De vechtlust zal nooit verdwijnen ij X Mies was echt een beest op het podium Yellow Submarine als prentenboek 27 Anouk Slagerij van Kampen hervindt koers woensdag 1 september 2004 et bleef lange tijd stil rond zangeres Anouk. Toch heeft ze niet niks zitten doen. Met haar zwangere buik verbleef ze geruime tijd in Hotel New York in Rotterdam. Niet om het rustig aan te doen, maar om tot een nieuw album te ko men. Hotel New York ver schijnt begin oktober. Een tipje van de sluier licht ze al vast op met een mini-tour nee. Ontspannen zit ze aan de an dere kant van de tafel in Restaurant Hotel New York in Rotterdam. „Het is toch prach tig hier?", zegt ze vragend met haar zware Haagse accent. ^Lo gisch toch, dat ik hier mijn nieu we album heb geschreven? Ik had een kamer, joh. Zo mooi, met een eeuwenoud tapijt. Er hing precies de juiste vibe." De 29-jarige Anouk Teeuwe hapt tevreden in haar broodje met kaas. „Omdat ik alles hier heb geschreven, heet mijn nieu we album Hotel New York. Ik zonder me altijd af als ik nieu we teksten wil schrijven." Deed de van oorsprong Haagse zangeres dat in het verleden door een weekje naar het buiten land te vertrekken, dit keer bleef ze in buurt van haar huidi ge woonplaats Zwijndrecht. „Ik was zwanger en omdat ik in de buurt wilde zijn voor het geval er iets zou gebeuren, heb ik hier maar een kamer geboekt", zegt ze. Tatoeage „Ja maar, zorgzaam ben ik wel, hoor", is haar reactie als haar wordt gezegd dat het een verras sende combinatie is: de robuus te Anouk - op haar rechterarm een enorme tatoeage - en het ge zellige, bijna burgerlijke gezin netje met inmiddels twee zonen, Benjahmin Kingsley van tweeën half en Elijah Jeremiah van nog geen negen maanden. „Tja, mis schien zou je het niet verwach ten, maar ik ben toch echt een moeder. Overdag ben ik thuis en als ik moet optreden dan is of mijn man thuis, of de kinderen zijn bij oma. Dan liggen ze in hun bedje als ik thuiskom, ten zij ik een avondje doorzak, dat kan gebeuren natuurlijk, dan blijven ze bij oma. Ach, Neder land heeft een gemengd beeld van me. Mensen weten niet goed wat ze van me moeten denken." Anouk bleef door de komst van haar tweede kind lange tijd weg van het muzikale front en dat heeft volgens haar nu wel weer lang genoeg geduurd. „Mijn kin deren zijn mijn leven, maar dat is muziek maken ook." Om de stilte te doorbreken, be gint ze vandaag met een kleine tour langs zeven steden in Ne derland, en in oktober komt haar vierde studioalbum Hotel New York uit. Het lijkt een om gekeerde volgorde, eerst een tour en dan een album. Dat is het niet, zo blijkt, wanneer Anouk uitlegt dat ze de concer ten heeft opgehangen aan haar laatste album Update, dat in ja nuari van dit jaar als extraatje verscheen. Update was een album met akoestische versies van num mers van haar laatste studioal bum Graduated Fool (2002) en live-uitvoeringen van onder meer 'Michel' en 'Hail'. „Ik vond het zo zonde dat ik er verder niks mee had gedaan. Daarom leek het me leuk om nu alsnog Anouk: „Weet je wat mijn droom is? Met een tourbus heel de wereld over gaan." foto GPt die akoestische versies te bren gen." De concertreeks - die op 2 okto ber in 'haar' Den Haag wordt af gerond - en haar nieuwe album zijn dus niet met elkaar verbon den? „Nou, op een bepaalde ma nier eigenlijk ook weer wel. Ik breng een aantal nummers van mijn komende album, 'Heaven knows', 'Our Own Love', de eer ste single 'Girl' die binnenkort verschijnt, en 