Tolerantie is een poreuze plek in het harna%^ Diep in het bos Tit 2004 ,v'' l>i£ü »WP kAJöMLH m I ML T(T Prins Maurits en Oldenbarnevelt in één drama Misschien het grootste drama in de Nederland se geschiedenis. Twee man nen, die op het Europese to neel hun sporen hadden ver diend. Johan van Oldenbarne velt als politicus, Prins Mau rits als militair strateeg. He laas, ze leefden in hetzelfde land en in dezelfde tijd. Er kon er maar één de baas zijn. Compromisloos, genadeloos. Oldenbarnevelt (1547-1619), door velen beschouwd als één van de grondleggers van de Republiek der Zeven Verenig de Nederlanden, werd ont hoofd. Maurits (1567-1625) was de overwinnaar. Het conflict speelde zich af tijdens de Tachtigjarige Oor log (1568-1648) tegen Spanje. De opstandige gewesten on der aanvoering van Holland en Zeeland wilden zich losma ken van koning Filips II. Ol denbarnevelt rekende daarbij vooral op Franse steun. Mau rits zag na verloop van tijd steeds meer heil in samenwer king met Engeland. Dat was één conflictpunt. Ook op het gebied van de protestantse re ligie stonden de heren tegen over elkaar: Oldenbarnevelt tolerant, Maurits streng in de leer. Het theaterstuk De Oranje Kasuaris, dat Nirav Christo- phe in opdracht van het Zee land Nazomer Festival schreef, draait om het con flict tussen beide vaderlandse grootheden. De titel verwijst naar de op Nieuw-Guinea voorkomende loopvogel, die Maurits in zijn menagerie zou hebben gehad. Christophe laat Oldenbarne velt en Maurits elkaar in het hiernamaals ontmoeten. De hervormde kerk van IJzendij- ke is het decor. Het Zeeuws-Vlaamse stadje viert dit jaar dat het precies vier eeuwen geleden door Maurits werd veroverd - of, vanuit Ne derlands gezichtspunt, be vrijd. De Spaanse landvoogd Parma legde in 1587 met de bouw van een versterking de basis van het stadje. Na de verovering in 1604 breidde Maurits de vesting uit naar een ontwerp van Simon Ste- vin. De stad kreeg de vorm van een regelmatige zeshoek met bastions omgeven door een hoofdgracht. Professor A. Th. van Deursen, die een lezing geeft over De Oranje Kasuaris, publiceerde in 2000 zijn biografie van Maurits (Uitgeverij Bert Bak ker, 2000). Over de Prins van Oranje en Oldenbarnevelt schreef hij. „Zij waren de twee leiders van de Repu bliek, en ze zouden de hoofd rolspelers worden in mis schien wel het grootste drama van de Nederlandse geschiede nis. Ze misten het vermo gen elkaar te overreden en al evenzeer de wil zich aan de mening van de ander gewon nen te geven. Het waren twee koppige, van eigen gelijlj over tuigde mensen." Jan van Damme Lezing professor Van Deursen in de Abdij Middelburg, donderdag 2 september om 19.30 uur We zitten vier eeuwen na de verovering van IJzendijke in een heuglijk Mauritsjaar. Herinneringen aan roe rige tijden, met veel wapengekletter. Nirav Christophe schreef een toneelstuk over Maurits, dat bij de Hervormde kerk in IJzendijke zal worden opge- IJzendijke voerd. Was Maurits nou een held of een schurk? h 1 t/m 4 september 8 t/m 11 september Nirav Christophe. Beroep: drama schrijver. Dat klinkt goed, vindt hij zelf ook. „In het buitenland is het al lang een bekend en gerespec teerd beroep. In Nederland heb ik zelf het begrip geïntroduceerd. To neelschrijver of theaterschrijver klopt niet helemaal, als je ook voor televisie en radio werkt. Drama is een verzamelnaam voor alle din gen die opgevoerd worden, zeg ik altijd maar. Waar je dus acteurs voor nodig hebt." Christophe (1959) studeerde thea