PZC Van alle markten thuis Zonder Lien, Ton en Jaap is de raad niet compleet W 3 zaterdag 28 augustus 2004 Brede school, multi functioneel centrum. Zuinig omgaan met de schaarse ruimte door alles en iedereen onder één dak te zetten. Het lijkt iets van de laatste tijd, maar er is niks nieuws aan de hand. Het stadhuis van Middel burg, waarvan de eerste steen is gelegd op 21 april 1452, huisvest al eeuwen totaal uiteenlopende func ties. Constante bewoner is het stadsbestuur. Dat gaf ook de opdracht tot de bouw. Het bouwmeestersgeslacht Kelder mans werd daarvoor aange zocht. Met hun benoeming is te vens verklaard waarom het zo veel verschillende gebruikers on derdak bood en biedt. „De Kel- dermansen zijn Vlamingen. En het is typisch Vlaams om in het stadhuis meer functies onder te brengen", verduidelijkt Peter Sijnke, stadsarchivaris van Mid delburg. Links op de begane grond zit de Vleeshal. Waar nu hedendaagse kunst wórdt geëxposeerd, werd vroeger - zoals de naam duide lijk maakt - vlees verhandeld. Pas een eeuw geleden verlieten de vleeshandelaren het stad huis. Stapelstad Boven de vleeshal zat de laken hal. Daar werd wol opgeslagen en verwerkt. Middelburg was een stapelstad en bezat korte tijd de Engelse wolstapel. De wol werd in de Middelburgse ha ven aangevoerd en van daaruit verder vervoerd naar bijvoor beeld Vlaanderen. De lakenhal is later verbouwd voor diverse kantoorfuncties. De kamer van kleine saken, stadsambagt en landregt had er een ruimte, net als de weeska mer en de regysterkamer. Die kleine vertrekken zijn weer opengebroken om een grote, sta tige ontvangstruimte te verkrij gen: de burgerzaal. Daar vinden belangrijke recepties plaats en nieuwjaarsconcerten (de akoes tiek is erg goed). De burgerzaal is nu een hoge ruimte, met een houten holgebo gen plafond. Ooit zat er tussen dat gewelf en de lakenhal nog een spekzolder, waar de vlees handelaren van de begane grond hun spek te drogen hin gen. De aanwezigheid van onderne mers in het stadhuis is simpel te duiden, zegt Sijnke. „Economie en stadsbestuur waren nauw met elkaar verbonden. De be stuurders van de stad waren vaak ook handelaar in het een of ander." Een gebruikelijke combinatie in een stadhuis naar Vlaams voor beeld is ook die van bestuur en rechtspraak. Waar nu het 'ja' klinkt, galmde voorheen het 'schuldig' (of 'onschuldig'). In de trouwzaal, achter de grote ontvangsthal, deed de ordinaire (in de zin van 'gewone') kleine vierschaar uitspraak over kleine vergrijpen. De hoge vierschaar kwam bij een in de huidige ontvangsthal. Daar spraken de hoge rechters hun doodvonnissen uit; die dan werden uitgevoerd op de Markt voor het stadhuis. De rechters keken vanachter de vensters in de hal toe op het uitvoeren van de executie. Rondleidingen Het welkom in de hal van het stadhuis is tegenwoordig recht hartelijk. Daar vertrekken rondleidingen door het gotische gedeelte van het stadhuis. Die voeren ook naar de raadzaal waar het gemeentebestuur vergaderde - tot de recente verhuizing naar het stadskan toor aan het Kanaal door Wal cheren. Op de muur van de raadzaal, achter de tafel van burgemees ter en wethouders, prijkt een leus die, wat Sijnke betreft, een wijze les is voor de raadsleden: Wie sal't maecken dat niemand 't kan laecken. „Ofwel: niets is altijddurend, iemand kan van mening veranderen. Het lijkt me goed voor de bestuurders om dat te onthouden." Naast de raadzaal bevindt zich de B&W-kamer. Die heeft diver se functies gehad. Hoge gasten vinden het vaak erg indrukwek kend om daar ontvangen te wor den, weet Sijnke. De archivaris heeft er de geschenken en aan denkens ondergebracht uit Ja pan (de stedenband met Nagasa ki) en Schotland (de bevrijders van de stad in de Tweede We reldoorlog). Ook in veel andere ruimten zijn kunstvoorwerpen uit de collec tie van de stad te zien. In de bur gerzaal staat een spreekgestoel te. Het komt uit de Joodse syna goge in de Herenstraat; daar was het na de restauratie niet meer nodig. Kimpe In de ontvangsthal hangt een schilderij van Reimond Kimpe van het stadhuis. Kimpe heeft nog zo'n schilderij van het (in de oorlog verwoeste) stadhuis gemaakt. Sijnke had het graag aangekocht, maar door een politieke rel in 2001 ging dat niet door. Kimpe was in de oor log lid van de NSB. Het werk dat Sijnke wilde kopen, is vrij wel zeker een tijdje in bezit ge weest van NSB-leider Anton Mussert. Sijnke vindt het nog