De machine komts avonds tot leven Sta jij in Zeeland? Te gek! nf Installatie Piet Dieleman 2004 Zilt 2004 Pelgrimstocht als roadmovie Terwijl de muziek gestaag doorspeelt, zie je vanach ter het stuur het landschap langzaam maar zeker verande ren. Van de droefgeestige Bel gische snelwegen tot de omge ving van het Spaanse pel grimsoord. Het is de bede vaart van de moderne mobie le mens, de pelgrimstocht als roadmovie. De film is gemon teerd door videokunstenaar Bei Ning, de artistieke naam van Jean Beintng uit Biezelin- ge- De Belg Boudewijn Buckinx vertaalde de befaamde tocht naar Santiago de Compostela in een compositie voor koor, orkest en solisten, uitgevoerd onder leiding van Edwig Abrath. El camino de Santia gozoals de titel luidt, beoogt echter meer te zijn dan een muziekstuk. Alle zintuigen worden geprikkeld. Fotograaf Michiel Hendryckx maakte de pelgrimage per au to. Een camera die aan de voorruit was gemonteerd, leg de de reis op film vast. Hen- dryckx nam daarnaast zo'n zeshonderd foto's. Beining werd gevraagd al dat materi aal tot een videokunstwerk te monteren, dat wordt ver toond terwijl de muziek speelt. Het was een verzoek waar hij graag op in ging. „Ik voelde me er meteen erg toe aange trokken, omdat ik meestal werk met bestaand materiaal dat ik interpreteer en een nieuwe plek geef. In die zin ben ik een soort interme diair." Het intrigerende resultaat is een drieluik: drie beelden die gelijktijdig worden vertoond. Soms drie verschillende, vaak ook zijn het linker en rechter luik gelijk. Het middelste beeld is meestal vanuit de au to gefilmd, maar dan onder steboven. „Michiel Hen- dryckx belde me midden in de nacht in paniek op en zei: ik heb een probleem Hij had alles op z'n kop gefilmd, door dat de camera verkeerd om was gemonteerd." Een pro bleem dat technisch makke lijk is te verhelpen, maar Bei ning besloot van het ver vreemdende beeld juist de ro de draad in de film te maken De beelden volgen zo veel mo gelijk de muziek, met tempo wisselingen, onverwachte overgangen, ritmisch gemon teerde foto's van vaak mystie ke plekken die als gedachten- flitsen in het drieluik oplich ten. „Je moet ervoor zorgen dat het beeld ook muziek wordt." Het muziekstuk duurt 54 mi nuten. Met drie schennen be tekende het dat Beining bijna drie uur moest monteren. Een flinke klus, die hij voor een deel op reis heeft uitgevoerd „In een hotel in Londen heb ik aan de kaptafel zitten edit- ten. Door ergens anders heen te gaan, doorbreek je je eigen gewoonten en ga je anders over dingen nadenken. Daar door viel bij de montage in eens een aantal dingen op hun plaats. In die zin ben ik zelf ook in retraite gegaan." Rolf Bosboom El Camino de Santiago, heden daagse muziek en video - maan dag 6 sept. om 21.30 uur op het Ab dijplein in Middelburg unstvormen en nationaliteiten grijpen ineen op het Abdijplein. De Vlaamse actrice Chris Thijs voert een monoloog van de Oost-Duitse auteur Heiner Müller op in een installatie van de Mid delburgse kunstenaar Piet Dieleman. Theater, proza en beeldende kunst vormen één geheel, al vindt Dieleman het 'te breedsprakig' om van een Gesammtkunstwerk te spreken. „Maar die gedachte vind ik wel heel intrigerend." Opnieuw speelt een werk van Heiner Müller (1929-1995) een voorname rol tijdens het Zee land Nazomer Festival. Vorig jaar werd op de Haringvreter in het Veerse Meer op indrukwekkende wijze Philoktetes opgevoerd, diens eigenzinnige bewerking van het klassieke verhaal van Sophocles. Dit jaar gaat het om Beeldbeschrij ving Bildbeschreibung1984). Het is een haast hallucinerende mono loog, in de verzamelbundel Het ei land van het grote bloedbad (1990) omschreven als 'een overschilde ring van Alkestis, die het Noh-spel Kumasaka, het 11e boek van de Odyssee, The Birds van Hitchcock en The Tempest van Shakespeare citeert'. Het is, letterlijk, een einde loze zin waarin