Fietsen als een trein Üamperen Op wereldreis in Rotterdam zaterdag 28 augustus 2004 W17 i Koning Arthur achterna in Wales Experts beweren dat de oorsprong van het we- reldberoemde verhaal rond koning Arthur in I Wales ligt. Verwijzingen naar dit epos over ko- i ningschap, üefde en de speurtocht naar de hei- lige graal zijn vooral in het zuiden van Wales terug te vinden. Zo vormde de streek Pembro keshire een belangrijk deel van het koninkrijk j van Arthur. Daar staan de twee neolithische stenen die bekend zijn als 'Meibion Arthur' (Arthurs zonen). Het Romeinse amfitheater bij Caerleon, nabij de hoofdstad Cardiff, zou de plek zijn van de Ronde Tafel. De naam van Mer lijn de tovenaar is verbonden met de zuidelijke stad Carmarthen (in het Wells Caertyrddin: bol werk van Merlijn), waar volgens de legende Merlijn begraven ligt. Vanuit Merlin's Hill Cen tre nabij Camarthen is dit heuvelfort uit de ij zertijd te bereiken na een korte wandeling. In het noorden van Wales heeft Arthur vooral veel strijd gevoerd, zoals zijn laatste slag, de Battle of Camlan. De Wales Tourist Board geeft de 'Reisgids Wa les' uit, waarin een zesdaagse tocht staat die de belangrijkste Koning Arthur-plekken aandoet. Bestellen kan via Visit Britain, tel. 020-689 00 02 of www.visitbritain.com/nl. Zie ook www.visitwales.com. Bijzondere hotels in Berlijn en Düsseldorf In hartje Berlijn is op de hoek Kurfürsten- damm/Knesebeckstrasse het designhotel Q! ge opend. Het viersterrenhotel is een ontwerp van het Amerikaanse architectenbureau GRAFt, telt 72 kamers, vier studio's en een penthouse. De gehele begane grond wordt in beslag genomen door een grote wellnessruim- te annex bar. Meer informatie: www.q-berlin.de en www.ioock-hotels.com Aan de Köningsallee in Düsseldorf opent begin volgend jaar het tweede vijfsterrenhotel in de stad, dat gebouwd wordt door de keten Inter- conti. Het hotel krijgt 287 kamers en suites, veel kantoorruimte, een ondergrondse garage en een grote fitness- en wellnessafdeling. Nieuwe wandelroutes in Noord-Limburg Vanaf deze maand zijn er zes nieuwe brochu- res verkrijgbaar met bewegwijzerde wandelin- gen in de gemeenten Beesel-Reuver, Venlo en i Mook en Middelaar in Noord-Limburg. Het gaat om bestaande wandelingen variërend van drie tot tien kilometer. In de brochures is ach tergrondinformatie opgenomen over de wande lingen, zoals startlocatie, lengte van de route, parkeergelegenheid en bezienswaardigheden. Half september is een verzamelband beschik baar, de zogeheten wandelbox. Men kan deze box, waarin zestien routes passen, in één keer aanschaffen of zelf stapsgewijs vullen met bro chures die later dit jaar volgen. De folders zijn voor €1,50 per stuk verkrijgbaar bij de VW's in de directe omgeving van de routes. OdeGand: muziek en theater in Gent Het nieuwe culturele seizoen in Gent wordt 11 september op spetterende wijze geopend met OdeGand, een muzikale ode op en rond de Gentse binnenwateren. Na het overgrote suc ces van vorig jaar, worden ook dit jaar de grote ruimtes van de stad gebruikt voor presenta ties, zoals de Sint-Baafskathedraal, de Handels beurs, de Vooruit en de Vlaamse Opera. Pu bliek wandelt de stad rond of vaart met specia le OdeGand-boten van de ene naar de andere lo catie en van concert naar concert. Het gratis toegankelijke evenement duurt van 14.00-21.30 uur. De dag wordt afgesloten met een groot spektakel aan de Gras- en Korenlei. Meer informatie: www.festival.be. r -^r- et leven in een lage tent valt I I niet altijd mee. Een bevriende "I fotograaf vatte het ooit bondig A- A. samen. 