Robin gaat knallen Rapper Mike Skinner lijkt de Britse Eminem Veel ruimte voor blazers Aanstekelijke jaren tachtig The Prodigy in de vuurlinie Earle wil rechtvaardigheid Haags festival gaat niet door zaterdag 28 augustus 2004 Robin Zijlstra, de 'Idol' die niet het idool van 2004 mocht worden, zet al les op alles om het op eigen kracht te maken in de mu ziekwereld én als presenta tor. Een platenmaatschap pij en Z@ppelin hebben be langstelling voor de jonge Amersfoortse zanger. Verlost van alle 'Idols'-regel- tjes is Robin Zijlstra (24) - de man die in de tweede fina le-uitzending tot ieders verba zing het veld moest ruimen - zelfverzekerder dan ooit. „Ik ga knallen", weet hij zeker. Op ei gen kracht. „Ik weet wie ik ben en wat bij me past." De Amersfoortse zanger pro beert nu een begeleidingsband te vormen, waarmee hij wil gaan repeteren. „Ik ga zelf de lei ding nemen, want ik weet welke richting ik uit wil: poprock." Zijn voorbeelden zijn Robbie Williams en Bon Jovi. „Dat soort muziek wil ik brengen, met mijn eigen sausje er over heen. Volwassen nummers, waarin mensen van alle leeftij den zich kunnen vinden. Ik heb eind vorige week een gesprek ge had met een onafhankelijke pla tenmaatschappij en in principe willen ze graag met me aan de slag. Ze gaan een aantal num mers van me beluisteren. Het is voor beide kanten nog even af wachten. Ik schrijf ook samen met Dennis Tetro een nieuw nummer." Tetro, afkomstig uit Rijswijk, is ook de zangbegeleider van Eric Bouwman (21), de Voorburger die eveneens de finale van 'Idols' heeft gehaald. Screentest „Ik ben ook geprikkeld geraakt om te gaan presenteren. De kin derzender Z@ppelin heeft inte resse in mij getoond." Robin heeft ook een keer meegedaan aan een screentest voor 'zo'n call tv-programma'. „Als ik word uitgenodigd ga ik altijd, want je kunt iemand tegenko men aan wie je iets hebt. Maar zo'n programma is niets voor mij en ik hoef er ook niet be kend door te worden, want dat ben ik al. Toch werd juist ik uit gekozen. Ik heb het niet gedaan. Ik doe liever een jongerenpro gramma voor pubers, dat lijkt me super cool. BNN vind ik bij voorbeeld een hele gave om roep." Ook het medium radio trekt. Hij zou samen met Eric, die in het nieuwe seizoen in 'On derweg naar morgen' speelt, een radioprogramma willen doen. „We moeten alleen nog een zen der vinden", zegt Robin breed lachend. In zijn kleine, doch zeer gezelli ge huiskamer in een oud pand aan de rand van het centrum van Amersfoort, duikt Robin in zijn herinneringen. „Ik ben met muziek begonnen toen ik 16 Robin Zijlstra: „Poprock, die richting wil ik uit.' 'jaar was. Ik schreef een nummer nadat het was uitgegaan met mijn vriendinnetje. Ik zong het, onder begeleiding van mijn broer en een vriend, op een dans school. Iedereen was stil. Een mannetje had het gehoord en kwam naar me toe. Zo ben ik in het jongensgroepje Velvet te rechtgekomen. Ik heb er veel ge leerd, vooral dat zo'n boyband niet is wat ik wil. Vreselijk. Daar heb ik geen enkele binding meer mee." „Toen ik 'Idols' voor de eerste keer zag, dacht ik cool. Daarna heb ik op de site het contract ge lezen dat ze met je afsluiten. Dat vond ik waardeloos. Ik heb het wel gevolgd, maar het leek me vreselijk zelf mee te doen. Toen 'Idols 2' er aankwam, luk te het niet helemaal met de band. En ik wilde koste wat het kost de muzikale wereld binnen stappen. Elke keer dat ik met mijn kop op tv zou verschijnen zou iemand van een platenmaat schappij me kunnen zien. Dus heb ik me deze keer wel opgege ven." „En ik bleef er maar inzitten. Ik had nooit covers gezongen, maar daar moest dat juist. In de voorronden ging dat wel en tij dens de workshop ook. Op de maandag voor