»zc
Goese Golf eist geld van gemeente
Een straat met veel macht
21
I
Nazomer toppers!
Goes pakt chaotische Marconistraat aan
rMiiit'im.'!
„Bedrijf stapt naar rechter om omzetschade munitieruiming te verhalen
Buitenbad
Kapelle
blijft open
www
nazomer
fieótival.nl
Slachtoffer rooft auto hulpverlener
Containerkade kan stuk korter
Bezwaar scheepswerf ongegrond
Man rijdt 95 kilometer te hard
Collectie
Net op tijd
fedactie: 0113-315649
jww.pzc.nl
Q|mail:redactie@pzc.nl
314460 AA Goes
flvertentie-exploitatie:
oord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
»euws-Vlaanderen: 0114-372770;
ationaal: 020-4562500.
voensdag 1 september 2004
Caljouw Rademaker
S^ERKBOE
VERHUIZERS
verhuizingen in binnen- en buitenland
piano- en vleugeltransport, antiekvervoer
Middelburg meubelopslag, overzeeverpakkingen
Tel. 0118 - 626 649 Goes Burgh-Haamstede
E-mail: info@caljouw-rademaker.nl 0113-227 062 Tel. 0111 - 650 165
editie Bevelanden-Tholen
cn|oor Frank Balkenende
30ES - De Exploitatiemaat-
ichappij Goese Golf BV spant
hejen civiele procedure aan tegen
t le gemeente Goes. De Goese
le3olf eist een schadevergoeding
,jan 70.000 euro voor verlies aan
«komsten tijdens het ruimen
jan munitie op het golfterrein
e. n het Goese Meer.
H
Iet Goese college van burge
meester en wethouders heeft gis-
>ren een schadeclaim van de
•roese Golf opnieuw afgewezen.
)at deed het in februari al,
laarna het golfbedrijf een be
waarschrift indiende.
Volgens directeur G. Rutjes van
'ie Goese Golf zit er nu niets an
jers op dan een gang naar de
'echter.
)e crux van het conflict is de
juur van de munitieruiming. Op
iet golfterrein werd medio vo-
ig jaar tijdens graafwerkzaam
heden een oude munitiedepot
-jwan de Duitsers aangetroffen.
De geallieerden hadden er ver-
chillende springputten om de
nunitie onschadelijk te maken,
naar kennelijk is niet alles de
ingegaan.
de gemeente was het
te groot risico om de muni
tie te laten liggen en was zij ver
plicht te ruimen, omdat het golf
bedrijf nogal eens wat grond
werk op de baan verricht.
De Goese Golf stemde in met de
ruiming, die zo'n vier weken
Zou duren. Omdat er veel meer
munitie werd gevonden dan was
Vernacht, kostte het uiteinde
lijk drie maanden om het gebied
iminitievrij te maken.
(Rutjes zegt er niet op gerekend
lie hebben dat de ruiming twee
Snaanden extra zou duren. ,,Met
KAPELLE - Het buitenbad in
Kapelle blijft open. De bedrij
ven waarmee de gemeente over
overname van het zwembad en
de sporthal aan de Vroonlandse-
weg praat, willen het buitenbad
handhaven.
,Het kost wat extra's", aldus
wethouder J. Herselman (WD,
sport). „Maar de partijen waar-
jmee wij spreken, zien financiële
■mogelijkheden het buitenbad
jopen te houden."
In oktober komt de privatise
ring van het sportcomplex aan
de Vroonlandseweg in de ge
meenteraad. Eén van de eisen
die de raad eerder stelde aan de
operatie, was handhaving van
het buitenbad. Alle overna
me-kandidaten - Sportfondsen
Nederland, Optisport, de Spor-
tijn Group en Sportpunt Zee
land in Goes - hebben dat in
hun oren geknoopt. Dat zij het
buitenbad open willen houden,
heeft wethouder Herselman niet
zo ontzettend verbaasd. Op het
buitenbad rusten nogal wat ka-
pitaalslasten. „Als er nieuwe in
vesteringen nodig zijn, wordt de
toekomst pas actueel", volgens
Herselman. „Het buitenbad kan
nu nog zeker tien jaar mee."