'Jeruzalem.'" Een tipje van de sluier dus? Anouk: „Nou, een heel klein tip je dan. Ik breng ze akoestisch, terwijl mijn nieuwe album dat zeker niet is. Op Hotel New York komen wel ballads te staan, maar die zijn voorzien van de elektrische gitaar. In de komende shows breng ik voorna melijk nummers van Update en ouder werk als 'Nobody's Wife', 'Michel', 'Stop Thinking' en 'Who Cares'. Het worden in to taal zo'n 21 akoestische num- Om tot nieuw werk te komen verbleef ze de afgelopen periode samen met haar goede vriend en vaste muziekschrijver Bart van Veen geregeld in het Rotterdam se hotel. „Toen we begonnen had ik geen idee van wat ik wil de. Ik dacht: 'Ik kijk wel wat het wordt'." Wel had Anouk dit keer, net als bij haar debuutal bum Together Alone (1997), het idee dat het vooral gevarieerd moest klinken. „Together Alone kende bijvoorbeeld ook blues, dat miste ik bij mijn laatste twee albums. Graduated Fool was vooral stevig." Enthousiast vertelt ze dat Hotel New York veel verschillende stij len bevat. „Het is meer poprock geworden", probeert ze uit te leggen. „Er staan ballads op, reg gae, een soort ska, een shuffle, echt heel veel." Reggae en Anouk, weer zo onver wachte combinatie? „In princi pe zou ik dat inderdaad nooit hebben gedaan", geeft ze toe. Haar man Remon Stotijn is rap per (Anoymous Mis) bij de hip hop- en reggaeband Postmen. „Het zou te opvallend zijn, hè", zegt ze lachend, „maar ja, in dit geval klonk het zo te gek. Ik voelde het nummer en zodra je het voelt dan moet het erop." Het reggae-nummer 'Heaven knows' schreef ze samen met Re mon, net als 'Jeruzalem'. „Het was zo gek. Ik kan dus helemaal niet thuis schrijven, maar deze nummers ontstonden bij ons in de woonkamer. Benjahmin zat te schreeuwen, Elijah hing op mijn buik en het gebeurde. We zaten een beetje te jammen. Re mon had een beat en ik begon te zingen wat me op dat moment te binnen schoot." Met 'Heaven Knows' wijst Anouk op de ellende in de we reld en dat mensen dat wel zien, maar er niks aan doen. „Het is niet belerend bedoeld, maar ik probeer te zeggen dat we iets moeten doen. Steek je handen uit! Doe wat! Want er blijft niets onopgemerkt." Anouk hoopt zelf een bijdrage aan een betere wereld te leveren met haar muziek én door haar kinderen goed op te voeden. „Ik wil dat ze zich netjes gedragen, geen spullen zomaar op straat gooien en geen grote bek heb ben." Dat laatste moet moeilijk zijn met zo'n moeder als voorbeeld? „Tja, ik kan nog steeds wel mijn scheur opentrekken als dat moet. Ik zie daar ook niks ver keerd in. Ik leer mijn kinderen dat ze wel respect moeten heb ben, maar ja, tegelijkertijd wil ik ook dat ze 'power' hebben, een soort vechtlust." Die vechtlust zal bij haarzelf nooit verdwijnen. Zo gaat ze bij voorbeeld nog steeds voor een carrière die verder gaat dan de Benelux-grenzen, want 'toeren door die landen is leuk, maar je bent binnen een paar weken weer thuis natuurlijk'. „Ik kan nog wel een paar jaar zo door gaan, maar daar word ik niet blijer van. Weet je wat echt mijn droom is? Met een tourbus heel de wereld over gaan, met mijn band, kinderen mee, een pri- vé-leraar..." Realistisch Verrassend genoeg ziet Anouk een carrière in Amerika als een nauwelijks bereikbare droom. Terwijl ze recentelijk toch naar buiten bracht naar New York te willen verhuizen om een muzika le carrière te beginnen. Een huis in LA heeft ze al wel. „Maar kijk, als ik realistisch ben, dan is Amerika gewoon