www nazomer jje6tival.nl Volksmuziek op niveau Zeeland Nazomer Festival wordt mede mogelijk gemaakt door A KlezmicnoiZ 30 aug t/m 12 sept 2004 bel ogee 33 °°c 33 10 jaar Zijdemuseum ZIJDEMUSEUM Gehandicapten Transferium jg» Ziekenfonds Touringcar jsrv Openbaar 'V' Personeel y School Disco 'E Taxi R Stuurbaard Bakkebaard Zilt 2004 «tllOH.i zcruit bas+mar de jager De Drvkkery [FrisBEE] nieuwe.media Justion Adviesgroep Komnkli|ke Schelde Groep Randstad Uitzendbureau Rothuizen van Doorn 't Hooft Architecten Stedenbouwkundigen Publicis Van Sluis Consultants Zeeland Seaports Adriaanse van der Weel Advocaten DRV Accountants en Belastingadviseurs Florad Marketing Group Hogeschool voor Muziek en Dans Rotterdam Hotel Goes Janse de Jonge Van Wouwe Notarissen Jupiler Mobilitas Meubel en Interieurbouw Prins Dingemanse TOTAL Raffinaderij Nederland N.V. Vriendschap café-restaurant camping De Veerhoeve overheden culturele raad Borsele gemeente Goes - Culturele Raad Goes gemeente Hulst gemeente Kapelle gemeente Reimerswaal gemeente Schouwen-Duiveland gemeente Sluis gemeente Terneuzen gemeente Tholen gemeente Veere gemeente Vlissingen - Raad voor Kunst en Cultuur Vlissingen provincie Oost-Vlaanderen provincie West- Vlaanderen Stad Gent Vlaamse Gemeenschap cultuurfondsen VSBfonds F NDS Centrum Beeldende Kunst Zeeland LIRA fonds Stichting Wim Riemens Thuiskopie Fonds partners Het muziek Lod Muziekcentrum Vlaanderen Piloot Stichting Luna's fridge Stichting Theater Exploitatie Zeeland Taxi Centrale Renesse met dank aan Commissie Orgelconcerten Middelburg Dorpsraad IJzendijke Gand Cru Lille - Lille 2004 Les Tombéés de la nuit - Rennes muziekvereniging O.K.K. Kapelle Ondernemersvereniging IJzendijke Podium Reimerswaal Roosevelt Academy Scoop - Zeeuws instituut voor Zorg, Welzijn Cultuur Staatsbosbeheer Stichting Hervormd Kerkgebouw IJzendijke Stichting Kunststof Zuiddorpe Uit op Tholen Uit in Vlissingen vrijwilligers ZNF Waterschap Zeeuwse Eilanden Watersportvereniging Saeftinghe MUSEUM DE SCHOTSE HUIZEN CONTACT IN BEELD verkoopexpositie 4 september t/m 7 november 2004 JACKIE BONGERS EN CARLA ROELOFS 25 jaar nadat zij in Dordrecht met elkaar in contact zijn gekomen, ontmoeten 2 beeldende kunstenaars elkaar nu in Veere. Jackie Bongers met keramiek en Carla Roelofs met schilderijen en beiden met fotografie. Zij presenteren haar werk in de Schotse Huizen. www.iackiebongers.nl Museum de Schotse Huizen Kaai 25-27, 4351 AA Veere Tel. 0118-501744 www.schotsehuizen.nl http://home.tiscali.nl/carlaroelofs.nl Openingstijden ma t/ni za 12.00 - 17.00 uur zo 13.00- 17.00 uur met veel culturele activiteiten de Silkshop Grand Café 'La Soie' Dorpsstraat 3 Meliskerke www.zijdemuseum.nl TC-8 Taxi Centrale Renesse Middelburg - Grenadiersweg 7a - 0118 62 06 00 Renesse Roelandsweg I - 0111 46 31 00 Vlieland - Fortweg 2a - 0562 45 12 10 Ons land kent vele toneelgezelschappen. Miljoenen landgenoten maken muziek. Daarnaast zijn er talloze monumenten die bezocht, bewoond en bewonderd kunnen worden. Zo'n kleurrijke cultuur moet gekoesterd worden. En dat lukt niet alleen met overheidsgeld. Gelukkig springt het Prins Bernhard Cultuurfonds vaak bij Per jaar steunen wij 3500 culturele projecten, groot en klein. Onze donateurs zorgen dat cultuur toekomst heeft. Word ook donateur en geef cultuur de kans. Kijk op www.cultuurfonds.nl of geef direct op Giro 500900. Het Prins Bernhard Cultuurfonds geeft cultuur de kans. U ook? Over Stuurbaard Bakke baard doen rare verha len de ronde. Sommige daar van zijn door de bandleden zelf de wereld ingeholpen. De mooiste, want meest type rende, anekdote is wel dat gitarist/zanger Timo van Veen, contrabassist Onno Kortland en drummer Mark Koppen elkaar zouden heb ben ontmoet toen ze inbraken bij het conservatorium om in strumenten te jatten. 