terwetenschappen in Amsterdam en Nederlands in Nijmegen. Weten schappelijke studies, die niet hele maal aan zijn verwachtingen volde den. „In 1992 heb ik de opleiding opgericht die ik zelf had willen vol gen: de dramaschrijfopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Het is een hogere beroeps opleiding, die mensen opleidt voor het schrijven voor theater, televi sie, hoorspelen en - steeds meer - nieuwe media, zeg maar games. Voor dvd-spellen heb je settings en verhaallijnen nodig, er moeten dus interactieve scenario's worden ge schreven." Christophe heeft zelf naam ge maakt als theater- en hoorspel schrijver. Zijn tien hoorspelen von den - in vertaalde vorm - in het buitenland bijna gretiger aftrek dan in Nederland. Een kwestie van traditie, in eigen land heeft het hoorspel volgens de dramaschrij ver ten onrechte een oubollig ima go gekregen. Theaterscripts vormen de hoofd moot van zijn werkzaamheden. Er zijn twee manieren om te schrij ven, zegt hij. „Een heel directe wij ze, in zeer nauwe samenwerking met de acteurs, vaak op basis van improvisaties. Afgelopen seizoen heb ik met theatergroep Els Inc. in Schiedam een grotezaalvoorstel- ling gemaakt. Zij improviseerden met de regisseur erbij, naar aanlei ding daarvan heb ik een stuk ge schreven. Je kunt ook een traditio nelere aanpak kiezen, waarbij je je baseert op historische gegevens. Dat doe ik vaak als ik in opdracht schrijf van festivals." Het Zeeland Nazomer Festival vroeg hem een stuk te schrijven in het kader van het Mauritsjaar. Het is niet de eerste keer dat hij zijn pen voor Zeeland ter hand neemt. In 1999 schreef hij de Republiek der Negatie, een bewerking van de Reynaertverhalen, die werd opge voerd in Hulst. Twee jaar later zon gen de zeehelden De Ruyter en Tromp zijn tekst in de kameropera Kabaal. Óp een indrukwekkende locatie: de kazematten onder het Keizersbolwerk in Vlissingen. Elke keer werkte hij nauw samen met regisseur Vincent van den Els- hout. Ook nu met het Mauritsstuk De Oranje Kasuaris is dat het ge val. Een mooi historisch onder werp. zou je op het eerste gezicht zeggen. Maurits is na vierhonderd jaar een naam die zelfs de huidige computergeneratie niet helemaal onbekend in de oren moet klinken. De slag bij Nieuwpoort, het turf schip van Breda: het zijn bakens in het vaderlands tijdsbesef. Of zou den het moeten zijn. Een held dus, wiens naam in kapi talen aan het firmament geschre ven mag worden. Christophe plaatst achter die con statering een vraagteken. „Als schrijver moet je allereerst zelf iets met het thema en het personage krijgen. Ik heb me erin verdiept en ja... Ik vind Maurits niet deugen. Dan is het fascinerend hoor, als je in het Mauritsjaar een opdracht krijgt om een stuk te schrijven. Hij deugt niet, omdat hij volgens mij de moord op zijn politieke tegen speler Johan van Oldenbarnevelt op zijn geweten heeft. Maurits ging uiterst manipulatief te werk. Dat vind ik verwerpelijk. Goed be schouwd is hij verantwoordelijk voor één van de vier politieke moorden in onze geschiedenis. Denk maar aan Willem van Oran je, de gebroeders De Witt en Pim Fortuyn. Ik ben zelf een hartstoch telijk anti-monarchist. Bij Maurits en zijn vader Willem van Oranje zie je dat de bottomline van hun motieven steeds geld en macht is. Dat zie ik ook in het Oranjehuis van nu." „Het stuk begint met de begrafenis stoet van Maurits. Je merkt dat zo'n uitvaart erg te vergelijken valt met die van Claus of Juliana. Dezelfde opbouw, dezelfde regie. Wat