Fietsen als
een trein
Üamperen
Op wereldreis in Rotterdam
zaterdag 28 augustus 2004 W17
i Koning Arthur
achterna in Wales
Experts beweren dat de oorsprong van het we-
reldberoemde verhaal rond koning Arthur in
I Wales ligt. Verwijzingen naar dit epos over ko-
i ningschap, üefde en de speurtocht naar de hei-
lige graal zijn vooral in het zuiden van Wales
terug te vinden. Zo vormde de streek Pembro
keshire een belangrijk deel van het koninkrijk
j van Arthur. Daar staan de twee neolithische
stenen die bekend zijn als 'Meibion Arthur'
(Arthurs zonen). Het Romeinse amfitheater bij
Caerleon, nabij de hoofdstad Cardiff, zou de
plek zijn van de Ronde Tafel. De naam van Mer
lijn de tovenaar is verbonden met de zuidelijke
stad Carmarthen (in het Wells Caertyrddin: bol
werk van Merlijn), waar volgens de legende
Merlijn begraven ligt. Vanuit Merlin's Hill Cen
tre nabij Camarthen is dit heuvelfort uit de ij
zertijd te bereiken na een korte wandeling. In
het noorden van Wales heeft Arthur vooral
veel strijd gevoerd, zoals zijn laatste slag, de
Battle of Camlan.
De Wales Tourist Board geeft de 'Reisgids Wa
les' uit, waarin een zesdaagse tocht staat die de
belangrijkste Koning Arthur-plekken aandoet.
Bestellen kan via Visit Britain,
tel. 020-689 00 02 of www.visitbritain.com/nl.
Zie ook www.visitwales.com.
Bijzondere hotels in
Berlijn en Düsseldorf
In hartje Berlijn is op de hoek Kurfürsten-
damm/Knesebeckstrasse het designhotel Q! ge
opend. Het viersterrenhotel is een ontwerp
van het Amerikaanse architectenbureau
GRAFt, telt 72 kamers, vier studio's en een
penthouse. De gehele begane grond wordt in
beslag genomen door een grote wellnessruim-
te annex bar. Meer informatie:
www.q-berlin.de en www.ioock-hotels.com
Aan de Köningsallee in Düsseldorf opent begin
volgend jaar het tweede vijfsterrenhotel in de
stad, dat gebouwd wordt door de keten Inter-
conti. Het hotel krijgt 287 kamers en suites,
veel kantoorruimte, een ondergrondse garage
en een grote fitness- en wellnessafdeling.
Nieuwe wandelroutes
in Noord-Limburg
Vanaf deze maand zijn er zes nieuwe brochu-
res verkrijgbaar met bewegwijzerde wandelin-
gen in de gemeenten Beesel-Reuver, Venlo en
i Mook en Middelaar in Noord-Limburg. Het
gaat om bestaande wandelingen variërend van
drie tot tien kilometer. In de brochures is ach
tergrondinformatie opgenomen over de wande
lingen, zoals startlocatie, lengte van de route,
parkeergelegenheid en bezienswaardigheden.
Half september is een verzamelband beschik
baar, de zogeheten wandelbox. Men kan deze
box, waarin zestien routes passen, in één keer
aanschaffen of zelf stapsgewijs vullen met bro
chures die later dit jaar volgen. De folders zijn
voor €1,50 per stuk verkrijgbaar bij de VW's
in de directe omgeving van de routes.
OdeGand: muziek
en theater in Gent
Het nieuwe culturele seizoen in Gent wordt 11
september op spetterende wijze geopend met
OdeGand, een muzikale ode op en rond de
Gentse binnenwateren. Na het overgrote suc
ces van vorig jaar, worden ook dit jaar de grote
ruimtes van de stad gebruikt voor presenta
ties, zoals de Sint-Baafskathedraal, de Handels
beurs, de Vooruit en de Vlaamse Opera. Pu
bliek wandelt de stad rond of vaart met specia
le OdeGand-boten van de ene naar de andere lo
catie en van concert naar concert. Het gratis
toegankelijke evenement duurt van
14.00-21.30 uur. De dag wordt afgesloten met
een groot spektakel aan de Gras- en Korenlei.
