Omafiets: hip voor jong en oud Omafiets weetjes Waar de lekkerste Westerscheldepaling sissend in de boter bruint Sedactie bijlagen: 0113-315680 (WW.pzc.nl :.mail:redactie@ pzc.nl jostbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Koord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; jeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Kationaal: 020-4562500. aterdag 28 augustus 2004 OMAFIETS De bekendste: die van kapelaan Odekerke in de tv-se- rie Dagboek van een Herdershond De oudste: de Presto van Gaastra, 1905 De nieuwste: Batavus Old Dutch Limited Edition (zie foto Batavus) De duurste: Gazelle Tour Populair, 699 euro (zie foto Gazelle) De foutste: Sparta Granny De beste (voor echte oma's): Sparta Entree holpen: de Batavus Old Dutch verscheen behalve in ouder wets zwart ook in kleuren als legergroen, limegeel en tur quoise. Momenteel zijn he melsblauw en donkerrood 'hot' bij de afnemers. Zelfs in Duitsland is een interessante markt voor wat daar 'das Hol land-Rad' heet. Batavus komt in september met een limited edition vanwege het honderd jarig bestaan. Deze zwarte we duwe is op en top een klassie ker naar voorbeeld van de oer- omafiets, de Presto uit 1904. Bij concurrent Gazelle doet de degelijke, ravenzwarte Tour Populair het uitstekend. Ook Gazelle-directeur A. van Dier- men beseft dat je zo'n oermo del nooit moet veranderen. „We hebben alleen wat klei ne, technische aanpassingen gedaan aan de lagers en het productieproces. Het achter lichtje heeft voortaan ledjes in plaats van een ouderwets pitje. Maar meer verandert er echt niet." Van Diermen erkent dat zijn fabriek ergonomisch gespro Hij is zo oud als Methusalem, maar even hip als M-I<ids en Usher. Met de grootste hit van het schoolplein kun je niet eens beltonen downloaden, maar je bent wel onwijs cool als je velgen gelakt zijn en je frame Hollands gebogen. De omafiets. „Je kunt nu eenmaal geen betere fiets voor ze kopen dan de fiets die ze willen." Kapelaan Odekerke uit de tv-serie Dagboek van een Herdershond met zijn omafiets. Door JOOP VAN DER POL Straks na de vakantie zie je er te kleine brugpiepers weer in roedels op naar school zwab beren. Met te korte spillebeen tjes aan de pedalen en te zwa re tassen op hun rug sturen ze er de grotemensenwereld mee in. Apetrots op hun pas ver worven omafiets. Zonder zo'n eigengereid rijwiel met een framebuis als een roetsjbaan, een linnen kettingkast, zwar te jasbeschermers en opklap- standaard hoor je er niet bij in puberland. Dat is nu eenmaal zo, en dat is nu eenmaal al jaren zo. Waar om? Tja, goeie vraag. Waarom wilt u ineens die Peugeot in plaats van een Opel? Of Pu- ma's in plaats van Adidassen? Nou dan. Tweedehands is er moeilijk aan te komen. „Zeg me waar d'r tien staan en ik koop ze al lemaal van je. Ongezien", Graphic Chantal van Wessel Binnenkort gaan weer veel jongeren op hun omafiets naar school. Toch is de populariteit van het karakteristieke voertuig niet overal zo'n hit als in Bra bant en Utrecht. Niets zo gril lig als mode. „In het Westland leeft het helemaal niet. En in Friesland en Groningen heb ben ze liever versnellingen, want daar zijn de fietsafstan- den groter. De enige die in elk geval niet meer op de oma- fiets te krijgen is, is oma zelf. Die rijdt al lang comfortabel op haar moderne Sparta En tree, een aluminium fiets met kleine wielen, versnellingen en een extra lage instap. Maar misschien rijdt oma nu wel op de middelbare-schoolhit van het jaar 2035... De omafiets, ook wel opoefiets, pastoors- fiets of weduwefiets genoemd, is razend populair onder jongeren. Hoe ziet de echte oma- fiets eruit? bromt een handelaar in ge bruikte rijwielen als je erover begint. Nieuw wel. Nieuw is de omafiets te koop in allerlei prijsklassen, kleuren en uit voeringen, want de fietsenbou- wers van Nederland weten wat de jeugd wil. Wee degene die de wetmatig heden van het fenomeen aan zijn laars lapt. Neem Sparta, toch geen