ik over Maurits' bijzetting schrijf is historisch helemaal cor rect. Ook dat er paarden en een ka suaris in de stoet werden meege voerd, dat klopt allemaal." We zien de paarden uit de konink lijke stallen van de prins de stallen uit Rijswijck Ook enkele van zijn exotische vo gels uit de vorstelijke menagerie wor den in kooien meegedragen Die grote struisvogelachtige vogel die u daarachter ziet De hervormde kerk van IJzendijke foto Lex de Meester Met schmink getekende maskers zijn een handelsmerk van Het Muziek Lod uit Gent. naar Zuid-Amerika en Kenia. Ine ke Nijssen: „Ik ging naar Engelse scholen. In Nairobi had ik een En gelse leraar, Nigel Slade. Hij be werkte Lord of the Flies van Willi am Golding tot een voorstelling met meisjes van een jaar of veer tien. Er zat veel agressie in dat stuk. Ik was de leider van de slech ten, het was heel spannend om te voelen hoe je agressie in een rol moet oproepen en kanaliseren. Ik vond het een openbaring dat je op het toneel een slecht mens kunt zijn." Terug in Nederland werd de thea terpassie verder aangewakkerd op het Eindhovense Eckartcollege. In Maastricht volgde ze de docenten opleiding aan de toneelacademie. Tot geruststelling van het thuis front, dat dochterlief al in al te na tuurlijke staat op het toneel zag staan en veronderstelde dat ze als actrice altijd in een bus zou moe ten zitten. Op haar diploma staat 'agogisch toneelkunstenaar'. Aan het eind van haar opleiding werd ze gevraagd voor een kleuter productie in Gent. Bij het toenmali ge Speeltheater, tegenwoordig de Kopergieterij. Ze kon er ook lesge ven. Die stap werd een beslissen de. Nu woont ze twintig jaar in Gent, heeft ze een perfecte Vlaam se tongval en staat ze op het punt de Belgische nationaliteit aan te nemen. In navolging van haar in het straattheater actieve man, de uit Amerika afkomstige Craig Weston. Begin jaren 1990 stapte ze over van het Speeltheater naar Ceremo- nia, een theatergezelschap dat werd opgericht en geleid door Eric De Volder. „Heel de sfeer, de ma nier van werken, de theatraliteit: het paste allemaal, het klikte Toen hij werd gevraagd wat voor Het Muziek Lod te doen, ging ik mee." „We spelen, zoals men dat noemt, grotesken, oftewel uitvergrote per sonages. Elke voorstelling vertrekt vanuit het creëren van die persona ges. Dat is de grootste kracht van Eric en van onze manier van wer ken, het is altijd hier en nu. De per sonages bepalen voor een groot deel waar een voorstelling over gaat. Er kan vanalles vooraf wor den bedacht, maar als we op de vloer staan kan een verhaal een to taal andere kant opgaan.Wat er op dat moment gebeurt is de waar heid. Dat is de kern van ons repeti tieproces: als een sessie van twee uur één perfecte zin oplevert, of één bewegingspatroon van een per sonage, dan is het goed. Eric ziet, en verzamelt, en kiest." „Met Diep in het Bos hebben we volgens een iets minder sterk im provisatiepatroon gewerkt. We zijn zeven verschillende persona ges, voor wie de eenheid belangrij ker is dan wat we afzonderlijk te zeggen hebben." „Het gaat in de voorstelling niet alleen om Dutroux. Dat zou ook niet logisch zijn, de gruwel is dit jaar met Michel Fourniret op nieuw begonnen. Maar afgezien daarvan, we tonen vooral het leed van de moeders en de vrouwen. Zonder feministisch te zijn. Dat vind ik ook knap van de makers, Eric en Dick, zij zijn gevoelig ge noeg om een stuk voor zeven vrou wen te maken. Deze voorstelling is een belangrijk stuk in ons leven geworden. Er is een