Het is een aaibaar gebouw met een entree op niveau Straks lopen er hier nog minder mensen dan vroeger zaterdag 28 augustus 2004 W 2 De centrale hal van het stadskantoor ligt op de eerste verdieping: bezoekers komen als het ware binnen op de bei-etage. Hij moest wel even slik ken, toen in 1999 dui delijk werd dat de gemeente Middelburg de beoogde lo catie voor het nieuwe stads kantoor had weggegeven aan het waterschap. Het Amsterdamse architecten bureau Rau partners was net uitverkoren om het ont werp te maken. „We had den al volop ideeën voor die plek", zegt Thomas Rau. „In het begin dachten we: hoe heeft dat kunnen gebeu ren? Later werd ons duide lijk dat de nieuwe locatie juist een betere plek voor het stadskantoor was." Iedereen die het nieuwe stads kantoor van een afstandje be kijkt, zegt er een schip in te her kennen, een oceaanstomer die langs de Kanaalweg heeft aange legd. Toch had Rau dat beeld geen moment ingedachten ter wijl hij aan het schetsen was. Dat komt ook door de werk wijze die zijn bureau welbewust hanteert. Het samenspel van locatie, om standigheden en alle betrokke nen bepaalt bij Rau uiteindelijk wat er verrijst. Het is, zegt hij, een zoektocht naar 'het DNA van de opdracht', het unieke ma teriaal dat uiteindelijk het gees teskind voortbrengt. „We voe ren gesprekken met alle partijen en proberen zo veel mogelijk in formatie te inventariseren voor dat er keuzes worden gemaakt. Dan ontstaat er een beeld dat je zelf van tevoren niet had kun nen bedenken, maar dat ant woord geeft op de behoefte en de eigenheid van die ene plek. Het kan alleen op die plaats staan." Een Rau-gebouw is ook niet di rect herkenbaar. Het andere ge meentehuis in de provincie dat het bureau ontwierp, dat van Schouwen-Duiveland, is bijvoor beeld niet te vergelijken met het nieuwe gemeentelijk onderko ne-energie en grijswater is, net als in Zierikzee, zogeheten be ton kernactivering toegepast voor verwarming en koeling. Het is een systeem met een warmte- en koudebron diep on der de grond, warmtepompen en een uitgebreid leidingensysteem in de vloeren. Voordelen zijn on der meer dat de warmte die me dewerkers en apparatuur produ ceren, opnieuw kan worden be nut en dat de temperatuur lang durig constant wordt gehouden. Alleen als het gebouw langer dan drie dagen dicht is, moet er op traditionele wijze worden bij- gestookt. Vernieuwend Enkele vernieuwende ontwikke lingen heeft Rau in Middelburg voor het eerst toegepast. Zo heeft hij grote prefab betonele menten gebruikt, in totaal 463 stuks, die in Duitsland zijn ver vaardigd. Het beperkte bouwter rein liet het niet toe die ter plaat se te maken. Het stadskantoor heeft verder 'wingvloeren', waarmee grotere ruimtes dan gebruikelijk kun nen worden overspannen. Bo vendien is het mogelijk er alle leidingen in weg te werken en is er in totaal een kwart minder be ton nodig. Dat betekent ook een kwart minder gewicht, wat weer gunstige gevolgen heeft voor de fundering. Rau is ingenomen met het stads kantoor zoals het nu ligt afge meerd. „De gemeente heeft veel lef gehad om zo'n gebouw neer te laten zetten." Concessies heeft hij nauwelijks hoeven te doen. „Ik had wel leemvulling in de vloeren willen hebben, maar dat ging niet vanwege de garanties. Ook is het door aller lei perikelen helaas niet gelukt de parkeerkelder wat verder af te werken. Héél jammer is het dat de fiets- en voetgangersbrug over het kanaal er niet is geko men, al heb ik wat dat betreft de moed nog niet opgegeven. Maar verder ben ik zeer content met het resultaat." Rolf Bosboom fotografie Lex de Meester men in Middelburg. „We heb ben geen vormgevende maar een methodieke huisstijl. Onze aan pak in Zierikzee was precies de zelfde, maar die is daar totaal anders uitgepakt." Rau hecht veel waarde aan za ken zoals zuinig energiever bruik en de toepassing van duur zame materialen, maar hij be kijkt ook de 'levenscyclus' van een gebouw. „We houden er re kening mee dat het ooit weer op een verantwoorde manier kan worden gesloopt, want we