Meer informatie: www.festival.be.
r -^r- et leven in een lage tent valt
I I niet altijd mee. Een bevriende
"I fotograaf vatte het ooit bondig
A- A. samen. 'Kamperen is continu
rieken,' mopperde hij op de achterkant
meen ansichtkaart. 'Je kruipt je tent in
n uit, je kookt op een kratje en je moet
5kleren op je knieën bij elkaar zien te
prokkelen.'
tot aspect van het onbezorgd buiten
ijn had ik me niet zo gerealiseerd, toen
kmijn tent kocht. Er zat zo'n zwartwit
ijntekeningetje bij, waarop de fabrikant
ad aangegeven hoeveel mensen erin
onden. Ze zagen er op het plaatje uit
ls een soort mummies. Het waren er
Ine, waarvan de middelste met zijn
oofd aan het voeteneind van de binnen-
te en de buitenste moest liggen. Dat
'as niet altijd een genoegen, leek me.
'a het opzetten van de tent besefte ik
Jat een inhoud van drie mensen wild op-
mistisch was, tenzij je erg intiem met
!kaar omging. Twee ging nog net, ook
nadat er een luifeltje aanzat voor de
Pullen die niet in de bagagepunt pas-
ai.
ktent begon zijn carrière in Spanje, op
m camping in de buurt van Granada,
heerste week was het zonnig en kurk-
Door DIRK MULDER
droog, toen kwamen er loodgrijze wol
ken opzetten. Een forse windvlaag kon
digde een geselende regenbui aan die
putjes in de grond zou slaan. Wij trok
ken ons terug in de binnentent. Nu
kwam het erop aan.
Een bliksemschicht verlichtte de hemel,
een knetterende donderslag deed ons sid
deren. Dikke druppels roffelden op het
tentdoek, maar het gaf geen krimp. Hoe
heftig de bui ook werd, ons tentje bleef
overeind. Het liet geen spatje water
door.
De binnentent had een ingebouwd
grondzeil en een opstaande rand. Onder
de luifel hadden we zelf een stuk plastic
gelegd, bij wijze van vloerbedekking.
Daar liepen nu wel wat kleine beekjes
overheen, maar dat kon geen kwaad. De
meeste spullen zaten in plastic kratjes
en de schone kleren in waterdichte ny
lon sporttassen.
Tenminste, dat dacht ik. Toen ik na de
bui een verschoninkje wilde opdiepen,
waren alle kleren kleddernat. Ze hadden
als een spons het over de luifelvloer lo
pende water opgezogen, dwars door de
geweven nylon stof heen.
We stonden op een heel eenvoudige cam
ping. Er was in geen velden of wegen een
wasdroger te bekennen. En het bleef
buiig, dus buiten drogen had geen zin.
Veel is te verdragen, maar klamme kle
ding niet. Na de tweede dag regen heb
ben we alles ingepakt en een pensionka
mer in Granada gezocht. Het was zondag
en de enige wasserette die we konden
vinden bleek gesloten. Bij wijze van was
lijn spanden we daarom touwen door
het hele pensionkamertje. Je kon je al
leen van het bed naar de deur begeven
door voortdurend in elkaar te duiken,
anders werd je geaaid door slappe, natte
lappen. De bevriende fotograaf had hele
maal gelijk op zijn ansichtkaart. Kampe
ren blijft continu bukken.
Rotterdam wil laten weten dat
het tot de grootste havens ter
wereld behoort. Op 3, 4 en 5
september zijn er de Wereldha
vendagen. Het evenement staat
dit keer in het teken van im
port en export, en er worden
circa 400.000 bezoekers ver
wacht. Plaats van handeling is
grofweg het gebied tussen de
Parkkade en de Boompjes, met
de Erasmusbrug als centraal
punt waar veel demonstraties
worden verzorgd. Er is een uit
gebreid programma, met uiter
aard veel aanwezige schepen
(koopvaardij, marine (zie foto),
binnenvaart, pleziervaart),
maar ook demonstraties (mari
ne, sport), bedrijfspresentaties
en excursies.
Het complete overzicht staat op
www.wereldhavendaqen.nl.