extreem goede band tussen de zeven bosmeisjes - zoals we ge noemd worden - ontstaan. De sa menzang, we zijn allemaal vrouw en dochter, een aantal van ons is net als ik moeder. We zijn letter lijk op elkaar afgestemd, dan valt alle onzin en gedoe weg." Ineke Nijssen is vertrouwd met Zeeland. Haar vader woont in Vlis singen, de stad waar hij ook de Zee vaartschool doorliep. Haar moeder ligt in Middelburg begraven, voor ouders van vaders kant leefden in Zeeland. Ze verheugt zich op het spelen in het Poelbos bij Goes: „Een echte boom op de speelvloer, dat heb ik nog nooit meegemaakt. foto Patrick De Spiegelaere Zo'n natuurlijke entourage kan een meerwaarde hebben. Ik vind het ongelooflijk spannend als er schimmen uit een echt bos ko en tons in die kelder is dat kind ge vonden vonden vinde vondejaha dat kind gevon den vonde vinde vonde vinde vonde ja dat kind gevonde tongs in die kelder is dat kind ge vonde vind tongs in die kelder is dat kind ge vonde vind van de vind vond „Er zitten momenten in de voor stelling, die je een aanklacht zou kunnen noemen. Maar het is geen politiek stuk. We hebben ook in Wallonië gestaan, heel dichtbij waar alles zich heeft afgespeeld. De ouders van Melissa, één van de vermoorde meisjes, zaten in het pu bliek. Ze hebben ons bedankt. De voorstelling is gruwelijk, zeiden ze, maar de werkelijkheid is nog duizend maal gruwelijker." Peter Slagi Open brief aan Luc de Vos Mijn waarde heer De Vos, Niet dat ik denk dat U ook maar in het minst geïnteres seerd zult zijn in de inhoud van deze brief, maar om U de waarheid te zeggen schrijf ik hem vooral voor mezelf. Waar om? Omdat het me na al die jaren nog steeds eens van het hart moet, en omdat dit mijn kans is. Wat moet me dan van het hart? Dat U met Uw bandje Gorki ooit in het voorprogramma van mijn bandje Blof stond. Bent U het vergeten? Ik niet. Het is al lang geleden hoor, het was in Paradiso Amster dam. Ons eerste optreden daar. Mooie avond. - Dat U de enige dissonant was. Dat U toen maar bitter wei nig klaarmaakte op het po dium, maar zo vreselijk neer buigend deed tegen het pu bliek. Dat ik toen zelf in dat pu bliek stond, en mij zo over Uw gedrag verbaasde. Dat U later op de Vlaamse ra dio de luisteraars afraadde een Blof-cd te kopen. Dat U ons vergeleek met Clouseau. Dat dat toen al nergens op sloeg. Dat dat nu nog veel minder ergens op slaat. Dat de frustratie van op nieuw maar 500 verkochte exemplaren van het laatste Gorki-album in Nederland van U af droop. Dat U zo graag de Vlaamstali- ge Tom Barman (zanger van het bewierookte dEUS) wilde zijn dat het eerder gênant dan belachelijk was. Ik hoop dat U daar inmiddels een beetje overheen bent? Desondanks kocht ik recente lijk Uw nieuwe cd/dvd Het Beste Van Gorki Live. U zingt daarop nogal eens vals. Desondanks vind ik het een prachtige plaat, die door veel meer dan 500 Nederlanders gekocht zou moeten worden. Desondanks zal de plaat wel weer over het hoofd gezien worden. Desondanks bent U volgens mij een zeer getalenteerd en in elk geval in Nederland zwaar onderschat liedjes schrijver. Desondanks hoop ik dat U veel waardering zult oogsten bij Uw aanstaande optreden op de Zeeland Nazomer Festi vals. Maar doet U alstublieft niet zoals U destijds deed in Para diso. De Zeeuwen zouden het niet begrijpen. Jan van Damme Veel succes, eikel. Met vriendelijke groeten, Gorki, donderdag 2 sept. om 21 30 uur op het Abdijplein in Middel burg. 30 aüq t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 31