Ze hebben alleen elkaar om het gevecht aan te gaan i*ZU Mamet zoekt verbinding Sweetheart come Zflf 2004 Everything is politics BRUINISSE David Mamet is in de eer ste plaats toneelschrij ver. In Europa dankt hij zijn bekendheid echter vooral aan zijn filmscenario's: 'The Post man Always Rings Twice' (1981, met Jack Nicholson en Jessica Lange), 'The Verdict' (1982, met Paul Newman) en 'The Untouchables' (1985). Mamets oeuvre bestaat naast filmscenario's uit tientallen toneelstukken, een hoorspel, een aflevering van Hill Street Blues, een bundel essays, een bundel korte stukken en mo nologen en enkele bewerkin gen van bestaande toneelstuk ken. Het duurde geruime tijd voor hij zijn weg als schrijver had gevonden. Hij had allerlei baantjes: snackbarhulp, le raar, taxichauffeur, redac teur bij een sexblad, danser bij Maurice Chevalier, telefo nisch tapijtverkoper en hulp kelner. Zijn baantjes op een koopvaardijschip en bij een onroerendgoedbedrijf lever den hem de inspiratie voor zijn stukken 'Lakeboat' en 'Glengarry Glen Ross'. Ingewijden vergelijken Ma mets werk vaak met dat van Harold Pinter. De overeen komsten liggen vooral op het gebied van taalgebruik: veel pauzes, een duidelijke rit miek, het gebruik van clichés en een nauwgezette frasering. Het spanningsveld tussen wat de personages in hun stukken zeggen en dat wat ze doen of bedoelen levert zowel bij Ma met als bij Pinter een sub tekst op die nadrukkelijk voel baar onder de oppervlakte aanwezig is. Mamet laat door middel van zijn personages en hun taalge bruik zien dat communicatie tussen mensen moeilijk en soms zelfs onmogelijk is. De vervreemding is groot en som mige personages kunnen hun eenzaamheid niet doorbre ken. Zelf heeft Mamet daar ooit over gezegd: „Mijn toneel stukken gaan over mensen die proberen met elkaar in verbinding te komen. Mensen die in de war zijn, goed willen doen. Maar niemand weet hoe. Uiteindelijk slaagt nie mand er volledig in." Mamet biedt met de gelaagd heid in zijn tekst regisseur en spelers de ruimte de dubbele bodem in zijn werk gestalte te geven. Daarmee wordt voor de toeschouwer de mogelijk heid gecreëerd op afstand te lachen om de dramatische iro nie van de personages. Ali Pankow egisseren begint voor Han Kerckhoffs (51) bij gevoel. Tekst is voor hem evenzeer van belang, maar emotie is de eerste impuls om theater te maken. „Als die tekst geen theatraliteit bezit, hoe nobel de bedoelingen ook mogen zijn, wordt het niks. Gevoel is voor mij de scheidsrechter die 'ja' of 'nee' tegen een productie zegt." ARNEMUIDEN 31 augustus t/m 4 september 6 t/m 11 september Han Kerckhoffs heeft 'ja' ge zegd tegen De Eend Varia ties, een toneelstuk van de Ameri kaanse auteur David Mamet. In het Zeeland Nazomer Festival wordt het gespeeld bij de praat huisjes van Arnemuiden, Bruinisse en Paal. Het stuk wordt aangeduid als 'theaterduet'. Twee mannen, Emile en George, zitten op een bankje bij het water. Eenden vlie gen over en inspireren hen tot filo sofische beschouwingen over de zin van het bestaan. De rollen wor den vertolkt door Bram Kwekke- boom (Emile) en Bert André (George). Kerckhoffs regisseert. Hij is acteur van oorsprong en begon circa ze ven jaar geleden met lesgeven. „Dat heeft me een nieuwe impuls gegeven. Na twintig jaar spelen was het ineens helemaal op. Het contact met die gretige jongeren, al dat enthousiasme, heeft het ple zier in mijn vak weer doen ople ven. Dat ik ook ben gaan regisse ren is een logisch gevolg van dat lesgeven. Aan het Herman Teir- linck Instituut in Antwerpen geef ik tweemaal per jaar een voorstel ling met leerlingen. Inmiddels heb ik ook in het professionele circuit enkele regies gedaan. Maar ik wil het zeker blijven afwisselen met spelen." De regisseurs met wie Kerckhoffs als acteur het prettigst werkt, gel den voor hem als lichtende voor beelden. Lange tijd was hij betrok ken bij het gezelschap Art Pro. Hij groeide als het ware op onder de bezielende leiding van Frans Strijards. Een regisseur die nooit verder dan zeven stappen van de speelvloer verwijderd wil zijn om er letterlijk tussenin te kunnen springen. Een tegenovergesteld voorbeeld moet Gerardjan Rijn- ders hem geboden hebben in de producties bij Toneelgroep Amster dam (TGA). Van Rijnders bestaat het beeld van een man ergens ver in de donkere zaal die vrijwel