Kapelle wil het zwembad en de
sporthal aan de Vroonlandse
weg afstoten, omdat de exploita
tie niet wordt gezien als een
kerntaak van de gemeente. Een
gespecialiseerd bedrijf zou ook
doelmatiger, dus goedkoper,
kunnen werken. Uit cijfers van
de overnamekandidaten blijkt
dat te kloppen. Jaarlijks steekt
de gemeente Kapelle ruim
300.000 euro subsidie in het ei
gen sportcomplex. Die bijdrage
kan na privatisering met onge
veer tien procent omlaag, ver
wacht Herselman.
(Advertentie)
3oaust/mi2Sept200.(
bel 0900 33 000 33
festivalhart Abdij Middelburg
GABRIEL RIOS
latin pop
wo 1 sept 21u30 Abdijplein
gratis
ons is destijds vier weken afge
sproken. Onze omzetschade is
daardoor fors opgelopen, want
we liepen een hoop klanten mis.
Ik vind het reëel dat de gemeen
te Goes ons daarvoor schadeloos
stelt."
Volgens Rutjes is de omzetscha
de nog beperkt gebleven, door
dat op aandringen van de Goese
Golf de munitieruiming is ver
plaatst van de zomer- naar de
wintermaanden. „Anders had
den we een veel forser verlies ge
leden."
De gemeente Goes voelt zich
niet aansprakelijk. De munitie
ruiming en, als gevolg daarvan,
het inkomstenverlies is een be
drijfsrisico, zegt ze. De Goese
Golf moet er gewoon rekening
mee houden dat er op en in het
terrein erfenissen uit het verle
den kunnen liggen, is het stand
punt van het college. Bovendien
is het ruimen van munitie ook in
het belang van het golfbedrijf,
omdat het terrein een stuk veili
ger is geworden.
Overigens is uit een tussenrap
portage gebleken dat een twee
de ruiming rond het geschoonde
gebied noodzakelijk is. De kos
ten daarvan komen, net als bij
de eerste ruiming, voor rekening
van het ministerie van Binnen
landse Zaken en de gemeente
Goes.
Burgemeester D. van der Zaag
zegt dat de gemeente niet aan
die vervolgruiming begint, zo
lang de Goese Golf via de rech
ter probeert omzetschade te ver
halen.
„We zullen de Goese Golf wel
beperkingen opleggen voor dat
deel van het terrein waar ver
moedelijk nog munitie in de
grond zit. Daar mag bijvoor
beeld niet worden gegraven. De
verantwoordelijkheid ligt nu bij
de Goese Golf. Ze weten dat er
nog meer munitie ligt."
Directeur Rutjens kent de in
houd van de tussenrapportage
niet. „Ik wil eerst die informatie
hebben. Overigens zijn we op
zich bereid aan een tweede rui
ming mee te werken. Ik vind wel
dat Goes nu de verantwoorde
lijkheid voor de veiligheid naar
ons toeschuift, terwijl de ge
meente eerst zei dat zij er maat
schappelijk verantwoordelijk
voor is. Ik denk dat de ruiming
de gemeente te duur wordt."
De munitieruiming op het golf
terrein en in het Hollandsche
Hoevegebied, bij elkaar één pro
ject, heeft de gemeente ruim
130.000 euro gekost. Het Rijk be
taalt het gros van de totaalkos-
ten, die uitkomen op 530.000 eu-
Met de herinrichting van de Marconistraat wil de gemeente chaotische verkeerstaferelen op de meubelboulevard voorkomen.
foto Willem Mieras
door Frank Balkenende
GOES - Het is nu af en toe een
chaos op de Marconistraat in
Goes. Automobilisten rijden op
de brede straat tegen het één
richtingsverkeer in, fietsers en
voetgangers scharrelen tussen
auto's door.
Om de straat veiliger te maken,
pakt de gemeente de meubelbou
levard eind dit jaar aan. De rij
baan wordt versmald en geasfal
teerd, terwijl op alle belangrijke
kruisingen rotondes verrijzen.
