www
nazomer
jje6tival.nl
Volksmuziek op niveau
Zeeland Nazomer Festival
wordt mede mogelijk
gemaakt door
A
KlezmicnoiZ
30 aug t/m 12 sept 2004
bel ogee 33 °°c 33
10 jaar
Zijdemuseum
ZIJDEMUSEUM
Gehandicapten
Transferium jg»
Ziekenfonds
Touringcar jsrv
Openbaar 'V'
Personeel y
School
Disco
'E
Taxi R
Stuurbaard
Bakkebaard
Zilt 2004
«tllOH.i
zcruit
bas+mar de jager De Drvkkery [FrisBEE] nieuwe.media
Justion Adviesgroep Komnkli|ke Schelde Groep Randstad
Uitzendbureau Rothuizen van Doorn 't Hooft Architecten
Stedenbouwkundigen Publicis Van Sluis Consultants
Zeeland Seaports
Adriaanse van der Weel Advocaten DRV Accountants en
Belastingadviseurs Florad Marketing Group Hogeschool
voor Muziek en Dans Rotterdam Hotel Goes Janse de
Jonge Van Wouwe Notarissen Jupiler Mobilitas Meubel
en Interieurbouw Prins Dingemanse TOTAL Raffinaderij
Nederland N.V. Vriendschap café-restaurant camping
De Veerhoeve
overheden
culturele raad Borsele gemeente Goes - Culturele Raad
Goes gemeente Hulst gemeente Kapelle gemeente
Reimerswaal gemeente Schouwen-Duiveland gemeente
Sluis gemeente Terneuzen gemeente Tholen gemeente
Veere gemeente Vlissingen - Raad voor Kunst en Cultuur
Vlissingen provincie Oost-Vlaanderen provincie West-
Vlaanderen Stad Gent Vlaamse Gemeenschap
cultuurfondsen
VSBfonds
F NDS
Centrum Beeldende Kunst Zeeland LIRA fonds Stichting
Wim Riemens Thuiskopie Fonds
partners
Het muziek Lod Muziekcentrum Vlaanderen Piloot Stichting
Luna's fridge Stichting Theater Exploitatie Zeeland Taxi
Centrale Renesse
met dank aan
Commissie Orgelconcerten Middelburg Dorpsraad IJzendijke
Gand Cru Lille - Lille 2004 Les Tombéés de la nuit - Rennes
muziekvereniging O.K.K. Kapelle Ondernemersvereniging
IJzendijke Podium Reimerswaal Roosevelt Academy Scoop
- Zeeuws instituut voor Zorg, Welzijn Cultuur
Staatsbosbeheer Stichting Hervormd Kerkgebouw IJzendijke
Stichting Kunststof Zuiddorpe Uit op Tholen Uit in Vlissingen
vrijwilligers ZNF Waterschap Zeeuwse Eilanden
Watersportvereniging Saeftinghe
MUSEUM DE SCHOTSE HUIZEN
CONTACT IN BEELD
verkoopexpositie
4 september t/m 7 november 2004
JACKIE BONGERS EN CARLA ROELOFS
25 jaar nadat zij in Dordrecht met elkaar in contact zijn
gekomen, ontmoeten 2 beeldende kunstenaars elkaar nu in Veere.
Jackie Bongers met keramiek en Carla Roelofs met schilderijen en
beiden met fotografie. Zij presenteren haar werk in de Schotse Huizen.
www.iackiebongers.nl
Museum de Schotse Huizen
Kaai 25-27, 4351 AA Veere
Tel. 0118-501744
www.schotsehuizen.nl
http://home.tiscali.nl/carlaroelofs.nl
Openingstijden
ma t/ni za 12.00 - 17.00 uur
zo 13.00- 17.00 uur
met veel
culturele activiteiten
de Silkshop
Grand Café 'La Soie'
Dorpsstraat 3 Meliskerke
www.zijdemuseum.nl
TC-8
Taxi Centrale Renesse
Middelburg - Grenadiersweg 7a - 0118 62 06 00
Renesse Roelandsweg I - 0111 46 31 00
Vlieland - Fortweg 2a - 0562 45 12 10
Ons land kent vele toneelgezelschappen. Miljoenen landgenoten maken muziek. Daarnaast
zijn er talloze monumenten die bezocht, bewoond en bewonderd kunnen worden. Zo'n kleurrijke
cultuur moet gekoesterd worden. En dat lukt niet alleen met overheidsgeld. Gelukkig springt het
Prins Bernhard Cultuurfonds vaak bij Per jaar steunen wij 3500 culturele projecten, groot en klein.