de eerste fina le-uitzending belde ik naar de organisatie om wat te vragen. Ze dachten dat ik het nummer zou opgeven dat ik wilde zin gen, maar ik had de brief waar in stond dat ik dat moest doen niet ontvangen. Ik kreeg een uur de tijd. Ik wilde Robbie Willi ams. Dat kon niet, dat deed Eric al. Toen heb ik 'Angel of Har lem' van U2 gedaan. foto GPD Achteraf besef ik dat ik de hoge tonen in dat nummer nooit had künnen halen." „Ik baal er nog van hoe het in die eerste show is gegaan. Nu vind ik het heel jammer dat ik niet verder ben gekomen en dus niet heb kunnen laten horen dat ik goed kan zingen. Aan de ande re kant heeft het me veel sympa thie opgeleverd. Overal ben ik welkom in disco's, kroegen en op festivals. Ze zeggen allemaal dat ze me top vinden, terwijl sommige collega's zijn uitge joeld. Dan doe je het toch niet slecht." Dat allemaal bij elkaar heeft bij Robin Zijlstra het vertrouwen in zijn eigen kunnen versterkt, zodanig dat hij is gestopt met de lerarenopleiding (omgangskun de). Jacques Geluk Als je alleen naar de naam kijkt, plaats je The Streets al snel in hetzelfde muzikale hokje als The Strokes, The Whi te Stripes en The Hives. Maar niets is minder waar. Ten eerste is The Streets geen rock 'n roll-band, maar één persoon: Mike Skinner, ook wel de Britse Eminem genoemd. Eigenlijk klopt die vergelijking alleen omdat hij ook blank is en hiphop maakt. Want een echte rapper is hij niet, eerder een nonchalante verhaaltjesvertel ler. Wanneer je bekend bent, gaan mensen je vergelijken met ande- ren. Dat gebeurt ook met Skin ner. Hij wordt ook wel de 'Bri tish Eminem' genoemd, vooral omdat men hem ziet als één van de weinige snel opkomende blanke rappers. „Toen ik in Amerika was, kreeg ik vaak vra gen over het feit dat ik als blan ke hiphop maak. Ik vind het ge weldig dat ze mij met Eminem vergelijken. Hij is echt een goe de rapper. "Hoewel hij vaak als rapper wordt omschreven, is hij niet de typische rapper die we kennen uit Amerika. Hij praat niet over 'homies' en 'bitches', maar over 'birds' en 'geezers'. En Mike verruilt het 'yo' zonder probleem voor 'oi'. Voor hem geen zware sieraden, veel te dure auto's en blote vrou wen. Zijn teksten gaan niet over 'lekkere wijven' en veel te dure Bentley's. Maar over verve ling, de gevolgen van heroïne en uit de hand gelopen ruzies in de plaatselijke kebabzaak. Zo adviseert hij in de huidige single Dry your eyes, een vriend die net gedumpt is, niet langer stil te blijven staan, maar door te gaan. Want 'er zwemmen genoeg vis sen in de zee'. Marloes Orij De single 'Dry Your Eyes' is af komstig van het album 'A Grand Don't Come For Free' dat nu in de winkels ligt. inr Bemie's Lounge uit Amster dam is evenals bandjes als Salt en De Jongens Driest begon nen op straat, maar langzamer hand uitgegroeid tot podiumact. Niet dat daarmee het uitbundi ge karakter verloren ging, waar mee het septet de afgelopen ja ren vooral in Zuid-Europa en Brazilië een enorme festivalhit was. De muziek is nog steeds een energieke potpourri van jazz, latin, soul, Balkan en Afri kaanse muziek, waarin de ver schillende achtergronden van de afzonderlijke bandleden hoorbaar zijn. Zo is het nummer 'Balkatraz' met zijn lyrische, Oost-Europese saxofoonlijnen duidelijk afkomstig van Janfie van Strien (Jammah Tammah, Amsterdam Klezmerband). En jazzgitarist Mark Tuinstra heeft bijvoorbeeld een zwak voor Cu baanse muziek, getuige zijn nummers 'Mambonin' en 'Son Morales', met mooi, licht gruizig spel a la Manuel Galban. Wat dit alles bindt is een vol, vet en feestelijk geluid met veel ruimte voor blazers. Illand Pietersma Bemie's Lounge: Burning The Lounge (www.berniesloun- ge.com). Speelduur: 