een no-go. Ik heb mezelf ook wel eens afge vraagd of ik wel in die cultuur zou passen. Ik denk qua muziek wel, qua houding niet. Ik moet ook iemand hebben die de boel daar voor me regelt. Ik moet het niet zelf proberen. Ik verpest dingen. Daardoor is al zoveel mislukt. Amerika zou wel te gek zijn natuurlijk. Welke muzikant wil niet op Woodstock staan of een Grammy in ontvangst ne men?" Voorlopig wil ze zich echter al leen richten op Nederland. Dat doet ze de komende tijd met haar mini-tournee met Postmen in het voorprogramma. „Tja, een betere band had ik me niet kunnen wensen. Het lijkt me zo leuk, want de mensen die nor maal gesproken naar Postmen komen, hebben niets met Anouk en andersom. Dus dat zal een heel gemengd publiek worden." Na de tour en de release van haar album in Nederland is het de bedoeling dat begin 2005 Ho tel New York internationaal wordt uitgebracht. „En dan is het maar afwachten hoe hard je platenmaatschappij voor je wil werken. Mijn vorige plaat is bij voorbeeld ook uitgebracht in Eu ropa, maar is absoluut niet ge noeg gepromoot. Daardoor is de plaatverkoop niet goed gegaan en word je ook niet geboekt voor een tourtje. Het is frustre rend je album in het niets te zien verdwijnen. Ik hoop niet dat het met Hotel New York ge beurt. "Het heft in eigen handén nemen kan ze niet. „Je zit vast aan een contract, hè. Hierna nog één album en dan ben ik er van af. Niet dat ik mag klagen na tuurlijk, maar ik ben nu wel erg afhankelijk van andere mensen. Dat is klote. Het enige wat ik kan doen is hard werken en ho pen dat je platenmaatschappij in je gelooft en geld in je wil pompen. Wat dat betreft zie ik het allemaal wel. Als ik Duits land en Frankrijk zou kunnen pakken, dan ben ik al heel hap py. Amerika zou helemaal goed zijn. In principe heb je daar maar één hit nodig. Kun je zo de tourbus in." Sandra Put Anouk begint haar tournee vandaag in Eindhoven (MC Frits Philips). De single 'Girl' verschijnt 4 oktober bij EMI. Het album 'Hotel New York' volgt drie weken later. OVERW ltsir IOVE IS ALL IV YOU NEED Of Yellow Submarine - on dertitel: De Gele Duikboot - veel door kinderen gelezen zal woi'den? Ru de Groen heeft er z'n twijfels over. De teksten in het prentenboek zijn daar name lijk veel te ingewikkeld voor. „Maar dit is zo leuk om te doen, zo'n boek moet je gewoon ma ken." Met twinkelende oogjes: „Dat moeten we er toch maar in stampen hè, die kennis over de Beatles." Een echte Beatles-fan die Ru de Groen. Alle platen van de Britse popgroep staan bij hem in de kast.De zesenveertigjarige Am sterdammer: „Ik kan me nog goed herinneren dat ik 'She Lo ves You' van mijn vader kreeg. Dat was het begin. Op de lagere school kocht ik al hun singles. Later kocht ik alle albums. Toen ze in 1970 uit elkaar gin gen was ik ontroostbaar. Nog steeds luister ik naar ze. Het is de invloedrijkste popgroep ooit." Twee jaar voor het viertal ermee stopte, verscheen Yellow Subma rine. De derde film van The Beatles, gebaseerd op het gelijk namige nummer op het album Revolver. Zelf er in meespelen deden ze niet. Ja, als animatiefi guren met de stemmen van ande ren. Wel schreven ze er de mu ziek voor. De Groen weet nog goed dat hij destijds op vakantie in Noord- wijk een stukje van de animatie serie zag die vooraf ging aan de film. „Die was niet zo best. Er is ontzettend veel gedoe geweest rond die film. Erich Segal van de film Love Story schreef een script dat de band helemaal niks vond. Zij