wil len geen aanslag plegen op vol gende generaties. Daarnaast zoe ken we naar andere gebruiksmo gelijkheden. Als de gemeente Middelburg bijvoorbeeld ooit zou fuseren, is het stadskantoor zonder problemen te gebruiken als wooncomplex of voor een winkelcentrumachtige gedach te. De hele indeling is daar al op afgestemd." Bouwkranen „Dat is ons handelsmerk: een integrale benadering van bou wen. Dat betekent dat je ook heel goed thuis moet zijn buiten je eigen discipline. Van installaties, bijvoorbeeld, weten we daarom net zoveel af als van architectuur." Ook aspecten zo als de ini'ichting van het bouw terrein - in Middelburg van groot belang omdat er nauwe lijks omliggende ruimte was - worden zorgvuldig afgewogen. „Als we bijvoorbeeld het ge bouw twaalf meter langer had den gemaakt, dan hadden we drie in plaats van twee bouwkra nen nodig gëhad. Dat scheelt al gauw vijf ton, geld dat we liever Het stadskantoor gezien vanaf de Maisbaai. in het gebouw zelf steken." Een van de leidende ideeën bij het Middelburgse ontwerp was, behalve de structuur van de lo catie, dat de bestuurscultuur moest worden opengebroken. Voorheen zaten ambtenaren ver spreid over diverse locaties in de beslotenheid van de binnen stad. „Het was allemaal kruip-door-sluip-door, je wist niet wie waar zat en medewer kers kwamen elkaar tegen maar kenden elkaar vaak niet." Architectonisch vertaald bete kende het dat er geen massief, plomp gebouw moest komen dat als scheidslijn tussen het oude centrum en het nieuwe Middel burg fungeert, maar juist een 'luchtig' gebouw dat beide stads delen met elkaar verbindt. „We moesten het volume openbre ken." Daarmee was het idee ge boren van torens op stadsniveau waar je tussendoor kunt kijken, gevestigd op een langgerekt 'ba sement' buiten de zichtlijnen. De locatie van het waterschap vraagt, vindt Rau, om zo'n com pacte kolos als er inmiddels is verrezen. De gemeente biedt een passende tegenhanger. Als het Stationsgebied muziek was, dan is het waterschapskantoor de 'paukenslag' en het stadskan toor de melodie, met daartussen de wandelpromenade als korte pauze. „De melodie heeft de pau kenslag nodig en omgekeerd. De wijze waarop je met massa om gaat, bepaalt de aaibaarheids factor van je gebouw. Het stads kantoor is volgens mij een heel aaibaar gebouw." Cruciaal was het idee om de cen trale hal niet op de begane grond maar op de eerste verdie ping te vestigen, bereikbaar aan twee kanten via een lange, bre de hellingbaan. Op die manier wordt het probleem opgelost dat het gebouw geen voorplein heeft en het voorkomt boven dien dat bezoekers en allerlei lo gistiek verkeer rond het stads kantoor elkaar kruisen. „Je komt als het ware op de beleta ge binnen. Bezoekers worden daardoor losgemaakt van het maaiveld. Het tapijt wordt uitge rold in de richting van de bur ger,, een geste van: u bent hier welkom." Verhuren De 'plint' waarop de torens rus ten telt, bovenop de parkeerkel der, twee bouwlagen, met daar in behalve de centrale hal de raadzaal aan de oostkant, het restaurant beneden aan de wa terkant (een van de 'etalages' in de kadewand) en allerlei onder steunende diensten. In de torens - een van de vier wil de gemeen te nog verhuren - bevinden zich de kantoren. Door de torens ten opzichte van elkaar te laten verspringen en de hoogten te variëren, heeft Rau het ritmisch effect van het gebouw willen versterken. Ook de hoeken die de daken maken, zijn steeds anders, deels om de ideale positie voor de zonnepa nelen bovenop te krijgen, deels als 'contrabeweging', zoals de architect het noemt. Op milieu- en energiegebied gaat het stadskantoor vrij ver. Behalve het gebruik van zon- Over een paar jaar woont meer dan de helft van de Middelburgers aan de zuidkant van het Kanaal door Walcheren. Het Stationsgebied had de schakel moeten worden tussen noord en zuid, tussen de goe de kant en de verkeerde kant, tussen hier en daar. Maar zolang er water door het ka naal stroomt, blijft het een kloof die de stad in tweeën splitst. De plannen waren