57.20 min. Als de Britse pers weer eens een band de hemel in schrijft, berg je dan maar. In ne gen van de tien gevallen blijft het bij één aardige cd en is de hy pe binnen een jaar voorbij. Ho pelijk vergaat het Dogs Die In Hot Cars anders. De Schotse band - net als Franz Ferdinand afkomstig uit Glasgow - heeft met Please Describe Yourself weliswaar geen vernieuwend, maar wel een zéér aanstekelijk, boeiend en evenwichtig album gemaakt. Alsof we nog midden in de jaren tachtig zitten, zo klinkt deze kruising van Talking Heads, Dexy's Midnight Runners, Joe Jackson Band, XTC en Mad ness. Niet voor niets zaten de ve teranen Clive Langer en Alan Winstanley achter de knoppen. Die mannen kennen we nog van 'Night Boat To Cairo', 'One Step Beyond' en 'Come On Eileen', om maar een paar klassiekers te noemen. Twintig jaar geleden zou Dogs Die In Hot Cars met dit album vol catchy popsongs de wereld hebben veroverd. An no 2004 wordt dat lastiger, maar is het zeker niet onmoge lijk. Martin Groenewold Dogs Die In Hot Cars: Please De scribe Yourself (V2). Speelduur: 35.31 min. De grootmeester van de elek tronische punk is terug. Producer Liam Howlett - een ei gentijdse versie van zijn held Johnny Rotten - bracht met zijn verpletterende hardcore-ra- ve-act in de jaren negentig breakbeat techno naar het grote (rock)publiek. Zeven jaar na de doorbraak- plaat 'The Fat Of The Land' was de Engelsman duidelijk geïnspi reerd met de laptop in zijn slaap kamer. Deze vijfde cd is geva rieerd en ouderwets euforisch opgefokt. Dit is een Prodigy die weet hoe harde en hectische elektronische bigbeats verpakt moeten worden in compacte en aanstekelijke popsongs. Het kunstje is bekend, maar Always Outnumbered, Never Outgun ned plaatst The Prodigy wel weer in de vuurlinie zonder een sneue parodie van zichzelf te zijn. De snerende en maniakale vocalen zijn er, maar de gastbij- dragen van actrice Juliet Lewis, Liam Gallagher en rappers Twista en Kool Keith domineren. Prima comeback. Peter van der Heide The Prodigy: Always Outnumbe red, Never Outgunned - XL/PIAS. Speelduur: 58.14 Steve Earle wilde The Revolu tion Starts... Now per se af hebben voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De man die zich op het ijzersterke al bum 'Jerusalem in 2002' al durf de te verplaatsen in een Ameri kaanse Taliban-strijder vecht onvermoeibaar voor rechtvaar digheid. Hij bezingt de gewone Ameri kaanse, Iraakse of Afghaanse man die in de oorlog van de ho ge heren belandt, richt een wel gemeende f you tot de FCC, CIA en FBI. Niet alleen de rege ring is verantwoordelijk: de re volutie begint in je achtertuin. Earle brengt wereldpolitiek te rug tot de gewone mens. Ook muzikaal: de traditionele coun try broeit en schuurt. Het gaat niet alleen over politiek. Earle plaatst het politieke drama mid denin de vreugde en worstelin gen van het leven. The Revolu tion Starts... Now is traditione ler en dus minder baanbrekend dan 'Jerusalem', maar nummers als 'Rich Man's War', 'The Grin go's Tale' en het - onvermijdelij ke - duet met Emmylou Harris 'Comin' Around' zijn ontroeren de hoogtepunten die Earle tot een van de beste songschrijvers van het moment maken. Maaike Borst Steve Earle: The Revolution Starts... Now (Artemis/Ryko). Speelduur: 39.26 min. Het Haagse Zuiderpark Fes tival dat vandaag zou plaatsvinden, is afgelast. Xan- der de Buisonjé, ex-Idol Maud en Rob de Nijs stonden op pro gramma. Van de 2700 beschikba re kaarten zijn er slechts 300 ver kocht. De organisatie heeft geen verklaring voor het lage aantal verkochte kaarten, en wil later dit jaar het festival alsnog hou den, met dezelfde artiesten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 59