dachten juist dat het een soort Disney-film zou worden, geen psychedelisch ver haal. Uiteindelijk zijn ze het toch goed gaan vinden. Die film was zijn tijd echt ver vooruit." Anthology Het idee om het verhaal in prent- boekvorm uit te geven is vrij nieuw. Na het enorme succes van heruitgegeven materiaal van The Beatles op dvd - Antho logy - ontsproot dat idee aan het brein van Apple, de organisatie die de rechten van alle Beatles materiaal bezit. De Bi'itse uitge verij Walker Books kreeg de op dracht om de intexmationale li centies te verlenen. De Nederlandse licentie kwam terecht bij Kids At Work (Lei den), waarvan De Groen eige naar van is. De Gx*oen: „Wij zijn niet echt een uitgevei'ij, we doen meer aan poppen en merchandi se. Een boek geven we pas uit als het past. De grote kinderboe kenuitgeverijen hebben dit boek geweigerd omdat het geen kin dei-boek is."Begin dit jaar kreeg hij de Engelse versie op zijn bu- x'eau en begon - bijgestaan door medewerkster Rachel Vermeu len - aan de vertaling. Dat bleek nog niet zo eenvoudig. De Groen: „De vertaling wilde ik per se zelf doen. De teksten zijn heel apart, af en toe zelfs on doenlijk om zomaar te vertalen. Dan moet je er zelf iets van ma ken. Er komen ook veel woord spelingen in voor en verwijzin gen naar liedjes van The Beat les. Dat is lastig want je kunt in een kindex-boek natuurlijk geen Engels laten staan." Blauwe ploerten Regels waren er ook. Zo moest de titel van het boek wel Engel stalig blijven. De Groen maakte ook gebruik van de onlangs ver schenen dvd-versie van de ani matie. Zo vertaalde hij 'Blue Meanies' uit de Engelse versie in blauwe ploerten, terwijl hij zelf een voorkeur had voor en- gerds. Aan de andere kant was de vrij heid enorm. Yellow Submarine is immers een abstract verhaal met absurde teksten die zich vol gens De Groen uitstekend lenen voor een vrijere manier van ver talen. De vreemdste dingen die je kunt bedenken passen vaak nog ge woon in de tekst. Maar lijken op de film? Nee, dat doet de kinder boekversie niet. Het kindex'boek vei'telt het vex'haal van goed te gen slecht waarin het goede uit eindelijk zegeviert. Wel ligt de vormgeving in het directe ver lengde van de animaties uit 1968. „Die is zeker niet gedateerd", stelt De Groen vast. Opgewon den bladert hij door het boek. Wijst allerlei tekeningen aan.„Kijk, een prentenboek is bedoeld voor kinderen tussen de drie en de zes. Dan houdt het op", verzucht hij. „Als je dit uit jezelf gaat lezen als je vier bent dan begrijp je er niets van. Kin deren zullen het voorgelezen ki'ijgen door de vaders en moe ders die het leuk vinden." Het boek zal zijn weg naar de kinderen moeten vinden via de ouders. De Gi'oen heeft geen idee of dat gaat lukken. The Beatles, zo meent hij, zijn wel nog steeds enorm populair. „Er is geen enkele band die in korte tijd zoveel hele goede pla ten heeft gemaakt. Er wordt al dertig jaar over The Beatles ge praat en dat zal altijd zo blij ven." Theo Ploeg Yellow Submarine (De Gele Duik boot) verschijnt maandag 6 septem ber aanstaande bij Kids At Work. LToewel Mies Wilbi'ink en Willem van LiKruysdijk nu in Spanje wonen en zelf uet meer op het podium staan, voimt het fchtpaar nog steeds de kern van drum- en lercussie groep Slagerij van Kampen. We- jens blessures moest Wilbrink de stokken lan de wilgen hangen en kort daarna be- loot ook Van Kruysdijk te stoppen. Vanuit ipanje geven ze de ai'tistieke leiding aan !en unieke band. Binnenkoil