ambitieus. Het Kanaal door Walcheren was geen probleem, maar een uitdaging, vond bureau BVR van Riek Bakker. Het bureau maakte eind jaren ne gentig samen met stedebouwkundigen Palm boom en Van der Bout een visie op het sta tionsgebied. Wonen, werken en recreëren stonden centraal, met het nieuwe stadskan toor, een theater en huizen langs het water. Twee extra bruggen moesten ervoor zorgen dat de twee stadsdelen aan weerszijden van het kanaal met elkaar verbonden werden. In de loop der jaren is er aan alle kanten van het plan Bakker langzaam geknabbeld. Van de oorspronkelijke uitgangspunten is weinig over. De centrale lokatie voor het stadskantoor, naast het NS-station werd op gegeven. Het gemeentebestuur verkocht de kavel die bedoeld was voor het stadskan toor voor het symbolische bedrag van een gulden aan waterschap Zeeuwse eilanden. Het stadskantoor schoof op richting de peri ferie. Dat was niet erg, want nu zou het kan toor precies op de plek komen te liggen waar de langzaamverkeersbrug vanuit de Maisbaai aan land kwam. Vervolgens werd de brug uit het plan geschrapt. De provincie was van mening dat de scheepvaart er te veel last van zou hebben. Uiteindelijk komt de brug er over een paar jaar toch, maar wel een stuk verderop. Tot die tijd is het stads kantoor vanuit het noorden bereikbaar via de vaak vervloekte Stationsbrug. Het nieuwe theater zou voor levendigheid in het gebied zorgen. In 1997 stond de schouwburg nog ingetekend naast het stadskantoor, aan de zuidkant van de stad, daarna verhuisde het naar de overkant, naar de Blauwedijk. Uiteindelijk werd ook die locatie verlaten. Een theater bouwen op die plek is te duur, concludeerde advies bureau Twynstra Gudde. Dat zou toch al snel 35 miljoen gulden kosten. Uiteindelijk is besloten het theater aan de Zuidsingel te bouwen. Kosten? Ruim 32 miljoen euro. Nu staan er alleen kantoren langs het ka naal. Ook aan de andere kant van het sta tion komt kantoorruimte. In 1997 droomde toenmalig wethouder P. Bruinooge nog hardop van een nieuw kloppend hart in de stad. „Ik zie zo voor me dat er straks in het stationsgebied 's avonds heel veel mensen lopen. Meer nog dan in de Lange Delft." Nu de eerste fase klaar is, wordt duidelijk dat die droom niet is uitgekomen. Het stations gebied is 's avonds misschien nog wel leger geworden dan ooit. De dansleerlingen van Janvier komen er ook niet meer na de ver plaatsing van de oude goederenloods naar Goes Het kanaal werd in de negentiende eeuw ge graven om de regio een impuls te geven. Ook het spoor moest bijdragen aan econo misch herstel. Het water en de rails werden aan de rand van de stad gelegd. Pas in de ja ren zestig breidde Middelburg uit naar het zuid-oosten. Eerst met de Magistraatwijk, later volgen Dauwendaele, de Erasmuswijk, Veldzigt en nu De Mortiere. De nieuwe wij ken waren vooral bedoeld om te wonen. Voor een avondje uit eten of de aanschaf van een nieuw paar schoenen, moeten de be woners naar het centrum, aan de overkant. Wanneer de woningen in de wijk De Mortie re klaar zijn, wonen er voor het eerst in de geschiedenis meer mensen ten zuiden dan ten noorden van het kanaal. Nu al wonen ruim 21.000 van de dik 46.000 Middelbur gers in Dauwendaele, Zuid, Amemuiden of Nieuw- en Sint Joosland. Hun verbinding met de rest van de stad bestaat uit twee dun ne draadjes: de Schroebrug en de Stations- brug. Vooral in de zomer loopt de frustratie hoog op, als mensen moeten wachten op bootjes waarvan de bemanning op weg is naar een dagje ontspanning. De toekomsti ge tunnel van de N57 onder het kanaal lost het probleem maar voor'een deel op. Die zal vooral worden gebruikt door mensen die niet in Middelburg zelf moeten zijn. De verplaatsing van het stadhuis naar de an dere kant van het water is niet genoeg om de twee delen te verbinden. Om van de stad echt één geheel te maken, zijn drastischer maatregelen nodig. Het kanaal, al dan niet voor een gedeelte, dichtgooien bijvoorbeeld Nadia Berkelde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 34