangenisstraf, waarvan drie maanden voorwaardelijk en verplicht reclasseringscon- tact. De politierechter stelde zich cou- lanter op en kwam uit op zes maanden gevangenisstraf, waar van de helft voorwaardelijk. De man had zich dit jaar schul dig gemaakt aan de diefstal van kentekenplaten van een auto, in braken bij een Middelburgs vis- bedrijf en het stelen van zestig euro bij de speeltuin het veld en vijf euro uit een fooieij pot in het restaurant van Mints* tuur Walcheren in Middelbui} Op 20 juli stal hij in Middelhui] een auto van een zwakzinnig vrouw die op het punt stond oi op vakantie te gaan. Vanuit eejL woning in Viissingen had hij verSf dovende middelen verstrekt aa:< klanten. De Middelburger is sinds achttiende jaar verslaafd harddrugs. ..Als de drank encA caïne naar boven komt, vergesr ik alles", zei hij. Er zijn zoveel rapporten van qj reclassering over hem bracht, dat ze in boekvorm kus nen verschijnen. Van Unnik. verbaas me erover dat de rappo|,( teurs telkens licht optimistis®, zijn dat het beter met hem z|,, gaan." Bij een tegenslag zoe^jjj hij zijn toevlucht in de drugs. Raadsman J. Albicher zei èïjj zijn cliënt weet wat hij iedere^ aandoet. Hij pleitte voor eejr taakstraf. Zelf zei de verdachtegj „Ik zie in dat de misdaad niljj loont. Ik ben niet trots op mijjg, gedrag waar mijn vrouw e|,i kind de dupe van zij ng «^x Casa Grande 24 Jet 8 31 Tucson 92 Üï-Ms» Ruben Linden en Leen Heyne bivakkeerden twee weken in het voor malige asielzoekerscentrum Hedenesse. foto Camile Schelstraete door Raymond de Frel CADZAND - Het contrast met een jaar geleden is enorm. Toen bewoonden honderden mensen van buitenlandse afkomst het asielzoekerscentrum Hedenesse in Cadzand, hopend op betere tijden. Nu, tien maanden na de sluiting van het centrum, is het stil. Doodstil? Nee, dat ook weer niet. Sterker nog, in Hedenesse 'wonen' nog steeds mensen. Lege ruimtes zijn immers een walhalla voor vandalen, daklo zen en rotzooitrappers. De Til- burgers Ruben Linden (18) en Leen Heyne (18) moesten dat soort verloederingspraktijken de afgelopen twee weken zien te voorkomen. De twee vrienden meldden zich aan bij de Stich ting Tijsrust die zich richt op het bieden van tijdelijke studie ruimtes aan studerenden. „Dit is eigenlijk bedoeld om te leren, maar dat hebben wij niet echt gedaan", vertelt Heyne. „Jawel, we hebben vooral veel van el kaar geleerd. En van de televi sie", grinnikt Linden. Linden en Heyne werden giste ren afgelost door twee nieuwe 'Tijsrusters'. „Maar ik had hier best nog twee weken willen blij ven. We moesten de boel hier goed in de gaten houden. Zo moest altijd één van ons op He denesse aanwezig zijn. Ook con troleerden we het terrein meer dere keren per dag. Maar over het algemeen zag ik dit toch vooral als een mooie vakantie. Een vakantie met een paar ta ken weliswaar, maar die maak ten het juist leuk. En de bijver diensten (450 euro per persoon) zijn natuurlijk ook heel mooi meegenomen." 2.0i CVVT motor met 104 kW/141 pk 16" lichtmetalen velgen 235/60 R16 banden ABS en EBD Airconditioning Airbags Alarm Afstandsbediening voor CDV Dakrails Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels Two tone kleur met flankbeschermers Helemaal compleet voor €22.295, Leaseprijs vanaf 479,-* Ook leverbaar met Common Rail Diesel motor vanaf 27.695,- ■WO—

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 12