I Seat Altea: best wel een beetje apart 'Een veilige sjopper: de BikeHotRod' Bij zijn presentatie, bijna vier jaar geleden, was niet iedereen even enthousiast over het uiterlijk van de Citroën C5 Berline. Daarom is de eerste facelift van de Franse middenklasser doortastend aangepakt met een gedurfd smal grilletje en een sportief gesneden achter kant. Technisch veranderde er niet veel, maar Citroën maakt wel van de gelegenheid gebruik om het veilig heidspakket op te waarderen. Zo is er een zevende air bag voor de benen van de bestuurder, wordt stabiliteits- regeling standaard gemonteerd en levert Citroën zelfs een systeem dat oplet of je niet ongemerkt van je rij baan dwaalt. TEST laatste Spykers pronken in Automobiel Museum bij Louwman Opvallend stemgedrag O Een paar dingen vallen bij de verkiezing van de WegDroomplaat op. Met name het stemgedrag van sommige lezers. Zo blijken mensen die op Queen stemmen ook een grote voorkeur voor klassieke 3 WegDroomplaat muziek te hebben. t Opvallend is ook dat de Radetzky Mars vaak in combinatie met Metallica's One wordt gekozen en the Weather Girls met Frans Bauer. Tot slot is het duidelijk dat er liefhebbers van 'rustige' muziek zijn, terwijl anderen vooral op 'beats and drums' rijden. Droomp factie bijlagen: 0113-315680 KW.pzc.n l/auto mail: redactie@pzc.nl Ostbus 31, 4460 AA Goes (jvertentie-exploitatie: lord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 jeuws-Vlaanderen: 0114-372770 jlionaal: 020-4562500 rijdag 27 augustus 2004 in samenwerking met O AutoTrack.nl Facelift voor Citroën C5 Citroën C5 vooral uiterlijk flink gewijzigd. khakelhulp BMW 5 MW heeft meer details be- ffld gemaakt van het maar Hfst 507 pk sterke M5 model it binnenkort wordt voorge teld. Met zijn zeven versnellin- in levert de sportauto derma- indrukweklcende prestaties zijn top elektronisch wordt egrensd op 250 kilometer per air. Om ook nog optimaal in 17 seconden naar de honderd e accelereren, krijgt de M5 borruitprojectie mee. Daarop orden onder andere de beste diakelmomenten weergege- Rn. En snufje uit de autorace tij. Ook de prijs van het mon ster is onthuld: 128.900 euro. soort pietluttige details ston den we niet stil. Een kwart eeuw later, heeft Ko- na voor de generatie easy riders van nu een veilige sjopper ge maakt: de BikeHotRod. Schijf remmen, versnellingsnaaf, ve ring in het zadel: alles zit erop en eraan. Maar het allerbelang rijkste is natuurlijk die specia le, veilige voorvork, door Kona zelf ontworpen. De prijs: 845 euro. www.kona-world.com Heeft u uw smaak al kenbaar gemaakt? Kies uw favoriet op de website van deze krant onder de ru briek Auto. Wie stemt op de uiteindelijke echte WegDroomplaat maakt kans op een autora- dio/cd-speler van 549 euro. en eigenzinnige ver- :hijning is het zeker, Seat Altea. En hij ijdt ook niet ver eerd, maar wat Seat iet dat 'multi sports' edoelt is ons ook na en hele week rijden liet duidelijk. oor Joop van der Pol Seat is net vijftig jaar geworden, en inder daad lijkt het Spaan se merk zachtjesaan te weten waar Abra- am de mosterd haalt. De klei- elbiza's verkopen lekker, de ote gezinsbus Alhambra is on- inks zijn gevorderde leeftijd in stayer in de lease-markt, iet in de laatste plaats door ijn scherpe prijs, fhet de midlife-crisis is weten eniet, maar Seat doet er alles mom een sportief imago neer i zetten. Daarvoor sleurde het