De vele, steile drempels blijven
liggen. Rechts en links van de rij
baan komen insteekhavens. Per
saldo keren er iets meer par
keerplaatsen terug dan de drie
honderd die er nu zijn.
Aan de noordzijde worden bo
men geplant, zodat de stenige
meubelboulevard een vriendelij
ker gezicht krijgt. Fietsers krij
gen er een vrijliggend pad, dat
zich op de eerste rotonde (ter
hoogte van de Braillestraat) aan
de zuidzijde voortzet, maar zich
op de volgende rotonde
(Heemskerkstraat) weer naar de
noordzijde verlegt. Daardoor
kruist het fiets- en autoverkeer
elkaar op de rotondes in het mid
dengedeelte van de Marconist
raat.
Volgens H. Feij van de Goese af
deling stadsontwikkeling levert
dat geen gevaar op voor fietsers.
De situatie wordt veel overzich
telijker en de maximumsnelheid
blijft dertig kilometer per uur.
De gemeente Goes wil in de toe
komst van de Marconistraat
veel meer een verblijfsgebied
maken. Voorwaarde daarvoor is
dat vanaf het Voltaplein tot aan
de Van Hertumweg een brede
weg wordt aanlegd, waarover al
het doorgaand verkeer wordt af
gewikkeld.
Daarvoor heeft Goes grond van
de NS nodig. Het beoogde tracé
herbergt nu een paar loze trein
sporen.
Deze zomer volgt de PZC het
Monopoly-spelbord, dat voor de
ze gelegenheid een geheel
Zeeuwse invulling heeft gekre
gen.
De dobbelsteen brengt ons van
daag naar de Spanjaardstraat.
De Middelburgse Spanjaard
straat ademt nog een beetje
de sfeer van het VOC-tijdperk. De
monumentale golvende gevels
langs een smalle klinkerstraat met
stoepen die bijna per huis verschil
len. De deuren zijn zowat allemaal
geschilderd in een kleur die be
kend staat als monumentengroen.
Hier en daar wordt die regelmaat
onderbroken door een donkerblau
we of donkerrode deur. De kozij
nen zijn veelal wit met groene roe
den.
De straat glooit lichtjes en boven
de huizen uit torent de indrukwek-
kenden koepel van de Oostkerk.
Bovenaan de straat staan de grote
re huizen, onderaan de wat kleine
re en aan het begin de nieuwbouw
ter vervanging van de huizen die
in 1940 werden weggebombar
deerd door de Duitse Luftwaffe.
Een groepje toeristen loopt door
de straat en staat stil voor het 't
Huis op de Spuibrug, een van de
grootste in de straat, en kijkt met
een mengeling van eerbied, bewon
dering en afgunst naar het impo
sante gebouw en de mooie gevel.
„Moet je eens kijken, wat een uit
zicht", zegt Heieen de Bruijne uit
Enschede tegen haar partner In-
grid de Vries. Ze wijst naar de an
dere kant van de Spuibrug, waar
nu een mooie stadstuin ligt. „Mid
den in de stad en dan toch zo'n uit
zicht." Ook haar broer Mare de
Bruijne is onder de indruk, in te
genstelling tot zijn zoontje
Joachim. Die kijkt vooral naar de
mogelijkheden om te skaten en die
zijn volgens hem niet echt
je-van-het. „Geen asfalt hè."
De Spanjaardstraat is volgens
veel makelaars dé woonstraat van
Middelburg; de populairste en dus
ook meest prijzige straat. Bert Din-
gemanse noemt ook de Prooijense-
weg een goede kandidaat als hem
wordt gevraagd de duurste-
woonstraat van Middelburg te noe
men. Vooral omdat daar villa's en
landhuizen op percelen van mini-
Een modaal salaris is volstrekt onvoldoende om in het bovenste gedeelte van de Spanjaardstraat te wonen.
foto Lex de Meester
maal twee hectare staan. Monu
mentenmakelaar Dolf van Dijke
twijfelt ook een beetje en vertelt
dat de Rouaansekaai en de Lon-
densekaai ook wel kunnen worden
aangemerkt als de hotspots van de
Zeeuwse hoofdstad. Het meren
deel van hun collega's vindt echter
dat de Spanjaardstraat toch de
Kalverstraat van Middelburg is.