Onze donateurs zorgen dat cultuur toekomst heeft. Word ook donateur en geef cultuur de kans.
Kijk op www.cultuurfonds.nl of geef direct op Giro 500900.
Het Prins Bernhard Cultuurfonds geeft cultuur de kans. U ook?
Over Stuurbaard Bakke
baard doen rare verha
len de ronde. Sommige daar
van zijn door de bandleden
zelf de wereld ingeholpen. De
mooiste, want meest type
rende, anekdote is wel dat
gitarist/zanger Timo van
Veen, contrabassist Onno
Kortland en drummer Mark
Koppen elkaar zouden heb
ben ontmoet toen ze inbraken
bij het conservatorium om in
strumenten te jatten.
'Nu nog leren spelen', is de
eerste indruk na beluistering
van hun albums 'Chuck' en
'Mercedes'.
Stuurbaard Bakkebaard
maakt elementaire muziek:
recht-toe-recht-aan-rock, jan
kende blues en chansons.
Toch heeft de band een vol
strekt eigen geluid. Transpa
rant, rommelig, maar met een
enorme drive, het ene num
mer lijkt in een boerenschuur
opgenomen, het andere in een
badkamer. Het potten- en
pannengeluid van Stuur
baard Bakkebaard wordt
door vrijwel iedereen vergele
ken met de muziek van Tom
Waits. Maar er is een groot
verschil. Terwijl op de platen
van Waits de emotie van zijn
stembanden spat, lijken de
stemmen van Stuurbaard Bak
kebaard vaak afgevlakt, alsof
vanonder een dekbed wordt
gezongen, met een conserven-
blikje voor de mond of, zoals
een recensent schreef, met
dichtgeknepen neuzen.
Toch is het ogenschijnlijke
amateurisme van de muzikan
ten bedrieglijk. Virtuoze in
strumentalisten zijn het niet,
maar ze weten verrekte goed
hoe een meeslepend liedje in
elkaar moet worden gezet.
Hun ritmes zijn verslavend,
de melodieën meeslepend en
de teksten... Ach ja, de tek
sten. Op 'Chuck' wordt in zes
verschillende talen gezongen.
Dat blijft op het album 'Mer
cedes' beperkt tot Engels en
Frans, zij het op de Stuur
baard Bakkebaard-manier.
Dat betekent in de meeste ge
vallen onverstaanbaar, woor
den gereduceerd tot klanken.
Behalve Tom Waits en Cap
tain Beefheart zijn Belgische
artiesten als dEUS, Zita
Swoon en Flip Kowlier veel
gehoorde referenties. Denk
ook eens aan het steenko
len-Engels van Arno. Dat ver
klaart wellicht mede waarom
het trio is geboekt door een
festival dat zo nadrukkelijk
knipoogt naar de Belgische
popmuziek. In dwarsheid kan
Stuurbaard Bakkebaard zich
meten met de avontuurlijkste
Belgen.
Ernst Jan Rozendaal
Stuurbaard Bakkebaard: woens
dag 8 sept. om 21.30 uur op het Ab
dijplein Middelburg
Deben Van Damme: „Klezmer is een uitdaging."
eem een groep vrolijke, Belgische vrienden met een gemeenschappelijke liefde voor klez
mer, een gedegen muzikale achtergrond en je hebt KlezmicnoiZ. Een klezmerband bestaan
de uit Antwerpse gojim die de traditionele joodse muziek op eigentijdse wijze vertolken.
Vol emotie, gebracht met een aanstekelijk enthousiasme.
De kleine, donkere man laat
zijn viool wenen en juichen.
Bandleider Deben Van Damme ge
niet van de optredens van 'zijn'
KlezmicnoiZ. Een hechte vrienden
club, die van ieder optreden een
feest maakt. De musici bespelen
elkaar, begrijpen elkaar met
slechts één blik of knipoog. Contra
bassist Steven van Gooi, de clown
van het gezelschap, slaakt af en
toe een kreet: 'Hóppa', en maakt
grijnzend wat danspasjes rond zijn
instrument. Maar in een weemoe
dig duet met de violist vouwt hij
zich bijna dubbel om geconcen
treerd de melancholische klanken
aan zijn contrabas te ontlokken.
KlezmicnoiZ is het geesteskind
van Deben Van Damme; muzikant
en kunstenaar. „Ik ben altijd ac
tief geweest als violist. Maar ik
ben ook beeldhouwer en geef les
op Rudolf Steiner in Antwerpen.