ijvoorbeeld ontwerper Walter l'Silva weg bij Alfa Romeo, die ider meer tot opdracht kreeg n temperamentvol alterna- ef te boetseren voor de soms igal mutsige mpv's van de incurrentie. Onder zijn lei- ing groeide het studiemodel alsa uit tot de Altea. Het is een luid sports vehicle, claimt fat. We kregen een week de jd om uit te vinden wat zulks ehelst en dat valt om de drom- lel nog niet mee. fatje ziet is een pittige vorm- tudie met ranke flanken en in markante neuspartij. Veel lensen vinden hem mooi, wij ok, maar een enkeling vindt hem 'lomp' of mompelt 'best wel apart'. Hoe dan ook, na die week stel len we vast dat de Altea hele maal niet thuishoort in de mid- denrij van ruimtevehikels als Opel Zafira, VW Touran en Renault Scénic. Niet dat hij niet ruim is - de Spanjaard is een weldaad voor hoofd en benen. Alleen heeft Seat geen enkele serieuze poging gedaan om die ruimte creatief te benutten. Je krijgt een achterbank die je - met onhandig getrek aan onge lukkig geplaatste bandjes - kunt platleggen en verzinken. In delen nog wel. Daardoor creëer je een mooie strakke laadvloer achter, maar daarmee houdt het ook op. Met diezelfde achterbank over eind is deze 'sports vehicle' ge woon een vierzitter. Er zitten drie gordels achterin, maar op het harde plankje in het mid den zouden wij niemand dur ven parkeren in wiens testa ment we ooit nog hopen te ko men. Er valt helemaal niks te schuiven of te verbouwen. Een troost: het resterende kwartet stoelen in de geteste Sport-Up uitvoering zit uitstekend. Mooi van vorm en stoffering zijn ze ook. Uitblinken in slimme opberg en verzameloplossingen doet de Altea niet, al schiet hij daar in ook niet tekort. Er zitten smalle laadjes onder de voorste zittingen, en tussen de voorstoe- len vind je ook zo'n hoge op- bergbak met deksel - die helaas weer net niet hoog genoeg is om lekker je arm op te leggen. Hoedenplank Een stempeltje verdient hij met de lichtgewicht opbergbak voor klein grut onder de hoeden plank. Handig. Maar hij heeft een dashboard als een landings baan waar nog geen wasmuntje op blijft liggen, en de portier vakken zijn zo kort dat je de we genkaart haast dubbel moet vouwen. De Altea rijdt ook niet als een mpv, maar dat bedoelen we als compliment: hij stuurt scherp, gaat vlak en een tikkeltje onder- stuurd door de bochten en deint niet als een olietanker. Een rijkdom aan geluidsisolatie maakt dat hij lekker stil is op de grote weg, en dat je in de stad soms aandachtig moet luis teren of de motor nog aanstaat en zoja, in welke versnelling. Heel comfortabel, maar het communiceert niet lekker, al dat geluidgedemp. Blijft de vraag waar dat sports in multi sports vehicle voor staat. Hij De Seat Altea Sport-Up. Foto's Mare Bolsius ziet er immers niet uit als een sportwagen en hij is ook niet buitengewoon snel - nochtans niet met deze 1.600 cc motor. De direct ingespoten tweeliters alsmede de krachtige tdi's zul len ongetwijfeld een ander beeld laten zien. Laten we het er maar op houden dat voor de ze 1.6 het 'sports'-element zit opgesloten in de sportieve in- stapprijs van 19.450 euro. Daar voor krijgt, laten we zeggen, een vierpersoons gezin een rui me, plezierig rijdende, degelijk aanvoelende auto met een alles zins redelijke standaarduitrus ting. Als je 'm mooi vindt, is het eens wat anders dan een Peugeot 307, een Astra of een Golf. Maar meer multi voegt zo'n