niks zegt. Wat voor soort regisseur is Kerckhoffs zelf? „Ho, even wachten. Die omschrij ving van Gerardjan Rijnders klopt niet. Daar doe je hem geen recht mee. Rijnders is wel degelijk aan wezig als regisseur, maar heel sub tiel. Hij weet acteurs op knappe wijze het idee te geven dat ze het allemaal zelf bedenken. Bij de re gie van De Eend Variaties zit ik vooral op zijn lijn. Het stuk ont staat vanuit de eigen verantwoor delijkheid van de acteurs. Ik wil als regisseur vooral een coach zijn die zijn spelers stimuleert en alle vertrouwen geeft. Dat ervaar ik zelf als speler ook altijd met veel plezier. Dus niet dat werk van 'ga daar staan, draai een halve slag en til je arm op'." Op het moment van dit gesprek is het repetitieproces nog in een pril stadium. Kerckhoffs begint met zijn spelers vanuit de tekst. Dat wil zeggen: eerst intensief praten over wat er staat en wat er achter zit, tekstanalyse dus en heel veel dingen uitproberen. „Ik heb altijd veel ontzag voor de schrijver en zal niet zomaar schrappen. De tekst is het uitgangspunt. In dit ge val geldt dat wel heel expliciet. Ma met heeft dit stuk zo geschreven dat praten de handeling is. Zijn taal lijkt bedriegelijk simpel, maar zit heel gelaagd in elkaar." Twee mannen op een bankje, veer tien scènes pratend over eenden. Hoe houdt hij het publiek op een buitenlocatie op het puntje van zijn stoel en bereid die subtekst tot zich te laten doordringen? Kerckhoffs: „De crux ligt bij de spelers. Dat is een dankbare taak. Tijdens de repetities kleuren we el ke scène zo verschillend mogelijk in. De som van dat pallet bepaalt de kleur van de voorstelling. Het is een leuke zoektocht waarin ik sa men met de acteurs zoveel moge lijk kleuren hoop te vinden. We proberen nu alles uit. Het kan best zijn dat ik tegen het einde van het repetitieproces hier en daar weer wat terug ga nemen." De vraag heel in het kort de thema tiek van het stuk te benoemen, doet de regisseur even zuchten. „Tsja, dat is een lastige. Het klinkt snel zo verheven. Bovendien als ik zeg dat die twee mannen hun een zaamheid en hun doodsangst be zweren door met elkaar te praten, wie komt er dan nog kijken?" Kerckhoffs benadrukt dat de dialo gen grappig, absurd en behaaglijk zijn, maar van een verraderlijke eenvoud. Achter de vaak absurde dialogen van Emile en George schuilt immers wel degelijk de een zaamheid en ze hebben alleen el kaar om het gevecht aan te gaan met de naderende dood. De veertien scènes verdragen vol Het praathuis van Paal foto Lex de Meester Mariecke van der Linden: „Ik wil opera kleiner maken, met kaartjes die niet zo duur zijn, met teksten die iedereen kan verstaan." foto Phil Nijhuis/GPD schrijft, maar zij houdt dan ook veel rekening met mijn wensen. Zij komt uit Zeeland, ze heeft iets met de zee. Dat vind ik ook wel prettig. Zij heeft een heel lyrisch libretto geschreven. Ik voeg daar weer slap stick aan toe. Dat levert een mooi contrast op. Het is niet zo dat we de tekst van Coleridge helemaal hebben overgenomen. Gaat hij rechtdoor, dan slaan wij op een ge geven moment linksaf. Ik pak de dingen die mooi en theatraal zijn en daar maak ik iets nieuws mee." Eigenlijk is het wel logisch dat ie mand die componeert, zingt, regis seert en tekent zich toelegt op het maken van opera. Daarbij komt dat het genre aansluit bij Van der Lindens temperament. „Ik zie ope ra als een feestelijke vergaarbak. Daarin is ruimte voor alles. Dans, muziek, film, voorlezen, eten, drin ken. Opera is als het leven zelf, een uitvergroting van alles wat daar opvallend aan is. Veel mensen den ken bij opera meteen aan Verdi of Mozart. Het is altijd groot en duur en chique. Ik heb dat ook. Ik ben ook niet iemand die je vaak in het Muziektheater zal tegenkomen. Ik wil opera kleiner maken, met kaartjes die niet zo duur zijn, met teksten die iedereen kan verstaan, met acteurs die geloofwaardige personages neerzetten en het mag vooral niet vervelend zijn. Opera is een taart waar je van alles in kunt hangen en prikken. Heb ik zin in een dansje, dan komt er een dansje in. Wil ik een popliedje, dan schrijf ik een popliedje. Als het ver haaltechnisch kan, stop ik het er allemaal in. De graadmeter is dat het mij moet blijven boeien. Als ik me verveel moet het meteen an ders. En ik verveel me tamelijk snel. Als ik twintig minuten