gedetailleerd een beeld wordt beschreven, een land schap aan gene zijde van de dood. Dieleman heeft een installatie voor het Abdijplein in Middel burg, het festivalhart, ontworpen waarin Chris Thijs de monoloog op voert. De inhoud van Müllers stuk is desondanks niet bepalend ge weest voor het ontwerp, zegt hij. „Eigenlijk totaal niet. Het is wel uitdagend om er iets tegenover te stellen. Ik heb in mijn werk een po dium als sculptuur gemaakt, een omgeving voor Beeldbeschrijving. Ik zie het als een plek die ik gene reer voor een nieuwe ervaring." Het is een belangrijk gegeven in zijn oeuvre. Al vaker maakte Diele man constructies die uitnodigend werken. „Het zijn frames waarbin nen gebeurtenissen kunnen plaats vinden, waarin geparticipeerd kan worden door derden, bijvoorbeeld voor het spelen van een toneelstuk of het vertonen van een film. Daar mee wordt de installatie een soort machine die overdag rust en 's avonds tot leven komt Dielemans ontwerp, dat begin sep tember met steigermateriaal wordt opgebouwd, is 22 meter breed, acht meter hoog en vier meter diep. Binnenin zijn drie niveaus aangebracht, verbonden met trap pen. In het midden, op het laagste niveau, bevindt zich een podium Zowel links als rechts kan het pu bliek op twee verschillende hoog ten terecht, met rechts een langge rekte, balkonachtige constructie. Het bouwwerk is deels open, deels afgesloten met doeken in alle kleu ren uit het spectrum. „Het is half transparant." Op meerdere plaatsen in de instal latie zijn projecties en videofrag menten te zien van zijn werk, een selectie die hij pas op het laatste moment maakt. Hij denkt er onder meer over de foto's te gebruiken die hij lange tijd dagelijks maakte. „Het is een minutieus verslag van werk, tijd en belangstelling. Het is een voorstelling die door de afwe zigheid van een herkenbaar onder werp de vraag oproept wat er te zien is. Je genereert altijd de bele ving van de toeschouwer. Dat is volgens mij ook de essentie van Beeldbeschrijving: het is een moge lijkheid tot spiegelen van je eigen bestaan, je eigen identiteit, je ei gen angst." „Binnen de installatie wil ik zo fragmentarisch mogelijk werken. Het moet geen afgeronde composi tie zijn. Op zich is het wel een afge wogen geheel, maar daarbinnen foto Lex de Meester moeten incidenten op eigen wijze kunnen plaatsvinden." Dielemans werk is in de loop der jaren steeds abstracter geworden. Telkens komt hij dichter bij een ob jectieve beeldtaal, zoals hij het zelf noemt. De installatie voor het Zee land Nazomer Festival beschouwt hij als een 'grote stap' in zijn oeuvre. Je zou het bouwwerk als een mini-theater kunnen zien, maar dan wel een waar slechts één stuk denkbaar is. Daarvoor is het inmiddels te zeer vergroeid ge raakt met Müllers monoloog. „Ik heb het weliswaar in autonomie ontworpen, maar er is steeds meer een dialoog ontstaan." Rolf Bosboom 30 aug t/m 12 sepl Schets van de installatie, die Piet Dieleman op het Abdijplein in Middelburg wil verwezenlijken. ZLCCL/A/VLy nfVZXPIVICflVIiiJTIVMll1 /T LLAND NA- 3 Het Abdijplein in Middelburg is het hart van het Zeeland Nazomer Festival. foto Lex de Meester en festival dat zich wil profile ren heeft namen nodig. Namen van vedetten die het evenement aanzien geven bij een groot publiek en namen die in kleinere, artistieke kring worden genoemd als vernieuwende kun stenaars of tip voor fijnproevers. Beide categorieën waren de afgelopen jaren goed vertegenwoordigd op het Zeeland Nazomer Festival (ZNF). Op een gegeven moment krijgt een festi val dat vedetten én vernieuwende ar tiesten weet te trekken zelf een klinkende naam Dat punt heeft het ZNF bereikt. Als de jonge Amsterdamse componiste Ma- riecke van der Linden aan Randstedelijke collega's vertelt dat haar nieuwe opera Sweetheart come de openingsvoorstelling is van het ZNF. krijgt ze reacties als: „Sta jij daar? Te gek!" Het is een