»zc Goese Golf eist geld van gemeente Een straat met veel macht 21 I Nazomer toppers! Goes pakt chaotische Marconistraat aan rMiiit'im.'! „Bedrijf stapt naar rechter om omzetschade munitieruiming te verhalen Buitenbad Kapelle blijft open www nazomer fieótival.nl Slachtoffer rooft auto hulpverlener Containerkade kan stuk korter Bezwaar scheepswerf ongegrond Man rijdt 95 kilometer te hard Collectie Net op tijd fedactie: 0113-315649 jww.pzc.nl Q|mail:redactie@pzc.nl 314460 AA Goes flvertentie-exploitatie: oord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; »euws-Vlaanderen: 0114-372770; ationaal: 020-4562500. voensdag 1 september 2004 Caljouw Rademaker S^ERKBOE VERHUIZERS verhuizingen in binnen- en buitenland piano- en vleugeltransport, antiekvervoer Middelburg meubelopslag, overzeeverpakkingen Tel. 0118 - 626 649 Goes Burgh-Haamstede E-mail: info@caljouw-rademaker.nl 0113-227 062 Tel. 0111 - 650 165 editie Bevelanden-Tholen cn|oor Frank Balkenende 30ES - De Exploitatiemaat- ichappij Goese Golf BV spant hejen civiele procedure aan tegen t le gemeente Goes. De Goese le3olf eist een schadevergoeding ,jan 70.000 euro voor verlies aan «komsten tijdens het ruimen jan munitie op het golfterrein e. n het Goese Meer. H Iet Goese college van burge meester en wethouders heeft gis- >ren een schadeclaim van de •roese Golf opnieuw afgewezen. )at deed het in februari al, laarna het golfbedrijf een be waarschrift indiende. Volgens directeur G. Rutjes van 'ie Goese Golf zit er nu niets an jers op dan een gang naar de 'echter. )e crux van het conflict is de juur van de munitieruiming. Op iet golfterrein werd medio vo- ig jaar tijdens graafwerkzaam heden een oude munitiedepot -jwan de Duitsers aangetroffen. De geallieerden hadden er ver- chillende springputten om de nunitie onschadelijk te maken, naar kennelijk is niet alles de ingegaan. de gemeente was het te groot risico om de muni tie te laten liggen en was zij ver plicht te ruimen, omdat het golf bedrijf nogal eens wat grond werk op de baan verricht. De Goese Golf stemde in met de ruiming, die zo'n vier weken Zou duren. Omdat er veel meer munitie werd gevonden dan was Vernacht, kostte het uiteinde lijk drie maanden om het gebied iminitievrij te maken. (Rutjes zegt er niet op gerekend lie hebben dat de ruiming twee Snaanden extra zou duren. ,,Met KAPELLE - Het buitenbad in Kapelle blijft open. De bedrij ven waarmee de gemeente over overname van het zwembad en de sporthal aan de Vroonlandse- weg praat, willen het buitenbad handhaven. ,Het kost wat extra's", aldus wethouder J. Herselman (WD, sport). „Maar de partijen waar- jmee wij spreken, zien financiële ■mogelijkheden het buitenbad jopen te houden." In oktober komt de privatise ring van het sportcomplex aan de Vroonlandseweg in de ge meenteraad. Eén van de eisen die de raad eerder stelde aan de operatie, was handhaving van het buitenbad. Alle overna me-kandidaten - Sportfondsen Nederland, Optisport, de Spor- tijn Group en Sportpunt Zee land in Goes - hebben dat in hun oren geknoopt. Dat zij het buitenbad open willen houden, heeft wethouder Herselman niet zo ontzettend verbaasd. Op het buitenbad rusten nogal wat ka- pitaalslasten. „Als er nieuwe in vesteringen nodig zijn, wordt de toekomst pas actueel", volgens Herselman. „Het buitenbad kan nu nog zeker tien jaar mee." Kapelle wil het zwembad en de sporthal aan de Vroonlandse weg afstoten, omdat de exploita tie niet wordt gezien als een kerntaak van de gemeente. Een gespecialiseerd bedrijf zou ook doelmatiger, dus goedkoper, kunnen werken. Uit cijfers van de overnamekandidaten blijkt dat te kloppen. Jaarlijks steekt de gemeente Kapelle ruim 300.000 euro subsidie in het ei gen sportcomplex. Die bijdrage kan na privatisering met onge veer tien procent omlaag, ver wacht Herselman. (Advertentie) 3oaust/mi2Sept200.