I
Seat Altea: best wel een beetje apart
'Een veilige sjopper: de BikeHotRod'
Bij zijn presentatie, bijna vier jaar geleden, was niet
iedereen even enthousiast over het uiterlijk van de
Citroën C5 Berline. Daarom is de eerste facelift van de
Franse middenklasser doortastend aangepakt met een
gedurfd smal grilletje en een sportief gesneden achter
kant. Technisch veranderde er niet veel, maar Citroën
maakt wel van de gelegenheid gebruik om het veilig
heidspakket op te waarderen. Zo is er een zevende air
bag voor de benen van de bestuurder, wordt stabiliteits-
regeling standaard gemonteerd en levert Citroën zelfs
een systeem dat oplet of je niet ongemerkt van je rij
baan dwaalt.
TEST
laatste Spykers pronken in Automobiel Museum bij Louwman
Opvallend stemgedrag
O Een paar dingen vallen
bij de verkiezing van de
WegDroomplaat op.
Met name het stemgedrag
van sommige lezers.
Zo blijken mensen die op
Queen stemmen ook een
grote voorkeur voor klassieke
3 WegDroomplaat
muziek te hebben. t
Opvallend is ook dat de Radetzky
Mars vaak in combinatie met
Metallica's One wordt gekozen
en the Weather Girls met Frans Bauer.
Tot slot is het duidelijk
dat er liefhebbers van
'rustige' muziek zijn,
terwijl anderen vooral
op 'beats and drums'
rijden.
Droomp
factie bijlagen: 0113-315680
KW.pzc.n l/auto
mail: redactie@pzc.nl
Ostbus 31, 4460 AA Goes
(jvertentie-exploitatie:
lord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
jeuws-Vlaanderen: 0114-372770
jlionaal: 020-4562500
rijdag 27 augustus 2004
in samenwerking met O AutoTrack.nl
Facelift voor Citroën C5
Citroën C5 vooral uiterlijk flink gewijzigd.
khakelhulp BMW 5
MW heeft meer details be-
ffld gemaakt van het maar
Hfst 507 pk sterke M5 model
it binnenkort wordt voorge
teld. Met zijn zeven versnellin-
in levert de sportauto derma-
indrukweklcende prestaties
zijn top elektronisch wordt
egrensd op 250 kilometer per
air. Om ook nog optimaal in
17 seconden naar de honderd
e accelereren, krijgt de M5
borruitprojectie mee. Daarop
orden onder andere de beste
diakelmomenten weergege-
Rn. En snufje uit de autorace
tij. Ook de prijs van het mon
ster is onthuld: 128.900 euro.
soort pietluttige details ston
den we niet stil.
Een kwart eeuw later, heeft Ko-
na voor de generatie easy riders
van nu een veilige sjopper ge
maakt: de BikeHotRod. Schijf
remmen, versnellingsnaaf, ve
ring in het zadel: alles zit erop
en eraan. Maar het allerbelang
rijkste is natuurlijk die specia
le, veilige voorvork, door Kona
zelf ontworpen. De prijs: 845
euro.
www.kona-world.com
Heeft u uw smaak al
kenbaar gemaakt?
Kies uw favoriet op
de website van deze
krant onder de ru
briek Auto. Wie stemt
op de uiteindelijke
echte WegDroomplaat
maakt kans op een autora-
dio/cd-speler van 549 euro.
en eigenzinnige ver-
:hijning is het zeker,
Seat Altea. En hij
ijdt ook niet ver
eerd, maar wat Seat
iet dat 'multi sports'
edoelt is ons ook na
en hele week rijden
liet duidelijk.
oor Joop van der Pol
Seat is net vijftig jaar
geworden, en inder
daad lijkt het Spaan
se merk zachtjesaan
te weten waar Abra-
am de mosterd haalt. De klei-
elbiza's verkopen lekker, de
ote gezinsbus Alhambra is on-
inks zijn gevorderde leeftijd
in stayer in de lease-markt,
iet in de laatste plaats door
ijn scherpe prijs,
fhet de midlife-crisis is weten
eniet, maar Seat doet er alles
mom een sportief imago neer
i zetten. Daarvoor sleurde het
ijvoorbeeld ontwerper Walter
l'Silva weg bij Alfa Romeo, die
ider meer tot opdracht kreeg
n temperamentvol alterna-
ef te boetseren voor de soms
igal mutsige mpv's van de
incurrentie. Onder zijn lei-
ing groeide het studiemodel
alsa uit tot de Altea. Het is een
luid sports vehicle, claimt
fat. We kregen een week de
jd om uit te vinden wat zulks
ehelst en dat valt om de drom-
lel nog niet mee.