'Nu nog leren spelen', is de eerste indruk na beluistering van hun albums 'Chuck' en 'Mercedes'. Stuurbaard Bakkebaard maakt elementaire muziek: recht-toe-recht-aan-rock, jan kende blues en chansons. Toch heeft de band een vol strekt eigen geluid. Transpa rant, rommelig, maar met een enorme drive, het ene num mer lijkt in een boerenschuur opgenomen, het andere in een badkamer. Het potten- en pannengeluid van Stuur baard Bakkebaard wordt door vrijwel iedereen vergele ken met de muziek van Tom Waits. Maar er is een groot verschil. Terwijl op de platen van Waits de emotie van zijn stembanden spat, lijken de stemmen van Stuurbaard Bak kebaard vaak afgevlakt, alsof vanonder een dekbed wordt gezongen, met een conserven- blikje voor de mond of, zoals een recensent schreef, met dichtgeknepen neuzen. Toch is het ogenschijnlijke amateurisme van de muzikan ten bedrieglijk. Virtuoze in strumentalisten zijn het niet, maar ze weten verrekte goed hoe een meeslepend liedje in elkaar moet worden gezet. Hun ritmes zijn verslavend, de melodieën meeslepend en de teksten... Ach ja, de tek sten. Op 'Chuck' wordt in zes verschillende talen gezongen. Dat blijft op het album 'Mer cedes' beperkt tot Engels en Frans, zij het op de Stuur baard Bakkebaard-manier. Dat betekent in de meeste ge vallen onverstaanbaar, woor den gereduceerd tot klanken. Behalve Tom Waits en Cap tain Beefheart zijn Belgische artiesten als dEUS, Zita Swoon en Flip Kowlier veel gehoorde referenties. Denk ook eens aan het steenko len-Engels van Arno. Dat ver klaart wellicht mede waarom het trio is geboekt door een festival dat zo nadrukkelijk knipoogt naar de Belgische popmuziek. In dwarsheid kan Stuurbaard Bakkebaard zich meten met de avontuurlijkste Belgen. Ernst Jan Rozendaal Stuurbaard Bakkebaard: woens dag 8 sept. om 21.30 uur op het Ab dijplein Middelburg Deben Van Damme: „Klezmer is een uitdaging." eem een groep vrolijke, Belgische vrienden met een gemeenschappelijke liefde voor klez mer, een gedegen muzikale achtergrond en je hebt KlezmicnoiZ. Een klezmerband bestaan de uit Antwerpse gojim die de traditionele joodse muziek op eigentijdse wijze vertolken. Vol emotie, gebracht met een aanstekelijk enthousiasme. De kleine, donkere man laat zijn viool wenen en juichen. Bandleider Deben Van Damme ge niet van de optredens van 'zijn' KlezmicnoiZ. Een hechte vrienden club, die van ieder optreden een feest maakt. De musici bespelen elkaar, begrijpen elkaar met slechts één blik of knipoog. Contra bassist Steven van Gooi, de clown van het gezelschap, slaakt af en toe een kreet: 'Hóppa', en maakt grijnzend wat danspasjes rond zijn instrument. Maar in een weemoe dig duet met de violist vouwt hij zich bijna dubbel om geconcen treerd de melancholische klanken aan zijn contrabas te ontlokken. KlezmicnoiZ is het geesteskind van Deben Van Damme; muzikant en kunstenaar. „Ik ben altijd ac tief geweest als violist. Maar ik ben ook beeldhouwer en geef les op Rudolf Steiner in Antwerpen. Ik heb een klassieke muziekoplei ding in de avonduren gevolgd. Maar alleen klassieke muziek was niet genoeg voor mij, ik wilde meer. Dat heb ik me door zelfstu die eigen gemaakt. Ik ben wat dat betreft een pure autodidact." „Klezmer