kinderachtig merk. Het bedacht in een vlaag van vernieuwingsdrift de Sparta Granny. De fiets heeft wel zo'n typisch gebogen frame, maar helaas gesmeed van ern stig modieus oversized alumi nium. Het is vloeken in de kerk! Voor deze stiefomafiets is slechts een stoffig bestaan weggelegd als winkeldochter. Kom dus niet aan het driehoe kige, Hollands gebogen 57 cm frame. Sleutel niet aan de 'luie' 65-graden-geometrie, die maakt dat de voorvork iets ver der van je af staat en daarmee de enige echte garantie voor die ongeëvenaarde, comforta bele zit. Klassieke, roestvrijstalen rem- stangen en drie naafversnellin gen, dat kan nog net, maar verder: blijf met je tengels af van 'the real thing'. Misschien is er daarom geen andere fiets die al zo lang zo veel populari teit geniet als de authentieke oer-omafiets. Of opoefiets. Of weduwefiets, of pastoorsfiets, zoals hij ook wel wordt ge noemd. Je herkent hem im mers met je ogen dicht. rond 1920 op de markt spe ciaal voor de geestelijkheid. Omdat de fiets geen stang had kreeg de priester- en nonnen kleding de ruimte bij het op en afstappen. Het model werd een klassieker en ook bij vrou wen geliefd." „In de jaren vijftig en zestig groeide het aantal studenten. Omdat zij een goedkoop ver voermiddel zochten voor in de stad, trokken zij bij voor keur zulke oude fietsen van hun ouders of grootouders uit het schuurtje. Vooral onder vrouwelijke studenten nam dat verschijnsel een grote vlucht. Onder invloed van stro mingen als provo, flower po wer en hippie kregen de stu- dentenfietsen een steeds kleurrijker uiterlijk. Met de verfpot werden ze voorzien van een rebels geel of roze, of anders wel van een fleurig bloemmotief." Het verschijnsel liep wat te rug, maar stak vijf jaar gele den weer ferm de kop op toen een verse retro-wind door de mode trok. Fietsenfabrikanten speelden deze keer in op de vraag met nieuwe fietsen, vol ledig naar oud model. Ook Ba tavus bracht de aloude oma- fiets weer op de markt. Deze keer werden de creatie- velingen zelfs een handje ge ken wel betere fietsen in de collectie heeft voor onvolgroei de brugklasscholieren. „Maar het Hollands gebogen frame is wel stabiel, stevig en goed be stand tegen de zware boeken- last. En verder, tja: je kunt nu eenmaal geen betere fiets voor ze kopen dan de fiets die ze graag willen", filosofeert hij. Om dat maatprobleem te tackelen, en bovendien omdat kinderen nu eenmaal altijd naar hun oudere broer of zus je kijken, heeft Batavus twee jaar geleden kinder-omafiets- jes op de markt gebracht. But terfly heet de lijn. Directeur R. Beset van de Bata- vus-fabriek weet dat de oma- fiets rond de vijf procent van de totale fietsenverkoop in Ne derland beslaat. Dat zijn toch zo'n vijftig-, zestigduizend exemplaren per jaar. Binnen de Batavus-collectie zijn de Old Dutch-exemplaren goed voor ongeveer de helft van de verkopen van alle topmodel len samen. Beset lijkt wel een studie te hebben gemaakt van het ver schijnsel, want hij lepelt ach teloos de hele voorgeschiede nis op. „Aanvankelijk is het model helemaal niet voor da mes ontwikkeld. Het kwam In de eerste aflevering van de ze rubriek, nu negen jaar ge leden, trachtte ik de virtuoze kookkunst van cuisinier Ru dy de Block in Koewacht te beschrijven. Helaas heeft Ru dy om gezondheidsredenen de deuren van Restaurant 't Vlasbloemeken moeten slui ten. Rudy is zo'n kookfanaat die dag en nacht, met zijn vak bezig is en ook nu nog raakt hij er niet over uitgepraat, 't Vlasbloemeken was wijd en zijd bekend om z'n delicate Koningskrab uit de koude Noorse wateren, maar met evenveel enthousiasme ver telt Rudy over één van zijn lievelingsgerechten, stamp pot-lamsoren en hij geeft me een waardevolle tip: „Wan neer je van paling houdt, moet je die eens gaan eten bij Den Burtman in Kruispol derhaven". Die raad volg ik onmiddellijk op, de dag na ons gesprek rijd ik naar Kruispolderha ven, een gehucht aan de lin keroever van de