steeds jam mer dat de koop niet is doorge gaan. „Het had hier goed ge- past, mits we het hele verhaal erbij hadden verteld." Het is nu in bezit van het Rijksmuseum. Sijnke is er wel in geslaagd de trouwzaal te verrijken met de portretten van een jonge man en een jonge vrouw. Veel echtelie den zullen door de aandacht voor elkaar het stel niet hebben opgemerkt, maar 4e plek die Sijnke de schilderijen heeft gege ven, is welgekozen: exact tegen over de stoelen van de aanstaan de echtgenoten. Zo zijn ze de spiegels van bruid en bruide gom. Gehuwden die alsnog eens in die spiegel wensen te kijken, kunnen met een rondleiding mee. Want die blijven plaatsvin den, ook al neemt de Roosevelt Academy haar intrek in het ach terste (niet-gotische) deel van het stadhuis, waar de ambtena ren hun werk deden. Ondanks de komst van docenten en stu denten kan er ook nog steeds ge trouwd worden. De burgerzaal blijft bovendien beschikbaar voor bijeenkomsten en concer ten. Zo blijft het stadhuis een openbaar multifunctioneel cen trum. Maurits Sep Het oude stadhuis op de Markt van Middelburg blijft beschikbaar voor trouwplechtigheden. fotografie Lex de Meester Een commissie- of raadsvergadering zon der Lien Laven. Ton Wierda en Jaap sn Almkerk in Middelburg is ondenkbaar, let trio had in het oude stadskantoor een fóteplek op de publieke tribune. Jaren- aig. Met frontaal zicht op de raadsleden side collegetafel. Raadsstukken bij de and, aandachtig luisterend. Slechts twee keer in ongeveer tien jaar za ai ze niet op hun vaste plek. Bij de behan- &ing van een zwaarwegende financiële no- 3,moesten ze wijken voor ambtenaren. De ïeede keer waren tv-journalisten verant- foordelijk. De camera's hadden een goed iaatsje nodig om de val van burgemeester S Spar van der Hoek te kunnen filmen. De Hrgemeester had overigens wel gezorgd SïLien, Ton en Jaap als enigen gereserveer- feplaatsen hadden op de publieke tribune, üszij niet komen, zou hij gezegd hebben, Knik ook niet. •oor de foto nemen ze nog één keer plaats sde oude raadszaal. „Hoe vaak ik niet ^ar het plafond heb gekeken als 't saai tod", mijmert Lien hardop. „Ik kan het in raijn slaap gewoon uittekenen." Het oude badhuis had sfeer, was intiem en geborgen, let nieuwe stadskantoor is koud. „In deze badzaal kon je de mensen gewoon aankij- fü'l weet Jaap. „In het nieuwe kan dat raet door de dualistische opstelling van de Wen. Als je nu naar de wethouders wilt rajken, moet je je hoofd helemaal om- taaien." •Iemist de lichaamstaal", vult Ton aan. „Je sbt nergens meer zicht op." fionier tol is de pionier van het clubje. In 1994 fond ze op de bres voor behoud van het Hof- fonder de Toren. Uit kwaadheid over de torgenomen sloop, zette ze haar hakken in ^zand. Om geïnformeerd te worden en te ®men meepraten, is ze sindsdien vrijwel gemaand op de publieke tribune te vin- ko In hetzelfde iaar kwam JaaD. na een verblijf van tientallen jaren buiten Middel burg, terug naar de Zeeuwse hoofdstad. Ook hij is al jaren geïnteresseerd in de loka le politiek, vooral in bouwen, ruimtelijke or dening en verkeer. Jaap en Lien wonen bij elkaar in de buurt, maar kenden elkaar niet. Ze leerden elkaar kennen in de raadzaal. Ton sloot zich zes jaar geleden bij hen aan, na zijn pensioen. Sindsdien bezoeken ze ge drieën alle commissie- en raadsvergaderin gen, maar ook alle informatiebijeenkomsten van de gemeente Middelburg „Als je de ene vergadering wel en de andere niet bezoekt, mis je wat", vindt Ton. Vrienden willen de drie zich niet noemen, wel bevriend. Ze ontmoeten elkaar niet al leen in het stadhuis, al zijn de vergaderin gen wel de bindende factor. „Het leuke van ons clubje is dat we alle drie een eigen me ning hebben", vertelt Lien. „Ik ben van de PvdA, Jaap en Ton van de WD. Als zij com mentaar hebben op mijn partij, kan ik me soms heel erg opwinden. Ruzie hebben we nooit. Wel verschil van mening. We vullen elkaar aan en bekritiseren elkaar." Een goe de VVD'er, vindt Ton, is linkser dan menig PvdA'er. „We zijn bijna paars", lacht Jaap. Gevraagd naar het bestuurlijk hoogtepunt in een decennium van lokale politiek, blijkt de eensgezindheid. De door Riek Bakker ge maakte toekomstvisie Middelburg 2030 is voor alle drie de climax. „Het rapport geeft sturing aan de toekomst van de stad", vindt Ton. Ze roemen de deelprojecten, waaraan nu hard wordt gewerkt, zoals het stadskan toor, de opknapbeurt in de