heb ik altijd leuke mu ziek gevonden. Op een zeker mo ment wilde ik daar wat mee doen. Er was toen een revival van klez mer. Dat begon in Amerika eind jaren zeventig en zette zich in Eu ropa voort. Ik heb een aantal musi ci gevraagd of ze het leuk vonden om samen met mij klezmer te spe len." Met een grijns op zijn ge zicht: „Ik wilde wel muzikanten die beter waren dan ik." Al snel vond hij zijn muzikale soulmates en eind '97 was de oprichting van de groep een feit. De band bestaat overigens uit allemaal niet-joden (gojim). „Waarom niet? Klezmer is wereldmuziek", zegt Van Damme. „We gebruikten eerst de naam Ot Azoy. Maar op een donkere maan dagavond in september kwam er plots een telefoontje uit Nederland van een andere groep met die naam. Er werd erg moeilijk ge daan. Dus ja, daar stonden wij dan op straat. Zonder naam. We heb ben toen een paar avonden in het café doorgebracht om iets anders te bedenken. We zochten een wat modernere naam. Eén woord, waar klezmer ook in zat. Iets dat ook aangaf dat we af en toen ge woon een beetje lawaai willen ma ken. Het Engelse noise vond ik te hard, dus toen kwam KlezmicnoiZ uit de bus." Het vinden van de juiste muziek was niet eenvoudig. Een boek uit Amerika, en wat oude opnames, dat was het het begin. „Ik ben zelf op zoek gegaan naar heruitgaves van oude muziek. We gebruiken muziek uit het Jiddisch repertoire uit Oost-Europa in de periode 1850 tot 1900. Geen moderne Israë lische of Hebreeuwse muziek. Met die oude melodieën gaan we inten sief aan de slag. Daar stoeien we mee. We spelen niet de traditionele stukken, maar geven er een eigen interpretatie aan." De eerste tijd brachten we alleen instrumentale stukken. Later, ook voor onze twee de cd, hebben we zang aan ons re pertoire toegevoegd." Zangeres Pa tricia Beysens neemt het vocale werk voor haar rekening. „Klezmer is een uitdaging voor mu sici vanwege het emotionele aspect ervan. Je balanceert tussen twee uitersten: weemoed en onstuimig heid. Je moet een balans zoeken tussen vrolijkheid en melancholie. Klezmer is in feite volksmuziek, maar heeft zich tot een hoger ni veau ontwikkeld door vermenging met allerlei andere muzikale vor men als jazz en zelfs rock. Het is een genre waarbinnen je als muzi kant meer ontsnappingsmogelijk heden hebt dan bijvoorbeeld in de Vlaamse volksmuziek." Lachend: „Om maar eens wat te noemen." „Ik vind het belangrijk om de ei genheid van de muzikanten over eind te laten staan. We hebben ver schillende types muzikanten in de groep. Onze saxofonist bijvoor beeld komt uit de jazz. Hij heeft al heel wat watertjes doorzwommen. Zo hebben we allemaal onze eigen achtergrond. Dat komt tot uiting in onze muziek. We respecteren el kaar, maar hebben ook veel lol. KlezmicnoiZ is veel meer dan een gelegenheidsformatie. We hebben er nu nu sinds kort een trompettist bij, Sam Vloemans. Ik wil wat gear- rangeerder gaan werken. Een gro tere groep vraagt meer structuur." De Belgische band staat in Middel burg tijdens het Nazomer Festival. „We brengen daar een instrumen taal programma. Patricia Beijs- sens zal er niet bij zijn. Zang is veel intiemer, dat vraagt om kleine re ruimtes met een echt luisterpu bliek. Festivalpubliek is anders, dat moet je blijven boeien, anders lopen de mensen gewoon verder. We spelen in Middelburg wel be kend repertoire, maar iemand die onze muziek kent zal toch zeggen 'Hé, het klinkt anders'." Annemarie Zevenbergen 30 aug t/m 12 sept

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 26