Altea niet toe. Seat Altea 1.6 Sport-Up Uitrusting: Zes airbags, cruise control, boordcomputer; als Sport-Up o.a. met lichtmeta len wielen, sportstoelen, sportonderstel. Motor: Viercilinder 1.6 benzi nemotor met acht kleppen en multipoint injectie; vermogen 102 pk, koppel 148 Nm bij 3800 toeren. Voorwielaandr. Lxbxh: 4,28 x 1,77 x 1,57 m. Gewicht: 1.295 kg. Verbruik: 1:12 Prijs: 1.6 v.a. 19.450 euro 1.6 Sport-Up 23.295 2.0 FSI v.a. 25.750 1.9 TDI v.a. 23.895 Conclusie: De Seat Altea stuurt heel best, al is de 1,6- motor wel erg braaf. Ruimte auto? Jawel, zolang je er met niet meer dan vier mensen in zit. Met de bank plat biedt de Altea een prachtig laadruim. :i; Voor Vormgeving Zitruimte Weggedrag Tegen Aantal plaatsen Verstellen achterbank Portiervakken Score: 7 Door Rodrick de Munnink Mannen van een jaar of 30, 40 moeten zich kunnen herinne ren hoe hip het was om van hun schoolfiets een dorie te ma ken. We waren puber en spra ken over niets anders dan een doortrapper, waarvan dorie een populaire afkorting was, waar mee je vooruit en achteruit kon fietsen. Daartoe hoefde je al- Niks zelf knutselen maar kant en klaarte koop: een heuse sjopper. leen een ijzerdraadje langs je tandwiel te vlechten, zo ging het gerucht. Voorvork Maar liever maakten we van on ze fiets een sjopper, zo'n moto rachtige fiets met een enorm lange voorvork. Daartoe zaag den we de voorvork door, om er stukken pijp tussen te plaat sen. Je hoorde er met deze fiets helemaal bij. Maar dat het le vensgevaarlijk was om je voor vork door te zagen, ach, bij dat Levensecht Een Goggomobil en een Messerschmitt uit 1959 in een au thentieke garage. On betaalbaar in het echt, maar op schaal van 1:18 te koop voor 475 euro. Hans Brooymans uit Gro ningen maakt diorama's van klassieke automobielen in clusief monteurs, werkbanken, gereedschap, enzovoort. Hij besteedt gemiddeld zo'n 200 uur aan een diorama. „Het is liefdewerk, stop mijn ziel en zaligheid er in. Elk detail moet kloppen, anders werkt het niet." Hij maakt ook diorama's op verzoek, als het maar om klassiekers gaat. „Het is een stukje historie in je woonkamer." www.factor24.com De Louwman Collectie is de oudste privécollectie ter wereld. Bovendien ton nergens zoveel automo eien van voor 1910. Voorts !jn er nergens zoveel Benzen özameld. De oude Louwman kitte in 1934 al met zijn verza meling, toen hij een Dodge uit 914 aanschafte. De verzame- iogomvat nu 12.000 vierkante Heter met meer dan 200 antie- ïautomobielen. De steenrijke ;,ert Louwman, onder anderen feenaar van importondeme- Louwman&Parqui, koopt Hjn auto's onder meer via gere animeerde veilinghuizen, torin hij zelf vaak belangen leeft is de Studebaker, bedrijf dat in 1933 failliet maar na de Tweede We- trendsetter werd in fluwman bouwde in Raams- bovendien een vol- frekt unieke verzameling Spy- op. Met dank aan Autot- dat vorig jaar besloot de au- nverzameling de deur uit te racer uit 1903, de fraaie Double Phaeton uit 1906, de luxe Lan- daulette uit 1907, toen Spyker met lagedruksmering kwam om de veel rookwolken veroor zakende spatsmering te vervan gen. Ook de tweezits 'Bommel auto' Spyker uit 1912 is in Raamsdonksveer te zien. Een ontwerp van Joseph Laviolette, naar wie de moderne Spyker C8 genoemd is. De Laviolette stond model voor heer Olivier B. Bom mels oude schicht, en speelde in op de markt, die voor de Eer ste Wereldoorlog