Voor deelname aan een excur
sie kan tussen 30 augustus en 2
september gebeld worden:
010-412 53 53.
Daarnaast bieden de cruisesche
pen Pride of Rotterdam en Pri
de of Hull tochten van Euro
poort naar de Erasmusbrug vice
versa aan, meer informatie hier
over via www.kras.nl. De We
reldhavendagen zelf zijn gratis
toegankelijk, vrijdag tussen
12.00-18.00 uur en zaterdag en
zondag tussen 10.00-18.00 uur.
Bezoekers wordt aangeraden zo
veel mogelijk per openbaar ver
voer naar Rotterdam te reizen.
Allemaal spel
Kinderen spelen tegenwoordig
heel anders dan vroeger. Doen
ze nu vaak in hun uppie achter
de pc een 'game', vroeger zat
het hele gezin rond de tafel
voor een rondje Ganzenbord of
Monopoly. Tijdens de tentoon
stelling 't Is allemaal spel in het
speelgoedmuseum Kinderwe
reld in het Drentse Roden ko
men vooral oude spelletjes aan
bod. Ook buitenspeelgoed, zo
als autopeds en knikkers, wor
den niet vergeten. Op de eerste
verdieping van het museum is
een expositie over Ot en Sien in
gericht. De tentoonstelling
duurt tot en met 5 september,
op werkdagen van 10.00-17.00
uur en in het weekeinde van
13.00-17.00 uur. Meer informa
tie: tel. 050-501 88 51,
www.kinderwereld.net.
Domweg Feest
De Dom in Utrecht bestaat 750
jaar en dat wil de stad weten.
Vanaf deze maand tot medio no
vember is er een speciaal feest-
progamma met vooral veel mu
ziek en rondleidingen. Alleen
al op 4 september zijn er tal
van activiteiten. Zo is er om
10.30 uur een Domtorenrondlei
ding, voorafgegaan door een le
zing. Informatie: tel. 030-233 30
36, www.domtoren.nl. Diezelf
de dag kan men ook een ont
dekkingstocht langs verschillen
de kerken maken, start 13.30
uur op het Domplein 8. Infor
matie: tel. 030-233 30 36,
www.kerkenkijken.nl. En dan is
nog het arrangement Rondje
Domplein, een anderhalf uur
durende vaartocht gecombi
neerd met een wandeling. Het
begin is om 11.00 uur aan de
Oudegracht aan de Werf 67. In
formatie: tel. 030-236 00 20.
Alle evenementen staan ver
meld in het Domweg Feest-ma-
gazine. Dit blad is gratis ver
krijgbaar bij VW's in Utrecht,
en kan ook besteld worden via
www.750iaardomkerk.nl.
Een tochtje over het oude spoor HQ|
in de vallei van la Molignée duurt B JÊ
zo'n twee uur. Opstappen kan
gelijks op vaste tijden in Falaën,
en alle dagen behalve maandag in War-
nant. Een fiets voor vier personen kost
€14, in het weekeinde en op feestdagen
€16. Reserveren is verstandig: tel.
0032-82 69 90 79. Meer informatie:
www.moliqnee.be
De abdij van Maredsous is grotendeels
toegankelijk. Op zondag is er heilige mis
om 10 00 uur, op weekdagen om 11.00
uur. De vespers zijn 's zondags om 16.00
uur, op weekdagen om 18 30 uur.
Het onthaalcentrum met onder meer
tentoonstellingen, souvenirs, een boek
handel en cafetaria is dagelijks van
9.00-18.00 uur open; zondag van
9.00-19.00 uur.
