,zc Het orgel klinkt weer mooi vol en rond Patti Smith, een randfiguur in eigen land 23 Het hasjdoosje van John Lennon 2 7 Orkest 18e Eeuw speelt Haydn ft idactie bijlagen: 0113-315680 wv.pzc.nl mail:redactie@ pzc.nl ostbus 31,4460 AA Goes ivertentie-exploitatie: 0rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Puws-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. dinsdag 25 augustus 2004 22 Maarten't Hart hupser en snaakser Nadat enkele jaren ge leden de orgelkas en de luiken werden opge knapt, is nu ook het bin nenwerk van het orgel van de Nieuwe Kerk in Middel burg gerestaureerd. Zater dag neemt de Middelburg se organiste Margreeth de Jong het instrument op nieuw in gebruik. Wat haar echtgenoot Albert Clement - muziekweten schapper en orgelkenner - betreft rest nu nog één klus: een reconstructie van het mechanisme om de luiken te openen en te sluiten. De tonnen kostende restaura tie heeft wat voeten in aar de gehad. Het bestuur van de Nieuwe Kerk besloot vijf jaar geleden al dat het orgel ingrij pend moest worden gereviseerd. Na vijfenveertig jaar begon het behoorlijk wat gebreken te ver tonen. In 1954 werd het orgel gebouwd door Willem van Leeuwen uit Leiderdorp ter vervanging van het instrument dat in 1861 de plek van het oorspronkelijke, vroeg-zeventiende-eeuwse orgel van de Nieuwe Kerk had ingeno men. Dat was verloren gegaan tijdens het bombardement van Middelburg op 17 mei 1940. De Hervormde Gemeente in Middel burg kreeg van de Evange- lisch-Lutherse Gemeente in Am sterdam de kas aangeboden van het orgel dat tot 1884 de Oude Lutherse Kerk aan het Spui had gesierd. Het door timmerman Jan Albertszn Schut gemaakte orgelfront en de luiken waren in bruikleen bij het Rijksmuseum; de juiste plek voor de indruk wekkende schilderijen die Phi lip Tideman maakte in 1693, het jaar waarin het oorspronkelijke orgel werd gebouwd door Johan nes Duyschot. Van Leeuwen had de taak een nieuw orgel te bouwen in een be staande kas. Een ingewikkelde klus, omdat het nieuwe orgel groter was dan het oorspronke lijke binnenwerk van de kas. „Het is natuurlijk de omgekeer de volgorde", legt Clement uit. „Gewoonlijk wordt de kas om het orgel heen gebouwd, nu moest het orgel in een bestaan de kas komen." Van Leeuwen besloot het hele pedaalwerk buiten de kas, in een nis rechts naast het orgel, onder te brengen. Dat verklaart het raster dat zich daar in de muur van de Nieuwe Kerk be vindt. Volgens de experts van Flentrop Het benedenluik gesloten, zoals het publiek het nooit ziet. Engeltjes met symbolen van het geloof, geschilderd door Philip Tideman. Orgelbouw uit Zaandam, het be drijf dat de restauratie heeft uit gevoerd, heeft Van Leeuwen 'ontzettend knap werk' gele verd. Clement: „Van Leeuwen heeft een tijdlang niet zo'n goe de naam gehad in de orgelwe reld. Het instrument in de Nieu we Kerk is zijn grootste orgel. Er zijn mensen die beweren dat het niet klinkt, terwijl ze nog nooit zijn komen luisteren. Puur vooroordeel en napraterij. Dat komt omdat hij er geen neo-ba- rokorgel van heeft gemaakt, wat in de jaren vijftig erg gebruike lijk was. Ook de technici van Flentrop gingen met een kriti sche blik aan het werk. Ze wis ten niet precies wat ze in het or gel zouden aantreffen, voor wel ke onorthodoxe oplossingen Van Leeuwen wellicht had geko zen. Maar ze zijn vol lof over wat hij voor elkaar heeft gekre gen. Wie nu nog twijfelt aan de verdienste van Van Leeuwen, moet zeker eens naar het geres taureerde orgel komen luiste ren." Enthousiast Organiste Margreeth de Jong, de vaste bespeelster van het or gel in de Nieuwe Kerk, is ook en thousiast. „Een leek kan horen dat de klank verbeterd is. De trompet in het hoofdwerk bij voorbeeld, die vond ik nooit zo mooi klinken. Vandeweek heb ik