Westerschel- de, luttele kilometers ten oos ten van Walsoorden. Een bord langs de weg onderaan de zeedijk is de enige aanwij zing dat zich hier een maal- tijdverschaffende horecagele genheid bevindt. Café Petit Restaurant Den Burtman ver schuilt zich namelijk voor een niet onbelangrijk deel achter de oude havenkade. In de bakstenen muur zie je nog de sleuven voor de vloedplan ken. Uitbater Karl Kop erkent dat sloop van de muur het terras beter zichtbaar en meer uit nodigend zou maken, maar daarmee zou ook het intieme karakter worden aangetast. Om nostalgische redenen blijft de kademuur overeind. De haven die vóór de Delta dijkverhoging een functie vervulde als landbouwhaven, is gedempt en de nieuwe dijk beneemt ieder uitzicht op de Westerschelde. Het oude café Scheldezicht veranderde van naam. Den Burtman herin nert aan het laatste schip dat voor de afsluiting de haven verliet, het was het vaartuig van de beurtschipper die hier zijn thuishaven had. Binnen in het café is zo te zien niets veranderd. Aan het rustieke toogje van baksteen in een raamwerk van massief eiken drinken bewoners van de streek hun biertje, zij aan zij met bezoekers die naar de tongval te oordelen woonach tig zijn in Antwerpen en naas te omgeving. Een Vlaams echtpaar heeft de fietsen gestald tegen de ka demuur en bestelt een wit- biertje. De man vertelt hoe zij hun frakken (jassen) heb ben opengespreid en voor de wind met een vaartje van veertig kilometer per uur naar Den Burtman zijn ge zeild. De sfeer is ontspannen, Karl voorziet de gasten op het ter ras van een natje en een droogje, praat met de men sen aan de toog en antwoordt bevestigend op mijn vraag of ik wat kan eten en of er pa ling in huis is. „Een portie ge bakken paling dan maar?", vraagt hij zonder dat de kaart er aan te pas is gekomen en even later hoor ik de boter in de pan sissen. Het gaat er rustig en gemoe delijk aan toe in Den Burt man en om het zo te houden kunnen per tafel maximaal vier verschillende gerechten worden besteld. De vleeslief hebbers hebben keus uit lamskoteletten 17), var kenshaas met champig non-roomsaus 18,20) en biefstuk van de haas a 200 gram in vier verschijningsvor men: natuur (€18,20), met pe persaus (€19,35), met gebak ken champignons (€19,35) en met champignon-roomsaus 20,45). Wie vis prefereert kan kiezen uit gebakken tong 18,20), tong 'Burtman' (€19,50), ge bakken paling (19,35), paling in 't groen (€19,50), mosselen 18), scampi's met pernod (€19,35),scampi's met romige looksaus (€19,35) en gegrilde gamba's (20,50). Toen Karl vijftien jaar gele den in Den Burtman beland de probeerde hij paling van verscheidene leveranciers, hij was echter pas tevreden toen hij de vangst van een lo kale visser proefde. Sinds dien komt er alleen Wester scheldepaling op tafel, uit de fuiken achter de zeedijk. Het eerste wat mij opvalt wanneer Karl de paling ser veert met een garnituur van rauwkost en een bakje kro kante frieten met mayonaise, is de kleine maat van de mootjes. Hij legt uit de moot jes opzettelijk klein te hou den omdat dan het vet van de vis gemakkelijk vrij komt. Op die manier krijg je een licht gerecht. Inderdaad is het gerecht niet zwaar en ik stel vast dat ik nog nooit zulke lekkere pa ling heb gegeten. Ik ben Ru dy dankbaar voor de tip. Het voorgerecht is er bij inge schoten, al is er een keus uit aantrekkelijke voorafjes als: soep (€2,70), vissoep (€5,70), garnalencocktail (€10), salade gebakken scampi's 10,25), scampi's in kruidenboter 10,25), 6 oesters (€7,50), 6 ge grilde oesters (€8,50), gerook te zalm en toast 10) en ge rookte paling en toast 10,50). Café Petit Restaurant Den Burt man Kruispolderhaven Tel. 0114-635797 Gesloten op maandag en dinsdag Keuken open van 12.00 tot 15.00 uur en van 17.00 tot 21.00 uur Geen creditcards Rolstoel: ja, met wat tilhulp Kinderen: aangepaste porties Vegetarisch: in overleg Roken: niet gescheiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 57