in een theater zit, vraag ik me af waar de muziek blijft. Ik word helemaal claustrofobisch als dat er niet in zit. Ballet vind ik geweldig, maar na een kwartier heb ik toch echt zin in iets anders. Mijn opera's zijn toegankelijk, maar nooit plat. Ze spreken de mensen aan Mijn fami lieleden komen uit de buurt van Nijmegen, uit dorpjes van driehon derd inwoners. Mensen die nog nooit naar de opera of het theater zijn geweest. Als ze een stuk van mij zien, snappen ze het. Dat komt omdat ik op de zintuigen inspeel. Het zijn hele zinnelijke stukken. Het gaat niet om het begrijpen van allerlei verhalende plots en dubbe le bodems. Ik wil mensen iets laten voelen, iets laten ervaren." Met Sweetheart come wil Van der Linden de onmacht laten zien van de scheepskapitein. „Het gaat over iemand die echt de meest vuile stre ken uithaalt, maar hij kan niet an ders. Hij zou wel lief willen heb ben, maar hij doet alles verkeerd. Hij staat zelf verbaasd over wat hij doet. In het dagelijks leven kom je zulke mensen ook wel te gen. Iemand waarvan je denkt: 'Ik vind je zo'n klootzak.' Later ont dek je dan dat het zo simpel niet is. Ik heb wel eens een klap gekre gen. De spijt van degene die de klap uitdeelde duurde langer dan mijn pijn. Daarover gaat het." Sweethaert come wordt gespeeld op het strand tussen Westkapelle en Domburg. Het publiek neemt plaats in de boeg van een schip en kijkt naar de opera die zich af speelt op de voorplecht. „Het is een waanzinnige locatie", erkent Van der Linden. „Ik hou mijn hart vast. Ik vind de plek helemaal te gek, maar ik ben ook doodsbang. Ik heb een jaar aan deze opera ge werkt. Wat blijft ervan over in al dat natuurgeweld? Aan de andere kant is dat precies waar het ver haal over gaat. Iemand die in ge vecht is met de natuur. Misschien komt dat daar wel heel goed over. Maar eigenlijk zou ik aan alle men sen in Zeeland willen vragen heel hard om mooi weer te gaan bid den." Ernst Jan Rozendaal 30 aug tlm 12 stopt November 2003 - Blof speelt in The New- African Shrine, de club van Femi Kuti in Lagos, Nigeria. Femi woont in Ikeja, een wijk met veel armoede en crimina liteit. In The Shrine is de sfeer ontspannen en we wor den hartelijk ontvangen door Femi Kuti zelf. Ik had een mi litante en moeilijk benaderba re man vernacht, maar Femi is vriendelijk en open. Hij is de zoon van de beroemde Fela Anikulapo Kuti, die in de ja ren '70 de Afrikaanse popmu ziek volwassen maakte. Fela was een soort godheid, een be vrijder van het volk die in 1997 aan AIDS overleed. Nu heeft zijn zoon de fakkel over genomen en hij draagt dezelf de politieke en maatschappe lijke idealen uit. In The Shrine staan leuzen als Africa must unite!', 'Spread the word, not the virus: AIDS is real!' en 'Stop corruption' op de muren. Dan blijkt dat we de eerste blanken zijn die hier spelen. Femi legt uit dat de ernstige toestand waarin zijn land ver keert vooral te maken heeft met de slechte verdeling van de rijkdommen. Nigeria zou een bijzonder welvarend land kunnen zijn, maar al het geld verdwijnt in de zakken van een kleine groep machtheb bers. Onderwijs, infrastruc tuur, gezondheidszorg en werkgelegenheid zijn slecht. Met zijn muziek probeert Fe mi het Nigeriaanse bewust zijn van al deze problemen te vergroten. Hoe groot zijn aanzien is, blijkt tijdens ons optreden. Het grotendeels zwarte pu bliek is zeer afwachtend. Maar als tegen het einde van ons optreden Femi het po dium opkomt om mee te spe len, lijkt het wel alsof de zaal ontploft. Zelden zo'n op komst meegemaakt. Hij is de hoop van het volk. En plotse ling kunnen ook wij niet meer stuk. Voor Femi is het belangrijk dat blanke bands - welke dan ook - naar deze probleemwijk van Lagos komen. 'Everything is politics, even when you play your lovesongs over here. It's a statement.' Hier wel. Het concert van Femi en zijn band duurt vervolgens bijna 5 uur. Vijfentwintig muzi kanten die vol overgave spe len en zingen, Femi zelf voor op, in een soort trance. Ik heb een hoop livemuziek meege maakt, maar nog nooit iets als dit. Het was een voorrecht om bij hem thuis te gast te zijn, en het is een voorrecht om hem bij ons als gast te hebben. Ik verheug me erop hem weer te ontmoeten. Blaf en Femi Kuti. ditisdag 31 aug om 20 uur op het Abdijplein Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29