fatje ziet is een pittige vorm-
tudie met ranke flanken en
in markante neuspartij. Veel
lensen vinden hem mooi, wij
ok, maar een enkeling vindt
hem 'lomp' of mompelt 'best
wel apart'.
Hoe dan ook, na die week stel
len we vast dat de Altea hele
maal niet thuishoort in de mid-
denrij van ruimtevehikels als
Opel Zafira, VW Touran en
Renault Scénic. Niet dat hij niet
ruim is - de Spanjaard is een
weldaad voor hoofd en benen.
Alleen heeft Seat geen enkele
serieuze poging gedaan om die
ruimte creatief te benutten. Je
krijgt een achterbank die je -
met onhandig getrek aan onge
lukkig geplaatste bandjes -
kunt platleggen en verzinken.
In delen nog wel. Daardoor
creëer je een mooie strakke
laadvloer achter, maar daarmee
houdt het ook op.
Met diezelfde achterbank over
eind is deze 'sports vehicle' ge
woon een vierzitter. Er zitten
drie gordels achterin, maar op
het harde plankje in het mid
den zouden wij niemand dur
ven parkeren in wiens testa
ment we ooit nog hopen te ko
men. Er valt helemaal niks te
schuiven of te verbouwen. Een
troost: het resterende kwartet
stoelen in de geteste Sport-Up
uitvoering zit uitstekend. Mooi
van vorm en stoffering zijn ze
ook.
Uitblinken in slimme opberg
en verzameloplossingen doet
de Altea niet, al schiet hij daar
in ook niet tekort. Er zitten
smalle laadjes onder de voorste
zittingen, en tussen de voorstoe-
len vind je ook zo'n hoge op-
bergbak met deksel - die helaas
weer net niet hoog genoeg is
om lekker je arm op te leggen.
Hoedenplank
Een stempeltje verdient hij met
de lichtgewicht opbergbak voor
klein grut onder de hoeden
plank. Handig. Maar hij heeft
een dashboard als een landings
baan waar nog geen wasmuntje
op blijft liggen, en de portier
vakken zijn zo kort dat je de we
genkaart haast dubbel moet
vouwen.
De Altea rijdt ook niet als een
mpv, maar dat bedoelen we als
compliment: hij stuurt scherp,
gaat vlak en een tikkeltje onder-
stuurd door de bochten en
deint niet als een olietanker.
Een rijkdom aan geluidsisolatie
maakt dat hij lekker stil is op
de grote weg, en dat je in de
stad soms aandachtig moet luis
teren of de motor nog aanstaat
en zoja, in welke versnelling.
Heel comfortabel, maar het
communiceert niet lekker, al
dat geluidgedemp.
Blijft de vraag waar dat sports in
multi sports vehicle voor staat. Hij
De Seat Altea Sport-Up.
Foto's Mare Bolsius
ziet er immers niet uit als een
sportwagen en hij is ook niet
buitengewoon snel - nochtans
niet met deze 1.600 cc motor.
De direct ingespoten tweeliters
alsmede de krachtige tdi's zul
len ongetwijfeld een ander
beeld laten zien. Laten we het
er maar op houden dat voor de
ze 1.6 het 'sports'-element zit
opgesloten in de sportieve in-
stapprijs van 19.450 euro. Daar
voor krijgt, laten we zeggen,
een vierpersoons gezin een rui
me, plezierig rijdende, degelijk
aanvoelende auto met een alles
zins redelijke standaarduitrus
ting. Als je 'm mooi vindt, is
het eens wat anders dan een
Peugeot 307, een Astra of een
Golf. Maar meer multi voegt
zo'n Altea niet toe.