Ik heb een klassieke muziekoplei
ding in de avonduren gevolgd.
Maar alleen klassieke muziek was
niet genoeg voor mij, ik wilde
meer. Dat heb ik me door zelfstu
die eigen gemaakt. Ik ben wat dat
betreft een pure autodidact."
„Klezmer heb ik altijd leuke mu
ziek gevonden. Op een zeker mo
ment wilde ik daar wat mee doen.
Er was toen een revival van klez
mer. Dat begon in Amerika eind
jaren zeventig en zette zich in Eu
ropa voort. Ik heb een aantal musi
ci gevraagd of ze het leuk vonden
om samen met mij klezmer te spe
len." Met een grijns op zijn ge
zicht: „Ik wilde wel muzikanten
die beter waren dan ik." Al snel
vond hij zijn muzikale soulmates
en eind '97 was de oprichting van
de groep een feit. De band bestaat
overigens uit allemaal niet-joden
(gojim). „Waarom niet? Klezmer is
wereldmuziek", zegt Van Damme.
„We gebruikten eerst de naam Ot
Azoy. Maar op een donkere maan
dagavond in september kwam er
plots een telefoontje uit Nederland
van een andere groep met die
naam. Er werd erg moeilijk ge
daan. Dus ja, daar stonden wij dan
op straat. Zonder naam. We heb
ben toen een paar avonden in het
café doorgebracht om iets anders
te bedenken. We zochten een wat
modernere naam. Eén woord,
waar klezmer ook in zat. Iets dat
ook aangaf dat we af en toen ge
woon een beetje lawaai willen ma
ken. Het Engelse noise vond ik te
hard, dus toen kwam KlezmicnoiZ
uit de bus."
Het vinden van de juiste muziek
was niet eenvoudig. Een boek uit
Amerika, en wat oude opnames,
dat was het het begin. „Ik ben zelf
op zoek gegaan naar heruitgaves
van oude muziek. We gebruiken
muziek uit het Jiddisch repertoire
uit Oost-Europa in de periode
1850 tot 1900. Geen moderne Israë
lische of Hebreeuwse muziek. Met
die oude melodieën gaan we inten
sief aan de slag. Daar stoeien we
mee. We spelen niet de traditionele
stukken, maar geven er een eigen
interpretatie aan." De eerste tijd
brachten we alleen instrumentale
stukken. Later, ook voor onze twee
de cd, hebben we zang aan ons re
pertoire toegevoegd." Zangeres Pa
tricia Beysens neemt het vocale
werk voor haar rekening.
„Klezmer is een uitdaging voor mu
sici vanwege het emotionele aspect
ervan. Je balanceert tussen twee
uitersten: weemoed en onstuimig
heid. Je moet een balans zoeken
tussen vrolijkheid en melancholie.
Klezmer is in feite volksmuziek,
maar heeft zich tot een hoger ni
veau ontwikkeld door vermenging
met allerlei andere muzikale vor
men als jazz en zelfs rock. Het is
een genre waarbinnen je als muzi
kant meer ontsnappingsmogelijk
heden hebt dan bijvoorbeeld in de
Vlaamse volksmuziek." Lachend:
„Om maar eens wat te noemen."
„Ik vind het belangrijk om de ei
genheid van de muzikanten over
eind te laten staan. We hebben ver
schillende types muzikanten in de
groep. Onze saxofonist bijvoor
beeld komt uit de jazz. Hij heeft al
heel wat watertjes doorzwommen.
Zo hebben we allemaal onze eigen
achtergrond. Dat komt tot uiting
in onze muziek. We respecteren el
kaar, maar hebben ook veel lol.
KlezmicnoiZ is veel meer dan een
gelegenheidsformatie. We hebben
er nu nu sinds kort een trompettist
bij, Sam Vloemans. Ik wil wat gear-
rangeerder gaan werken. Een gro
tere groep vraagt meer structuur."
De Belgische band staat in Middel
burg tijdens het Nazomer Festival.
„We brengen daar een instrumen
taal programma. Patricia Beijs-
sens zal er niet bij zijn. Zang is
veel intiemer, dat vraagt om kleine
re ruimtes met een echt luisterpu
bliek. Festivalpubliek is anders,
dat moet je blijven boeien, anders
lopen de mensen gewoon verder.
We spelen in Middelburg wel be
kend repertoire, maar iemand die
onze muziek kent zal toch zeggen
'Hé, het klinkt anders'."
Annemarie Zevenbergen
30 aug t/m 12 sept