verschijnt het lieuwe album: ID. Wij zijn nog steeds verantwoordelijk voor die composities en de choreografie", legt Willem van Kruysdijk (54) uit. „Ook al taan we niet meer op het podium, wij heb- )en de juiste formule in ons achterhoofd, •ogisch natuurlijk, na twintig jaar in Slage- ij van Kampen te hebben gezeten. We wo- ïen hier nu twee jaar. In ons huis hebben we een studio en daar zijn we bijna elke lag bezig. Als er gerepeteerd moet worden laan we natuurlijk wel naar Nederland. Ve reizen dus nog x-egelmatig op en neer." ilagerij van Kampen kx-eeg in de jaren tach- ig en negentig bekendheid door de energie- te shows die urenlang konden blijven Slagerij van Kampen boeien met slechts een paar drumstellen en wat percussie als insti'umentarium. De band leverde in 1998 een nummer voor het foto GPD officiële album van het WK voetbal (naast stex*ren als Ricky Martin), tx-ad op voor Nelson Mandela en maakte zeer succesvolle albums samen met onder andere de New Yorkse producer Robert Musso. ID, het nieuwe album van Van Kampen, werd ge- produceerd door Van Kruysdijk en Wil brink zelf. Slijtage Slijtage aan de nek en schouders dwongen Mies Wilbrink in 2001 te stoppen met het dagelijkse gebeuk op de trommels en bek kens. Met haar energieke aanwezigheid zorgde zij er mede voor dat Van Kampen be kend werd over de hele wereld. Van Kruys dijk: „Mies was echt een beest op het po dium. Ze stond te headbangen en enorm hef tig te bewegen met haar hele lichaam. Ze was één bx-ok show en dat heeft toch z'n tol geëist. Ik wilde zonder haar niet doorgaan met optreden, want het was toch iets van ons samen. Eigenlijk wilden we er op dat moment helemaal mee stoppen." Dat Slagerij van Kampen nu nog bestaat mag dan ook een klein wonder genoemd worden. Mensen om Van Kruysdijk en Wil brink heen haalden hen over om de stekker er niet uit te trekken. „Mies en ik zijn zelfs een weekje naar Frankrijk gegaan om ei*- over na te denken. Dat was behooi'lijk emo tioneel kan ik je vertellen. Uiteindelijk be sloten we om toch maar nieuwe mensen te gaan zoeken die ons konden vervangen. Fi nancieel was er toch een aantal mensen af hankelijk geworden van Van Kampen en dan komt toch je sociale gevoel boven drij ven. Bovendien vei'dienen we er zelf nu ook nog onze centen mee." Toen van Kruysdijk ID schreef, besloot hij een thema te nemen dat aan het heftige af scheid verbonden was: identiteit en het zoe ken naar jezelf. „Toen ik besloot om te stop pen met optreden, viel ik wel een beetje in een gat. Opeens stonden er allemaal andere mensen op het podium, terwijl ik dacht: 'Mies en ik waren toch Slagerij van Kam pen?' Het gaat over die peiiode, waarin ik zoekende was naar de richting die ik op moest gaan." ID had eigenlijk al in juni uit moeten komen, maar wegens onvooi-ziene problemen werd die datum uitgesteld. „De platenmaatschappij was huiverig om het al bum uit te brengen. Reden daai~voor was het hoesje. De illustratie van de hoes be stond uit twee gezichtsloze figixren die be dekt wax-en met allerlei logo's van verschil lende merken. Volgens de advocaten van de platenmaatschappij zouden we miljoenen claims aan onze broek krijgen als we de plaat zo zouden uitbrengen. Daar had ik geen trek in. Dus er moest opnieuw een hoesje ontwoi-pen worden. Zonder merkna men natuurlijk." Bob Dielemans TD' van Slagerij van Kampen verschijnt maandag 6 september via PIAS.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27