Je hebt wegfietsers en mountainbikers. In België is er nog een
derde categorie: de treinfïetser. Oftewel fietsen op een zwaar
arretje over het spoor van een heel oud goederenlijntje. Alsof je
in een strip van Lucky Luke rondrijdt.
oor HANS VAN ALEBEEK
Echte wielrenners gaan ook al
tijd op pad met een stevige bo
dem. In ons geval is dat een
ambachtelijk gemaakte brui-
se boterham met kaas uit de abdij van
laredsous in België. In dit immense
jmplex zijn ze er wonderwel in ge
laagd om geestelijke rust en bezin
ing te laten samengaan met massatoe-
öme. Links is het gedeelte waar bezoe-
ters in alle stilte ronddwalen door ab-
ajkerk en tuinen, op zoek naar datge-
twat de benedictijner monniken hier
leeuwen vinden. Rechts is het 'ont-
aalcentrum' waar het een stuk druk-
eren luidruchtiger is, vooral vanwege
t speeltuin en het zonnige terras
aar brood, spijs en bier uit de abdij ge-
erveerd worden. Met bruine boter-
ammen waar je het broodplankje bij
peet, zo lekker.
\ls het ritme er
■enmaal is kan
liets onze
lieselloc stoppen
waar trappen
et zo'n middagmaal kan er bijna
ets misgaan bij het geplande fiets-
chtje in het naburige Falaën. Een ge-
iuchtje dat zich vakkundig verstopt
leeft tussen het vele groen. Maar de
ietsroute zelf is niet te missen want
Se loopt strak van A naar B over een
reinrails waar ooit steenkool over ver
eerd werd. De opstapplaatsen zijn dui-
ïlijk herkenbaar aan de grote parkeer-
(laatsen en immense rijen met blauwe
jttskarren die op de cyclisten staan te
lachten.
bte zien kan zich hier 's zomers een
ieel peloton uitleven. Maar vandaag is
letrustig en begint slechts een handje-
1)1 gezinnen aan de tocht van iets
neer dan vijf kilometer. Het is alsof we
Seen strip van Lucky Luke beland zijn
«ar de E>altons met een handkar over
let spoor aan hun achtervolger probe-
tn te ontsnappen. Alleen moeten wij
uet pompen maar trappen om vooruit
ekomen; verder is het idee hetzelfde,
a eerlijk is eerlijk: dat trappen valt
agniet mee.
3e ijzeren wielen glijden niet bepaald
oepeltjes over de rails en pa en ma
aieten dan ook stevig op de pedalen
taan om vooruit te komen. De kinde-
m hangen er, als een soort ploeglei-
fers, ontspannen bij in het bankje dat
assen de twee fietsen zit ingeklemd.
Saar als het ritme er eenmaal is, kan
Sets onze dieselloc stoppen en den-
lat de kar door over het spoor.
Afgaande
op het
aantal
karretjes
kunnen er
heel wat
mensen
op het
spoor
lijntje
terecht.
Foto's G PD
op het zadel blijkt dat we op de heen
weg een heel stuk 'vals plat' hebben ge
had. Daarom ging het ook zo lastig. Nu
kunnen we de pedalen soms amper bij
houden, zo hard gaat ons fietstreintje.
Maar misschien gaan we ook wel zo
snel omdat een andere familie ons-hin
derlijk dicht op de hielen zit. Erg irri
tant is dat. Even overwegen we nog om
met wat Hollandse lompigheid deze
Belgische bumperklevers van ons af te
schelden maar dat laten we maar ach
terwege. Als een ervaren conducteur
op een probleemlijn, peddelen we ont
spannen terug. Niks en niemand zal dit
bijzondere fietstochtje verstoren. In
wielerkringen heet zo'n colonne een
treintje. Mooier kan het toch niet?
Je moet stevig
doortrappen om
vooruit te komen.
Het uitzicht is geweldig. Naar links en
rechts tenminste, want vooruit kij
kend is er alleen saaie rails en bielzen.
Maar daarnaast is het uitzicht prachtig
want het spoor ligt hoog en droog en
biedt zelfs een fraai doorkijkje op de au
toweg die eronder door meandert.
Maar tijd voor een korte pauze is er
nauwelijks want achter ons trapt een
ander gezin ook vrolijk door. Passeren
is onmogelijk dus zorgt elke fotostop
onmiddellijk voor files op het spoor.
Maar hier maalt niemand om vertra
ging.
Koud Kliekje
Op het gevaar af dat de alcohol in de
knieën zakt, nemen we bij het eind
punt toch maar een koud Kriekje. We
kennen nu immers het parcours: in
één rechte lijn terug naar start. Een
fluitje van een cent want eenmaal weer