op het orgel gespeeld en de klank is nu mooi vol en rond, de trompet is uitstekend geschikt om ook solo te gebruiken." Verbloemen De Jong hoeft niet langer kunst grepen uit te halen om het orgel bespeelbaar te maken. Uit een groot aantal pijpen kwam geen lucht meer, toetsen bleven han gen en de zwaarte van het bespe len bezorgde haar blessures. Cle ment heeft herhaaldelijk de preektijd in kerkdiensten benut om in allerijl, nadat zijn vrouw hem mobiel had gebeld, wat aan het orgel te sleutelen. „Als orga nist kun je een aantal gebreken van een orgel verbloemen", ver telt De Jong. „Maar vooral in de wintermaanden, als het gevro ren had, kon iedereen in de kerk horen dat er dingen mis waren. Ik herinner me een kerstnacht dienst waarbij ik een aantal re gisters had opengetrokken, maar geen toets aanraakte. Toch kwam er duidelijk geluid uit de orgelpijpen. Dat kan na tuurlijk niet." Twee jaar geleden benaderde het kerkbestuur Clement met de vraag of hij de voorgenomen res tauratie aan het rollen zou kun nen krijgen. Besloten werd de klus te laten uitvoeren door het internationaal gerenommeerde bedrijf Flentrop Orgelbouw. Dat toonde zich uiterst flexibel in aanpassingen op de offerte. Want het grote probleem van een orgelrestauratie is dat pas duidelijk wordt wat er mis is als het hele instrument uit elkaar is gehaald. Daarmee werd in ja nuari van dit jaar begonnen. „We kwamen voor wat onaange name verrassingen te staan", al dus Clement. Orgelpijpen en conducten (verbindingsstukken) bleken lek, het metaal was in een aantal gevallen versuikerd. Dat betekende dat de klus duur der werd en langer ging duren. Flentrop ging akkoord met de inzet van vrijwilligers. „Het be drijf kreeg daadwerkelijk twaalf discipelen toegewezen", zegt Clement. „En daar was geen Judas bij." Het betrof zo wel kerkleden als orgelliefheb bers. De restauratie had 1 augustus klaar moeten zijn, maar door de onvoorziene werkzaamheden is zelfs zaterdag - als het orgel op nieuw in gebruik wordt geno men - nog niet alles klaar. Van vijf van de veertig registers moet de afstemming worden af gerond. Dat is geen probleem voor het openingsconcert, bena drukt De Jong. „Ik heb aangege ven wat ik nodig heb. Ik kan zonder probleem de verschillen de klankkleuren van het orgel laten horen." Daarvoor heeft De Jong een pro gramma samengesteld dat be gint met enkele psalmbewerkin gen van haar hand. Voor de aan vang van het concert, neemt ge deputeerde G. van Heukelom de nieuwe bundel in ontvangst waar deze instaan. Vervolgens speelt De Jong Romantisch re pertoire van César Franck, Zol- tan Kodaly en Marco Enrico Bossi en laat-Romantisch werk van Marcel Dupré en zichzelf. Als het aan Clement ligt, krijgt de restauratie van het orgel nog een vervolg. Hij zou graag zien dat de enkele jaren geleden ge restaureerde luiken weer open en dicht kunnen zonder dat daarvoor een steiger in de kerk moet worden opgesteld. „Toen de kas nog in Amsterdam hing, zat er een mechanisme in waar door het orgel met touwen kon worden gesloten. Toen het in strument dit jaar uit elkaar werd gehaald, hebben we geke ken of dat gereconstrueerd kan worden. Dat kan." En het moet ook, vindt Clement. „De functie van de luiken is meervoudig. Allereerst bescher men ze het orgel tegen stof, licht en andere invloeden van buiten. Als de luiken dicht kunnen, zal een volgende restauratie minder snel nodig zijn. Daarbij komt dat je met de stand van de lui ken de klank kunt richten. En wat niemand weet, is dat orgel luiken in de zeventiende eeuw een liturgische functie hadden. Zoals molens in de rouwstand kunnen worden gezet, zo kun nen bijvoorbeeld in de Goede Week de luiken van het orgel dicht blijven om een tijd van in keer te symboliseren. Natuur lijk zijn het ook