'Kamperen is continu rieken,' mopperde hij op de achterkant meen ansichtkaart. 'Je kruipt je tent in n uit, je kookt op een kratje en je moet 5kleren op je knieën bij elkaar zien te prokkelen.' tot aspect van het onbezorgd buiten ijn had ik me niet zo gerealiseerd, toen kmijn tent kocht. Er zat zo'n zwartwit ijntekeningetje bij, waarop de fabrikant ad aangegeven hoeveel mensen erin onden. Ze zagen er op het plaatje uit ls een soort mummies. Het waren er Ine, waarvan de middelste met zijn oofd aan het voeteneind van de binnen- te en de buitenste moest liggen. Dat 'as niet altijd een genoegen, leek me. 'a het opzetten van de tent besefte ik Jat een inhoud van drie mensen wild op- mistisch was, tenzij je erg intiem met !kaar omging. Twee ging nog net, ook nadat er een luifeltje aanzat voor de Pullen die niet in de bagagepunt pas- ai. ktent begon zijn carrière in Spanje, op m camping in de buurt van Granada, heerste week was het zonnig en kurk- Door DIRK MULDER droog, toen kwamen er loodgrijze wol ken opzetten. Een forse windvlaag kon digde een geselende regenbui aan die putjes in de grond zou slaan. Wij trok ken ons terug in de binnentent. Nu kwam het erop aan. Een bliksemschicht verlichtte de hemel, een knetterende donderslag deed ons sid deren. Dikke druppels roffelden op het tentdoek, maar het gaf geen krimp. Hoe heftig de bui ook werd, ons tentje bleef overeind. Het liet geen spatje water door. De binnentent had een ingebouwd grondzeil en een opstaande rand. Onder de luifel hadden we zelf een stuk plastic gelegd, bij wijze van vloerbedekking. Daar liepen nu wel wat kleine beekjes overheen, maar dat kon geen kwaad. De meeste spullen zaten in plastic kratjes en de schone kleren in waterdichte ny lon sporttassen. Tenminste, dat dacht ik. Toen ik na de bui een verschoninkje wilde opdiepen, waren alle kleren kleddernat. Ze hadden als een spons het over de luifelvloer lo pende water opgezogen, dwars door de geweven nylon stof heen. We stonden op een heel eenvoudige cam ping. Er was in geen velden of wegen een wasdroger te bekennen. En het bleef buiig, dus buiten drogen had geen zin. Veel is te verdragen, maar klamme kle ding niet. Na de tweede dag regen heb ben we alles ingepakt en een pensionka mer in Granada gezocht. Het was zondag en de enige wasserette die we konden vinden bleek gesloten. Bij wijze van was lijn spanden we daarom touwen door het hele pensionkamertje. Je kon je al leen van het bed naar de deur begeven door voortdurend in elkaar te duiken, anders werd je geaaid door slappe, natte lappen. De bevriende fotograaf had hele maal gelijk op zijn ansichtkaart. Kampe ren blijft continu bukken. Rotterdam wil laten weten dat het tot de grootste havens ter wereld behoort. Op 3, 4 en 5 september zijn er de Wereldha vendagen. Het evenement staat dit keer in het teken van im port en export, en er worden circa 400.000 bezoekers ver wacht. Plaats van handeling is grofweg het gebied tussen de Parkkade en de Boompjes, met de Erasmusbrug als centraal punt waar veel demonstraties worden verzorgd. Er is een uit gebreid programma, met uiter aard veel aanwezige schepen (koopvaardij, marine (zie foto), binnenvaart, pleziervaart), maar ook demonstraties (mari ne, sport), bedrijfspresentaties en