Magistraatwijk en de Mortiere. „Het enige jammere, is de plek van de schouwburg", vindt Lien. „Da's nu eenmaal inherent aan het beleid wat wethc aders voor ogen staat", haakt Ton meteen in. „Als Strous nog wethouder was geweest, werd er nu op de Blauwedijk gebouwd aan de schouwburg." Ook een belangrijk aspect van Middelburg 2030 vinden ze de mate van inspraak, die Middelburgers (kunnen) hebben. Al moet de politiek wel beter luisteren. „Je moet niet alleen luisteren, maar er ook wat mee doen", vindt Ton. „Dat moet men in Middel burg nog leren." Politieke dieptepunten hebben de drie in al die jaren ook meegemaakt. De naam van oud-burgemeester Spar van der Hoek valt. Hij is, zeggen ze, de architect geweest van de Middelburgse toekomstvisie. „Hij heeft ook het ambtenarenapparaat flink wakker geschud", meent Lien. „Het was vastgeroest en de mensen zaten in hun eigen toko. Spar van der Hoek is er met de bezem doorheen gegaan en nieuwe bezems vegen nu eenmaal schoon." Onmenselijk Jaap vond vooral de manier waarop een raadsmeerderheid de burgemeester in de tu- multeus verlopen vergadering wegstuurde een afgang. „Hij heeft het niet verdiend. De manier, waarop de gemeenteraad hem weg stuurde was onmenselijk." De onderliggen de reden waarom Spar van der Hoek het veld moest ruimen is voor Ton nog steeds een raadsel. Hij vermoedt dat in die jaren sprake was van een machtsstrijd in het colle ge. Ton zag één lichtpuntje. „De rede die Ben de Reu (destijds PvdA-fractievoorzit- ter) hield was voor mij absoluut het hoogte punt. Het getuigde van moed," Voor het ove rige kende de affaire alleen maar verliezers, vinden de drie. Ton: „Ik heb die tijd ervaren als politiek in optima forma, in de goede en de kwade zin des woords. Als je het verge lijkt met de huidige fractieleden is het nu maar een gezapige kleuterklas." Het is dan ook niet verwonderlijk dat (oud-)wethouders en voormalige raadsleden wat hen betreft behoren tot de beste debat ers. „Piet Bruinooge was de beste in het col lege", vindt Ton. „Hij kende zijn stukken héél goed. En als hij iets minder op de hoog te was van zijn stukken, dan wist het het zo te brengen dat het als waarheid overkwam. Ben de Reu was het beste raadslid. Inhoude- lrik en verbaal was hii heel ere goed. Het Ton Wierda (links), Lien Laven en Jaap van Almkerk. was een genot om naar hem te luisteren." Lien noemt Leo Luitwieler (destijds fractie voorzitter van de ChristenUnie, inmiddels wethouder voor dezelfde partij) het beste raadslid. „Als wethouder is hij minder. Hij had beter in de raad kunnen blijven." Ook oud-wethouder Peter Brakman (PvdA) kan op haar sympathie rekenen. „Hij was kort en bondig. Als iedereen zo zou zijn in de raad..." Jaap noemt Ad Damman (WD) en Huub van Klinken (SGP) de beste debaters. „Zij luisteren goed. reageren alert en kennen hun stukken." De keuze voor het slechtste raadslid valt wat Ton betreft op C. Marijs (SGP) uit Arne- muiden. Hij verliet de politiek in 2002. „Ma rris had niks te vertellen, behalve als er wat partijgenoten op de publieke tribune zaten. Hij was raadslid voor Middelburg, maar had het alleen over Arnemuiden. Als je 29 Marijsen zou hebben, kom je nooit meer." Lien kan geen slechte („minder goede") raadsleden noemen. „Iedereen doet zijn of haar best. De een komt beter uit zijn woor den dan de ander." Ook Jaap vindt het moei lijk de kwalificatie slecht aan iemand te hangen. „Iedereen is gefixeerd op zijn eigen verhaaltje. Daarna hoor je ze niet of nauwe lijks meer." Een nieuwe, vaste plek in het stadskantoor hebben ze al: eerste rij, pal in het midden. Helemaal tevreden over het nieuwe pand zijn ze niet. Ton stoort zich vooral aan het feit („de absurditeit ten top") dat op geen enkele olek in het nieuwe stadskantoor ge rookt mag worden. In het stadhuis aan de Markt, was een kamertje 'ingericht' voor de rokers. Raadsleden, journalisten en bezoe kers wisselden daar de laatste nieuwtjes en roddels uit. Jaap zal vooral de intieme sfeer missen. „De sfeer in het nieuwe stadskantoor moet nog gemaakt worden. Er zijn grenzen aan de za kelijkheid en de functionaliteit. Je moet er sfeer in bouwen." Hoe lang ze de commissie- en raadsvergade ringen blijven bijwonen, weten de drie nog niet. Lien: „Tot ik niet meer kan." Ton: „Tot het niet meer leuk is." Jaap: „Wij zijn de slagroom op het toetje." Ab van der Sluis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35