kunstwerken. Bij de grootste zeventien- de-eeuwse schilderijen in Neder land denken mensen meteen aan werken als de Nachtwacht, maar de grootste schilderijen die we hebben zijn orgelluiken. Ze zijn aan twee kanten beschil derd, maar bezoekers van de Nieuwe Kerk kunnen nu alleen de binnenkant van de luiken be kijken. Pas als de luiken weer gesloten en geopend kunnen worden, is de restauratie voor honderd procent klaar. Maar dat zal nog een duur grapje wor den." Ernst Jan Rozendaal Zaterdag 28 augustus neemt organis te Margreeth de Jong het orgel van de Nieuwe Kerk opnieuiv in gebruik. De aanvang van het concert 20.00 uur. Het orgel in de Nieuwe Kerk, met de schildering van Philip Tideman op de luiken. Linksboven: Jefta en zijn dochter, rechtsboven: David speelt harp voor koning Saul. Linksonder engeltjes met wetstafelen en een alle gorische vrouw, rechts: engeltjes met palmtakken rond het lam en het kruis. foto's Lex de Meester s. r - y zelfportret 1969 Patti Smith heeft het weer op haar heu pen. Nadat de 'hogepriesteres van de punkrock' dit voorjaar de radiostilte nogal heftig had verbroken met haar negende stu dio-album Trampin' is ze als een jonge hond gaan toeren. Tegelijkertijd manifes teert ze zich opnieuw als beeldend kunste nares met de overzichtstentoonstelling Strange Messenger, die in Museum Boij- mans Van Beuningen in Rotterdam is te zien. Hoop op een betere wereld is onver minderd haar brandstof. „Ik heb nog steeds dezelfde energie en strijdlust als toen ik zes tien was", aldus de stem van 'alternatief Amerika'. Of ze nou zingt of tekent, Patti Smith (Chi cago, 1946) probeert wel op eigen wijze de actualiteit te vangen. Vandaar in Boijmans tussen de ruim zestig werkstukken bijvoor beeld een fascinerende zeefdruk gewijd aan Ground Zero in New York. En volgens het zelfde beginsel op haar album Trampin' on der meer het aangrijpende 'Radio Bagdad', waarin ze vanuit het perspectief van een Iraakse moeder de doffe ellende in de 'wieg van de beschaving' beschrijft. Dergelijke boodschappen geven vooral aan dat de huidige Patti Smith nog geen spat verschilt van de jeugdige hemelbestormster die zich eind jaren zestig ook al zo graag in meerdere disciplines wenste te uiten. „Al- bert Schweitzer, de Dalai Lama, andere spi rituele leiders, vanaf mijn jongste jaren ben ik al aangetrokken door mensen die een gro te positieve invloed op andere mensen heb ben. Altijd heb ik voor mijzelf ook zo'n rol gewild", aldus het idealistische multi-ta- lent. Schilderen en tekenen heeft ze altijd het liefst gedaan ('Vanwege de fysieke handelin gen'), maar als dichteres kwam ze na haar vestiging in New York al snel makkelijker aan haar dagelijks brood. Waarna de rock-'n-roll zich min of meer als vanzelf aandiende: ze vond het voordragen van haar poëzie maar een dooie boel, dus nodig de ze een gitarist (Lenny Kaye, nog altijd haar begeleider) uit ter verlevendiging. Die stap leidde in 1972 tot de vorming van The Patti Smith Group, die drie jaar later op de plaat baanbrekend zou debuteren met het album Horses. Glamour De frontvrouw werd prompt een popheldin en bijna tot haar eigen verbazing gekroond tot aanvoerster van de opkomende punkbe weging. „Met mijn dichtwerk wilde ik het niveau van de rock-'n-roll opkrikken," her innert Smith zich. „Daarnaast wilden we de glamour ervan af halen. De muziek uit de handen rukken van de grote maatschap pijen en de daaraan verbonden megaster ren met hun geldverslindende levensstijlen. Die weg terug naar de puurheid viel toeval lig nagenoeg samen met de doorbraak van de punk in Engeland, waar ik verder wei nig mee had omdat die veel negatievere uit gangspunten had." De angst om ingekapseld te worden in com binatie met de drang naar een normaal ge zinsleven (aan