Seat Altea 1.6
Sport-Up
Uitrusting: Zes airbags, cruise
control, boordcomputer; als
Sport-Up o.a. met lichtmeta
len wielen, sportstoelen,
sportonderstel.
Motor: Viercilinder 1.6 benzi
nemotor met acht kleppen en
multipoint injectie; vermogen
102 pk, koppel 148 Nm bij
3800 toeren. Voorwielaandr.
Lxbxh: 4,28 x 1,77 x 1,57 m.
Gewicht: 1.295 kg.
Verbruik: 1:12
Prijs: 1.6 v.a. 19.450 euro
1.6 Sport-Up 23.295
2.0 FSI v.a. 25.750
1.9 TDI v.a. 23.895
Conclusie: De Seat Altea
stuurt heel best, al is de 1,6-
motor wel erg braaf. Ruimte
auto? Jawel, zolang je er met
niet meer dan vier mensen in
zit. Met de bank plat biedt de
Altea een prachtig laadruim.
:i; Voor Vormgeving
Zitruimte
Weggedrag
Tegen Aantal plaatsen
Verstellen
achterbank
Portiervakken
Score: 7
Door Rodrick de Munnink
Mannen van een jaar of 30, 40
moeten zich kunnen herinne
ren hoe hip het was om van
hun schoolfiets een dorie te ma
ken. We waren puber en spra
ken over niets anders dan een
doortrapper, waarvan dorie een
populaire afkorting was, waar
mee je vooruit en achteruit kon
fietsen. Daartoe hoefde je al-
Niks zelf knutselen maar kant en
klaarte koop: een heuse sjopper.
leen een ijzerdraadje langs je
tandwiel te vlechten, zo ging
het gerucht.
Voorvork
Maar liever maakten we van on
ze fiets een sjopper, zo'n moto
rachtige fiets met een enorm
lange voorvork. Daartoe zaag
den we de voorvork door, om
er stukken pijp tussen te plaat
sen. Je hoorde er met deze fiets
helemaal bij. Maar dat het le
vensgevaarlijk was om je voor
vork door te zagen, ach, bij dat
Levensecht
Een Goggomobil en
een Messerschmitt
uit 1959 in een au
thentieke garage. On
betaalbaar in het
echt, maar op schaal
van 1:18 te koop
voor 475 euro. Hans
Brooymans uit Gro
ningen maakt diorama's van klassieke automobielen in
clusief monteurs, werkbanken, gereedschap, enzovoort.
Hij besteedt gemiddeld zo'n 200 uur aan een diorama.
„Het is liefdewerk, stop mijn ziel en zaligheid er in. Elk
detail moet kloppen, anders werkt het niet." Hij maakt
ook diorama's op verzoek, als het maar om klassiekers
gaat. „Het is een stukje historie in je woonkamer."
www.factor24.com
De Louwman Collectie is
de oudste privécollectie
ter wereld. Bovendien
ton nergens zoveel automo
eien van voor 1910. Voorts
!jn er nergens zoveel Benzen
özameld. De oude Louwman
kitte in 1934 al met zijn verza
meling, toen hij een Dodge uit
914 aanschafte. De verzame-
iogomvat nu 12.000 vierkante
Heter met meer dan 200 antie-
ïautomobielen. De steenrijke
;,ert Louwman, onder anderen
feenaar van importondeme-
Louwman&Parqui, koopt
Hjn auto's onder meer via gere
animeerde veilinghuizen,
torin hij zelf vaak belangen
leeft
is de Studebaker,
bedrijf dat in 1933 failliet
maar na de Tweede We-
trendsetter werd in
fluwman bouwde in Raams-
bovendien een vol-
frekt unieke verzameling Spy-
op. Met dank aan Autot-
dat vorig jaar besloot de au-
nverzameling de deur uit te
racer uit 1903, de fraaie Double
Phaeton uit 1906, de luxe Lan-
daulette uit 1907, toen Spyker
met lagedruksmering kwam
om de veel rookwolken veroor
zakende spatsmering te vervan
gen. Ook de tweezits 'Bommel
auto' Spyker uit 1912 is in
Raamsdonksveer te zien. Een
ontwerp van Joseph Laviolette,
naar wie de moderne Spyker C8
genoemd is. De Laviolette stond
model voor heer Olivier B. Bom
mels oude schicht, en speelde
in op de markt, die voor de Eer
ste Wereldoorlog gretig op klei
ne auto's zat te wachten. De
Spyker Torpedo Touring verder
is een voorbeeld van veel koets
en weinig motor, maar Spyker
had in die jaren meer oog voor
vliegtuigen. Luchtvaarttechni
cus Koolhoven ontwierp dan
ook de C4 All weather Coupe
met een zescilinder Maybach
motor voorin.