excursies. Het complete overzicht staat op www.wereldhavendaqen.nl. Voor deelname aan een excur sie kan tussen 30 augustus en 2 september gebeld worden: 010-412 53 53. Daarnaast bieden de cruisesche pen Pride of Rotterdam en Pri de of Hull tochten van Euro poort naar de Erasmusbrug vice versa aan, meer informatie hier over via www.kras.nl. De We reldhavendagen zelf zijn gratis toegankelijk, vrijdag tussen 12.00-18.00 uur en zaterdag en zondag tussen 10.00-18.00 uur. Bezoekers wordt aangeraden zo veel mogelijk per openbaar ver voer naar Rotterdam te reizen. Allemaal spel Kinderen spelen tegenwoordig heel anders dan vroeger. Doen ze nu vaak in hun uppie achter de pc een 'game', vroeger zat het hele gezin rond de tafel voor een rondje Ganzenbord of Monopoly. Tijdens de tentoon stelling 't Is allemaal spel in het speelgoedmuseum Kinderwe reld in het Drentse Roden ko men vooral oude spelletjes aan bod. Ook buitenspeelgoed, zo als autopeds en knikkers, wor den niet vergeten. Op de eerste verdieping van het museum is een expositie over Ot en Sien in gericht. De tentoonstelling duurt tot en met 5 september, op werkdagen van 10.00-17.00 uur en in het weekeinde van 13.00-17.00 uur. Meer informa tie: tel. 050-501 88 51, www.kinderwereld.net. Domweg Feest De Dom in Utrecht bestaat 750 jaar en dat wil de stad weten. Vanaf deze maand tot medio no vember is er een speciaal feest- progamma met vooral veel mu ziek en rondleidingen. Alleen al op 4 september zijn er tal van activiteiten. Zo is er om 10.30 uur een Domtorenrondlei ding, voorafgegaan door een le zing. Informatie: tel. 030-233 30 36, www.domtoren.nl. Diezelf de dag kan men ook een ont dekkingstocht langs verschillen de kerken maken, start 13.30 uur op het Domplein 8. Infor matie: tel. 030-233 30 36, www.kerkenkijken.nl. En dan is nog het arrangement Rondje Domplein, een anderhalf uur durende vaartocht gecombi neerd met een wandeling. Het begin is om 11.00 uur aan de Oudegracht aan de Werf 67. In formatie: tel. 030-236 00 20. Alle evenementen staan ver meld in het Domweg Feest-ma- gazine. Dit blad is gratis ver krijgbaar bij VW's in Utrecht, en kan ook besteld worden via www.750iaardomkerk.nl. Een tochtje over het oude spoor HQ| in de vallei van la Molignée duurt B JÊ zo'n twee uur. Opstappen kan gelijks op vaste tijden in Falaën, en alle dagen behalve maandag in War- nant. Een fiets voor vier personen kost €14, in het weekeinde en op feestdagen €16. Reserveren is verstandig: tel. 0032-82 69 90 79. Meer informatie: www.moliqnee.be De abdij van Maredsous is grotendeels toegankelijk. Op zondag is er heilige mis om 10 00 uur, op weekdagen om 11.00 uur. De vespers zijn 's zondags om 16.00 uur, op weekdagen om 18 30 uur. Het onthaalcentrum met onder meer tentoonstellingen, souvenirs, een boek handel en cafetaria is dagelijks van 9.00-18.00 uur open; zondag van 9.00-19.00 uur. Je hebt wegfietsers en mountainbikers. In België is er nog een derde categorie: de treinfïetser. Oftewel fietsen op een zwaar arretje over het spoor van een heel oud goederenlijntje. Alsof je in een strip van Lucky Luke rondrijdt. oor HANS VAN ALEBEEK Echte wielrenners gaan ook al tijd op pad met een stevige bo dem. In ons geval is dat een ambachtelijk gemaakte brui- se boterham met kaas uit de abdij van laredsous in België. In dit immense jmplex zijn ze er wonderwel in ge laagd om geestelijke rust en bezin ing te laten samengaan met