de zijde van MC 5-gitarist Fred 'Sonic' Smith) deden haar in 1979 be sluiten te stoppen als muzikante. Pas acht jaar later krijgt de wereld weer iets nieuws van haar te horen in de vorm van de teleur stellende langspeler Dream Of Life. Haar echte comeback aan het popfront vindt plaats in 1996 met het album Gone Again, op een moment dat menigeen haar al voorgoed heeft afgeschreven, zeker ook vanwege het verlies van zowel haar man als haar broer Todd. Als ze, aangemoedigd door onder anderen Bob Dylan, Bruce Springsteen en Michael Stipe, eenmaal de drempel van de buitendeur heeft genomen trekt Patti Smith weer als vanouds van leer. Ten tijde van haar album Gung Ho (2000) komt ze geregeld op haar felst terug op de historische misstap van Amerika ge naamd Vietnam. Ze zet zich in de strijd om een nieuwe presi dent ook in voor de 'derde partij' ofwel Ralph Nader, voor haar de man die als geen ander zich uit de naad werkt voor een recht vaardiger maatschappij. Inmiddels vier jaar verder ziet ze nog steeds geen betere kandidaat, bekende ze eind maart tijdens een persbijeenkomst in Brussel, waar ze onderdeel is van een uit voerige herdenking van Arthur Rimbaud, sinds jaar en dag haar favoriete dichter. „Maar verder dring ik mijn mening niet meer op. Ik zal nog wel alles doen om ieder een ertoe te bewegen zich te laten registre ren en te gaan stemmen. Opdat we zuiver der verkiezingen krijgen dan in 2000, toen zo'n honderd miljoen Amerikanen het erbij hebben laten zitten en er een winnaar uit de bus rolde waar eigenlijk niemand echt warm of koud van werd." Beperkt Haar invloed, weet Smith, is beperkt. „In ei gen land ben ik niet meer dan een randfi guur met voornamelijk afwijkende menin gen. Ik mag dan ook blij zijn dat er elders, zoals in Europa, veel beter naar mijn bood schappen wordt geluisterd." Ofschoon ze zich wil blijven vernieuwen beseft ze maar al te goed dat ze in dat opzicht allang niet meer voorop loopt. „Met een heleboel ont wikkelingen heb ik ook helemaal niks", roept ze desgevraagd. „Rap bijvoorbeeld, ik kan er maar zelden iets mee, omdat het allang niet meer gaat om kritische commen taren op wat er in de maatschappij gebeurt, maar om stompzinnige macho-teksten. Wie wordt er nou wijzer van agressief gebrul als 'I'm gonna fuck you, sister?' Ik ben niet voor censuur, maar ik vind wel dat arties ten een verantwoordelijkheid hebben. Hip hop komt vrijwel uitsluitend aan bij jonge lui, je kunt je afvragen of die wel zo gebaat zijn met al die vuilspuiterij." Avontuurlijker Patti Smith de rockdichteres en Patti Smith de beeldend kunstenares zijn natuur lijk een en dezelfde. Zij het dat de schilderes/tekenares in haar avontuurlijker is dan de muzikante, wat deels te maken zal hebben met het gevoel van afhankelijk heid dat bij haar achter de microfoon nogal eens opspeelt. „Zoals ze zich in haar mu ziek heel soepeitjes door allerlei genres kronkelt, zo beweegt ze zich ook in haar vi suele kunst. Het is daarom moeilijk om haar werk te categoriseren", zegt curator John Smith, die eind 2002 namens het An dy Warhol Museum in Pittsburgh aan de ba sis stond van het retrospectief Strange Messenger dat vervolgens ook Philadelp hia, München en Ferrara heeft aangedaan. Kenmerkend voor de creaties van Patti Smith zijn al geruime tijd, naast de dunne krachtige lijnen en het zachte kleurge bruik, de integrale opname van tekstfrag menten. Met name haar jongste werk, inge geven door de veranderingen in de wereld na '11 september', blijkt voer voor eindelo ze discussies. Patti Smith zelf neemt daar echter liever niet aan deel. Louis Du Moulin 'Strange Messenger. The Work of Patti Smith' in Museum Boijmans Van Beuningen t/m 21 novem ber 2004.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21