De straat is zo in trek omdat ach
ter het merendeel van de volledig
gerestaureerde woningen een fikse
tuin ligt. Soms is er ook nog een
achterom. Dat zijn volgens P. Ver
burg van Orisant Makelaardij fac
toren die de prijs van de woningen
in die straat tot grote hoogte op
drijven.
De woningen zijn zelfs zo geliefd
dat er in de regel geen makelaar
aan te pas komt als een van de ei
genaren plannen heeft om te ver
huizen. Binnen de kennissenkring
gaan er dan genoeg vingers van po
tentiële belangstellenden de lucht
in als zo'n eigenaar zelfs maar laat
doorschemeren te willen verhui
zen. Omdat de huizen uit de Span
jaardstraat bijna nooit de websi
tes van de makelaars halen, wordt
er in het Middelburgse flink ge
smoesd over de verkoopprijzen,
weet Verburg. Uit gegevens van
het Kadaster blijkt trouwens dat
een modaal salaris volstrekt onvol
doende is om in het bovenste ge
deelte van de Spanjaardstraat te
wonen.
De Spanjaardstraat is niet alleen
een sfeervolle straat. Het is er ook
een met macht. Dat bleek wel toen
de bouwplannen voor het nieuw-
bouwwijkje Hof van Sint Pieter
werden gepresenteerd. Vooral
door het verzet van een aantal be
woners van de Spanjaardstraat
liep dat project minimaal twee
jaar vertraging op.
Protestbrieven van die klagende
bewoners richting de projectont
wikkelaars begonnen steevast met
'amice'. Verburg kan daar nu wel
om lachen maar geeft direct aan
dat dat 'amice' niet kan worden
uitgelegd als 'vriend' maar eerder
een juridisch karakter had.
In het midden van de vijftiende
eeuw was de Spanjaardstraat al
lerminst een regentenstraat. De
magistraten kwamen er wei, maar
dan om heimelijk de dames van
plezier te bezoeken, weet Peter
Sijnke van het Zeeuws Archief.
Vanaf 1460 was de Spanjaard
straat namelijk de officiële rosse
buurt van Middelburg en moesten
'alle vrouwen die zich om geld la
ten kussen' daar wonen, citeert hij
een oude akte. Nog heel lang bleef
die straat een hoerenstraat en een
straat waar de Middelburgers ook
op andere manieren hun beurs
konden legen; er mocht namelijk
ook worden gegokt.
De oorsprong van de naam van de
Spanjaardstraat is niet geheel dui
delijk. Hoogstwaarschijnlijk ver
wijst de naam naar Spaanse koop
lieden die zich rond de veertiende
eeuw in Middelburg vestigden om
vanuit die plaats handel te drijven
met het thuisland.
Emile Calon
S3
SS
KERKWERVE - Een 42-jarige vrouw uit de gemeente
Schouwen-Duiveland is onder bedreiging beroofd van
haar auto terwijl zij hulp wilde verlenen bij een ongeval.
De beroving heeft vrijdagavond plaatsgevonden, maar is
gisteren pas bekendgemaakt. Rond kwart over zeven vrij
dagavond reed een 30-jarige man uit de gemeente Schou
wen-Duiveland met zijn auto in de sloot langs de N59 ter
hoogte van Kerkwerve. De vrouw zag het ongeluk gebeu
ren en stopte om eerste hulp te verlenen. Ook een 35-jari-
ge man uit Breda stopte bij het ongeluk. Het slachtoffer
van het ongeval kroop uit zijn auto en probeerde eerst de
auto van de man uit Breda te stelen. Dit lukte niet omdat
deze auto op slot stond. „Vervolgens rende hij naar de au
to van de vrouw en bedreigde haar. Hij duwde de vrouw
uit de auto, terwijl die probeerde haar bezit te bescher
men", vertelt een woordvoerder van de politie. De man
slaagde er in de vrouw uit de auto te krijgen en ging er
vandoor. De gestolen auto is later teruggevonden in de
Krabstraat in Zierikzee. De man is maandag aangehou
den door de politie en zit nog vast. Waarom de man er van
door ging is nog niet bekend. De politie heeft de beroving
stilgehouden tot de man was aangehouden.