aanwijzing dat het ZNF de doel stelling heeft gehaald die drie jaar geleden werd geformuleerd: 'jaarlijks een artistiek interessant en eigenzinnig programma pre senteren, impulsen geven aan het culturele klimaat in Zeeland en het culturele imago van Zeeland op landelijke schaal verbreden en versterken'. Ongetwijfeld wisselen acteurs, musici en re gisseurs hun goede en slechte ervaringen uit. En dus raakt in het wereldje snel genoeg bekend dat in Zeeland interessante dingen gebeuren. Bovendien kunnen ze het ook lezen in kran ten die buiten Zeeland verschijnen. „Direc teur Ruud van Meijel en artistiek leider Alex Mallems vormen al weer voor het der de jaar de tandem die het Zeeland Nazomer Festival doet uitstijgen boven het zomerse vertier van al die andere festivals", meldde de Volkskrant vorig jaar. „Eigen creaties, avontuurlijke locaties en samenwerking tus sen Nederlandse en Vlaamse theatermakers - dat is de drie-eenheid van waaruit dit festi val wordt samengesteld." De landelijke Raad voor Cultuur stuurde de afgelopen jaren spionnen (van de commissie dans en de commissie muziek en mu ziektheater) naar Zeeland om producties van het ZNF te beoordelen. Zij hebben een bijdrage geleverd aan het lovende advies dat in april van dit jaar werd uitgebracht. „ZNF heeft met grootschalige operaproduc ties, kleinschalige reizende locatieprojecten en de muziektheater-, dans- en toneelvoor stellingen op locatie een heel eigen gezicht gekregen binnen het aanbod van de zomer festivals." De stelling van de namen wordt in het ad vies impliciet onderschreven. „De Raad stelt eveneens vast dat ZNF kwalitatief goede producties heeft voortgebracht. In de pro grammering wordt niet alleen uitgegaan van het grote, brede publiek, maar ook moei lijker repertoire binnen opera, dans en to neel heeft een plaats gekregen." Reden voor de Raad om staatssecretaris Me- dy van der Laan (D66, cultuur) - is het feit dat zij maandag het festival opent niet ook een teken aan de wand? - te adviseren het ZNF jaarlijks met 200.000 euro te subsidië ren. Dat is minder dan de gevraagde 450.000 euro, maar, zoals de Raad zelf concludeert, meer dan de andere positief beoordeelde zo merfestivals. Inmiddels heeft gedeputeerde Harry van Wa- veren (CDA, cultuur) besloten de Rijkssubsi die te verdubbelen. Daarin werd hij ge steund door een advies van de Raad voor de Cultuur Zeeland dat nóg lovender was dan dat van het landelijke adviesorgaan. „Het ZNF zet de provincie op een tot nu toe niet vertoonde manier op de artistiek-culturele kaart van Nederland, terwijl het tegelijker tijd de relatie met Zeeland en de Zeeuwen in stand weet te houden. Het publiek bin nen en buiten Zeeland herkent de waarde van het gebodene en komt in groten getale naar de voorstellingen en activiteiten." Als Medy van der Laan oor heeft voor de Zeeuwse klacht dat de Rijkssubsidie toch wat laag is uitgevallen en op Prinsjesdag nog een extra duit in het zakje doet, komt het ZNF alsnog aan het gewenste budget. Te recht. Want al is de landelijke Raad voor Cultuur er nog niet over uit, het is volkomen logisch het ZNF in het cultureel schaars be deelde Zeeland niet alleen te beschouwen als zomerfestival, maar ook als productie huis dat een wezenlijke bijdrage levert aan het culturele klimaat in de provincie. Met twee part-timers en enkele op projectbasis ingehuurde krachten worden elk jaar vier hoogwaardige theaterproducties uit de grond gestampt (bij elkaar 35 voorstellin gen) en wordt een programmering op het Ab dijplein verzorgd (25 voorstellingen en con certen) waarbij het jaarprogramma van me nig theater verbleekt. Met dit keer weer veel klinkende namen (Blof en Femi Kuti, Novastar, Toots Thiele- mans) en te veel tips om op te noemen. Ernst Jan Rozendaal 30 aug t/m 12 sept Concert van Fernando Lameirinhas in 2003 foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27