( bel 0900 33 000 33 festivalhart Abdij Middelburg GABRIEL RIOS latin pop wo 1 sept 21u30 Abdijplein gratis ons is destijds vier weken afge sproken. Onze omzetschade is daardoor fors opgelopen, want we liepen een hoop klanten mis. Ik vind het reëel dat de gemeen te Goes ons daarvoor schadeloos stelt." Volgens Rutjes is de omzetscha de nog beperkt gebleven, door dat op aandringen van de Goese Golf de munitieruiming is ver plaatst van de zomer- naar de wintermaanden. „Anders had den we een veel forser verlies ge leden." De gemeente Goes voelt zich niet aansprakelijk. De munitie ruiming en, als gevolg daarvan, het inkomstenverlies is een be drijfsrisico, zegt ze. De Goese Golf moet er gewoon rekening mee houden dat er op en in het terrein erfenissen uit het verle den kunnen liggen, is het stand punt van het college. Bovendien is het ruimen van munitie ook in het belang van het golfbedrijf, omdat het terrein een stuk veili ger is geworden. Overigens is uit een tussenrap portage gebleken dat een twee de ruiming rond het geschoonde gebied noodzakelijk is. De kos ten daarvan komen, net als bij de eerste ruiming, voor rekening van het ministerie van Binnen landse Zaken en de gemeente Goes. Burgemeester D. van der Zaag zegt dat de gemeente niet aan die vervolgruiming begint, zo lang de Goese Golf via de rech ter probeert omzetschade te ver halen. „We zullen de Goese Golf wel beperkingen opleggen voor dat deel van het terrein waar ver moedelijk nog munitie in de grond zit. Daar mag bijvoor beeld niet worden gegraven. De verantwoordelijkheid ligt nu bij de Goese Golf. Ze weten dat er nog meer munitie ligt." Directeur Rutjens kent de in houd van de tussenrapportage niet. „Ik wil eerst die informatie hebben. Overigens zijn we op zich bereid aan een tweede rui ming mee te werken. Ik vind wel dat Goes nu de verantwoorde lijkheid voor de veiligheid naar ons toeschuift, terwijl de ge meente eerst zei dat zij er maat schappelijk verantwoordelijk voor is. Ik denk dat de ruiming de gemeente te duur wordt." De munitieruiming op het golf terrein en in het Hollandsche Hoevegebied, bij elkaar één pro ject, heeft de gemeente ruim 130.000 euro gekost. Het Rijk be taalt het gros van de totaalkos- ten, die uitkomen op 530.000 eu- Met de herinrichting van de Marconistraat wil de gemeente chaotische verkeerstaferelen op de meubelboulevard voorkomen. foto Willem Mieras door Frank Balkenende GOES - Het is nu af en toe een chaos op de Marconistraat in Goes. Automobilisten rijden op de brede straat tegen het één richtingsverkeer in, fietsers en voetgangers scharrelen tussen auto's door. Om de straat veiliger te maken, pakt de gemeente de meubelbou levard eind dit jaar aan. De rij baan wordt versmald en geasfal teerd, terwijl op alle belangrijke kruisingen rotondes verrijzen. De vele, steile drempels blijven liggen. Rechts en links van de rij baan komen insteekhavens. Per saldo keren er iets meer par keerplaatsen terug dan de drie honderd die er nu zijn. Aan de noordzijde worden bo men geplant, zodat de stenige meubelboulevard een vriendelij ker gezicht krijgt. Fietsers krij gen er een vrijliggend pad, dat zich op de eerste rotonde (ter hoogte van de Braillestraat) aan de zuidzijde voortzet, maar zich op de volgende rotonde (Heemskerkstraat) weer naar de noordzijde verlegt. Daardoor kruist het fiets- en autoverkeer elkaar op de rotondes in het mid dengedeelte van de Marconist raat. Volgens H. Feij van de Goese af deling stadsontwikkeling levert dat geen gevaar op voor fietsers. De situatie wordt veel overzich telijker en de maximumsnelheid blijft dertig kilometer per uur. De gemeente Goes wil in de toe komst van de Marconistraat veel meer een verblijfsgebied maken. Voorwaarde daarvoor is dat vanaf het Voltaplein tot aan de Van Hertumweg een brede weg wordt aanlegd, waarover al het doorgaand verkeer wordt af gewikkeld. Daarvoor heeft Goes grond van de NS nodig. Het beoogde tracé herbergt nu een paar loze trein sporen. Deze zomer volgt de PZC het Monopoly-spelbord, dat voor de ze gelegenheid een geheel Zeeuwse invulling heeft gekre gen. De dobbelsteen brengt ons van daag naar de Spanjaardstraat. De Middelburgse Spanjaard straat ademt nog een beetje de sfeer van het VOC-tijdperk. De monumentale golvende gevels langs een smalle klinkerstraat met stoepen die bijna per huis verschil len. De deuren zijn zowat allemaal geschilderd in een kleur die be kend staat als monumentengroen. Hier en daar wordt die regelmaat onderbroken door een donkerblau we of