massatoe- öme. Links is het gedeelte waar bezoe- ters in alle stilte ronddwalen door ab- ajkerk en tuinen, op zoek naar datge- twat de benedictijner monniken hier leeuwen vinden. Rechts is het 'ont- aalcentrum' waar het een stuk druk- eren luidruchtiger is, vooral vanwege t speeltuin en het zonnige terras aar brood, spijs en bier uit de abdij ge- erveerd worden. Met bruine boter- ammen waar je het broodplankje bij peet, zo lekker. \ls het ritme er ■enmaal is kan liets onze lieselloc stoppen waar trappen et zo'n middagmaal kan er bijna ets misgaan bij het geplande fiets- chtje in het naburige Falaën. Een ge- iuchtje dat zich vakkundig verstopt leeft tussen het vele groen. Maar de ietsroute zelf is niet te missen want Se loopt strak van A naar B over een reinrails waar ooit steenkool over ver eerd werd. De opstapplaatsen zijn dui- ïlijk herkenbaar aan de grote parkeer- (laatsen en immense rijen met blauwe jttskarren die op de cyclisten staan te lachten. bte zien kan zich hier 's zomers een ieel peloton uitleven. Maar vandaag is letrustig en begint slechts een handje- 1)1 gezinnen aan de tocht van iets neer dan vijf kilometer. Het is alsof we Seen strip van Lucky Luke beland zijn «ar de E>altons met een handkar over let spoor aan hun achtervolger probe- tn te ontsnappen. Alleen moeten wij uet pompen maar trappen om vooruit ekomen; verder is het idee hetzelfde, a eerlijk is eerlijk: dat trappen valt agniet mee. 3e ijzeren wielen glijden niet bepaald oepeltjes over de rails en pa en ma aieten dan ook stevig op de pedalen taan om vooruit te komen. De kinde- m hangen er, als een soort ploeglei- fers, ontspannen bij in het bankje dat assen de twee fietsen zit ingeklemd. Saar als het ritme er eenmaal is, kan Sets onze dieselloc stoppen en den- lat de kar door over het spoor. Afgaande op het aantal karretjes kunnen er heel wat mensen op het spoor lijntje terecht. Foto's G PD op het zadel blijkt dat we op de heen weg een heel stuk 'vals plat' hebben ge had. Daarom ging het ook zo lastig. Nu kunnen we de pedalen soms amper bij houden, zo hard gaat ons fietstreintje. Maar misschien gaan we ook wel zo snel omdat een andere familie ons-hin derlijk dicht op de hielen zit. Erg irri tant is dat. Even overwegen we nog om met wat Hollandse lompigheid deze Belgische bumperklevers van ons af te schelden maar dat laten we maar ach terwege. Als een ervaren conducteur op een probleemlijn, peddelen we ont spannen terug. Niks en niemand zal dit bijzondere fietstochtje verstoren. In wielerkringen heet zo'n colonne een treintje. Mooier kan het toch niet? Je moet stevig doortrappen om vooruit te komen. Het uitzicht is geweldig. Naar links en rechts tenminste, want vooruit kij kend is er alleen saaie rails en bielzen. Maar daarnaast is het uitzicht prachtig want het spoor ligt hoog en droog en biedt zelfs een fraai doorkijkje op de au toweg die eronder door meandert. Maar tijd voor een korte pauze is er nauwelijks want achter ons trapt een ander gezin ook vrolijk door. Passeren is onmogelijk dus zorgt elke fotostop onmiddellijk voor files op het spoor. Maar hier maalt niemand om vertra ging. Koud Kliekje Op het gevaar af dat de alcohol in de knieën zakt, nemen we bij het eind punt toch maar een koud Kriekje. We kennen nu immers het parcours: in één rechte lijn terug naar start. Een fluitje van een cent want eenmaal weer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 49