MIDDELBURG - De Westerschelde Container Terminal
kan toe met een kade van 900 meter voor de 900.000 laad-
kisten die een containerhaven moet behandelen om te
kunnen concurreren met Rotterdam en Antwerpen. De
provincie zet in op een kade van 2 kilometer. De koppe
ling tussen 900.000 containers en een kade van 900 meter
staat in een van de rapporten die de afgelopen maanden
in opdracht van het provinciebestuur zijn vervaardigd.
Adviesbureau Ecorys Transport geeft aan dat de WCT mi
nimaal 900.000 containers moet kunnen overslaan,
pagina 14
kortere kade volstaat
HANSWEERT - De gemeenten Reimerswaal en Kapelle
hebben Scheepswerf Reimerswaal terecht een gedoogbe-
schikking verleend voor het gebruik van een torenkraan
en een deel van de loswal. Dat stellen Gedeputeerde Sta
ten (GS). Het gebruik van een deel van de loswal past niet
in het bestemmingsplan en ook de torenkraan is illegaal
gebouwd. De twee gemeenten willen beide zaken legalise
ren en tot het zover is, worden ze gedoogd. Een bewoner
van de Zandweg in Schore heeft daar bezwaar tegen ge
maakt. Onder meer omdat de kraan ernstige horizonver
vuiling zou zijn en er bovendien geen onderzoek zou zijn
gedaan naar het geluid dat hij produceert. De omwonen
de maakt verder bezwaar tegen de. aanwezigheid van gro
te hoeveelheden brandbare, explosieve en giftige stoffen
dichtbij een woongebied. GS hebben de bezwaren onge
grond verklaard, omdat beide zaken in oktober worden
gelegaliseerd, waarmee het gedogen voorbij is.
SINT-ANNALAND - Een 42-jarige automobilist uit Tho-
len is gisterochtend zijn rijbewijs kwijtgeraakt. Op de
Langeweg in Sint-Annaland reed hij 175 kilometer per
uur, terwijl daar slechts 80 is toegestaan.
(Advertentie)
Dat klassiek nog altijd zeer actueel kan zijn
bewijst Baan met de 'Cayenne' in rode stof.
Mooie ingetogen styling met een vorstelijk
zitcomfort. Eén van de vele nieuwkomers
bij Paauwe. Meer collectie-nieuws is te zien
op www.interieur-paauwe.nl!
Zuidweg 20a Zon
re. 0111-401318
(Advertentie)
vj intratuin
JT I HET GROENE WARENHUIS
Aanbiedingen met een zonnig prijsje
Zie onze advertentie verderop in deze krant.
zeeuwse almanak
Met een grijns op de lippen de
poneerde de man de krant op
zijn bureau.
„Zo", sprak hij triomfante
lijk, „ik weet al op wie ik bij
de volgende verkiezingen ga
stemmen."
De collega's keken hem met
vragende blik aan en hoefden
niet lang op een nadere ver
klaring te wachten.
„Die Zalm is zó'n vent. Die
schrapt de fiscale voordeel
tjes bij de aanschaf van een
nieuwe pc, maar wie heeft er
net op tijd een nieuw laptopje
gekocht
Iiij natuurlijk!
„En", ging hij zuigend ver
der, die Zalm heeft ook aan
gekondigd, dat iedereen die
op 1 januari 2005 57 jaar is de
vut-regeling behoudt. En wie
wordt", riep hij in een ge
slaagde poging nog meer ja
loezie los te weken, „net op
tijd 57?"
Hij natuurlijk!
De collega's hopen slechts
een ding:
Dat hij zo snel mogelijk met
pensioen mag.