donkerrode deur. De kozij nen zijn veelal wit met groene roe den. De straat glooit lichtjes en boven de huizen uit torent de indrukwek- kenden koepel van de Oostkerk. Bovenaan de straat staan de grote re huizen, onderaan de wat kleine re en aan het begin de nieuwbouw ter vervanging van de huizen die in 1940 werden weggebombar deerd door de Duitse Luftwaffe. Een groepje toeristen loopt door de straat en staat stil voor het 't Huis op de Spuibrug, een van de grootste in de straat, en kijkt met een mengeling van eerbied, bewon dering en afgunst naar het impo sante gebouw en de mooie gevel. „Moet je eens kijken, wat een uit zicht", zegt Heieen de Bruijne uit Enschede tegen haar partner In- grid de Vries. Ze wijst naar de an dere kant van de Spuibrug, waar nu een mooie stadstuin ligt. „Mid den in de stad en dan toch zo'n uit zicht." Ook haar broer Mare de Bruijne is onder de indruk, in te genstelling tot zijn zoontje Joachim. Die kijkt vooral naar de mogelijkheden om te skaten en die zijn volgens hem niet echt je-van-het. „Geen asfalt hè." De Spanjaardstraat is volgens veel makelaars dé woonstraat van Middelburg; de populairste en dus ook meest prijzige straat. Bert Din- gemanse noemt ook de Prooijense- weg een goede kandidaat als hem wordt gevraagd de duurste- woonstraat van Middelburg te noe men. Vooral omdat daar villa's en landhuizen op percelen van mini- Een modaal salaris is volstrekt onvoldoende om in het bovenste gedeelte van de Spanjaardstraat te wonen. foto Lex de Meester maal twee hectare staan. Monu mentenmakelaar Dolf van Dijke twijfelt ook een beetje en vertelt dat de Rouaansekaai en de Lon- densekaai ook wel kunnen worden aangemerkt als de hotspots van de Zeeuwse hoofdstad. Het meren deel van hun collega's vindt echter dat de Spanjaardstraat toch de Kalverstraat van Middelburg is. De straat is zo in trek omdat ach ter het merendeel van de volledig gerestaureerde woningen een fikse tuin ligt. Soms is er ook nog een achterom. Dat zijn volgens P. Ver burg van Orisant Makelaardij fac toren die de prijs van de woningen in die straat tot grote hoogte op drijven. De woningen zijn zelfs zo geliefd dat er in de regel geen makelaar aan te pas komt als een van de ei genaren plannen heeft om te ver huizen. Binnen de kennissenkring gaan er dan genoeg vingers van po tentiële belangstellenden de lucht in als zo'n eigenaar zelfs maar laat doorschemeren te willen verhui zen. Omdat de huizen uit de Span jaardstraat bijna nooit de websi tes van de makelaars halen, wordt er in het Middelburgse flink ge smoesd over de verkoopprijzen, weet Verburg. Uit gegevens van het Kadaster blijkt trouwens dat een modaal salaris volstrekt onvol doende is om in het bovenste ge deelte van de Spanjaardstraat te wonen. De Spanjaardstraat is niet alleen een sfeervolle straat. Het is er ook een met macht. Dat bleek wel toen de bouwplannen voor het nieuw- bouwwijkje Hof van Sint Pieter werden gepresenteerd. Vooral door het verzet van een aantal be woners van de Spanjaardstraat liep dat project minimaal twee jaar vertraging op. Protestbrieven van die klagende bewoners richting de projectont wikkelaars begonnen steevast met 'amice'. Verburg kan daar nu wel om lachen maar geeft direct aan dat dat 'amice' niet kan worden uitgelegd als 'vriend' maar eerder een juridisch karakter had. In het midden van de vijftiende eeuw was de Spanjaardstraat al lerminst een regentenstraat. De magistraten kwamen er wei, maar dan om heimelijk de dames van plezier te bezoeken, weet Peter Sijnke van het Zeeuws Archief. Vanaf 1460 was de Spanjaard straat namelijk de officiële rosse buurt van Middelburg en moesten 'alle vrouwen die zich om geld la ten kussen' daar wonen, citeert hij een oude akte. Nog heel lang bleef die straat een hoerenstraat en een straat waar de Middelburgers ook op andere manieren hun beurs konden legen; er mocht namelijk ook worden gegokt. De oorsprong van de naam van de Spanjaardstraat is niet geheel dui delijk. Hoogstwaarschijnlijk ver wijst de naam naar Spaanse koop lieden die zich rond de veertiende eeuw in Middelburg vestigden om vanuit die plaats handel te drijven met het thuisland. Emile Calon S3 SS KERKWERVE - Een 42-jarige vrouw uit de gemeente Schouwen-Duiveland is onder bedreiging beroofd van haar auto terwijl zij hulp wilde verlenen bij een ongeval. De beroving heeft vrijdagavond plaatsgevonden, maar is gisteren pas bekendgemaakt. Rond kwart over zeven vrij dagavond reed een 30-jarige man uit de gemeente Schou wen-Duiveland met zijn auto in de sloot langs de N59 ter hoogte van Kerkwerve. De vrouw zag het ongeluk gebeu ren en stopte om eerste hulp te verlenen. Ook een 35-jari- ge man uit Breda stopte bij het ongeluk. Het slachtoffer van het ongeval kroop uit zijn auto en probeerde eerst de auto van de man uit Breda te stelen. Dit lukte niet omdat deze auto op slot stond. „Vervolgens rende hij naar de au to van de vrouw en bedreigde haar. Hij duwde de vrouw uit de auto, terwijl die probeerde haar bezit te bescher men", vertelt een woordvoerder van de politie. De man slaagde er in de vrouw uit de auto te krijgen en ging er vandoor. De gestolen auto is later teruggevonden in de Krabstraat in Zierikzee. De man is maandag aangehou den door de politie en zit nog vast. Waarom de man er van door ging is nog niet bekend. De politie heeft de beroving stilgehouden tot de man was aangehouden. MIDDELBURG - De Westerschelde Container Terminal kan toe met een kade van 900 meter voor de 900.000 laad- kisten die een containerhaven moet behandelen om te kunnen concurreren met Rotterdam en Antwerpen. De provincie zet in op een kade van 2 kilometer. De koppe ling tussen 900.000 containers en een kade van 900 meter staat in een van de rapporten die de afgelopen maanden in opdracht van het provinciebestuur zijn vervaardigd. Adviesbureau Ecorys Transport geeft aan dat de WCT mi nimaal 900.000 containers moet kunnen overslaan, pagina 14 kortere kade volstaat HANSWEERT - De gemeenten Reimerswaal en Kapelle hebben Scheepswerf Reimerswaal terecht een gedoogbe- schikking verleend voor het gebruik van een torenkraan en een deel van de loswal. Dat stellen Gedeputeerde Sta ten (GS). Het gebruik van een deel van de loswal past niet in het bestemmingsplan en ook de torenkraan is illegaal gebouwd. De twee gemeenten willen beide zaken legalise ren en tot het zover is, worden ze gedoogd. Een bewoner van de Zandweg in Schore heeft daar bezwaar tegen ge maakt. Onder meer omdat de kraan ernstige horizonver vuiling zou zijn en er bovendien geen onderzoek zou zijn gedaan naar het geluid dat hij produceert. De omwonen de maakt verder bezwaar tegen de. aanwezigheid van gro te hoeveelheden brandbare, explosieve en giftige stoffen dichtbij een woongebied. GS hebben de bezwaren onge grond verklaard, omdat beide zaken in oktober worden gelegaliseerd, waarmee het gedogen voorbij is. SINT-ANNALAND - Een 42-jarige automobilist uit Tho- len is gisterochtend zijn rijbewijs kwijtgeraakt. Op de Langeweg in Sint-Annaland reed hij 175 kilometer per uur, terwijl daar slechts 80 is toegestaan. (Advertentie) Dat klassiek nog altijd zeer actueel kan zijn bewijst Baan met de 'Cayenne' in rode stof. Mooie ingetogen styling met een vorstelijk zitcomfort. Eén van de vele nieuwkomers bij Paauwe. Meer collectie-nieuws is te zien op www.interieur-paauwe.nl! Zuidweg 20a Zon re. 0111-401318 (Advertentie) vj intratuin JT I HET GROENE WARENHUIS Aanbiedingen met een zonnig prijsje Zie onze advertentie verderop in deze krant. zeeuwse almanak Met een grijns op de lippen de poneerde de man de krant op zijn bureau. „Zo", sprak hij triomfante lijk, „ik weet al op wie ik bij de volgende verkiezingen ga stemmen." De collega's keken hem met vragende blik aan en hoefden niet lang op een nadere ver klaring te wachten. „Die Zalm is zó'n vent. Die schrapt de fiscale voordeel tjes bij de aanschaf van een nieuwe pc, maar wie heeft er net op tijd een nieuw laptopje gekocht Iiij natuurlijk! „En", ging hij zuigend ver der, die Zalm heeft ook aan gekondigd, dat iedereen die op 1 januari 2005 57 jaar is de vut-regeling behoudt. En wie wordt", riep hij in een ge slaagde poging nog meer ja loezie los te weken, „net op tijd 57?" Hij natuurlijk! De collega's hopen slechts een ding: Dat hij zo snel mogelijk met pensioen mag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 33