gretig op klei ne auto's zat te wachten. De Spyker Torpedo Touring verder is een voorbeeld van veel koets en weinig motor, maar Spyker had in die jaren meer oog voor vliegtuigen. Luchtvaarttechni cus Koolhoven ontwierp dan ook de C4 All weather Coupe met een zescilinder Maybach motor voorin. Sfeer In het museum is veel authen tiek bouwmateriaal gebruikt. Oude geveltjes rond een plein tje, het originele hekwerk van de fabriek Trompenburg waar de Spykers gemaakt werden, etalages met modelauto's en historische accessoires roepen de sfeer van vervlogen autotij den op. De Aston Martin DB5 uit de Ja mes Bond film Goldfinger, die met mitrailleurs in de voorbum per, is er ook. Met bepantsering en zogenaamde schietstoel, maar die was fake. Ook de Ba- ja-buggy waarmee Steve Mc Queen in de jaren zestig door de film knorde, staat in Raams donksveer. Net als de Humber Pullman uit 1954 waarin Wins ton Churchill zich liet rijden tij dens zijn tweede termijn als Britse premier, compleet met buitenmodel asbak voor zijn on afscheidelijke sigaar. Van een vertederende eenvoud is de Briggs&Stratton Flyer uit 1920, die autorijden in zijn een voudigste vorm belichaamt. De koppeling bestond uit een pe daal, dat simpelweg het vijfde (aandrijfjwiel van de grond til de. j^^^Touwman Collection Louwman Collection, Steurweg 8 Raamsdonksveer. Afslag 20 op A27 richting Geertruidenberg/Dombosch. Het automuseum is tot en met de laat ste zondag van oktober open op dins dag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 11.00 tot 17 00 uur. De toegang kost 8 euro, kinderen t/m 12 jaar 4 eu ro. www.louwmancollection.nl Het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer verhuist in 2006 goeddeels naar een nieuw onderkomen in Den Haag. In drie afleveringen beschrijft Auto pronkstukken van de prachtige collectie. Vandaag aflevering 2 doen en waarvan er honderd richting Louwman gingen. Bij Louwman staan nu twaalf van alle veertien antieke Spykers die er nog in de hele wereld te vinden zijn. Zoals de vierwielaangedreven De Spyker uit 1912, mei. die model stond voor de oude schicht van heer Bom- Foto Pieter E. Kamp Een bodybuilder van Chrysler De Chrysler 300C is in zijn normale uitvoering niet bepaald een onopvallende verschijning, maar ken nelijk vinden de Amerikanen het nog niet wild genoeg. Tijdens het befaamde automobielconcours in het Califor- nische Pebble Beach stelde Chrysler de 300C SRT-8 voor. Hij wordt aangedreven door een 425 pk sterke V8 mo tor. De auto is verlaagd en remmen en onderstel zijn aan het geweld aangepast. Chrysler meldt dat er van al zijn modellen een dergelijke SRT sportversie komt. Michelin ZP De nieuwe BMW 1-serie is helemaal ontworpen om zonder reservewiel rond te rijden. Met zijn zoge naamde run flat banden kun je ook met een lekke band nog rustig naar je bestemming doorrijden. Minstens even opvallend is het feit dat Michelin voor die auto voor het eerst zogenaamde ZP banden levert. Daarmee valt de Franse bandengigant een beetje van zijn geloof. Het gaat immers niet over de zeer speciale PAX banden die Michelin altijd propageert. De ZP (Zero Pressure) zijn technisch identiek aan de 'doorrijbanden' zoals die door talloze andere merken worden geleverd. Auto volgende week Test Mitsubishi Grandis Column 1 op 14 door Maks Mulder Motor BMW K1200 S

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 19