Sfeer
In het museum is veel authen
tiek bouwmateriaal gebruikt.
Oude geveltjes rond een plein
tje, het originele hekwerk van
de fabriek Trompenburg waar
de Spykers gemaakt werden,
etalages met modelauto's en
historische accessoires roepen
de sfeer van vervlogen autotij
den op.
De Aston Martin DB5 uit de Ja
mes Bond film Goldfinger, die
met mitrailleurs in de voorbum
per, is er ook. Met bepantsering
en zogenaamde schietstoel,
maar die was fake. Ook de Ba-
ja-buggy waarmee Steve Mc
Queen in de jaren zestig door
de film knorde, staat in Raams
donksveer. Net als de Humber
Pullman uit 1954 waarin Wins
ton Churchill zich liet rijden tij
dens zijn tweede termijn als
Britse premier, compleet met
buitenmodel asbak voor zijn on
afscheidelijke sigaar.
Van een vertederende eenvoud
is de Briggs&Stratton Flyer uit
1920, die autorijden in zijn een
voudigste vorm belichaamt. De
koppeling bestond uit een pe
daal, dat simpelweg het vijfde
(aandrijfjwiel van de grond til
de.
j^^^Touwman Collection
Louwman Collection, Steurweg 8
Raamsdonksveer. Afslag 20 op A27
richting Geertruidenberg/Dombosch.
Het automuseum is tot en met de laat
ste zondag van oktober open op dins
dag tot en met zaterdag van 10.00 tot
17.00 uur en op zon- en feestdagen
van 11.00 tot 17 00 uur. De toegang
kost 8 euro, kinderen t/m 12 jaar 4 eu
ro.
www.louwmancollection.nl
Het Nationaal Automobiel
Museum in Raamsdonksveer
verhuist in 2006 goeddeels
naar een nieuw onderkomen
in Den Haag.
In drie afleveringen
beschrijft Auto pronkstukken
van de prachtige collectie.
Vandaag aflevering 2
doen en waarvan er honderd
richting Louwman gingen. Bij
Louwman staan nu twaalf van
alle veertien antieke Spykers
die er nog in de hele wereld te
vinden zijn.
Zoals de vierwielaangedreven
De Spyker uit 1912,
mei.
die model stond voor de oude schicht van heer Bom-
Foto Pieter E. Kamp
Een bodybuilder van Chrysler
De Chrysler 300C is in zijn normale uitvoering niet
bepaald een onopvallende verschijning, maar ken
nelijk vinden de Amerikanen het nog niet wild genoeg.
Tijdens het befaamde automobielconcours in het Califor-
nische Pebble Beach stelde Chrysler de 300C SRT-8 voor.
Hij wordt aangedreven door een 425 pk sterke V8 mo
tor. De auto is verlaagd en remmen en onderstel zijn
aan het geweld aangepast. Chrysler meldt dat er van al
zijn modellen een dergelijke SRT sportversie komt.
Michelin ZP
De nieuwe BMW 1-serie is helemaal ontworpen om
zonder reservewiel rond te rijden. Met zijn zoge
naamde run flat banden kun je ook met een lekke band
nog rustig naar je bestemming doorrijden. Minstens
even opvallend is het feit dat Michelin voor die auto
voor het eerst zogenaamde ZP banden levert. Daarmee
valt de Franse bandengigant een beetje van zijn geloof.
Het gaat immers niet over de zeer speciale PAX banden
die Michelin altijd propageert. De ZP (Zero Pressure) zijn
technisch identiek aan de 'doorrijbanden' zoals die door
talloze andere merken worden geleverd.
Auto volgende week
Test Mitsubishi Grandis
Column 1 op 14 door Maks Mulder
Motor BMW K1200 S